menu

Boeken / Algemeen / Oeuvre-lezer, of zo veel mogelijk verschillende auteurs?

zoeken in:
Lezen je het liefst zoveel mogelijk boeken van eenzelfde auteur in korte tijd, of spreid je het uit en ga je veel verschillende auteurs af?

Ik heb zelf van Bouazza, Couperus, Dostojevski en Garcia Marquez heel veel in betrekkelijk weinig tijd gelezen. Daarnaast springen Böll, Grunberg, Hermans, Houellebecq, Kundera, Mann, Mulisch, Nabokov, Polet, Proust, Sjklovski en Verhulst eruit, maar hun boeken heb ik over een langere tijd verdeeld.

Verder zijn er een boel schrijvers waar ik maar een of twee boeken van heb gelezen. Voor sommigen zal het daar bij blijven, van Calvino, Coetzee, Hesse, Kertész, Márai, Moravia, Musil zal ik waarschijnlijk nog tot (veel) meer boeken komen.

Idealiter lees ik van iedere schrijver minstens twee boeken, behalve als de eerste poging me helemaal niets zegt (en niemand probeert me op andere gedachten te brengen). Mijn lezen wordt wel erg door toeval gedicteerd, omdat ik vaak naar kringloopwinkels ga en alleen voor uitzonderingsgevallen wat meer geld neertel. De bibliotheek gebruik ik bijna alleen voor Proust en studie.

Interessante vraag!

Ik ben iemand die wel auteurs heeft bij wie hij steeds terugkomt (King, Hayder), maar ik lees bijna nooit meerdere boeken van dezelfde auteur achter elkaar. Reden hiervoor heeft niet zozeer te maken met de auteurs, maar dat ik ervan houd om na een thriller proza of bv. een Rus of Grote Nederlandese schrijver te lezen en vice versa.

,,& dan natuurlijk elke drie maanden nog een kwartaalboek waar ik niet veel invloed op heb

Qua aankopen: rond verjaardag en feestdagen heel veel nieuwe boeken, rest van het jaar alleen kringloop en online tot nu toe om het kwartaalboek te bemachtigen tweedehands. Daarnaast leen ik veel van ouders, schoonouders, collega's, vrienden.....

Zoals de meesten waarschijnlijk; beide wel.

Er is zeker een aantal schrijvers van wie ik zoveel mogelijk boeken wil lezen, maar ik neem daar wel de tijd voor en spreidt het meestal uit over jaren.
Overigens zijn er daarin bij mij perioden waarin ik veel van een bepaalde auteur lees en perioden waarin ik die schrijver volledig links laat liggen (m'n laatste Dotsojewski zal drie-vier jaar geleden zijn denk ik).

Daarnaast pak ik regelmatig een boek van een schrijver waar ik nog niks van ken. Vaak door tips van anderen. Probeer net als RealTom tenminste twee boeken te lezen per auteur, mits de eerste voldoende aanknopingspunten biedt. Daaruit selecteer je dan weer de mensen van wie je meer boeken wil gaan lezen.

Tenslotte hangt het ook nog af van het aanbod, want ik ben een fervent aanhanger van het principe 'de bilbliotheek' en koop praktisch nooit een boek zonder het al gelezen te hebben.

Om de onderstaande uitweiding kort samen te vatten: ik lees het liefst zo veel mogelijk verschillende auteurs.

Als een schrijver me bevalt wil ik daar nog wel een boek van lezen. Na het tweede boek weet ik meestal wel of één voldoende was om te ontdekken wat hij of zij te melden heeft.
Dat moet wel heel bijzonder zijn wil ik daarna nog een werk van dezelfde vrouw of man lezen.

Alleen bij Salinger heb ik volgehouden omdat ik wilde weten wat men daar nou zo goed aan vindt. Pas bij de laatste poging (zijn oeuvre is klein) werd ik beloond. "Nine Stories" vind ik heel mooi.

Een eerste boek van een schrijver lees ik meestal dankzij een aanbeveling op boekmekter. Of omdat het toevallig in mijn kast staat, via kringloop, of afdankertjes van mensen die het zonde vinden om ze weg te gooien, of omdat het in de bieb “lees mij” naar me roept.

Soms koop ik een boek als ik al weet dat het geweldig is; om het gewoon te hèbben om naar te kijken, meteen te weten wat erin staat en een stukje te herlezen.

Maar jij leest toch ook wel van bepaalde auteurs het hele oeuvre? Ik noem een Barrico, volgens mij heb je die al bijna helemaal compleet.

Je hebt natuurlijk gelijk, eRCee,: er zijn schrijvers die me blijven boeien en Baricco, (8), is er daar zeker één van. Hij ziet kans om met ieder volgend boek een andere weg in te slaan. Bij Hermans (15) en Wolkers (12) ben ik ook niet na twee gestopt. Maar ik streef dan zeker geen volledigheid na (nou vooruit, misschien bij Baricco, maar dat zijn er nog niet zo veel ).
Het kan ook heel prettig zijn om te weten wat je kunt verwachten. Als ik een Mortier uit heb snak ik naar een Verhulst vanwege de bondige taal .

In de tijd dat ik nog minder gelezen had greep ik eerder naar iets bekends.
Sinds ik boekmeter heb gevonden is mijn lees-leven enorm verrijkt. Ik ben nu minder beducht voor boeken waar ik vroeger tegenop zag. Die blijken namelijk meestal mee te vallen en vaak prachtig. Daar wordt een mens nieuwsgierig van en zonder me op het onbekende te storten was ik Barrico, Verhulst en Mortier helemaal niet tegengekomen.

Dus ik wil een lans breken voor het wild om je heen lezen, en niet te schromen om een boek na honderd bladzijden weg te leggen als je het niks vindt. Dat is ook een resultaat.

Wijze les van mijn geschiedenisleraar, generaal majoor bd, Koning :
"Aanschouw vele en behoud het goede".

Ik ben een typische oeuvre-lezer, maar niet van het obsessieve soort. Ik krijg er geen kick van om alle boeken van een schrijver te hebben gelezen, dus als een oeuvre gekend slechte titels of lastig te krijgen titels bevat, sla ik die liever over. Zo heb ik Murakami's eerstelingen nooit gelezen (verder alles, behalve de IQ-boeken, maar die staan op de planning). Van Graham Greene heb ik alles gelezen behalve, ook bij hem, de eerste werken. Van Vestdijk heb ik dan weer veel van het latere werk overgeslagen, hoewel ik in totaal toch minstens 35 boeken van hem heb gelezen.

Het fijnste van oeuvre-lezen is het moment dat je voor het eerst wordt gegrepen door een schrijver die je nog niet kende... en dan blijkt dat die schrijver nog zo'n tien, twintig, dertig andere boeken heeft geschreven. Het gebeurde me bij Greene, het gebeurde me bij Vargas Llosa, bij Vestdijk, Springer, Calvino, Marquez, Hermans, Barrico, Bainbridge, Atwood, en nog veel, veel meer.

Op het moment ben ik ook weer met oeuvres bezig. Zojuist mijn zevende Jacobson uitgelezen (Who's Sorry Now) en nu ga ik beginnen aan mijn vierde Egan (Emerald City). En daarna een begin maken met Hillary Mantle, van wie ik tot nu toe alleen het schitterende Wolf Hall heb gelezen. En het enige boek van Julian Barnes lezen dat ik nog niet ken (Pulse)

Overigens kan ik me prima vinden in de aansporing van Pythia: lees wild om je heen en schroom niet om een niet-boeiend boek weg te leggen. Want wild om je heen lezen is dé manier om oeuvres te ontdekken!

Aanvankelijk was ik meer van het zoveel mogelijk verschillende werken proberen, maar gaandeweg blijven bepaalde schrijvers toch terugkomen. Ik denk dat geen enkele fervente lezer daar aan ontkomt.

Hoewel ik een voorstander ben van zoveel mogelijk verschillende schrijvers lezen, heb ik moeten constateren dat ik, dankzij een oeuvre-verleden, toch nog uitkom op een gemiddelde van

2,56 uitgebrachte stemmen per schrijver.

Heb je dat cijfer berekend of kun je het ergens aflezen? Zou het van mezelf ook wel willen weten.

Gewoon schrijvers tellen en je stemmen door dat aantal delen.
Het helpt als je een tijdje niets beters te doen hebt

H'm, als je dan toch zoveel tijd hebt mag je zo'n berekening voor mij ook wel doen...

Jammer, de hulp van een tijdje niets beters te doen hebben heb ik helaas niet op het moment

eRCee: 1,9471831

RealTom: 1,9132948

Ik ben inmiddels weer mobiel, dus de verveling is voorbij

Dus als ik het goed begrijp lezen de mensen die hierboven beweren liefst meerdere boeken per auteur door te werken er de facto minder per schrijver dan degene die stellig volhoudt liefst zoveel mogelijk verschillende schrijvers te lezen...

Is dat je dank?
Tja, je sleept je jeugdzonden met je mee, maar het is nooit te laat om een ander pad te kiezen.
Gerekend vanaf de intrede van Pythia op boekmeter is mijn gemiddelde 1,65405405.

Leuk om te weten, bedankt voor het rekenwerk.

In Overig > Algemeen > Oeuvre lezen:

Als ik een schrijver goed vind, lees ik meestal al haar of zijn boeken achter elkaar.
Nu vraag ik me, min of meer hardop dus af of dat wel de ideale manier is? Kan ik zo wel optimaal genieten van een boek?
Ben benieuwd hoe dat bij jullie zit. Lees je meerdere boeken van een auteur of wissel je juist af?

PS Ben momenteel het werk van Johnathan Franzen aan het lezen

Ik heb soms fases dat ik heel veel van Jeroen Brouwers achter elkaar lees. De eerste boeken ben ik dan (vaak) echt aan het genieten, maar na een aantal gaat het me tegenstaan. Je merkt dan toch wel veel van hetzelfde en dan is het minder plezierig om te lezen. Terwijl die herhaling of het vergelijkbare veel leuker is als er langer tussen de boeken zit, dan heb je een stukje herkenning i.p.v repetitie. Dus tegenwoordig pak ik het ook zo aan: een of twee keer Brouwers, weer wat andere boeken, dan weer Brouwers.

Rob van Essen heb ik ook, op één boek na, alles van gelezen, maar daar lag die herhaling minder op de loer omdat ik het las in een periode dat veel van zijn boeken alleen nog tweedehands te koop waren. Dus ik moest iedere keer wachten tot het ergens op marktplaats werd aangeboden. Inmiddels is bijna al zijn werk weer te koop in een nieuwe uitgave.

Ja herkenbaar. Echt tegenstaan doet het nog niet, maar ondertussen begin ik de stijl enzo minder te waarderen, het wordt meer van hetzelfde, een brij als het ware.
Het ding is wel dat ik het dermate goed vind, dat ik denk dat als ik een ander boek pak het niet aan m'n huidige standaard voldoet.
Nu heb ik vanmiddag wel Interventions 2020 - Michel Houellebecq (2020) - BoekMeter.nl aangeschaft dus wie weet.

WildeOscar (moderator)
Deze vakantie ben ik begonnen in de omnibus 'The Hitchhiker's Guide' van Douglas Adams, en ik heb besloten dat ik alle delen zeker graag wil lezen, zij het met enkele lijvige tussenpozen. De stijl is zeker erg te genieten, doch in gedoseerde mate
Zie ook mijn zojuist geschreven recensie, waarin ik ondere andere de schrijfstijl wat bespreek:
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams (1979) - BoekMeter.nl

Zo nu en dan bevalt een schrijver (Dostojevski, Kafka, Marai, McCarthy bijv) mij zo goed dat ik in korte(re) tijd een groot deel van hun oeuvre wil lezen. Elke schrijver heeft vervolgens wel thematiek of een andere element dat steeds weer terugkomt. De mate waarin ik deze herhaling kan waarderen, bepaald de snelheid waarmee ik hun repertoire doorneem. Over het algemeen wissel ik echter liever af. Een groot boek onderbreek ik soms met een novelle. Een luchtig tussendoortje volgt na een moeilijk verteerbaar boek. Doorgaans betekent dit ook dat ik nogal wat schrijvers door- en na elkaar lees.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:45 uur

geplaatst: vandaag om 15:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.