menu

Boeken / Algemeen / Kunnen vrouwen schrijven?

zoeken in:
avatar van Donkerwoud
misterfool schreef:
(quote)

En dat betekent feitelijk dat elk jaar het geslacht van de schrijver in kwestie meegewogen wordt, hetgeen niet relevant is voor de vraag of de schrijver/schrijfster in kwestie kwalitatief sterk is. Nogmaals: waarom niet om het jaar een allochtone schrijver, waarom niet om het jaar een LGBT-schrijver? Het meewegen van aspecten die niet relevant horen te zijn, vind ik in ieder geval niet bepaald eerlijk. Hoe vaak je het ook als gezwets, tracht af te doen.

Gelukkig dat het CPNB nog een slag om de armen houdt. Hoe eerder we van dit quotum af zijn, hoe beter.


Ik had inderdaad al het vermoeden dat jij het gram van jouw identiteitspolitiek bij meneer Peterson vandaan haalde. Eerst zeg je dit: 'Er zijn zo veel aspecten die wij niet aan ons zelf kunnen veranderden die, evenals geslacht, niet direct iets te maken hebben met de kwaliteit van ons werk en die wel degelijk een invloed hebben op kans om succesvol te zijn binnen een bepaalde carrière.' En nu zeg je dit: 'En dat betekent feitelijk dat elk jaar het geslacht van de schrijver in kwestie meegewogen wordt, hetgeen niet relevant is voor de vraag of de schrijver/schrijfster in kwestie kwalitatief sterk is.' Zolang jij de kwaliteit van schrijvers/schrijfsters afmeet aan selectiecriteria die jij vanuit jouw eigen positie erop projecteert, dan gaat het jou dus net zo min om een objectieve keuze voor wat het beste werk zou zijn.

avatar van Donkerwoud
Excuus trouwens als ik wat fel uit de hoek kwam: het is warm is geen verdediging maar toch...;)

avatar van misterfool
Donkerwoud schreef:
(quote)
Zolang jij de kwaliteit van schrijvers/schrijfsters afmeet aan selectiecriteria die jij vanuit jouw eigen positie erop projecteert, dan gaat het jou dus net zo min om een objectieve keuze voor wat het beste werk zou zijn.


Ik heb al twee keer geprobeerd om hier op in te gaan, maar eerlijk gezegd zie ik niet hoe je de gevolgtrekking uit die vorige zinnen haalt en het wordt dan lastig om een tegenargument te formuleren. Ik denk inderdaad niet dat mensen hun geslacht, of leeftijd, lengte etc. kunnen aanpassen en ik denk niet dat het relevant is of een goed boek geschreven is door een vrouw of een man, waardoor ik ook niet voor zo'n quota ben.

avatar van Donkerwoud
(quote)

Ik meet de kwaliteit geenszins af aan selectiecriteria vanuit mijn positie. Ik beargumenteer juist dat er- behalve kwaliteit- geen selectiecriteria moeten worden gehanteerd en dat het CPNB moet beoordelen op- wat zij zien als- kwaliteit en niet op geslacht. Als er een quotum wordt gehanteerd wordt geslacht een relevant aspect. Ik doe juist niet aan identiteitspolitiek; de voorstanders van zo'n quota wel.

(quote)

Ik bestrijd dat Peterson aan identiteitspolitiek doet, maar ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik het op punten- nee niet alles- met hem eens ben. Samen met Stephen Fry, Christopher Hitchens zeker een van mijn helden.


In de aangehaalde passages heb je het steevast over een 'wij' en een 'ons zelf, en begin je jouw argumentatie over selectiecriteria over schrijvers terwijl je het later opeens expliciet wel over schrijvers/schrijfsters hebt. In jouw taal kies je i.i.g. ervoor om het vanuit jouw eigen subject- positie (wit/blank, man) te hebben als de norm der dingen. Dat is óók een vorm van identiteitspolitiek, maar komend vanuit een meerderheidsgroep die zichzelf objectiviteit en neutraliteit toedicht omdat hun positie tot voor kort niet of nauwelijks ter discussie stond. Als je dan het argument maakt m.b.t. dat werk/auteurs geselecteerd zouden moeten worden op basis van kwaliteit, dan neem je daarin zelf niet mee dat (onbewust) de identiteit van auteurs toch al wordt meegewogen. In ieder geval door jou.

avatar van misterfool
Met alle respect, maar wat een nonsens. Mijn mening heeft geen zier te maken met mijn geslacht of mijn huidskleur en dat ook maar impliceren vind ik eerlijk gezegd beneden alle peil. Met wij en onszelf doelde ik op de mens. Alle mensen! (edit: geen mens kan zijn leeftijd en in principe ook zijn geslacht aanpassen) Klaarblijkelijk meen je ook gedachten te kunnen lezen, aangezien ik geenszins de identiteit meeneem van de auteurs. Het kan mij werkelijk geen biet schelen of een man of een vrouw iets gemaakt heeft.

avatar van Pythia
Als je de gemiddelde waardering voor het boekenweekgeschenk op boekmeter bekijkt zou het verstandig zijn wanneer de keuzedamesenheren vanaf 2020 voor kwaliteit gaan kiezen. Niemand heeft het erover dat dat tot nu toe met voornamelijk witte heren kennelijk niet gelukt is.

avatar van Donkerwoud
Pythia schreef:
Als je de gemiddelde waardering voor het boekenweekgeschenk op boekmeter bekijkt zou het verstandig zijn wanneer de keuzedamesenheren vanaf 2020 voor kwaliteit gaan kiezen. Niemand heeft het erover dat dat tot nu toe met voornamelijk witte heren kennelijk niet gelukt is.


hahahahaha. Dat is inderdaad óók nog een dingetje.

avatar van Donkerwoud
misterfool schreef:
(quote)


Ik heb al twee keer geprobeerd om hier op in te gaan, maar eerlijk gezegd zie ik niet hoe je de gevolgtrekking uit die vorige zinnen haalt en het wordt dan lastig om een tegenargument te formuleren. Ik denk inderdaad niet dat mensen hun geslacht, of leeftijd, lengte etc. kunnen aanpassen en ik denk niet dat het relevant is of een goed boek geschreven is door een vrouw of een man, waardoor ik ook niet voor zo'n quota ben.


In alle eerlijkheid heb ik deze post glad gemist, en inderdaad: het gaat mij er ook niet om wie tegen welke achtergrond het werk heeft geschreven. Absoluut niet. Maar Virginia Woolfe pleitte in 'A Room of One's Own' (1929) al voor een androgyne benadering waarin het geslacht - man of vrouw - niet meer werd meegenomen in de waardering van het werk. Desalniettemin is het momenteel bij een iconisch instituut als de CPNB iig niet zo dat literair werk op haar eigen merites wordt beoordeeld, maar de keuze valt gemakshalve op mannelijke auteurs (zelfs als het onderwerp bijvoorbeeld moederschap betreft) terwijl er werkelijk waar geen tekort is aan vrouwelijke auteurs in het huidige literaire landschap. Dit heb ik geprobeerd te zeggen in de post die jij m.i onterecht als seksistisch en discriminerend ervaart, maar we nemen allemaal een subject-positie in en het is niet zo dat de selectiecriteria as we speak neutraal of objectief zijn. Als we het over ons gaan hebben, hier op BM, wordt al duidelijk hoe makkelijk er een bias is tegen vrouwelijke auteurs. Kom op, we reageren op elkaar in een topic dat 'Kunnen vrouwen schrijven?' heet!? En dáár is nauwelijks discussie over terwijl ik dat eigenlijk best wel een beetje aanmatigend vind.

(Overigens heb ik liever discussies met jou over wat we wel met elkaar gemeen hebben, want mijn ietwat impulsieve tirade jouw kant op was stompzinnig.)

avatar van misterfool
Laten we er dan maar zand overheen gooien. Enige impulsiviteit is mij immers ook niet vreemd en verder ben ik soms wat botter dan handig is. Ik ben het met je eens dat de titel van dit topic aanmatigend is en ik kan me er ook niet in vinden als uit gemakzucht maar voor een mannelijke auteur gekozen wordt. Dus daar is i.i.g enige common ground. Met de oplossing hiervoor en de verdediging daarvan( met name zoals geformuleerd op 21:24) blijf ik niettemin moeite houden, maar die discussie kan beter op een andere plaats gevoerd worden dan op boekmeter.

avatar van Donkerwoud
Ik vind het iig gaaf dat je (in eerste instantie) respectvol bleef reageren terwijl ik eigenlijk al emotioneel die hele discussie inging. Geloof dat mijn twitter-praktijken hun weg vinden naar BM. Nergens voor nodig. -_-



avatar van eRCee
N.a.v. dit bericht vraag ik me af: kunnen mannen urls plaatsen?

avatar van Donkerwoud
eRCee schreef:
N.a.v. dit bericht vraag ik me af: kunnen mannen urls plaatsen?


hahahaha. Ja, ik deed het op m'n telefoon, zag de uitkomst niet.


Gast
geplaatst: vandaag om 16:03 uur

geplaatst: vandaag om 16:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.