menu

Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
Voor mijn dochter ben ik op zoek naar de titel van een prentenboek over een beer, waarschijnlijk uit de 90er jaren.
Het verhaal gaat over een (eenzame, grote?) beer die een knuffelbeertje vindt. Aan het eind van het boek
wordt de knuffel ineens levend. (Hij zegt dan iets ineens denken we ons te herinneren.)
Helaas weet ik verder geen details. Het gaat over een prentenboek voor kleuters in ongeveer A4 formaat.
Wie heeft enig idee over welk prentenboek dit gaat en kan ons helpen aan de titel of naam van de auteur?

Hoi! Opzoek naar een boek dat ik een jaar of 20 geleden gelezen heb en nooit meer terug heb kunnen vinden. Het boek gaat over een afgelegen dorp zonder kleur, zonder geur, zonder dromen, zonder verschillen. Mensen krijgen geen geld voor hun banen maar kunnen al dat ze nodig hebben gewoon krijgen. Elk kind krijgt na de basisschooltijd een baan toegewezen die bij hun karakter/vaardigheden past. De hoofdpersoon is een jongen die afwijkt van de anderen, die met momenten wel kleuren ziet, geuren ruikt, dromen heeft. De dorpsoudste (man die de zintuigen wèl beheerst ITT de rest) merkt dit op en wijst hem dan ook aan als zijn opvolger. Hij traint de jongen om deze vaardigheden onder de knie te krijgen, zodat er altijd iemand zal zijn die weet heeft van hoe de rest van de wereld functioneert. De jongen probeert uiteindelijk met zijn babybroertje/zusje te ontsnappen naar de 'normale' wereld en wordt op zijn weg daarnaartoe achtervolgd door het dorp.

Iemand enig idee? Er staat me bij bij dat de titel van het boek iets met 'nummer ..' was (de jongen was nummer zoveel van zijn jaargenoten) maar ik ben er niet zeker van en krijg 'm niet gevonden. Zou 'm zo graag nog eens lezen!

In De Site > Algemeen > Op zoek naar (jeugd)boek uitgegeven vóór 1995:

Voor iemand anders op zoek naar een boek die de persoon in kwestie in haar jeugd heeft gelezen. Ze weet noch de titel noch de auteur. Het verhaal gaat over een plaats (een soort kubus) waar mensen in stappen om hun grootste geheimen of zorgen te vertellen. In de kubus (in haar herinnering is die van wit marmer) zit men volledig alleen om volledig veilig zijn verhaal te kunnen vertellen. Ze heeft het boek gelezen vóór haar 18de, vandaar moet het uitgegeven zijn vóór 1995. Misschien kan iemand van jullie helpen?

In Boeken > Boekgames > Op zoek naar een serie!!:

Ik herinner mij een serie boeken die ik even niet kan oproepen uit mijn geheugen. Dit is ongeveer het verhaal:
Een meisje wordt meegenomen door een bepaalde mysticus om de krachten te leren kennen naar een toren. Zij ‘worshipp’ de krachten van de 7(?) goden: uiteindelijk blijken dit dezelfde goden te zijn als van het vijandelijke leger en gelovers. Alleen zij ziet dit en gaat ermee verder.

Elke tip helpt mij! Bedankt alvast!

Ik dacht ook aan een boek uit de trilogie, maar in "Help de dokter verzuipt" heeft Angelino nog geen kinderen. Dan zou het "Laat de dokter maar schuiven" moeten zijn. Naar die heb ik hier niet. Zodra ik bij mijn ouder ben, nakijken. Dan laat ik het weten.

Bedankt voor het meedenken.

Boek 3
Is geschreven door Toon Kortooms.

Het enige wat ik mij herinner is dat de (oostenrijkse) huishoudster, stiekem de melk uit fles van de baby drinkt bij het voeden. Dit vanwege een trauma van honger dat zie had uit de oorlog.

Ik dacht dat één van de boeken over Dokter Angelino was, maar daar vind ik het niet terug.

Alvast bedankt voor jullie hulp. [/quote] [/quote]

Help de dokter verzuipt?:

Trude heette zij en zij was van Oostenrijkse origine. Als pleegkind opgenomen in
een Nederlands gezin, was zij tegen Everhard van Dungen aangelopen en bij die
gelegenheid moet de Talmudgeleerde haar voor het eerst - en lange tijd ook voor het
laatst - hebben opgemerkt. [/quote]

Gast
geplaatst: vandaag om 04:18 uur

geplaatst: vandaag om 04:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.