menu

Boeken / Algemeen / Literaire kritiek te positief

zoeken in:
avatar van Donkerwoud
Ik vind dit wel een interessant interview over de tendens dat de grote kranten en opiniemagazines zelden meer tijd en aandacht besteden aan kwaliteitsrecensies. Dat sommige romans kritiekloos gekatapulteerd worden als hip en happening, terwijl het eigenlijk maar één belang echt dient: de commercie eromheen die er baat bij heeft dat mensen geënthousiasmeerd raken. Interview met de Vlaamse recensent Mark Cloostermans: indruk | “Als Lize Spit vijf sterren krijgt, wat geef je dan aan Joyce?” - indrukmagazine.be

avatar van gert_r

Interessant stuk, ook dat van Christophe Van Gerrewey! Het uitspitten van 'Het smelt' heeft voor mij nu een iets lagere prioriteit gekregen ... Als er al gespit moet worden dan eerst bijvoorbeeld maar eens het archief van 'De Gids'.

avatar van eRCee
De sterren-beoordeling is vooral iets wat de hoofdredactie bepaalt. Ik weet bijvoorbeeld dat de recensenten uit het NRC (boekenbijlage) zelf liefst helemaal geen sterren geven.

Verder denk ik niet dat je elk boek moet afmeten aan James Joyce.

Dat de literatuur van eigen bodem wel erg positief wordt beoordeeld, daar ben ik het al vele jaren mee eens. De criticus zou zich inderdaad niet moeten inlaten met het schrijverswereldje (een grote Amerikaanse krant heeft als regel dat je geen boek mag recenseren van een schrijver die je ooit zelf de hand hebt geschud). Dieptepunt qua commerciële insteek is het DWDD boekenpanel, dat heeft echt niks met literatuurkritiek van doen.

avatar van liv2
Inderdaad een erg interessant interview en wel fijn dat een recensent zelf de kat de bel aanbindt.

Ikzelf ben een tijdje gestopt met het plaatsen van recensies op een site als deze omdat ik me er ook vragen bij stelde. Langs de andere kant is het de enige manier om net verschenen boeken iets meer onder de aandacht te brengen. Wat ook misschien vergeten wordt is het feit dat de impact van het uitdelen van sterren misschien door de recensenten zelf overschat wordt als ze denken dat dit DE leidraad is voor lezers om een boek te kopen of niet ..... Lezers die de moeite nemen om een recensie te lezen zijn meestal diegenen die voor zichzelf kunnen uitmaken wanneer ze een boek kopen of niet....? Door de naam van de schrijver, door de plotomschrijving, door andere lezers of door andere factoren. De daadwerkelijke aankoop is volgens mij een combinatie van vele factoren maar toch niet door het oordeel van een enkeling? Is dat niet te veel eer?

avatar van eRCee
liv2 schreef:
De daadwerkelijke aankoop is volgens mij een combinatie van vele factoren maar toch niet door het oordeel van een enkeling? Is dat niet te veel eer?

Uiteraard. Maar volgens mij is het punt van het artikel dat een recensie niet allereerst een koop-advies is, maar een literaire beoordeling. Daar hoort bijvoorbeeld analyse bij. Daarnaast is de literaire kritiek een weerslag van wat als "norm" wordt gezien voor goede literatuur.

avatar van liv2
eRCee schreef:
(quote)

Uiteraard. Maar volgens mij is het punt van het artikel dat een recensie niet allereerst een koop-advies is, maar een literaire beoordeling. Daar hoort bijvoorbeeld analyse bij. Daarnaast is de literaire kritiek een weerslag van wat als "norm" wordt gezien voor goede literatuur.


Nee, het punt is dat een recensie een literaire beoordeling ZOU MOETEN ZIJN, maar verworden is tot een gelimiteerd aantal woorden dat enkel koop-advies als doel heeft.

avatar van eRCee
Dat is precies wat ik bedoel.

Het is voor nog mij een beetje de vraag waar een recensie precies over moet gaan. Moet het een verslag zijn van de leeservaring van de recensent, of moet het een poging zijn om het boek als object te analyseren en te beoordelen?
Mijn voorkeur heeft een samensmelting, maar helaas ontbreekt het vaak aan de analyse van het boek als objectief gegeven. Net als bij filmrecensies mis ik vaak een 'eenvoudige' uiteenzetting over de technische aspecten: vertelperspectief, stijl, zinsstructuren, verhaalstructuur, type bronnen (is het meer een montage roman bijv.?). Dat zijn zaken die een goede recensent naar mijn mening uiteen moet zetten, omdat je daarmee een goede indruk krijgt van het boek zelf, terwijl je je eigen oordeel op hebt geschort.

Vervolgens kan de recensent in zijn eigen leeservaring de effectiviteit van allerlei stijlmiddelen beoordelen. Zinnen als 'treffende beschrijvingen' zeggen mij helemaal niks, ik kan daar niks mee. Wel kan een recensent uiteenzetten op welke wijze dergelijke 'treffende' beschrijvingen worden opgeschreven. En als ze treffend zijn, waarom zijn ze dan treffend? De 'hoe' en 'waarom' vragen moeten elke keer mee spelen.

Daarnaast wil ik dat uit een recensie duidelijk wordt welke plek een boek in de collectieve bibliotheek van de literatuurgeschiedenis inneemt. Ik moet het kunnen plaatsen, weten tot welke boeken het zich verhoudt. Daarmee combineer je het verkooppraatje en een analyse: ik kan dan namelijk beter inschatten of ik het interessant vindt.

Ik ben ook van mening dat we zijn vervallen in een tsunami aan superlatieven. Het boekenpanel van DWDD is voor mij het meest treffende voorbeeld. Het enige wat ze daar doen is synoniemen voor 'prachtig' opzoeken, en die telkens in een andere volgorde tegen de kijker aansmijten.

avatar van Donkerwoud
nummer2 schreef:
Zinnen als 'treffende beschrijvingen' zeggen mij helemaal niks, ik kan daar niks mee. Wel kan een recensent uiteenzetten op welke wijze dergelijke 'treffende' beschrijvingen worden opgeschreven. En als ze treffend zijn, waarom zijn ze dan treffend? De 'hoe' en 'waarom' vragen moeten elke keer mee spelen. (...) Het boekenpanel van DWDD is voor mij het meest treffende voorbeeld.


Leuk stuk. Hier moest ik onbedoeld even om gniffelen.

avatar van eRCee
nummer2 schreef:
Daarnaast wil ik dat uit een recensie duidelijk wordt welke plek een boek in de collectieve bibliotheek van de literatuurgeschiedenis inneemt. Ik moet het kunnen plaatsen, weten tot welke boeken het zich verhoudt. Daarmee combineer je het verkooppraatje en een analyse: ik kan dan namelijk beter inschatten of ik het interessant vindt.

Dat kan zeker nuttig zijn, maar het behelst ook een gevaar. Mag je bijvoorbeeld een debutant opzadelen met dergelijke vergelijkingen? Wordt het niet teveel name-dropping? En zoals in het stuk over Het smelt staat, lijken sommige boeken van nu zich soms meer aan te sluiten bij de tv-serie dan bij de romangeschiedenis.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.