menu

Boeken / Algemeen / Ik zoek... een soortgelijk boek (zelfde genre/onderwerp)

zoeken in:

avatar van Sammael
Ik wil me dit jaar wat meer verdiepen in Japanse literatuur. Ik ken aardig wat van Haruki Murakami en een enkel boek van Kenzaburo Oë, maar verder is dit land een beetje een blinde vlek voor mij op literatuurgebied. Heeft er iemand aanraders? Ik ben vooral benieuwd naar wat Japanners zelf zouden zien als klassieke/'canonieke' na-oorlogse boeken. Genre of stijl maken me niet zoveel uit.

avatar van handsome_devil
Wat Japanners zelf als hun grote klassiekers zien weet ik niet helemaal, maar Junichiro Tanizaki, Yasunari Kawabata en Yukio Mishima mogen zeker niet ontbreken als je op zoek bent naar na-oorlogse literatuur.

Verder misschien Out van Natsuo Kirino, of werk van Yoko Ogawa en Banana Yoshimoto.

Ik volg zelf het instagram account ika.ostranenie, iemand die les geeft over Japanse literatuur en die heeft ook een aantal aanraders, maar daar heb ik veel nog niet van gelezen.

avatar van Sammael
Bedankt! Daar kan ik de komende tijd mee uit de voeten

Tanizaki en Mishima ken ik wel van naam, ik denk dat ik daarmee ga beginnen.

Hoi, ik was opzoek naar een boek (psychologische roman/geen thriller over liefde/haat/perikelen) dat zich in de huidige tijd afspeelt en zodoende niet later dan in de 21e eeuw is uitgebracht. Grof gezegd een moderne Bratja Karamazovy , of is die stijl volledig uitgestorven?


avatar van mjk87
Zou je dan niet moeten zoeken naar Jonathan Franzen? Ik heb hem (nog) niet gelezen maar van wat ik ervan weet zou dat wel moeten passen. Vooral Freedom - Jonathan Franzen (2010) - BoekMeter.nl en The Corrections - Jonathan Franzen (2001) - BoekMeter.nl staan hoog aangeschreven.

Ik vond zelf Empire Falls - Richard Russo (2001) - BoekMeter.nl erg fijn. Hoewel dat meer sociaal dan psychologisch is.

Ik denk dat ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, excuus hiervoor. Met de 21e eeuw en
de verwijzing naar het boek, had ik het meer over een uiteenzetting van de kwesties die nu aan de orde zijn, dus dan zoek ik een boek met over het algemeen wat jongere personages die in een andere levensfase zitten en welk een ander mikpunt heeft.

avatar van eRCee
Als ik het goed begrijp: je zoekt een roman uit de categorie ideeënliteratuur, die speelt in het heden en jonge personages heeft?

Ik denk inderdaad dat Franzen dan in de buurt zou moeten komen, hoewel ik zelf zijn werk nooit aangedurfd hebt. Sowieso de Engelstalige wereld, die nemen graag veel hooi op de romanvork. Ik pass hem even door naar dutch2.0 en handsome_devil.

avatar van handsome_devil
Ik ben hier al over aan het nadenken! (Tot nu toe zonder resultaat.)

avatar van misterfool
Het eerste waar ik aan moet denken, zijn de boeken van Houellebecq en Franzen. Ook Infinite Jest van David Foster Wallace komt in de buurt.

Wel pijnlijk om te moeten bemerken dat onze tijd klaarblijkelijk voornamelijk wordt gekenmerkt door een hysterisch nihilisme en een neerslachtige nostalgie.

avatar van dutch2.0
Lastig. Franzen lijkt me niet de meest geschikte. Zijn romans spelen vaak maar deels in deze tijd en het zijn toch vaak een beetje belegen types die er in rondlopen. Ik denk dan eerder aan schrijvers als Ben Lerner, Jonathan Safran Foer, Dave Eggers, Sally Rooney.

avatar van handsome_devil
misterfool schreef:

Wel pijnlijk om te moeten bemerken dat de onze tijd klaarblijkelijk voornamelijk wordt gekenmerkt door een hysterisch nihilisme en een neerslachtige nostalgie.


Nouja, dat zegt denk ik meer over de boeken die jij uitkiest om te lezen.

Eentje waar ik aan moest denken is Tomb of Sand van Geetanjali Shree, maar ik vind het lastig omdat de boeken die wat mij betreft ook mooie ideeën uitwerken vaak ook stilistisch nogal afwijkend zijn (dat schijnt ook een erg hip iets te zijn) en ik weet niet of imawwfull daar op zit te wachten. Zo ook Tomb of Sand, die vond ik in stijl en ideeën groots en ook zeer hoopvol, speelt overigens wel in India dus niet de westerse wereld.

Verder: Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport (werd toen die uitkwam de Ulysses van de 21e eeuw genoemd)

Valeria Luiselli - Lost Children Archive

Richard Powers - Bewilderment (The Overstory lijkt me ook erg geschikt maar die heb ik zelf niet gelezen nog)

Thomas Pynchon - Bleeding Edge

Blijft een moeilijke (maar leuke!) vraag, en bovenstaande boeken vond ik toevallig allemaal heel erg goed maar er zijn ook genoeg mensen die deze titels haten met een passie.

avatar van handsome_devil
De schrijvers die dutch2.0 noemt kan ik me ook goed in vinden.

avatar van handsome_devil
Olga Tokarczuk - De Rustelozen moest ik ook aan denken, maar die heb ik zelf nog niet gelezen.

avatar van misterfool
handsome_devil schreef:
Nouja, dat zegt denk ik meer over de boeken die jij uitkiest om te lezen.
Kortzichtige reactie: zo kun je elke observatie over de tijdsgeest wel platslaan.

avatar van Pythia
Misschien komt dit in de buurt van wat je zoekt:

Poeta Chileno - Alejandro Zambra (2020) - BoekMeter.nl "Bijna een Vader"

Paardenmeisje
Neleta van Heuven heeft een aantal jaren geleden "De Doveman" uitgebracht. Het bevat een (mij eerder onbekende) mix van thriller en religie, dit verpakt in een modern verhaal. Vooral de zwartgallige van dit boek sprak me erg aan. Ik hoopte dat iemand vergelijkbare titels kent. Liefst boeken in een hededaagse setting die over religie gaan, zwartgallig zijn, zonder al te veel romantische taferelen (ik en geschreven romantiek gaat niet zo toppie samen).

Anyway, mocht iemand een leestip hebben, hoor ik het graag.

avatar van Sammael
Paardenmeisje schreef:
Neleta van Heuven heeft een aantal jaren geleden "De Doveman" uitgebracht. Het bevat een (mij eerder onbekende) mix van thriller en religie, dit verpakt in een modern verhaal. Vooral de zwartgallige van dit boek sprak me erg aan. Ik hoopte dat iemand vergelijkbare titels kent. Liefst boeken in een hededaagse setting die over religie gaan, zwartgallig zijn, zonder al te veel romantische taferelen (ik en geschreven romantiek gaat niet zo toppie samen).

Anyway, mocht iemand een leestip hebben, hoor ik het graag.


Het is waarschijnlijk niet echt wat je zoekt, maar bij 'mix van thriller en religie' moest ik eigenlijk meteen denken aan De Naam van de Roos - Umberto Eco (1980). Een boek met veel lagen, maar in de kern een detectiveverhaal in een Middeleeuws klooster. Dus geen modern verhaal, wel redelijk zwartgallig en niet veel romantiek. Qua schrijfstijl soms wel pittig en volgens mij echt een 'love it or hate it'-auteur. Nogmaals, waarschijnlijk niet helemaal wat je zoekt, maar ik wilde het niet onbenoemd laten.

Paardenmeisje
Het is waarschijnlijk niet echt wat je zoekt, maar bij 'mix van thriller en religie' moest ik eigenlijk meteen denken aan De Naam van de Roos - Umberto Eco (1980).


Bedankt voor het meedenken en de boekentip. Ik ga de titel van het boek zeker in het achterhoofd houden.

avatar van misterfool
De Som van Misverstanden: Het Lezen van Boeken - Maarten 't Hart (1978)

Zijn er meer van dit soort boeken? Zo'n boek waarin (ook) minder bekende schrijvers worden besproken door een auteur.

Er zijn uiteraard wel bloemlezingen, analyses en dergelijke, maar die boeken zijn eerder opgebouwd rond een bepaald thema, richten zich vaker op welbekende auteurs (Shakespeare, Tolstoi etc) en zijn minder persoonlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:45 uur

geplaatst: vandaag om 17:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.