menu

Boeken / Algemeen / Maus (Art Spiegelman)

zoeken in:
avatar van Pieter

(afbeelding)

Hoewel strips/graphic novels niet op deze site mogen, kon ik het toch niet laten om over dit meesterwerk een topic te beginnen. Ik zag vorig jaar een prentje ervan staan in m'n esthetica-handboek staan met wat uitleg en ik wou meteen het boek lezen. Zelden ben ik zo geraakt geweest door een strip/boek. Art Spiegelman's Maus vind ik één van de meest ontroerende, wrange verhalen, die er te lezen zijn. Het overvloedig gebruik van zwart, de allegorie die achter de voorstelling van de dieren gaat, de spanning en je beseft eigenlijk dat het (helaas) allemaal nog eens waargebeurd is,... Heeft nog al iemand van dit boek kunnen genieten?

avatar van Grovonion2
Nog niet, maar er wordt in tijdschriften zo vaak naar verwezen dat er niet langs te kijken valt. Als er ook maar ergens stripverhalen ter sprake komen dan wordt steevast Maus als een klassieker opgenoemd. Ik heb het al een paar keer vast gehad maar de prijs (boven 30 als ik me herinner) heeft mer tot nu toe van weerhouden het te kopen.



Het is dat graphic novels niet op de site mogen, anders had dit boek absoluut in mijn top10 gestaan. Echt absoluut briljant en gelijk het ultieme antwoord op iedereen die stripverhalen minderwaardig aan boeken vinden. Dit was mijn eerste kennismaking met echt goede strips (daarvoor vooral suske en wiske en Donald Duck) en heeft geleid tot een scala aan nieuwe werken die allemaal stuk voor stuk de moeite waard waren (Sandman van Neil Gaiman, Watchmen/V for Vendetta/The League of Extraordinary Gentleman van Alan Moore, Preacher van Garth Ennis, etc., etc.).

avatar van Mug
Mug
Ik vond dit ook een prachtige graphic novel. Niet alleen een goede bespiegeling van het leven als Jood tijdens de Tweede Wereldoorlog en overleving in Auschwitz. Maar meer ook de 'troebele' relatie tussen Art en zijn vader, wiens levensverhaal (en psyche na Holocaust) hij op papier zet. Integer document en vooral een must-read.

'Het onbeschrijflijke vertellen door het te verkleinen'

Een bijzonder grijpend boek inderdaad. Het vertegenwoordigen van volken door dieren is sowieso bijzonder goed gevonden, en werkt uitstekend. Het krijgt vooral een extra (grappige) dimensie wanneer de joden in Polen de straat opgaan, 'vermomd' als gewone Polen, en je een muis met een varkensmasker op ziet. Het heeft ook een extra effect wanneer Vladek tegen het einde kort bij Duitsers onderdak krijgt, en hij dus vriendelijk behandeld wordt door katten die daarvoor nog de schurken waren.

Tegelijk valt er natuurlijk ook wel het een en ander aan te merken op deze tactiek. Door de joden significant te onderscheiden van niet-joodse Polen en andere volken wordt de lezer wel heel erg gestuurd. Het joodse leed staat centraal.

Wat het boek verder sterk maakt is dat het niet slechts uit het 'overlevingsverhaal' van Spiegelman bestaat, maar juist het proces beschrijft hoe Art het verhaal van zijn vader heeft gehoord, inclusief de ruzies die ze met z'n tweeen hebben. Zo wordt het geen losstaand verhaal, maar komt het behoorlijk dichtbij.

Ik raad jullie aan om dan ook eens "Fax from Sarajevo" te proberen, van Joe Kubert, een van Amerika's levende legendes in comics. Een vriend van hem vertrok van Nederland, waar zijn kantoor was, naar zijn familie in Joegoslavië en kwam daar terecht in de oorlog van '92/'93. Af en toe zag hij kans Joe Kubert te faxen omtrent de gebeurtenissen aldaar. De graphic novel reconstrueert aan de hand van de faxen over en weer wat er daar gebeurd is met de familie Rustemagic.

(afbeelding)

(afbeelding)

Of Sarajevo tango van de Brusselse Hermann...

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Interessant! Ik had van beide nog nooit van gehoord eerlijk gezegd, maar het klinkt goed. Sarajevo-tango kan ik hier in de bibliotheek vinden zag ik; heb je een idee hoe ik aan 'Fax from Sarajevo' kan komen?

http://www.amazon.com/Fax-Sarajevo-Joe-Kubert/dp/1569713464 is het enige wat ik kan vinden. Het boek kwam uit in 1998 geloof ik en is geen dunne comic die in de speciaalzaken te krijgen zijn. Dit soort dingen worden meestal niet besteld door die winkels, maar op voorbestelling door mensen die een abo in de winkel hebben, zoals ik destijds.

avatar van SockMonkey
Okee, ik ben dan een rookie op het forum, maar waarom zouden graphic novels niet op de site mogen? Deze heeft zelfs de Pulitzer gewonnen! Er is genoeg hoogstaand werk dat ruimere aandacht verdient.
Blankets van Thompson, bijvoorbeeld. Of de boeken van Chris Ware, en Daniel Clowes...

avatar van Freud
Het heeft niets met kwaliteit of literaire waarde te maken, maar met het feit dat we vinden dat literatuur en beeldverhalen niet vergeleken kunnen worden en dus niet samen op deze site horen. Simpelweg vanwege het feit dat we het hier willen hebben over geschreven taal, eventueel geïllustreerd, maar dat boeken die beeld en woord combineren daar dus buiten vallen - je kunt Maus bijvoorbeeld niet beoordelen zonder het over de grafiek en symboliek van de tekeningen te hebben, en dat maakt een strip totaal iets anders dan een boek. Stiekem hou ik persoonlijk veel meer van stripverhalen trouwens, maar dat doet niet eens ter zake Misschien dat er ooit een aparte site voor komt of dat er binnen boekmeter een eigen afdeling komt voor stripverhalen, maar daar beslis ik niet over, en dat is sowieso niet iets voor binnenkort dan

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Een stripmeter zou ook niet gek zijn. Of een klassiekmeter...

avatar van Donkerwoud
Zag net een documentaire over Spiegelman en ik moet zeggen dat zijn Maus me verschrikkelijk aanspreekt. Wordt toch eens tijd om naar op zoek te gaan.

avatar van liv2
Ik bezit geen boeken maar ooit heb ik deze cadeau gekregen van een nederlandse vriend (Hans Joustra: uitgever van 'Het raadsel' in Amsterdam). Ik heb eens gekeken en ik heb:(nederlandse uitgave)
Maus I: derde herziene druk, 1996
MausII tweede druk,1995

Weet iemand of deze iets waard zijn? niet om ze te verkopen maar gewoon uit interesse....

avatar van Slainte_Mhath
PeterW schreef:
Een stripmeter zou ook niet gek zijn. Of een klassiekmeter...


Ik mis ook een stripmeter.

avatar van LZA
LZA
Hier een aardige recensie van Maus I en II.

Er staat ook een link naar bol.com bij voor Donkerwoud

avatar van Grovonion2
Stripmeter zou perfect moeten kunnen. Er zijn heel veel goede afbeeldingen en overzichten te vinden. In nul-komma-niks zou er een mooie bibliotheek onstaan. Maar ja...

avatar van Zelva
Vond deze in de papiercontainer in de hal beneden...

Ik heb het boek net uit en ik moet zeggen dat ik van begin tot einde volledig meegesleept werd in de verhaallijn. Art Spiegelman heeft door middel van zijn tekeningen enorm veel symboliek gebruikt en dat maakt deze graphic novel zo aantrekkelijk. Het leed van de Joden tijdens de 2e wereldoorlog werd ook zeer precies verteld en het werd zeer duidelijk wat deze mensen allemaal doorgemaakt hebben. Het mooiste aan het verhaal is misschien wel dat het de echte overleveringen zijn van vader tot zoon, dat maakt het nog eens extra persoonlijk, want af en toe krijg je een beeld van hoe de vader, Vladek, nog niet hersteld is van het leed wat hem is aangedaan zoveel jaar geleden.

avatar van Donkerwoud
Inmiddels alweer tweemaal gelezen en bekeken. Je moet hem in mijn top 10 hier maar erbij denken...(Footnotes in Gaza van Joe Sacco ook zeer de moeite waard)

avatar van Pageturner
Grovonion2 schreef:
Stripmeter zou perfect moeten kunnen. Er zijn heel veel goede afbeeldingen en overzichten te vinden. In nul-komma-niks zou er een mooie bibliotheek onstaan. Maar ja...

Stripmeter zou perfect gaan voor aparte verhalen als Maus (en Watchmen, De Chninkel, De eeuwige oorlog, De dorpsgek van Schoonvergeten, Een deken van sneeuw...), maar wat doen we dan met albums uit lange reeksen? Die er allemaal opzetten?

avatar van Donkerwoud
Als mensen zo gek zijn om dat te doen: waarom niet? Zou alleen wel als eis houden dat het om op zichzelf gedrukt werk gaat en niet om de wekelijkse Donald Duck.

avatar van Grovonion2
Ja, inderdaad, waarom niet? The Spectacular Spiderman 1 tem 133, Batman: THe Dark Knight Volume 1 tem x etc. Nadeel is misschien dat het een grote brei zou worden, en het niet echt geschikt zou zijn voor een discussie-site. Ook zijn er voor comics heel complete data-bases te vinden, maar die laten dan weer geen discussies toe. Toch denk ik, waar een wil is zou een weg zijn. Maar of die er bij Jordy is waag ik te twijfelen, hij heeft misschien al genoeg "over-par" sites te runnen.

avatar van metalfist
Mij lijkt het 'meter systeem' in ieder geval zich wel mooi te lenen voor comics. Zou het een erg aangename toevoeging vinden, ik heb nu mijn eigen programma in elkaar geknutseld, maar daar is nog wat verbetering aan

Arnie schreef:
'Het onbeschrijflijke vertellen door het te verkleinen'

Een bijzonder grijpend boek inderdaad. Het vertegenwoordigen van volken door dieren is sowieso bijzonder goed gevonden, en werkt uitstekend. Het krijgt vooral een extra (grappige) dimensie wanneer de joden in Polen de straat opgaan, 'vermomd' als gewone Polen, en je een muis met een varkensmasker op ziet. Het heeft ook een extra effect wanneer Vladek tegen het einde kort bij Duitsers onderdak krijgt, en hij dus vriendelijk behandeld wordt door katten die daarvoor nog de schurken waren.

Tegelijk valt er natuurlijk ook wel het een en ander aan te merken op deze tactiek. Door de joden significant te onderscheiden van niet-joodse Polen en andere volken wordt de lezer wel heel erg gestuurd. Het joodse leed staat centraal.

Wat het boek verder sterk maakt is dat het niet slechts uit het 'overlevingsverhaal' van Spiegelman bestaat, maar juist het proces beschrijft hoe Art het verhaal van zijn vader heeft gehoord, inclusief de ruzies die ze met z'n tweeen hebben. Zo wordt het geen losstaand verhaal, maar komt het behoorlijk dichtbij.


Ik vond het boek ook zeer aangrijpend. De vertegenwoordiging van dieren vind ik heel goed gekozen van de schrijver. Volgens mij geeft het niet alleen een grappige dimensie, ik denk dat hij de dieren ook gebruikt omdat het anders te zwaar en te gruwelijk zou worden. Of zoals je al zei: 'Het onbeschrijflijke vertellen door het te verkleinen'.
Wel denk ik dat het juist de bedoeling was van Spiegelman om de joden te onderscheiden van de anderen. Ik denk dat hij dit deed omdat de nazi's dit ook bij de joden deed en hij zo de rollen wil omdraaien.

Pieter schreef:
(afbeelding)

Hoewel strips/graphic novels niet op deze site mogen, kon ik het toch niet laten om over dit meesterwerk een topic te beginnen. Ik zag vorig jaar een prentje ervan staan in m'n esthetica-handboek staan met wat uitleg en ik wou meteen het boek lezen. Zelden ben ik zo geraakt geweest door een strip/boek. Art Spiegelman's Maus vind ik één van de meest ontroerende, wrange verhalen, die er te lezen zijn. Het overvloedig gebruik van zwart, de allegorie die achter de voorstelling van de dieren gaat, de spanning en je beseft eigenlijk dat het (helaas) allemaal nog eens waargebeurd is,... Heeft nog al iemand van dit boek kunnen genieten?


Ik ben het helemaal met je eens, vanaf het eerste beeld dat ik van het boek kreeg, was ik zeer geïnteresseerd en wilde het bijna meteen lezen. Ik snap zelf niet goed dat mensen de tekeningen niet leuk vinden, het is inderdaad zwart, maar dat versterkt de sfeer van dit moeilijke verhaal nog maar eens.
Voor mij was het niet gewoon een "stripje" om in mijn vrije tijd te lezen, het was iets dat me toch wel enkele dagen in de greep heeft gehouden en me toch nog meer heeft laten inzien hoe erg die Tweede Wereldoorlog nog maar eens was. Ook het feit dat het inderdaad een waargebeurd verhaal is maakt het verhaal nog moeilijker om te lezen, ook wetende dat zijn leven na de oorlog, op zijn zoon na, geen lang en gelukkig leven was (bijvoorbeeld dat zijn vrouw zelfmoord pleegde en nu in een ongelukkige relatie zit). Het boek is voor velen een manier, ook voor mij, om te op zijn minst een beetje te kunnen begrijpen wat er in die tijd allemaal tegen de joden is aangedaan. Net zoals u vind ik dit een oprecht meesterwerk.

avatar van stefan dias
Ik heb 'm net nog eens herlezen.

De tekeningen zijn niet echt virtuoos te noemen, maar dat stoort niet. In tegendeel. Ze zijn bijna puur functioneel… en dat functioneert heel, heel goed. Met heel veel discipline maakt Spiegelman het verslag van zijn vader. mooi ook hoe hij die niet spaart. Hij haalt het 'probleem' zelfs letterlijk aan wanneer hij zelf heel goed beseft dat zijn vader een levende karikatuur is van de gierige jood die steeds maar over geld zeurt. Of is het over-levende karikatuur. Dit maakt het ook allemaal extra echt. En gruwelijk uiteraard. Geen prettige zit, maar een boek dat gelezen moet worden.

Ook ik ben een van de velen die van zo een prachtig werk konden genieten. Maus is niet alleen zeer aangrijpend door de verschillende beschrijvingen van de Holocaust. Het is eveneens een magisch verhaal waar liefde en vriendschap tussen de dichtste naasten worden verbroken door een gruwelijke dood. Door het gebruik van donkere tinten en verwijzingen naar dieren, krijgt het boek een hogere dimensie. Of dit gedaan was om de massamoord op de Joden zachter te laten overkomen, of om effectief wat sfeer te kweken, weet alleen Art Spiegelman zelf. Wat wij, de lezers, wel weten, is het feit dat het boek zeker aan te raden is.

Maus is oprecht éen van de beste boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Ik had er al vaak goede dingen over gehoord, maar was er nooit zelf aan begonnen. We hadden het boek echter al jaren thuis liggen. Toen ik er eenmaal in begonnen was, kon ik het moeilijk wegleggen.
Art Spiegelman heeft het verhaal van zijn vader op een uiterst perfecte manier geïllustreerd. Het boek gaf je een goed beeld van hoe de Polen/Joden zich door deze oorlog hebben moeten slepen, maar het was ook veel meer dan dat. Het ging ook over de alledaagse discussies tussen vader en zoon.
Maus is een klassieker, die iedereen gelezen moet hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:55 uur

geplaatst: vandaag om 15:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.