Boeken / Algemeen / Ik zoek... een soortgelijk boek (zelfde genre/onderwerp)
zoeken in:
0
geplaatst: 5 januari 2020, 04:30 uur
Papillon dat boek van Krystal Sutherland heb ik zonet toegevoegd. Tevens wat zelf-quotes verwijderd, welkom op BoekMeter overigens.
Ik denk dat wat je bedoelt in de young adult fantasy-sociaal al dan niet romantische hoek valt te vinden.
Tahereh Mafi (2011): Vrees Me | Shatter Me #1 | The Juliette Chronicles #1 | Touching Juliette #1
Stephanie Garber (2016): Het Zwarte Hart | Caraval #1
Sara Shepard (2006): Mooie Meisjes Hebben Soms Gruwelijke Geheimen | Pretty Little Liars #1
Libba Bray (2007): Eindeloze Verte: Het Troebele Tij | Eindeloze Verte: De Roos van de Strijd | Gemma Doyle #3
Tracy Banghart (2018): The Iron Sisters
Kendare Blake (2016): Koninginnen | Three Dark Crowns #1
Laura Sebastian (2018): Ash Princess Trilogy #1
Bij die laatste(n) zit je al in series die nog niet afgerond zijn.
Ik denk dat wat je bedoelt in de young adult fantasy-sociaal al dan niet romantische hoek valt te vinden.
Tahereh Mafi (2011): Vrees Me | Shatter Me #1 | The Juliette Chronicles #1 | Touching Juliette #1
Stephanie Garber (2016): Het Zwarte Hart | Caraval #1
Sara Shepard (2006): Mooie Meisjes Hebben Soms Gruwelijke Geheimen | Pretty Little Liars #1
Libba Bray (2007): Eindeloze Verte: Het Troebele Tij | Eindeloze Verte: De Roos van de Strijd | Gemma Doyle #3
Tracy Banghart (2018): The Iron Sisters
Kendare Blake (2016): Koninginnen | Three Dark Crowns #1
Laura Sebastian (2018): Ash Princess Trilogy #1
Bij die laatste(n) zit je al in series die nog niet afgerond zijn.
0
geplaatst: 7 januari 2020, 14:02 uur
In Boeken > Algemeen > Wie kan mij helpen soortgelijke boeken te vinden?:
Hallo,
Ik ben een hele poos uit de wondere wereld van het lezen geweest en kom er nu weer helemaal in (ik ben 19 jaar). Ik ben begonnen met boeken/series die ik een paar jaar geleden ontzettend gaaf vond. Namelijk de serie van de grijze jager. En ook al ben ik 19 wat zijn die boeken ongelooflijk goed en toch ook wel spannend geschreven! Ook de Alex Rider serie van Anthony Horowitz vind ik fantastisch. Vlot geschreven, maar wel met spanning en weinig politiek geneuzel. Kennen jullie meer van dit soort boeken? Het liefst boeken waar normale jongeren of volwassenen opgeleid worden tot geheim agent of iets in die richting. Iemand ideeën?
Alvast bedankt!
Hallo,
Ik ben een hele poos uit de wondere wereld van het lezen geweest en kom er nu weer helemaal in (ik ben 19 jaar). Ik ben begonnen met boeken/series die ik een paar jaar geleden ontzettend gaaf vond. Namelijk de serie van de grijze jager. En ook al ben ik 19 wat zijn die boeken ongelooflijk goed en toch ook wel spannend geschreven! Ook de Alex Rider serie van Anthony Horowitz vind ik fantastisch. Vlot geschreven, maar wel met spanning en weinig politiek geneuzel. Kennen jullie meer van dit soort boeken? Het liefst boeken waar normale jongeren of volwassenen opgeleid worden tot geheim agent of iets in die richting. Iemand ideeën?
Alvast bedankt!
0
geplaatst: 8 januari 2020, 08:41 uur
Ik zit niet echt in het genre dat je beschrijft. Breder getrokken naar 'young adult' en spanning zijn er twee grote series de afgelopen jaren: de Millenium-trilogie van Stieg Larsson en de boeken over de 'Hunger Games' van Suzanne Collins.
Maar misschien kunnen anderen aanvullen m.b.t. de geheim agent-stuff.
Maar misschien kunnen anderen aanvullen m.b.t. de geheim agent-stuff.
0
geplaatst: 21 februari 2020, 15:08 uur
Heb net salems lot gelezen zijn hier ook boeken mee verglijkbaar?
0
geplaatst: 10 april 2020, 10:55 uur
In Boeken > Algemeen > Auteurs zoals Marijke Schermer:
Goedemorgen!
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen week alle drie de boeke van Marijke Schermer gelezen, ik vind het een geweldige schrijfster. Daarom ben ik benieuwd, kan iemand mij tips geven over soortgelijke auteurs? Alvast bedankt! Groeten
Goedemorgen!
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen week alle drie de boeke van Marijke Schermer gelezen, ik vind het een geweldige schrijfster. Daarom ben ik benieuwd, kan iemand mij tips geven over soortgelijke auteurs? Alvast bedankt! Groeten
1
geplaatst: 31 januari 2021, 17:16 uur
Hallo, ik heb zin om weer eens een goeie, leuke roman te lezen, genre (tragi)komisch. Als het een film was dan in de stijl van the Coen Brothers, Anders Thomas Jensen, Eldorado, Little Miss Sunshine, Sightseers etc. Zwarte humor dus vooral, en als film zou het filmhuis/arthouse/cult zijn. Er mag ook zeker natuur, platteland en reizen in voorkomen, maar hoeft niet per se.
Land van herkomst en jaartal maken niet zo uit, al heeft een westers land de voorkeur, en ivm het gevoel voor humor graag na 1985. Zich ook graag afspelend in onze tijd (ongeveer). Geen fantasy aub.
Ik ken al alles van Bukowski, Brusselmans en Erlend Loe en De 100jarige man, Verloren Nachten van Boyle en Magnus van Lubach.
Iemand?
Land van herkomst en jaartal maken niet zo uit, al heeft een westers land de voorkeur, en ivm het gevoel voor humor graag na 1985. Zich ook graag afspelend in onze tijd (ongeveer). Geen fantasy aub.
Ik ken al alles van Bukowski, Brusselmans en Erlend Loe en De 100jarige man, Verloren Nachten van Boyle en Magnus van Lubach.
Iemand?
1
geplaatst: 31 januari 2021, 17:24 uur
Hoi Rien,
De eerste dingen die bij me opkwamen:
Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden
Thomas Pynchon - Eigen Gebrek (Inherent Vice) (is ook een verfilming van)
Rob van Essen - Visser
Ned Beauman - De Jacht op Adele (The Teleportation Accident)
Charles Bukowski - Post-Office
De eerste dingen die bij me opkwamen:
Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden
Thomas Pynchon - Eigen Gebrek (Inherent Vice) (is ook een verfilming van)
Rob van Essen - Visser
Ned Beauman - De Jacht op Adele (The Teleportation Accident)
Charles Bukowski - Post-Office
1
geplaatst: 31 januari 2021, 17:48 uur
Rien schreef:
Hallo, ik heb zin om weer eens een goeie, leuke roman te lezen, genre (tragi)komisch. Als het een film was dan in de stijl van the Coen Brothers, Anders Thomas Jensen, Eldorado, Little Miss Sunshine, Sightseers etc. Zwarte humor dus vooral, en als film zou het filmhuis/arthouse/cult zijn. Er mag ook zeker natuur en/of reizen in voorkomen, maar hoeft niet per se.
Land van herkomst en jaartal maken niet zo uit, al heeft een westers land de voorkeur, en ivm het gevoel voor humor graag na 1985.
Iemand?
Hallo, ik heb zin om weer eens een goeie, leuke roman te lezen, genre (tragi)komisch. Als het een film was dan in de stijl van the Coen Brothers, Anders Thomas Jensen, Eldorado, Little Miss Sunshine, Sightseers etc. Zwarte humor dus vooral, en als film zou het filmhuis/arthouse/cult zijn. Er mag ook zeker natuur en/of reizen in voorkomen, maar hoeft niet per se.
Land van herkomst en jaartal maken niet zo uit, al heeft een westers land de voorkeur, en ivm het gevoel voor humor graag na 1985.
Iemand?
Dit is mijn tip
Doppler - Erlend Loe (2004) - BoekMeter.nl
0
geplaatst: 31 januari 2021, 17:55 uur
Dankje Pleun! Geweldig boek inderdaad, staat hier al jaren in de boekenkast. Ik heb nog wat namen/schrijvers toegevoegd aan m’n post en las pas daarna je tip.
Perfecte tip, desondanks!
1
geplaatst: 31 januari 2021, 17:56 uur
handsome_devil schreef:
Hoi Rien,
De eerste dingen die bij me opkwamen:
Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden
Thomas Pynchon - Eigen Gebrek (Inherent Vice) (is ook een verfilming van)
Rob van Essen - Visser
Ned Beauman - De Jacht op Adele (The Teleportation Accident)
Charles Bukowski - Post-Office
Hoi Rien,
De eerste dingen die bij me opkwamen:
Olga Tokarczuk - Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden
Thomas Pynchon - Eigen Gebrek (Inherent Vice) (is ook een verfilming van)
Rob van Essen - Visser
Ned Beauman - De Jacht op Adele (The Teleportation Accident)
Charles Bukowski - Post-Office
Dankje handsome_devil! Lekker lijstje zeg. Bukowski kende ik al, heb het aangepast, de rest allemaal nog niet. Blij mee.
0
geplaatst: 2 mei 2022, 22:13 uur
In Boeken > Algemeen > Zomerse boeken:
Ik ben topics tegengekomen over boeken die je meeneemt op vakantie, boeken die je kunt lezen aan het zwembad, maar ik ben eigenlijk op zoek naar zomerse boeken. Lome zomeravonden, nachtelijke wandelingen door een afkoelende stad, snikhete dagen, zomervakanties, zweet en ontwakende liefde.
Het liefst heb ik Nederlandstalige tips, maar alles is welkom! Een beetje inspiratie voor het lekkere weer dat op komst is en ook een welkome afwisseling voor de wat zwaardere boeken.
Boeken die bij mij opkwamen:
Uit het Leven van een Hond - Sander Kollaard (2019)
De Heetste Dag van het Jaar - Martin Bril (2006)
Troje - Rob van Essen (2000)
Het gouden ei - Tim Krabbé
Vertraging - Tim Krabbé (1994)
Ik ben topics tegengekomen over boeken die je meeneemt op vakantie, boeken die je kunt lezen aan het zwembad, maar ik ben eigenlijk op zoek naar zomerse boeken. Lome zomeravonden, nachtelijke wandelingen door een afkoelende stad, snikhete dagen, zomervakanties, zweet en ontwakende liefde.
Het liefst heb ik Nederlandstalige tips, maar alles is welkom! Een beetje inspiratie voor het lekkere weer dat op komst is en ook een welkome afwisseling voor de wat zwaardere boeken.
Boeken die bij mij opkwamen:
Uit het Leven van een Hond - Sander Kollaard (2019)
De Heetste Dag van het Jaar - Martin Bril (2006)
Troje - Rob van Essen (2000)
Het gouden ei - Tim Krabbé
Vertraging - Tim Krabbé (1994)
2
geplaatst: 3 mei 2022, 10:11 uur
Het Leven Is Vurrukkulluk is best zomers in mijn herinnering.
Als de verfilming van Call Me By Your Name dicht bij het boek blijft, is dat boek ook zomers.
Als de verfilming van Call Me By Your Name dicht bij het boek blijft, is dat boek ook zomers.
1
geplaatst: 3 mei 2022, 19:23 uur
Storia del Nuovo Cognome - Elena Ferrante (2012) speelt grotendeels tijdens een lange strandvakantie. Maar is wel deel 2 van een vierluik.
0
geplaatst: 3 mei 2022, 19:45 uur
Het lijken vooral de Italianen die wel van de zomer houden. Dank voor de tips!
1
geplaatst: 3 mei 2022, 20:25 uur
Nog een Italiaan:
Il Giardino dei Finzi-Contini - Giorgio Bassani (1962)
Wel zomers, wel prille liefde, maar ook met een duistere rand. Bovenal een pracht van een boek!
Il Giardino dei Finzi-Contini - Giorgio Bassani (1962)
Wel zomers, wel prille liefde, maar ook met een duistere rand. Bovenal een pracht van een boek!
1
geplaatst: 3 mei 2022, 20:45 uur
dutch2.0 schreef:
Nog een Italiaan:
Il Giardino dei Finzi-Contini - Giorgio Bassani (1962)
Wel zomers, wel prille liefde, maar ook met een duistere rand. Bovenal een pracht van een boek!
Nog een Italiaan:
Il Giardino dei Finzi-Contini - Giorgio Bassani (1962)
Wel zomers, wel prille liefde, maar ook met een duistere rand. Bovenal een pracht van een boek!
Deze heb ik toevallig gisteren uit de bieb meegenomen. Ben erg benieuwd!
1
geplaatst: 4 mei 2022, 16:43 uur
Als je liefst Nederlandstalige tips hebt:
Ik Ook van Jou - Ronald Giphart
En drie Engelstalige klassiekers:
The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
To Kill a Mockingbird - Harper Lee
The Body - Stephen King (een kwart van de bundel Different Seasons)
Ik Ook van Jou - Ronald Giphart
En drie Engelstalige klassiekers:
The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
To Kill a Mockingbird - Harper Lee
The Body - Stephen King (een kwart van de bundel Different Seasons)
1
geplaatst: 26 september 2022, 23:41 uur
Even tijd voor wat nostalgie.. Ik kwam net deze tegen:
Deed me onmiddellijk denken aan Engelandvaarders en Holland onder het Hakenkruis, die ik als menneke ooit meermaals heb verslonden. En dus, eh, nou ja, zie topictitel.
the Cheshire cat schreef:
8. Evert Hartman - Oorlog Zonder Vrienden
8. Evert Hartman - Oorlog Zonder Vrienden
Deed me onmiddellijk denken aan Engelandvaarders en Holland onder het Hakenkruis, die ik als menneke ooit meermaals heb verslonden. En dus, eh, nou ja, zie topictitel.
1
geplaatst: 27 september 2022, 19:05 uur
Insignificance schreef:
Even tijd voor wat nostalgie.. Ik kwam net deze tegen:
Deed me onmiddellijk denken aan Engelandvaarders en Holland onder het Hakenkruis, die ik als menneke ooit meermaals heb verslonden. En dus, eh, nou ja, zie topictitel.
Even tijd voor wat nostalgie.. Ik kwam net deze tegen:
(quote)
Deed me onmiddellijk denken aan Engelandvaarders en Holland onder het Hakenkruis, die ik als menneke ooit meermaals heb verslonden. En dus, eh, nou ja, zie topictitel.
Ter aanvulling..
Het Pistool - Ria Lazoe
De Vos van de Biesbosch: Een Verzetsgroep in Actie - Ad van Gils
Kinderen van Foute Ouders. Hun Verhaal - Chris van der Heijden
Potgieterlaan 7: Een Herinnering - Sytze van der Zee
In Niemandsland - Ebbe Rost van Tonningen
Vaderskind - Ad Fransen
De Ordening - Kees van Beijnum
Vrienden van de Vijand - Jan van Reenen
1
geplaatst: 27 september 2022, 23:15 uur
the Cheshire cat schreef:
Ter aanvulling..
Ter aanvulling..
Superrr. Hier ga ik binnenkort eens mee aan de slag. Merci!
1
geplaatst: 2 oktober 2022, 12:36 uur
the Cheshire cat schreef:
Sowieso was ik al een tijdje op zoek naar een goede thriller in de stijl van James Herbert, John Saul, zoiets, dus dit kwam als een geschenk uit de hemel.
Sowieso was ik al een tijdje op zoek naar een goede thriller in de stijl van James Herbert, John Saul, zoiets, dus dit kwam als een geschenk uit de hemel.
(Kiss Daddy Goodbye - Thomas Altman (1980))
Ja, als iemand nog wat van dit soort titels weet, schroom niet!
0
geplaatst: 2 oktober 2022, 21:32 uur
In de jaren tachtig had je van die dunne Amerikaanse griezelboekjes gericht op jong publiek, die las ik wel veel toen. Weet echter niet meer wie die boekjes schreef. Ben ze later ook nooit meer tegengekomen ergens. Geen bekende schrijvers in ieder geval.
0
geplaatst: 20 oktober 2022, 16:51 uur
Ik ben op zoek naar troostrijke boeken.
Zelf vond ik Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? van Johan Harstad helemaal geweldig, en ook Kitchen van Banana Yoshimoto vond ik erg troostend.
Weten jullie nog meer titels? En het moet dus vooral niet vrolijk zijn en de donkere kanten van het leven ontkennen, maar ik ben meer op zoek naar boeken waarin deze zaken probleemloos naast elkaar kunnen bestaan en waarin beide kanten volledig geaccepteerd en omarmd worden.
Ik ben erg toe aan zo'n soort boek.
Zelf vond ik Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? van Johan Harstad helemaal geweldig, en ook Kitchen van Banana Yoshimoto vond ik erg troostend.
Weten jullie nog meer titels? En het moet dus vooral niet vrolijk zijn en de donkere kanten van het leven ontkennen, maar ik ben meer op zoek naar boeken waarin deze zaken probleemloos naast elkaar kunnen bestaan en waarin beide kanten volledig geaccepteerd en omarmd worden.
Ik ben erg toe aan zo'n soort boek.
1
geplaatst: 20 oktober 2022, 18:20 uur
Misschien Reis bij maanlicht van Antal Szerb of De zelfmoordclub van Paasilina of Norrlands Aquavit van Lindgren. Maar het lijkt me heel persoonlijk waar je door getroost wordt.
Oja, Pereira verklaart, van Tabucchi, die ook.
Oja, Pereira verklaart, van Tabucchi, die ook.
0
...stilte...
geplaatst: 20 oktober 2022, 19:41 uur
Troostend... dat is inderdaad voor iedereen weer anders. Maar een boek is bij uitstek geschikt om troost in te vinden...
Bij mij werkt het absurdisme goed. De zwarte humor van Samuel Beckett of De seizoenen van Maurice Pons bijvoorbeeld.
En natuurlijk Het boek van de goddelijke troost van Meister Eckhart.
Bij mij werkt het absurdisme goed. De zwarte humor van Samuel Beckett of De seizoenen van Maurice Pons bijvoorbeeld.
En natuurlijk Het boek van de goddelijke troost van Meister Eckhart.
0
geplaatst: 20 oktober 2022, 19:56 uur
Ik moet dan meteen denken aan het betere werk van John Irving. The World According to Garp, The Ciderhouse Rules of A Prayer for Owen Meany. Geluk en heftig drama naast elkaar, maar altijd voorzien van wat relativering en weemoed. Voor mij waren die boeken als een soort kacheltje om je aan te warmen. Met dan wel de disclaimer dat ik ze ruim 30 jaar geleden las.
0
geplaatst: 20 oktober 2022, 20:00 uur
handsome_devil schreef:
Ik ben op zoek naar troostrijke boeken.
Zelf vond ik Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? van Johan Harstad helemaal geweldig, en ook Kitchen van Banana Yoshimoto vond ik erg troostend.
Weten jullie nog meer titels? En het moet dus vooral niet vrolijk zijn en de donkere kanten van het leven ontkennen, maar ik ben meer op zoek naar boeken waarin deze zaken probleemloos naast elkaar kunnen bestaan en waarin beide kanten volledig geaccepteerd en omarmd worden.
Ik ben erg toe aan zo'n soort boek.
Ik ben op zoek naar troostrijke boeken.
Zelf vond ik Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? van Johan Harstad helemaal geweldig, en ook Kitchen van Banana Yoshimoto vond ik erg troostend.
Weten jullie nog meer titels? En het moet dus vooral niet vrolijk zijn en de donkere kanten van het leven ontkennen, maar ik ben meer op zoek naar boeken waarin deze zaken probleemloos naast elkaar kunnen bestaan en waarin beide kanten volledig geaccepteerd en omarmd worden.
Ik ben erg toe aan zo'n soort boek.
https://media.s-bol.com/gZ3BvJBYgZ4Z/547x840.jpg
Mij deed dit boek aan Buzz Aldrin denken.
Lijkt me best een troostrijk boek.
0
geplaatst: 20 oktober 2022, 20:34 uur
Max, Mischa en het Tetoffensief al gelezen, ook van Harstad? In Het jaar waarin mijn vader stierf van Rob van Essen gebeurde het lichte en het zware ook zij aan zij.
0
geplaatst: 20 oktober 2022, 22:13 uur
Heel erg bedankt voor de tips, ik heb een heel aantal van deze boeken op mijn ereader gezet.
* denotes required fields.