menu

Boeken / Algemeen / Welke muziek wordt er gespeeld in de boeken die je leest?

zoeken in:
...and then put in a disc by Pantera. I played "Cemetery Gates", which had always been Jimmy's favorite song.
I said good-bye to my friend.
When it was over, I took out Pantera and played some Lewis and Walker.
...

uit 'The Conqueror Worms' van Brian Keene

Poehee, Aslan, wat een vraag! Ik lees, onder andere, de biografie van John Lydon, dat kan ik niet allemaal citeren

Het enige stuk dat ik mij altijd weet te herinneren is Ein Märchen van Janacek in De Ontdekking van de Hemel.

neo (crew)
Eentje uit een recent gelezen boek (Thomas Rosenboom - Spitzen):

Ach ja, ''La Cumparsita''.. de eeuwige afsluiting van elke les en iedere salon op op de hele wereld... van zichzelf al zo droevig, en te droeviger nog omdat je weet dat het 't laatste nummer is en dat de illusie zo zal ophouden, als je de zaal uit moet en de mensen zich over de nachtelijke straten verspreiden.... Om dat moment nog wat uit te stellen, wordt het soms ook wel een paar keer achter elkaar gedraaid, in verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld eerst een instrumentale en dan nog een gezongen - drie keer is te veel. Maar goed, droefenis, dat is toch ook de kern van alles? De schrijver Enrique Santon Discépolo zegt ergens: 'De tango is een droevige gedachte waarop men kan dansen.'' '

In een boek van Herman Brusselmans werd een concert van The Simple Minds bezocht

In Hässelby (van Johan Harstad) luistert het hoofdpersonnage naar The Police (het album Synchronicity).

In zoen offer begint het al met Abba en The dancing queen wat verder in het boek Lynyrd Skynyrd.

uit 'Heart Shaped Box' (Zwart Hart) van Joe Hill:

Een gitaar jankte, een schril, ondulerend geluid dat maar doorging en doorging zonder te onderscheiden melodie of doel, intro van Nirvana's 'I Hate Myself and I Want to Die'.

uit 'Au Pair' van Willem Frederik Hermans:

"Alkan?" vroeg ze. Ze had de naam van zijn lievelingscomponist onthouden, en was daar trots op.
"Nee. Brahms. De pianostukken opus honderdachtien. Twee intermezzi, dan een ballade, nog een intermezzo, een romance, en weer een intermezzo tot slot. Eerst krijg je te horen hoe ik het vandaag precies een maand geleden speelde, daarna hoe het gisteren klonk."

"Alkan, de grootste pianist van de negentiende eeuw en misschien van alle tijden. Maar zijn werk wordt nooit meer uitgevoerd op concerten. Toch bestaan er enkele grammofoonplaten van. En zo nu en dan duikt er een musicoloog op, die een artikel over hem schrijft. Alkan, heeft iemand me eens gezegd, dat is een soort geheime ziekte van de muziek, niet geheel overwonnen, zo nu en dan breekt het weer eens uit. 't Is een aardige beeldspraak, maar eigenlijk toch niet in overeenstemming met de feiten. Want, voor zover mij bekend, heeft geen mens zich ooit ingespannen zijn werk te verdonkeremanen of te bestrijden, zoals ziekten bestreden worden of verzwegen. Men ziet hem alleen over het hoofd, of durft er niet aan te beginnen. Waarom?"
Beleefd pauzeerde hij een ogenblik om Paulina in de gelegenheid te stellen het antwoord te geven, als ze dit wist.
Ze wist het niet en hij praatte verder:
"Sommigen denken dat het grotendeels Alkan's eigen schuld is. Hij was geboren als wonderkind. Hij werd als de gelijke van Chopin beschouwd, terwijl hij een heel ander soort man was dan Chopin. Chopin las nooit een boek, Alkan las alles. Hij vertaalde elke dag een stukje uit de Bijbel. Jood, en vroom-joods opgevoed, kende hij perfect Hebreeuws. Maar uit het Nieuwe Testament vertaalde hij ook. Kwam uit een zeer muzikale familie. Zijn jongere broer was een gevierd musicus, hoewel geen groot componist. Er moet met Alkan op een bepaald ogenblik iets gebeurd zijn, dat onverklaarbaar is gebleven. Toen hij vijfentwintig jaar oud was, trok hij zich plotseling terug. Wilde geen concerten meer geven. Hij was een mensenhater geworden, werd gezegd. Maar is dat waar? Altijd was hij verlegen geweest, daaraan hoeven we niet te twijfelen. Toch stonden zijn successen er borg voor dat hij op het conertpodium geen enkele verlegenheid hoefde te koesteren. Integendeel, hij was een virtuoos van zeldzame grootte. Goed... op een bepaald ogenblik gaf hij dus geen concerten meer. Hij heeft ook nooit een buitenlandse tournee gemaakt en kon dus buiten Parijs niet beroemd worden. Op de square d'Orléans woonde hij naast zijn vriend Chopin. Ook met Liszt ging hij om, met Berlioz en Mendelssohn. Net als Chopin gaf hij voor veel geld pianoles aan dochters uit rijke families. En toen Chopin doodging, erfde hij diens leerlingen. Over geldgebrek hoefde hij zich dus geen zorgen te maken, al leefde hij zeer bescheiden. Maar dan nog: pianolessen geven aan rijke meisjes - je houdt je hart vast als je aan hun gaven denkt - en dat liever dan optreden in het openbaar!"

zowel in Drukke Dagen als in andere bundels verklaart Jules Deelder zijn liefde voor JAZZ ! ! !

In Kwetsbaar van de Rosnay : The Cure - Lullaby

de boeken van JMH Berckmans zitten vol muzikale verwijzingen/ zijn een muzikale encyclopedie: Pergolesi, Ian Curtis, Neil Young, BB King, Dizzy Gillespie, ...

Wil later wel eens uitgebreider terugkomen op Berckmans - maar om al direct een voorbeeld te noemen: zijn boek "je kunt geen twintig zijn op suikerheuvel" is niets anders dan "you can't be twenty on sugar mountain" uit "Sugar mountain" van Neill Young.

Norwegian Wood (this bird has flown) van de Beatles in het boek van Haruki Murakami. Zelfde titel. Overigens komt daar nog een aantal andere muziekstukken in voor die ik zo even niet weet te reproduceren.
Veel klassieke muziek in "Kafka op het strand", ook van Murakami Ik zal nog eens opzoeken welke componisten

uit JMH Berckmans - "Café De Raaf nog steeds gesloten"
Gewoon snel diagonaal eens doorbladeren; zeker niet herlezen.

* The hardest walk you can ever take is the walk from A to B to C; (The Jesus and Mary Chain)
* Op alle radio's is treurmuziek. Liszt. Chopin. Ives.
* Plaatje van Lucio Dalla opgezet en zitten dromen van Francavilla aan de Po
* laatste plaat van Midnight Oil
* We zitten in de keuken te praten en luisteren naar een plaat van Prince, Purple Rain. Prince vinden Carla en ik de allerbeste zanger en Purple Rain vinden we z'n beste plaat. Alle platen van Prince zijn natuurlijk goeie platen maar Purple Rain vinden we z'n beste. Als ze Purple Rain hoort schieten Carla soms de tranen in de ogen en krijg ik kippevel.
* De hele zomer kon je dansen op de muziek van Perez Prado.
* Marcello is gek op het festival van San Remo. Op Claudio Villa. Op Jimmy Fontana. Op Bobby Solo. Op Riccardo Fogli. Op Loretta Goggi. Op Gepi & Gepi. Op Zucchero Fornaciari. Op Eros Ramazotti. Dat vindt Marcello pas echt kunstenaars.
* Radio Rotzooi aangezet. Liedjes uit je jonge jaren. hese boots are made for walking. A whiter shade of pale. The house of the rising sun. You don't have to say you love me. I wanna hold your hand. Ruby Tuesday. Morning has broken. Herinneringen en souvenirs. Het was afschuwelijk. Er stonden tranen in je ogen.
* zeven anjers zeven rozen zegt ze. Een bruidsboeket voor jou. Zeven anjers zeven rozen. Heb ik heel speciaal gekozen. Ik die zoveel van je hou. Maar je gelooft haar niet en je legt de hoorn er weer op.
* Na Radio Rotzooi geluisterd. Janet Jackson. Kool & the Gang. Rod Stewart. Tracy Chapman.
* Glaasje wijn gedronken. Naar Radio Rotzooi geluisterd. Blues. Memphis Slim. John Lee Hooker. Robert Johnson.
* In het holst van de nacht luidkeels Yellow Submarine zitten zingen. Het was vier uur. Nu weer de werkelijkheid. Nu weer wachten tot de tijd voorbijgaat.
* Geavondmaald met bruin brood, spek en koffie. Ondertussen naar Radio Rotzooi geluisterd. Jingle Bells. Susa Nina. White Christmas.

Dit is gewoon een snel skimmen van één boek. In en tussen de zinnen zitten nog veel meer verwijzingen naar muziek, schrijvers, geschiedenis, filosofie etc.

Veel te ondergewaardeerd schrijver ...
Wel een compleet eigen universum ...

The last strains of Dire Straits died down, and she got up to change the tape.

uit The Wrong Number, R.L. Stine

aslan schreef:
uit 'Heart Shaped Box' (Zwart Hart) van Joe Hill:

Een gitaar jankte, een schril, ondulerend geluid dat maar doorging en doorging zonder te onderscheiden melodie of doel, intro van Nirvana's 'I Hate Myself and I Want to Die'.

Nirvana's Heart Shaped Box zit er ook in, neem ik aan?

Scooter's "The Logical Song" cut right through his ear drums with its high-pitched, fast-paced remix of the Supertramp original. Nathan was the only boy at school who knew that Supertramp, a rock group of the seventies, had originally released the song in 1979 from their album Breakfast in America and it reached number six on the US charts and number seven ont he U.K. ones. He'd tried to tell some of the other kids but they didn't care. Nathan didn't understand that not caring. Details were important. He liked them.

uit 'Feeding Ground' van Sarah Pinborough

(afbeelding)

Marsh walked into Alex's room without knocking, his breath coming in short, angry rasps, and found his son lying on the bed, a book propped against his drawn-up knees. From the stereo, the precise notes of Eine Kleine Nachtmusik echoed off the bare walls. Alex glanced up at his father, then put the book aside.

uit 'Brainchild' (John Saul)

Music is the most perishable of things, fragile and delicate, easily destroyed.
If only a Machine could be built, a Machine to process musical scores into living forms.
...

The mozart bird was pretty, small and slender, with the flowing plumage of a peacock. It ran a little way across the room and then walked back to him, curious and friendly.
He was even more surprised the next day when the beethoven beetle came out, stern and dignified.
After that came the schubert animal. The schubert animal was silly, an adolescent sheep-creature that ran this way and that, foolish and wanting to play.
The brahms insect had many legs sticking in all directions, a vast, platter-shaped centipede. It was low and flat, with a coating of uniform fur. The brahms insect liked to be by itself, and it went off promptly, taking great pains to avoid the wagner animal who had come just before.

Uit Philip K. Dick's korte verhaaltje The Preserving Machine

De luit-muziek van John Dowland speelt een redelijk grote rol in The Divine Invasion - Philip K. Dick (1981), komt ook de titel van Flow My Tears, the Policeman Said - Philip K. Dick (1974) vandaan. Sowieso veel klassiek en opera refs in Dick's werk.

In 'The Girl on the Glider' van Brian Keene:

It's a little after 3 a.m. and I'm sitting here wondering how "Bounce, Rock, Skate, Roll" by Vaughan Mason and Crew ended up in my iTunes library. I've got about ten-thousand songs on iTunes, the culmination of a lifelong music collection, and when I write, I put them on random shuffle. It makes for eclectic and inspiring background music. I never know what will pop up next. Jerry Reed and then Anthrax, followed by The Alan Parsons Project and then Marvin Gaye and the Public Enemy and then Johnny Cash or Guns N' Roses or Neil Diamond or Iron Maiden or Alice in Chains or Dr.Dre. But I don't remember ever owning this disco tune, and here it is, blasting from my computer's speakers and subwoofer.

Een poging om dit topic nieuw leven in te blazen:

aslan schreef:
...and then put in a disc by Pantera. I played "Cemetery Gates", which had always been Jimmy's favorite song.
I said good-bye to my friend.
When it was over, I took out Pantera and played some Lewis and Walker.
...

uit 'The Conqueror Worms' van Brian Keene

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=RVMvART9kb8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.

chris reifert (crew)
Het bekende hoofdstuk over Genesis in American Psycho: Quote by Bret Easton Ellis: “Do you like Phil Collins? I've been a big Genes...” - goodreads.com

Andere quotes gaan over de film. Wel herkenbaar wat hij schrijft, die meer 'hapklare' periode sprak mij vroeger, begin jaren 90, meer tot de verbeelding dan de moeilijker te behappen oude Genesis. Gaandeweg begon ik echter behoorlijk flauw te worden van dat stuk gedraaide I Can't Dance en Jesus He Knows Me (daar gaat het hier niet over) en werden er toch maar pogingen ondernomen Foxtrot enzo te beluisteren. Hij mag uiteraard Invisible Touch een onbetwist meesterwerk vinden en Duke was zijn instroomplaat.

chris reifert (crew)
Richard Bachman aka Stephen King - Roadwork / Werk in Uitvoering. 10 januari 1974: de hoofdrolspeler koopt vier elpees, waarvan Let It Bleed van The Rolling Stones de beste is en die van Crosby, Stills, Nash & Young dusdanig sentimenteel dat die op de knieën in tweeën gebroken wordt.

Maar Let It Bleed zat vol met harde, wellustige, daverende muziek. Het stampte en dreunde. Hij vond het prachtig. Het deed hem denken aan Let's Make a Deal onder leiding van Monte Hall. Hij hoorde Mick Jagger zingen: Well we all need someone to cream on, And if you want to, you can cream on me.

Let It Bleed

Gimme Shelter

geplaatst:
The vertical blinds on the front window parted slightly and Sarah hit the play button on her iPod, squeezed the tiny headphones into her ears, and took off jogging down the street faster than she'd intended just as "Kerosene" by Miranda Lambert began to play.
"Light 'em up and watch them burn, teach them what they need to learn..." She sang out as she pumped her legs at nearly a full sprint.
...
Miranda Lambert clicked off and Revolting Cocks came blaring through Sarah's headphones screaming "Let the bodies hit the floor!"
Sarah had to resist the urge to start sprinting again.

Uit The Resurrectionist - Wrath James White

https://www.youtube.com/watch?v=rB7ONnfIjaI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Op de achtergrond speelde de muziek zachtjes verder. Plotseling wist hij wat het was. 'Blondie?'
'Ik draai vaak muziek als ik met de paarden bezig ben. Daar houden ze van.'
'Weet je nog...' begon hij.
Ze onderbrak hem. 'Ja.'
Zwijgend keken ze elkaar aan. Op MIT begon zij de dag in het electronicalab strijk-en-zet door keihard 'Atomic' over Killian Court te laten schallen. Tegen de tijd dat hij aankwam, danste ze dan door de zaal, met een koptelefoon op en een koffiemok in haar hand, zonder zicht ergens een bal van aan te trekken.

Uit Blasphemy - Douglas Preston (2008)

https://www.youtube.com/watch?v=O_WLw_0DFQQ

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Grappig, ik heb nog nooit de originele 'Atomic' van Blondie gehoord, maar ik ben enkel bekend met de cover van Sleeper, dankzij de (tamelijk onvolprezen) Trainspotting-soundtrack!

(Ik kan het niet zo snel vinden op het internet, maar volgens mij vertelde Danny Boyle in een interview dat de makers van 'Trainspotting' geen toestemming hadden om het lied van Blondie te gebruiken, en dat ze daarom maar een nieuwe versie lieten opnemen door de band Sleeper. Toen Danny Boyle twintig jaar na de originele film een sequel maakte, mocht hij wel een origineel nummer van Blondie gebruiken, 'Dreaming'.)

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Over muziek in boeken gesproken: in 'De Avonden' van Van het Reve (uit 1947) viel mij op dat er zowaar een Mondegreen (ook wel "Mamma Appelsap) wordt beschreven! (zie ook Mondegreen)
Bij Lidia en Herman in de kamer speelde een grammofoon. 'Dit is een verduveld aardige tango,' zei Viktor, 'je moet goed luisteren. Straks zegt hij: mooi weer vandaag.' Met zijn vieren luisterden ze, tot de muziek even inhield en de zangstem enkele snelle woorden in het Spaans sprak. 'Waarachtig, ik hoor het,' zei Frits lachend.
Ik vond dat wel heel grappig

geplaatst:
In Lost Children Archive van Valeria Luiselli komt deze passage voor waar ik om moest glimlachen.

Who is singing this fa fa fa fa fa song? the girl asks.
Talking Heads.
Did these heads have any hair?
Yes, of course.
Long or short?
Short.

https://www.youtube.com/watch?v=bM9SHDNAbPw

Later luistert het gezin ook samen naar Appalachian Spring Suite van Aaron Copland. Dat is een mooie ontdekking.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:03 uur

geplaatst: vandaag om 14:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.