menu

Boeken / Algemeen / Het e-book

zoeken in:
In Boeken > Algemeen > E-books:

Kwam op de site van de Guardian dit artikel tegen:

Books: Kate Kellaway on the inexorable rise of the ebook ... and the mbook |
Books |
The Observer
- guardian.co.uk


Lezen we over niet al te lange tijd van het scherm? Wat denken jullie? Persoonlijk denk ik van niet... Moet er niet aan denken om na een hele dag achter het computerscherm ook nog eens 's avonds m'n boek van het scherm te moeten lezen.. Net zoals ik er niet aan moet denken om 's ochtends bij het ontbijt m'n krant van het scherm te moeten lezen.

Ben benieuwd hoe andere lezers daarover denken..

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Lezertje schreef:
Kwam op de site van de Guardian dit artikel tegen:

Books: Kate Kellaway on the inexorable rise of the ebook ... and the mbook |
Books |
The Observer
- guardian.co.uk


Lezen we over niet al te lange tijd van het scherm? Wat denken jullie? Persoonlijk denk ik van niet... Moet er niet aan denken om na een hele dag achter het computerscherm ook nog eens 's avonds m'n boek van het scherm te moeten lezen.. Net zoals ik er niet aan moet denken om 's ochtends bij het ontbijt m'n krant van het scherm te moeten lezen.

Ben benieuwd hoe andere lezers daarover denken..


Ik vind het ook helemaal niks, maar ik ben bang dat we daar wel naar toe gaan. Er zijn nu al boeken die alleen als ebook uitgegeven worden. Vorig jaar had je op omroep Max een spelletje, Stop de Tijd. Diegene die won kreeg een ebook cadeau met een aantal titels, degene de tweede werd kreeg een grote geïllustreerde atlas van een paar kilo. Ik zou alles op alles zetten om maar niet te winnen.

avatar van Grovonion2
Even de aandacht vestigen op het verschil tussen een ebook en een computerscherm: dat is enorm. Als je een ebook voor je ziet geloof je eerst niet dat het actief is, en lijkt het een beetje op de schermen van die fake GSM's die je in winkels ziet liggen. De look and feel is helemaal anders. Veel minder vermoeiend voor je ogen. Verder ben ik wel geen fan ervan, hou veel meer van de "look and feel" van papier

avatar van Dn!S
Ik zou er ook niet aan beginnen. In ieder geval niet om romans te gaan lezen. Een roman wil ik meestal gewoon hebben. Dat het mooi ergens kan pronken in een kastje, zodat ik niet van batterijen of elektriciteit afhankelijk ben om het te lezen bijvoorbeeld.

Voor spul voor school echter zou ik het wel een mooie uitvinding vinden. Iemand die regelmatig wetenschappelijke artikelen moet lezen bijvoorbeeld. Dat zou best eens kunnen werken.

avatar van John Frusciante
In Boeken > Nieuws > Boekennieuws:

Leon de Winter gaat zelf e-boeken verkopen

De Nederlandse schrijver Leon de Winter gaat e-boeken van hemzelf en zijn collega's verkopen. Zo omzeilt hij uitgevers en boekhandels.

Schrijver Leon de Winter wil zijn werk als e-book presenteren op een eigen site, die hij ook openstelt voor collega’s. Zijn boeken zullen niet bij Amazon of bol.com te downloaden zijn. De website gaat ©-SHED heten, naar de Egyptische godin van de schrijvers, Seshet. 'Elke schrijver kan daarop zijn eigen digitale winkel openen, met zijn/haar lezers chatten, informatie uitwisselen, video's plaatsen, work in progress aanbieden, geheel naar zijn/haar wens,' schrijft De Winter vandaag in een ingezonden stuk in de Volkskrant. Volgens De Winter worden schrijvers nu zij door de opkomst van het e-book de tussenhandel kunnen omzeilen de 'beheerders van de hele keten'.

Bron: www.nrcoeken.nl

Éindelijk een schrijver die het begrepen heeft. We moeten toe naar een systeem waarin de schrijver en de editor beloond worden voor het werk wat ze doen en dan heb je verder niemand nodig.

avatar van eRCee
Heb jij wel eens een e-book gelezen dan? Het lijkt mij niet echt wat.

eRCee schreef:
Heb jij wel eens een e-book gelezen dan? Het lijkt mij niet echt wat.


Het wachten is op een fatsoenlijke prijs voor de boeken en voor de reader en dan stap ik over. Maar ik heb al wel het een en ander in handen gehad en het is even wennen maar dan merk je er weinig van.

avatar van Freud
En wat dan met de boekenwinkels? Als ik van boeken houd, dan is dat in belangrijke mate de danken aan de heerlijke winkels waar je ze kunt vinden, doorbladeren, betasten en eventueel kopen - ik heb uiteraard ook wel eens een boek op het internet gekocht, maar enkel als er geen andere optie was...

avatar van eRCee
Gelukkig zijn er op stoffige zolderkamers waarschijnlijk nog genoeg boekenvoorraden om voor meer dan 100 jaar in tweedehandszaakjes te blijven circuleren, mochten ze accuut stoppen met boekdrukken.

avatar van dutch2.0
aegron schreef:
Éindelijk een schrijver die het begrepen heeft. We moeten toe naar een systeem waarin de schrijver en de editor beloond worden voor het werk wat ze doen en dan heb je verder niemand nodig.
Behalve natuurlijk iemand die de e-kaft ontwerpt, publiciteit verzorgt, je een voorschot geeft en contact heeft met buitenlandse uitgevers voor een eventuele vertaling. Kortom, het werk waarvoor uitgeverijen ooit zijn opgericht. En in dit specifieke geval zul je ook mensen nodig hebben die over de functionaliteiten van de site gaan. En ook die moet je betalen.

dutch2.0 schreef:
(quote)
Behalve natuurlijk iemand die de e-kaft ontwerpt, publiciteit verzorgt, je een voorschot geeft en contact heeft met buitenlandse uitgevers voor een eventuele vertaling. Kortom, het werk waarvoor uitgeverijen ooit zijn opgericht. En in dit specifieke geval zul je ook mensen nodig hebben die over de functionaliteiten van de site gaan. En ook die moet je betalen.


Als je het goed doet heb je drie groepen nodig:

De schrijver
Een editor
Een technische groep.

Publiciteit hoeft niemand voor je te regelen als je een goede site ontwerpt gaat dit vanzelf. Idem dito internationale vertalingen, voorschot hoeft nu niet meer. Eerst schrijven en dan betaald worden.

Overigens denk ik dat het gewoon twee doelgroepen naast elkaar worden Fysieke Boeken en Eboeken.

En zolang er geen goede bibliotheek is of de prijs van Eboeken boven of gelijk ligt aan Fysieke Boeken, gaat het nooit storm lopen.

avatar van John Frusciante
Ruzie met uitgever over e-boek

Internetboekhandel Amazon heeft dit weekend tijdelijk de verkoop geblokkeerd van boeken van uitgeverij Macmillan nadat de onderhandelingen over de prijzen van elektronische boeken waren vastgelopen.

Ook verwijderde het bedrijf Macmillan-titels van de ‘verlanglijsten’ van gebruikers van de e-reader Kindle, waarop de e-boeken kunnen worden gelezen.

Het is de eerste keer dat internetgigant Amazon zijn tanden laat zien omdat een uitgeverij een groter aandeel in de prijs van het e-boek probeert te bedingen.

Vrijdag haalde Amazon op zijn website de ‘buy-button’ weg bij de boeken van uitgeverij Macmillan. Dit is het vlakje op internet waarop[je klikt om een boek te bestellen. De buttons verdwenen bij boeken van onder anderen Man Booker Prize-winnares Hilary Mantel (Wolf Hall), en Andrew Youngs The Politician.

Amazon biedt e-boeken standaard aan voor 9,99 dollar, een lage prijs die bedoeld is om een markt te scheppen voor het e-boek. In een poging de greep op de prijsstelling te veroveren had uitgeverij Macmillan voorgesteld de prijs te verhogen naar tussen de twaalf en vijftien dollar voor een e-boek. De verkoper zou daarvan eenderde krijgen.

De prijs zou evenwel bepaald worden door de uitgeverij. In een bericht aan zijn auteurs zei Macmillan-topman John Sargent te zoeken naar een model voor intellectueel eigendom dat „eerlijk is voor de consument, maar dat ook recht doet aan degenen die het scheppen en publiceren.”

Later dit weekend leek Amazon bakzeil te halen, omdat de rechten van de boeken bij Macmillan liggen. Maar: „Amazon-klanten zullen zelf beslissen of ze 14,99 dollar redelijk vinden voor een e-book of niet.”

Amazon kwam in de zomer in opspraak toen het de gedownloade exemplaren van de roman 1984 van George Orwell wegens problemen met de rechthebbenden zonder aankondiging terughaalde van de Kindle. Het bedrijf bood hiervoor later zijn excuses aan.

De komst van het e-boek zet de verhoudingen in de boekenwereld in toenemende mate onder druk. In Nederland kondigde minister Plasterk (PvdA, Cultuur) dit weekend onderzoek aan naar de invloed van het e-boek op de boekenmarkt. Dit moet uitwijzen of een vaste prijs voor het e-boek, dat nu buiten de wet op de vaste boekenprijs valt, wenselijk is.

Bron: www.nrcboeken.nl

avatar van liv2
Het gevoel van papier in je handen is onovertroffen en voor mij niet te vervangen....

avatar van John Frusciante
liv2 schreef:
Het gevoel van papier in je handen is onovertroffen en voor mij niet te vervangen....


Daar ben ik het volkomen mee eens.

avatar van Slainte_Mhath
John Frusciante schreef:
(quote)


Daar ben ik het volkomen mee eens.


en ik ook.

Patran
Slainte_Mhath schreef:
(quote)


en ik ook.


En ik niet (helemaal)

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een e-Reader en ik moet zeggen dat het inderdaad fijn is om af en toe een gewoon boek op te kunnen pakken en er in te lezen. Maar uiteindelijk gaat het om het verhaal. Inmiddels heb ik al een paar boeken uit op mijn e-reader en dit bevalt prima, vooral het feit dat je hem met 1 hand kunt vasthouden en omslaan vind ik erg fijn, dit maakt het lezen op mijn favoriete plekken (in bed en in bad) wel een heel stuk aangenamer.

(voor lesboeken ed. zijn papieren boeken nog altijd een must in mijn ogen, maar dit zie ik ook niet snel veranderen, tenzij er a4-formaat full colour e-readers komen)

avatar van Grovonion2
Patran schreef:
(voor lesboeken ed. zijn papieren boeken nog altijd een must in mijn ogen, maar dit zie ik ook niet snel veranderen, tenzij er a4-formaat full colour e-readers komen)
Komen eraan: http://www.wired.com/gadget.... Ik denk ook dat de iPad wel eens in dit segment zou kunnen scoren.

Patran
Het nadeel van die gadgets is dat het geen e-ink is. Dit is juist de techniek die e-books zo rustig voor je ogen maakt. Lezen van de iPad is hetzelfde als lezen van een beeldscherm, iets wat je niet voor je plezier gaat doen

avatar van Donkerwoud
Ik weet het nog niet. Er zijn zoveel positieve gevoelens die ik koppel aan het papieren boek. Struinen door een bibliotheek of boekhandel, op zoek naar dat ene onbekende pareltje. De geur van een versgedrukt boek als je het de eerste keren openslaat. Het kopen van een tweedehands boek, de bladzijdes vergeeld en vol ezelsoren, maar waarvan je het gevoel hebt dat het boek net zo goed geschiedenis als datgene wat erin geschreven staat. Maar het valt niet te ontkennen dat een digitaal antwoord op een boek ook zo zijn voordelen heeft. Neem maar de ruimte die het scheelt in de bagage bij een vakantie.

avatar van cortez
En dan meteen ook gedaan met die charmevolle boekenkasten, waar je zo enthousiast kunt door gaan neuzen? Pffff, ik weiger resoluut mee te gaan met die hype!

Incompatible Browser | Facebook

avatar van Pythia
Dan worden tweedehands boeken vast goedkoper......

avatar van cortez
Of duurder, als het rariteiten worden... Als er uberhaupt nog boekhandeltjes zullen zijn dan Maar ik denk en ik hoop eigenlijk dat die e-books nooit zullen aanslaan...

avatar van Pythia
Voor de zekerheid zal ik de papieren boeken maar flink blijven verzamelen

avatar van Donkerwoud
Ik denk niet dat het in de komende tien jaar al het papieren boek zal gaan vervangen. Mensen houden heel erg vast aan hun routines. Van televisie, kranten en magazines wordt ook al geruime tijd geroepen dat het verleden tijd is, maar ook dat bestaat nog steeds.



Zoiets moet je natuurlijk op een papieren pamflet drukken he...

Bovendien hoef je niet te kiezen, uiteraard; het zijn twee media die uitstekend naast elkaar en zelfs complementair kunnen bestaan.

En het feit dat al die digitale alternatieven hun uiterste best doen om maar zoveel mogelijk op hun papieren tegenhangers te lijken spreekt ook boekdelen (hihi).

Patran
De getoonde link spreekt van het beëindigen van intelligentie, lijkt me ietwat overdreven voor een medium dat juist, ook in het geval van veel klassiekers, ervoor zorgt dat boeken makkelijk toegankelijk zijn! Zie:

Main Page - Gutenberg

Mijn eigen boekenkast zal trouwens niet minder snel groeien/kleiner worden door deze aanschaf, puur omdat ik een goed gevulde boekenkast mooi vind! Maar het leesgemak van een e-reader in bed/bad is niet snel te evenaren door een papieren boek!

avatar van Remco
Sinds een week of twee ben ik de trotse bezitter van een sony prs600 e-reader. Na wat opstartproblemen met mijn digitale bibliotheek en het autoriseren van digital adobe id om de boeken de reader in te krijgen is het heugelijke feit daar: Ik las dit weekend mijn eerste e-boek! En dat was een prettige ervaring... heerlijk in het zonnetje, geen last van het felle zonlicht en waar ik ook ga altijd een hele bibliotheek aan leesmateriaal bij me! Nooit meer een tas vol boeken mee de trein in... just in case of een trein moeten missen om nog even snel een boek bij Bruna te scoren. Het apparaatje is zo lekker handzaam dat ik er eigenlijk altijd plek voor heb! Ik ben nog een beetje aan het expirimenteren met de pdf-jes maar als die het ook nog goed doen ben ik als een kind zo blij!!! Een apparaatje waar en mijn te lezen wetenschappelijke artikelen in kunnen en mijn favoriete literatuur! nooit meer kiezen voor of het 1 of het ander! En ik kan er nog notities/aantekeningen in maken ook!

Er is eigenlijk maar 1 echt ontevreden klant en dat is mijn zus die altijd gelijk mijn nieuwe aanwinsten in beslag nam zodra ik ze had gelezen. Een boek even uitlenen van de reader zit er gewoon niet in!

Artemis
Remco schreef:
Sinds een week of twee ben ik de trotse bezitter van een sony prs600 e-reader. Na wat opstartproblemen met mijn digitale bibliotheek en het autoriseren van digital adobe id om de boeken de reader in te krijgen is het heugelijke feit daar: Ik las dit weekend mijn eerste e-boek! En dat was een prettige ervaring... heerlijk in het zonnetje, geen last van het felle zonlicht en waar ik ook ga altijd een hele bibliotheek aan leesmateriaal bij me! Nooit meer een tas vol boeken mee de trein in... just in case of een trein moeten missen om nog even snel een boek bij Bruna te scoren. Het apparaatje is zo lekker handzaam dat ik er eigenlijk altijd plek voor heb! Ik ben nog een beetje aan het expirimenteren met de pdf-jes maar als die het ook nog goed doen ben ik als een kind zo blij!!! Een apparaatje waar en mijn te lezen wetenschappelijke artikelen in kunnen en mijn favoriete literatuur! nooit meer kiezen voor of het 1 of het ander! En ik kan er nog notities/aantekeningen in maken ook!

Er is eigenlijk maar 1 echt ontevreden klant en dat is mijn zus die altijd gelijk mijn nieuwe aanwinsten in beslag nam zodra ik ze had gelezen. Een boek even uitlenen van de reader zit er gewoon niet in!


En Remco ? Nog veel e-books gekocht/gelezen ? Ben benieuwd of het aan je verwachtingen beantwoordt.

Artemis
Spijtig dat ik nog steeds geen reactie krijg. Was hier echt benieuwd naar.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:05 uur

geplaatst: vandaag om 11:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.