menu

Boeken / Algemeen / Het e-book

zoeken in:
Artemis schreef:
Spijtig dat ik nog steeds geen reactie krijg. Was hier echt benieuwd naar.

Sorrie Artemis maar ik was de topic kwijt! Wist dat ik ergens iets had geschreven over mijn e-reader en e-books maar kreeg nergens een update bij evt reactie!

Wat betreft de reader ben ik erg positief. Het apparaat leest prima en ik ben blij altijd boeken mee te kunnen nemen. Ik reis veel met de trein naar werk en heb ook altijd een erg zware tas bij me... als daar dan ook nog 1 of meerdere boeken in moeten is hij niet meer te dragen! Daarnaast vertelde ik al dat ik er niet aan moet denken om zonder boek in de trein te zitten dus kocht ik vaak op het station nog snel even een boek! Het vervelende daarvan is dat er veel populaire toptien boeken liggen die ik mogelijk normaliter niet als eerste zou hebben gekozen.

Toen ik in mei met vakantie ging had ik voor het eerst handbagage die niet kraakte onder het gewicht van literatuur en mijn ruimbagage kwam dit keer niet boven de 18 kg uit!
Bij het bezoeken van bezienswaardigheden had ik slechts mijn camera (ook nogal een fors ding) een blue guide (mijn favoriet) en mijn ereader in mijn tas! Zo kun je op een terrasje neerstrijken en nog even wat lezen zonder je blue guide te hoeven spellen.

Inmiddels is er nog slechts 1 boek op mijn ereader dat onaangeroerd is gebleven ( Gregorius). Dat laat ik nu even zo... ik heb nl nog heel wat papieren boeken liggen die onaangeroerd zijn.

Voor wat betreft de prijs van het e-book ben ik wel wat teleurgesteld... ik kocht bijvoorbeeld Kleine Bij voor 15 euro en die ligt in papieren boek inmiddels voor een tientje in de winkels... Wanneer je hierover klaagt dan krijg je standaard antwoorden als: 'ebooks hebben ook veel kosten voor de uitgever.... er zit een 19% btw tarief op e-books..' en meer van dat soort opmerkingen.

Ik denk dat het e-book de toekomst heeft maar dat wanneer de literaire wereld conservatief (= altijd op angst gebaseerd) blijft reageren ze straks met lege handen staan.
Mijn moeder ( 65 plusser) is volledig om... zij zag het wel zitten om in het buitenland lekker door te kunnen lezen ( ze leest gemiddeld een boek per dag). Een boek per dag is echt niet meer in je koffer te proppen als je voor langere tijd wegblijft.

Kortom er zal echt iets moeten gaan gebeuren.... de jeugd zal met zekerheid aan e-books beginnen (vooral met introductie van de ipad). De pensionada's zullen in hun tweede huis in spanje, italie en frankrijk zeker ook het voordeel van het ebook in gaan zien! Met een internet aansluiting kun je overal je nederlandse boek aanschaffen!!!!!

Vooralsnog dus positief over mijn ereader, minder enthousiast over de prijzen van de e-books.....

Artemis
Ik ben blij verrast met je antwoord over je ereader. We kennen eigenlijk nog geen mensen in onze nabije omgeving die zich zo'n apparaat hebben aangeschaft.

Wat de boekprijs aangaat, ligt het probleem telkens weer bij de uitgeverijen. Wij kunnen het weten want mijn echtgenoot is stripauteur en we hebben al menige discussie daarover gevoerd. De standaard antwoorden doen onze haren ten berge rijzen, maar er is niks aan te doen. Er is altijd wel een uitleg waarom de prijzen zo hoog liggen.
In contracten wordt nu ook rekening gehouden met de e-books.
Ik denk dat het onafwendbaar is, ongeacht de stugge houding van de literaire wereld.

Wat ik me nog afvraag : kan je het toestelletje ook liggend gebruiken ?
Ik lees graag een boek in bed. Kan dat ? Ik veronderstel dat je de lettergrootte ook kan aanpassen zodat je geen brilletje meer nodig hebt ?
Zelf kijk ik er vooral naar uit voor de "leesboeken".
Wat de documentatie/research voor mijn echtgenoot betreft, vrees ik dat de papieren versie nog teveel voordelen biedt.

Binnenkort bij de Aldi een e-reader in de aanbieding, maar als die dingen zo duur zijn is dat hele e-bookgebeuren echt niets voor mij. Voor die prijs haal je 200 boeken bij de kringloopwinkel.

Zelva schreef:
Binnenkort bij de Aldi een e-reader in de aanbieding, maar als die dingen zo duur zijn is dat hele e-bookgebeuren echt niets voor mij. Voor die prijs haal je 200 boeken bij de kringloopwinkel.

En die zijn nog leuker ook.

Als ik voor een boek betaal, is het toch vooral vanwege het hebben van het boek in de kast, moet het er ook mooi uitzien en zo - voor de rest haal ik echt alles in de bibliotheek. Zo'n e-reader zie ik wel zitten, maar ik zal er dus nooit voor betalen (behalve de aankoopprijs van het toestel dan natuurlijk) en daar houdt het dan blijkbaar al meteen op... Of de bibliotheken moeten op de kar springen, dat zou natuurlijk te gek zijn: je leent on line een boek, gratis uiteraard, en na zes weken is de termijn verstreken en verdwijnt het van je scherm

Artemis
over ebooks

In bovenstaande link zeer interessante lectuur gevonden. De voor- en nadelen opgesomd, zelfs de interactie met bibliotheken wordt erin besproken.

Natuurlijk ben ik het eens met Freud dat een echt boek prachtig is voor je boekenkast. Ook ik koop nog gewoon echte boeken, bovendien is niet alles te verkrijgen als e-book dus ontkom je er niet eens aan al zou je willen.

Ik denk ook dat je de e-reader en e-books niet moet zien als een vervangend product maar als een nieuw product! Een ereader zal een bepaald publiek nooit trekken of bereiken maar ik denk ook dat er legio mensen zijn die nooit een boek kopen en alleen maar huren. Voor die mensen zal een ereader zeker niet aantrekkelijk zijn mits ze inderdaad ebooks zouden kunnen gaan huren op een door de bibliotheek ter beschikking gegeven apparaat (ik denk nl dat ze nl ook niet bereid zijn om minimaal 200 euro aan een reader uit te geven)

Daarom is het voor de ebook markt zo belangrijk om zich eens te beraden op wie nou eigenlijk wel bereid is een ereader en ebooks aan te schaffen!!
Ik ben al overstag en gebruik mijn reader geregeld (zoals ik al zei met vakantie en in de trein, in het vliegtuig, op een terrasje en in bad)

Aan de andere kant ben ik geen lid van de bibliotheek en koop ik sowieso alle boeken al! Ik ben nooit een bibliotheek lezer geweest en heb een hekel aan muffe tweedehands exemplaren met allerhande menselijke viezigheden op bladzijdes.... Daarnaast ben ik zelf een kladderaar die in zijn boeken schrijft en ezelsoren vouwt bij passages die ik mooi vind zodat ik die nog eens terugkan lezen.

Vooralsnog is voor mij het grootste voordeel.. de compactheid van het mee te slepen boek en het feit dat ik een hele bibliotheek tegelijk bij me heb zodat ik nooit zonder boek zit en altijd keus heb uit verschillende boeken.

Het grootste nadeel is dat de prijs vooralsnog geen redelijke prijs is ten opzichte van het reallife exemplaar en dat een echt boek gewoon een prachtig product is, bovendien is er niets heerlijker dan door een echte boekwinkel te struinen! Maar goed er zijn zat mensen die al hun boeken bij bol.com of eci bestellen....

Amsterdam, 5 oktober 2010

Sinds gistermiddag is de roman Mede namens mijn vrouw van Aliefka Bijlsma al ruim 6500 keer gedownload als gratis e-book.

Uitgeverij Augustus, Aliefka Bijlsma en eBook.nl stellen het e-book sinds gistermiddag gratis ter beschikking. Met deze actie wil zij onderzoeken of het gratis verstrekken van het digitale boek de vraag naar het papieren boek in de boekhandel doet toenemen. Ook is het een manier om deze tweede roman van Aliefka Bijlsma, die juni j.l. verscheen, nog eens onder de aandacht van lezers te brengen.

Tot nu toe werden ruim 1100 exemplaren via de boekhandel verkocht, de tweede druk is inmiddels in gang gezet.

Al kort na het begin van de actie stond de teller op 1200 gedownloade exemplaren. Gisteravond werd op een gegeven moment 1 boek per minuut gedownload. In de nacht was het even stil en momenteel gaat het in een tempo van ongeveer 1 boek per 2 minuten.

liv2 schreef:
Het gevoel van papier in je handen is onovertroffen en voor mij niet te vervangen....

Heb je helemaal gelijk in, maar zo'n reader is wel verrrekte handig .
Makkelijk op vakantie. Je neemt gewoon je hele bibliotheek mee. Is niet zwaar dus leest makkelijk in bad en bed. Verlichte achtergrond dus geen getrut met lampjes waar je hoofd voor lastige schaduw zorgt. Apparaat onthoudt waar je gebleven bent in een boek.
DRM code is makkelijk te kraken dus die biebboeken kan je gewoon houden en verspreiden.
Lijkt natuurlijk erg op de ontwikkelingen in de muziek van de afgelopen 15 jaar. Dus ik ben benieuwd waar het naar toe zal gaan, maar tegenhouden door de uitgevers lijkt me onmogelijk. Ik kan me nog herinneren dat Disney het vertikte om zijn films op video uit te brengen en dat heeft ze heel wat geld gekost.
Ook ik heb liever een ouderwetse LP in handen verpakt in een fraaie hoes, maar die cd's zijn toch wel makkelijk en op mijn mp3speler zijn die lp's lastig af te spelen .

In Overigen > Algemeen > E-readers:

Dag allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar of er hier mensen zijn die gebruik maken van een e-reader en hun ervaringen, wat voor e-reader, waar je op moet letten bij aanschaf, of e-books goed verkrijgbaar zijn etc.

Zit er zelf over te denken er 1 aan te schaffen / voor de birthday te vragen namelijk

E-readers zijn wel fijn vooral als je bijvoorbeeld veel onderweg bent maar kan nooit tegen de magie op van gewoon een boek lezen.
Van een scherm aflezen ben ik ook geen fan van, tegenwoordig kijken we genoeg tegen schermen aan, doe mij maar bladzijdes.
Tegenwoordig zijn die dingen niet zo duur en je kan genoeg gratis boeken downloaden of anders voor een goedkoop bedragje kopen.

DMF
Onlangs heb ik een e-reader aangeschaft. Ik heb er inmiddels één boek op gelezen, maar het bevalt echt prima. Het argument 'van een scherm aflezen is niet fijn' gaat (voor mij) zeker niet op. De schermen van tegenwoordig zijn van een dusdanige kwaliteit, dat je geen last van je ogen krijgt, ook al lees je uren achter elkaar. Je merkt niet eens dat je van een scherm afleest.
Let er bij aanschaf wel op dat er een eInk scherm op zit. Er zijn veel instapmodellen voor een euro of zeventig, maar die hebben TFT schermen (die ook in je laptop/computer zitten) en dat leest inderdaad niet fijn. Een eInk scherm is echter ontzettend rustig aan je ogen. Het is immers geen lichtbron: je kijkt dus niet in het licht, maar je hebt een lichtbron in je omgeving nodig om te lezen. Net zoals een echt boek dus.

Verder is een echt boek natuurlijk wel mooier, maar een e-reader heeft ook ontzettend veel voordelen. Ik erger me bijvoorbeeld ontzettend erg aan boeken met een klein lettertype en kleine regelafstand. Dat leest gewoon niet fijn. Met (de meeste) e-readers kun je lettertype- en grootte naar eigen voorkeur aanpassen, wat heel erg fijn is.
Qua beschikbaarheid is het wel belangrijk of je alleen Nederlandstalig of ook Engelstalig leest. Nederlandse e-books zijn echt absurd duur, terwijl je Engelse e-books voor een schijntje kan kopen.

Bij aanschaf dus vooral letten op de aanwezigheid van een eInk scherm. Ikzelf heb een Bebook Club S: een vrij standaard reader, maar wel met het allernieuwste scherm. Daarentegen heb je geen extra's, zoals een touchscreen (maar daar heb ik ook een bloedhekel aan) of een Wi-Fi connectie (waar heb je die voor nodig? Ik wil lezen, niet mailen...). Die heb je al voor een leuk prijsje.

Ik heb sinds een jaar een e-reader, en het heeft mij echt weer aan het lezen geholpen.
Ik begon met een goedkope e-reader met tft scherm, maar die heb ik verkocht en er een met Eink scherm voor in de plaats genomen. Dit bevalt echt zo goed!
Het voordeel vind ik dat je lekker liggend in bed (welliswaar met een lampje erbij) kan lezen zonder dat je op een gegeven moment kramp in je handen krijgt van het almaar draaien van het boek.
Het lettertype en de grootte hiervan kan aangepast worden naar eigen smaak en het apparaat onthoudt zelf waar je gebleven bent.
Al met al veel voordelen. Wat het downloaden van boeken betreft, ze zijn inderdaad prijzig, maar voor mij is het een voordeel dat je niet meer hoeft te wachten voor je een boek binnen hebt.

Deze week was er een documentaire op de BBC over het verdwijnen van het fysieke boek.

BBC One - Imagine, Winter 2011, Books - The Last Chapter? - bbc.co.uk

DMF
En eind 2012 is er ook een bibliotheek voor e-books. Ben wel erg benieuwd hoe ze dat gaan regelen.

E-books lenen in 2012

Misschien een bestand downloaden dat zichzelf encrypt na 3 weken?

lees momenteel Horns van Joe Hill op een Sony prs-t1 en ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt...

Ik denk dat we er niet aan ontkomen. Tijd om te overwegen ook e-boeken toe te staan.

Sinterklaas had voor het eerst in meer dan 40 jaar weer eens wat in mijn schoentje gestopt.

Dolgelukkig ben ik, ik kreeg van mijn Sint-echtgenoot een e-reader.
Het is de Kobo Glo geworden, en ik heb er al heel erg veel plezier aan gehad.

Ik lees nu duidelijk meer, vooral ook doordat deze dus een interne verlichting heeft, zodat je ook 's nacht bvb. in bed kan lezen, hoef je je partner niet te storen door het licht aan te knippen.

Echt genieten zo'n ding.

Oh ja, ik kreeg hem in een mooie roze kleur met een bordeaux-rode lederen etui erbij.

Moet ik nog vertellen hoe dankbaar ik mijn persoonlijke sint ben?

Ik vind het echt helemaal niks een e-book/e-reader. Ik ben vaak vooraan te vinden met nieuwe dingen/technologie.....helemaal gelukkig toen ik internet had en de games zag die er waren/kwamen...online spelen, fantastisch allemaal.
Maar!!! Ik begon muziek te downloaden en cd's kopiëren. Echter betrof het dan vaak bekend spul, ik ging niks nieuws meer ontdekken. En ik kwam er achter dat ik het spoor bijster was geraakt. Ergens kwam ik in aanraking met muziek dat ik "gemist" had. Hoe was dat in vredesnaam mogelijk? Door domweg als een schaap, met de massa mee, te kopiëren dus. En ik hield het populaire rommelwerk in stand, zocht de randjes niet meer op. Weg er mee, kopen gewoon en dan in de hoek waar mijn hart echt ligt en zodoende artiesten belonen die het ook verdienen, want die zogenaamd niet populair zijn en doodgezwegen worden op radio en andere media die ons zogenaamd wel even wijsmaken wat je zou moeten luisteren......bah.

Games kopieerde ik ook als een dolle. En op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik het gekopieerde spul eigenlijk niet of nauwelijks luisterde en in het geval met games dus niet speelde. Er zat geen waarde aan. De ervaring zal misschien hetzelfde zijn, maar het gevoel is compleet anders. Je hebt eigenlijk helemaal niks. Van die types die zeggen dat ze filmliefhebber zijn en dan bergen zooi op zo'n mediaspeler hebben staan. Dat zijn paupers, het tegenovergestelde van liefhebber, uitvreters. En als het er legaal op staat, ok, dan is er in ieder geval voor betaald. Maar dan nog heb je eigenlijk niets.
Dus ik wil een fysiek product, ik wil het vast kunnen houden, ik wil het in een kast zien staan, het kunnen ruiken, artwork op een cover zien, etc, etc.

Ik heb een enorme verzameling stripboeken..........wat een drama om dat op digitale wijze te zien. Dat is niet echt, dat is niet de ambacht die ik er mee associeer. Het volgen van de lijnen is een veel mindere ervaring, het is het gewoon niet.

Hetzelfde dus met een boek. Dat wil ik gewoon op papier, ik wil de bladzijdes kunnen omslaan, het ouder zien worden, vergelen, met de geur die daarbij komt kijken. Ik wil een mooie kast vol met boeken zien als ik thuis kom, de covers kunnen bewonderen. Het laatste dat ik wil is ook dat nog eens digitaal zien, ik kijk op mijn werk ook al meermaals op een scherm.........als ik en bureaubaan zou hebben was ik er al helemaal klaar mee geweest denk ik.

De technologie die we hebben is geweldig. Zeker om dingen te ontdekken. Maar alles de digitale hoek in duwen is eigenlijk een enorme verarming. Verder zou wat digitaal te verkrijgen is goedkoper zijn, want er zijn een aantal retail schakels tussenuit gehaald. Maar wat zien we? Dat het tegendeel waar is, echt te debiel voor woorden. En de mensen die er op over stappen laten het zich nog door de neus boren ook. Ongelooflijk.
Het mooie is dat ik diverse hobbies heb en als iets dus slechts nog digitaal te krijgen is en ik de keus niet meer heb er altijd nog een andere hobby is waar ik me zo op kan storten. Dan maar geen centjes meer van mij, geen punt.

liv2 (crew)
Mooi verwoord Bakema, de nagel op de kop.

Bakema, voor een groot stuk heb je natuurlijk gelijk.
En ik heb ook lang geen e-book gewild omdat ik wist dat ik het omslaan van de bladzijden; de geur van een nieuw boek of de charme van een veel gelezen boek zou missen.

Ik hou dan ook nog steeds mijn boekenkast, en leuke boeken zal ik ook nog blijven kopen.

Maar het lezen is nu voor mij een stuk makkelijker.
Een dik boek was voor mij vaak te zwaar om een tijdje vast te houden, en dat lukt met een veel lichter en kleiner e-book veel beter.
Ik wil blijven lezen ondanks mijn ziekte.
Ik heb namelijk psoriasis-artritis,een zeer agressieve vorm van reuma. Mijn handen en polsen zijn al danig misvormd en ik kan de momenten dat ik zonder pijn in mijn handen ben, makkelijk om mijn 10 vingers tellen.

Ook in het huishouden, voor het poetsen, in de keuken gebruik ik een boel hulpmiddelen, dus waarom mijn hobby niet blijven doen en ook hier een hulpmiddel gebruiken in de vorm van een e-book.

Ik ben en blijf reuze blij met mijn sinterklaasgeschenk, dat bovendien nog eens door een échte sint werd gebracht op 6 december.
Vond het super geregeld van mijn man, en ben er dan ook heel erg blij mee.

Ja, ok, dan begrijp ik natuurlijk helemaal dat je er enorm blij mee bent. Voor jou is het dan echt een uitkomst natuurlijk. En uiteraard ben je er blij mee . Ook als er geen omstandigheid verder achter/bij zit, als het "gewoon" een cadeau is of gewoon je eigen keus omdat jij dat graag wilt ben je er blij mee, niks mis mee ook natuurlijk. Ik verwoord natuurlijk slechts mijn mening.

Bakema NL schreef:
Ik verwoord natuurlijk slechts mijn mening.

En daar heb je dan ook het volste recht toe, we leven tenslotte toch in een wereld van vrije meningsuiting.

Ik ben zelf ook fan van het conventionele boek, maar denk dat ik op een gegeven moment toch een e-reader zal aanschaffen, al is het maar voor op reis. Nu ben ik namelijk tijdens m'n vakanties altijd aan het nagelbijten of ik wel genoeg boeken bij me heb.

Ik lees op vakantie nooit zoveel. Meestal koop ik een boek op het vliegveld, en vaak komt dat half gelezen waar mee terug (plus wat ik in het buitenland aanschaf).

Het gevaar kan op den duur zijn, nauwelijks inkomen voor auteurs.
Net als mp3 dat is voor de muziek-industrie.

E-boeken zijn per duizenden tegelijk te downloaden met 1 druk op de knop.
Een boek is dan gemiddeld 150-200 kb.

Ik ben ook liefhebber van het echte boek, om redenen, reeds door anderen genoemd, maar als in een bestek van een uurtje downloaden, je zomaar 20.000 boeken rijker bent....
Al dan digitaal, maar het zal best fijn lezen op een E-reader met E-ink scherm.
Als je download financier je niet, en zal wel een taboe zijn. Oké, maar ja....

Uit eerste hand kan ik dit verzekeren. Waarom voor een boek bij Bol.com ofzo, 7,95 betalen voor een file van een aantal kb.... dan wordt je ook weer afgezet. Anderzijds zit er weer weinig winst in...

E-books heeft zo zijn voor -en nadelen.
Of het boek ooit zal verdwijnen, betwijfel ik. Teveel lezers houden van "het boek" en zweren de digitale boeken af. Van VHS naar DVD, Cassette/CD naar MP3. Oke.
Maar een boek heeft iets dat de Videoband of CD niet heeft.

Slainte_Mhath schreef:
.
Maar een boek heeft iets dat de Videoband of CD niet heeft.

Nou, dat weet ik niet; ik heb mijn CD's en DVD's ook graag origineel.

PeterW schreef:
(quote)

Nou, dat weet ik niet; ik heb mijn CD's en DVD's ook graag origineel.

Het staat mooier in de kast ja, maar als ik kijk maakt dat werkelijk geen verschil. Zolang de kwaliteit maar goed is maakt het mij weinig uit dat het al dan niet gebrand of direct van een server afkomt.
Bij het lezen van een boek ben je je altijd bewust van het stoffelijke, niet de tekst maar het boek zelf dus. Ook dat kan gratis via een bibliotheek (en ook dan koop ik het liever), maar nog beter zo dan van een e-reader. Ik ben ook wel zo fijn bepaalde teksten (arresten, verdragsteksten) uit te printen en op belangrijke passages te gelen. Vind ik wel zo prettig lezen en leren.

Nou, ik vind hoesjes en bijbehorende tekstboekjes heel belangrijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:11 uur

geplaatst: vandaag om 01:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.