menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
Ik zoek een titel van een jeugd boek. Het is een boek over een witte kat met volgens mij 3 ogen. Op de cover van het boek zie je een witte kat door een straat loopt. Alvast bedankt!

KPO schreef:
In Boeken > Algemeen > Ik ben op zoek naar een jeugdboek:

Hoi, ik ben op zoek naar een jeugdboek dat ik vroeger heel vaak heb gelezen.
Het gaat over een groepje verschillende dieren die bevriend zijn met elkaar en samen een grote reis naar een gevaarlijk woud maken. Het boek was vrij dik voor een jeugdboek en bestond volgens mij ook uit verschillende verhaaltjes. Het enige wat ik nog weet is dat de cover blauw/appelblauwzeegroen is en dat de dieren erop staan in een rijtje achter mekaar. De tekenstijl is niet kinderlijk. Het 'hoofdpersonage' is een kat denk ik en zijn naam was iets in de trend van Timo of Timio.
Kan iemand mij verder helpen?

Deze?

Ik zoek een boek over een meisje die in een weeshuis? woont. Ze gaat ooit een muur over en vind dan een huisje in een bos. Daarna gaat ze stiekem heel vaak naar dat huisje. tot dat ze geadopteerd word door de eigenaar van het alndgoed (hij was heel rijk). Het speelt zich vroeger af

EWH
yellowflag schreef:
In Boeken > Algemeen > Ik zoek een boek:

Hallo allemaal

ik ben op zoek naar een boek over de Derde Wereldoorlog. Het is een fictieve roman, geschreven vanuit verschillende oogpunten van mensen die deze oorlog meemaken, onder andere een generaal.

Het boek is niet "de Derde Wereldoorlog" door Hackett. Het boek is van midden jaren tachtig en leest enorm goed weg.

Hebben jullie een idee welk boek ik bedoel? Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt

Groeten

Ronald Willemsen

"De oorlog van het einde van de wereld" door Mario Vargas Llosa, prachtig boek!

EWH
Ik ben ook op zoek naar een boek. Het betreft een kinderboek van ik denk vroeg jaren 90. Het was een soort fantasie - avonturenverhaal dat enorme indruk op mij maakte maar ik kan mij slechts herinneren dat er op de kaft bovenaan een plaatje stond van zo'n theelepeltje met een molentje erop. ( Voor een landschapje met een zonsondergang / warme roze kleuren).
Ik dacht dat de hoofdpersoon op verschillende locaties stempels moest halen om een kaart vol te krijgen(??), maar dat weet ik niet meer zeker...
Kan iemand mij helpen?

Ted Kerkjes (crew)
EWH schreef:
Kan iemand mij helpen?
Dat moet het boek Wijd weg van Joke van Leeuwen zijn!

EWH
Dat lijkt te kloppen, ik ga het meteen aanschaffen!
Enorm bedankt!! U heeft mij verschrikkelijk blij gemaakt. Dank voor de hulp!

Ted Kerkjes (crew)
EWH schreef:
Dat lijkt te kloppen, ik ga het meteen aanschaffen! Enorm bedankt!! U heeft mij verschrikkelijk blij gemaakt. Dank voor de hulp!
Graag gedaan! Toevallig heb ik het boek niet zo lang geleden gelezen.
Erg leuk dat je naar dit boek op zoek bent: het is een zeer onbekend werk van Joke van Leeuwen!
Misschien breng je ook nog een stem uit en plaats je ook nog een berichtje bij het boek?

Hallo, ik ben ook op zoek naar een boek. Het boek heb ik, zover ik mij kan herinneren, gelezen op de lagere school in de jaren 70.
Het ging over een indianen jongen die met zijn stam leeft in het regenwoud.
Ik dacht dat de naam van de jongen in de titel voorkomt, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook geen idee wie de schrijver was.

Ik hoop dat iemand deze vage beschrijving herkent en me verder kan helpen.

Dat zal denk ik de Panokko-serie van Anne de Vries zijn: klik.

@eRCee,
Bedankt voor de info.
Het zou kunnen dat het dit boek is, ik meen me wel te herinneren dat de jongens naam met Pa.... moest beginnen maar weet het niet zeker.
De kaft van het boek in de link komt me echter niet bekent voor.
Maar ik zal eens zoeken naar dit boek, misschien in de bibliotheek, of dat het boek is wat ik zoek.
Bedankt tot zover

De link is van het tweede deel, dit is het eerste: klik

In Boeken > Algemeen > Studieopdracht boekverfilming:

Beste,

Momenteel doe ik een camera-studie en voor een studieopdracht moet ik een paar bladzijdes uit een boek verfilmen. Dit hoeft niet uitgevoerd te worden. Ik moet alleen de shots op papier bepalen. Nu lees ik niet veel, maar ik weer wel wat ik wil. Ik wil of science fiction/fantasy of in de richting van een hoofdpersoon met echt een zieke mind. Denk aan de film split of the zodiac. Mag seriemoordenaar zijn of iets anders zieks/lugubers. Ik ben echt opzoek naar inspiratie dus iemand die mij kan helpen? Zijn er boeken die jullie meteen te binnen schieten?

Groetjes Kelly

In Boeken > Algemeen > Studieopdracht boekverfilming:

Wat dacht je van het boek waar ik zojuist een recensie over geschreven heb? Boys' Night - Matt Shaw en Wrath James White

Ik ben op zoek naar een jeugdboek van ongeveer 30 jaar geleden. De titel was volgens mij: Timmerman Dik en Timmerman Dun. Weet iemand hoe ik daar nog aan kan komen. Alvast bedankt

Sol1 (crew)
Is dat misschien één van de verhalen van Dik Doruske en Dun Drieske, titel: 'Als Klusjesmannen', van Toon Kortooms? Of is dat een ander verhaal?

Hoi!
Ik zoek een kinder- of jeugdboek dat ik tussen de 10 en 15 jaar geleden gelezen heb. Het was een griezelboek en het ging om een zoon en zijn vriendjes die erachter kwam dat zijn vader vroeger een deal met de duivel had gesloten. Die deal was iets van beroemd worden met zijn muziek, wat toen één perfect album heeft opgeleverd, en daarna kon de vader nooit meer gitaar spelen omdat hij pijnlijke handen had (?) Het leuke aan het boek was dat de CD waar het om ging in het verhaal, erbij zat, met echte liedjes enzo. Ik kan me schrijver noch titel herinneren, al heb ik het vage vermoeden dat het iets met Duivelsgoed was ofzo? Kan iemand mij hiermee helpen?

Hallo, ik zoek een jeugdboek uit de jaren 80. Ik weet alleen nog maar een paar flarden. Er is een kernoorlog / kernaanval. Een jonge jongen trekt daarna met verschillende groepen door een verwoest Europa. Hij woont ook een tijdje bij twee vrouwen. Aan het eind van het boekgaat hij terug naar het noorden, maar daar is alleen nog maar water.
Ik hoop dat iemand dit herkent.

'Mecanoscript' misschien?

Hoi eRCee, dat is niet het boek dat ik bedoelde, maar ik heb Mecanoscript wel gelezen vroeger, dat vond ik ook een mooi boek.

Hoi allemaal !

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik zoek dus een kinderboekenserie (volgens mij 4 boeken), maar die kon je ook onafhankelijk van elkaar lezen.
Het waren boeken met een paarse/donkerrode kaft met een rondje op de voorkant. Ik had harde kaften.

Ik kan me 2 verhalen herinneren.

Eentje was van een jongen, die als ie ging slapen, wakker werd, en door een scheur in de muur naar een andere wereld kon. Op den duur wist iemand dat ie dat kon en toen moest ie materialen smokkelen. 1 onderdeel is me heel goed bijgebleven en dat is dat ie een keer bij zeemeerminnen op bezoek ging en ze waren erg vriendelijk en later in het boek had ie stinkende vis pakketjes afgeleverd en later bleek dat de zeemeerminnen dood(?) waren en toen at ie net een zalm toastje en werd ie misselijk. Hij moest ook drakenbloed smokkelen en dat was erg duur en gevaarlijk.

Ander verhaal is dat er kinderen in een kasteel werden vastgehouden en Jan Klaassen en Katrijn werden. De kinderen werden deze poppen en hadden niks meer te zeggen over zichzelf, en ze moesten in opdracht van de tovenaar elkaar slaan zoals poppen dat doen. En als de voorstelling over was waren ze weer zichzelf, maar nog steeds opgesloten.

Als ik me meer herinner dan zal ik t proberen aan te vullen.

Marjan79 schreef:
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er hier iemand is, die mij kan helpen.

Ik zoek een kinderboek, bestaat uit meerdere delen. Het gaat over een jongetje met een feniks die via het rijmpje, mijn gommetje, in de onderwereld terecht komt.
Volgens mij zorgt de feniks er ook voor dat het jongetje (Max?) dan onzichtbaar is, of edelstenen zorgen daar voor.
Volgens mij is komt het boek uit de jaren 60 of 70.
Wie of wie herkent dit en weet een titel?

Ik besef dat we drie jaar verder zijn... maar misschien heb je hier nog wat aan. Volgens mij gaat het om De blauwe maansteen van Tonke Dragt, oftewel De blauwe maan deel 6 t/m 8. De blauwe maan was een reeks leesboekjes voor de lagere school , maar door de bijna psychedelische sprookjesachtige sfeer lijkt het in niets op andere schoolboekjes. De hoofdpesroon Joost woont bij zijn oma, die heks blijkt te zijn. In een van de eerdere deeltjes (voor jongere kinderen) vliegt hij naar de maan op de rug van de vuurvogel (feniks dus). Op de maan woont een kabouter met een dansende koe, of zoiets.

Deel 6 t/m 8 van de serie gaan over een reis naar de onderwereld (getriggerd door het liedje Magommetje, dat hier Magoggeltje heet), waar hij moet samenwerken met zijn aartsvijand en zijn angsten leert overwinnen. Het is lang geleden dat ik het gelezen heb, dus de precieze details weet ik niet meer.

christianlouis schreef:
Bij Boeken > Algemeen > Platenboek evolutie dorp naar stad:

Hoi, ik op zoek naar een platenboek waar geïllustreerd wordt hoe een landelijk dorpje in de loop der tijd veranderd in een stad (wegen worden aangelegd, komst van elektra, openbaar vervoer, meer huizen, flats). Het boek eindigt dat het huis wat aan het begin gebouwd is wordt afgebroken. Ik vermoed een boek uit de jaren '80.

Deze weet ik dus ook. Heb het als kind uit de bieb in huis gehad. Het zijn twee series mappen met grote posters erin, een over het landschap dat wordt volgebouwd en een over de stad die verandert. Het is van de Zwitser Jörg Müller: Jörg Müller (Künstler) – Wikipedia - de.wikipedia.org

Degene die jij zoekt, maakte Müller bekend in de jaren 70: Alle Jahre wieder saust der Presslufthammer nieder. In het Nederlands: De bulldozer schuift verder of de verandering van het landschap.
Het vervolg - over de veranderende stad - heet Hier fällt ein Haus, dort steht ein Kran und ewig droht der Baggerzahn oder Die Veränderung der Stadt , of in het Nederlands In het spoor van de dragline.

Door dit na te zoeken valt bij mij ineens het kwartje dat 'De beer die een beer wou blijven' - dat ik als kind ook graag las - van dezelfde tekenaar is.

Merle schreef:
Hallo ik zoek ook een jeugdboek dat ik vroeger gelezen heb. De titel of schrijver weet ik niet meer.

Het gaat over een zus met een jonger broertje. Het liedje 'zwarte zwanen, witte zwanen' speelt ook een rol in het verhaal. Ze komen om een gegeven moment in een andere wereld terecht, volgens mij Engelland genoemd. De zus moet op een missie van een tovenaar om haar broertje te redden. In deze wereld zijn volgens mij een soort van engelen en duivels en iedereen heeft aura's. Het meisje word daar ook de blauwe prinses genoemd vanwege de kleur van haar aura. Aan het einde van haar reis heeft ze een gouden aura gekregen en kan ze haar broertje redden.

Als iemand enig idee heeft, dan hoor ik het graag.

Ik ben op deze site terechtgekomen omdat ik al een paar jaar een vergelijkbaar topic volg op Librarything. Daar is iemand op zoek naar een - waarschijnlijk Nederlands - fantasyjeugdboek dat erg aan deze omschrijving doet denken.

Zelf ken ik het niet, maar ik vind de beschrijving fascinerend en zou het graag eens lezen. Het boek dat ze op Librarything zoeken wordt als volgt omschreven (door mij even samengevat):

Broer en zus hebben een parallelle wereld bezocht. Zus wordt door boze tovenaar vervloekt , broer moet terug naar parallelle wereld om haar te redden. Om daar te komen moet hij over een brug in een park door een aantal danspassen achter elkaar te maken. Maar dit lukt niet meer, en dan ziet hij lichtsignalen die in Morse het woord 'Andersom' spellen. De boze tovenaar heeft de toegangscode omgedraaid, maar als hij zijn dans achterstevoren uitvoert komt hij er inderdaad.

De jongen schijnt een degen bij zich te hebben, er komen schermtechnieken aan bod in het boek.

YA fantasy, access other world by dancing across a bridge; morse code | Name that Book | LibraryThing

Hallo,

Ik was onlangs door mijn boekenkast aan het gaan, en in een nostalgische vlaag moest ik terugdenken aan een boek die ik vroeger gelezen heb, ik denk dat dit ongeveer 8 jaar geleden was maar het boek kan ouder zijn. Ik weet de titel niet meer, maar weet wel nog dat op de cover een jongen in een rode jas in een open veld stond en als ik mij niet vergis was er ook een auto bij (allemaal vrij in Van Gogh-y stijl).
Het verhaal gaat over een jongen die in een pleeggezin belandt.

Meer weet ik helaas niet maar ik hoopte dat jullie mij misschien zouden kunnen helpen hierbij.

Alvast bedankt

------
Update:

Kortsluiting - Lieneke Dijkzeul

Als iemand mij zou kunnen helpen zal ik tranen van geluk huilen! Dit is een boek wat ik volgens mij ongeveer 6 jaar geleden heb gelezen. Alles is heel vaag, maar ik denk dat de cover een zee was met daarop een amulet/kompas/object waar het boek een beetje over gaat. De hoofdrol is een meisje met donker en blauwe ogen. Wat er zo speciaal is aan haar blauwe ogen is dat in het dorpje waar zij woont niemand natuurlijk blauwe ogen of blond haar heeft. Ze weet niet wie haar vader is. Ik kan me goed herinnerren dat er in het begin van het boek werd verteld dat mensen in het dorpje haar een beetje lelijk vonden. Het verhaal speelt zich heel vroeger af, ik denk rond de romeinse tijd of nog eerder dan dat? Het gaat erom dat het meisje een object krijgt (ik dacht dat het een amulet of kompas was, maar ik weet het echt niet meer) en dat object is heel belangrijk voor het geloof in die streek. Ze moet met dat object op reis ergens naartoe en ze gaat met een jongen uit het dorpje. Ze proberen met een boot weg te gaan en een andere jongen betrapt hun en gaat uiteindelijk met hun mee. Deze jongen wilt ook graag een zanger worden en verft later zn haar blond. Ik herriner me dat het meisje nog een jongen ontmoet met blond haar, en ook dat de keizer/koning van deze plek haar vader blijkt te zijn? Aan het einde van het boek keert het meisje aleen terug naar het dorpje.

Dat is alles wat ik weet, en heel eerlijk was het niet eens een geweldig boek maar ik heb het altijd nog een keer willen lezen!

Ik zoek een boek!

Het is een tienerboek dat ik zoek, dat ik zo'n 6/7 jaar geleden gelezen heb. het speelt zich af in Amsterdam. De hoofdpersoon is een jongen wiens oom een manticore blijkt te zijn, en hij is opzoek naar een schat van een dief. Ik kan me ook vaag herinneren dat er iets was met een pentagram als het goed is (volgens mij de vorm van de schuilplaats van de dief). Als iemand me de naam zou kunnen geven van dit boek is diegene een held!

- Floris

Ik ben op zoek naar een boek. Het is een kinder boek, ik heb het zo'n 12 jaar geleden zelf gelezen. Het was toen een bieb boek (geen idee of dat relevant is haha).
Ik hoop dat iemand het misschien bekend voorkomt.

Het was een historisch boek.
Het boek had iets te maken met de woestijn. Het ging over een meisje en die was onderdeel van een nomadenstam. Zij was de dochter van de hoofdman. Er waren veel verschillende nomadenstammen. Zij zou worden uitgehuwelijkt aan de zoon van haar stam's grootste concurrent (vijand is denk ik net een te sterk woord). Ze had dan ook een gruwelijke hekel aan die knul. Hij heette Marit.

Op een gegeven moment valt zij in een gat of put en redt Marit haar.
Natuurlijk worden ze uiteindelijk verliefd en is dat hele trouwen toch niet zo erg.

Ik heb me echt al helemaal suf gezocht, maar kan er echt niet achterkomen hoe het heette. Iemand een idee? Ideeën waar ik dit anders nog kan vragen ook welkom!

liv2 (crew)
Ik zou graag jullie mening/tips/expertise willen vragen over het volgende:

Welke fictie boeken focussen op een hoofdpersoon met een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis?

Dus geen psychopaten, geen horror ed.

Uiteraard is 'The picture of Dorian Grey' me bekend.

Zijn er andere (hedendaagse) werken die jullie kunnen aanbevelen hierover?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:34 uur

geplaatst: vandaag om 04:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.