menu

Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
In Boeken > Algemeen > Titel / schrijver gezocht:

In de jaren 80 hadden ze in de bieb een kinderboekenserie met telkens 10 verhalen per boek. Het ene boek had 10 verhalen met het thema 'verliefd', het andere 'griezelig', etc.
Ik herinner me flarden van verhalen, maar weet er verder niets meer van. Op welke trefwoorden ik ook zoek, het lukt me nooit iets te achterhalen. Weet hier misschien iemand er iets over? Heeft iemand deze boeken ooit gelezen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ted Kerkjes
Bobelleboek schreef:
Weet hier misschien iemand er iets over?
Dag Bobelleboek! Dat lijkt mij de Tien X-serie van uitgeverij Van Holkema & Warendorf. Dat is een boekenserie met in elke bundel tien nieuwe, speciaal voor die bundel geschreven verhalen van de auteurs Imme Dros, Henk Barnard, Wim Hofman, Dolf Verroen, Corrie Hafkamp, Tais Teng, Alet Schouten, Annelies Jorna, Lily van der Velde en Jacques Vriens.

Voor zover ik gevonden heb, bestaat de serie uit vier delen: Tien x gezag (1982),Tien x 'n smoesje (1985), Tien x toekomst (1986) en Tien x opnieuw (1989). Hier kun je wat meer over de boeken vinden: Literatuurplein Tien x toekomst, Literatuurplein Tien x 'n smoesje, Literatuurplein Tien x gezag, Literatuurplein Tien x opnieuw, Boekensalonrecensie Tien x toekomst , Boekensalonrecensie Tien x 'n smoesje, Catawiki Tien x toekomst en Catawiki Tien x griezelig .
Ik hoop dat dit de serie is die je zocht!
Bobelleboek schreef:
Heeft iemand deze boeken ooit gelezen?
Nee, ik heb nog nooit een deel gelezen. De meeste schrijvers van de bundels ken ik wel (Imme Dros, Henk Barnard, Wim Hofman, Dolf Verroen, Alet Schouten en Jacques Vriens).

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben!

ik kan me nog wat herinneren van dat boek wat ik zoek.
De scene verloopt aldus: de hoofdpersoon bevindt zich in een flatwoning, en hij kijkt naar een foto van een meisje dat op een galerij van diezelfde flat staat. Dezelfde plek waar ze een jaar later of zo naar beneden was gevallen.

De jongen gaat vervolgens met een schermdegen oefenen voor de spiegel. Dan ziet hij iemand van de trap komen, met een vreemd masker op. Verbijsterd kijkt hij om, maar het personage blijkt te zijn verdwenen. (Volgens mij bevindt die flatwoning waar zich deze scene afspeelt ook aan diezelfde galerij, misschien zelfs aan diezelfde plek als op die foto.)

Dat is alles. Het boek was ook verfilmd. Ik heb het fragment gelezen in 1981/82 ongeveer, het zal wel uit die jaren stammen. Ik las het in het Nederlands (zat nog op lagere school) maar weet niet of het ook een Nederlandse auteur was. ik denk het wel.

In Boeken > Algemeen > Boek over oorlog:

Dag iedereen!

Vorig jaar heb ik tijdens de les frans een fragment gelezen van een boek over de oorlog. Ik zou deze graag lezen in het nederlands maar ik ben de titel vergeten en de auteur ook. Het fragmentje ging over een soldaat die bedolven werd onder aarde en daar geen lucht krijgt. Voor hem onder de grond is een paard en hij doet de bek van het paard open om meer te kunnen ademen maar uiteindelijk sterft hij. Herkent iemand dit fragmentje en weet waarover het gaat? ?

Groetjes

avatar van enbedankt
melanie123 schreef:
In Boeken > Algemeen > Boek over oorlog:

Dag iedereen!

Vorig jaar heb ik tijdens de les frans een fragment gelezen van een boek over de oorlog. Ik zou deze graag lezen in het nederlands maar ik ben de titel vergeten en de auteur ook. Het fragmentje ging over een soldaat die bedolven werd onder aarde en daar geen lucht krijgt. Voor hem onder de grond is een paard en hij doet de bek van het paard open om meer te kunnen ademen maar uiteindelijk sterft hij. Herkent iemand dit fragmentje en weet waarover het gaat? ?

Groetjes


Deze misschien bol.com | Warhorse, Michael Morpurgo | 9789078345336 | Boeken ?

avatar van Jakob
Wie kan mij helpen?
Ik heb vroeger in het tweede leerjaar ooit een boek gelezen maar ik kan me absoluut niet meer herinneren welk.
Het had iets te maken met een man die opgezette vlinders verzamelde en helemaal op het einde iets met dat hij die vlinders ging meenemen op een boot of zo...
Het hoofdpersonage was een kind denk ik. In mijn herinnering was het boek best eng maar verder weet ik er niet meer veel over.
Kan iemand mij vertellen welk boek dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.

Ted Kerkjes
Jakob schreef:
Kan iemand mij vertellen welk boek dit zou kunnen zijn?
Is het toevallig The behaviour of moths van Poppy Adams?

In Overigen > Algemeen > Ik ben opzoek naar een titel van een boek die ik ooit heb gelezen:

Hallo!

Ik ben opzoek naar de titel van een boek die ik een aantal jaar geleden gelezen heb.

Dit is wat ik nog weet:

Het is een dik jeugd boek met ongeveer 2/300 pagina's. Als het goed is staat er een groot gebouw op en eromheen is groenig.

Het boek gaat wat ik me hopelijk nog kan herinneren over een jongetje die testen moet doen op een school. Het is een school voor slimme kinderen. Zij bezoeken verschillende kamers met praktijk testen.

Sorry ik weet er niet veel meer van, dus het is misschien nogal vaag.

Hopelijk weet iemand welk boek ik bedoel.

In Boeken > Algemeen > gezocht: boek uit kindertijd.:

hallo allemaal! ik ben op zoek naar een soort prentenboek als ik mij goed herinner, over mythische wezens en sprookjes. Wat ik nog kan herinneren van het boek is dat het ook best wel grof was,maar wel een kinderboek. het lied de tragische versies van sprookjes zien en wezens die geslacht werden. ik las het vroeger toen ik een jaar of acht negen was, ik ben nu negentien. ik kan alleen de naam niet herinneren en dat is heel frustrerend omdat ik het boek heel graag weer zou willen lezen! wie o wie kan mij helpen ?

avatar van Pageturner
Iets zegt me dat je Gruwelijke rijmen bedoelt

hey nee dat is hem helaas niet! de titel ligt dichterbij mythisch of wezens dat ik me heel vaag herinner haha, maar bedankt voor het mee denken

In Boeken > Algemeen > gezocht: boek uit kindertijd.:

Ik zoek naar een kinderboek die ik vroeger wel eens las in de bieb. Het zal zo rond 1980 zijn uitgegeven. Het was een geillustreerd boek, pagina grote tekeningen en geen of weinig tekst (tenminste dat dacht ik), zou ook een kleuterboek kunnen zijn.

Het ging over een kind (jongetje?) dat in zijn kamer met blokken speelt. Dan bouwt hij een blokkentoren en klimt er ook in. Eerst totaan het plafond van de kamer, dan bouwt hij nog hoger en hoger tot boven zijn huis, dan steeds hoger tot hij boven de stad uitkijkt en op het laatst tot in de ruimte. Dan stort de toren in en valt hij naar beneden en zit weer in de kamer waar hij begon.

Ik had bij het zoeken al "Een toren naar de maan" van Paul Biegel gevonden, maar volgens mij is dat hem niet. Hopelijk is er iemand die weet welk kinderboek ik bedoel?

Ted Kerkjes
doppelgänger schreef:
Ik had bij het zoeken al "Een toren naar de maan" van Paul Biegel gevonden, maar volgens mij is dat hem niet. Hopelijk is er iemand die weet welk kinderboek ik bedoel?
Een toren naar de maan van Paul Biegel is het inderdaad niet, als ik jouw omschrijving lees. Dat betreft een verzameling volksverhalen.
Helaas zou ik niet weten om welk boek het gaat, en ook op het internet kan ik niets vinden...

Ik ben op zoek naar een jeugdboek, ik kan me het verhaal nog goed herinneren, maar de titel en auteur ben ik helaas vergeten. Ik denk dat het boek van eind jaren '80/begin jaren '90 is. Volgens mij was de titel een vraag of uitroep.

Het gaat over 3 kinderen, Dagmar, Kirsten en Haico. Zij gaan met hun ouders op vakantie naar Frankrijk, ze gaan op pad met de caravan, maar het einddoel is een tante die in een chateau woont. In het chateau zijn meerdere gasten aanwezig, er zitten vreemde figuren bij. De kinderen gaan op onderzoek uit wat er aan de hand is.

Ondertussen lees je ook over een Griekse matroos die een icoon smokkelt van Griekenland naar Frankrijk. Onderweg heeft hij heel veel pech en hij denkt dat dat komt omdat hij het icoon smokkelt.

Natuurlijk is één van de gasten van tante de koper van het icoon. Daarom zitten er ook (ik dacht) twee undercover agenten tussen de gasten. Uiteindelijk wordt, met hulp van de kinderen, de koper opgepakt.

Wat ik ook nog weet, was dat de overbuurman van de kinderen antiquair is.

Ik hoop dat iemand kan helpen! Ik vond het altijd een erg leuk boek en heb het meerdere keren gelezen. Maar ik kan er nu op internet niets meer over terugvinden.

avatar van Panta Rei
Aan de namen te zien, is het boek van een Deense of Zweedse schrijver.
Ga eens vragen bij een bibliotheek in je buurt.

In Boeken > Algemeen > Help! Ik zoek een boek:

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar de titel van een boek. Het is een Nederlandstalig boek maar van oorsprong is het dit niet geloof ik. Het verhaal is hetzelfde als in de film a mockingbird don't Sing. Het gaat over een meisje dat tot haar 13e opgesloten heeft gezeten, vastgebonden op een kinderstoel en uiteindelijk bij jeugdzorg terecht komt en alles opnieuw moet leren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast heel erg bedankt voor het mee denken.

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een boek waarvan ik het volgende nog weet:

Een vrouwelijke psycholoog doet onderzoek in een gevangenis. Ze spreekt hierbij een moordenaar die het gemunt heeft op vrouwen met rood haar. Ze heeft zelf ook rood haar. Hij weet haar te ontvoeren en neemt haar mee naar zijn huis. Onderweg ontvoert en volgens mij vermoord hij een vrouw. Volgens mij bind hij haar aan een boom oid. Ik herinner me een scène waarbij ze zich van hem verstopt op een hooizolder. Ook is er een personage, een politieagent of rechercheur die naar hen op zoek gaat.
Wie weet over welk boek ik het heb?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Neeila

Hallo, ik zoek een kinderboek. het gaat over een jongen die woont in een heel groot rijk huis in venetië. in dit huis hangt een schilderij met een draak. maar wat gek is , is dat dit schilderij elke dag verandert, maar niemand het merkt. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Een boek vergelijkbaar met "Happiness"

Happiness (1998) - MovieMeter.nl

In welke zin? De zwartgallige soort humor? Dat het verhaal om meerdere personen draait met eigen lijntjes die ook dikwijls bij elkaar komen? Dat het grotendeels draait om een heel foute vader?

Je wist het vast al, maar voor de zekerheid deel ik u mede dat dezelfde filmmaker in 2009 met een vervolg aan kwam zetten, Life During Wartime. Deze is veel minder bekend dan het origineel.

Bij De Site > Algemeen > Zelf boeken toevoegen aan de site:

Ik heb een probleem, ik heb ooit een boek gelezen over een dienstplichtige (limburgse/brabantse) militair die ten tijde van de politionele acties in nederlands indie is uitgezonden naar nederlands indie.

Maar nu weet ik de titel en schrijver niet meer.

De militair gaat in het begin van het verhaal in militaire dienst, daarbij wordt geschreven over de opleiding tot militair, er wordt beschreven in welke kazernes hij verblijft, wat hij allemaal meemaakt met zijn maten etc.

Vervolgens wordt over de bootreis naar nederlands indie verteld en over het meegemaakte in nederlands indie.
De schrijver is lid van de militaire politie ter plaatse. Daarbij beschrijft hij hoe ze de orde moeten handhaven, over hoe de tijd besteedt wordt etc.

Ik weet dat dit een vrij magere beschrijving is, maar toch hoop ik dat iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat dank,

Mvg,

NicMartens

Hoi allemaal,

Al een tijd ben ik op zoek naar een tienerboek, eigenlijk meerdere want er waren 4 of 5 vervolgdelen.
Het ging over een tiener (wat de hoofdpersoon was) ze moest gaan wonen bij een tante/stiefmoeder in een oud huis bij een bos. De tante/stiefmoeder was altijd gemeen tegen haar.
Ze had best een moeilijke jeugd en kreeg veel te verduren maar ze had een aantal vriendinnen waar ze veel mee om ging. Uiteindelijk kreeg ze een vriendje en ging de tante/stiefmoeder dood en werd begraven in het bos.
Ik weet nog dat van 1 boek de kaft heel donker en doorlopend was waarop de meiden stonden afgebeeld met het oude huis.
Ook staat me nog bij dat het van een Australische schrijver was maar dat weet ik niet zeker.
Misschien kunnen jullie me helpen?
Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes,
Bianca

Ted Kerkjes
In Boeken > Algemeen > Ik zoek een jeugdboek uit de jaren '60-70 : koopvaardij konvooidienst:

Je kunt altijd een ander boek uitkiezen dat je wel krijgen kunt.
En je kunt het bestellen bij bol.com: voor zondag 23:59 uur besteld, maandag in huis!

Mayel
Ik ben al heel erg lang op zoek naar een boek wat ik ongeveer 40 jaar geleden las en wat me toen heel erg fascineerde.

Ik heb geen titel en geen schrijver, het was volgens wat ik me herinner een jeugdboek.

Het begon met de beschrijving van een straat waarin ineens een enorme knal te horen is, zo luid dat iedereen tegen de grond valt. Als de mensen terug recht krabbelen zien ze dat er alleen maar een paar huizen recht zijn blijven staan, de rest van de wereld lijkt weggevaagd en is veranderd in een zandvlakte. De overlevenden proberen zich dan te redden met wat ze nog in huis hebben, wat ik me nog goed herinner is dat ze het kippenvoer gebruiken om terug te zaaien.
Na een aantal jaren gaan enkele mensen op expeditie om uit te zoeken of er nog andere mensen zijn overgebleven en dan blijkt dat er een soort atoombom was ontploft , net aan de ander kant van de aarde.

Wie weet van wie dit boek is of welke titel het heeft, dan kan ik eindelijk eens stoppen met zoeken op rommelmarkten en in tweedehandswinkels?

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar het volgende boek:

Het gaat over een vrouw die persoonlijke verpleegster wordt van een ernstig zieke man. Het blijkt dat zij vroeger op dezelfde school gezeten hebben waar hij zeer populair was toen. Langzaam groeiden ze nu naar elkaar toe. Maar omdat hij zijn leven toch niet meer aankon ondanks wat ze voor elkaar voelden, besloot hij tot levensbeëindiging.

Kan iemand mij helpen?

Hoi allen,
Ik zoek sinds vele jaren een geillustreerd kinderboek dat ik las in 1982 uit een lokale bibliotheek, aan de stijl die ik me herinner schat ik het ergens eind 70-begin 80 dat het gepubliceerd werd. Een titel of auteur herinner ik me helaas niet (ik meen te herinneren dat de achternaam van de schrijver in het begin van het alfabet stond, gelet op de plaats in de bib). De stijl van de tekeningen was pastelachtig (veel lichtblauw) en leek wat op Raymond Briggs. Het verhaal ging over twee timmermannen (groot en kleine man) die beetje bij beetje een prachtig droomhuis bouwen. Het verhaal was rustig, ingetogen, zelfs filosofisch.

In Boeken > Algemeen > Help, ik ben de naam vergeten!:

Wie kan mij helpen?

mijn schoonmoeder zoekt de naam van een boek en de schrijver die ze jaren geleden heeft gelezen.

Het is een reeks. En het gaat over
Een Duitse baron in de 2e wereldoorlog, reeks begint in 1928 en verhaallijn loopt door tot 1982, hij helpt joodse onduiken en hij wordt opgepakt en naar een Russisch kamp gestuurd. Onder andere.

Heel erg bedankt alvast!

Help!
Ik zoek al geruime tijd naar een bepaald boek.
Het is een boerenroman, dat is wat ik zeker weet.
Verder is er sprake van een boerenbedrijf met daarop 2 broers. Eén van de broers heeft een gehandicapte zoon.
Als op een dag een meisje om een dienst komt vragen, geven ze die aan haar.
Zij vindt het jongetje en helpt het uit zijn kamer te komen waar het opgesloten is geweest voor jaren.
Het speelt zich af rond 1900 dacht ik, maar hierin kan ik mij vergissen.
Kan iemand mij helpen?
Oja het kind heet Albert als ik mij niet vergis.

Heel erg bedankt alvast!

avatar van Mookje
Dag allemaal,
ik zoek een boek dat gaat over een grot waarin uiteindelijk, in een soort verborgen gedeelte, een complete gemummificerrde stam indianen wordt gevonden. Met paarden.
Er is een legende dat die stam vanuit het niets tevoorschijn kwam om aan te vallen en dat had met die grot te maken.
Mezelf kennende is het een thriller of anderszins spannend boek.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Groeten Monica

Hoi allemaal,

ik ben op zoek naar een boek.
Naar mijn idee komt er in de titel iets met moeder of dochters voor.

Het gaat over een moeder wat ALS krijgt. Zij wil nog enkele mensen ontmoeten voordat zij sterft. Een daarvan is dat zij graag haar ex man ontmoet. Dit gebeurd ook. Zij schrijft gedurende het boek volgens mij brieven voor haar dochter
Uiteindelijk verdrinkt zij zich in een vijver.

Weet een van jullie de titel/schrijver van dit boek?
Dankjewel alvast!

Groetjes Sanne

Gast
geplaatst: vandaag om 07:55 uur

geplaatst: vandaag om 07:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.