menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
geplaatst:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een boek wat mijn moeder ongeveer 30-40 jaar geleden gelezen heeft. Ze dacht dat het boek "ik had alleen maar een teddybeer" heette, maar daar krijgen we niks van gevonden. Ik had alleen maar een knuffeldier hebben we al geprobeerd maar die Is het niet. Wat ze er nog van weet:
* op de kaft was een jongentje met een teddybeer langs zijn lichaam te zien.
* het jongetje werd mishandeld Door zijn pleeg/adoptieouders.
* ze dacht dat de vader een piloot was en dat de ouders hoogopgeleide mensen waren

Meer weet ze er zo niet meer van alleen dat ze er vroeger niet goed Door kon slapen omdat het jongetje toch wel echt erge dingen meemaakte.
Alvast bedankt voor het meedenken

Sol1 (crew)
geplaatst:
Loesje,

Jammer dat het niet gaat om het boek van Jennings Michael Burch, zoals je aangeeft. Het probleem is dat je bij zoekopdrachten een stortvloed aan suggesties over je heen krijgt. Weet je bij toeval nog of het ging om een (auto)biografisch verhaal of fictie?

geplaatst:
Sol1

Ze denkt dat het om een waargebeurd verhaal gaat maar omdat het al zo lang geleden is, weet ze ht niet zeker meer. Ik weet dat is zoeken naar een speld in een hooiberg maar dacht ga het toch maar proberen.

geplaatst:
In Boeken > Algemeen > Help! Ik zoek een boek:

Hallo mensen!

Ik ben op zoek naar een boek, maar het probleem is, ik weet de titel en de schrijver niet meer.

Ik heb dit boek ooit een keer gelezen vanuit de bibliotheek.
De voorkant die er toen op stond zag er als volgt uit: Er staan 2 mannen en een stier op. op de achtergrond zie je nog een oude witte boerderij.

Het was een omnibus roman. 3 delen dus in 1 boek.

De inhoud van het eerste boek ging over het boerenleven van vroeger. Het verhaal begint bij een jongen in het boeren leven dat hij hard moet werken voor de boer waar hij werkt. zijn ouders werken ook bij dezelfde boer.
Het 2e boek ging de jongen met zijn vader over de grens naar Duitsland. Daar viel in die tijd veel meer geld te verdienen. Ze deden daar aan stieren smokkelen over de grens van Nederland naar Duitsland. Ook leert hij hier een meisje kennen waar hij een relatie mee krijgt, waarmee hij later trouwt.
Deel 3 gaat over dat hij getrouwd is met het Duitse meisje, een eigen boerderij heeft en veel geld. Ook hebben ze kinderen gekregen. Verder weet ik niet veel meer. Alleen dat het boek eindigt met dat hij een tractor kocht (een van de eerste tractoren die bestonden dus dat was heel uniek in die tijd)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met zoeken naar dit boek...

m.v.g.

DivergentNL

Halley23 (moderator)
geplaatst:
DivergentNL schreef:
In Boeken > Algemeen > Help! Ik zoek een boek:

Hallo mensen!

Ik ben op zoek naar een boek, maar het probleem is, ik weet de titel en de schrijver niet meer.

Ik heb dit boek ooit een keer gelezen vanuit de bibliotheek.
De voorkant die er toen op stond zag er als volgt uit: Er staan 2 mannen en een stier op. op de achtergrond zie je nog een oude witte boerderij.

Het was een omnibus roman. 3 delen dus in 1 boek.

De inhoud van het eerste boek ging over het boerenleven van vroeger. Het verhaal begint bij een jongen in het boeren leven dat hij hard moet werken voor de boer waar hij werkt. zijn ouders werken ook bij dezelfde boer.
Het 2e boek ging de jongen met zijn vader over de grens naar Duitsland. Daar viel in die tijd veel meer geld te verdienen. Ze deden daar aan stieren smokkelen over de grens van Nederland naar Duitsland. Ook leert hij hier een meisje kennen waar hij een relatie mee krijgt, waarmee hij later trouwt.
Deel 3 gaat over dat hij getrouwd is met het Duitse meisje, een eigen boerderij heeft en veel geld. Ook hebben ze kinderen gekregen. Verder weet ik niet veel meer. Alleen dat het boek eindigt met dat hij een tractor kocht (een van de eerste tractoren die bestonden dus dat was heel uniek in die tijd)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met zoeken naar dit boek...

m.v.g.

DivergentNL
Misschien 'Moeders tranen troosten niet' en 'Brood is ons gegeven' (3e deel weet ik niet) van Joh. G. Veenhof. Check maar de plotomschrijvingen op bol.com

geplaatst:
Halley23. yes dat zijn ze! jaren lang zelf gezocht! Hartelijk bedankt!!!

geplaatst:
trotse_papa schreef:
Beschrijving:

Hoofdrol was een jongen die waarschijnlijk of bij ze tante woonde of bij oma. En hij vond op een dag een sleutel die hij bewaarde wat later in het verhaal van pas kwam. Op een dag kwam hij erachter dat een zwarte kat genaamd tobias(kan ook zijn dat het jongetje tobias heette) hem kwam halen op een bezem bij het raam van zijn kamer die nam hem mee naar zijn vrienden die ook iets met toveren konden etc etc.

Beste trotse papa,

Ik realiseer me dat je deze post jaren geleden hebt geschreven, maar ik vraag me af; heb je het ooit gevonden? Het klinkt namelijk exact hetzelfde als het boek dat ik al jaren zoek!

Wie weet over welk boek deze omschrijving gaat?

geplaatst:
Hallo, ik ben op zoek naar een boek dat ik vroeger (eind jaren 80, begin jaren 90) heb gelezen en waar ik de laatste tijd ineens weer veel aan moet denken. Het gaat over een jongen die op een dag wakker wordt en tot de ontdekking komt dat iedereen os verdwenen. Hij gaat vervolgens op reis en bevrijdt onderweg zoveel mogelijk dieren waarvan sommigen (honden/katten) met hem meelopen. Na een paar dagen leert hij stedelijke gebieden en boerderijen te vermijden (vanwege de inmiddels dode dieren, het is best een donker boek voor wen jeugdboek) en hoe langer hij doorloopt hoe meer alles inmiddels overwoekerd is. Het verhaal eindigt ermee dat hij bij een apenrots aankomt (Gibraltar?) en herkenning vindt in de daar aanwezige apenkolonie. Ik kan me zelfs nog een illustratie herinneren dat hij daar gehurkt (tussen de apen?) zit maar heb geen flauw idee meer wat de titel of wie de schrijver was.

geplaatst:
Leesgek schreef:
Hallo ben nieuw in dit forum, ik zoek een titel van een boek.
Het verhaal gaat kort weg : Rusland heeft een te kort aan grondstoffen olie en wil een land bezetten die hier in kan voldoen. Maar er wordt verwacht dat het westen dit niet zat tolereren.
Dus er zal een snelle aanval op het westen gedaan worden om dat het westen niet eensgezind is wordt verwacht dat dit snel zal gebeuren en Rusland kan dan het land met de nodige grondstoffen bezetten.
Maar het westen geeft te veel verweer waardoor de derde wereldoorlog uitbreekt.
Hoop dat iemand de titel weet en de naam van de schrijver, alvast dank.

The Devil's Alternative - Frederick Forsyth

geplaatst:
Al een tijdje ben ik op zoek naar auteurs die doen denken aan Bill Bryson en Bob den Uyl. Reisverhalen geschreven door grumpy (old) men, die hun beklag op een humoristische/cynische manier doen over
de gebruiken en rituelen van andere landen/culturen. Een ander voorbeeld is lost in translation.
Het liefst zou ik Bill Bryson verplichten om 3 maanden in Tokio te bivakkeren.
Wie heeft tips?

geplaatst:
Mijn broer komt met deze vraag:
Weet jij nog dat boek dat wij vroeger hadden over een witte eenhoorn? Twee kinderen vonden een deur, midden in een weiland. Als ze door de deur gingen kwamen ze in een soort droomwereld met eenhoorns.

Weet iemand hoe dit boek heet?

liv2 (crew)
geplaatst:
Dr.Strangelove schreef:
Al een tijdje ben ik op zoek naar auteurs die doen denken aan Bill Bryson en Bob den Uyl. Reisverhalen geschreven door grumpy (old) men, die hun beklag op een humoristische/cynische manier doen over
de gebruiken en rituelen van andere landen/culturen. Een ander voorbeeld is lost in translation.
Het liefst zou ik Bill Bryson verplichten om 3 maanden in Tokio te bivakkeren.
Wie heeft tips?

De werken van Redmond O'Hanlon - BoekMeter.nl misschien?

geplaatst:
Lalage schreef:
Mijn broer komt met deze vraag:
(quote)

Weet iemand hoe dit boek heet?

Geen idee. Maar wellicht is dit boek iets voor hem.

bol.com | Eén eenhoorn, alsjeblieft, Mark Janssen | 9789048844289 | Boeken

geplaatst:
Bij Boeken > Toplijsten en favorieten > Kippenvel:

Ik ben opzoek naar een boek
Het gaat om een boek die ik vroeger als kind hem gelezen, een soort van kippenvel.
Ik zeg soort van, omdat ik het boek niet kan vinden onder de titel kippenvel.
Het gaat over een meisje die droomd dat ze dood gaat in een brand in haar huis, ze gaat verdr door met haar leven samen met haar beste vriend.
Later komt ze er achter dat ze daadwerkelijk dood is gegaan in een brand en dat haar beste vriend haar ziet als een geest.
Ik ben hard aan het zoeken welk boek dit is, wie kan mij helpen!!

Elke suggestie is welkom, dank jullie wel!

geplaatst:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een jeugdboek. Het zal van 20 jaar geleden zijn denk ik. In ieder geval heb ik het toen of iets eerder gelezen. Het verhaal gaat over een jongen (Casper?) die zich enorm misdraagt tegen zijn moeder (met de deuren slaan, brutaal zijn etc.). Op een avond loopt hij weg en krijgt hij een lift van iemand in een auto. Op de een of andere manier komt hij dan terecht in een andere wereld. Onder andere in een stad die balanceert waardoor het heel belangrijk is dat je je aan de regels houdt (wat deze jongen uiteraard niet doet). Gaandeweg komt hij op verschillende plekken terecht en leert hij zich gedragen. Hij eindigt bij mensen op boten (of zoiets) en hij wil graag terug naar huis. Zoiets is het. Iemand een idee?

geplaatst:
goede dag iedereen, ik ben nieuw hier en ik zit al een tijdje te peinzen over de naam van een boek uit mijn jeugd. het boek was rood met zwarte bergen en de hoofdpersoon erop (als dit zou helpen voor het geval dat).
oke dus het boek ging over een jongen hij was denk ik rond de 10/11 jaar. hij heeft een zwarte hond en woont bij zijn mama. het boek begint met hem dat hij uit school komt en naar huis gaat. toen hij thuis was wist hij zijn katapult te vinden die zijn ma hem afgepakt had. hiermee schoot hij en ging het pronkgelijk door een raam, zo was ongeveer het begin.

maar het boek verder ging erover dat op een moment hij flauw viel op de grond, en plots wakker werd in een grote donkere ruimten op een andere ''wereld''. de hond die hij heeft is in deze wereld vele male groter. in de wereld komt hij allemaal narigheden tegen en wilt hij andere helpen, hier komt hij dacht ik ook een meisje tegen die hem daar verder helpt. alleen in de echte wereld gaat zijn lichaam achteruit en komt hij uiteindelijk in het ziekenhuis terecht met bloedarmoede. hier word hij geholpen maar dat betekende wel dat hij niet terug zou kunnen naar de andere wereld waar mensen in gevaar zijn en het meisje. en zo speelt het verder, telkens als hij vlouw valt komt hij daar en op den duur word hij weer wakker in de echte wereld. zo probeert hij de wereld te helpen daar maar ook zijn ma te steunen.

komt dit bekend voor voor 1 van jullie, zo ja help mij alsjeblieft wat ik vond het een fantastisch verhaal, ik hoop dat iemand van jullie de titel of schrijver of de hoofdpersoon zijn naam weet dan zou ik het misschien nog een keer kunnen lezen

geplaatst:
Hi allemaal,

Ik ben ook op zoek naar de titel van een boek. Het is een chick lit achtig boek. De hoofdpersoon is een vrouw, die om de een of andere reden als huishoudster/dienstmeisje/kokkin voor een man gaat werken. Terwijl ze dus eigenlijk helemaal niet kan koken. Volgens mij had ze juist een super belangrijke baan ergens in een grote stad. Ze wordt verliefd op haar baas. Ondertussen leert ze koken van iemand anders uit het dorp (volgens mij een oudere vrouw). Ze leert brood bakken en dergelijke. Ik herinner me nog dat er zelfs ergens in het boek iets werd gezegd over hoe mooi haar bovenarmen nu waren, vast door al het schoonmaken en deeg kneden. En uiteindelijk komen ze natuurlijk bij elkaar!

geplaatst:
lucy schreef:
goede dag iedereen, ik ben nieuw hier en ik zit al een tijdje te peinzen over de naam van een boek uit mijn jeugd. het boek was rood met zwarte bergen en de hoofdpersoon erop (als dit zou helpen voor het geval dat).
oke dus het boek ging over een jongen hij was denk ik rond de 10/11 jaar. hij heeft een zwarte hond en woont bij zijn mama. het boek begint met hem dat hij uit school komt en naar huis gaat. toen hij thuis was wist hij zijn katapult te vinden die zijn ma hem afgepakt had. hiermee schoot hij en ging het pronkgelijk door een raam, zo was ongeveer het begin.

maar het boek verder ging erover dat op een moment hij flauw viel op de grond, en plots wakker werd in een grote donkere ruimten op een andere ''wereld''. de hond die hij heeft is in deze wereld vele male groter. in de wereld komt hij allemaal narigheden tegen en wilt hij andere helpen, hier komt hij dacht ik ook een meisje tegen die hem daar verder helpt. alleen in de echte wereld gaat zijn lichaam achteruit en komt hij uiteindelijk in het ziekenhuis terecht met bloedarmoede. hier word hij geholpen maar dat betekende wel dat hij niet terug zou kunnen naar de andere wereld waar mensen in gevaar zijn en het meisje. en zo speelt het verder, telkens als hij vlouw valt komt hij daar en op den duur word hij weer wakker in de echte wereld. zo probeert hij de wereld te helpen daar maar ook zijn ma te steunen.

komt dit bekend voor voor 1 van jullie, zo ja help mij alsjeblieft wat ik vond het een fantastisch verhaal, ik hoop dat iemand van jullie de titel of schrijver of de hoofdpersoon zijn naam weet dan zou ik het misschien nog een keer kunnen lezen

Ik denk dat het dit boek is:
Zwarth, van Henk van Straaten

Val
geplaatst:
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar een jeugdboek. Het speelt zich dacht ik af in Amerika. In het begin van het boek wordt meisje samen met haar jongere broertje en zusje door hun moeder achtergelaten in de auto op een parkeerplaats bij een supermarkt. Wanneer ze erachter komen dat hun moeder niet meer terugkomt gaan ze met hun drieën op reis, op zoek naar hun oma. Zij woont enkele Staten verder, dus het is een lange reis. Ondertussen moeten ze aan voedsel, geld en onderdak komen. Uiteindelijk vinden ze hun oma en mogen ze bij haar wonen. Ik dacht dat het ook verfilmd is. Ik hoop dat iemand me aan de titel kan helpen, want ik zou het graag nog eens lezen!

geplaatst:
Dat is Homecoming van Cynthia Voigt. Fantastische jeugdboeken.

Val
geplaatst:
eRCee schreef:
Dat is Homecoming van Cynthia Voigt. Fantastische jeugdboeken.

Ja! Dat is 'm! Dank je wel

geplaatst:
Loesje schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een boek wat mijn moeder ongeveer 30-40 jaar geleden gelezen heeft. Ze dacht dat het boek "ik had alleen maar een teddybeer" heette, maar daar krijgen we niks van gevonden. Ik had alleen maar een knuffeldier hebben we al geprobeerd maar die Is het niet. Wat ze er nog van weet:
* op de kaft was een jongentje met een teddybeer langs zijn lichaam te zien.
* het jongetje werd mishandeld Door zijn pleeg/adoptieouders.
* ze dacht dat de vader een piloot was en dat de ouders hoogopgeleide mensen waren

Meer weet ze er zo niet meer van alleen dat ze er vroeger niet goed Door kon slapen omdat het jongetje toch wel echt erge dingen meemaakte.
Alvast bedankt voor het meedenken

Het boek heet Ik had alleen maar een knuffeldier. Als je dit op bol.com ingeeft dan is het boek niet bechikbaar maar kan je wel alle gegevens bekijken

geplaatst:
Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een kinderboek. Ik kan me vaag herinneren dat het over een olifantje gaat die zijn plaats zoekt in de wereld. Het enige dat ik me echt duidelijk kan herinneren is de kaft.
Er staat een olifantje op die een rokje van pauweveren aanheeft. Niet veel om op af te gaan, maar ik hoop dat iemand het herkent en mij kan vertellen hoe dat boek ook alweer heet.

Alvast bedankt!

geplaatst:
Sfietjuh schreef:
Hi allemaal,

Ik ben ook op zoek naar de titel van een boek. Het is een chick lit achtig boek. De hoofdpersoon is een vrouw, die om de een of andere reden als huishoudster/dienstmeisje/kokkin voor een man gaat werken. Terwijl ze dus eigenlijk helemaal niet kan koken. Volgens mij had ze juist een super belangrijke baan ergens in een grote stad. Ze wordt verliefd op haar baas. Ondertussen leert ze koken van iemand anders uit het dorp (volgens mij een oudere vrouw). Ze leert brood bakken en dergelijke. Ik herinner me nog dat er zelfs ergens in het boek iets werd gezegd over hoe mooi haar bovenarmen nu waren, vast door al het schoonmaken en deeg kneden. En uiteindelijk komen ze natuurlijk bij elkaar!

Volgens mij: The Undomestic Goddess - Sophie Kinsella (2005)

geplaatst:
In Boeken > Algemeen > Tweedewereld oorlog bankgeheimen:

Ik ben op zoek naar een boek, dat gaat over de tweede wereldoorlog.
Het begint in Frankrijk met een familie van banken eigenaren.
De kleinzoon moet alle geheimen code's uit zijn hoofd leren.
Daarna begint er een strijdt tussen nazi's en die jongen om uit de handen te blijven van de ss.
De jongen krijgt hulp van zijn vader die in USA woont.
Het lijk op een schaakspel.
Ik zou graag het boek weer eens willen lezen.

gert_r (moderator)
geplaatst:

geplaatst:
Lieve mensen,
Al tijden ben ik op zoek naar de titel van een bepaald boek. Misschien kunnen jullie mij helpen..

Het gaat over een tiener meisje wat is overleden, ze word wakker op een boot. Al gauw beseft ze dat ze overleden is maar vraagt zich af waar de boot naartoe zal gaan. Eenmaal aan land staat haar oma op haar te wachten. De oma, inmiddels veel jonger dan toen ze was overleden, legt haar uit dat mensen hier jonger worden in plaats van ouder. Meisje heeft veel moeite met het feit dat ze is overleden. Hierdoor brengt ze veel dagen door in “de vuurtoren” of de sterrenwacht. Hier kunnen mensen door speciale kijkers terug kijken naar de mensen in hun oude leven. Het meisje raakt hierdoor geobsedeerd en besteed uren per dag kijkend naar haar famillie.
Het eindigd met dat het meisje een manier vond te comminuceren met haar zus, op de trouwdag van haar zus. Het meisje word steeds jonger en word uiteindelijk in een rivier gelegd om terug te keren en opnieuw geboren te worden.

Als iemand mij kan helpen zou dit heel fijn zijn!
Ik weet nog dat het een vrij dik boek was met een blauwe voorkant!

Alvast bedankt!

geplaatst:
Bij Boeken > Algemeen > HOE HEET DIT BOEK:

Eveline2013: Elsewhere - Gabrielle Zevin (2005)

Deze?

hoi

ik zoek een boek maar weet de titel en schrijver niet meer.

het boek is geschreven door een voormalig soldaat van een Britse dienst

Het boek gaat (volgens mij) over een SAS soldaat die naar Afrika moet en daar met de lokale bewoners vecht, er zijn allerlei complotten met de Amerikaanse veiligheidsdiensten en de SAS soldaat blaast een brug op. aan het eind van het boek vlucht hij met een parachute en zijn verloofde gaat dood. In het proloog vermoord hij iemand met een indianenpijl en kruisboog

wie kan mij helpen

Gast
geplaatst: vandaag om 09:23 uur

geplaatst: vandaag om 09:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.