menu

Boeken / Algemeen / Het e-book

zoeken in:
avatar van eRCee
Het is sowieso heel anders als je een CD draait dan als je downloads afspeelt; het gevoel van een album, dat afloopt als de CD klaar is ontbreekt volkomen bij lange afspeellijsten waar allerlei nummers door elkaar zijn geplempt. Ik moet er niks van hebben in elk geval. Bijkomend voordeel is ook nog dat CD's goedkoper zijn dan ooit.

mjk87 schreef:
Ik ben ook wel zo fijn bepaalde teksten (arresten, verdragsteksten) uit te printen en op belangrijke passages te gelen. Vind ik wel zo prettig lezen en leren.

Wat ik vreselijk vind zijn mensen die in een boek zelf gaan zitten markeren. Koop je een studieboek van 150 euro en dan maak je de helft van de bladzijden knalgeel.

avatar van mjk87
Tja, leert makkelijker. Als ik kleur weet ik zo ongeveer nog wat er in de buurt staat. Voor een tentamen nog alles een of twee keer doorlezen wat gekleurd is (dat gaat snller dan het hele boek) en ik kende genoeg voor mijn tentamen. En de meeste studieboeken waren het jaar erna al niet meer te gebruiken. ik deed rechten en dan verandert er genoeg om die boeken al snel waardeloos te maken.

@PeterW, boekjes vind ik ook belangrijk, zeker met de songteksten erbij.
Maar verder rip ik veel cd's omdat een simpele mp3-speler wel makkelijk mee te nemen is zo, en je kan met gemak 50 albums met hoge kwaliteit erop kwijt.

PeterW schreef:
(quote)

Nou, dat weet ik niet; ik heb mijn CD's en DVD's ook graag origineel.


Sluit ik me bij aan. Alles origineel, muziek ook, games ook, alles.

Ik heb toen de branders kwamen ook een downloadperiode gekend, maar bemerkte dat ik totaal het contact met alles kwijtraakte.....van alles kopieren, maar niet meer goed in de gaten wat er nu eigenlijk uit kwam, het gangbare spul maar binnenhalen. En ik merkte dus dat ik die gekopieerde zooi eigenlijk niet draaide, ondanks dat de beleving misschien wel hetzelfde is. Maar ergens doet het me dus niks zo'n kopietje, het is niks. Alles de deur uitgeflikkerd er van en gewoon alles kopen. Maar wel slim kopen, want ik haal hoeveelheden dat toch wel wat meer dan gemiddeld is. Dus even wachten en het kost echt niet zo gek veel meer hoor.
Mensen die alles gekopieerd hebben zijn geen echte liefhebbers, dat zijn uitvreters. En dan stoer doen over duizenden kopietjes......waar ze verder niks van af weten vaak, laat staan dat ze het geconsumeerd hebben.

avatar van eRCee
mjk87 schreef:
Tja, leert makkelijker.

Markeren werkt niet

avatar van mjk87
Ach ja. Je hebt ook uitzonderingen die de regel bevestigen Bij mij werkte het wel degelijk. \die grote lijnen haal je wel uit hoorcollege's of sowieso uit de boeken als je die een eerste maal leest. Ik heb het weleens geprobeerd zonder kleuren, maar vond dat echt een verschrikking. Het kostte me beduidend meer tijd de belangrijke stukken te kennen. Je ziet dan hele vlakken tekst die je weer helemaal opnieuw moet lezen omdat de essentie niet gekleurd is en je die niet zo makkelijk dan ziet. Want de belangrijkste zin staat nooit gelijk bovenaan of achteraan. Juristen kunnen immers niet schrijven (veel ervan). En 1500 pagina's per toetsweek vind ik dan te veel. En juist door te kleuren ben je actief bezig en onthoud ik in ieder geval meer.
En goed gelen is ook een kunde. Als je soms ziet hoe mensen met 5 kleurtjes hele bladzijden markeren, tja, dat werkt ook niet. Enkel die paar belangrijke zaken. Dan heb je de essentie en al die nonsens eromheen krijg ik dan vanzelf erbij. Al hoeft dat lang niet bij iedereen zo te zijn.

Ik zie dat hier een discussie al een tijd gaande is en om weer ontopic te gaan: Ik heb sinds 4 weken een e-reader met e-inkt scherm, ding koste me 59 euro en met een beetje downloaden heb ik er inmiddels al een aantal boeken op gezet. Nu ben ik er zeer tevreden over en kijk uit naar de komende vakantie waarin ik op m'n gemak al mijn boeken mee heb en dan niet mijn rug hoef te vertillen. Het enige is dat je de boeken niet door kunt verkopen dit vind ik vervelend. Ik koop graag nieuwen boeken die ik dan weer door verkoop of andersom koop ik boeken 2e hands om de kosten laag te houden. Is hier inmiddels een alternatief voor? Ondanks het gemak en de prettige manier van lezen is het voor mij persoonlijk nog steeds een vakantie meeneem oplossing. Ik koop het liefst nog altijd boeken met een mooie kast en van papier!

avatar van eRCee
In 2010 schreef ik:
eRCee schreef:
Heb jij wel eens een e-book gelezen dan? Het lijkt mij niet echt wat.

Van de week dan toch maar een e-reader aangeschaft (Kobo Touch) voor de vakanties. Heb nog niet echt gelezen, maar wel een aantal e-boeken van het Gutenberg project doorgebladerd. Ziet er goed uit.
Valt me wel op dat zo'n apparaat heel erg op het kopen van boeken is ingesteld, en nauwelijks op lenen (hoewel dat in sommige bibliotheken wel schijnt te kunnen).

Het zal voor mij een reis-gadget blijven denk ik, maar ik ben er in elk geval blij mee.

avatar van Rudi S
Ik heb sinds mei een Kobo Glo, prachtig apparaat, zeer tevreden.
Ik koop ook nog steeds boeken in de boekhandel, afgelopen zaterdag nog enkele fraaie gekocht.

avatar van liv2
Een vurige liefdesverklaring voor het papieren boek en een oorlogsverklaring aan het adres van Amazon en Apple in Jonathan Franzen's nieuwe boek 'The Kraus Project'


Jonathan Franzen veegt Amazon en Apple de mantel uit - Boeken - Knack.be

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden mijn Sony t2 gekocht. En ik ben er zeer blij mee. Heerlijk om zoveel boeken bij je te hebben als je op vakantie gaat!! Ben namelijk een zeer snelle en een veellezer, dus als ik een boek uit heb kan ik aan de volgende beginnen. Heerlijk om niet meer 3 boeken mee te nemen in mijn koffer, en als je ze uit heb dat je dan niks meer hebt om te lezen!!

Overigens heb ik mijn gewone papieren boeken verkocht, en ben ik helemaal over op e books. Ik hoop echt dat de markt wat aantrekt, en dat er meer en meer boeken ook als e book wordt verkocht. De aanbod is zó beperkt (tegenover papieren boeken) dat heel erg jammer is.

Leuk om een "boekenkast" vol met boeken te hebben die je al heb uitgelezen en die stof staan te happen. Zonde van het geld, en van de ruimte.

avatar van staralfur
Het idee van e-books staat me op zich wel aan, al twijfel ik of ik het fijn vind lezen (heb namelijk niet de meest makkelijke ogen). En daarnaast ben ik dol op de geur van echte boeken, ik zou nooit mijn collectie wegdoen. Een mooie gebonden hardcover, heerlijk om doorheen te bladeren.

avatar van Rudi S
Ik heb sinds een jaar een Kobo Glo en ik vind het een fantastisch apparaat, ik koop ook nog wel papieren boeken (Russische bibliotheek van Van Oorschot is o.a. nog niet beschikbaar) en vind die gebonden boeken ook mooi.
Maar toch koop ik tegenwoordig meer en meer e-books.
Zo'n reader neemt iets makkelijker mee en leest onder alle omstandigheden toch prettig.

Afzet e-boeken

Marktcijfers

Zelf nog niet aan het E-book en ik zie het er gezien de aantallen papieren boeken die ik nog moet lezen ook niet snel van komen. Wel mocht ik zo onderhand wel eens een schifting maken wat zo onderhand wel bij het oud papier kan. Zoiets als 'Poolbasis Zebra' van Alistair MacLean lees ik toch niet meer, hecht er geen waarde aan en is toch geen cent meer waard. Waar ik wel waarde aan hecht, vind ik gewoon mooi om te verzamelen en aan ruimte ontbreekt het mij niet. De Sven Hassels leveren niet eens meer zo gekke veel op, als ik het zo eens op Marktplaats bekijk (Pa zijn verzameling). Voor Ernst Friedrich zijn fotoboek(en) worden echter behoorlijke prijzen gevraagd.

Sinds 1 jaar een E-reader. Zéér tevreden mee. En de boeken zijn gratis op het internet te vinden. Zalig!

avatar van Donkerwoud
Charlotje* schreef:
En de boeken zijn gratis op het internet te vinden


Ik vrees dat je hiermee precies aan het punt raakt waarom veel mensen een hekel aan de E-reader hebben. Of heb je het niet over illegale downloads?

Dat kan ik begrijpen dat veel mensen er daarom niet tevreden mee zijn, maar het is heel handig. En het scheelt veel in mijn portemonnee!

avatar van Rudi S
Ik kies toch ook wel vaker voor een digitale aankoop (Kobo-Bol), je hebt hem meteen beschikbaar het scheelt een extra boekenkast en je kunt er veel in een keer meenemen.
Mooie uitgaves vallen dan nog steeds onder het heilige hebben en worden in de boekenwinkel gekocht.
Als je een leuke boekenwinkel in de buurt hebt is dat natuurlijk ook mooi om even te snuffelen, zaterdag bookstore day dus dan geen e-books kopen lijkt mij.

avatar van Arkan
Voor mij blijft de e-reader het summum van nog kunnen lezen.

Nu ik voor het kwartaalboek weer een boek bij de bibliotheek ben gaan halen weet ik weer hoe moeilijk het voor mij is om een boek vast te houden, zelfs nog met behulp van een book-seat.
Maar ook de e-reader zet ik op de book-seat en dan hoef ik alleen maar even te tikken om een bladzijde om te slaan.

Ik blijf de geur van een boek missen, maar kan nog wel lezen en dat is fijn, want het helpt me ook om mijn dagen in te vullen.

avatar van Jason82
Zeer begrijpelijk Arkan! Top dat je op deze wijze van boeken blijft genieten.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog 100 procent voor echte boeken ga. Wat ik daar tegenwoordig nog mooier aan vindt is dat men veel aandacht besteedt aan de Lay-out. Een mooie cover bijvoorbeeld kan mij echt verleiden tot het doen van een volstrekt impulsieve aankoop ?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Ik heb e.e.a. op m'n tablet staan, maar ik denk erover om ook een e-reader aan te schaffen.

avatar van Jason82
Voor de vakanties natuurlijk ideaal... ?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Jason82 schreef:
Voor de vakanties natuurlijk ideaal... ?

Dat zeker.

avatar van Lalage
Ik lees zowel papieren boeken als digitale. Vooral bij dikke zware boeken kies ik liever voor de e-reader en, zoals hierboven al genoemd, op vakantie of onderweg is het ook heel handig. Wij reizen meestal per trein en hebben dus geen auto om een doos boeken mee te nemen. Ik leen dan een aantal e-books van de bibliotheek, dat kost me niets en het weegt bijna niets

avatar van PAR
PAR
Ik lees bijna alles op de e-reader
Voornamelijk omdat mijn huis nu al propvol zit met boeken, en ik op een bepaald moment in mijn hoofd heb kunnen afstappen van het idee dat het boek fysiek vasthouden een vereiste is.
Daarnaast ben ik constant onderweg en is het gewoon makkelijker zo'n kleine kindle mee te dragen dan 2 kilo aan Dostoyevski.

avatar van Arkan
PAR schreef:
Ik lees bijna alles op de e-reader
ik op een bepaald moment in mijn hoofd heb kunnen afstappen van het idee dat het boek fysiek vasthouden een vereiste is.
Daarnaast ben ik constant onderweg en is het gewoon makkelijker zo'n kleine kindle mee te dragen dan 2 kilo aan Dostoyevski.



Ik lees ook alles op de e-reader alleen zweer ik bij de Kobo. Voor mij handig met mijn reuma, is niet zwaar om vast te houden. Met de nieuwe kan ik zelfs in bad want die kan er tegen. En op reis kan je zonder problemen een hele boekenkast meenemen zonder dat het iets weegt.

Ik heb ook even moeten wennen aan idee om niet meer fysiek een boek vast te hebben en het dichtslaan van het boek op het einde. Maar na jaren wil ik niet anders meer.

avatar van Lalage
Ik vind Kindle heel fijn. Mijn Kobo vertoont zoveel kuren dat ik overweeg om een Tolino aan te schaffen (ivm boeken met DRM-watermerk en e-books van de bieb). Heeft iemand daar ervaring mee? Het is de e-reader die te koop is bij Librisboekhandels.

avatar van PAR
PAR
Lalage schreef:
Ik vind Kindle heel fijn. Mijn Kobo vertoont zoveel kuren dat ik overweeg om een Tolino aan te schaffen (ivm boeken met DRM-watermerk en e-books van de bieb). Heeft iemand daar ervaring mee? Het is de e-reader die te koop is bij Librisboekhandels.


Voor mijn kindle had ik een Tollino, die hier verkocht wordt door de standaard boekhandel. Opzich niets mis mee (hoeveelheid opslaggeheugen en stevigheid zijn prima), maar ik vond het apparaat vrij traag worden eenmaal ik er een stuk of 100 boeken op had staan. Het lukte me ook niet om categorieën aan te maken zodat ik boeken kon ordenen op genre.

avatar van Arkan
Ik hoorde dat de Tolino bvb. ook niet overweg kan met de boeken die je bij Bol.com koopt. Maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
Mijn Kobo had in het begin wel wat mankementen, dat klopt, maar na enkele updates ging het stukken beter.
Daarbij had ik er ook veel te veel boeken op gezet, en dan liep hij heel soms vast. Maar met een paar honderd boeken er op heb ik dat probleem niet meer.

avatar van eRCee
Kindle is van Amazon, en Amazon hoort bij de as van het kwaad. Probeert monopoli te krijgen op boekverkoop enzo. Dus geen Kindle. (Dit bijvoorbeeld, heb wel ergere stukken gezien maar kan ik nu even niet vinden.)

Ik ben ook wel tevreden met mijn Kobo. Maar gebruik hem nog steeds alleen voor op reis. Vind het bieb-aanbod ook tamelijk beperkt qua literaire ebooks.

avatar van PAR
PAR
eRCee schreef:
Kindle is van Amazon, en Amazon hoort bij de as van het kwaad. Probeert monopoli te krijgen op boekverkoop enzo. Dus geen Kindle. (Dit bijvoorbeeld, heb wel ergere stukken gezien maar kan ik nu even niet vinden.)

Ik ben ook wel tevreden met mijn Kobo. Maar gebruik hem nog steeds alleen voor op reis. Vind het bieb-aanbod ook tamelijk beperkt qua literaire ebooks.


Oké, over de ethische kant heb ik nooit nadacht. Ich habe es niet gewusst

Gast
geplaatst: vandaag om 14:36 uur

geplaatst: vandaag om 14:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.