menu

Boeken / Algemeen / Kunnen vrouwen schrijven?

zoeken in:
Mijn moeder en al haar vriendinnen, mijn tantes, mijn oma, mijn zusje, mijn eigen vriendinnen, mijn vrouwelijke klasgenoten en al mijn andere vage, vrouwelijke kennissen willen nog wel eens een boekje lezen van een Simone van der Vlugt (gniffel) of Maria Mosterd (ha!) of een andere hedendaagse vrouwelijke schrijfster. Nu heb ik mij wel eens gewaagd aan een dergelijk boek, en ik zou liegen als ik zou beweren dat ik er goede herinneringen aan over heb gehouden: vooral de bizar lelijke zinnen, infantiele personages en voorspelbare plotjes knelden toch wel een beetje. Ook Het boek van de penis van Maggie Paley, dat ik momenteel lees voor een schoolopdracht (en omdat ik, zijnde een echte man, die echte mannenboeken leest, dol ben op mijn penis), stikt van de lelijke passages en ongeïnspireerd schrijfwerk - al stoort het in dit geval minder, gezien het een informatief boek is. Daarnaast viel het me op dat er in mijn top 10 geen enkele vrouwelijke schrijver prijkt.

Dit alles doet bij mij toch de - lekker provocerende - vraag rijzen: kunnen vrouwen schrijven?
Zo ja, wat moet ik dan wél lezen (en ook belangrijk: wat moet ik zeker vermijden?), en zo nee, waarom niet?

Reacties van zowel mannen als vrouwen zijn welkom

Donna Tartt, Magda Szabo, Isabel Allende en (van een andere categorie) Astrid Lindgren zijn alvast vrouwelijke auteurs die wel aardig gewaardeerd worden.

Over een wat diepgaander (en politiek correcte) reactie denk ik nog na

avatar van Pieter
Vandaag won nog zelfs een vrouw de Nobelprijs voor Literatuur.

avatar van dutch2.0
Margaret Atwood, Beryl Bainbridge, Amelie Nothomb, Hella Haase, Elfriede Jelinek, Toni Morrison, Nadine Gordimer en zo zijn er nog veel meer. Allemaal de moeite waard. En al ken ik die boeken niet, ook de romans van Jane Austen en de zusjes Bronte schijnen de moeite waard te zijn.

Sai
Virginia Woolf is de enige vrouw die ik echt in mijn top 10 zou zetten, maar Joyce Carol Oates, Iris Murdoch en Marguerite Yourcenar zijn ook niet de minsten.

Verder kan het ook zo:
Mijn vader en al zijn vrienden, mijn ooms, mijn opa, mijn broertje, mijn eigen vrienden, mijn mannelijke klasgenoten en al mijn andere vage, mannelijke kennissen willen nog wel eens een boekje lezen van een Kluun (gniffel) of Elvis Peeters (ha!) of een andere hedendaagse mannelijke schrijver.


Dit alles doet bij mij toch de - lekker provocerende - vraag rijzen: kunnen mannen schrijven?

Gewoon alle feministische quatsch vermijden (dit geldt ook voor de meisjes alhier op het forum, nergens voor nodig dames) en dan valt er heel wat moois te beleven in de literaire wereld van de vrouw.

avatar van Marcel
Dionysos schreef:
Gewoon alle feministische quatsch vermijden

Ja, dat wou ik nou net zeggen.
Saskia Noort... Karin Slaughter... om te kotsen gewoon.

avatar van Marcel
Kunnen vrouwen schrijven?


(afbeelding)


avatar van Slainte_Mhath
Mo Hayder

Mo Hayder heb ik inderdaad eens een boek van gelezen. Simone van der Vlugt laat ze ver achter zich, dat is een ding wat duidelijk is

@ Marcel: Karin Slaughter... mijn moeder verslindt die boeken. Heb er eens eentje van gelezen: las lekker weg, maar meer ook niet.

Titels van boeken zouden overigens ook fijn zijn; zijnde een man zit ik namelijk liever op mijn luie reet, in plaats van dat ik zelf uitzoek wat de beste boeken van de genoemde schrijfsters zijn

Jane Austen: alles
Margaret Atwood: The Handmaid's tale of The Blind Assassin
A.S. Byatt - possession
Elizabeth Kostova - The Historian
Harper Lee - To kill a Mockingbird
Elizabeth Bear - Blood and Iron
Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrel
Robin Hobb - Assassin's Apprentice
J. K. Rowling
Donna Tart


Zoiets?

avatar van Donkerwoud
Ach, we moeten ook niet vergeten dat mannen en vrouwen pas betrekkelijk recent als gelijkwaardig worden gezien. In de klassieke literatuur was er daadwerkelijk weinig ruimte voor intellectuele dames met een gepeperde schrijfstijl. In de jaren '60 en '70 sloeg het een beetje de andere kant op, met van die verschrikkelijke feministische rotzooi. Tegenwoordig zal de verhouding tussen mannen en vrouwen binnen de literatuur wel gelijkgetrokken zijn. Ik geef zelf veelal de voorkeur aan mannelijke schrijvers, maar er zijn zeker vrouwen die ook goede boeken weten te schrijven. In de fantasy zijn het juist de vrouwen die de kleur bepalen te midden van het grijze grauw wat de mannen ervan bakken.

avatar van eRCee
Ik moet eerlijk toegeven dat als ik een lijstje van 15 favoriete auteurs zou moeten opstellen er wellicht maar 1 vrouw bij zit. Sterker nog: van mijn stemmen in de categorie 4*-5* is er buiten de serie van Rowling slechts 1 voor een boek dat geschreven is door een vrouw (4* voor Jacqueline Park).
Dat ligt mogelijk deels aan mij, maar voor een deel toch ook niet.

Het aantal boeken van vrouwelijke auteurs dat tot de wereldliteratuur gerekend mag worden ligt namelijk beduidend lager dan dat van mannen. En in die al kleine categorie is er veel van het niveau Jane Austen, maar weinig van een niveau daarboven. Ook op dit moment zijn er toch niet heel veel interessante vrouwelijke schrijfsters (Krauss, Allende, dan houd het bij bij al even op?).

Verder wil het vooroordeel geloof ik dat vrouwen gemiddeld wat associatiever en beeldender schrijven, en mannen met analytischer en mogelijk inhoudelijker.

Goed, ik ben duidelijk meer gericht op mannelijke schrijvers. Maar als er iemand is met een echte ontdekking houd ik me natuurlijk aanbevolen. Sowieso wil ik nog eens wat meer van Virginia Woolf gaan lezen.

avatar van Bassievrucht
Mja, moet ook eerlijk bekennen dat ik geen boeken van vrouwen lees.

Vroeger Thea Beckman en Simone van der Vlugt, maar dat waren jeugdboeken...

Deze discussie heb ik ook eens met een (verontwaardigde) vriendin gehad, en ook toen kwam ik tot de conclusie dat vrouwen niet kunnen schrijven, of laat ik het zo stellen: ze kunnen mij niet boeien.

In bovenstaande berichten staat alleen Hella Haase die ik nog wel eens zou willen lezen, verder niemand.

EDIT: Ik denk dat hierbij moet worden gezegd dat mannen meestal over mannen schrijven en vrouwen over vrouwen. Logischerwijs kan ik me beter inleven in 'mannenboeken' en staat dat vrouwengeneuzel me totaal niet aan.

Wat ik me nu afvraag, staan jullie dan ook in de boekhandel of bibliotheek met een boek in je handen, en dat je dan denkt: 'mwaaah 't is een vrouw, zal wel niet veel zijn'. Want als je meer mannelijke auteurs leest is het nogal logisch dat je daarin meer vindt wat je aanspreekt. Plus, als je je niet in vrouwelijke auteurs verdiept, is het gevolg dat je naar bestsellerlijsten kijkt, en daarvan weten we nu eenmaal dat het merendeel gewoon voor de grote massa is. Van Dan Brown word ik ook niet vrolijk.

Als ik zo kijk naar bijvoorbeeld de Man Booker Prize dit jaar, overigens gewonnen door een vrouw (Hilary Mantel), dan is het aardig fifty fifty (vrouwen op de shortlist: A.S. Byatt, Hilary Mantel, Sarah Waters, mannen: J.M. Coetzee, Adam Foulds, Simon Mawer).

avatar van Bassievrucht
Nou ja, daar heb je wel een punt. Dat is bij mij ook wel het geval, als ik vrouwelijke auteurs zie liggen kijk ik er amper naar om. Eigenlijk vanwege hetgeen ik in mijn vorige bericht zei: Ik wil boeken over mannen lezen. Dat die vrijwel altijd door mannen worden geschreven, tsja, dat is gewoon niet anders.

Als iemand een specifiek boek van een vrouw heeft waarvan hij of zij zegt: Die móet je lezen; kom maar op!

avatar van eRCee
Mwoah, er zijn toch ook genoeg mannelijke auteurs die een vrouwelijk hoofdpersonage beschrijven. Tenminste, ik heb niet het gevoel alleen over mannen te lezen.

Ik denk wel dat ik in absolute zin een stuk minder van vrouwelijke auteurs lees. Maar ze spreken me blijkbaar vaak niet aan, en dan kijk ik echt niet bewust of de auteur een man of een vrouw is.

Noem mij de Europese vrouwelijke auteur die met haar boeken heeft bijgedragen aan de wereldliteratuur en ik zal het lezen. Dat zijn er volgens mij gewoon niet zoveel.

Wat is bijdragen aan de wereldliteratuur dan? Moet het in veel talen vertaald zijn? Moet het in veel landen gelezen worden? Moet het gelijk staan met andere auteurs die jij kennelijk tot wereldliteratuur rekent? En wat reken jij dan tot wereldliteratuur?

Moet het voor jou persoonlijk veel betekenen of juist voor heel veel mensen? Moet het niet veel betekenen maar meer in stilistische zin uitblinken o.i.d.? Gaat het erom wat de 'gewone' mens ervan vindt of wat de critici ervan vinden?

Als we dit niet helder hebben kunnen we ook niet bepalen wat goede schrijvers en schrijfsters zijn.

avatar van eRCee
Lezertje schreef:
Wat is bijdragen aan de wereldliteratuur dan? Moet het in veel talen vertaald zijn? Moet het in veel landen gelezen worden?

Zoiets ja. Heb geen strakke definitie. Marga Minco en Hella S. Haasse reken ik niet tot de wereldliteratuur. Isabel Allende en Virginia Woolf wel.
Misschien een paar vrouwelijke nobelprijswinnaars (niet van de laatste drie edities)?

Moet het voor jou persoonlijk veel betekenen of juist voor heel veel mensen? Moet het niet veel betekenen maar meer in stilistische zin uitblinken o.i.d.? Gaat het erom wat de 'gewone' mens ervan vindt of wat de critici ervan vinden?

Dat doet er wat mij betreft even niet toe.

Volgens mij gaat het erom waar je de kwaliteit van een schrijver of schrijfster aan toetst. En op basis daarvan kunnen we pas bepalen of vrouwen kunnen schrijven.

Al het bovenstaande is voornamelijk gebaseerd op persoonlijke leeservaringen, een beetje natte vinger werk. Dit wel, dat niet. Volgens de website van de Bezige Bij is 'Het bittere kruid' van Marga Minco vertaald in twintig talen..

Nog even een aanvulling. eRCee, ik zie in jouw top 10 'Misdaad en straf' en 'De gravin van Parma' staan, twee boeken die mij nogal tegenvielen.

Zijn het nu goede boeken of slechte boeken?

Overigens vraag ik me ook altijd af in hoeverre mensen boeken goed vinden omdat het nou eenmaal als hoogstaande literatuur wordt gezien of omdat ze het zelf echt helemaal te gek vinden.

Bassievrucht schreef:
EDIT: Ik denk dat hierbij moet worden gezegd dat mannen meestal over mannen schrijven en vrouwen over vrouwen. Logischerwijs kan ik me beter inleven in 'mannenboeken' en staat dat vrouwengeneuzel me totaal niet aan.


Nou, ik denk het niet hoor, beetje rare stelling zelfs. Er zijn legio voorbeelden van schrijfsters die een mannelijk hoofdpersonage in hun werk hebben opgenomen.

En goede schrijfsters, daar is weinig 'vrouwengeneuzel' bij te bespeuren, net zo min als er bij goede schrijvers alleen maar sprake is van 'mannengeneuzel'. Sterker nog, ik denk dat vrouwen beter dan mannen in staat zijn buiten de kaders van hun geslacht te treden en hun romans -bij gebrek aan een beter woord- universeler te maken. Mannen hebben het toch voornamelijk over zichzelf --uiteindelijk.

eRCee had trouwens wel gelijk met zijn bewering dat mannetjes analytischer zijn zeg, alles wordt weer lekker doodgeredeneerd hier. En ondertussen lachen de dames in hun vuistje .

avatar van eRCee
Lezertje schreef:
Volgens mij gaat het erom waar je de kwaliteit van een schrijver of schrijfster aan toetst. En op basis daarvan kunnen we pas bepalen of vrouwen kunnen schrijven.

Nee, dat volgt pas als ik dat lijstje vrouwennamen heb en die boeken heb gelezen. Waarop ik baseer dat iets 'wereldliteratuur' is, is inderdaad natte vingerwerk. Dat is verder voor mij geen bezwaar.

Volgens de website van de Bezige Bij is 'Het bittere kruid' van Marga Minco vertaald in twintig talen..

Het aantal talen is allerminst doorslaggeven, hoogstens een aanvulling. Daarbij heb ik zat vrouwelijke schrijfsters uit Nederland gelezen en beschouw ik ze geen van allen als behorend tot de wereldliteratuur. (Mochten ze dat wel behoren dan veranderen ze niets aan mijn mening over vrouwelijke auteurs binnen de wereldliteratuur.)

Lezertje schreef:
Zijn het nu goede boeken of slechte boeken?

Meesterlijke boeken, uiteraard.
Maar persoonlijke smaak verandert natuurlijk niets aan het feit dat Misdaad en Straf wereldliteratuur is.

Dionysos schreef:
Sterker nog, ik denk dat vrouwen beter dan mannen in staat zijn buiten de kaders van hun geslacht te treden en hun romans -bij gebrek aan een beter woord- universeler te maken. Mannen hebben het toch voornamelijk over zichzelf --uiteindelijk.

Mag ik dat even ontkrachten: Portrait of a lady.

Dionysos schreef:
(quote)


Nou, ik denk het niet hoor, beetje rare stelling zelfs. Er zijn legio voorbeelden van schrijfsters die een mannelijk hoofdpersonage in hun werk hebben opgenomen.

Andersom ook, hoor. Arthur Schnitzler heeft bijvoorbeeld met Juffrouw Else op uitstekende wijze de psychologie van een vrouw geschetst (voor zover ik kan beoordelen, natuurlijk, want ik begrijp niks van vrouwen ). In Luitenant Gustl haalde hij hetzelfde trucje uit, maar dan met een man, en dat verhaal vond ik toch een stuk minder overtuigend. (Kanttekening is wel dat hij Luitenant Gustl eerder schreef dan Juffrouw Else, dus misschien ligt het gewoon aan zijn ervaring als schrijver.)

En goede schrijfsters, daar is weinig 'vrouwengeneuzel' bij te bespeuren, net zo min als er bij goede schrijvers alleen maar sprake is van 'mannengeneuzel'. Sterker nog, ik denk dat vrouwen beter dan mannen in staat zijn buiten de kaders van hun geslacht te treden en hun romans -bij gebrek aan een beter woord- universeler te maken. Mannen hebben het toch voornamelijk over zichzelf --uiteindelijk.

Vrouwen hebben inderdaad een groter empathisch vermogen en zouden dus - in theorie althans - prima in de huid van een man kunnen kruipen bij het schrijven van hun romans. Aan de andere kant: een man ís een man, dus die zal het in het merendeel van de gevallen wel beter weten, denk ik
Toch blijft een mannelijk personage in de roman van een vrouw toch iets vrouwelijks houden, op de een of andere manier. Misschien ligt het aan de schrijfstijl - afgaande op de eerder genoemde stereotypen wat dit betreft.

@ aegron: Bedankt voor het lijstje, ik zal het eens doorkijken. J.K. Rowling valt in ieder geval al af; Harry Potter vind ik maar weinig aan.

Afgaande op mijn schoolboek literatuurgeschiedenis is de hoeveelheid vrouwen in de (Nederlandse) literatuur in ieder geval miniem. Gedeeltelijk komt dat natuurlijk doordat de vrouw in vroegere tijden minder kansen had dan de man, maar naarmate we steeds meer de moderne tijd naderen, zie ik het percentage vrouwen nog altijd niet dramatisch toenemen.

avatar van Grovonion2
Ik heb de boeken eens nagekeken die ik de laatste jaren heb gelezen, een overgrote meerderheid daarvan (246/291) is geschreven door een man. Maar ik heb ook eens een vergelijking van kwaliteit gedaan aan de hand van het gemiddelde van de scores die ik aan boeken heb gegeven. Opvallend: ik merk nauwelijks een kwaliteitsverschil, de gemiddelde score bij de vrouwen is 3.58 terwijl dat bij de man met amper 0.02 punten ietsje beter is. Vrouwen kunnen in mijn ogen dus evengoed schrijven als mannen, zetten zich echter, zoals wel vaker, minder vaak door in een tot voor kort door mannen geregeerde wereld.

eRCee schreef:
Mag ik dat even ontkrachten: Portrait of a lady.


Ja maar, homo's zijn weer een categorie apart hee .

avatar van psyche
psyche (crew)
Dionysos schreef:
alles wordt weer lekker doodgeredeneerd hier. En ondertussen lachen de dames in hun vuistje .



Is Lezertje een man of een vrouw?

avatar van Grovonion2
Voornamelijk vrouwelijke auteurs in de recente leeslijst, een vrouw dus

avatar van psyche
psyche (crew)
Grovonion2 schreef:
Voornamelijk vrouwelijke auteurs in de recente leeslijst, een vrouw dus


Dan ben ik zeker een man

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.