menu

Boeken / Algemeen / Centraal stripboektopic

zoeken in:
Halley23 (moderator)
Dr.Strangelove schreef:
Is het niet mogelijk om (in het begin) op de homepage van bm een keuze te maken?
Als voorbeeld:
Proza Poëzie kinderboeken stripboeken thriller/fantasie.

Waarschijnlijk niet (tijd/kosten)
Maar als ik in de media lees dat "Ik ben pelgrim"
op nr. 1 in de top 1000 van hebban staat denk ik al snel aan appels en peren.

Zo heb ik ook bepaalde gedachtes bij "Wolf Hall"
Maar dat is een andere onderwerp ?
Dit begrijp ik niet helemaal, bedoel t.a.v. nieuw verschenen boeken?

Strips op boekmeter: slecht idee. Het zijn tekeningen en die horen m.i. niet thuis op een site voor literatuur en poëzie. Dan kun je zeggen: dan maken we er toch een site van met literatuur, poëzie en strips? Nou, dat kan natuurlijk, maar dan raakt het einde zoek. Dan kunnen fotoboeken, naslagwerken en encyclopedieën er ook wel op en dan is het hele idee van deze fijne site ondermijnd.

Maar dit is slechts mijn bescheiden mening.

Geralt of rivia
Pecore schreef:
Strips op boekmeter: slecht idee. Het zijn tekeningen en die horen m.i. niet thuis op een site voor literatuur en poëzie. Dan kun je zeggen: dan maken we er toch een site van met literatuur, poëzie en strips? Nou, dat kan natuurlijk, maar dan raakt het einde zoek. Dan kunnen fotoboeken, naslagwerken en encyclopedieën er ook wel op en dan is het hele idee van deze fijne site ondermijnd.

Maar dit is slechts mijn bescheiden mening.
https://www.boekmeter.nl/book/14970 dus jij noemt dit litratuur

Ik blijf het vreemd vinden hoe "elitair" er gereageerd wordt ten opzichte van getekend materiaal. Ik zie echt het verschil niet tussen een Watchmen en een hele hoop kinderboeken zoals bijvoorbeeld Mr. Bliss.

Is dit dan echt zoveel minder waard:https://i.imgur.com/RLiqiiF.png

dan dit:https://i.imgur.com/63eoRI5.png

Alsof het ineens een hoop kwaliteit kwijtraakt omdat het voor een ander doelpubliek geschreven lijkt te zijn? En let vooral op 'lijkt geschreven' want ik kan je zeggen dat ik veel meer over verdraagzaamheid, diversiteit en racisme heb geleerd uit de comics van X-Men dan uit eender welk ander boek dat ik ooit heb gelezen, als volwassene of als kind. Dat niet alles van een even hoge kwaliteit is lijkt me logisch, maar ook niet elk "echt" boek is van een even hoge kwaliteit.

Ik ben er mee akkoord dat dit eventueel niet op Boekmeter past, maar dat is om andere redenen (zoals ik al hier al aangaf) maar het zo stiefmoederlijk behandelen, daar krijg ik het eerlijk gezegd van op mijn zenuwen.

Literatuur in de breedste zin van het woord. Misschien is 'leesboeken' een betere term. En daar valt Baantjer - in tegenstelling tot een stripboek - onmiskenbaar onder, inderdaad. En wat er elitair is aan dat onderscheid ontgaat me. We hebben het ook niet over kwaliteit, maar over wat een stripboek eventueel minder geschikt maakt voor een leesboekensite.

Elitair in de zin dat het niet op deze site thuishoort terwijl zo'n Mr. Bliss (en talloze andere) wel op de site staan. Ik zie zelf geen onderscheid in de twee voorbeelden (Watchmen en Mr. Bliss dus) maar Boekmeter doet dat wel, want het eerste mag niet op de site en het tweede wel.

Geralt of rivia
metalfist schreef:
Elitair in de zin dat het niet op deze site thuishoort terwijl zo'n Mr. Bliss (en talloze andere) wel op de site staan. Ik zie zelf geen onderscheid in de twee voorbeelden (Watchmen en Mr. Bliss dus) maar Boekmeter doet dat wel, want het eerste mag niet op de site en het tweede wel.
ben het volkomen met je eens . denk dat ik straks een stripboek ga proberen op de site te plaatsen . Denk aleen dat hij afgewezen wordt .

Het gaat er in mijn ogen om dat je niet dezelfde set van criteria kan loslaten op strips als op leesboeken, en dan is het toepassen van een eenvormige stemschaal onzinnig (de reden dat ik het ook jammer vind dat er non-fictie op de site staat). Ook speelt mee dat je een forumcommunity hebt die zich verzamelt rondom een bepaalde hobby, en dan is striplezen toch wel heel wat anders dan leesboeken (daarom zijn er ook aparte stripwinkels, als ik het wel heb).

Verder hebben de metersites geen verplichting om consequent te zijn of om ondergeschoven kindjes een podium te geven of wat dan ook. Op musicmeter staat bijvoorbeeld geen klassieke muziek, dat is een slordige 1500 jaar aan muziekgeschiedenis die je laat liggen.

Geralt of rivia
eRCee schreef:
Het gaat er in mijn ogen om dat je niet dezelfde set van criteria kan loslaten op strips als op leesboeken, en dan is het toepassen van een eenvormige stemschaal onzinnig (de reden dat ik het ook jammer vind dat er non-fictie op de site staat). Ook speelt mee dat je een forumcommunity hebt die zich verzamelt rondom een bepaalde hobby, en dan is striplezen toch wel heel wat anders dan leesboeken (daarom zijn er ook aparte stripwinkels, als ik het wel heb).

Verder hebben de metersites geen verplichting om consequent te zijn of om ondergeschoven kindjes een podium te geven of wat dan ook. Op musicmeter staat bijvoorbeeld geen klassieke muziek, dat is een slordige 1500 jaar aan muziekgeschiedenis die je laat liggen.
maar wat metalfist al zij mr bliss staat er wel op

Ted Kerkjes
Geralt of rivia schreef:
Denk aleen dat hij afgewezen wordt .
Dat weet ik wel zeker, dus ik zou je de moeite besparen

Ik heb ab-so-luut helemaal niets tegen strips of graphic novels of prentenboeken of wat dan ook - sterker nog: ik lees ze allemaal bijzonder graag (met name twee laatstgenoemde categorieën). Maar ik denk dat het moeilijk is om die boeken ook op BoekMeter toe te laten. Waar ligt de grens tussen een graphic novel of een stripboek? Of een prentenboek? Daarover moet goed en uitgebreid worden overlegd, en daar gaat veel tijd in zitten.
De vijftig procent-grensregel voor illustraties die we nu handhaven is natuurlijk eigenlijk grote onzin, maar het is wel een duidelijke en redelijk eenduidige manier om te ordenen en daarom bijzonder effectief.
En wat eRCee ook al zegt: andere metersites hebben ook regelgeving waardoor ze verschillende kunstuitingen/kunstwerken uitsluiten. Zoals MusicMeter geen albums met meer dan vijftig procent 'gesproken woord' toelaat omdat het om 'muziek' gaat, laat BoekMeter momenteel geen boeken met meer dan vijftig procent 'beeld' toe, omdat het om 'taal' gaat.

Geralt of rivia
Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Dat weet ik wel zeker, dus ik zou je de moeite besparen

Ik heb ab-so-luut helemaal niets tegen strips of graphic novels of prentenboeken of wat dan ook - sterker nog: ik lees ze allemaal bijzonder graag (met name twee laatstgenoemde categorieën). Maar ik denk dat het moeilijk is om die boeken ook op BoekMeter toe te laten. Waar ligt de grens tussen een graphic novel of een stripboek? Of een prentenboek? Daarover moet goed en uitgebreid worden overlegd, en daar gaat veel tijd in zitten.
De vijftig procent-grensregel voor illustraties die we nu handhaven is natuurlijk eigenlijk grote onzin, maar het is wel een duidelijke en redelijk eenduidige manier om te ordenen en daarom bijzonder effectief.
En wat eRCee ook al zegt: andere metersites hebben ook regelgeving waardoor ze verschillende kunstuitingen/kunstwerken uitsluiten. Zoals MusicMeter geen albums met meer dan vijftig procent 'gesproken woord' toelaat omdat het om 'muziek' gaat, laat BoekMeter momenteel geen boeken met meer dan vijftig procent 'beeld' toe, omdat het om 'taal' gaat.
begin de reden nu steeds beter te begrijpen .

Ik weet niet of ik het nog eens moet aangeven maar ik ben volledig akkoord met het idee dat strips en comics hier op zich niet thuishoren, toch niet op de manier waarop de site momenteel is gebouwd. Laat staan dat ik vind dat de metersites verplichtingen hebben.. Ik wil gewoon voor elke hobby een metersite hebben ?

Je kan echter toch niet ontkennen dat die regel van 50% illustratie redelijk met de haren is getrokken in de loop der tijd? Cosmos van Sagan, de Tolkien kinderboeken, etc.. Als je de regel echt volgt, dan moeten die gewoon af de site geflikkerd worden en mij bekruipt dan het gevoel dat die wel getolereerd worden omdat ze een zekere status hebben.

Misschien spreekt hier echter gewoon de frustratie dat ik menig degelijk boek afgekeurd zie worden omdat ze niet exact aan die regel voldoen, maar dat is een discussie die al eerder (en een paar keer zelfs) is gevoerd en hier op zich los van staat.

Ted Kerkjes
metalfist schreef:
Cosmos van Sagan, de Tolkien kinderboeken, etc.. Als je de regel echt volgt, dan moeten die gewoon af de site geflikkerd worden en mij bekruipt dan het gevoel dat die wel getolereerd worden omdat ze een zekere status hebben.
Die boeken zijn (volgens mij ver voor mijn tijd) waarschijnlijk toegelaten op basis van de volgende regel, te vinden op de BoekMeterWiki:
Bovendien mogen geen prentenboeken toegevoegd worden (afgezien van een aantal historische werken in die vorm bv. Max und Moritz)
Ik denk dat in het verleden een aantal prentenboeken (of in ieder geval boeken met teveel illustraties) op deze manier op de site terecht gekomen is.
(Geheel ten onrechte wat mij betreft, want waarom zouden er uitzonderingen moeten worden gemaakt? En wat is historische waarde?)

Ik vind het ook jammer dat er veel prachtige boeken (van veel van mijn favoriete auteurs) door de vijftig procent-regel buiten de BoekMeter-boot vallen, maar als er dan toch regels zijn, vind ik ook dat ze echt zo goed mogelijk gehandhaafd moeten worden. En ik snap het gevaar van het hellende vlak ook wel, dus ik vind het ook ergens wel goed dat de vijftig procent-regel er is.

Ik denk dat het gewoon ongelooflijk veel werk wordt om strips toe te voegen op de site. Langlopende reeksen als Suske en Wiske met meer dan tweehonderd titels, of de Amerikaanse comics die bij bosjes verschijnen: er is geen beginnen aan. Je zou dan kunnen argumenteren om enkel zogenaamde graphic novels (wat een gru-wel-woord) toe te voegen, maar waar trek je de grens? Mogen Kuifje, Blake en Mortimer, Thorgal of XIII er dan wel of niet op? Uiteindelijk is de term 'graphic novel' ook maar een Amerikaans marketingverzinsel om een onderscheid te maken tussen in serie verschijnende, op tijdschriftpapier gedrukte actiecomics en serieuzere, op romanformaat gepubliceerde verhalen als Maus en Watchmen, maar daartussen zit nog oneindig veel.

Dat is inderdaad hetgeen ik bedoel Ted Kerkjes en dat geeft een vertekend beeld. Die zouden er eigenlijk dan af moeten, op MovieMeter gebeurt dat ook met terugwerkende kracht, maar dat wordt dan toch niet gedaan omdat er tijd en moeite in is gestoken. Ook door mij trouwens aangezien bij Bilbo's Last Song en Mr. Bliss ook stemmen en recensies staan van mij en die zie ik dan ook niet graag verdwijnen.

Gewoon heel die regel afschaffen dus

Geralt of rivia
metalfist schreef:
Dat is inderdaad hetgeen ik bedoel Ted Kerkjes en dat geeft een vertekend beeld. Die zouden er eigenlijk dan af moeten, op MovieMeter gebeurt dat ook met terugwerkende kracht, maar dat wordt dan toch niet gedaan omdat er tijd en moeite in is gestoken. Ook door mij trouwens aangezien bij Bilbo's Last Song en Mr. Bliss ook stemmen en recensies staan van mij en die zie ik dan ook niet graag verdwijnen.

Gewoon heel die regel afschaffen dus
ben het met je eens de regels van de crew zijn wel goed . maar je moet ook kijken naar vraag en aanbod er is vraag naar strips op de site dus doe het nou gewoon dat de strips oo de site mogen .?

Hou die rust Geralt. In de waan van deze wereld kenmerkt deze site zich vooral door gemoedelijkheid ??

Ted Kerkjes
Geralt of rivia schreef:
ben het met je eens de regels van de crew zijn wel goed . maar je moet ook kijken naar vraag en aanbod er is vraag naar strips op de site dus doe het nou gewoon dat de strips oo de site mogen .?
Ik meen de laatste tijd ook verschillende stemmen te horen die ook heel graag kookboeken op de site willen. Staat allemaal genoteerd.

Geralt of rivia
Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Ik meen de laatste tijd ook verschillende stemmen te horen die ook heel graag kookboeken op de site willen. Staat allemaal genoteerd.
toppie ! . kijk ernaar samen met de anderen en vel een oordeel maar denk er aan wat ik zei vraag en aanbod . Welke keuze het wordt maakt niet uit ik zal het in alle gevallen eens zijn met jullie .

We moeten het aantal dat vraagt naar strips op deze site toch ook niet gaan overdrijven, hè. Bovendien is dit een gratis site waar Jordy, moderators en crew zich vrijwillig inzetten om er een tof geheel van te maken (dit geldt ook voor de andere metersites). Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onbeleefd om zo te hameren op veranderingen die je op deze site wil zien. Wees blij en tevreden met wat je al gratis en voor niks krijgt.

Het is prima om dit soort discussies te voeren, maar ik vind de toon in dit topic af en toe een beetje naar en opdringerig.

Verder lees ik ook wel eens een graphic novel of een kookboek, maar dat is wat mij betreft een compleet andere manier van lezen dan dat je met een roman doet. Ik zou daarom ook echt niet weten hoe ik mijn beoordelingscriteria wat betreft leesboeken zou moeten toepassen op andersoortige boeken. Ook al zouden kookboeken en strips / graphic novels toegelaten worden op deze site, ik zou er waarschijnlijk niks mee doen.

Geralt of rivia
handsome_devil schreef:
We moeten het aantal dat vraagt naar strips op deze site toch ook niet gaan overdrijven, hè. Bovendien is dit een gratis site waar Jordy, moderators en crew zich vrijwillig inzetten om er een tof geheel van te maken (dit geldt ook voor de andere metersites). Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onbeleefd om zo te hameren op veranderingen die je op deze site wil zien. Wees blij en tevreden met wat je al gratis en voor niks krijgt.

Het is prima om dit soort discussies te voeren, maar ik vind de toon in dit topic af en toe een beetje naar en opdringerig.

Verder lees ik ook wel eens een graphic novel of een kookboek, maar dat is wat mij betreft een compleet andere manier van lezen dan dat je met een roman doet. Ik zou daarom ook echt niet weten hoe ik mijn beoordelingscriteria wat betreft leesboeken zou moeten toepassen op andersoortige boeken. Ook al zouden kookboeken en strips / graphic novels toegelaten worden op deze site, ik zou er waarschijnlijk niks mee doen.
oke prima ! . dan blijft het zoals jullie willen . Het is inderdaad onbeleefd maar strips worden helaas vandaag de dag nog vaak onderschat dat was de reden van deze discussie maar sinds de discussie al langer aan de gang id begin ik het steeds vaker te begrijpen . Groet geralt of rivia
Wil ook mijn excuus aanbieden aan iedereen . Misschien werd ik een beetje opdringerig . Ik hoop dat voor deze actie mijn account niet verwijdert wordt .ik starte deze discussie niet uit frustratie maar uit liefde voor de strip .

Sol1 (moderator)
Geralt of rivia,
Niks mis met het opstarten van een discussie en de liefde voor strips delen wij.
Wat dat betreft vind ik die kookboekensuggestie een stuk enstiger van aard ...

Geralt of rivia
Sol1 schreef:
Geralt of rivia,
Niks mis met het opstarten van een discussie en de liefde voor strips delen wij.
haha dat begrijp ik heel erg goed ???

Je hoeft je excuses niet aan te bieden hoor geralt. Ik wilde alleen even mijn mening kwijt, net zoals jij dat ook doet. Gewoon zoals het soms op een forum gaat. Maak je niet druk, als de crew het een goed idee vindt dat er strips op de site komen, zal ze dat wel laten weten. Ik denk dat het goed is dat je de discussie hebt aangezwengeld, nu is het afwachten wat de crew besluit.

No hard feelings verder. ?

Geralt of rivia
handsome_devil schreef:
Je hoeft je excuses niet aan te bieden hoor geralt. Ik wilde alleen even mijn mening kwijt, net zoals jij dat ook doet. Gewoon zoals het soms op een forum gaat. Maak je niet druk, als de crew het een goed idee vindt dat er strips op de site komen, zal ze dat wel laten weten. Ik denk dat het goed is dat je de discussie hebt aangezwengeld, nu is het afwachten wat de crew besluit.

No hard feelings verder. ?
thanks voor je stem handsome devil

Haha, geralt, je bent me er eentje, hoor. Dat was geen stem. Eerder een onderstreping van de rest van mijn post.

Geralt of rivia
handsome_devil schreef:
Haha, geralt, je bent me er eentje, hoor. Dat was geen stem. Eerder een onderstreping van de rest van mijn post.
op de vorige pagina stond ? voor ja voor je stem sorry dat ik dat verwarde met je bedoeling .

Ted Kerkjes
Sol1 schreef:
Dat van die kookboeken was bedoeld als ironisch grapje van mijn kant, maar ik vrees dat dat niet als zodanig overgekomen is...
Excuses voor eventuele onduidelijkheden

Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Dat van die kookboeken was bedoeld als ironisch grapje van mijn kant, maar ik vrees dat dat niet als zodanig overgekomen is...
Excuses voor eventuele onduidelijkheden

Ik vermoed dat Sol1 ook een grapje maakte ?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:15 uur

geplaatst: vandaag om 05:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.