menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Illustraties

zoeken in:

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
Carl Hollander
Goede! Ik ken hem voornamelijk van zijn werk voor Paul Biegel, maar hij was natuurlijk ook de illustrator van Minoes van Annie M.G. Schmidt en de Nederlandse Pippi Langkous. Kenmerkend is zijn zwierderige stijl die stripachtig aandoet. Dit stripeffect wordt versterkt door zijn gebruik van spreekwolkjes en sterretjes en andere stripdingetjes. Hollanders tekeningen hebben altijd iets sprookjesachtigs (natuurlijk met name zijn werk voor Biegel) en zijn bijzonder sfeervol.

Ted Kerkjes (crew)
Fiep Westendorp! Ja, ik noemde haar boven ook al. Natuurlijk zal haar naam voor eeuwig verbonden blijven met Annie M.G. Schmidt. Haar stijl is natuurlijk te herkennen uit duizenden. Ik heb dit boek over het werk van Westendorp in mijn bezit. Het boek bevat veel verschillende tekeningen van haar die wel laten zien hoe divers zij als kunstenares was. Neem de schetsen uit haar studententijd.
Wat ik wel jammer vind aan het werk van veel illustratoren als Quentin Blake en Fiep Westendorp is dat ze altijd hetzelfde poppetje tekenen. Natuurlijk is het goed om een eigen, herkenbare stijl te hebben, maar het werk wordt daardoor wel een beetje minder interessant. Dan vind ik Harrie Geelen en Ted van Lieshout boeiender: zij gebruiken veel verschillende stijlen en veel verschillende technieken en laten zo zien hoe veel ze in huis hebben.

Ted Kerkjes (crew)
Vandaag ben ik overigens naar Valkenburg geweest voor een expositietje geweest van het werk van grote favoriet, de allerkunner Harrie Geelen!! Wat een rasartiest is die man. Naast zijn bekende werk (dit en dit, bijvoorbeeld) waren er ook een stuk of dertig vogeltjesbomen te bewonderen. Mijn persoonlijke hoogtepunt waren de vele portretten die Geelen maakte van onder andere zijn vrouw Imme Dros en zijn zoon Pieter Geelen. Dat werk had ik ook nog nooit gezien, dus dat was echt een schitterende ontdekking. Het is echt ongelooflijk dat Harrie Geelen nooit een opleiding voor kunstenaar heeft gevolgd als je ziet hoeveel verschillende technieken hij gebruikt en hoe geweldig hij tekent.
Maar goed, ik vind Harrie Geelen sowieso geweldig. Ik denk dat hij mijn favoriete illustrator is. Zijn tekeningen zijn niet alleen mooi, poëtische en creatief, maar ze voegen ook nog iets wezenlijks toe aan het verhaal. Zijn prenten laten niet alleen zien wat er staat, maar ze vullen ook nog de tekst aan. Het beste voorbeeld hiervan zijn zijn illustraties bij het Beertje Pippeloentje.
De expositie in Valkenburg is trouwens te zien tot 6 november.

Fiep Westendorp heeft een permanente tentoonstelling in het Maarten van Rossumhuis in Zaltbommel.

Ted Kerkjes (crew)
Wist ik niet! Leuk!

En Hans Borrebach. Dé illustrator van de Joop ter Heul boeken.
Maar evengoed schrok hij er niet voor terug om meer gewaagde (licht erotische) tekeningen te maken.

http://3.bp.blogspot.com/-3pav5n80E2w/TWVTJt0BeRI/AAAAAAAAATw/flJL-os6B5w/w1200-h630-p-nu/Zuster_Belinda.jpg

Ted Kerkjes (crew)
Deze illustrator zegt me niets... De Joop ter Heulboeken ken ik ook niet. (Een Zomerzotheid ken ik dan weer wel. Da's een klassieker.) De stijl spreekt me niet zo erg aan. Een beetje ouderwets en weinig persoonlijk of herkenbaar. Dat neemt overigens niet weg dat het wel mooi getekend is.

Joop ter Heul, dat waren in mijn tijd echte meidenboeken.

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
En sommige auteurs illustreren zelf hun boeken:
Hm. Laat ik maar zeggen: ik hoop dat 'ie beter schrijft...

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
Een vriend van mij is ook illustrator:
Lijkt een beetje op de stijl van Alex de Wolf.

Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Hm. Laat ik maar zeggen: ik hoop dat 'ie beter schrijft...

Toch heeft ie af en toe best gave dingen.

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
Iets wat ook prachtig geïllustreerd is, is dit:
Mooi! Van wie zijn die illustraties?

Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Mooi! Van wie zijn die illustraties?

Die zijn van Leo & Diane Dillon.

Ted Kerkjes (crew)
Sol1 schreef:
Misschien op zich niet spectaculair die tekeningen, maar ik vind de illustraties van Oivia Ettema bij X & Y - Franca Treur (2016) wel grappig en bij de verhalen uit dat boekje passend.
Het lijkt er even op dat illustraties niet vaak meer voorkomen. Ik zal er toch eens op letten.
Ik heb jouw bericht op één of andere manier helemaal gemist. Sorry.
Ik heb de tekeningen eens opgezocht, en ik vind ze bijzonder mooi. Natuurlijk ken ik de bijbehorende letters niet, maar ik vind ze op zichzelf staand erg sterk. Deze illustraties zeggen zelf al genoeg, hoewel ze erg sober zijn. Maar dat is juist de charme: zoals sommige poëten met weinig woorden zo veel mogelijk proberen te zeggen, proberen sommige illustratoren met zo min mogelijk lijnen zo veel mogelijk te zeggen, en dat doet deze poëtische illustrator erg goed.

Sol1 (crew)
Misschien een variant van een bepaald soort Japanse soberheid?

Ik dacht even dat ze tussen het figuurlijk geweld van Doré, die ik zeker goed vind, ten onder dreigde te gaan.

Frappant hoe je verschillende tekenstijlen tegelijk kunt waarderen, ook al lijken ze onderling totaal niet op elkaar. Idem uiteraard met het werk van uiteenlopende auteurs.

Ted Kerkjes (crew)
Inderdaad leuk hoe je de meest uiteenlopende tekenstijlen kunt waarderen. Ik verkies Oivia Ettema (Ik had nog nooit van hem/haar gehoord.) eerlijk gezegd boven Doré, omdat Ettema juist met heel weinig een subtiele, goede sfeer neer kan zetten. Ettema suggereert meer dan dat er staat, en dat vind ik erg knap. Doré vind ik ook erg goed, hoor, maar Ettema, voor zover ik haar werk kan beoordelen, spreekt me meer aan.

Sol1 (crew)
Qua stijl ook wel duidelijk herkenbaar: Jean Dulieu, vooral bekend van Paulus de Boskabouter.

Ik denk dan met name aan zijn originele, oudere tekenwerk. Het lijkt erop alsof hij naderhand ook tekeningen of zelfs foto's van de poppen heeft gebruikt als illustratie.

Sol1 (crew)
En als we dan toch in de sfeer van de jeugdboeken blijven: de illustraties van W.G. van de Hulst jr bij het werk van de schrijver W.G. van de Hulst sr.
Denk bijvoorbeeld aan: Inde Soete Suikerbol - W.G. van de Hulst, Sr. (1936)

Voor het verschijnen van het tekenwerk van "junior", was Tjeerd Bottema als tekenaar actief voor "senior".
Zie: Tjeerd Bottema - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ted Kerkjes (crew)
Sol1 schreef:
de illustraties van W.G. van de Hulst jr bij het werk van de schrijver W.G. van de Hulst sr.
Wat schattig! Kende ik nog niet!

Sol1 (crew)
"Schattig" is wel een leuk woord om het te omschrijven.
Ik heb hier thuis nog een stuk of twintig-dertig van die ouderwetse boekjes van Van de Hulst liggen.
Inclusief een exemplaar van het Gouden Voorleesboek uit die tijd; bekend in dit genre, maar nog niet vermeld op deze site.

Ted Kerkjes (crew)
Gisteravond was er overigens op televisie een documentaire over de illustrator Peter Vos: het uur van de wolf: Peter Vos.

Wat gaaf om hier te zien dat er liefhebbers zijn van deze illustratoren! Dulieu is mijn eigen topfavoriet, samen met Fiep Westendorp, Dick Bruna, Harrie Geelen, Carl Hollander, Wim Hofman, Max Velthuijs, Marten Toonder en op de voet gevolgd door bijvoorbeeld Mance Post, Joke van Leeuwen, Jenny Dalenoord, Margriet Heymans.. ik ben in het gelukkige bezit van tekeningen van deze tekenaars en het zijn echt kunstwerken; goed dat dit ook steeds meer als "echte" kunst wordt gezien..! En leuk om de berichten op dit forum te lezen. Groet Marcel

Sol1 (crew)
Welkom!
De tekenaar van Baron Van Tast mocht er trouwens ook zijn, maar dan kom je bij een ander medium uit en overschrijdt je dit forum.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:12 uur

geplaatst: vandaag om 09:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.