Boeken / Algemeen / Centraal stripboektopic
zoeken in:
2
Ted Kerkjes
geplaatst: 24 september 2019, 19:46 uur
Jason82 schreef:
Ik vermoed dat Sol1 ook een grapje maakte ?
Ah, gelukkig Ik vermoed dat Sol1 ook een grapje maakte ?
Het blijft toch lastig, die ironie
1
geplaatst: 24 september 2019, 20:06 uur
Ik had ‘m niet door, nee. Maar dat komt omdat op boekensites als Hebban je wel kunt stemmen op kookboeken.
3
geplaatst: 24 september 2019, 22:08 uur
De Officieuze Strippagina - Stripboeken
Naslagwerk voor stripboeken, niet bedoelt als zoethoudertje maar om het onder de aandacht brengen van. Heb al even gekeken naar Philèmon delen die de laatste jaren uitgegeven zijn. Sta zelf neutraal in de discussie en de opmerking van Ted Kerkjes over de 50% regeling was een pak van mijn hart.
Naslagwerk voor stripboeken, niet bedoelt als zoethoudertje maar om het onder de aandacht brengen van. Heb al even gekeken naar Philèmon delen die de laatste jaren uitgegeven zijn. Sta zelf neutraal in de discussie en de opmerking van Ted Kerkjes over de 50% regeling was een pak van mijn hart.
1
Geralt of rivia
geplaatst: 25 september 2019, 12:23 uur
chris reifert schreef:
De Officieuze Strippagina - Stripboeken
thanks reifertDe Officieuze Strippagina - Stripboeken
4
Bilal030
geplaatst: 28 oktober 2020, 19:22 uur
Heb hier een beetje rond gekeken en gelezen dat er bij sommigen behoefte is aan het bespreken van strips. Als stripliefhebber lijkt het mij een leuk idee. Het zou hier in dit draadje plaats kunnen vinden wat mij betreft. Ik weet dat ik hier regelmatig zou kijken en iets plaatsen over door mij gelezen strips, mocht er gebruik van gemaakt worden.
2
Bilal030
geplaatst: 28 februari 2021, 20:17 uur
Alhoewel ik liefhebber ben van strips in al haar verschillende vormen, denk aan Europese strips, Japanse manga en Amerikaanse Comics, lees ik voornamelijk Amerikaanse comics. Dit kunnen zowel superhelden zijn als realistische graphic novels. Mooie boeken die ik de afgelopen weken heb gelezen:
Assassin Nation (Kyle Starks en Erica Henderson)
Grappige comic vol actie over huurmoordenaars. Bruut geweld op een cartoony manier getekend. Het leest snel en heb gelachen om de leuke karakters. Het is met 5 hoofdstukjes een afgerond verhaal maar de potentie om een langere serie van te maken is er zeker. Jammer dat Image hier niet voor gekozen heeft. De makers laten dmv een cliffhanger de mogelijkheid in ieder geval open.
Paper Girls volume 1 (Brian K. Vaughan en Cliff Chang)
Weet nog niet wat hiervan vind. Goed genoeg om volume 2 te kopen, dat wel. De art van Cliff Chang en de inkleuring is erg mooi, de setting van tieners in de jaren 80 gemengd met Sci-fi en mysterie is geweldig. Een soort van Stranger Things vibe heeft het. Maar na 5 issues weet ik nog niet goed wat ik aan het lezen ben. Eigenlijk geen probleem maar ik hoop niet dat het de hele serie door onduidelijk blijft.
G.I. Joe: Cobra (Christos Gage, Mike Costa en Antonio Fuso)
Als ik de naam GI Joe zie denk ik niet van: dat moet ik lezen. Sterker nog, het doet mij niks. Als klein kind keek ik de cartoons maar al zeker 30 jaar heb ik er geen interesse meer in. Daarom verbaast het mij hoe goed dit is. Een zeer duister en hard verhaal over het infiltreren in terreurorganisaties. Hoe ver ga je om de missie te volbrengen? Verlies je onderweg je menselijkheid? Een afgerond verhaal bestaande uit 4 issues en een special.
Assassin Nation (Kyle Starks en Erica Henderson)
Grappige comic vol actie over huurmoordenaars. Bruut geweld op een cartoony manier getekend. Het leest snel en heb gelachen om de leuke karakters. Het is met 5 hoofdstukjes een afgerond verhaal maar de potentie om een langere serie van te maken is er zeker. Jammer dat Image hier niet voor gekozen heeft. De makers laten dmv een cliffhanger de mogelijkheid in ieder geval open.
Paper Girls volume 1 (Brian K. Vaughan en Cliff Chang)
Weet nog niet wat hiervan vind. Goed genoeg om volume 2 te kopen, dat wel. De art van Cliff Chang en de inkleuring is erg mooi, de setting van tieners in de jaren 80 gemengd met Sci-fi en mysterie is geweldig. Een soort van Stranger Things vibe heeft het. Maar na 5 issues weet ik nog niet goed wat ik aan het lezen ben. Eigenlijk geen probleem maar ik hoop niet dat het de hele serie door onduidelijk blijft.
G.I. Joe: Cobra (Christos Gage, Mike Costa en Antonio Fuso)
Als ik de naam GI Joe zie denk ik niet van: dat moet ik lezen. Sterker nog, het doet mij niks. Als klein kind keek ik de cartoons maar al zeker 30 jaar heb ik er geen interesse meer in. Daarom verbaast het mij hoe goed dit is. Een zeer duister en hard verhaal over het infiltreren in terreurorganisaties. Hoe ver ga je om de missie te volbrengen? Verlies je onderweg je menselijkheid? Een afgerond verhaal bestaande uit 4 issues en een special.
0
Sol1 (moderator)
geplaatst: 18 februari 2022, 15:58 uur
In januari 2021 bracht de Fransman Xavier Coste zijn stripboek '1984' uit, gebaseerd op een zeker boek met dezelfde naam: - xaviercoste.com (Franstalig)
Dat leverde hem op 19 oktober 2021 de 'Prix Albert Uderzo' 2021 in de categorie 'Meilleure contribution au 9ème Art' op: Les lauréats du Prix Albert Uderzo 2021 - ligneclaire.info (Franstalig)
Inmiddels is op 15 februari 2022 de Nederlandse vertaling verschenen bij uitgever Concertobooks.
Met 240 pagina's ligt de prijs echter wel tussen de € 30 à € 35.
Het Nederlandse plot is als volgt:
Dat leverde hem op 19 oktober 2021 de 'Prix Albert Uderzo' 2021 in de categorie 'Meilleure contribution au 9ème Art' op: Les lauréats du Prix Albert Uderzo 2021 - ligneclaire.info (Franstalig)
Inmiddels is op 15 februari 2022 de Nederlandse vertaling verschenen bij uitgever Concertobooks.
Met 240 pagina's ligt de prijs echter wel tussen de € 30 à € 35.
Het Nederlandse plot is als volgt:
In het Engeland van na de Koude Oorlog werkt Winston Smith, continu bewaakt door camera’s, spionnen en buren, aan het herschrijven van de geschiedenis. Maar hij voelt zich daar niet prettig bij en besluit op een dag om een dagboek bij te houden op een plek waar hij niet in de gaten gehouden wordt.
2
geplaatst: 4 mei 2022, 08:14 uur
Kennen jullie de stripboeken van Barbara Stok? Ik vind ze geweldig!
Haar nieuwste boek 'De filosoof, de hond en de bruiloft' gaat over Hipparchia, één van de weinige vrouwelijke filosofen uit de Griekse oudheid.
Barbara Stok heeft alles gedaan om het verhaal en de afbeeldingen te laten kloppen. Alles wat je op de tekeningen ziet, van kruiken en kleding tot voedsel en gebouwen, is dus gebaseerd op historisch onderzoek.
Hipparchia durft kritische vragen te stellen en Crates vindt haar daarom erg interessant. Hun opvattingen zijn verrassend actueel.
Dit boek is weer briljant bedacht, geschreven en getekend.
Lees meer op De filosoof, de hond en de bruiloft – Barbara Stok | Lalagè leest - lalageleest.nl
Haar nieuwste boek 'De filosoof, de hond en de bruiloft' gaat over Hipparchia, één van de weinige vrouwelijke filosofen uit de Griekse oudheid.
Barbara Stok heeft alles gedaan om het verhaal en de afbeeldingen te laten kloppen. Alles wat je op de tekeningen ziet, van kruiken en kleding tot voedsel en gebouwen, is dus gebaseerd op historisch onderzoek.
Hipparchia durft kritische vragen te stellen en Crates vindt haar daarom erg interessant. Hun opvattingen zijn verrassend actueel.
Dit boek is weer briljant bedacht, geschreven en getekend.
Lees meer op De filosoof, de hond en de bruiloft – Barbara Stok | Lalagè leest - lalageleest.nl
0
Bilal030
geplaatst: 4 mei 2022, 13:23 uur
Hier heb ik zeker wel interesse in. Haar boek over Vincent van Gogh is ook fantastisch. Ook omdat ik veel heb met het onderwerp maar ook de ‘simpele’ tekeningen van Barbara Stok zijn direct en helder waardoor de essentie overblijft, zonder poespas.
5
geplaatst: 22 augustus, 21:23 uur
Somber interview met Paul Geerts n.a.v. zijn 'laatste' strippublicatie. Als vroegere fan van Suske & Wiske herken ik wel het gevoel dat de ziel uit de serie is geraakt.
DPG Media Privacy Gate - demorgen.be
DPG Media Privacy Gate - demorgen.be
3
geplaatst: 23 augustus, 00:46 uur
Paul Geerts, enorm veel mooie albums heeft hij gemaakt. Mijn eerste Suske en Wiske albums waren De Gladde Glipper en De Gekke Gokker. Natuurlijk dacht ik dat het gewoon albums van Willy Vandersteen waren aangezien zijn naam erop stond, maar ze zijn toch echt door Paul Geerts getekend. Inderdaad, de serie zou nooit meer magisch aanvoelen zoals het onder Vandersteen en Geerts dat wel deed. Het doet een beetje pijn maar het is daarna gewoon enorm slecht geworden helaas.
1
geplaatst: 23 augustus, 15:13 uur
Zijn er meer abonnees van het stripblad Eppo? Sinds de terugkeer in 2009 heb ik een abonnement. Zo blijf ik op de hoogte van de nieuwste Nederlandse strips. Het is leuke mix van nieuwe strips en nieuwe verhalen van klassiekers als Storm, Franka en January Jones.
2
Sol1 (moderator)
geplaatst: 23 augustus, 15:14 uur
Donkerwoud schreef:
Somber interview met Paul Geerts n.a.v. zijn 'laatste' strippublicatie. Als vroegere fan van Suske & Wiske herken ik wel het gevoel dat de ziel uit de serie is geraakt.
Dat is denk ik het gevolg van het verloren gaan van het Vlaamse volkskarakter en van de massaproductie van de strip; met bij dat laatste ook wat (continuïteits)fouten per verhaal.
Willy Vandersteen was een rasverteller en een goede tekenaar. Dat eerste lijkt bij zijn opvolgers toch wat minder te zijn.
Die massaproductie is al onder Paul Geerts ontstaan...
1
Sol1 (moderator)
geplaatst: 23 augustus, 16:23 uur
De journalist Geert De Weyer, van het artikel van De Morgen waar Donkerwoud hier naar verwijst, komt ook terug als schrijver van één van de hoofdstukken uit België door de Ogen van Suske en Wiske (2024).
Zijn bijdrage 'De Sluimerende Sluikreclame' daar gaat over 'De ongeziene productplacement in Suske en Wiske'.
Het is, zonder dat te veroordelen en zonder dat dat ten koste gaat van de verhalen, interessant te zien hoe zowel Vandersteen als Paul Geerts daarmee zijn omgegaan. Kenners van de strip zullen zich die 'placements' wel kunnen herinneren en dat kunnen beamen. Zoals Geert De Weyer constateert: "Je zou voor minder een van je hoofdpersonages een vette knipoog laten produceren op elk laatste plaatje".
Zijn bijdrage 'De Sluimerende Sluikreclame' daar gaat over 'De ongeziene productplacement in Suske en Wiske'.
Het is, zonder dat te veroordelen en zonder dat dat ten koste gaat van de verhalen, interessant te zien hoe zowel Vandersteen als Paul Geerts daarmee zijn omgegaan. Kenners van de strip zullen zich die 'placements' wel kunnen herinneren en dat kunnen beamen. Zoals Geert De Weyer constateert: "Je zou voor minder een van je hoofdpersonages een vette knipoog laten produceren op elk laatste plaatje".
1
Sol1 (moderator)
geplaatst: 28 augustus, 01:43 uur
B.B.A. schreef:
Zijn er meer abonnees van het stripblad Eppo? Sinds de terugkeer in 2009 heb ik een abonnement. Zo blijf ik op de hoogte van de nieuwste Nederlandse strips. Het is leuke mix van nieuwe strips en nieuwe verhalen van klassiekers als Storm, Franka en January Jones.
Van mijn kant helaas niet, misschien dat andere gebruikers hier verder op kunnen reageren?Zijn er meer abonnees van het stripblad Eppo? Sinds de terugkeer in 2009 heb ik een abonnement. Zo blijf ik op de hoogte van de nieuwste Nederlandse strips. Het is leuke mix van nieuwe strips en nieuwe verhalen van klassiekers als Storm, Franka en January Jones.
1
geplaatst: 28 augustus, 09:09 uur
Er zijn weinig zaken waar ik zo nostalgisch van kan worden als het lezen van strips. Of eigenlijk al bij het zien van strips. De kleurrijke covers in een stripspeciaalzaak, voelt zoals ik lang geleden bij de Bart Smit of Jamin kwam als kind.
3
geplaatst: 28 augustus, 11:31 uur
B.B.A. schreef:
Er zijn weinig zaken waar ik zo nostalgisch van kan worden als het lezen van strips. Of eigenlijk al bij het zien van strips. De kleurrijke covers in een stripspeciaalzaak, voelt zoals ik lang geleden bij de Bart Smit of Jamin kwam als kind.
Ik heb precies hetzelfde, in de kringloop of op een markt een stapel Juniorpress strips van Spider-man of verdedigers tegenkomen heeft nog hetzelfde effect op mij als toen ik twaalf was. Ik kom dan ook regelmatig met een stapeltje strips thuis waarvan ik mij achteraf dan afvraag wat ik er nu mee moet. Zodra ik begin te lezen realiseer ik mij weer dat het totaal niet meer dezelfde bevrediging teweeg brengt die ik als kind had. Aan mijn kinderen kan ik ze niet slijten dus regelmatig belanden ze weer bij de kringloop of eindigen ze op Marktplaats. Altijd weer bijzonder hoe het brein werkt:)
1
geplaatst: 28 augustus, 13:05 uur
Ben ook opgegroeid met Junior Press-comics van mijn broers. Spider-Man en de X-mannen. Zelf was ik meer van de Suske en Wiske, Lucky Luke, Asterix en Sjors & Sjimmie. Ik herken wat je zegt maar er zijn ook strips die ik nog steeds leuk vind om te lezen. Zoals een Kuifje, Guust, Gilles de Geus bijvoorbeeld.
1
geplaatst: 30 augustus, 12:14 uur
B.B.A. schreef:
Ben ook opgegroeid met Junior Press-comics van mijn broers. Spider-Man en de X-mannen. Zelf was ik meer van de Suske en Wiske, Lucky Luke, Asterix en Sjors & Sjimmie. Ik herken wat je zegt maar er zijn ook strips die ik nog steeds leuk vind om te lezen. Zoals een Kuifje, Guust, Gilles de Geus bijvoorbeeld.
o zeker, ik koop ook nog wel eens Amerikaanse omnibus van een X-Men verhaallijn uit mijn jeugd. Af en toe best leuk om weer eens te lezen, al doet het mij niet meer zoveel als vroeger. Het is vaak zelfs zo dat ik de sociale thema's in die verhalen nu veel beter kan waarderen als volwassene dan destijds als kind.
Van Asterix koop ik nog steeds gewoontegetrouw elk nieuw verschenen deel al moet ik zeggen dat ik nog steeds alle albums van de laatste tien jaar moet lezen. Gewone boeken krijgen toch altijd voorrang.
1
geplaatst: 30 augustus, 12:19 uur
Vergeten erbij te zeggen: ik ben een comics fanaat. Nederlandse en Belgische strips vind ik vooral vanwege de nostalgie leuk. Inderdaad, elk twee jaar koop ik de nieuwe Asterix (die sinds het nieuwe duo weer gewoon erg goed zijn, Uderzo is een wereldtekenaar maar geen scenarist). Maar ben vooral gek op Amerikaanse comics, van superhelden tot graphic novels.
2
geplaatst: 30 augustus, 12:39 uur
B.B.A. schreef:
Vergeten erbij te zeggen: ik ben een comics fanaat. Nederlandse en Belgische strips vind ik vooral vanwege de nostalgie leuk. Inderdaad, elk twee jaar koop ik de nieuwe Asterix (die sinds het nieuwe duo weer gewoon erg goed zijn, Uderzo is een wereldtekenaar maar geen scenarist). Maar ben vooral gek op Amerikaanse comics, van superhelden tot graphic novels.
Ik lees ze ook nog regelmatig. Tien jaar geleden had ik nog een grote verzameling maar heb ze uiteindelijk allemaal verkocht. Begin dit jaar begon het toch weer te kriebelen en heb weer een aantal omnibussen en Marvel Masterworks gekocht. Frank Miller's Daredevil, een hoop X-men omnibussen, Fall Of The Mutants, Mutant Massacre etc. Het zijn toch van die mijlpalen in de comicgeschiedenis die ik graag in de kast heb staan. Inmiddels ook de alle verschenen Epic Collections van X-Men op de kop getikt.
Mijn eerdere bericht sloeg ook meer op het nostalgie gevoel, oude Juniorpress strips tegenkomen en dan direct weer dat gevoel krijgen dat ik als kind had als ik op de markt in Utrecht naar de stripboekenkraam
ging en met stapels X-Mannen en Spider-Man thuis thuiskwam. Of van die JP strippaketten in de Zeeman meenam. Dat gevoel komt nog steeds wel eens terug als ik ze in de kringloop tegenkom, eenmaal thuis is de magie er dan wel weer vanaf, alleen die vertalingen zijn al tenenkrommend:)
De brievenpagina's zijn dan vaak wel weer leuk om terug te lezen.
2
geplaatst: 3 september, 22:21 uur
B.B.A. schreef:
Hmm interessant. Ik ben opgegroeid met de Eppo en Wordt vervolgd (zoals je wel weet ). Simpelweg magisch vond ik het, een jeugdherinnering om te koesteren.
Ik ga me erin verdiepen, zal eens kijken!
3
geplaatst: 4 september, 00:20 uur
B.B.A. schreef:
Of van die JP strippaketten in de Zeeman meenam. Dat gevoel komt nog steeds wel eens terug als ik ze in de kringloop tegenkom, eenmaal thuis is de magie er dan wel weer vanaf, alleen die vertalingen zijn al tenenkrommend:)
Of van die JP strippaketten in de Zeeman meenam. Dat gevoel komt nog steeds wel eens terug als ik ze in de kringloop tegenkom, eenmaal thuis is de magie er dan wel weer vanaf, alleen die vertalingen zijn al tenenkrommend:)
Ik herinner me dat bij de Kwantum vroeger een bundel stripboeken geseald lagen. Heel willekeurig.
Fantastic Four, Tarzan, Sgt. Rock , The Hulk, Spider-Man, Silver Surfer etc.
Stapels had ik toen. Uit nostalgie zo'n 15 jaar terug op Marktplaats een enorme zwik gekocht in een opwelling.
Ze roken naar "zolder" en kreeg weer wat nostalgie, maar ja... zou ik ze weer lezen? Ik heb ze weer weggegeven.
Wat Eppo betreft. Ik ben er mee bekend, maar kocht toen ik wat ouder was alle Storm en Trigie stripboeken en heb ze nog steeds.
Ook veel Suske en Wiske en Urbanus. De Belgische strips van weleer blijven goed.
Wat Jason82 aangeeft waren dat mooie tijden. Wordt Vervolgd met Han Pekel stond ook elke week op.
Ik denk er regelmatig aan om gewoon wat van die stripboeken open te slaan, maar pak toch altijd een boek. Het zal er wel een keer van komen. De nostalgie wordt ook hier gedeeld.
2
geplaatst: 4 september, 08:45 uur
Stripfestival Breda 2024 • 28 en 29 september 2024 - stripfestivalbreda.nl
Later deze maand vindt het jaarlijkse stripfestival in Breda plaats. Ik was er vorig jaar met mijn dochter en zal er dit jaar waarschijnlijk ook zijn. Misschien leuk om de stripliefhebbers van boekmeter daar te ontmoeten.
Later deze maand vindt het jaarlijkse stripfestival in Breda plaats. Ik was er vorig jaar met mijn dochter en zal er dit jaar waarschijnlijk ook zijn. Misschien leuk om de stripliefhebbers van boekmeter daar te ontmoeten.
5
geplaatst: 4 september, 23:23 uur
B.B.A. schreef:
Voor mij is dat relatief dichtbij Bilal! Maar kan niks beloven, de dagen ervoor ga ik mee met het schoolkamp van m'n dochter (groep acht) en het schijnt dat je daarna de hele zondag voor pampus op de bank ligt....
Vroeger ging ik in mijn oude woonplaats Kampen ook elk jaar naar het stripfestival in de zomer. Ik kocht altijd veel Rode Ridders, die kon je dan vrij goedkoop op de kop tikken. Ik denk dat ik er zeker 120 van heb. Storm, Trigië, Elfquest, Paling en Ko, kuifje, Lucky Luke, Suske en Wiske... bakken vol heb ik ervan, soms was een nieuwe voorkant (Storm) al genoeg om weer een nieuw exemplaar aan te schaffen. Het moeten er honderden zijn.
In de Eppo stonden echt tal van memorabele strips, vaak met een enorm gave sfeer. Waanzinnig gaaf om de wisselende strips van veelal 2 pagina's te lezen om vervolgens snel het exemplaar van een week later erbij te pakken om van al die strips de volgende 2 pagina's te lezen. Gelukkig kon ik toen als kind, nog niet gehinderd door kennis van de wereld door internet etc, volop wegdromen richting al die werelden. Afijn, 'nough said. Pure emotie.
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 08:47 uur
Zou wel leuk zijn maar ik begrijp het goed als je nog voor pampus ligt.
Ja, echt een stripliefhebber zo te zien. Heb ook nog bakken vol. Tijdens het opgroeien ontwikkelde mijn smaak zich van de bekende klassiekers naar strips als De familie Doorzon, Gilles de Geus en zeker ook Tom Poes en Olivier Bommel. Het laatste zie ik niet per se als strip, niet als wat ik onder strips versta, maar goed, het tekenwerk is heel mooi en Marten Toonder is beetje de Walt Disney van Nederland.
Ja, echt een stripliefhebber zo te zien. Heb ook nog bakken vol. Tijdens het opgroeien ontwikkelde mijn smaak zich van de bekende klassiekers naar strips als De familie Doorzon, Gilles de Geus en zeker ook Tom Poes en Olivier Bommel. Het laatste zie ik niet per se als strip, niet als wat ik onder strips versta, maar goed, het tekenwerk is heel mooi en Marten Toonder is beetje de Walt Disney van Nederland.
* denotes required fields.