menu

Boeken / Algemeen / Hardcover of paperback?

zoeken in:
Zomaar een vraagje... Simpelweg benieuwd hoe anderen hier over denken!

Koop jij je boeken doorgaans als hardcover of paperback? (of eventueel andere vorm van uitgave zoals audiobook, e-book, limited editions, complete series in casette, etc.)

En waarom?

Om af te trappen...
Ik koop mijn boeken vrijwel altijd in paperback om één heel simpele reden: de prijs! Ik vind harcovers gewoon te duur en wil niet euro's meer betalen voor hetzelfde boek, maar dan met een mooiere kaft. Het gaat mij om de inhoud, niet om de 'verpakking'... Anderzijds... als geld geen rol zou zijn denk ik dat ik toch alle boeken in hardcover zou kopen. Is toch veel mooier, blijft ook mooier en staat blijft beter staan in de boekenkast!

avatar van thunderball
Ik ga altijd voor de hardcoverversie en -als het om een Engelstalig boek gaat- om de originele versie, dus niet in het Nederlands.
Tja, omdat het natuurlijk mooier is, dan heb je echt wat. Vaak ook de 1e druk, behalve natuurlijk bij oudere boeken, ik heb het in dit geval wel over nieuwe uitgaves.
Bij oudere boeken ben ik al lang blij wanneer ik uberhaubt een versie tegen kom.

Ik koop ook vrijwel altijd de paperback, niet alleen om de prijs (hoewel dat zeker wel meespeelt), maar ook omdat ik die fijner vind om mee te nemen. Zo'n hardcover is gewoon onhandig lezen in de trein, dus geniet de paperback de voorkeur. Zeker pocketversies, hoewel niet altijd even mooi, vind ik geweldig fijn weglezen.

avatar van Dexter
Ik sluit me aan bij Karl. Handig om mee te nemen en goedkoper.

avatar van centurion81
paperback...Als ik zo links van me onze boekenkast bezie staan er ook maar weinig hardcovers in =)

avatar van Bassievrucht
Bij voorkeur hardcover, want mooier en steviger. Maar het ligt ook aan het prijsverschil met de paperback. En een voorkeur voor eerste drukken, die niet altijd hardcover verkrijgbaar zijn.

waar komt de voorkeur voor 1e drukken vandaan?
Is daar iets bijzonders aan qua boek? Of is het simpelweg voor de verzamelaar?

avatar van Arkan
Ik vind hardcovers veel mooier staan in een boekenkast.

Maar vermits ik het grootste deel van mijn boeken in kringloopwinkels koop, neem ik natuurlijk wat e is. Heb dus van alles wel wat.


Wat de voorkeur voor 1e drukken betreft, denk dat het puur een kwestie is van waarde voor de verzamelaar.

Page
Paperback toch. Nadeel van paperback vind ik de kans op omkrullen van de omslag, maar verder niet..

Heeft iemand ervaring met het drukken van een hardcover en of softcover boek per stuk? Zeg maar on-demand boeken drukken tegen een marktconforme prijs en het liefst ook een snelle levering zodat mijn klant het binnen 2 werkdagen in huis heeft.

Ik heb even online gezocht en vergeleken en stuitte op www.printerpro.nl waar je direct de prijs kan berekenen, bestellen, aanleveren en laten drukken van je boek.

Iemand ervaring met deze digitale boek drukker of wellicht nog een andere aanbeveling?

Net even gekeken op www.printerpro.nl. Mijn boek van 306 pagina's kost daar voor 100 stuks ruim 1500 euro. Voor een softcover! Bij EZbook.nl is dat 1500 voor een hardcover (op dit moment vanwege het tekort aan papier. Voorheen betaalde ik 1000). Een enkel boek laten printen was meer dan 35 euro bij printerpro.nl

Ter vergelijking, als je je boek upload naar KDP van Amazon, dan staat het bij hun in de collectie en betaalt de klant gewoon een tientje (of welke prijs jij dan ook aan je boek hangt) per boek. Ik ben mijn boek in softcover aan het klaarmaken voor verkoop bij Amazon. Als ik de verkoopprijs op een tientje stel krijg ik iets van 1,78 per verkocht boek. Geen voorraden meer, geen verzendgedoe.

Ik heb een hekel aan Amazon en zou liever zaken doen met een gewone Nederlandse drukker, maar hier is de keuze simpel.

avatar van Wandelaar
CeesD schreef:

Koop jij je boeken doorgaans als hardcover of paperback? (of eventueel andere vorm van uitgave zoals audiobook, e-book, limited editions, complete series in casette, etc.)
En waarom?

Toch nog steeds wel een actuele vraag na twaalfenhalf jaar. Een boek is meer dan de inhoud, het is ook een leeservaring. Dus, zonder in uitersten te vervallen: ja, de vorm mag de functie op z'n minst ondersteunen. Alles van waarde heeft toch ook een fysieke vorm meegekregen. Mensen zijn zintuiglijk aangelegd en willen ook iets lekkers te friemelen hebben.

En zo kom ik bij het nadeel van de paperback; hoe vouw je zo'n ding zo open dat je erin lezen kunt zonder de band zó ver open te doen dat het dunne papieren ruggetje pijn krijgt.(?!). Vaak lukt me dat niet. Ik wil het boekje ongekreukt laten en er toch in lezen. Misschien ben ik gewoon te lief voor zo'n boek, dat eigenlijk het liefst ongeschonden in mijn boekenkastje blijft staan nieuw te wezen. Een paperback lees je niet, daar kijk je in, tussen twee tegenspartelende boekdelen.

Die tere gevoelens heb ik bij een hardcover allemaal niet. Dat is pas een echt boek. Het laat zich zonder mopperen open vouwen en net zo makkelijk weer dichtslaan zonder een krimp te geven. En het voelt ook lekker in de hand, tenzij je in de trein leest, zoals hierboven iemand terecht opmerkte. Maar dáár lees ik dan ook niet. Daar heb ik genoeg aan het uitzicht door de stoffige raampjes en het lezen van de stationsbordjes.

Dus, hardcover, jazeker. Zeker geld zat? Dat niet helaas, maar die paar euro voor een stevig stukje karton is goed besteed. Er is al zoveel vluchtig en virtueel in deze wereld. Het pure spul dan maar liefst. Eenmaal gefabriceerd gaat het zeker een eeuw mee en lezen kost geen stroom dus niemand heeft te klagen over duurzaamheid. Was alles maar zo duurzaam als een in harde kaft genaaid en prachtig gedrukt (en redelijk geschreven) boek!

Ik verander om de haverklap van idee. De ene keer wil ik ze als pocket, de andere keer gebonden. Eigenlijk zijn het alleen de paperbacks die bij mij in het algemeen niet goed staan aangeschreven: ze nemen evenveel plaats in als gebonden, maar zijn niet zo stevig, en doordat pockets kleiner zijn, houden ze het langer vol omdat ze een minder zware belasting op de binding uitoefenen, terwijl paperbacks alleen al door overeind te staan soms al schreef hangen.
In linnen gebonden hoef ik ook niet: tussen de vezels van het linnen kruipt veel stof, dat je er nooit uitkrijgt.

Als het even kan een hardcover, het helpt dat ik de meeste romans in het Engels lees, dan is er vrijwel altijd wel een hardcover uitgave. Wandelaar hierboven heeft helemaal gelijk, het is ook de leeservaring, een mooi boek verdient ook een mooie uitgave en ik haal meer plezier uit een mooie luxe uitgave. Bovendien kan ik erg genieten van een kast met mooie versies van mijn favoriete boeken.

Nog een bijkomstigheid, af en toe moet ik toch wat ruimte vrijmaken, ik schaf nogal wat aan aan meters boeken in een jaar, hardcovers worden vaak maar een beperkte tijd gedrukt en brengen tweedehands dus best aardig wat op als je wacht met verkopen tot ze niet meer verkrijgbaar zijn, vaak meer dan ik er voor heb betaald. Hiervoor kan ik weer fijn nieuwe boeken aanschaffen. Een gelezen paperback die plaats moet maken beland meestal in een mini bieb in de buurt.

Ik heb eigenlijk bijna al mijn favoriete romans en biografieën in een hardcover uitgave, ze blijven langer mooi en dragen voor mij echt bij aan de leesbeleving.

Ik merk ook dat ik er veel meer geld voor over heb, voor een Amerikaanse biografie van Paul McCartney heb ik laats 65 euro neergelegd omdat het een hardcover uitgave was die niet meer gedrukt werd terwijl ik de paperback voor een tientje kon krijgen. Van die paperback had ik toch echt minder genoten. Het is toch ook een stukje verzamelen, een boek in je kast hebben staan dat niet iedereen heeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:16 uur

geplaatst: vandaag om 17:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.