menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Illustraties

zoeken in:
Ted Kerkjes (crew)
Baron Van Tast schreef:
Wat gaaf om hier te zien dat er liefhebbers zijn van deze illustratoren! Dulieu is mijn eigen topfavoriet,
Jean Dulieu (of eigenlijk Jan van Oort) was inderdaad een zeer getalenteerd tekenaar. Zijn veelal humoristische tekeningen sluiten perfect aan bij zijn eigen teksten. Het is overigens opvallend hoeveel dubbeltalenten Nederland kent: schrijvers die tevens beeldend kunstenaar zijn of beeldend kunstenaars die tevens schrijvers zijn. Joke van Leeuwen, Margriet Heymans, Harrie Geelen, Dick Bruna, Max Veldhuijs, Jan Wolkers, Marten Toonder, Ted van Lieshout, Wim Hofman, et cetera. [[Jean Dulieu had overigens nog meer talenten: zo was hij tevens stemacteur, poppenspeler, uitvinder en hij componeerde ook wat muziek. (De mechaniek van De rode schoentjes in De Efteling is van hem en ook de muziek van dezelfde attractie is van zijn hand.)]] [i]NB: Na wat speurwerk op de Eftepedia ben ik erachter gekomen dat dit niet klopt: het gaat om een andere Jan van Oort die de mechaniek en de muziek bedacht. Mijn excuses voor het misverstand. [/i]
Baron Van Tast schreef:
samen met Fiep Westendorp, Dick Bruna, Harrie Geelen, Carl Hollander, Wim Hofman, Max Velthuijs, Marten Toonder en op de voet gevolgd door bijvoorbeeld Mance Post, Joke van Leeuwen, Jenny Dalenoord, Margriet Heymans..
Fiep Westendorp bewonder ik ook. Wat ik wel jammer aan haar werk vind, is dat zij zich zódanig verbonden heeft aan Annie M.G. Schmidt, dat zij nooit een andere kant van zich heeft kunnen laten zien. Zo tekende ze haar hele carrière "hetzelfde poppetje", en dat terwijl ze buitengewoon gevarieerd was! Wijlen Dick Bruna is inderdaad fantastisch. Ook zijn omslagen zijn schitterend. Harrie Geelen is misschien wel mijn grote favoriet. Hij weet zich ook vaak te vernieuwen. De illustraties (of prenten) van Geelen vullen de tekst ook altijd aan. Bij Het Beertje Pippeloentje werpen zijn illustraties ook een geheel nieuw licht op de liedjes. En wat Harrie Geelen ook tekent: het is altijd poëtisch. Harrie Geelen is echt een duivelskunstenaar: hij schreef talloze liedteksten, kinderseries (Hamelen, Q & Q, Oebele, et cetera), hij schreef muziek, hij vertaalde Disneyfilms, hij maakte tekenfilms, hij sprak als stemacteur diverse stemmen in, enzovoorts. Hij is echt één van de getalenteerdste kunstenaars die Nederland rijk is. Carl Hollander is voor mij vooral verbonden aan het werk van Paul Biegel. Wim Hofman is ook zo'n dubbeltalent. Zijn illustraties pikken meestal één aspect (vaak een voorwerp) uit de tekst. Max Velthuijs is natuurlijk eeuwig verbonden aan Kikker. Zijn prentenboeken zijn altijd een feest. Marten Toonder is ook één van mijn favorieten. Zijn Bommelsaga is onovertroffen. Naast zijn grote tekentalent weet hij mij ook vooral met zijn briljante taalgebruik te verbluffen. Mance Post is inderdaad ook erg goed. Mijn favoriete tekening van haar vind ik die van die mol die danst met een pier. Joke van Leeuwen mag natuurlijk ook niet in het rijtje ontbreken. Haar illustraties (met grote neuzen en kleine varkensoogjes en afgrijselijke haren) zijn fantasierijk en humoristisch. Jenny Dalenoord is ook een zeer herkenbare illustratrice, met haar silhouetachtige tekeningen. Margriet Heymans ken ik wat minder goed. Haar illustraties bij Annetje Lie van Imme Dros zijn in ieder geval meesterlijk.
Baron Van Tast schreef:
ik ben in het gelukkige bezit van tekeningen van deze tekenaars en het zijn echt kunstwerken; goed dat dit ook steeds meer als "echte" kunst wordt gezien..!
Gelukspoeperd! Harrie Geelen verkocht enige tijd geleden schilderijen van Vogeltjesbomen, om geld in te zamelen voor de productie van de Oebele-ceedeebox. Ik heb toen geen werk gekocht, waar ik nu wel een héél klein beetje spijt van heb. Originele prenten heb ik niet in mijn bezit, maar op mijn kamer hangt wel een poster van Pluk van de Petteflet en een poster van Franquin (Guust Flater). Ik wil nog wel een poster van Harrie Geelen erbij hebben.
Baron Van Tast schreef:
En leuk om de berichten op dit forum te lezen. Groet Marcel
Zeker! Kijk ook nog bij de discussies en recensies bij de boeken! Prentenboeken mogen helaas niet op de site, omdat de verhouding tekst en beeld ongeveer vijftig procent moet zijn, maar ik zit eraan te denken om op deze site nog een forum aan te maken waarop met prentenboeken mag bespreken.
Sol1 schreef:
Welkom!
De tekenaar van Baron Van Tast mocht er trouwens ook zijn, maar dan kom je bij een ander medium uit en overschrijdt je dit forum.
Jan van Haasteren. Die is vooral bekend van zijn drukke puzzels, als ik mij niet vergis.

Dank voor de reacties Sol1 en TK! Dat van Jean Dulieu wist ik niet; als groot Efteling-liefhebber geeft dat weer een nieuwe dimensie, leuk! Ja Harrie Geelen is echt heel erg goed, ofwel briljant. Ik had ooit een gesprek met hem; wat een sympathieke man ook en zijn wederhelft eveneens! Ik heb het geluk gehad een aantal illustratoren te mogen ontmoeten, en allen maakten zo'n aardige indruk. Dulieu (van wie gezegd werd dat hij niet zo van bezoek hield), Fiep Westendorp, Mance Post (zij had een prachtig poppenhuis in haar soutterrain staan).. Inderdaad ook opvallend hoeveel dubbel (of driedubbel)kunstenaars er zijn of zijn geweest... Namen die nog niet eens zijn genoemd maar die absoluut ook fantastisch illustratiewerk maken zijn bijvoorbeeld ook Marit Tornqvist, Annemarie van Haeringen, Gerda Dendooven of Charlotte Dematons. En hoewel ik me zelf een beetje richt op de Nederlanders, vind ik Quentin Blake of Carll Cneut ook wel erg goed, om er maar eens een paar te noemen. Kortom genoeg te genieten!
De Vogeltjesbomen heb ik destijd helaas gemist
Het multitalent van Fiep Westendorp komt wel een beetje tot uiting in het boek over haar werk. Ze kon bijvoorbeeld geweldig mooi portretten tekenen. Net als Dulieu trouwens.

Ted Kerkjes (crew)
Baron Van Tast schreef:
Dat van Jean Dulieu wist ik niet; als groot Efteling-liefhebber geeft dat weer een nieuwe dimensie, leuk!
Ik had dit ergens gelezen, maar nu op de Eftepedia lees ik dat het om een andere Jan van Oort gaat, en dus niet om de schrijver... Een misverstand, dus. Ik heb dit in het originele bericht ook even vermeld.
Baron Van Tast schreef:
Ja Harrie Geelen is echt heel erg goed, ofwel briljant. Ik had ooit een gesprek met hem; wat een sympathieke man ook en zijn wederhelft eveneens!
Het lijkt mij ook een zeer sympathieke man wanneer ik interviews en dergelijke met hem bekijk. Interviews met Imme Dros erbij zijn nog leuker.
Baron Van Tast schreef:
Ik heb het geluk gehad een aantal illustratoren te mogen ontmoeten, en allen maakten zo'n aardige indruk. Dulieu (van wie gezegd werd dat hij niet zo van bezoek hield), Fiep Westendorp, Mance Post (zij had een prachtig poppenhuis in haar soutterrain staan).. Inderdaad ook opvallend hoeveel dubbel (of driedubbel)kunstenaars er zijn of zijn geweest... Namen die nog niet eens zijn genoemd maar die absoluut ook fantastisch illustratiewerk maken zijn bijvoorbeeld ook Marit Tornqvist, Annemarie van Haeringen, Gerda Dendooven of Charlotte Dematons.
Marit Törnqvist is ook erg goed, ja. Annemarie van Haeringen ook: echt een kunstenares. Gerda van Dendooven (die laatst nog de Woutertje Pieterse Prijs won) evenzo. Charlotte Dematons ken ik eigenlijk vrijwel alleen van Nachtverhaal van Paul Biegel. Schitterend!! Haar recente tekeningen bij Alleen op de wereld zijn ook mooi.
Zelf zou ik nog Ted van Lieshout (zeer divers multi-talent), Thé Tjong Khing (ook zeer divers, maar toch herkenbaar) en Sylvia Weve (ook erg divers en kunstig, maar helaas wat wisselvallig) willen aandragen voor in het rijtje.
Baron Van Tast schreef:
En hoewel ik me zelf een beetje richt op de Nederlanders, vind ik Quentin Blake of Carll Cneut ook wel erg goed, om er maar eens een paar te noemen. Kortom genoeg te genieten!
Ik richt me ook hoofdzakelijk op de Nederlandse tekenaars. Quentin Blake vind ik ook erg goed, maar persoonlijk wel ietwat overgewaardeerd. Wolf Erlbruch vind ik ook fantastisch, en ook weer: een dubbeltalent! De eend, de dood en de tulp is zo poëtisch in taal en beeld! Maurice Sendak (ook weer dubbeltalent) is ook goed. Antoine de Saint-Exupérys prenten van Le petit prince in combinatie met de tekst zijn ook meesterlijk.
Baron Van Tast schreef:
De Vogeltjesbomen heb ik destijd helaas gemist
De ceedeebox die het heeft opgeleverd is nog wel te bestellen. Wellicht dat dat een pleister op de wonde is?
Baron Van Tast schreef:
Het multitalent van Fiep Westendorp komt wel een beetje tot uiting in het boek over haar werk. Ze kon bijvoorbeeld geweldig mooi portretten tekenen. Net als Dulieu trouwens.
Ik heb ook een boek over haar werk: het boek Getekend: Fiep Westendorp dat uitgegeven werd ten gelegenheid van de tentoonstelling die in 2003 in De Kunsthal te Rotterdam te zien was. In dat boek wordt haar gehele werk, dus ook de variatie, belicht. Ik vind het wel jammer dat vrijwel alleen haar werk voor Annie Schmidt en Mies Bouwhuys enige bekendheid geniet, terwijl ze zo gevarieerd was. Dat vind ik ook het jammere van Quentin Blake: alleen zijn poppetjes voor Roald Dahl zijn bekend. Daarom spreken kunstenaars met een diverser oeuvre, zoals Harrie Geelen en Ted van Lieshout, mij toch wat meer aan.

Sol1 (crew)
Fedor Denisovitsj Konstantinov (17 maart 1910 - 8 juli 1997) was met zijn houtsneden onder andere verantwoordelijk voor de illustraties bij de latere edities van het werk van Lermontov, zoals Geroj Nasjego Vremeni - Michail Joerjevitsj Lermontov (1840).

In 1840 bracht Lermontov het gedicht “Мцыри”, Mtsiri, de novice (een beginnend monnik) uit.
Dat is opgenomen in de bundel Stichotvorenia M. Lermontova - Michail Joerjevitsj Lermontov (1840).
Ook daarvoor verzorgde Konstantinov bij de latere edities een reeks illustraties; op een manier, die nogal bijdraagt aan de mystieke sfeer van het gedicht.

Zie:
Федор Денисович Константинов - Государственный Лермонтовский музей-заповедник «Тарханы» - tarhany.ru

Door op de bekende wijze op de grote afbeelding onderaan te klikken, komen de andere afbeeldingen uit de reeks naar voren.

Sol1 (crew)
Geboren in Estland in 1930 en in 1944 geëmigreerd naar Zweden: de illustratrice Ilon Wikland.

Zij is onder andere actief voor boeken van Astrid Lindgren.
Zie haar eigen Engelstalige site op: https://www.ilon.se/en/today.php

Citaat van Wikipedia: "Voor de typische illustraties van kinderen met wipneuzen en rode wangen stonden dikwijls haar eigen kinderen model."

Daarnaast werkt ze, zoals in de recent verschenen 24e editie van Ronja Rövardotter - Astrid Lindgren (1981), veel met zwartwittekeningen.
Ter vergelijking uit een ander boek: https://www.ilon.se/en/subpages/ilon_and_astrid/index.php

Sol1 (crew)
Van Mariamna Davydoff verscheen in 1986 'On the Estate: Memoirs of a Russian Lady before the Revolution' bij Thames and Hudson. Uitgeverij Gaade uit Veenendaal bracht daar in 1987 al de vertaling 'Op het Landgoed: Herinneringen aan het Rijke Russische Leven van voor de Revolutie' van uit.

De schrijfster is in 1871 in de Oekraïne geboren en in ballingschap in 1961 in Frankrijk overleden.
Bijzonder is dat ze haar boek met haar eigen aquarellen heeft geïllustreerd. Die geven een beeld van haar oorspronkelijke familieleven, haar omgeving uit die tijd, soms ook van de jaargetijden en de natuur.
Die illustraties sluiten feilloos aan bij de tekst, geven een verslag van het landleven, van het leven in de hogere kringen, herinneren aan betere, vreedzame tijden; een nostalgisch verlangen naar een verloren paradijs. Het aantal illustraties is net iets teveel om het boek op BoekMeter toe te voegen, maar het boek is zeker de moeite waard om kennis van te nemen.

Vergeet al die grappige Cyrillische lettertekens bij de volgende Oekraïense website, maar blader naar beneden door om haar aquarellen in de 'galerij' te zien:
Лопухіна Маріамна Андріанівна — Вікіпедія - tinyurl.com

Leuke topic!
Veel van mijn favorieten zijn al genoemd. Iconische tekeningen voor mij, want als kind verslonden, zijn die van Fiep Westendorp, Carl Hollander, Quentin Blake. Later ben ik illustraties van van huis uit striptekenaars Marten Toonder, Dick Matena en Thé Tjong-Khing heel erg gaan waarderen. Striptekenaars zijn al helemaal mijn favoriet maar dat zijn niet perse illustrators.

Sol1 (crew)
Charlotte Schrameijer verzorgde onder andere de illustraties bij een recent deel van de Nederlandse vertalingen van werk van de schrijfster Maeve Brennan
Illustraties - Charlotte Schrameijer - charlotteschrameijer.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 16:28 uur

geplaatst: vandaag om 16:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.