menu

Boeken / Algemeen / Ik zoek... een soortgelijk boek (zelfde genre/onderwerp)

zoeken in:
Papillon dat boek van Krystal Sutherland heb ik zonet toegevoegd. Tevens wat zelf-quotes verwijderd, welkom op BoekMeter overigens.

Ik denk dat wat je bedoelt in de young adult fantasy-sociaal al dan niet romantische hoek valt te vinden.

Tahereh Mafi (2011): Vrees Me | Shatter Me #1 | The Juliette Chronicles #1 | Touching Juliette #1
Stephanie Garber (2016): Het Zwarte Hart | Caraval #1
Sara Shepard (2006): Mooie Meisjes Hebben Soms Gruwelijke Geheimen | Pretty Little Liars #1
Libba Bray (2007): Eindeloze Verte: Het Troebele Tij | Eindeloze Verte: De Roos van de Strijd | Gemma Doyle #3
Tracy Banghart (2018): The Iron Sisters
Kendare Blake (2016): Koninginnen | Three Dark Crowns #1
Laura Sebastian (2018): Ash Princess Trilogy #1

Bij die laatste(n) zit je al in series die nog niet afgerond zijn.

In Boeken > Algemeen > Wie kan mij helpen soortgelijke boeken te vinden?:

Hallo,

Ik ben een hele poos uit de wondere wereld van het lezen geweest en kom er nu weer helemaal in (ik ben 19 jaar). Ik ben begonnen met boeken/series die ik een paar jaar geleden ontzettend gaaf vond. Namelijk de serie van de grijze jager. En ook al ben ik 19 wat zijn die boeken ongelooflijk goed en toch ook wel spannend geschreven! Ook de Alex Rider serie van Anthony Horowitz vind ik fantastisch. Vlot geschreven, maar wel met spanning en weinig politiek geneuzel. Kennen jullie meer van dit soort boeken? Het liefst boeken waar normale jongeren of volwassenen opgeleid worden tot geheim agent of iets in die richting. Iemand ideeën?

Alvast bedankt!

avatar van eRCee
Ik zit niet echt in het genre dat je beschrijft. Breder getrokken naar 'young adult' en spanning zijn er twee grote series de afgelopen jaren: de Millenium-trilogie van Stieg Larsson en de boeken over de 'Hunger Games' van Suzanne Collins.

Maar misschien kunnen anderen aanvullen m.b.t. de geheim agent-stuff.

avatar van Don corleone
Heb net salems lot gelezen zijn hier ook boeken mee verglijkbaar?

In Boeken > Algemeen > Auteurs zoals Marijke Schermer:

Goedemorgen!
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen week alle drie de boeke van Marijke Schermer gelezen, ik vind het een geweldige schrijfster. Daarom ben ik benieuwd, kan iemand mij tips geven over soortgelijke auteurs? Alvast bedankt! Groeten

Hallo, ik heb zin om weer eens een goeie, leuke roman te lezen, genre (tragi)komisch. Als het een film was dan in de stijl van the Coen Brothers, Anders Thomas Jensen, Eldorado, Little Miss Sunshine, Sightseers etc. Zwarte humor dus vooral, en als film zou het filmhuis/arthouse/cult zijn. Er mag ook zeker natuur, platteland en reizen in voorkomen, maar hoeft niet per se.
Land van herkomst en jaartal maken niet zo uit, al heeft een westers land de voorkeur, en ivm het gevoel voor humor graag na 1985. Zich ook graag afspelend in onze tijd (ongeveer). Geen fantasy aub.
Ik ken al alles van Bukowski, Brusselmans en Erlend Loe en De 100jarige man, Verloren Nachten van Boyle en Magnus van Lubach.
Iemand?

avatar van handsome_devil
Hoi Rien,


De eerste dingen die bij me opkwamen:

Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden
Thomas Pynchon - Eigen Gebrek (Inherent Vice) (is ook een verfilming van)
Rob van Essen - Visser
Ned Beauman - De Jacht op Adele (The Teleportation Accident)
Charles Bukowski - Post-Office

avatar van Pleun
Rien schreef:
Hallo, ik heb zin om weer eens een goeie, leuke roman te lezen, genre (tragi)komisch. Als het een film was dan in de stijl van the Coen Brothers, Anders Thomas Jensen, Eldorado, Little Miss Sunshine, Sightseers etc. Zwarte humor dus vooral, en als film zou het filmhuis/arthouse/cult zijn. Er mag ook zeker natuur en/of reizen in voorkomen, maar hoeft niet per se.
Land van herkomst en jaartal maken niet zo uit, al heeft een westers land de voorkeur, en ivm het gevoel voor humor graag na 1985.
Iemand?


Dit is mijn tip

Doppler - Erlend Loe (2004) - BoekMeter.nl



Dankje Pleun! Geweldig boek inderdaad, staat hier al jaren in de boekenkast. Ik heb nog wat namen/schrijvers toegevoegd aan m’n post en las pas daarna je tip.
Perfecte tip, desondanks!

handsome_devil schreef:
Hoi Rien,


De eerste dingen die bij me opkwamen:

Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden
Thomas Pynchon - Eigen Gebrek (Inherent Vice) (is ook een verfilming van)
Rob van Essen - Visser
Ned Beauman - De Jacht op Adele (The Teleportation Accident)
Charles Bukowski - Post-Office


Dankje handsome_devil! Lekker lijstje zeg. Bukowski kende ik al, heb het aangepast, de rest allemaal nog niet. Blij mee.

avatar van Robsessie
In Boeken > Algemeen > Zomerse boeken:

Ik ben topics tegengekomen over boeken die je meeneemt op vakantie, boeken die je kunt lezen aan het zwembad, maar ik ben eigenlijk op zoek naar zomerse boeken. Lome zomeravonden, nachtelijke wandelingen door een afkoelende stad, snikhete dagen, zomervakanties, zweet en ontwakende liefde.

Het liefst heb ik Nederlandstalige tips, maar alles is welkom! Een beetje inspiratie voor het lekkere weer dat op komst is en ook een welkome afwisseling voor de wat zwaardere boeken.

Boeken die bij mij opkwamen:
Uit het Leven van een Hond - Sander Kollaard (2019)
De Heetste Dag van het Jaar - Martin Bril (2006)
Troje - Rob van Essen (2000)
Het gouden ei - Tim Krabbé
Vertraging - Tim Krabbé (1994)

avatar van eRCee
De laatste zomer in de stad - Calligarich

avatar van handsome_devil
Het Leven Is Vurrukkulluk is best zomers in mijn herinnering.

Als de verfilming van Call Me By Your Name dicht bij het boek blijft, is dat boek ook zomers.

avatar van eRCee
Storia del Nuovo Cognome - Elena Ferrante (2012) speelt grotendeels tijdens een lange strandvakantie. Maar is wel deel 2 van een vierluik.

avatar van Robsessie
Het lijken vooral de Italianen die wel van de zomer houden. Dank voor de tips!

avatar van dutch2.0
Nog een Italiaan:

Il Giardino dei Finzi-Contini - Giorgio Bassani (1962)

Wel zomers, wel prille liefde, maar ook met een duistere rand. Bovenal een pracht van een boek!

avatar van Robsessie
dutch2.0 schreef:
Nog een Italiaan:

Il Giardino dei Finzi-Contini - Giorgio Bassani (1962)

Wel zomers, wel prille liefde, maar ook met een duistere rand. Bovenal een pracht van een boek!


Deze heb ik toevallig gisteren uit de bieb meegenomen. Ben erg benieuwd!

avatar van Pageturner
Als je liefst Nederlandstalige tips hebt:

Ik Ook van Jou - Ronald Giphart

En drie Engelstalige klassiekers:
The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
To Kill a Mockingbird - Harper Lee
The Body - Stephen King (een kwart van de bundel Different Seasons)

avatar van Insignificance
Even tijd voor wat nostalgie.. Ik kwam net deze tegen:

the Cheshire cat schreef:
8. Evert Hartman - Oorlog Zonder Vrienden

Deed me onmiddellijk denken aan Engelandvaarders en Holland onder het Hakenkruis, die ik als menneke ooit meermaals heb verslonden. En dus, eh, nou ja, zie topictitel.

avatar van the Cheshire cat
Insignificance schreef:
Even tijd voor wat nostalgie.. Ik kwam net deze tegen:

(quote)

Deed me onmiddellijk denken aan Engelandvaarders en Holland onder het Hakenkruis, die ik als menneke ooit meermaals heb verslonden. En dus, eh, nou ja, zie topictitel.

Ter aanvulling..

Het Pistool - Ria Lazoe
De Vos van de Biesbosch: Een Verzetsgroep in Actie - Ad van Gils
Kinderen van Foute Ouders. Hun Verhaal - Chris van der Heijden
Potgieterlaan 7: Een Herinnering - Sytze van der Zee
In Niemandsland - Ebbe Rost van Tonningen
Vaderskind - Ad Fransen
De Ordening - Kees van Beijnum
Vrienden van de Vijand - Jan van Reenen

avatar van Insignificance
the Cheshire cat schreef:
Ter aanvulling..

Superrr. Hier ga ik binnenkort eens mee aan de slag. Merci!

avatar van Insignificance
the Cheshire cat schreef:
Sowieso was ik al een tijdje op zoek naar een goede thriller in de stijl van James Herbert, John Saul, zoiets, dus dit kwam als een geschenk uit de hemel.

(Kiss Daddy Goodbye - Thomas Altman (1980))

Ja, als iemand nog wat van dit soort titels weet, schroom niet!

avatar van the Cheshire cat
In de jaren tachtig had je van die dunne Amerikaanse griezelboekjes gericht op jong publiek, die las ik wel veel toen. Weet echter niet meer wie die boekjes schreef. Ben ze later ook nooit meer tegengekomen ergens. Geen bekende schrijvers in ieder geval.

avatar van handsome_devil
Ik ben op zoek naar troostrijke boeken.

Zelf vond ik Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? van Johan Harstad helemaal geweldig, en ook Kitchen van Banana Yoshimoto vond ik erg troostend.

Weten jullie nog meer titels? En het moet dus vooral niet vrolijk zijn en de donkere kanten van het leven ontkennen, maar ik ben meer op zoek naar boeken waarin deze zaken probleemloos naast elkaar kunnen bestaan en waarin beide kanten volledig geaccepteerd en omarmd worden.

Ik ben erg toe aan zo'n soort boek.

avatar van eRCee
Misschien Reis bij maanlicht van Antal Szerb of De zelfmoordclub van Paasilina of Norrlands Aquavit van Lindgren. Maar het lijkt me heel persoonlijk waar je door getroost wordt.
Oja, Pereira verklaart, van Tabucchi, die ook.

...stilte...
Troostend... dat is inderdaad voor iedereen weer anders. Maar een boek is bij uitstek geschikt om troost in te vinden...

Bij mij werkt het absurdisme goed. De zwarte humor van Samuel Beckett of De seizoenen van Maurice Pons bijvoorbeeld.

En natuurlijk Het boek van de goddelijke troost van Meister Eckhart.

avatar van dutch2.0
Ik moet dan meteen denken aan het betere werk van John Irving. The World According to Garp, The Ciderhouse Rules of A Prayer for Owen Meany. Geluk en heftig drama naast elkaar, maar altijd voorzien van wat relativering en weemoed. Voor mij waren die boeken als een soort kacheltje om je aan te warmen. Met dan wel de disclaimer dat ik ze ruim 30 jaar geleden las.

avatar van Abubakari
handsome_devil schreef:
Ik ben op zoek naar troostrijke boeken.

Zelf vond ik Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? van Johan Harstad helemaal geweldig, en ook Kitchen van Banana Yoshimoto vond ik erg troostend.

Weten jullie nog meer titels? En het moet dus vooral niet vrolijk zijn en de donkere kanten van het leven ontkennen, maar ik ben meer op zoek naar boeken waarin deze zaken probleemloos naast elkaar kunnen bestaan en waarin beide kanten volledig geaccepteerd en omarmd worden.

Ik ben erg toe aan zo'n soort boek.


https://media.s-bol.com/gZ3BvJBYgZ4Z/547x840.jpg

Mij deed dit boek aan Buzz Aldrin denken.
Lijkt me best een troostrijk boek.

avatar van Robsessie
Max, Mischa en het Tetoffensief al gelezen, ook van Harstad? In Het jaar waarin mijn vader stierf van Rob van Essen gebeurde het lichte en het zware ook zij aan zij.

avatar van handsome_devil
Heel erg bedankt voor de tips, ik heb een heel aantal van deze boeken op mijn ereader gezet.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:35 uur

geplaatst: vandaag om 01:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.