menu

Boeken / Algemeen / Zwarte Beertjes

zoeken in:
avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Ik vraag mij af, voor wie allemaal op deze site de Zwarte Beertjes-reeks een begrip is.


Eén van de eerste kennismakingen uit het verleden met een hele reeks detective- en andere romans, spook- en griezelverhalen en (andere) literatuur van bekende en onbekende schrijvers.
Bekend werk zoals onder andere van Georges Simenon (met name commissaire Maigret; goed vertegenwoordigd hier, maar weinig stemmen), Leslie Charteris (The Saint, ondervertegenwoordigd hier, lijkt wel in de vergetelheid weggezakt), Havank (onder andere De Schaduw, goed vertegenwoordigd hier, beperkt aantal stemmen).
Waarbij een hele reeks schrijvers zijn overgeslagen.


In het verleden was de verzameling hier aardig compleet, jammer dat dat altijd na één generatie al dreigt uit te waaieren naar familie en zelfs derden. Ik denk daarbij echter niet dat er veel mensen zullen zijn, die vrijwel de complete verzameling Zwarte Beertjes hebben staan; ook al gezien de ruimte dat dat zou innemen.


Terzijde: de oude naam voor griezelroman, te weten: "psychologische spookroman", kom je tegenwoordig niet meer tegen.

avatar van dutch2.0
Ik ken die Zwarte Beertjes nog wel. Niet van de Maigrets van Simenon, maar van de 'gewone' romans van Simenon die als Zwart Beertje zijn uitgegeven. Ik leende die dan weer van een kennis van mijn moeder (ik heb het nu over een jaar of 30 geleden). Zelf helaas geen enkel Zwart Beertje in huis, maar het hele fenomeen ken ik wel.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Sol1 schreef:
Terzijde: de oude naam voor griezelroman, te weten: "psychologische spookroman", kom je tegenwoordig niet meer tegen.

Die benaming kende ik zelfs niet , maar met de Zwarte Beertjes kan ik je dood gooien.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
PeterW schreef:
, maar met de Zwarte Beertjes kan ik je dood gooien.


Prima dat ze mijn kant uitkomen, maar ik vraag dan wel of iemand anders ze voor me opvangt

avatar van Slainte_Mhath
Ken slechts de uitgever.

Ben momenteel de auteurs wat aan het nalopen op thrillers en detectives. Zolang het zo nu en dan wat nieuwe boeken voor BM oplevert, zet ik het door. Als ik maar niet teveel, zoals met Catherine Aird, moet overtypen Berenweb-Home

Gast
geplaatst: vandaag om 11:03 uur

geplaatst: vandaag om 11:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.