Boeken / Algemeen / Kunnen vrouwen schrijven?
zoeken in:
0
geplaatst: 20 augustus 2012, 22:17 uur
Nee hoor, ze kunnen ook gewoon over shoppen gaan of het jonge moederschap, vriendinnen, maar dan altijd door een roze bril bekeken natuurlijk....
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 00:31 uur
liv2 schreef:
Nee hoor, ze kunnen ook gewoon over shoppen gaan of het jonge moederschap, vriendinnen, maar dan altijd door een roze bril bekeken natuurlijk....
Maar hoe zou je dat dan anders willen noemen?
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 16:59 uur
oh jawel, ik ga ervoor om het genre 'vrouw' (hier op boekmeter) te veranderen door 'chicklit'... (alhoewel het natuurlijk zegt: chick -literatuur, en een chick is een 'aantrekkelijke' jonge vrouw...)
Vermits dit een ingeburgerd gegeven is moet ik me daar bij neerleggen, maar ik zal al blij zijn dat het genre 'vrouw' wordt veranderd! Alle chicks zijn vrouwen , maar niet alle vrouwen zijn 'chicks' ,
Zal het vanavond nog aan Jordy voorleggen...
Vermits dit een ingeburgerd gegeven is moet ik me daar bij neerleggen, maar ik zal al blij zijn dat het genre 'vrouw' wordt veranderd! Alle chicks zijn vrouwen , maar niet alle vrouwen zijn 'chicks' ,
Zal het vanavond nog aan Jordy voorleggen...
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 18:53 uur
Ik vind dat ook maar een raar woord, klinkt ook als chic-klit, en dat roept iedere keer weer associaties op.
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 18:56 uur
PeterW schreef:
Ik vind dat ook maar een raar woord, klinkt ook als chic-klit, en dat roept iedere keer weer associaties op.
ha!, zo had ik het nog niet bekeken

0
geplaatst: 21 augustus 2012, 19:05 uur
liv2 schreef:
(quote)
Laat ik zeggen dat ik het vanaf het begin zo bekeken heb. Later daagde het pas dat dat lit moest zijn zonder k en als afkorting voor literatuur stond. Stom, maar echt waar.

0
geplaatst: 21 augustus 2012, 19:13 uur
0
geplaatst: 23 augustus 2012, 20:07 uur
PeterW schreef:
Daar kan ik op in gaan, maar dat doe ik niet.
(quote)
Daar kan ik op in gaan, maar dat doe ik niet.
is a joy forever.
Ik lees ook weleens chicklits. Leuke humor, vanuit oogpunt van de vrouw gezien.
Vooral de Kinsella's zijn hilarisch.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 12:33 uur
liv2 schreef:
En hier is helemaal niets mis mee, het enige waar ik wel GROTE problemen mee heb is het feit dat onder genres ( ook hier op boekmeter) een apart item 'vrouw' wordt aangeduid. Wat blijkt nu, daar horen dus alle meest onozele 'chicklit's bij. Ik heb als vrouwelijke toevoeger altijd de meeste moeite om daarbij dan als genre 'vrouw' bij in te voegen. Kunnen we hier op boekmeter eens geen brainstormpje voeren om dat soort boeken eens onder een ander woord toe te voegen? Zou mij als vrouw alvast veel plezier doen! En ik denk dat ik hierin niet alleen zal zijn! Ik zal als eerste eens een poging wagen: 'Roze Wolk' boeken
En hier is helemaal niets mis mee, het enige waar ik wel GROTE problemen mee heb is het feit dat onder genres ( ook hier op boekmeter) een apart item 'vrouw' wordt aangeduid. Wat blijkt nu, daar horen dus alle meest onozele 'chicklit's bij. Ik heb als vrouwelijke toevoeger altijd de meeste moeite om daarbij dan als genre 'vrouw' bij in te voegen. Kunnen we hier op boekmeter eens geen brainstormpje voeren om dat soort boeken eens onder een ander woord toe te voegen? Zou mij als vrouw alvast veel plezier doen! En ik denk dat ik hierin niet alleen zal zijn! Ik zal als eerste eens een poging wagen: 'Roze Wolk' boeken
En ik maar naïef denken dat die genre-aanduiding bedoeld was om schrijfsters als Dora Lessing mee te kunnen duiden.
0
geplaatst: 24 september 2012, 09:49 uur
Ik kijk net wat meer rond hier.....wat gelezen in dit draadje. En ik begrijp nu dat "vrouw" een genre is. Heeft niemand me ooit verteld, maar maakt het leven een stuk makkelijker. Eigenlijk zijn die wezens dus gewoon onder 1 noemer te scharen en "in gebruik" ongeveer hetzelfde!??!!
Welk een revelatie.....benieuwd wat ik nog meer ga aantreffen hier. Het had mijn leven toch gemakkelijker gemaakt als ik dit eerder had geweten.
Maar goed, ik moet weer wat doen....klussen in huis...zo'n mannending is dat....meer in mijn genre.
Kom er later nog op terug.
Welk een revelatie.....benieuwd wat ik nog meer ga aantreffen hier. Het had mijn leven toch gemakkelijker gemaakt als ik dit eerder had geweten.
Maar goed, ik moet weer wat doen....klussen in huis...zo'n mannending is dat....meer in mijn genre.
Kom er later nog op terug.

0
geplaatst: 24 september 2012, 11:05 uur
Om ook maar even een reactie te plaatsen. Tot liv2 hierover begon had ik geen moeite met determ 'vrouw'. Zonder er verder over na te denken had ik wel een idee wat dat betekende. En ook dat ik in die kaartenbak weinig te zoeken had. Nu zij er zo over begint, denk je wat meer na.
En ja, 'man' is er eigenlijk niet echt. Kan me zulke literatuur niet voor de geest halen die enkel echt voor mannen zou zijn. Bij vrouwen wel, temeer zij ook anders in elkaar zitten en wel prijs stellen op zulke werken.
Overigens, bij De Slegte zag ik ook de term 'chickllit' voorbij komen. Mag wat mij betreft worden aangepast als mensen zich aangesproken voelen.
En ja, 'man' is er eigenlijk niet echt. Kan me zulke literatuur niet voor de geest halen die enkel echt voor mannen zou zijn. Bij vrouwen wel, temeer zij ook anders in elkaar zitten en wel prijs stellen op zulke werken.
Overigens, bij De Slegte zag ik ook de term 'chickllit' voorbij komen. Mag wat mij betreft worden aangepast als mensen zich aangesproken voelen.
0
geplaatst: 24 september 2012, 11:17 uur
Aangesproken is nu wel een groot woord, het viel me alleen op dat bv de boeken van Doris Lessing bij sociaal staan ( de grote dame die opkomt voor de 'vrouwenzaak) waar ze ook thuishoren mi, ik vond het wel eens nodig om hier op te wijzen.... 

0
Ebenezer Scrooge
geplaatst: 2 januari 2013, 03:13 uur
Als Sylvia Plath een man was geweest, dan werd ze nu als de grootste dichter aller tijden beschouwd.
0
geplaatst: 7 maart 2016, 10:03 uur
Dit topic was ik nooit eerder tegengekomen. Wie de bestsellerlijsten van vandaag bestudeert, zal denken dat alleen vrouwen nog een pen in de hand nemen, want je ziet haast enkel namen met twee X-chromosomen (Lize Spit, Griet Op de Beeck, Paula Hawkins). Wegens gebrek aan tijd (de meeste dingen die ik dezer dagen lees, dragen titels als Collective sensemaking about reading: How teachers mediate reading policy in their professional communities - ook wel geschreven door een vrouw) en een klein beetje aan interesse, kan ik niks zeggen over de kwaliteit van hun pennenvruchten. Echter, ik heb drie boeken van vrouwelijke auteurs in mijn top 10 staan. Daar voeg ik dan nog graag Harper Lee en haar klassieker To kill a mockingbird aan toe. Dat lijkt me voldoende evidentie om de vraag uit de titel van dit topic met 'Ja' te beantwoorden.
0
geplaatst: 7 maart 2016, 11:59 uur
In 2016 zou ik eerder de vraag stellen: kunnen mannen nog schrijven? 

0
geplaatst: 7 maart 2016, 13:23 uur
Wacht maar tot mijn debuutroman uitkomt. Al zal dat eerder 2026 worden 

0
geplaatst: 7 maart 2016, 13:36 uur
2026 is waarschijnlijk het jaar van de gender-neutrale, a-seksuele, new hipsters.
0
Ted Kerkjes
geplaatst: 21 mei 2016, 16:58 uur
Imme Dros, Annie M.G. Schmidt, Joke van Leeuwen, Hella S. Haasse... Ik kan er nog wel meer noemen.
2
geplaatst: 16 augustus 2016, 15:54 uur
Eerst maar een bekentenis: Ik heb geen enkele reactie gelezen en misschien slaat mijn antwoord daarom nergens op.
Ja, vrouwen kunnen schrijven. Niet elke vrouw, maar er zijn vrouwelijke schrijfsters die hun eigen tijd overleefd hebben en daarom nog steeds gelezen worden.
Kunnen mannen lezen, zou ik me daarom bijna gaan afvragen.
Ja, vrouwen kunnen schrijven. Niet elke vrouw, maar er zijn vrouwelijke schrijfsters die hun eigen tijd overleefd hebben en daarom nog steeds gelezen worden.
Kunnen mannen lezen, zou ik me daarom bijna gaan afvragen.
0
geplaatst: 16 augustus 2016, 16:17 uur
Ach, je slaat de spijker op de kop. Toen het topic net werd geplaatst zijn er enkele minder charmante uitspraken gedaan, maar inmiddels zijn zelfs de hardliners van toen erop teruggekomen.
1
geplaatst: 9 maart 2017, 15:57 uur
Weet bij God niet waar ik dit anders moet plaatsen, maar een grappig artikel op BuzzFeed over een grote boekhandel die alle werken van 'mannelijke auteurs' omdraaide. Het gevolg laat zich raden: A Bookstore Is Displaying All Books By Men Backward, And It's Eye-Opening - buzzfeed.com
0
geplaatst: 9 maart 2017, 18:25 uur
Leuk, maar 37% van de fictie geschreven door vrouwen is toch niet zo slecht? Valt me erg mee eigenlijk.
0
geplaatst: 10 maart 2017, 12:49 uur
Dat percentage heb ik glad overheen gelezen. Klinkt zo inderdaad minder heftig dan de toon van het artikel een beetje suggereert, al is 37% tegenover 63% nog altijd uit balans.
* denotes required fields.