menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Illustraties

zoeken in:
Ted Kerkjes (crew)
Hallo beste medegebruikers,

Ofschoon illustraties veel met boeken te maken hebben, bestond er nog geen topic over illustraties. Vandaar dat ik deze taak op mij neem.

Hebben jullie favoriete illustratoren? Welke boeken vinden jullie het best geïllustreerd?

Persoonlijk vind ik de illustraties (of prenten, zoals er vaak staat) van Harrie Geelen vrijwel altijd schitterend. Zijn illustraties bij Het Beertje Pippeloentje zijn briljant, ze vertellen op creatieve een eigen verhaal en voegen zo ook echt iets toe. Of Harrie Geelen nou schildert of met de computer tekent, het resultaat is altijd fantastisch.
Ook de illustraties van Joke van Leeuwen zijn van constante kwaliteit. Haar volstrekt eigen stijl sluit naadloos aan bij de tekst.
Ook Ted van Lieshouts illustraties vind ik geweldig. In zijn vroege werk illustreerde hij al zijn boeken zelf. Denk aan Kind te huur en De allerliefste jongen van de hele wereld. Echter was Van Lieshout het op een gegeven moment beu om telkens hetzelfde poppetje te tekenen. Daarom stopte hij met het illustreren van zijn proza. Zijn poëzie illustreert hij nog altijd zelf, omdat hij zich daarin uit kan leven, maar andere boeken worden geïllustreerd door iemand anders. Ook de bij heruitgave van zijn oude boeken zijn de oorspronkelijke illustraties vervangen door nieuwe van Sylvia Weve. Grappig: voor de illustraties voor de dichtbundel Multiple Noise plunderde Van Lieshout zijn stapels schetsen. Het boek biedt dus een intiem kijkje in het tekenarchief van Van Lieshout: je ziet allerlei onaffe tekeningen en krabbels en je hebt het gevoel alsof je iets ziet wat je eigenlijk niet zou mogen zien. Naast één van de tekeningen staat een stukje tekst, ogenschijnlijk haastig neergekrabbeld. Met moeite valt het handschrift te ontcijferen. Het betreft een boodschap van Ted van Lieshout aan zichzelf. Hij schrijft dat hij het beu is om telkens hetzelfde poppetje te tekenen. Hij wil laten zien wat hij nog meer kan, hoe hij nog meer kan tekenen. Dat heeft hij later zeker gedaan. In iedere dichtbundel staan tekeningen in talloos verschillende stijlen. Dat maakt Ted van Lieshout één van mijn favoriete illustratoren.
Verder vind ik het werk van Fiep Westendorp ook altijd van een constant hoog niveau.
Van de buitenlandse illustratoren vind ik de tekeningen van John Tenniel ook altijd erg mooi. Ook Gustave Doré vind ik altijd interessant. Over arcering gesproken... Zo gedetailleerd!

Het boek Annetje Lie in het holst van de nacht van Imme Dros vind ik prachtig van illustraties voorzien. De tekeningen zijn van Margriet Heymans, die voor de tekeningen een Gouden Penseel kreeg. Wat de illustraties zo goed maakt, is het vreemde perspectief dat Heymans kiest. Heymans tekent altijd zo, maar bij dit boek past het perfect. Dros wilde haar ook per se voor dit boek hebben, in plaats van haar man Harrie Geelen, omdat het koortsdromerige sfeertje van het boek goed bij Heymans' stijl paste.

Opvallend trouwens dat vrijwel alle illustratoren die ik heel goed vind, ook goede schrijvers zijn. Ted van Lieshout, Harrie Geelen, Joke van Leeuwen, Margriet Heymans, allemaal schrijven zij ook zeer goed. Er zijn nog veel meer voorbeelden van dubbeltalenten te noemen: Wim Hofman, André Sollie, Marit Törnqvist... Grappig.

Welke illustratoren en illustraties vinden jullie goed?

Ted Kerkjes (crew)
Niemand?

Leuk topic dat aandacht verdient.
Als ik meer tijd heb zal ik mijn boekenkast eens doorspitten, maar wie zeker niet mag ontbreken op deze plek is Thé Tjong-Khing. Hij tekende een enorm oeuvre bij elkaar, waarvan voor mij 'Waar is de Taart?' de kers op die taart is. Het is een prentenboek zonder woorden dat een diepgravend kinderverhaal vertelt. Knap.
Zijn illustraties bij de dichtbundel 'Wiele, wiele, stap' van Miep Diekman (voor kinderen) vind ik ook geweldig.

Ted Kerkjes (crew)
Thé Tjong-Khing mag inderdaad zeker niet ontbreken! De beste man heeft een gigantisch oeuvre op zijn naam staan. In de jaren zeventig en tachtig illustreerde hij vrijwel alle boeken die bij Querido uitkwamen. Ik vind vooral zijn vroegere werk (de pentekeningen met arcering, zoals de tekeningen bij Wiele, wiele, stap, die jij ook al noemde, Pythia) erg goed. Zijn latere tekeningen, zoals bij Vos en Haas vind ik minder sterk. Onlangs heeft Khing nog een prentenboek zonder woorden uitgebracht: Bosch. Een ontzettend interessant boek.
Thé Tjong-Khing is een hele goede, inderdaad.
Veel plezier met het doorspitten van jouw boekenkast.

In mijn boeken voor volwassenen komen geen illustraties voor, met als uitzondering 'Dode Zielen'. Marc Chagall heeft dat ooit verfraaid met 96 illustraties en L.J. Veen heeft dat nog eens uitgegeven. Ik heb ook een pocket editie om uit te lenen, want deze gaat de deur niet uit .
Nu nog de kinderboeken doorspitten .

Ik heb ergens een uitgave van Goethes Faust, geïllustreerd door Eugène Delacroix. En ook nog een geïllustreerde Drie Musketiers die ik houd vanwege de illustraties, want de tekst is waardeloos.

Ted Kerkjes (crew)
Vroeger was het veel gebruikelijker om boeken voor volwassenen ook van illustraties te voorzien. Neem Gustave Doré's gravures voor Don Quichot en andere klassiekers, zoals Oliver Twist et cetera. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan.
Ik geloof dat Joke van Leeuwen wel eens romans voor volwassenen heeft geïllustreerd. Jan Jutte heeft dit ook gedaan. Helaas weet ik geen titels.

liv2 (crew)
Een auteur die zelf illustraties verzorgde: Saint-Exupéry maakte de tekeningen - of beter aquarellen - terwijl hij het verhaal schreef op een hotelkamer in New York.

(afbeelding)

Ted Kerkjes (crew)
Goed voorbeeld! En een heel goed boek, natuurlijk.

Ted Kerkjes schreef:
Neem Gustave Dore's gravures voor Don Quichot

Die heb ik ook. Ik heb ook de Doré-bijbel en Dantes Divina Commedia.

Sol1 (crew)
Misschien op zich niet spectaculair die tekeningen, maar ik vind de illustraties van Oivia Ettema bij X & Y - Franca Treur (2016) wel grappig en bij de verhalen uit dat boekje passend.
Het lijkt er even op dat illustraties niet vaak meer voorkomen. Ik zal er toch eens op letten.

PeterW schreef:
(quote)

Die heb ik ook. Ik heb ook de Doré-bijbel en Dantes Divina Commedia.

Ik dacht altijd dat deze illustratie uit de Doré -bijbel kwam, maar is uit Paradise Lost van John Milton. Een prachtige illustratie vind ik.. http://s10.postimg.org/6trjzghu1/Paradise0040_2.jpg (The Serpent approaches Adam and Eve in the Garden of Eden)

Die heeft ie ook gedaan, ja.

Mooi zeg, waar is die uit?

the Cheshire cat schreef:
Mooi zeg, waar is die uit?

Uit Little Fur Family (De Bonten Beestjes) van Margaret Wise Brown. De illustraties zijn van Garth Williams. Dit boekje heeft heel lang geleden mijn hart al gestolen.

A Monster Calls (2011) - Patrick Ness. Hier werd ik toch wel ééérg gelukkig van (en de verfilming ontken ik, die bestaat niet!)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b6/0e/5c/b60e5cc30bad66ac18051b255132004b.jpg

Ted Kerkjes (crew)
Pythia, heb je je boekenkast al eens doorgespit?

Ted Kerkjes schreef:
Onlangs heeft Thé Tjong-Khing nog een prentenboek zonder woorden uitgebracht: Bosch. Een ontzettend interessant boek.
)

Dat boek wil ik bij deze aanraden, toevallig heb ik die laatst in de Bibliotheek onder het genot van een kop koffie bekeken. Een leuk verhaal, prachtig in beeld gebracht. Heerlijk om even in die wereld te vertoeven.

Ted Kerkjes schreef:
Pythia, heb je je boekenkast al eens doorgespit?
Het schiet nog niet op. Ik ben wel tekeningen van Gunter Böhmer tegengekomen in 'Herr und Hund' van Thomas Mann. Hij heeft ook veel voor Hermann Hesse geïllustreerd. Best mooi.
En we mogen Wilhelm Busch natuurlijk niet vergeten, vooral bekend door het verhaal over de jongetjes 'Max und Moritz' (niet voor tere kinderzieltjes )

Max und Moritz: Eine Bubengeschichte in Sieben Streichen - Wilhelm Busch (1865)
Wilhelm Busch - Max und Moritz - wilhelm-busch-seiten.de

Ted Kerkjes (crew)
Pythia schreef:
Het schiet nog niet op.
Neem je tijd, hoor!
Ik ben wel tekeningen van Gunter Böhmer tegengekomen in 'Herr und Hund' van Thomas Mann. Hij heeft ook veel voor Herman Hesse geïllustreerd. Best mooi.
En we mogen Wilhelm Busch natuurlijk niet vergeten, vooral bekend door het verhaal over de jongetjes 'Max und Moritz' (niet voor tere kinderzieltjes )
Van Gunter Böhmer had ik nog nooit gehoord. Hij is niet bijster bekend in Nederland, vermoed ik. (Hij heeft geen Nederlandse Wikipediapagina.) Wel ontzettend mooie tekeningen! Heel expressief!
Wilhelm Busch ken ik natuurlijk wel. Zijn tekeningen bij Max und Moritz vind ik wel leuk, maar zijn illustries bij Die fromme Helene vind ik veel beter. Origineler. Verder ken ik 'm niet zo.

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
En vergeet (...) niet!
Maurice Sendak vind ik ook fantastisch. Hij heeft een enorm eigen stijl, die je gelijk herkent als van zijn hand. Ik ken niet erg veel van hem, moet ik zeggen. Alleen het bekendere werk.

Gunter Böhmer blijkt ook verantwoordelijk te zijn voor het omslag van de eerste druk van' Stiller' van Max Frisch.
Stiller - Max Frisch (1954)

Wipneus en Pim werden in eerste instantie geïllustreerd door Herman Ramaekers, en die tekeningen waren leuk, maar toen Joop Walenkamp het stokje overnam was het pet.

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
Wipneus en Pim werden in eerste instantie geïllustreerd door Herman Ramaekers, en die tekeningen waren leuk, maar toen Joop Walenkamp het stokje overnam was het pet.
Weet jij tot welk boek Herman Ramaekers Wipneus en Pim heeft geïllustreerd?

Ted Kerkjes schreef:
Weet jij tot welk boek Herman Ramaekers Wipneus en Pim heeft geïllustreerd?

Tot en met het Tuitkannetje.

Quentin Blake mag hier ook niet ontbreken natuurlijk.. die kale vrouwen in 'De Heksen'... Mevrouw Griezel!
http://s13.postimg.org/ba475tptz/78025f52bdc2233695270cf02f72d1be.jpg
http://s14.postimg.org/56zjika0h/69d34b4c428a897e6e6ed4717af72f92_2.jpg

Ted Kerkjes (crew)
PeterW schreef:
Tot en met het Tuitkannetje.
Dank!

Ted Kerkjes (crew)
the Cheshire cat schreef:
Quentin Blake mag hier ook niet ontbreken natuurlijk..
Inderdaad! Een iconische illustrator! Zijn herkenbare tekenstijl met voornamelijk zeer lelijke figuren is onnavolgbaar, en het is een stijl die naadloos aansluit bij de wereld van Roald Dahl. Ik vind het knap hoe Blake zó tekent dat je makkelijk kunt zien of een figuurtje aardig of onaardig is. Dat klinkt een beetje duf, maar ik vind het ontiegelijk knap dat Blake in staat is om met enkele schetsige lijnen een figuur neer te zetten die zó getekend is, dat je 'm gelijk vriendelijk vindt. Of meteen van die figuur walgt.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:49 uur

geplaatst: vandaag om 08:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.