menu

Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
In De Site > Algemeen > Wie weet het:

Hallo allemaal : ik ben dus ook op zoek naar een boek uit mijn jeugd
Heb geen idee van de titel maar het ging over een jongen die in een bos woonde in een boom.
Ging vooral over het overleven met behulp van een roofvogel.
Het is volgens mij een Amerikaans boek .
Wie kan mij b.v aan de titel helpen.
Gr Marcel

Hallo,

Ik zoek een boek dat ik een paar jaar geleden heb gelezen. En ik kan het niet terug vinden.

In een dorp wordt een meisje vermoord. Een onschuldige jongen die verliefd op haar was. Word beschuldig en komt daar voor in de gevangenis. Jaren later als hij vrij komt. Is er een oude vriendin, die hem ook is blijven bezoeken en schrijven hem Nu helpt met zijn leven weer op de rails te krijgen. Hij mag zelfs een tijdje bij haar wonen. Hij begrijpt niet waarom ze hem zo goed helpt. Ze was goede vriendinnen met het vermoorde meisje. Maar als hij er probeert achter te komen wie er meer weet. Willen zijn “oude” vrienden niks met hem te maken hebben. Meerdere geven wel toe dat ze niet geloven dat hij het heeft gedaan. Maar ze weten niet wie dan wel.

Uit eindelijke blijkt dat de enige die hem helpt nu. De moordenaar is samen met een andere vriend. Ze voelt zich al jaren schuldig en daarom helpt ze hem nu.

Kan iemand mij helpen ?

lieven
Marcel1968 schreef:
In De Site > Algemeen > Wie weet het:

Hallo allemaal : ik ben dus ook op zoek naar een boek uit mijn jeugd
Heb geen idee van de titel maar het ging over een jongen die in een bos woonde in een boom.
Ging vooral over het overleven met behulp van een roofvogel.
Het is volgens mij een Amerikaans boek .
Wie kan mij b.v aan de titel helpen.
Gr Marcel

My Side of the Mountain - Wikipedia - en.wikipedia.org

Boudewijnboek schreef:
(quote)

Enig idee hoe oud? Jaren 60, 70, 80?

begin 2000 gok ik!!

Hallo,

Ik ben op zoek naar een boek maar ik ben het merendeel van het verhaal vergeten. Het enige wat ik mij echt kan herinneren is dat het over een meisje ging die naar een asiel moest omdat haar moeder was overleden. Ze had een lange vlecht maar ze werd in het asiel kaalgeschoren. Voor een reden die ik me niet kan herinneren verlaatte ze het asiel gekleed als een jongen en ging met een trein ergens heen (volgens mij had ze een broer of zus die ergens anders was terecht gekomen). En dat was alles dat ik me kan herinneren.

Weet iemand misschien de titel van dit boek?

@ Malena: volgens mij ben je op zoek naar Mecanoscript van Manuel de Pedrolo.

Hallo, ik ben op zoek naar een boek die ik had toen ik ongeveer 10 jaar oud was. Dit is nu dus zo 49 jaar geleden. Ik ben het boek nooit vergeten omdat het zo een mooie kaft had met de afbeelding van een meisje met 2 paar ogen . Het ene paar ogen iets hoger dan de andere. Het was een heel mooi meisje. Van het verhaal zelf weet ik niets meer. Het zou me zo een deugd doen dit boek eens terug te zien. Kan iemand me helpen ?

Hoi! Ik zoek een boek; het zit me al enige tijd dwars??.
Ik heb het zo’n 10-15 jaar terug eens van de bieb geleend, maar weet echt niet meer hoe het heet.

Het gaat over een meisje (tiener) die voorspellende gaven heeft, haar oma heeft het ook (iets met een “iris” staat me bij).
Enkele details, zonder context of midden in verhaal; ze is bij een vriendin en die vader doet handelen op de beurs via de teletekst pagina op tv(?) zij ziet sommige aandelen in het groen en rood en raad dus aan om die respectievelijk te kopen en verkopen. Volgende dag blijkt dat ze gelijk heeft en die pa is dus blij.

Ook is er iets met een microfilm bolletje op de achterkant van een postzegel.

Alvast bedankt voor reacties!
Groetjes Denise

Hallo. Ik zoek een boek. Ik dacht dat het van Stephen King was maar daar vind ik niks van. Het heeft een vooral blauwe kaft en het is een thriller. Het gaat om een man die geloof ik ziek is en naar een andere plaats met een vuurtoren verhuisd. Echter gebeuren er vreemde dingen in de vuurtoren met kinderen die verdonken zijn. Ik heb dat boek van mijn moeder gekregen destijds maar ik ben het kwijt geraakt. Het is een dik boek.

Hallo! Ik zoek een boek die ik 12 jaar geleden ofzo ooit gelezen heb. Het plot kan ik me niet echt goed herinneren, maar het had een blauwe kaft met o.a. een wit(?) paard erop geloof ik. Ik weet alleen nog dat er een twee/drietal jongeren op een quest gingen in dat boek en dat het paard op een gegeven moment dood ging en 1 van de personages, waar het paard van was, het hier heel zwaar mee had. Als ik het me goed herinner begon de titel met een 'i' , maar misschien zit ik er helemaal naast.
Ik hoop dat iemand hier wat mee kan!

Geralt of rivia
Inge-D schreef:
Hallo! Ik zoek een boek die ik 12 jaar geleden ofzo ooit gelezen heb. Het plot kan ik me niet echt goed herinneren, maar het had een blauwe kaft met o.a. een wit(?) paard erop geloof ik. Ik weet alleen nog dat er een twee/drietal jongeren op een quest gingen in dat boek en dat het paard op een gegeven moment dood ging en 1 van de personages, waar het paard van was, het hier heel zwaar mee had. Als ik het me goed herinner begon de titel met een 'i' , maar misschien zit ik er helemaal naast.
Ik hoop dat iemand hier wat mee kan!
was het fantasy of een Ander genre ?

D dankjewel voor de moeite maar het boek dat ik bedoel is er niet bij. Jammer
Tinne

In Boeken > Algemeen > onbekend:

Ik zoek de naam van een thriller waarin een meisje voorkomt, Roodkapje genaamd. Zij trekt een blauwe frisbee uit de struiken. Zij is haar hond kwijt en is bang.
Kent iemand de naam van dit boek ondanks de schaarse gegevens?.
Hartelijk dank.

Ik zoek de titel van een thriller die zich afspeelt in Knokke (België).
Er is een moord gepleegd op een zekere Rebecca. De moord werd ontdekt door een zekere Chantalleke, die ook de boodschappen voor Rebecca deed.
Dankjewel.

Ik ben op zoek naar een oud jeugdboek of oudere meisjesroman zoals ze vroeger wel genoemd werden. Het precieze jaartal weet ik niet maar ergens tussen de jaren 40 en 70?

Ik weet de titel en de schrijver niet meer. Volgens mij stond er op de omslag een tekening van Hans Borrebach.
het ging over een meisje in een gezin. Ze wordt Doro werd genoemd om haar donkere haren. het was een eigenzinnig meisje. In het begin gaat het vooral om vriendinnen perikelen, Jaloezie en thuis is ze niet altijd even goed gehumeurd, maar het eindigt erin, dat ze uiteindelijk een geschikte partner vind en dat ze na een avondje weg naar huis komt. haar moeder zette altijd een kaars in de vensterbank als er iemand nog niet thuis was, als ze dan door de boslaan naar huis komt en die kaars ziet staan weet ze dat ze welkom is.

Ik zou heel graag de titel en schrijver willen weten om het boek op te sporen en ergens tweedehands op de kop te tikken, want ik weet nog wel dat ik mezelf af en toe flink in dat meisje (haar buien) herkende.

Als ik wat google op je gegevens dan kom ik de titel 'Doro ontdekt zichzelf' tegen, van ene Annie Oosterbroek-Outschun (of Dutschun?).

Boekenvreetster schreef:
Hoi! Ik zoek een boek; het zit me al enige tijd dwars??.
Ik heb het zo’n 10-15 jaar terug eens van de bieb geleend, maar weet echt niet meer hoe het heet.

Het gaat over een meisje (tiener) die voorspellende gaven heeft, haar oma heeft het ook (iets met een “iris” staat me bij).
Enkele details, zonder context of midden in verhaal; ze is bij een vriendin en die vader doet handelen op de beurs via de teletekst pagina op tv(?) zij ziet sommige aandelen in het groen en rood en raad dus aan om die respectievelijk te kopen en verkopen. Volgende dag blijkt dat ze gelijk heeft en die pa is dus blij.

Ook is er iets met een microfilm bolletje op de achterkant van een postzegel.

Alvast bedankt voor reacties!
Groetjes Denise

Het onzichtbare licht?

Hallo!

Ik zoek al een tijdje een boek. Het is een kinderboek, minstens 10 tot 15 jaar oud.

Ik weet nog dat je het las vanuit het oogpunt van een dier. (ik weet niet meer welk dier) Dit dier ging op avontuur or kwam er in terecht. Het waren geen huisdieren volgens mij, meer dieren in het wild. (maar geen olifanten, volgens mij kleinere dieren). En als ik me niet vergis waren er meerdere delen in deze serie.

Ik weet dat het een ongelooflijk vage omschrijving is, het is al lang geleden. Maar ik zoek er al lang naar en heb gewoon geen idee hoe ik het anders kan vinden.

Alvast bedankt

Dag iedereen

Ik ben voor mijn vriendin op zoek naar een boek dat ze in de middelbare school heeft moeten lezen.
Ze dacht dat de titel 'Walter' was, maar ik vind geen boek met zulke titel terug.
Het zou gaan om een moeder met een zoon met een (verstandelijke?) beperking. Er komt een spoorweg of brug in het boek voor, waarbij de moeder nadenkt haar zoon op die manier het leven te benemen.

Alle tips zijn welkom!

odette schreef:
Hoi allemaal !

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik zoek dus een kinderboekenserie (volgens mij 4 boeken), maar die kon je ook onafhankelijk van elkaar lezen.
Het waren boeken met een paarse/donkerrode kaft met een rondje op de voorkant. Ik had harde kaften.

Ik kan me 2 verhalen herinneren.

Eentje was van een jongen, die als ie ging slapen, wakker werd, en door een scheur in de muur naar een andere wereld kon. Op den duur wist iemand dat ie dat kon en toen moest ie materialen smokkelen. 1 onderdeel is me heel goed bijgebleven en dat is dat ie een keer bij zeemeerminnen op bezoek ging en ze waren erg vriendelijk en later in het boek had ie stinkende vis pakketjes afgeleverd en later bleek dat de zeemeerminnen dood(?) waren en toen at ie net een zalm toastje en werd ie misselijk. Hij moest ook drakenbloed smokkelen en dat was erg duur en gevaarlijk.

Ander verhaal is dat er kinderen in een kasteel werden vastgehouden en Jan Klaassen en Katrijn werden. De kinderen werden deze poppen en hadden niks meer te zeggen over zichzelf, en ze moesten in opdracht van de tovenaar elkaar slaan zoals poppen dat doen. En als de voorstelling over was waren ze weer zichzelf, maar nog steeds opgesloten.

Als ik me meer herinner dan zal ik t proberen aan te vullen.

Ook al zijn we nu een paar jaar verder, ik ben op zoek geweest naar een boekenserie met ongeveer dezelfde beschrijving en ik heb in ieder geval mijn serie gevonden: de magische wereld van Chrestomanci van Diana Wynne Jones. Ik weet niet zeker of het dezelfde is als waarnaar jij op zoek bent, maar anders kun je er in ieder geval nog eentje afstrepen

goedeavond,.. ik zoek een boek, jawel.. dacht eerst aan Thea Beckmann, maar nee..
In ieder geval, het gaat over een boek dat ik op de lagere school gelezen heb ergens begin jaren 80.
Speelt zich af in de toekomst, alles is heel streng, (typisch jaren 80 sfeertje toch? ) en wat me vooral bijgebleven is dat de sigaretten illegaal zijn en daardoor erg duur.

Ik kan gewoon niet op de titel en/of schrijver komen. Wie heeft een vermoeden?

Ted Kerkjes (moderator)
Riezz schreef:
Wie heeft een vermoeden?
Tonke Dragt heeft volgens mij wel wat toekomstromans geschreven. Je zou eens in haar oeuvre kunnen grasduinen?

Ik denk eerder Evert Hartman. Vechten voor overmorgen of Niemand houdt mij tegen met name, iets over die sigaretten staat me ook bij.

Boudewijnboek schreef:
Ik zoek een kinderboek uit de jaren 70 of 80, waar een meisje voor haar verjaardag een pop krijgt. Het meisje wil de jurk van de pop hebben en de krulletjes. Ze krijgt ze ook al weent ik niet meer hoe. Ze veranderd langzaam in de pop. Ik weet niet meer hoe het eindigt, het was een beetje een raar verhaal met mooie tekeningen. Ik weet alleen verder nog dat ze viel, misschien was het een droom.

Doet me een beetje denken aan één van de verhalen uit Pauliens Stoeltje van Margriet Heijermans, de tekeningen zijn van Fiep Westendorp.

Heel summiere beschrijving, maar in de bovenbouw van de basisschool (eind jaren 80) werd in de klas een boek voorgelezen over een meisje met een geel dagboekje of misschien typte ze het dagboekje op een gele typmachine... volgens mij werd het verhaal afgewisseld met fragmenten uit dat dagboekje. Doet het bij iemand een belletje rinkelen?

Bij Boeken > Toplijsten en favorieten > Wat is het engste boek dat je ooit las?:

Hi! Leuke topic! Misschien kunnen jullie me uit de brand helpen: begin 2000 kreeg ik een boek cadeau. Een horror geschreven door een Vlaamse schrijver. Het was zijn debuut. Het ging over een familie die op autovakantie gingen naar Frankrijk. De jongste dochter raakt bezeten door de duivel en moord alle gezinsleden één voor één uit (op verschillende creatieve gruwelijke wijzen). Het speelt zich af in een pittoresk Frans dorpje met een kerk. De oudste zoon blijft als laatste in leven om getuige te zijn van het rijzen van de duivelse apocalyptische torens (gemaakt van bloed). Ik speur het hele internet af met allerlei zoekwoorden, maar misschien kennen jullie het? Of zoektips?
Dank jullie wel!

eRCee schreef:
Als ik wat google op je gegevens dan kom ik de titel 'Doro ontdekt zichzelf' tegen, van ene Annie Oosterbroek-Outschun (of Dutschun?).

heh, dat zou hem best eens kunnen zijn! ik ga hem bestellen via boekwinkeltjes. super bedankt!

Boudewijnboek schreef:
Ik zoek een kinderboek uit de jaren 70 of 80, waar een meisje voor haar verjaardag een pop krijgt. Het meisje wil de jurk van de pop hebben en de krulletjes. Ze krijgt ze ook al weent ik niet meer hoe. Ze veranderd langzaam in de pop. Ik weet niet meer hoe het eindigt, het was een beetje een raar verhaal met mooie tekeningen. Ik weet alleen verder nog dat ze viel, misschien was het een droom.

Als het om een prentenboek gaat, dan zou het wel eens Tiny kiest een cadeau kunnen zijn van Gijs Haag en een van mijn favoriete illustratoren Marcel Marlier

Gast
geplaatst: vandaag om 22:56 uur

geplaatst: vandaag om 22:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.