menu

Boeken / Algemeen / Contemporaine poëzie

zoeken in:
Vergevorderd ben ik er mee, die aflevering van "Het Liegend Konijn". Het is een flink boekwerk geworden waarin veel hedendaagse dichters aan het woord komen. Naast de wat oudere garde (het komt uit 2007, deze aflevering) als Leo Vroman en Rutger Kopland zijn ook jongere auteurs als Ingmar Heytze en Ruben van Gogh aanwezig. (Ik noem er een paar die ik wel kon waarderen.)

Het grootste deel van de gedichten smaakt me echter niet. Het zijn weinig prettige tingeltangelende Lucebert-imitaties in mijn ogen. Type abstract expressionisme, kijk wij zijn Pollock Kandinsky De Kooning, moeilijkdoenerij waar de jeugd schurft aan heeft. Dat is blijkbaar een ontwikkeling in de huidige poëzie. Anderzijds vinden we veel schijnbaar erg simpele "verhaaltjes" met enjambementen, soms met een hoog gehalte van "Kijk mij eens een leuke, interessante, gekke visie op de wereld ende werkelijkheid op na houden."

Nee, ik kan er niet veel mee, de dwarsdoorsnede die "Het Liegend Konijn" me biedt. Toch heb ik het idee dat ik die cannonieke klassiekers en culthelden van vroeger eens aan de kant moet leggen en me verdiepen wat er tegenwoordig gebeurt in Nederland. Ik weet alleen niet waar te zoeken, welke dichters ik zou kunnen waarderen, etecetera. Daar komt het sociale aspect van het concept forum om de hoek kijken: wat zouden jullie me aan kunnen raden?

Halley23 (moderator)
Veel verder dan het Liegend Konijn kom ik ook niet...

Nu we het er toch over hebben, in de dikke Komrij heb ik wat van dhr. Lava gelezen en dat smaakte me bij vlagen toch best goed (al vind ik het gebruik van "swingen" als werkwoord in het Nederlands, in de betekenis van plus-minus losgaan op de muziek, een ware misdaad tegen de taal).

Een lijstje van dichters die me toch wel kunnen bekoren:
-Wim Brands
-Hans Kloos
-Lernert Engelberts
+ een handjevol dichters die nog niet gedebuteerd hebben, maar met wie ik via internet contact heb, die het ook zeker gaan maken.

En Ilja Leonard Pfeiffer vind ik een narcistisch, arrogant figuur die beter zichzelf kan ophemelen dan gedichten schrijven.

Ben in mijn vorige post K. Michel vergeten, die kan ik ook wel waarderen. En Rutger Kopland, kunnen we die nog contemporain noemen?

Martijn Benders, Peter verhelst, Gerard scharn, Roop

Stijn Vranken vind ik geen slechte hedendaagse dichter, en dat zeg ik niet enkel omdat ik door hem mijn eerste podium-ervaring heb gekregen. Van de gedichten op zijn site vind ik vooral Einderloos land erg mooi.

Rogi Wieg (bundel: de kam)

Ha leuk, een topic over poëzie. Ik ben nu bij m'n vierde bundel van dit jaar, terwijl ik daarvoor jarenlang geen gedicht heb gelezen. Het bevalt dus wel. Het begon met een bundeltje van Ineke Riem, met prachtige gedichten en tekeningen: Alle zeeën zijn geduldig – Ineke Riem | Lalagè leest - lalageleest.wordpress.com

Iemand tips voor een persoon die zich (enigszins) maagdelijk en blanco in de poëzie wil gaan verdiepen? Ik vond Constantine P. Cavafy en Arthur Rimbaud erg mooi, maar verder heb ik geen flauw idee wat er in dat genre aan waardevolle werken is te vinden. Zeker niet contemporaine werken.

liv2 (crew)
Donkerwoud schreef:
Iemand tips voor een persoon die zich (enigszins) maagdelijk en blanco in de poëzie wil gaan verdiepen? Ik vond Constantine P. Cavafy en Arthur Rimbaud erg mooi, maar verder heb ik geen flauw idee wat er in dat genre aan waardevolle werken is te vinden. Zeker niet contemporaine werken.

zijn naam begint met S en eindigt met lowgaze....

hahahahahahaha...ja, die ken ik al.

Donkerwoud schreef:
hahahahahahaha...ja, die ken ik al.
Deze ken je vast nog niet allemaal. Misschien moet ik zelf de portemonnee ook maar eens trekken.

Op zich niet, maar ik begin liever wat ummm...kleiner. om nou meteen in het poëtische diepe te duiken!?

Herman de Coninck. De man die in Vlaanderen iedereen bekeerd heeft tot de poëzie.

Ik ga er naar op zoek. Ik lees sowieso al veel Vlaams proza, dus dat maakt het al iets interessanter.

Donkerwoud schreef:
Op zich niet, maar ik begin liever wat ummm...kleiner. om nou meteen in het poëtische diepe te duiken!?
Eén gedicht per dag, is dat wat? In een interview met Wim van Helsen las ik dat hij zich geabonneerd heeft op deze site. Krijg je elke dag een gedicht in je mail, in plaats van weer ruimte te moeten zoeken voor zo'n turf.

Nog altijd erg te spreken over de laatste bundel van:

Ilja Leonard Pfeiffer.

Hier al eens genoemd, op weinig flatteuze wijze.

Daarnaast vind ik mezelf erg goed.

Vaak.

Niet altijd.

Soms vind ik mezelf heel erg goed.

Donkerwoud schreef:

Ideetje: Olijven Moet Je Leren Lezen: Een Cursus Genieten van Poëzie - Ellen Deckwitz (2016)

Ugh. Het moet maar.

In het kader van #Novembuser ga ik proberen de hele maand november dagelijks een dichtbundel te lezen. (Ik wist geen woordgrap te bedenken rond poëzie...)

Ted Kerkjes (moderator)
Leuk initiatief, Donkerwoud! Ik doe met je mee, al vind ik iedere dag een dichtbundel wel wat te veel - zeker als ik er ook nog over wat wil schrijven.
Maar ik doe zeker mee!

Haha, begrijpelijk hoor! Ik weet ook niet of ik het ga volhouden, maar we gaan het zien. Ik probeer korte beschouwingen te schrijven over gelezen werk, dat is wel zo leuk.

Leuke uitdaging, maar een hele bundel per dag is wel erg veel. Heb je al een idee wat er zoal voorbij zal komen?

Sorry hoor, maar wanneer je een dichtbundel per dag wil lezen heb je geen idee wat poëzie inhoudt...begin eens met een gedicht per dag.

Hier zit ik:
een wankel heerser over weinig.

Of ben ik soms zo door mijzelf verlaten,
dat mijn woorden zijn teruggevlucht,

een schuilplaats hebben gezocht,
in de acht herbergen,

diep in het hart van de woestijnroos
die mij zo hardnekkig uitwoont.

Hans Faverey

...stilte... schreef:
Sorry hoor, maar wanneer je een dichtbundel per dag wil lezen heb je geen idee wat poëzie inhoud
Zou je ons willen uitleggen wat poëzie dan inhoudt? Verlicht ons alsjeblieft? Ik denk dat ik voor meer gebruikers spreek als ik zeg dat wij snakken naar kennis op dit gebied.

Dank je, inhoudt met dt natuurlijk.

Ach ik denk dat het gewoon absurd is om zoveel mogelijk gedichten te lezen en dat je er vooral de tijd voor moet nemen. Een gedicht lees je niet, maar neem je in je op. Het vereist een aandachtige houding.
Maar als iemand het leuk vindt om een bundel per dag te lezen dan moet hij dat vooral doen... misschien brengt het iets.

Voor mij is het met poëzie net als met wijn: ongenuanceerd, lekker of niet lekker en hoop op inzicht.
Deze begreep ik meteen. Voor Ted Kerkjes:
De relativiteit van leeftijd wordt mooi verbeeld door K. Schippers in zijn gedicht
[i]DE INVLOED VAN KINDEREN EN HET VERKEER
OP DE LEEFTIJD VAN SCHOOLJUFFROUWEN

Edit: ik denk dat ik niet het hele gedicht mag weergeven volgens copyright, dus maar verwijderd.

Lalage schreef:
Leuke uitdaging, maar een hele bundel per dag is wel erg veel. Heb je al een idee wat er zoal voorbij zal komen?

Sowieso Ellen Deckwitz, Delphine Lecompte, Jonathan Griffioen, Lieke Marsman, Ester Naomi Perquin, Hannah van Binsbergen.

Mooi lijstje! Zelf ben ik fan van Alexis de Roode

Oh wat erg...ik ken alleen Marsman

Gast
geplaatst: vandaag om 07:14 uur

geplaatst: vandaag om 07:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.