menu

Boeken / Algemeen / Help! Ik zoek een boek!

zoeken in:
Goedenavond. Ik ben op zoek naar een boek met korte griezelverhalen. Volgens mij zijn het verschillende auteurs zoals Stephan King. Het is denk ik toch wel 30 jaar geleden geschreven. Ik kan met 2 verhalen nog heel goed herinneren, een man die de wereld stil kan zetten door te klappen in z’n handen en een verhaal gebaseerd op de doos van Pandora waarbij degene steeds terug gaat in de tijd en hetzelfde steeds keer op keer beleeft. Hoop dat iemand of het boek, of de verhalen herkend!

Happeb schreef:
een man die de wereld stil kan zetten door te klappen in z’n handen

Beste Happeb,

Dit doet me sterk denken aan een aflevering uit de jaren tachtig serie The Twilight Zone, die me altijd is bijgebleven, geregisseerd door Wes Craven, zo ontdekte ik zojuist: A Little Peace And Quiet. Vooral het einde staat me nog helder bij, met de atoombom die stilhangt in de lucht.
Overigens was dit niet met een man maar met een vrouw, die een halsketting in haar tuin vindt en als ze die dan omdoet kan ze alles stil laten staan. Weet overigens niet zeker of ze dit doet door in haar handen te klappen? Misschien heb je onbewust de kinderserie 'Tita Tovenaar' gekruist met de herinnering aan het verhaal.. "Klap in je handen, en alles staat stil!".. of zoiets??
De oorspronkelijke Twilight Zone stamt al uit 1959 en daarvan verschenen destijds verschillende boekjes, geschreven door de maker van de serie Rod Serling, waaronder deze: The Twilight Zone.
Als ik jou was zou ik dus die Twilight Zone boekjes maar eens gaan checken.

Hoogachtend, The Cheshire-Cat

hallo
ik ben opzoek naar een kinderboek dat ik lang geleden heb gelezen
het gaat over een jongen die een weg naar een ondergrondse wereld vond
de ondergrondse wereld was bewoond
er was een gevecht gaande tegen een groep die het wou veroveren
ik kan me herinneren dat de slechteriken voertuigen gebruikte die zij bolderkarren noemde en een soort bal met een andere ball daaromheen waren

ze gebruikte als munitie een soort ballen die aan alle kanten scherp waren

veel dank voor alle sugesties

Dag,

Ik zoek de Russische titel van een kortverhaal van Anton Tjsechov. In de verhalenbundel Russische Winterverhalen is deze vertaald onder de titel "Een droom: een kerstverhaal". Het zou uit zijn vroege periode 1880-1885 komen en gaat over een man (Pjotr Demjanytsj) die een nacht in het magazijn doorbrengt en een droom heeft over twee dieven het willen overvallen, uiteindelijk helpt hij hen zelfs met buit maken. Waardoor het verhaal een interessante dubbelwending heeft.

Ik wou het werk hier toevoegen maar kan niet vinden.

Dardan: misschien kan Sol1 helpen?

Ik ben gewoon verrast dat deze ondanks een Nederlandse vertaling erg moeilijk terug te vinden is.

Sol1 (crew)
Het gaat om het typische kerstverhaal 'Сон: святочный рассказ', 'Son: Svjatotsjnyj Rasskaz' (letterlijk:
'Droom: Een Heilig Verhaal') uit 1884. Met een sneeuw, regen en doordringende wind aan het begin die niet toestaan dat de hoofdpersoon Pjotr Demjanytsj in één keer in slaap valt zodat hij daardoor aan het reflecteren slaat...

Hoi!

Meer dan ongeveer 11 jaar geleden heb ik een boek gelezen waarvan ik alleen nog weet hoe de kaft eruit zag en dat het (waarschijnlijk) een briefroman was.
Het was een heel lichtblauw boek met subtiele witte stroken van rook/mist. De kaft is hier volledig mee gevuld.
Het ging over een liefde. Iemand die een oud geliefde schrijft of zoekt o.i.d.
Dit is alles wat ik nog weet, maar ik zoek dit boek al zo ontzettend lang. Hopelijk kan iemand helpen

Hallo,
Ik ben al een paar jaar op zoek naar een kinderboek wat ik in mijn jeugd heb gelezen. Dit was eind jaren 70. Dit boek gaf mij altijd het verlangen dat ik een van die kinderen uit dat boek wilde zijn.

In mijn gedachten heet het boek “kinderen van de vee arts”.
Het gaat over een gezin met een paar kinderen in een groot vrijstaand huis in de bossen waar een nichtje en/of neefje voor langere tijd gaan logeren. Het was denk ik geschreven door een Nederlandse schrijver/schrijfster en speelde zich in mijn beleving in Nederland af. De kinderen maakten van alles mee uiteraard ook met dieren.
Het kan zijn dat er meerdere delen zijn geschreven.
Hopelijk kan iemand mij helpen?

Ben op zoek naar een ooit geldzen thriller:
Gewezen cia agent oid en bevriend met Amerikaanse president, woont in een bunker op ‘n eilandje. Heeft ‘n boot om aan wal te komen. Strekking van het verhaal is dat hij op eigenhoutje diverse dealers ombrengt en moeite moet doen om uit handen van plaatselijke politie te blijven.
Uiteindelijk heeft deze plaatselijke politie hem op het oog en wil hem arresteren maar ontsnapt tijdens een wilde achtervolging op het water waarbij hij een aanvaring ensceneert en ontsnapt door ‘toevallig’ in de buurt zeilende Amerikaanse president en vriend.......

Hi, ik ben al jaren op zoek naar een boek. Ik heb deze vroeger gelezen en weet de titel niet meer maar ik wil het heel graag vinden.
Het boek ging over een meisje dat dood was, ze kwam dus in het hiernamaals terecht. Daar was ook haar oma, alleen was zij een stuk jonger. Iedereen werd daar dus weer jonger totdat ze weer een baby waren. Dan werden ze opnieuw geboren. Ze kwam er ook een vriendje tegen en samen werden ze jonger en jonger. Ze ging vaak naar de verrekijkers die daar waren, daarmee kon ze naar de echte wereld kijken, haar familie.

Heeft iemand een idee? Het zal een jeugd boek zijn. Ik denk dat ik rond de 10/12 jaar was toen ik dit las

Help...
Ik ben op zoek naar een prentenboek uit de jaren 80 (kan ook van daarvoor zijn). Het gaat over een schildpad. In het boek zien de dieren een regenboog en daar staat de tekst bij:

“Kijk eens naar die regenboog, naar die kleuren daar zo hoog. Ik wou dat ik de hele dag naar die kleuren kijken mag”

Ik zou heel graag de titel van dit prentenboek weten. Een exemplaar zou helemaal fantastisch zijn.

In Boeken > Algemeen > Op zoek naar een boek:

Dag allemaal!

Toen ik jonger was heb ik een boek gelezen wat mij altijd een beetje bij is gebleven. Nu kan ik niet meer op de titel of auteur komen en het blijft maar in mijn hoofd malen... Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik weet ongeveer nog hoe het gaat, maar het zit zo ver weg dat het te vaag is om via google te vinden, trust me I tried. Here we go

Het gaat over een meisje/tiener die niet zo lekker in haar vel zit of gepest wordt en dan gebeurt er iets (suïcidepoging, ongeluk?) En dan raakt zij in een soort coma of even buiten bewustzijn. In de tijd komt zij eigenlijk in haar eigen hoofd terecht waar ze het gevecht aan moet gaan met haar onzekere zelf. Ze gaat eigenlijk op een soort reis door haar hoofd heen.

Ik heb dit boek denk ik zo'n 6-8 jaar geleden gelezen, ik was ongeveer 14-16 jaar oud denk ik..

Hopelijk herkent iemand dit boek en kan ik hem nogmaals lezen.

hallo.
ik zoek een kinderboek dat ik ruim 30 jaar geleden gelezen zal hebben:

het gaat over een sociaal onhandige en dikkige jongen die bij een water (meer/kreek/stroom) een ‘doorgang’ naar een andere wereld vindt. daar voelt hij zich fitter, dapperder en zelfverzekerder. hij maakt vrienden en er is iets met een monster dat hij verslaat.
hij kan heen-en-weer ‘reizen’ tussen deze werkelijkheid en die andere, maar heeft het niet helemaal zelf onder controle, geloof ik. als hij daar is, verstrijkt hier de tijd niet.

anyone?

Ted Kerkjes (moderator)
Zou het misschien Een brug naar Terabithia (Bridge to Terabithia) van Katherine Paterson kunnen zijn, annesr? (Hier is wat info te vinden.)

mooi verhaal, maar nee. dank voor het meedenken, Ted.

Ik dacht aan Ik wou dat ik anders was van Paul Biegel, maar dat heeft Ted meermaals gelezen dus zal 'm dan wel niet zijn.

Ted Kerkjes (moderator)
eRCee schreef:
Ik dacht aan Ik wou dat ik anders was van Paul Biegel, maar dat heeft Ted meermaals gelezen dus zal 'm dan wel niet zijn.
Had ik niet eens aan gedacht, maar die zou ook goed kunnen - die past eigenlijk zelfs beter Wat denk jij, annesr?

opgezocht.
helaas, is ‘m ook niet. het was voor wat oudere kinderen en wat duisterder. wat leuk dat er zo druk wordt meegedacht!

In Boeken > Algemeen > Ik zoek een boek:

Goedeavond,

Ik ben al heel lang op zoek naar een boek die ik ooit heb gelezen op de middelbare school (minimaal 8 jaar terug). Maar ik ben de naam vergeten en kan hem niet meer vinden.

Het ging om een jongen waarbij ze een chip in zijn hersenen hadden gezet. En zo ook bij meerdere jongeren. Op deze wijze werden de jongeren een soort slaaf en werden vastgehouden in het gebouw. Uiteindelijk wist iemand op een of andere manier te ontsnappen etc. Dat is dus nog wat ik zover nog weet.

Over de titel weet ik nog iets heel kleins.

Het begon met no of nr. en er kwam daarna een getal. En dat was het getal van de chip die in die jongen zat.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Ocerr schreef:
Goedeavond,

Ik ben al heel lang op zoek naar een boek die ik ooit heb gelezen op de middelbare school (minimaal 8 jaar terug). Maar ik ben de naam vergeten en kan hem niet meer vinden.

Het ging om een jongen waarbij ze een chip in zijn hersenen hadden gezet. En zo ook bij meerdere jongeren. Op deze wijze werden de jongeren een soort slaaf en werden vastgehouden in het gebouw. Uiteindelijk wist iemand op een of andere manier te ontsnappen etc. Dat is dus nog wat ik zover nog weet.

Over de titel weet ik nog iets heel kleins.

Het begon met no of nr. en er kwam daarna een getal. En dat was het getal van de chip die in die jongen zat.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Boy 7?

Boy 7: bibberen om een chip in je hoofd - metronieuws.nl

Je bent een topper, dit was hem!!!

In Boeken > Algemeen > titel jeugdboek gezocht:

Ik ben op zoek voor mijn zoon, nu 26 naar een boek welk hij gelezen heeft toen hij ca 12/14 jaar was.
We komen er niet uit.
Het gaat over een jongen (mens) die ergens woont tussen wezens. Hij groeit op in een dorp,
Hij wordt gepest omdat hij niet tot die wezens behoort. Hij krijgt ruzie tijdens een soort basketbal, hij gaat weg en komt weer gekke wezens tegen. Wordt later gevangen door een soort luchtschip met een soort piraten en dan blijkt dat zijn vader of zo.
Er stonden mooie tekeningen in dit boek. Iemand enig idee?

oke ik zoek een boek dat ik vroeger las in mijn gedachte bestaat het uit 3 delen en gaat over een vrouw die magisch krachten kan zien, maar zelf geen krachten heeft en ze werkt nu voor het ministerie voor magische wezens !!! ze woont in een appartement met 2 vriendinnen en wordt ( natuurlijk) verliefd op haar baas.

alvast bedankt mieke

Ik zoek een boek waarvan ik de titel en schrijver helaas niet meer weet. Ik kan me herinneren dat het boek begint met een agent die naar huis moet met een storm in aankomst en hij voelt zich niet prettig daarbij. Bij binnenkomst treft hij een vrouw vermoord op de bank aan (buik opengesneden wat ik me nog kan herinneren) en in de kelder hangen haar kinderen vermoord. Volgend hoofstuk wordt een advocate geïntroduceerd die voorheen agente was en moet oordelen of een verdachte seriemoordenaar schuldig is en zij pleit hem vrij wegens niet genoeg bewijs wat nogal wat commotie en onrust met zich meebrengt. In volgend hoofstuk wordt advocate aangevallen bij haar auto als ze weg gaat. Meer kan ik me even niet herinneren. Komt iemand dit bekend voor en welk boek dit kan zijn?

Ik ben op zoek naar een boek. Wat ik een paar jaar terug gelezen heb zo’n 7 jaar geleden of zo

maar het boek was ouder want ik had het toen tweede hands gekocht via marktplaats.
Ik weet helaas geen titel of auteur. Dus ik hoop dat iemand dit herkend.

Het gaat over een hotel eigenaar van een Italiaans hotel (denk ik) en het hotel heeft financiële problemen. Op een dag gaat de hotel eigenaar/manager met zijn vrouw berg beklimmen maar zijn vrouw verongelukt dan op het nieuws krijgt de man te horen dat zijn vrouw zwanger was. Dat wist hij niet, zijn vrouw zat in een dans groep voor kinderen en ze moesten dan ook pakken aan.
De zoon van de eigenaar had zelf ook wat probleempjes waarschijnlijk gewoon wat opstandigheid.

De hoteleigenaar had na de dood van zijn vrouw zijn oog laten vallen op een secretaresse maar toen hij op een avond probeerde om haar te versieren op haar appartement kwam ze ten val en overleed ook, er was dan ook een rechercheur die de zaak dan ook onderzoekt.

Ergens in het verhaal was er ook een man dus een gast die omkwam in zijn hotel kamer omdat hij paddo’s had gegeten en volgens mij door het raam was gesprongen. Op het einde was er een vrouw ik denk een baas of zo iets die door had wat de hotel manager deed met de secretaresse en ze wou hem dan chanteren ermee maar op het einde gooit de zoon van de hotel manager de vrouw naar beneden, en de hotel manager besloot maar eerlijk te zijn tegen de rechercheur want wat er met de secretaresse gebeurde was maar een ongeluk. En met de dood van die vrouw die de zoon naar beneden had gegooid had hij niks mee te maken.

Dit is wat ik er van kan herinneren van het boek. Ik weet dat het misschien vaag is maar zo ging het wel. Het boek had voor mijn smaak te veel cliffhangers maar ik wil het boek wel weer hebben.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft hoe het boek heet en wie de auteur is.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Zo te horen, met al die fatale valpartijen, juist te weinig cliffhangers.

Maar ik kan je verder niet helpen.

In De Site > Algemeen > Duits oorlogsboek:

Gezocht!!
Duits oorlogsboek geschreven door een soldaat.
Op humoristische manier beschrijft hij in een dikke pil hoe het gaat als soldaat in de oorlog maar ook in de kazerne etc.
Ik kan mij herinneren dat het boek iets met cijfers in de titel had.
Wie o wie zou kunnen weten over welk boek het gaat?
Dank
Erwin

Halley23 (moderator)
Erwin dekfab schreef:
In De Site > Algemeen > Duits oorlogsboek:

Gezocht!!
Duits oorlogsboek geschreven door een soldaat.
Op humoristische manier beschrijft hij in een dikke pil hoe het gaat als soldaat in de oorlog maar ook in de kazerne etc.
Ik kan mij herinneren dat het boek iets met cijfers in de titel had.
Wie o wie zou kunnen weten over welk boek het gaat?
Dank
Erwin
Ongetwijfeld 08/15 trilogie van Hans Hellmut Kirst. Zie o.a. Null-Acht Fünfzehn

In De Site > Algemeen > Prentenboek:

Ik ben al jaren op zoek naar een prentenboek ,die ik voor mijn eigen kids ( ondertussen 27 en 25 jaar) eens ontleend heb in de bibliotheek ,wanneer ze angstige dromen hadden.
Ondertussen ben ik al oma van 3 schattige kleinkinderen waarvan eentje 2 jaar is en zou ik het graag eens voorlezen.
Het prentenboek ging over een meisje (heksje?) die met haar stofzuiger alle slechte dromen kwam opzuigen ,zodat ze weer rustig konden slapen. Ik dacht dat de naam : Nana Brunilda of iets in die aard in voor kwam.
Meer info weet ik niet meer, het is te lang geleden.
Mocht dit bericht hier niet thuishoren, verwijder maar gerust.

Groetje,
Jufke

Gast
geplaatst: vandaag om 16:14 uur

geplaatst: vandaag om 16:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.