menu

Boeken / Algemeen / Literatuur wordt Beeldende Roman / Strip

zoeken in:
avatar van Mug
Mug
Naar aanleiding van de uitgave van Kaas in een beeldende roman, vroeg ik me af of er meer voorbeelden zijn...ongetwijfeld.

Iemand tips, ervaringen, meningen, etcetera?

Ben wel ooit Marcel Prousts A la recherche du temps perdu in stripvorm tegengekomen.

avatar van thomzi50
Dick Matena, de tekenaar van Kaas, heeft ook de tekeningen van De Avonden gedaan, geloof ik. Ik zal Kaas binnenkort in deze, nieuwe versie lezen, maar kan nu nog geen oordeel geven over de eventuele toegevoegde waarde van de illustraties.

Spijtoptant
Dick Matena heeft inderdaad De Avonden en Kort Amerikaans vertekend, beide met de complete oorspronkelijke tekst integraal verwerkt.
Van De Avonden ben ik in de bieb de eerste twee delen (het is in 4 delen uitgegeven) wel eens tegen gekomen, maar zijn tekenstijl ligt me totaal niet, dus heb ik het nooit geleend.

Spijtoptant
Overigens waren mijn ouders in de seventies geabonneerd op 'Toppers in Strip'. Ze kregen ongeveer elke maand een stripversie van een heel bekend boek toegestuurd. Totaal 64 stuks. Al die boeken heb ik als stripversie gelezen. Hier staat de hele serie:

http://xeno-s.tripod.com/comixtrips/toppersinstrip.htm

avatar van Mug
Mug
Grappig die 'Toppers in Strip', al helemaal die jaren 70 covers: http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=3618 (klikken op die titels). Zeker net zo ingekort als de kinderboek-versies van veelal diezelfde verhalen?

Spijtoptant
Eerlijk gezegd kan ik me er nu nog weinig van herinneren. Ik was indertijd ook veel te jong voor zulke dingen, zelfs al was het dan in stripvorm.rnDe verhalen van Michael Strogoff en 20.000 mijlen onder zee kan ik me nog wel goed herinneren. De tweede vond ik gewoon heel spannend met die grote octopus enzo, en van de eerste was in die tijd ook een tv-serie.rnrnDe tekeningen waren overigens heel slecht, uiterst goedkope pulp zeg maar, maar of de verhalen ook daadwerkelijk versimpelt werden...? Eigenlijk geloof ik dat dat niet het geval rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnwas. Van 'Kerstvertelling' (met die drie spoken van Dickens) weet ik nog wel dat ik de verstripte versie in deze reeks heel eng vond, en ook naargeestig. Volgens mij werden de verhalen redelijk goed nageleefd.

Spijtoptant
En sorry voor de rare opmaak van bovenstaand bericht, maar de nieuwe bewerkfunctie van Jordy is daar schuld aan. Daar werkt iets niet goed in.

avatar van thomzi50
thomzi50 schreef:
Dick Matena, de tekenaar van Kaas, heeft ook de tekeningen van De Avonden gedaan, geloof ik. Ik zal Kaas binnenkort in deze, nieuwe versie lezen, maar kan nu nog geen oordeel geven over de eventuele toegevoegde waarde van de illustraties.


Nu is het eindelijk zo ver, en ik moet zeggen, het voegt werkelijk iets - lees: sfeer - toe aan het boek. Erg aangenaam. Kost alleen wel aanzienlijk meer tijd, het zijn ineens 300 bladzijdes geworden

avatar van Grovonion2
Of ook de stripversie van de bijbel, alvast Genesis, door Robert Crumb. Of ook laatst in de winkel een klein werkje gezien dat talloze klassiekers uit de literatuur in een strip van 1 pagina per boek (een zeer strakke synopsis dus) uit de doeken doet.

avatar van Donkerwoud
Het is een beetje als met verfilmingen: als het iets toevoegt dan is het wel okay, als het maar geen regelrechte kopie probeert te zijn van het origineel.


Gast
geplaatst: vandaag om 09:31 uur

geplaatst: vandaag om 09:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.