menu

Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
Hallo!
Ik zoek al een tijdje een boek, ik probeerde deze net weer te vinden en kwam uit op dit forum bij een bericht dat erop leek, maar het net niet was.

Het gaat om een boek dat ik in de afgelopen 5-10 jaar heb gelezen, als boek voor nederlands op de middelbare. Het gaat over een meisje die een feestje had gehouden op de boot van haar ouders en snachts in het water valt en overlijdt. Ze wordt wakker en realiseert zich dat ze overleden is en verder leeft als geest. Ze kan de kleren waarin ze overleden is niet uit doen, wat haar soms irriteert omdat de schoenen vervelend zijn om op te lopen (laarzen geloof ik). Ze ontmoet volgensmij een jongen die in haar klas zat maar een paar jaar geleden overleden was en komt zijn perspectief te weten en hij helpt haar om te gaan met haar overlijden. Volgensmij probeert ze tijdens het boek erachter te komen hoe ze overleden is.

ik hoop dat iemand weet wat dit boek is...

Hallo!
Ik zoek al een tijdje een boek, ik probeerde deze net weer te vinden en kwam uit op dit forum bij een bericht dat erop leek, maar het net niet was.

Het gaat om een boek dat ik in de afgelopen 5-10 jaar heb gelezen, als boek voor nederlands op de middelbare. Het gaat over een meisje die een feestje had gehouden op de boot van haar ouders en snachts in het water valt en overlijdt. Ze wordt wakker en realiseert zich dat ze overleden is en verder leeft als geest. Ze kan de kleren waarin ze overleden is niet uit doen, wat haar soms irriteert omdat de schoenen vervelend zijn om op te lopen (laarzen geloof ik). Ze ontmoet volgensmij een jongen die in haar klas zat maar een paar jaar geleden overleden was en komt zijn perspectief te weten en hij helpt haar om te gaan met haar overlijden. Volgensmij probeert ze tijdens het boek erachter te komen hoe ze overleden is.

ik hoop dat iemand weet wat dit boek is...

Ik heb het boek gevonden!! het was:
Between - Jessica Warman
zeker een aanrader )

Graag gedaan he.

Hoi, nieuw hier. Speciaal omdat ik al een tijdje een boek zoek dat ik ooit las tussen jaren 80 en 90 (denk ik) Wie kan mij helpen?

Wat ik mij kan herinneren is dat een jongen op de vlucht is voor iets. Dat iets waren volgens mij honden of wolven. De jongen kan tussen verschillende dimensies reizen. Meer kan ik me niet herinneren, behalve dat ik het een enorm spannend boek vond. Ik zou het graag nog eens lezen. Hoor het graag! Dank alvast.

Vroeger, ik denk rond 1970 was ik dol op een A-boek van de bieb. Het ging over een jongen die de weg overstak en struikelde over ik dacht sleepkabel van vrachtauto oid. In ieder geval kreeg hij een ongeluk en moest hij naar het ziekenhuis. Ik meen me te herinneren dat het van een reeks boeken kwam met die gekleurde stippen op de achterkant. Heel vaag dus maar wie weet is er iemand die mij kan helpen.

Hallo! Ik zoek een kinderboek die ik jaaaaaaren geleden heb gelezen.

Wat ik mij kan herinneren is dit: De hoofdpersoon is een jongen met een bepaalde ziekte. Hij reist naar een fantasieland met fantasiewezens. Een van die wezens heette geloof ik een "goudelver". Een ander wezen was een soort krokodil, maar net niet (dus meer poten of veel groter dan een normale krokodil oid).

Het is weinig informatie, maar hopelijk herkent iemand het!

In Boeken > Algemeen > Ik zoek een kinderboek:

In de jaren negentig las ik een kinderboek met leuke plaatjes voor aan m'n twee dochtertjes. Het boek ging over een te dikke kat die wel zeven of negen huizen had... Daar kreeg zij natuurlijk overal te eten... Zo gaf haar dieet geen resultaat... Gaat er bij iemand een belletje rinkelen? Het zou fijn zijn dat te horen. Groetjes, Annick

Ik zoek een boek die ik uit de schoolbieb las in de jaren 90. Helaas heb ik niet veel info. Het ging over een meisje dat een ‘huisje’ kreeg op de zolder van de schuur. En ze kreeg dan (geloof ik eten) in een mandje naar boven gehesen.
Kleine kans dat iemand dit herkent, maar toch het proberen waard. Ik kan het zelf niet terug vinden.

In Boeken > Algemeen > Zoekende naar een tital:

Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een boek wat ik vroeger vaak las, maar nu nergens meer terug kan vindne hoe deze heet, het gaat over een vader en een zoon, die naar een poppenkast voorstelling gaan, zij worden uitgenodigd om kennis te maken met de poppenspeler.
Deze neemt vervolgens "perongeluk" bloed af via een wondje bij de vader,
Die als vader en zoon thuis zijn langzaam maar zeker zelf een houten pop word zijn zoon moet de poppenspeler dus verslaab om hem tegen te houden.

Dit is wat ik me er nog van kan herrinneren, kan iemand me helpen?

Hallo,

Al een tijdje zoek ik een boek.
Dit boek heb ik gelezen ergens in de jaren '80.
oorlogsboek (WO2). Kaft was wit. Bedrukt met slechts een titel in rode letters.
Verhaal gaat over een gewonde Britse Royal Navy officier die wakker wordt in een hospitaal en verliefd wordt op de verpleegster. Hij gaat met de trein naar kantoor (Bletchley park) om uit te zoeken hoe het kan dat er zomaar schepen worden vernietigd, dag in dag uit, 3 per nacht, door een Duitse U-boot.
Hi komt er achter dat het Zweedse vrachtschip niet onpartijdig is en de U-boot verbergt in zijn zog.

Er was ook een vervolg op, het zoeken naar de Enigma 4 coderingsmachine.

Ik ben heel erg benieuwd of dit wat oplevert.

Wie kan mij helpen?

Hartelijke groet,
Gerard

Hallo

Als kind ik denk eind jaren 70 begin jaren 80, heb ik een paar keer hetzelfde
boek geleend bij de bibliotheek. Het was een heel groot dik boek met veel illustraties erin. Ik weet alleen nog dat het ging over een vuurvogel en een klein chinees of Japans jongetje. Wie kan mij helpen aan de titel van dit boek?
Lieve groet Linda.

Mug
Lindav schreef:
Hallo

Als kind ik denk eind jaren 70 begin jaren 80, heb ik een paar keer hetzelfde
boek geleend bij de bibliotheek. Het was een heel groot dik boek met veel illustraties erin. Ik weet alleen nog dat het ging over een vuurvogel en een klein chinees of Japans jongetje. Wie kan mij helpen aan de titel van dit boek?
Lieve groet Linda.

Ik denk Kleine Sjang!??

Bk9Bk2! schreef:
Ik zoek een boek die ik uit de schoolbieb las in de jaren 90. Helaas heb ik niet veel info. Het ging over een meisje dat een ‘huisje’ kreeg op de zolder van de schuur. En ze kreeg dan (geloof ik eten) in een mandje naar boven gehesen.
Kleine kans dat iemand dit herkent, maar toch het proberen waard. Ik kan het zelf niet terug vinden.

Ik denk dat dit 'Lotta uit de Kabaalstraat' van Astrid Lindgren is, één van mijn favoriete boeken van vroeger

Ik zoek een 3 delig (??) kinderboekenserie met veel illustraties dat over een meisje gaat die twee verschillende schoenen draagt en als huiswerk van haar ouders op avontuur moet, het meisje ziet een beetje uit als Pippi Langkous (denk ik) en heeft een zwart hondachtig huisdiertje (denk ik)

Ieder boek heeft zijn eigen kleur (rood, blauw, en groen??) en er waren veel illustraties die met de kleur van de kaft werden ingekleurd, achterin de boek kreeg je een gratis kaart of stickervel die ik helaas aan de medewerker in de bibliotheek had gegeven. Ik had de boeken rond 2010-2014 gelezen, denk dat ze ook uit die jaaren komen, maar weet niet zeker of ze waren vertaald of in het Nederlands werden geschreven.
Het huiswerk krijgt het meisje via post van haar ouders, in een van de boeken vraagt een ouder in een brief aan het meisje om een paraplu met twee lagen die naast haar schoenenkast ligt op te ruimen, volgens mij werden de ouders nooit in de boeken gezien. Het meisje ging op avontuur naar een kloosterschool (???) en ontmoet daar een onzichtbare jongen met zijn onzichtbare hond, hij draagt een schooluniform en een bril, tijdens het verhaal valt er een emmer blauwe verf op hem en was er een illustratie te zien van de jongen en zijn hond die zichtbaar door de verf werden. Het meisje was ook in een onderzeeër geweest (die met veel detail in een illustratie te zien was) en had een ouderwetse duikpak aangetrokken omdat ze in de zee ging duiken. Verder weet ik niks meer ):

Heb letterlijk een account aangemaakt om die boek te vinden ik vond hem als kind geweldig

Mhgroenendaal schreef:
In Boeken > Algemeen > Vlieg Op Ik zoek een kinderboek:

Goeden! ,
Ik zoek een kinderboek uit mijn tijd , 55 jaar geleden, of kinderverhalenbundel waarin het verhaal ‘Vlieg Op’ staat. Het handelt over een jochie waartegen nijdig gezegt wordt: Vlie op!!! En dan vliegt hij ook op. Later met zijn zusje ook etc. Boven de stad kijken ze naar beneden en vliegen rond de kerktoren waar hij zelfs op gaat zitten meen ik. Kannumnievinduh!

Ik weet de titel niet meer, maar heb het boek denk ik wel gelezen! Was zijn zusje een baby die kon praten? Die jongen moest aan haar uitleggen wat een vliegtuig was en na hun avontuur viel zijn zusje in slaap.

Hallo

Ik weet niet meer wanneer ik het boek dat ik nu zoek heb gekregen als kind, maar het zal rond 1963 zijn geweest.

Volgens mij ging het over een jongetje dat allerlei avonturen beleefde. Het enige dat ik nog zeker weet is dat er een tekening in stond van een hermelijn. Dat fascineert me nu mateloos omdat mijn beste vriendin een fretje heeft

Iemand een idee? Ik dacht zelf Daan Zonderland maar Knikkertje Lik vond ik pas in een kringloopwinkel en dat is het niet.

In Boeken > Algemeen > Zoek een boek:

Hallo, ik zoek een (kinder/)boek. Het speelt zich af in een boom. Het volk dat daar leeft is piepklein. Iets bedreigt de boom De hoofdpersoon (Tobias?)woont hoog in de boom en moet vluchten ivm het geheim. Zijn beste vriend wordt zijn vijand.
De hoofdpersoon komt na een lange vlucht in het grasland terecht. Daar maakt hij ook avonturen mee. Uiteindelijk keert hij terug naar de boom. Zijn aartsvijand/vriend wil met zijn geliefde trouwen.
Het boek is waarschijnlijk van een Franse auteur
Wie weet de titel ?

Mug
leeswolf schreef:
Hallo, ik zoek een (kinder/)boek. Het speelt zich af in een boom. Het volk dat daar leeft is piepklein. Iets bedreigt de boom De hoofdpersoon (Tobias?)woont hoog in de boom en moet vluchten ivm het geheim. Zijn beste vriend wordt zijn vijand.
De hoofdpersoon komt na een lange vlucht in het grasland terecht. Daar maakt hij ook avonturen mee. Uiteindelijk keert hij terug naar de boom. Zijn aartsvijand/vriend wil met zijn geliefde trouwen.
Het boek is waarschijnlijk van een Franse auteur
Wie weet de titel ?

La La Vie Suspendue - Timothée de Fombelle (2006) - BoekMeter.nl

Hallo, ik zoek al heel lang naar een tienerboek (categorie b-boek) uit mijn jeugd vermoedelijk uit de jaren begin 90. Wat ik me nog kan herrinneren is dat het ging over een heksen, een jongetje en een grijze kat die kan praten. Het verhaal speelt zich vooral s'nachts af.
Volgensmij was het boek onderdeel van een seriereeks van circa 4 delen totaal.
Weet iemand wat ik bedoel en kent wellicht de titel of auteur?

In Boeken > Algemeen > Kinderboek jaren 80/90:

k ben op zoek naar 2 kinderboeken welke ik als kind werd voorgelezen in de jaren 90, ik ben geboren in 1986.

1.
Boek over een jongetje of meisje die op vakantie/dagje weg naar het strand gaat met volgens mij nieuwe vriend van moeder/vader met zijn haar dochter/zoon.
Hij of is is erg brutaal en voert allerlei kattenkwaad uit. Zoals (klinkt heel raar) gebakken eitjes als bikinitopje?
Meer weet ik niet maar het is me altijd bijgebleven.

2.
Boek over een verlaten huis in het bos.
Het huis is helemaal overwoekerd en de tuin eveneens. Dan gaan de mensen die het ontdekken helemaal opknappen en mooi maken.

Ik ben heel erg benieuwd of 1 van deze boeken een belletje doen rinkelen....

Hallo,
Ik ben op zoek naar een boek wat ik rond 1995 heb gelezen, geen idee wanneer het boek geschreven is.
Het ging over een middelbare school klas, die onder leiding van een leerkracht of de mentor een experiment gaan doen. Het kwam voort uit de vraag waarom mensen mee gingen in de ideeën van de nazi's. Ik dacht dat de titel iets met "de wolk" was, maar ik kan het boek niet vinden.
Als iemand het weet....

Mickey86 schreef:

k ben op zoek naar 2 kinderboeken welke ik als kind werd voorgelezen in de jaren 90, ik ben geboren in 1986.

1.
Boek over een jongetje of meisje die op vakantie/dagje weg naar het strand gaat met volgens mij nieuwe vriend van moeder/vader met zijn haar dochter/zoon.
Hij of is is erg brutaal en voert allerlei kattenkwaad uit. Zoals (klinkt heel raar) gebakken eitjes als bikinitopje?

2.
Het huis is helemaal overwoekerd en de tuin eveneens. Dan gaan de mensen die het ontdekken helemaal opknappen en mooi maken.

Komt niet écht overeen met je beschrijving, maar als ik aan een jongen aan het strand denk die kattenkwaad uithaalt, dan denk ik aan Carlo met z'n grote kop. Dacht van Peter Jan Rens.

Check: Carlo met Zijn Grote Kop - Peter Jan Rens (1995) - BoekMeter.nl

Hallo,

Ik ben hier nieuw omdat ik op zoek ben naar een boek (mogelijks een serie), ik las het wellicht ergens eind de jaren 90 begin 2000. Het speelt zich af op een kostschool in Zwitserland, ik geloof dat het hoofdpersonage er heen gestuurd wordt vanwege een ziekte. Ze ontmoet er een oudere jongen Jean en ik geloof dat ze soms in een discotheek gaan. Ik meen me ook iets te herinneren van een vrijwilligers aspect in een rusthuis, maar zou kunnen dat ik het door elkaar haal met andere verhalen. Ik denk dat het een beetje lijkt op Pitty naar de kostschool van enyd blyton.
Hopelijk heb ik geluk.

Halley23 (moderator)
Mickey86 schreef:

1.

2.

Het 2e boek zou dit kunnen zijn: Return to Gone-Away - Elizabeth Enright (1961) - BoekMeter.nl Ned. vertaling Oom Pindar Krijgt Buren...

Hoi,

Ik ben opzoek naar een boek dat een juf of meester me op de basisschool (eind jaren tachtig / begin jaren negentig) heeft voorgelezen. Volgensmij gig het over kinderen waarvan alle ouders op een of andere manier verdwenen waren. Wat ik me vooral herinner is dat er om een groeiende appel een ring werd gedaan, zodat de ring in de appel groeide. Iemand een idee?

geplaatst:
In Boeken > Algemeen > Help! Ik zoek een boek:

Hallo iedereen, ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn boekzoektocht.. Toen ik op de basisschool zat heb ik een boekje gelezen (ik was rond de 9 jaar oud) en nu probeer ik deze te vinden. Het gaat om een klein (rood) boekje over de liefde en het verdriet wat erbij komt kijken. Het was geschreven op een soort poëtische manier, kleine stukjes tekst op elke pagina. Ik weet nog dat het koppel dat centraal staat in het verhaal een ring aan elkaar had gegeven die symbool stond voor hun liefde. Ook kan ik me herinneren dat er een 'scène' was in een park terwijl het regende. Please someone help me!!!

geplaatst:
Ik zoek een jeugdboek wat ik gelezen heb in de jaren 80 denk ik. Het ging over een jongetje meen ik, er was van alles niet meer te krijgen ivm het milieu of schaarste, dat weet ik niet meer. Het ging er over dat de opa nog sigaretten op zolder had verstopt omdat die niet meer te koop waren. De opa verteld aan het jongetje wat er vroeger allemaal te koop was zoals benzine, sigaretten en nog meer dingen. Dat was allemaal tent strengste verboden om te gebruiken. Ik meen dat het over het milieu ging, het lijkt ergens ook wel een oorlogsverhaal, maar dat was het niet volgens mij.

geplaatst:
Misschien Evert Hartman met 'Niemand houdt mij tegen' (of, minder wsch, 'Vechten voor overmorgen').

geplaatst:
eRCee schreef:
Misschien Evert Hartman met 'Niemand houdt mij tegen' (of, minder wsch, 'Vechten voor overmorgen').
Het lijkt er op idd, maar is het niet. Dank voor je antwoord!

Gast
geplaatst: vandaag om 23:59 uur

geplaatst: vandaag om 23:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.