menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Ik zoek... een soortgelijk boek (zelfde genre/onderwerp)

zoeken in:
Bij Boeken > Algemeen > Help! Ik zoek een boek!:

Bij Boeken > Toplijsten en favorieten > Zomerboeken:

kortom: chicklit voor mannen! Ik wist niet dat dat bestond Misschien iets van Herman Koch? Of sla ik de plank nu enorm mis.

Ik lees zelf altijd Renate Dorrestein tijdens mijn zomervakantie.

gert_r (moderator)
Lalage schreef:
kortom: chicklit voor mannen! Ik wist niet dat dat bestond (...)

Het bestaat en het wordt - weinig subtiel - dick lit genoemd.

gert_r (moderator)
Nicolage Rico schreef:
(...)Een roman (liefst door mannen, voor mannen), die lekker wegleest - à la Ik Ook Van Jou. Met liefdesaffaires - voor mijn apart - seks, drugs, drank, muziek, de hele rataplan, of simpelweg gewoon een meeslepend verhaal, niet te zoetsappig, voor tijdens zomerbries, cocktailtje, zon.(...)

De Kostwinner - Henk Rijks (2010)

Niccolò Ammaniti

Grappig. Ik Haal Je Op, Ik Neem Je Mee gaat sowieso mee - en ik had al het gevoel dat die genoemd zou worden.

Desondanks dank.

Lalage; zo zou ik het niet willen noemen. Er moet wel (een beetje) diepgang inzitten en/of een mooie, zwierige stijl bevatten.

Ik zoek een boek voor een meisje van 7 dat volgend schooljaar gaat voetballen en graag leest.
Weten jullie toevallig iets leuks?

Snelle Jelle misschien? Gaat wel over een jongen uiteraard. Dat geldt ook voor 'De voetbalclub van Brammetje Bond'.

Geen idee, sorry. Ik volg qua kindersmaak in boeken mijn neefje, en die is nog bij 'Woezel & Pip' en 'Het Zandkasteel' (brrr...).

eRCee en Donkerwoud danjulliewel voor het meedenken en de tips. Ik ga ermee aan de slag.

Als we het voetbalcriterium even loslaten en meer focussen op het feit dat het voor een meisje is, dan is de serie over 'Lotje' (van Jaap ter Haar) nog een goeie optie. Gaat over een meisje die in of bij een dierentuin woont en een chimpansee heeft, best leuk. Er zit geloof ik wel een christelijke ondertoon in.

Goed idee. Het meisje in kwestie woont ook in de buurt van een dierentuin. De ondertoon zal ik even bekijken
Wel vreemd eigenlijk dat er verschil is tussen jongensboeken en meisjesboeken. Zou het voor de lezertjes iets uitmaken? Ik las vroeger ook de boeken van mijn broertje, maar hij zou die van mij nooit lezen. Is dat tegenwoordig al anders? Is het een kwestie van wat je voorgeschoteld krijgt? (ik heb alleen kleinzoons, dat beperkt de blik).

Ik heb al die 'Lotje' boeken in m'n kast staan en heb ze ook heus gelezen, al kan ik dat niet bewijzen met recensies of sterren. Maar kan me voorstellen dat het makkelijker identificeren is met een meisje van je eigen leeftijd dan met een jongenselftal. (Je hebt ook nog boeken die duidelijk voor beide geslachten zijn bedoeld, zoals de beroemde 'De vijf', moet je alleen misschien weer net 2 jaar ouder voor zijn.)

Ik geloof je ook zonder sterren Het lag dus gewoon aan mijn broertje

In De Site > Algemeen > Fantasy voor oudere lezers:

Hallo allen,

Als kind las ik veel, erg veel. ik vond het heerlijk om meegenomen te worden in een verhaal en dan mijn eigen beelden daarbij te verzinnen. Ik heb dat eigenlijk tot mijn 35e gedaan, daarna ben ik gestopt met lezen. Te veel andere interesses, Netflix kwam opzetten en ik stapte over op beeld.

Echter, de laatste tijd begint het weer te kriebelen en liefst zou ik weer gaan lezen in een oud favoriet genre van me, fantasy. Maar, ik ben bang (groooot woord) dat ik sommige van die boeken nu te licht van setting zal gaan vinden, van mij hoeft een hoofdpersoon niet altijd 12 boeken lang alles te overleven, sterker nog, het mag best duister zijn. Hebben jullie wellicht tips voor me?

Ik ben nu overigens 48.

Mijn favoriete schrijvers uit die tijd:
- Feist
- Weiss & Hickman
- George RR Martin
- Eddings
- Hobb
- Jordan
- En nog verder terug, leeftijd 10-15, Tolkien en King

Ik zou het super vinden om een beetje op het goede pad gewezen te worden. Dan kan ik daarna gaan beslissen of ik ouderwets op papier ga lezen (fijn), of nieuwerwets op een Ereader. Of zelfs audiobook vorm. Ik sta overal voor open zolang het verhaal me maar pakt.

Oh en mochten er lezers zijn welke denken ik heb wat pittigs voor je maar het is geen fantasy, doe een poging. Alvast bedankt voor het lezen!

WimmelSan schreef:
In De Site > Algemeen > Fantasy voor oudere lezers:

Hallo allen,

Als kind las ik veel, erg veel. ik vond het heerlijk om meegenomen te worden in een verhaal en dan mijn eigen beelden daarbij te verzinnen. Ik heb dat eigenlijk tot mijn 35e gedaan, daarna ben ik gestopt met lezen. Te veel andere interesses, Netflix kwam opzetten en ik stapte over op beeld.

Echter, de laatste tijd begint het weer te kriebelen en liefst zou ik weer gaan lezen in een oud favoriet genre van me, fantasy. Maar, ik ben bang (groooot woord) dat ik sommige van die boeken nu te licht van setting zal gaan vinden, van mij hoeft een hoofdpersoon niet altijd 12 boeken lang alles te overleven, sterker nog, het mag best duister zijn. Hebben jullie wellicht tips voor me?

Ik ben nu overigens 48.

Mijn favoriete schrijvers uit die tijd:
- Feist
- Weiss & Hickman
- George RR Martin
- Eddings
- Hobb
- Jordan
- En nog verder terug, leeftijd 10-15, Tolkien en King

Ik zou het super vinden om een beetje op het goede pad gewezen te worden. Dan kan ik daarna gaan beslissen of ik ouderwets op papier ga lezen (fijn), of nieuwerwets op een Ereader. Of zelfs audiobook vorm. Ik sta overal voor open zolang het verhaal me maar pakt.

Oh en mochten er lezers zijn welke denken ik heb wat pittigs voor je maar het is geen fantasy, doe een poging. Alvast bedankt voor het lezen!

Clive Barker

Jason82 schreef:

Clive Barker

Was die niet van de film Hellraiser, of sla ik de boekenplank volledig mis nu?

En heeft hij bepaalde boeken of een serie welke je aan zou raden?

Er zijn lezers op deze site die dat beter kunnen dan ik, maar ik vond de Abarat boeken, Cabal en De dief van altijd wel leuk. Ik zou zeggen; raadpleeg deze site en dan krijg je er snel genoeg een beeld van denk ik

Momenteel bezig met het lezen van Het Lijk; uit de 4 seizoenen bundel van Stephen King en tevens de boekversie van Stand By Me. Zoals de film prachtig was is deze ook zeker niet minder.

Aangezien ik me momenteel erg in King verdiep zoek ik nog meer boeken van hem die vrijwel een hoop weghebben van Het Lijk/Stand By Me.

sinterklaas schreef:
Momenteel bezig met het lezen van Het Lijk; uit de 4 seizoenen bundel van Stephen King en tevens de boekversie van Stand By Me. Zoals de film prachtig was is deze ook zeker niet minder.

Aangezien ik me momenteel erg in King verdiep zoek ik nog meer boeken van hem die vrijwel een hoop weghebben van Het Lijk/Stand By Me.

Ik denk dat The Shawshank Redemption en The Green Mile er het dichtst bij komen qua sfeer.
It/Het heeft als overeenkomst dat het een verhaal over een groep kinderen is.

Ik bedoel ook over een groep kinderen.

Want hoe King zijn jeugdherinneringen een creatieve vorm geeft. Ik vind het heerlijk.

Hoi lezers! Ik ben op zoek naar een goed fictieboek dat zich afspeelt tijdens de opstanden in Parijs van mei ’68, de Praagse Lente, de Hongaarse revolutie van ’56, de oktoberrevolutie in Rusland,... Basically tijdens een 20ste eeuwe opstand. Lijkt me een zeer interessante achtergrond voor een goede, energieke, explosieve roman dus vandaar mijn nieuwsgierigheid. Iemand hier die me kan helpen?

PS: is dit het juiste topic?

Ted Kerkjes (crew)
ArthurDZ schreef:
de Praagse Lente
Het eerste boek dat mij te binnen schiet, is De ondraaglijke lichtheid van het bestaan.

Halley23 (moderator)
1956: De Hongaarse Opstand in Twelve Days: Revolution 1956. How the Hungarians Tried to Topple Their Soviet Masters - Victor Sebestyen (2006) & Tien Dagen Die de Wereld Deden Wankelen - John Reed klassieker over de Russische revolutie. Ten Days That Shook the World - John Reed (1919)

Ali en Nino - Kurban Said (1937) Ali und Nino - Kurban Said (1937)
Het Fantoom van Alexander Wolf Prizrak Aleksandra Vol'fa - Gajto Gazdanov (1947) -

Bedankt iedereen! Daar zit al meteen een hoop interessants tussen! Meelezers die nog meer ideeën hebben: jullie mogen nog altijd met tips naar me blijven gooien

Dan gooi ik er nog wel een die zeker niet mag ontbreken:

De Tijgerkat -- Il Gattopardo - Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1958) (Italie)

Van het volgende rijtje weet ik niet zeker of het aan je vraag voldoet:

Cal - Cal - Bernard MacLaverty (1983) (Noord-Ierland)
Manieren om naar huis terug te keren -- Formas de Volver a Casa - Alejandro Zambra (2011) (Chili)
Meneer Pip -- Mister Pip - Lloyd Jones (2007) (Het eiland Bougainville, Pacific)
De ster Henry Smart -- A Star Called Henry - Roddy Doyle (1999) (Ierse Republiek)
Een algemene theorie van het vergeten __ Teoria Geral do Esquecimento - José Eduardo Agualusa (2012) (Angola)
Het Genootschap van onvrijwillige dromers -- A Sociedade dos Sonhadores Involuntários - José Eduardo Agualusa (2017) (Angola)
Het menselijk tekort -- La Condition Humaine - André Malraux (1934) (China)

Halley23 (moderator)
Dan doe ik er ook nog een van een Nederlandse grootmeester... De Vrijheid Gaat in 't Rood Gekleed - Theun de Vries (1945) over de slavenopstand op Haïti.

En inderdaad Malraux's Het Menselijk Tekort, goeie Pythia

"De ondraaglijke lichtheid" is hét boek, maar voor de volledigheid moet ook Dokter Zjivago nog worden genoemd hier. En verder heb je nog een hoop Zuid-Amerikaans werk dat hieraan voldoet, zoals Het feest van de bok en De oorlog van het einde van de wereld.

Een beetje in hetzelfde genre:

Evelyn Waugh - Black Mischief (opstand in een fictief Afrikaans land)
José Saramago - Het evangelie volgens Jezus Christus (speelt de Joodse opstand tegen de Romeinen een belangrijke rol in)
Graham Greene - The Quiet American (over de aanloop naar de Vietnamoorlog)

Volgens mij zit Hemingway's For whom the Bell Tolls ook een beetje in die richting (Spaanse opstandelingen in de jaren dertig). En gaat Dickens' A Tale of Two Cities niet over de oorspronkelijke Franse revolutie?

Jullie zijn schatten!

Gast
geplaatst: vandaag om 23:13 uur

geplaatst: vandaag om 23:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.