menu

Boeken / Algemeen / Wat zijn andere goede boeken(database)sites naast boekmeter?

zoeken in:
Matahari
Beste lezer,

Ik vroeg me af welke andere goede boeken(database)sites er bestaan naast boekmeter. Wellicht heb ik geen weet van een zeer goede.

Vriendelijke groeten,

Matahari

DMF
Goodreads.com en Librarything.com zijn vergelijkbaar met BoekMeter.

Matahari
Dank DMF!

Van Harte Gefeliciteerd, PeterW

Ik hoop dat je voor Boekmeter nog wat tijd overhoudt

PeterW (crew)
Pythia schreef:
Van Harte Gefeliciteerd, PeterW

Ik hoop dat je voor Boekmeter nog wat tijd overhoudt

Ik zal moeten delen.

Ik heb recent een nieuwe website gemaakt waar nu toch bijna 25 fantasyboeken op staan en waar ik nog geregeld nieuwe fantasy zal toevoegen. Bekijk hier mijn beste fantasy boeken.

reginald schreef:
Ik heb recent een nieuwe website gemaakt waar nu toch bijna 25 fantasyboeken op staan en waar ik nog geregeld nieuwe fantasy zal toevoegen. Bekijk hier mijn beste fantasy boeken.

Leuk zeg, maar ik zou je toch een tip willen geven. Probeer de lay-out wat minder te laten vloeken met die zuurstokkleurige letters. Het doet pijn aan mijn ogen. Als je het zelf mooi/stijlvol vindt moet je het vooral laten staan, maar misschien kun je meer lezers trekken als je zeurpieten zoals ik tegemoet komt.

Ted Kerkjes
Een goede recensiesite voor jeugdliteratuur is jaapleest.nl. Het is de website van kinderboekenliefhebber Jaap Friso. Hij bespreekt nieuwe kinder- en jeugdboeken, variërend van 1+ tot 15+. Vanaf 2012 is Jaap Friso jurylid van de Woutertje Pieterseprijs en hij zat in de jury van de Brabantse Jeugdliteratuurprijs 2010.
Jaap recenseert de boeken op een goede en serieuze manier. Ik ben het lang niet altijd met hem eens, maar het zijn in ieder geval serieuze recensies met een goede onderbouwing.
Bij mijn weten is jaapleest.nl de enige boekensite specifiek voor jeugdliteratuur.

Ik heb gisteren The StoryGraph ontdekt. Je krijgt er aanraders op basis van de kenmerken van de boeken die je hebt gelezen (zelf kun je ook een uitgebreide lijst vragen invullen zodat de boekentips nog meer op maat zijn en je kunt je gegevens van Goodreads importeren, als je dat gebruikt). Je kunt zelf ook boeken beoordelen en aangeven wat de algemene kenmerken van dat boek zijn waardoor andere gebruikers weer een beter beeld van het desbetreffende boek krijgen. Ik moet zeggen dat ik best overtuigd ben. Voor mij als statistieknerd is dit ook echt de hemel. Wat ik ook leuk vind, is dat je je eigen leesuitdagingen kunt toevoegen. Zo heb ik bijvoorbeeld nu het lezen van de longlist voor de Booker Prize toegevoegd aan mijn profiel.

Linkje naar mijn profiel:

Sign In | The StoryGraph - app.thestorygraph.com

"Mainly reads fiction books that are reflective, dark, and challenging.

Typically chooses slow-paced books that are < 300 pages long."

Eveneens:"Mainly reads fiction books that are reflective, dark, and challenging.
Typically chooses slow-paced books that are < 300 pages long"

Wat ik wel mis bij deze site is het kunnen zoeken op literaire stromingen : modernisme, naturalisme etc.

misterfool schreef:

Eveneens:"Mainly reads fiction books that are reflective, dark, and challenging.
Typically chooses slow-paced books that are < 300 pages long"

Wat ik wel mis bij deze site is het kunnen zoeken op literaire stromingen : modernisme, naturalisme etc.

Dat zou een goede toevoeging zijn inderdaad!

Ik ben zelf een trouw gebruiker van ICheckMovies, een site waar je geziene films kunt afvinken en waar je dankzij allerlei officiële filmlijsten nieuwe films kunt ontdekken.

Nu wil het feit dat er tegenwoordig een ICheckMovies is voor boeken: https://topshelfbooks.org

Het werkt eigenlijk hetzelfde. Je kunt gelezen boeken afvinken en becijferen en er zijn een hoop toplijsten waar je inspiratie voor je volgende te lezen boek op kunt doen. Je kunt je gelezen boeken van Goodreads of The Storygraph importeren, ik heb ondervonden dat dat supermakkelijk werkt.

Ik vind het leuk. Het bestaat pas net dus er zitten nog wat foutjes in de database, maar ik neem aan dat dat met de tijd zal verbeteren.

Deze is van mij: Andreas, striptekenaar – Door de Stripliefhebber met hulp van de Onvervalste Boekenliefhebber - andreasmartens.wordpress.com

Oorspronkelijk was het om striptekenaar Andreas te promoten, nadat bleek dat ze een van zijn reeksen nie meer in het Nederlands uitgaven, en ik werd bang dat ook zijn tweede reeks zou verdwijnen en dat het een signaal was van het afnemen van de belangstelling voor zijn werk, zodat ook de originele Franse uitgaven konden worden stopgezet.
Die vrees was terecht, want Andreas heeft ooit zijn fans gemobiliseerd om de uitgever zo ver te krijgen de reeks Capricornus uit te geven met de voorziene 20 delen, i.p.v; het op 18 te houden en de laatste 4 in 2 delen te persen.
Uiteindelijk is dat gelukt: Capricornus is inderdaad in de oorspronkelijk geplande 20 delen verschenen.

Ik durf echter niet te beweren dat het gebeurde dankzij mijn Andreas, striptekenaar &#8211; Door de Stripliefhebber met hulp van de Onvervalste Boekenliefhebber - andreasmartens.wordpress.com.
Ik wist niet eens dat Andreas zo'n actie op touw had gezet. Ik kwam het pas achteraf te weten, en in elk geval bleek de noodzaak ervan wel te bevestigen dat mijn angst gegrond was.
Om echter lezers naar een blog te krijgen van een stripauteur waarvan de boeken niet genoeg verkopen, moet je iets anders dan die auteur zelf vinden. Immers: wie zoekt een blog over Andreas als hij Andreas niet kent?
Dus maakte ik van de blog vanaf het begin een stripblog met allerlei nieuws over stripverhalen, niet alleen over Andreas.

De Andreas, striptekenaar &#8211; Door de Stripliefhebber met hulp van de Onvervalste Boekenliefhebber - andreasmartens.wordpress.com heeft mij volgens mij wel werk opgeleverd, omdat enkele maanden nadat ik ermee begonnen was, me werd gevraagd om mee te werken aan de uitgaven in het Nederlands van Japanse manga.
Ik werd medewerker, en corrigeerde o.a. Death Note en Ikigami, twee reeksen die ik graag aanbeveel, net als Boeddha van Tezuka.
In die periode zette ik op mijn blog ook voorpagina's van de manga-reeksen waaraan ik meewerkte (zoals de eerste twee vemelde, maar ook Shaman King, Doubt, Bleach en Black Butler; alle vier leuke en spannende reeksen, maar niet met dezelfde porté als de eerste drie vermelde).
Dus het bleef een stripblog.

Toen het werk aan die manga stopte (die dingen verkochten voor geen meter), verloor ik geleidelijk mijn belangstelling voor de blog, maar ik begon er toch weer spul op te zetten.

Maar dan was er een ander voorval: ik was lang lid geweest van het lezersforum Ezzulia, waarop ik allerlei teksten over boeken zette: artikelen, recensies en stukjes over de staat van het lezen en de boekenlezer.
Ezzulia stopte echter na de pandemie. En al mijn teksten dreigden dus verloren te gaan.
Op dat moment besloot ik mijn stripblog om te vormen tot een boekenblog, en de laatste tijd staan er recensies op die ik redde van Ezzulia, maar ook die ik wel eens elders publiceer. Want wie weet hoe veel fora en websites er nog zullen verdwijnen waarop ik spul publiceer.
Tegenwoordig bewaar ik mijn teksten dan ook systematisch op mijn eigen pc, want al die activiteiten online gaan nogal eens verloren. Ik heb al veel fora en sites weten verdwijen. Wie kent nog de fora Pure Fantasy van Alex de Jong, of Fantasy Wereld, of Schrijvertje Gezocht?

Maar er is weer wat aan het veranderen.
Sinds meer dan een jaar vraag ik me af of het wel verstandig is om ermee door te gaan.
Die gewijzigde houding is veroorzaakte door de kracht waarmee een nieuwe toepassing zich tegenwoordig laat gelden: AI.
Al die teksten heb ik altijd gratis en voor noppes op internet gezet, om mezelf en de lezers wat te amuseren, in de hoop dat ze er wat aan hebben.
Maar ik heb ze niet gratis online gezet zodat ze zouden worden gebruikt om AI-modellen te trainen, die ons overbodig kunnen maken en enkele tech-miljardairs tech-multi-miljardairs.
Daardoor weet ik tegenwoordig niet goed wat te doen. Toch nog mijn teksten online zetten? Maar dan worden ze zonder enige vergoeding ingepikt. Er staat wel bij dat ze niet voor AI mogen worden gebruikt, maar zal dat worden nageleefd? Die AI-bedrijven bedenken immers allerei redenen om de indruk te wekken dat ze niets verkeerds doen, dat ze niemands werk stelen, en dat het ons allemaal voordelen zal opleveren.
Ik begin echter ernstig te overwegen om weer op papier uit te geven.
Ja, dan krijg ik er weer niets voor.
Ja, je kunt het inscannen en toch nog gebruiken om AI te trainen.
Maar de verspreiding zal trager zijn, en inscannen kost hoe dan ook tijd en geld, en dat hebben die bedrijven er hoe dan ook niet voor over.

Ik ben trouwens niet de enige die een probleem ziet, denk maar aan George J.J. Martin, die al AI-bedrijven voor de rechter heeft gedaagd, en er zijn er mee.
Volgens sommigen begint het zelfs een probleem voor AI te worden, omdat meer en meer grote bedrijven hun data beginnen af te schermen en achter paywalls en dergelijke steken.
Zie: Beveiliging tegen scrapers van AI-bedrijven

Gast
geplaatst: vandaag om 18:58 uur

geplaatst: vandaag om 18:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.