menu

Boeken / Algemeen / De Russen: waar beginnen?

zoeken in:
De Russische literatuur is rijk aan meesterwerken, en ik kan dan ook niet wachten om ze te verkennen. Alleen weet ik niet goed waar te beginnen: ik wil nl. niet direct met de 'zware' gevallen beginnen (en daarmee bedoel ik niet het aantal bladzijden ). Kunnen jullie mij enkele boeken aanraden die een goede 'introductie' zijn?

Begin gewoon met Gogol. Die is niet te zwaar, er zit veel humor in en ze zijn niet te lang.

Toergenjew is ook geen slechte start. Minst Russische van de oude Russen en daarom een goed overgangsfiguur. De verhalen van Tsjechov zijn trouwens ook een prima start.

Halley23 (moderator)
De moderne Russische literatuur begint in feite met Poesjkin, mooi punt om te beginnen...

lieven
Ik zou ook Gogol of Toergenjev aanraden.

Ik zou ook Gogol aanraden (Dode Zielen). Ik ben zelf eerst met Dostojewski begonnen en dat is goed meegevallen, maar twintig jaar eerder was dat vermoedelijk anders afgelopen. Gogol lijkt me wat minder 'zwaar' en zeker het eerste deel van Dode Zielen heeft een luchtig karakter.
Een ander, minder bekend werkje, namelijk 'Drama op de jacht' van Tsjechov zou ook niet slecht zijn als begin, denk ik.

Tolstoj's Kreutzersonate was mijn eerste. Kort, typisch Tolstoj, typisch Russisch. Een beetje platteland, een beetje romantiek, filosofie, psychologie, alle zeer sterk uitgewerkt.
En let op de vertaling, als je begint, is een modernere vertaling soms beter. Zelf vind ik een Arthur Langeveld (de Broers Karamazov) of Lourens Reedijk (Anna Karenina/Misdaad en Straf) erg sterk. Van Misdaad en Straf las ik de versie van S. van Praag, die ik soms erg pittig vond. Vooral met al die verschillende Russische namen. Vond dat in die vertaling niet prettig. Het begint er al mee dat die namen lang en vreemd zijn, en als ze ook nog eens vervelend worden vertaald. Een Raskolnikov werd dan Rasjkoljnikow o.i.d. Later had ik daar geen probleem meer mee, je raakt er bekend mee.

Of Gogol, met De Mantel. Volgens Karel van het Reve is daar de Russische Literatuur uit voortgekomen. En meer van zijn verhalen zijn erg goed. Dode Zielen moet ik nog lezen, maar als je met korte verhalen wil beginnen, is Gogol prima. In de bundel Peterburgse Vertellingen staan er vele, vertaald door Charles B. Timmer (ook niet slecht), uitgegeven door Van Oorschot.

Ben zelf met Tolstoj begonnen, zijn autobiografische trilogie, maar dat is niet zo heel erg bijzonder. Anna Karenina vond ik zelf erg goed te doen en ondanks die vreemde namen toch erg overzichtelijk, wat helaas niet altijd van Misdaad en Straf kon worden gezegd (verder wel een prima boek hoor). Maar dat hangt allemaal ook van de vertaling af, inderdaad.

Over Gogol: ik ben zelf pasgeleden aan Dode Zielen begonnen en ik vind 't toch eigenlijk wel moeilijk om doorheen te komen, hoor. Er zitten wel wat grappige passages in, maar Gogols schrijfstijl staat me een beetje tegen. Is het nou echt nodig je te verexcuseren voor werkelijk élke uitweiding? En na elke uitweiding kapt 'ie zichzelf af om 'terug te keren naar de hoofdpersoon van het verhaal'. Tsja. Vind het een beetje moeilijk om doorheen te komen.

Korte verhalen lijken me in ieder geval wel een aardige manier om langzaamaan te beginnen. Van Tsjechov ken ik 'n paar leuke, maar ook de sprookjes van Afanasjew - vergelijkbaar met de gebroeders Grimm - zijn best leuk (hoewel niet echt vergelijkbaar met de andere Russen uit de 19e eeuw).

Sowieso zou iedereen voor zijn 20e Misdaad en straf moeten hebben gelezen.
De rest komt dan later wel.

(maar toch half serieus)

Dat je het gelezen zou moeten hebben ok, maar om er nou mee te beginnen...

eRCee schreef:
Sowieso zou iedereen voor zijn 20e Misdaad en straf moeten hebben gelezen.

Ik zal me dan toch moeten haasten.

Wacht geen dag langer, zou ik zeggen

Ik moet bekennen dat ik op het VWO geen enkele Russische schrijver heb gelezen...

Een jaar of 10 geleden heb ik Anna Karenina gelezen en dat boek beviel me erg goed. Recentelijk heb ik Vaders en Zonen en daarna Misdaad en Straf gelezen. Ik ben nu begonnen in de volgende Dostojevski: De broers Karamazov. Zit nu ongeveer op een kwart, maar vind het (nu al) zo geweldig dat ik het boek meteen toegevoegd heb aan mijn Top10.

Maar om op jouw vraag terug te komen... Vaders en Zonen van Toergenjew is inderdaad heel goed te doen om mee te beginnen!

PeterW schreef:
Dat je het gelezen zou moeten hebben ok, maar om er nou mee te beginnen...

Ach, soms is de manier om direct maar in het diepe te plonzen niet de slechtste.

Ik kan me zelfs voorstellen dat ik, mocht ik met Toergenjevs Vaders en Zonen zijn begonnen, nooit zo'n liefhebber van de Russische literatuur was geworden als nu. Goed boek hoor, maar het heeft toch lang niet de intensiteit van een Dostojewski.

De grote romans van Dostojewski zijn eigenlijk ook helemaal niet zo moeilijk, en juist voor een jonge lezer (hoe oud was Raskolnikov ook al weer?) des te indrukwekkender.

Heel moeilijk kan ik Dostojewski eigenlijk ook niet noemen, nee. De Gebroeders Karamazov is een spannend en prima te volgen boek, ik kan 't iedereen aanraden (die het geduld heeft een boek van 1000 pagina's te lezen, althans).

Precies.

Dus de beste manier: beginnen met Misdaad en straf en daarachteraan Anna Karenina.

En als je dat dan helemaal niks vond kun je de rest van de Russen gerust links laten liggen.

Ik ben begonnen met Oblomov. Dat schijnt een taaie eerste kennismaking met de Russische literatuur te zijn maar ik vond hem al goed te doen. Heb er helaas niet meer een vervolg aan gegeven, dat zal ik bij terugkomst in Nederland maar eens doen.

chris reifert (crew)
Boris Jeltsin - Mijn leven, mijn strijd en Rusland, mijn verhaal
Michail Gorbatsjov - Mijn Rusland en Perestrojka
Andrej Gromyko - 50 jaar wereldpolitiek
Alexander Solzjenitsyn - Hoe bouwen wij Rusland weer op?

Hoogst leugenachtige literatuur:
Commissie van het Centraal Comité - Geschiedenis van de communistische partij der Sowjet-Unie (Bolsjewiki)

En dan zijn er ongetwijfeld nog wel meer voorbeelden te verzinnen.

Vergeet ook niet Vaders en Zonen van Toegenjev. Die vond ik erg toegankelijk en sfeermakend. Dostojevski en Tolstoj is toch meer wennen. Maar Schuld en Boete is toch een hele mooie om daarna op te pakken.

chris reifert schreef:
Boris Jeltsin - Mijn leven, mijn strijd en Rusland, mijn verhaal
Michail Gorbatsjov - Mijn Rusland en Perestrojka
Andrej Gromyko - 50 jaar wereldpolitiek
Alexander Solzjenitsyn - Hoe bouwen wij Rusland weer op?

Hoogst leugenachtige literatuur:
Commissie van het Centraal Comité - Geschiedenis van de communistische partij der Sowjet-Unie (Bolsjewiki)

En dan zijn er ongetwijfeld nog wel meer voorbeelden te verzinnen.

Lijkt me niet bepaald een voorbeeld van grote Russische literatuur, met Russen wordt toch iets anders bedoeld dan informatie over de Russische geschiedenis.

chris reifert (crew)
Donkerwoud schreef:
(quote)

Lijkt me niet bepaald een voorbeeld van grote Russische literatuur, met Russen wordt toch iets anders bedoeld dan informatie over de Russische geschiedenis.

L. N. Tolostoi - Oorlog En Vrede is in dat geval het enige alternatief uit mijn boekenkast.

Tolstoj of Gogol zijn denk ik wel lekker om te starten. Toegenjev heb ik nog geen ervaring mee en dostojewski kom ik toch niet heel makkelijk door momenteel, daar moet je echt goed voor gaan zitten.

Ik geloof dat inmiddels de gehele Russische literatuur al is genoemd om mee te beginnen. Heb je al een keuze gemaakt, xplorer?

Nee hoor. Paustovski's zesdelige autobiografie Geschiedenis van een leven is nog niet langs gekomen.

mjk87 schreef:
Ik geloof dat inmiddels de gehele Russische literatuur al is genoemd om mee te beginnen. Heb je al een keuze gemaakt, xplorer?

Ik denk dat het toch Dode Zielen of Vaders en Zonen zal worden, maar heb nog De avonden van Reve die op me staat te wachten

Hier een interessant artikel over een studie naar de de filosofische lading van de 19e eeuwse Russische literatuur.

Doen en denken van de klass...

"De grote filosofische en maatschappelijke discussies van die tijd werden deels via de literatuur gevoerd. Tsjernisjevski’s Wat te doen? (1863), vandaag de dag vrijwel vergeten, maar in Rusland de meest gelezen roman van de 19de eeuw, was een rechtstreekse reactie op de ironische kijk die Toergenjev in Vaders en zonen had gegeven op de jongere, op wetenschap en politiek gerichte generatie. Op zijn beurt inspireerde Tsjernisjevski’s roman polemische reacties in romanvorm (zoals Dostojevski’s Misdaad en straf en Duivels), communes op het platteland, en Lenins gelijknamige politieke pamflet."

Tsjechov is goed om mee te beginnen, vrij korte verhalen, vermakelijk ook, leuke pointe bij veel verhalen. Verdere ervaring, behalve wat Russische poëzie, heb ik nog niet, maar ik zal er zeker op terugkomen. Na Tsjechovs verhalen heb ik twee van z'n stukken herlezen en die kan ik nu ook zeker waarderen; vond ze eerst erg saai, maar nu niet meer. Maar het kan ook aan de leeftijd liggen. En die Dostjoveski, nou ja, ik kwam er niet meer uit met de namen en zo, ik kon dat allemaal niet meer volgen, maar Fjodor gaat binnenkort ook eens in de herkansing.

En interessant artikel overigens, waarde eRCee, ik heb die ook gelezen een tijd terug, was zeker interessant.

Een dunnetje van Dostojevski: http://www.boekmeter.nl/boo... .

Ik vond deze erg leuk en omdat het zo'n dun boekje is, heb je niet het probleem met al die namen!

die moeilijkheid met die namen vind ik ook wel relatief. Bij Karamazov had ik er bv. geen enkel probleem mee, bij Schuld en Boete dan weer wel.

Een prachtig en helemaal niet dik boek is Alles Stroomt door Vasili Grossman. Grossman is beter bekend door zijn Leven & Lot, maar dat is dan ook weer een dikke pil van ruim 900 blz. Alles Stroomt speelt zich af in de Sovjetunie, vlak na de dood van Stalin en geeft een indrukwekkende kijk op de zware periode onder deze dictator. Op de site van uitgeverij De Geus valt verder meer te lezen over het boek en de schrijver -->http://www.degeus.nl/book/1746.html

Gast
geplaatst: vandaag om 02:31 uur

geplaatst: vandaag om 02:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.