menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Welk boek zou jij verfilmd willen zien?

zoeken in:
De titel spreekt voor zich!

Ik weet niet of zo'n boek er wel is. Ik ben altijd nogal huiverig voor boekverfilmingen, als het tenminste gaat om boeken die je aan het hart liggen. Toen de eerste film in The Lord of the Ring-cyclus uitkwam heb ik weken geaarzeld voordat ik naar de bioscoop ging. Die eerste animatiefilm lag me nog vers in het geheugen, die vond ik verschrikkelijk. Ik was bang dat die nieuwe film mijn beleving van het boek (negatief) zou beïnvloeden. Is gelukkig niet gebeurd.

psyche (crew)
Bloedend Hart van Marilyn French

Zauberberg, Der - Thomas Mann

The Catcher in the Rye van J.D. Salinger. Eigenlijk had James Dean perfect de hoofdrol kunnen spelen.

PeterW schreef:
... Toen de eerste film in The Lord of the Ring-cyclus uitkwam heb ik weken geaarzeld voordat ik naar de bioscoop ging. Die eerste animatiefilm lag me nog vers in het geheugen, die vond ik verschrikkelijk. Ik was bang dat die nieuwe film mijn beleving van het boek (negatief) zou beïnvloeden. Is gelukkig niet gebeurd.

Mij wel. Zowel de animatiefilm als de cyclus (althans; het eerste deel daarvan slechts fragmentarisch gezien op DVD).

[quote="SheplaysMij wel. Zowel de animatiefilm als de cyclus (althans; het eerste deel daarvan slechts fragmentarisch gezien op DVD).[/quote]

Misschien zou je het toch eens moeten proberen. Voor mij bleek deel 1 een van de mooiste films te zijn die ik ooit gezien had. Ik ben twee keer naar de bioscoop geweest.

Nee, dank je, ik heb de DVD in huis maar kan er niet naar kijken. Ik hou liever het beeld uit de boeken in mijn hoofd. Ik verbeeld me dat Tolkien het anders bedoeld heeft, meer in de lijn van de noorse sagen en mythen. Bij het zien van de film verbaasde ik me over de poezelige, grootogige, hobbits, het schattige groene dorpje...brrrr, niets voor mij

Nog eens zitten nadenken en ik kan eigenlijk weinig verzinnen. In principe hoef ik sowieso geen boekverfilmingen, maar er zijn best wel eens verfilmingen die mij verrassen (In de strafkolonie van kafka is bijvoorbeeld briljant verfilmd).

Persoonlijk lijkt het me beter als men iets maakt wat volledig is toegespits op het medium film, want dat maakt het een stuk makkelijker de voordelen van zo'n medium te benutten. Bij de meeste boekverfilmingen hou je toch vaak dat het-boek-was-beter-syndroom... (Wellicht omdat het verhaal oorspronkelijk ook als boek bedoeld was?)

Karl schreef:
Persoonlijk lijkt het me beter als men iets maakt wat volledig is toegespits op het medium film, want dat maakt het een stuk makkelijker de voordelen van zo'n medium te benutten. Bij de meeste boekverfilmingen hou je toch vaak dat het-boek-was-beter-syndroom... (Wellicht omdat het verhaal oorspronkelijk ook als boek bedoeld was?)

Is niet altijd zo. Ik vond Stephen Kings Dolores Claiborn en Misery afschuwelijk, terwijl de films best aardig waren, om niet te zeggen stukken beter.

Ik houd in de regel ook niet van remakes, die zijn zelden beter dan het origineel. Toch zou ik nog wel een paar titels weten waarvan ik graag een remake zou zien; door capabele mensen gemaakt, althans.

PeterW schreef:
(quote)

Is niet altijd zo. Ik vond Stephen Kings Dolores Claiborn en Misery afschuwelijk, terwijl de films best aardig waren, om niet te zeggen stukken beter.

Uitzonderingen op de regel misschien?

Er zijn toch voorbeelden te over van films die erg goed omspringen met een boek als bronmateriaal. Hangt er naar mijn mening vooral vanaf hoe goed de regisseur is.

Welk boek wil ik zelf graag eens verfilmd zien?
Ik ben eigenlijk best benieuwd naar wat Van Groeningen zal doen met De helaasheid der dingen.

CAPIpsv
de boeken van carry slee die ze de laatste tijden verfilmen zijn voor mij eerst wel voldoende. Overigens mooie verfilmingen.

Het liefst geen. Verfilmingen vallen bij mij meestal tegen. Alleen als de verfilming beter is mag het van mij.

Mijn grootste wens is onlangs uitgekomen: Norwegian Wood wordt verfilmd zoals werd aangegeven bij het boek. En dat nog wel door Tran An Hungh, nota bene zijn eerste film in meer dan zeven jaar!

Je bedoelt Anh Hung Tran ?

Darren Shan van Darren Shan
Kunnen ze makkelijk 4 of zelfs 6 films van maken.
Schitterende reeks, leest heel vlot en is zeer spannend.

Scribble
- Vurt - Jeff Noon
- Survivor - Chuck Palahniuk
- Hard-Boiled Wonderland and the End of the World - Haruki Murakami
- Dance Dance Dance - Haruki Murakami

Ik zou graag een Necroscope film zien. Ze zijn er ook al mee bezig......maar 8 jaar geleden las ik daar ook al iets over, dus of er ooit een film komt?

En John Carter, warlord of Mars......ook die is in de maak, maar verandert nogal eens van regisseur die zich er aan verbindt, ook afwachten dus.

De Vampire earth serie mag ook verfilmd worden, dat leent zich bij uitstek daarvoor.

- Simon Beckett - Chemistry of the death
- Simon Beckett - Written in bone
- Tess Gerritsen - Koud bloed

In Boeken > Algemeen > Boeken die verfilmd zouden moeten worden:

In navolging van dit topic, hier een discussie over boeken die verfilmd zouden moeten worden.

Er is een boek (Constance van Sally Beaumont) dat ik helemaal kapot gelezen heb.
Dit boek schreeuwt er gewoon om om verfilmd te worden.
De tijd omspant ruim een eeuw, en het gaat over een familie en de zaken die daar bij horen.
Liefde, haat, overspel, incest, geld en manipulaties.
Kortom, alle clichë's van het leven zelf zijn aanwezig in deze roman.

Jahaa, ik weet ook wel dat deze ingredienten bijna in elk romannetje of roman voorkomen, maar toch, deze karakters en de verrassingen die het boek bood, lenen zich er bij uitstek voor om te verfilmen.
Dus, hoe pak ik dat aan?
Wie weet het telefoonnummer van Spielberg? Of Polanski? Of Woody Allen?

Even voor alle duidelijkheid: Het gaat dus om dit boek:

Dark Angel - Sally Beauman

(afbeelding)

Panta Rei schreef:
(...)
Wie weet het telefoonnummer van Spielberg? Of Polanski? Of Woody Allen?

Mijn eerste reactie was om te kijken of je zelf een script kunt (laten) fabrieken en het dan op te sturen (wel even een kopie bij een notaris deponeren), maar dat heeft in ieder geval bij de heer Spielberg geen zin:

6. I would like to submit an idea or a script for movie to DreamWorks Pictures. Where do I send it?

Due to legal and insurance restrictions, DreamWorks Pictures has a strict policy prohibiting the acceptance of unsolicited literary, dramatic or musical materials in any form for consideration, unless submitted by franchise literary agents or motion picture production individuals with whom DreamWorks has established a working relationship. Submissions sent via post will be returned unread. Submissions via email will not be read and will be deleted.

liv2 (crew)
Deze zou ik ook wel erg graag verfilmd zien....

In the Rogue Blood - James Carlos Blake (1997)

Sol1 (crew)
gert_r schreef:
Mijn eerste reactie was om te kijken of je zelf een script kunt (laten) fabrieken en het dan op te sturen (wel even een kopie bij een notaris deponeren), maar dat heeft in ieder geval bij de heer Spielberg geen zin: ... ....

Dat is een heel bekend probleem. Er zijn in het verleden teveel slimme, maar niet zo nette, figuren geweest die beweerd hebben dat een film, of boek, of TV-programma et cetera volledig hun idee was, een idee dat gekaapt was door regisseur, auteur, TV-maatschappij et cetera.
En vervolgens zijn gaan procederen om een (fors) deel van de opbrengst te krijgen ... ...
De schijnbaar radicale werkwijze van DreamWorks is de enige manier om zo ver mogelijk van dat soort Donald Duck claims af te komen. Zeker binnen de Amerikaanse claimcultuur.

Mijns inziens moet men vooral matige tot slechte boeken nemen ter verfilming, dan valt er wat te verbeteren en valt er eer te behalen, mits er goede filmmakers op het project gezet worden en de producenten kwaliteit toelaten. Men denke aan Jaws en The Godfather, die boekjes zouden al lang vergeten zijn zonder de films en de films zijn duidelijk een heel stuk beter, het zijn echte verbeteringen.

Met dit in het achterhoofd ben ik ervoor het deel van het oeuvre van Saskia Noort dat tot op heden onverfilmd is gebleven, door goede cineasten onder handen te laten nemen.

Ik ben nu De Laatste getuige van Frank Krake aan het lezen en dit is nu echt een boek die ze zouden moeten verfilmen. Zou een zware maar aangrijpende film worden. Zeker als ze het zonder censuur zouden filmen. De film dan in het Nederlands/Duits.

De Laatste Getuige: De Man die Drie Concentratiekampen en een Grote Scheepsramp Overleefde - Frank Krake (2018) - BoekMeter.nl

Alleen met de Goden - Alex Boogers (2015)

Schrijnend verhaal met veel filmische scene's. Het boksmilieu heeft in het buitenland al enkele filmklassiekers(Raging Bull, Cinderella Man) opgeleverd, dus waarom in Nederland niet.

The Sun Also Rises - Ernest Hemingway (1926)

Is eigenlijk al eens verfilmd. Niettemin zou dit boek een moderne versie verdienen. Romantisch drama over een richtingloze generatie, dat moet ook heden ten dage goed aanslaan. Daarenboven is het ook een mooi excuus om wat mooie plaatjes te schieten van het Spaanse landschap.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:34 uur

geplaatst: vandaag om 12:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.