menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Het e-book

zoeken in:
Sol1 (crew)
eRCee schreef:
Dit bijvoorbeeld, heb wel ergere stukken gezien maar kan ik nu even niet vinden.

Interessant stuk van New Republic, gelukkig ook genuanceerd, maar ondanks dat een monopoliepositie van Amazon niet goed is, vind ik het artikel wat onlogisch. Even advocaat van de duivel spelend: er wordt gesproken over het probleem van de 'remaindered copies', boeken die de boekwinkels niet verkocht krijgen en daarom teruggaan naar de uitgevers. Maar als 'third parties' dergelijke 'remaindered copies' gaan verhandelen, dan kunnen ze die toch alleen maar via die uitgevers verkrijgen? Boeken, die die uitgevers anders nooit (via de boekwinkel) verkocht zouden hebben? Waar ligt dan de schade?
Hetzelfde met het punt van de 'advance copies' ofwel 'advance review copies': daar heeft de uitgever de hand in en ik mag toch aannemen dat diezelfde uitgever het aantal 'advance copies' bepaalt aan de hand van zijn eigen verkoopprognoses?
Hoe sympathiek gaan de uitgevers daarbij zelf met hun schrijvers om?

eRCee schreef:

Ik ben ook wel tevreden met mijn Kobo. Maar gebruik hem nog steeds alleen voor op reis. Vind het bieb-aanbod ook tamelijk beperkt qua literaire ebooks.

Voor op reis is de e-reader nog altijd het ideale.
En ja, het aanbod in de bib is nog steeds een ramp.
Hier op het dorp zijn ze nog maar pas begonnen met e-books omdat er toch wel wat vraag naar was.
Maar ja, dan hebben ze nu 5 boeken waarvan ik er 4 al gelezen heb en de 5e me niet interesseerd.
Jammer dat ze dan niet meteen met nieuwe boeken beginnen. Maar goed, dat zal met de tijd ook wel verbeteren hoop ik.

Sol1

Ik kan je vragen niet beantwoorden, zo goed zit ik niet in dat wereldje, maar een patroon bij dit soort grote bedrijven is: streven naar monopolie, belastingontwijking en dataverzameling (net als Facebook, Google). Ik wantrouw dergelijke giganten diep. Het is tekenend dat je met een Kindle apparaat alleen maar boeken via Amazon kan gebruiken, dit is bij geen enkele andere eReader het geval.

Hier nog wat minder genuanceerde artikelen, vooral de eerste is de moeite, met o.a. de quotes: "Amazon is a destructive force in the world of bookselling" en "Every book purchase made from Amazon is a vote for a culture without content and without contentment":

klik

Klik

Klik

eRCee schreef:
Kindle is van Amazon, en Amazon hoort bij de as van het kwaad. Probeert monopoli te krijgen op boekverkoop enzo. Dus geen Kindle.

Eens, daarom koop ik ook nooit bij Bol. De Kindle heb ik gekregen. Meestal koop ik e-books bij Libris en dan zet ik ze om naar het Kindle-formaat. Soms kan dat niet.

Hier heeft de bieb al heel veel e-books te leen: Alle genres - onlinebibliotheek.nl En het groeit als kool. Maar die kunnen dus niet op de Kindle.

eRCee schreef:
Het is tekenend dat je met een Kindle apparaat alleen maar boeken via Amazon kan gebruiken, dit is bij geen enkele andere eReader het geval.

Met Calibre kan je epub omzetten naar mobi en dan lezen op de Kindle

Sol1 (crew)
Dat geklungel met die verschillende formaten, is voor mij één van de redenen geweest de e-bookboot nog even af te houden; met de zorg dat bij hard- en softwarewisselingen e-booken verloren kunnen gaan.

De geuren van boeken, geven die daarbij toch ook wel een eigen karakter.

Zelf gebruik ik al enkele jaren een e-reader, en een terugkeer naar het 'papieren' boek, zit er niet meteen aan te komen. Eerst had ik een goedkoop merk (waarvan ik de naam vergeten ben), later ben ik overgestapt naar een Kindle. Ik ben er heel tevreden mee, al heb ik geen ervaring met een Kobo of andere apparaten.

De beste functie van een e-reader (in dit geval Kindle) is de link met Wikipedia. Vooral voor non-fictie boeken, als er ergens een naam voorkomt waarvan je iets meer van wil weten, kan je er snel de wikipedia pagina op nalezen.

Boeken downloaden is zo gemakkelijk, om nog maar over het prijsverschil te zwijgen. Ik lees gemiddeld een 30-tal boeken op jaarbasis, dan hou je al eens rekening met het financiele. Mijn e-reader draag ik altijd en overal mee. Een 700-pagina tellend boek, zie ik mezelf nog niet overal mee sleuren.

Neen, het papieren boek zal me niet snel terugzien.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:08 uur

geplaatst: vandaag om 07:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.