menu

Boeken / Algemeen / Waarom fantasy?

zoeken in:
mel
In De Site > Gebruikers > Even voorstellen...:

Hoi,

Zijn er lezers die mij eens willen vertellen wat hen in fantasy aangrijpt? Wat ze er leuk aan vinden? Wat ze er absoluut niet in willen lezen? Kortom, een schrijver kan nooit genoeg bijleren. Dus, wie geeft me zijn adviezen en tips?

Mel Hartman

avatar van Jester
Voor mij zijn er twee schrijvers die er op het gebied van de Fantasy uitspringen: Jack Vance en George R.R. Martin. Eigenlijk zijn ze niet te vergelijken, Vance zit op het snijvlak van SF en Fantasy, terwijl Martin meer richting klassieke Fantasy gaat.

avatar van psyche
psyche (crew)
Eerlijk gezegd ken ik alleen werk van Tolkien, waarbij ik slechts het kleine boekje 'sprookjes van Tolkien' heb gelezen. Ik kan me herinneren dat mijn broertje als kind meerdere keren alle delen van 'In de Ban van de Ring' las totdat ze er niet meer uit zagen, werkelijk verfromfraaid. Op de één of andere manier heb ik ze nooit opgepakt en zeer tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik na deel 1 van de verfilming van 'In de Ban van de Ring' snel het héle verhaal heb gekocht omdat ik het einde wilde weten. Ik kwam niet verder dan naar het slot van Tolkiens werk te bladeren... Ooit wil ik het proberen, ik begrijp nog steeds niet waarom ik maar niet tot lezen kom. En dat terwijl ik de films geweldig vond!
Ik denk dat ik Fantasy best kan waarderen maar weet niet zo goed waar ik (beter) mee kan beginnen. Tips?

avatar van Adaveke
psyche schreef:
Eerlijk gezegd ken ik alleen werk van Tolkien, waarbij ik slechts het kleine boekje 'sprookjes van Tolkien' heb gelezen. Ik kan me herinneren dat mijn broertje als kind meerdere keren alle delen van 'In de Ban van de Ring' las totdat ze er niet meer uit zagen, werkelijk verfromfraaid. Op de één of andere manier heb ik ze nooit opgepakt en zeer tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik na deel 1 van de verfilming van 'In de Ban van de Ring' snel het héle verhaal heb gekocht omdat ik het einde wilde weten. Ik kwam niet verder dan naar het slot van Tolkiens werk te bladeren... Ooit wil ik het proberen, ik begrijp nog steeds niet waarom ik maar niet tot lezen kom. En dat terwijl ik de films geweldig vond!
Ik denk dat ik Fantasy best kan waarderen maar weet niet zo goed waar ik (beter) mee kan beginnen. Tips?


Ik persoonlijk, zou je aanraden om met Magiër te beginnen van Feist, of nog liever met het het eerste boek van de Black Magician Trilogy: The Magician's Guild, van Canavan.

Aan de original poster: ik kan moeilijk duiden wat mij in fantasy aanspreekt, maar Feist en Canavan zijn mijn favouriete schrijvers op dat vlak.

avatar van psyche
psyche (crew)
Dankjewel, dan begin ik maar met The Magician's Guild van Canvan.

avatar van Witch-king
psyche schreef:
Eerlijk gezegd ken ik alleen werk van Tolkien, waarbij ik slechts het kleine boekje 'sprookjes van Tolkien' heb gelezen. Ik kan me herinneren dat mijn broertje als kind meerdere keren alle delen van 'In de Ban van de Ring' las totdat ze er niet meer uit zagen, werkelijk verfromfraaid. Op de één of andere manier heb ik ze nooit opgepakt en zeer tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik na deel 1 van de verfilming van 'In de Ban van de Ring' snel het héle verhaal heb gekocht omdat ik het einde wilde weten. Ik kwam niet verder dan naar het slot van Tolkiens werk te bladeren... Ooit wil ik het proberen, ik begrijp nog steeds niet waarom ik maar niet tot lezen kom. En dat terwijl ik de films geweldig vond!
Ik denk dat ik Fantasy best kan waarderen maar weet niet zo goed waar ik (beter) mee kan beginnen. Tips?


Ik ben gewoon begonnen met lezen, en heb het in een ruk uitgelezen, zo moeilijk vond ik het niet.

mel
Ik denk dat ik Fantasy best kan waarderen maar weet niet zo goed waar ik (beter) mee kan beginnen. Tips?


Misschien kan je beginnen met mijn boek.
Alleen al omdat het slechts 195 pg's dik is.

avatar van zanacht
mel schreef:

Misschien kan je beginnen met mijn boek.
Alleen al omdat het slechts 195 pg's dik is.



Geef ons eens een voorproefje, de paar eerste pagina's of zo...

avatar van aslan
ik zag onlangs mel's boek in de standaard in lommel (belgië); waarom heb ik het niet gekocht? waarschijnlijk omdat fantasy me maar matig boeit (uitzonderingen nagelaten uiteraard: mervyn peake's gormenghast-reeks, tolkien...); toch ben ik ondertussen best nieuwsgierig geworden, temeer omdat het is uitgegeven bij kramat, waar ook mijn favo horror-auteur meneer johan deseyn zijn schrijfsels inlevert...

trouwens, vlot het een beetje met yellowmoon, zanacht?

avatar van zanacht
aslan schreef:
ik zag onlangs mel's boek in de standaard in lommel (belgië); waarom heb ik het niet gekocht? waarschijnlijk omdat fantasy me maar matig boeit (uitzonderingen nagelaten uiteraard: mervyn peake's gormenghast-reeks, tolkien...); toch ben ik ondertussen best nieuwsgierig geworden, temeer omdat het is uitgegeven bij kramat, waar ook mijn favo horror-auteur meneer johan deseyn zijn schrijfsels inlevert...

trouwens, vlot het een beetje met yellowmoon, zanacht?


Eerlijk gezegd, is het een beetje door jouw bericht dat ik ertoe kwam om hem mee te nemen uit de bib. En hij leest als een trein, ik heb echt moeite om hem weg te leggen. Een schrijver van bij ons waar ik waauw tegen zeg. Heb steeds het gevoel dat ik een boek van King aan het lezen ben maar dan veel rauwer. Ga zeker nog meer van deze man lezen.

avatar van JohnWilliams
Wat mij aangrijpt is de magische sfeer, en de prachige fantasie van al die schrijvers zoals: J.K Rowling, Stephan King & natuurlijk J.R.R.Tolkien!

avatar van Grovonion2
Ik ben al fantasy aan het lezen sinds mijn tienerjaren. Ik wil in fantasy verhalen vooral kunnen dromen dat de werelden die geschapen worden echt kunnen bestaan in een alternatief universum. Daarom kan ik vooral genieten van fantasy die realistisch geschreven wordt, of zich ietwat serieus neemt en originele invalshoeken bedenkt. Als voorbeeld even het veelgebruikte aspect van magie nemen: als dit geloofwaardig wordt uitgewerkt en ook zijn bepoerkingen kent levert dit vaak gronstof tot fantastische verhalen (voorbeeld Belgarion van Eddings, hoewel wat kinderlijk zwart-wit verhaal). Wat ik kan missen als kiespijn is dat fantasy auteurs magie misbruiken om gaten in plot of verhaal te dichten (als slechte voorbeeld de boeken van Robert Jordan zaliger). Favorieten zijn Drakentroon trilogie van Tad Williams, Pern reeks van Anne McCaffrey en van Nederlandse origine de boeken van Wim Gijsen.

avatar van jetie
WAarom ik fantasie boeken lees is omdat je je dan beter in kunt leven! Verder vind ik het veel leuker om dingen te lezen die alleen in boeken en dromen kunnen gebeuren. Vooral het boekje Nooit en te nimmer van Roald Dahl is leuk!! verder zijn er natuurlijjk nog veel meer goede fantasie schrijvers

avatar van Agaath95
Ik lees zelden fantasy. Niet omdat ik het genre niet leuk vind, maar het zijn meestal van die lange series van zes of meer dikke pillen. Daar begin je niet zomaar aan.
Het verhaal moet ook wel een beetje origineel zijn, niet van dat afgezaagde goede vs kwade gedoe.

De Lord of the Rings-trilogie heb ik vroeger wel gelezen, maar dat viel bij mij in de categorie: 'wc-papier met een kaft eromheen'.

jetie schreef:
WAarom ik fantasie boeken lees is omdat je je dan beter in kunt leven!

Waarom kan jij je bij fantasieboeken dan beter inleven? Ik heb hier juist meer moeite mee.

avatar van jetie
omdat het niet echt is! als het echt gebeurd ga ik altijd allemaal onzin erbij bedenken... let je niet echt meer op het boek. bij fantasie is het altijd niet echt gebeurd, dus concentreer ik me echt op het verhaal

avatar van Maikel
Het enige nadeel van fantasy is, inderdaad, dat het meestal series zijn. Ben je net halverwege een serie en interesseert het je niet meer, dan zit je èn met een halve serie boeken in je boekenkast èn blijf je in sommige gevallen nieuwsgierig naar de afloop. En voor completisten (zoals ik) is dat een ramp en blijf je met een onvolledig gevoel achter zitten.

Aan de andere kant, en ik weet dat dit erg cliche klinkt, geeft het me meer de kans om te ontsnappen uit de echte wereld. Ik word dagelijks geconfronteerd door allerhande vormen van ellende in de wereld. Ik word daar ook mee geconfronteerd in fantasyboeken (oorlogen vooral, maar ook de wat slechtere eigenschappen van de mens), maar dat wordt in een 'gebeuren' geplaatst dat werkelijk niet kan in onze realiteit. De mogelijkheden zijn grenzeloos; de omgevingen en magische gebeurtenissen zijn ook vaak plaatsen en handelingen die ik het liefst ook in mijn eigen wereld zie. De vaak Middeleeuws-aandoende werelden zijn voor mij persoonlijk - idealist die ik ben - veel aantrekkelijker dan de asfalt jungle waarin wij leven, terwijl de magie het leven veel efficienter maakt.

Het aspect van reizen heeft vaak ook een bevrijdende werking. (Nu zijn road movies in dat opzicht voor mij ook wat effectiever.) Het is in onze tijd ondenkelijk om te voet een reis te maken van A naar (honderden kilometers verderop) B zonder je druk te maken over belastingen, ziektekosten en hypotheken. Die vrijheid en (relatieve) ongebondenheid aan een al dan niet bureaucratische maatschappij is een frisse manier om je te verdiepen in een wereld die net als de onze zou kunnen zijn, maar die door toedoen van de mens onleefbaar is.

avatar van JohnWilliams
jetie schreef:
omdat het niet echt is! als het echt gebeurd ga ik altijd allemaal onzin erbij bedenken... let je niet echt meer op het boek. bij fantasie is het altijd niet echt gebeurd, dus concentreer ik me echt op het verhaal


Zeker mee eens!

Weirdo Wizzy
Ik vind fantasy gewoon mooi omdat je wordt meegenomen in een wereld die anders is als het wereldje waarin je dagelijks leeft. Ook de avonturen in fantasyverhalen vind ik altijd erg mooi.

avatar van Donkerwoud
De meeste fantasy is zo...ehm, fantasieloos. Het zijn steevast dezelfde verhalen, meestal identiek ingebed in de Westerse mythologie, over die ene met dat stoere zwaard en die dit en dat kan. Eigenlijk heb ik bij veel boeken het gevoel dat het een voortzetting is van wat een ander ooit ook al bedacht heeft. Ik lees dan ook liever een roman met magisch-realistische invloeden dan een pure fantasyroman. Maar sommige romanciers uit het genre weten wel degelijk de matigheid te overstijgen, zoals bijvoorbeeld Stephen King met zijn The Dark Tower. Toevallig ben ik nu bezig met Robert Jordan en het vermaakt me nog tot op zekere hoogte.

avatar van Chungking
Grovonion2 schreef:
Ik wil in fantasy verhalen vooral kunnen dromen dat de werelden die geschapen worden echt kunnen bestaan in een alternatief universum. Daarom kan ik vooral genieten van fantasy die realistisch geschreven wordt, of zich ietwat serieus neemt en originele invalshoeken bedenkt.


Dit is ongeveer wat ik er ook van denk. In de eerste plaats wil je natuurlijk gewoon een goed en liefst enigszins origineel boek lezen. En daar wringt hem meteen al het schoentje in dit genre, zie ook mijn posts in het topic: http://www.boekmeter.nl/forum/3/71
Goede fantasy is gewoon erg zeldzaam, voor mij steekt George RR Martin er in ieder geval met kop en schouders bovenuit.

Ik treed verder de tendens uit een aantal bovenstaande posts bij, dat ik vooral fantasy las omdat ik op zoek was naar een vorm van 'escapisme'. Toen ik veel fantasy las bracht ik steevast ook enkele romans mee, maar ik begon toch steeds in de fantasy en liet de andere boeken links liggen omdat ik bij fantasy niet moest nadenken, je kon gewoon lekker opgaan in de gecreëerde wereld. Dat de boeken vaak wat dikker zijn maakte niet veel uit, meestal leest het zeer vlot en is het verhaal niet al te complex, zodat ik de boeken meestal sneller uit had dan een meer intelligente roman met maar een derde van het aantal pagina's. Met fantasy had ik zelden het gevoel 'hier moet ik mij nog eens aanzetten', omdat het dus geen enkele inspanning vereiste. Dat maakte voor mij fantasy leuk denk ik.

Maar op den duur raakte ik echt helemaal uitgekeken op het genre, hoofdzakelijk door gebrek aan kwaliteit. Je wil intellectueel toch een beetje gestimuleerd worden, en vele auteurs hebben slechts enkele goede ideeën, een matig tot slechte schrijfstijl, en melken hun series vreselijk uit (beste voorbeelden zijn de wel zéér bedroevende werken van toch goed verkopende auteurs als Robert Jordan en Terry Goodkind).

Chungking schreef:
Goede fantasy is gewoon erg zeldzaam, voor mij steekt George RR Martin er in ieder geval met kop en schouders bovenuit.



De laatste tijd valt het wat die kwaliteit betreft wel weer mee vind ik. Een jonge schrijver zoals Scott Lynch bijvoorbeeld heeft met "The Lies of Locke Lamora" aangetoond dat hij dat niveau aardig benaderen kan.

Ook vond ik de boeken van nieuwe schrijvers zoals Tom Lloyd en Brent Weeks meer dan de moeite waard.

Gewoon een kwestie van niet bij de pakken te blijven zitten en door te blijven zoeken lijkt me

En het moet gezegd worden: de laatste van Martin viel mij behoorlijk tegen. Meer een "tussenboek" met vertelsels over allerlei (voor het ogenblik) nonsensische verplaatsingen dan een volwaardige opvolger van "A Storm of Swords" dunkt me.

Dat gezegd hebbende, er zijn genoeg auteurs die in de afgelopen decennia fantasyboeken van hoge kwaliteit hebben afgeleverd. Denk in dit verband aan Robert Howard, Michael Moorcock, Fritz Leiber, Raymond Feist, China Miéville, Steve Eriksson, Orson Scott Card, Robert Silverberg, Roger Zelazny, Ursula LeGuin, Jack Vance, Stephen Donaldson en Anne McCaffrey om maar wat voorbeelden te noemen.

Overigens is het lezen van fantasy voor mij niet zozeer een vorm van escapisme dan wel een appreciatie voor een literair genre dat reeds heeft aangetoond op eigen benen te kunnen staan.

avatar van Chungking
Ja, A feast for crows was inderdaad een tegenvaller, met voorsprong het slechtste boek uit de reeks. Maar ik behoudt voorlopig het vertrouwen in Martin.

Appreciatie voor het genre is inderdaad natuurlijk een belangrijke reden voor het lezen van fantasy, en daar wringt hem voor mij net het schoentje momenteel: na het lezen van een aantal zeer slechte reeksen en auteurs is mijn liefde voor het fantasygenre helemaal bekoeld.

Maar misschien moet ik het nog maar eens een kans geven en kan een kwaliteitsvol fantasyboek mijn enthousiasme weer opvijzelen. Je noemt een hele hoop namen, maar welke schrijver(s) (en specifiek welke boeken ervan) vind jij de beste of de grootste aanraders?

ElMeroMero schreef:
Overigens is het lezen van fantasy voor mij niet zozeer een vorm van escapisme dan wel een appreciatie voor een literair genre dat reeds heeft aangetoond op eigen benen te kunnen staan.


Helemaal mee eens.

Een erg aardig artikeltje over het feit dat Literatuur net zo goed zijn eigen genre aan het worden is als Fantasy, Thrillers, etc.:

klik

Ik denk dat elk genre goede en slechte werken kan voortbrengen. Is dat erg? Neuh, niet echt. Het is alleen zo vervelend dat iets, omdat het fantasy is, per definitie minderwaardig zou zijn...

avatar van Chungking
Een genre zomaar als minderwaardig bestempelen kan natuurlijk niet, maar ik denk toch dat het fantasygenre zijn vaak negatieve connotatie enigszins aan zichzelf te danken heeft. Als je bijvoorbeeld ziet dat zeer matige schrijvers zoals Robert Jordan en Terry Goodkind (ik blijf deze namen gebruiken omdat ze gewoon heel dankbare voorbeelden zijn) quasi overal te verkrijgen zijn waar en fantasyafdeling is, en dus zowat vaandeldragers voor het genre zijn, tsja. Natuurlijk is er ook goede fantasy, maar in mijn ondervinding is de gemiddelde fantasy toch wel minder goed dan bv. de gemiddelde roman, als je kijkt naar 'objectieve' zaken als karakterontwikkeling, verhaalopbouw, woordgebruik, grammatica, schrijfstijl, diepgang (meerdere lagen in het verhaal), originaliteit, enz.

avatar van Prowisorio
ElMeroMero schreef:
Denk in dit verband aan Robert Howard, Michael Moorcock, Fritz Leiber, Raymond Feist, China Miéville, Steve Eriksson, Orson Scott Card, Robert Silverberg, Roger Zelazny, Ursula LeGuin, Jack Vance, Stephen Donaldson en Anne McCaffrey om maar wat voorbeelden te noemen.


Zie er zomaar een heleboel staan, waar ik het helemaal mee eens ben. Ik heb overigens ook goede herinneringen aan bijvoorbeeld Greg Bear en M.K. Wren. En een van mijn favorieten is en blijft Wim Gijsen...

Ondanks dat Fantasy me erg aanspreekt, lees ik eigenlijk maar weinig echte Fantasy, of wat onder die noemer valt dan.

Op de een of andere manier mijd ik ook de "grote" schrijvers merendeels.....dat heb ik met andere dingen ook wel, zit een beetje in me denk ik.

Tolkien uiteraard gelezen, zeer vermakelijke boeken. Terry Pratchett's Discworld vind ik geweldig, maar dat is meer humor dan daadwerkelijk serieus te nemen Fantasy......en juist daarom ook zo leuk waarschijnlijk.....Cohen the barbarian...de naam alleen al was genoeg om me te laten rollen van het lachen.

Ik leun denk meer aan tegen dingen die net onder een ander genre vallen, maar absoluut raakvlakken hebben met fantasy, of de lijn daarheen soms net overschrijden. Zoals de Necroscope boeken horror zijn, maar zeker ook fantasy-raakvlakken heeft. Hetzelfde geldt voor de Vampire earth boeken van E. E. Knight, dat meer en meer fantasy-elementen krijgt. Het verschil zit hem vaak in het feit dat de verhalen zich niet op een duidelijke fantasy-wereld, volgens de Tolkien-regels zeg maar, afspelen, maar gegrond zijn in de huidige tijd, of wat verder in de toekomst, zoals Vampire earth.
Verder ben ik ook groot liefhebber van Conan, maar dat is geen fantasy, maar valt onder sword & sorcery.....al lijkt het er wel op natuurlijk.

Het waarom Fantasy lezen? Dat is vrij simpel. Ik vind het leuker om fictie te lezen, een verhaal wat zich grofweg in de huidige tijd afspeelt en "realistisch" is trekt me niet zo aan. Ik wil juist lezen over dingen die niet kunnen, dus lezen is voor mij absoluut een vorm van escapisme en Fantasy en aanverwanten lenen zich daar bij uitstek voor. Fantasy/Science fiction/Horror zijn mijn ding. En fictie (met vaak wel enige realistisch historische achtergrond) dat zich in de oudheid afspeelt, met name de middeleeuwen, heeft mijn aandacht. Zo verslind ik bv. de boeken van Bernard Cornwell.
Wat ik in boekvorm lees sluit ook helemaal aan bij wat me in strips interesseert. Het realisme spreekt me daar ook altijd minder aan dan de rest. Zet het in de oudheid....middeleeuwen, viking-setting, Azteken, Romeinen, etc en het heeft mijn aandacht onmiddelijk. En als het Science fiction is wil ik ook meteen weten wat het is. En natuurlijk horen de superheldenstrips daar ook bij. En die vinden ook meer en meer hun weg naar "gewone" boeken. Zo kocht ik laatst nog The last days of Krypton van Kevin J. Anderson. De grote Superman S trok meteen mijn aandacht en ik lees nogal wat boeken van Anderson, een combi die me bij voorbaat al bevalt..........ik moet het boek nog lezen, dus kan er verder nog niets over zeggen.

avatar van Chungking
ElMeroMero schreef:
(quote)



De laatste tijd valt het wat die kwaliteit betreft wel weer mee vind ik. Een jonge schrijver zoals Scott Lynch bijvoorbeeld heeft met "The Lies of Locke Lamora" aangetoond dat hij dat niveau aardig benaderen kan.



Net "The Lies of Locke Lamora" gelezen, en het moet gezegd worden, dit is nu echt nog wel eens goede, kwaliteitsvolle fantasy.

Nu weet ik ook meteen weer waarom ik fantasy graag lees: het pure leesplezier dat ik bij dit genre heb ('escapisme' dat ik gebruikte in mijn eerste post in dit topic heeft misschien toch een iets te negatieve connotatie). Dit betekent het boek niet kunnen wegleggen, zo snel mogelijk verder willen in het verhaal, doorlezen tot een gat in de nacht terwijl je maar al te goed weet dat je de volgende dag eigenlijk echt wel uitgeslapen zou moeten zijn. Echt pageturnen als een verslaafde dus, andere mensen hebben dit misschien eerder met thrillers of detectives, maar die genres zeggen mij weinig (fantasy is tenminste doorgedreven fictie, en geen fictie-die-toch-realistisch-wil-lijken maar het eigenlijk niet is; wat dan ook weer niet wil zeggen dat fantasy niet gediend is met een zekere vorm van 'realisme').

Nu zijn er ook wel 'gewone' romans die dit kunnen bewerkstelligen, maar die lees ik niet tot 5u 's nachts op een week- en werkdag. Die lees ik meestal ook aandachtiger, denk meer na over bepaalde zinnen of lagen in het verhaal, en dan wil ik fris genoeg zijn om me te kunnen focussen. Bij fantasy hoef ik me meestal enkel op het verhaal concentreren (diepere lagen in het verhaal zijn mooi meegenomen, maar die komen bij de meeste fantasy niet voor) en dan kan je gewoon blijven gaan - als het een goed verhaal is natuurlijk.

Fijn dat je Lies of Locke Lamora van Scott Lynch zo goed vond Chungking en sorry voor mijn late reactie.

Over clichés gesproken, lees dit artikel van diezelfde Lynch eens. Het leuk om te lezen en hij maakt een punt over het gebruik van clichés in fantasyboeken waar ik het grondig mee eens ben.

Voor eenieder die wat fantasie-leesvoer blieft dat wat minder clichématig is(of juist wel maar dan goed) zou ik deze boeken aanraden(naast "A Game of Thrones" van GRRM natuurlijk):

* De hele First Law Trilogie van Joe Abercrombie (veel clichés maar met een heerlijke twist)
* "Gardens of the Moon" van Steven Erikson (zeer onderhoudend maar bepaald niet makkelijk om "erin te geraken")
* "Perdido Street Station" van China Miéville (interessante SF/Fantasy mix met nogal wat verrassingen)
* "Empire of Black and Gold" van Adrian Tchaikovsky.

Let wel: dit zijn over het algemeen auteurs die niet zo lang geleden zijn doorgebroken (met uitzondering van Gemmell). Eerlijk gezegd ben ik niet zo bekend meer met het werk van oudere auteurs zoals Moorcock, Howard, LeGuin en Leiber omdat dat auteurs van boeken zijn die ik twintig of meer jaar geleden heb gelezen. Wel vond ik ze toen goed en ik denk wel dat ik ze nu ook wel goed zou vinden(vooral Leiber).

Bang voor slecht gebruik van clichés? Dan raad ik zeker het werk van de volgende auteurs af:
* Robert Jordan(clichéschrijver nummer 1 wat mij betreft)
* Terry Goodkind (eerste boeken redelijk daarna ronduit zwak en vervelend)
* het latere werk van Raymond Feist (ongeveer na de Serpent War Saga)
* Terry Brooks (eerste Shannara-boek is duidelijk een LOTR-kloon, latere werk toont wat meer eigen verbeelding)
* David Eddings (vroege werk zoals de Belgariad heeft een pluspunt met de leuke humoristische ondertoon, het latere werk niet)

Geralt of rivia
Fantasy ik kan het moeilijk uitleggen als klein jochie van een jaar of 6
Keek ik al naar narnia ik vond het een geweldig verhaal mooie scenes
Leuk verhaal grappige pratende dieren toen werd ik tien en ging ik
beginnen in harry potter ik las de boeken in de hele zomer vakantie uot alle zeven delen de zomer daarop kreeg ik een boek dat heete de hobbit ik had geen idee wat het was ik las en ik las het overdonerede me ik zat uren in mijn kamer te lezen over bilbo en thorin eikenschild
Ik las het zo uit daarna zag ik de films van de hobbit en daarna lord of the rings alles in een keer alle drie de boeken en alle drie de films
Een jaar later las ik de eragon serie
Leuk spannend alles wat fantasy nodig had een jaar later was ik in een tweedehands boekwinkel waar ik nu nog regelmatig kom zag ik het rad des tijds het werd door een medewerker om schreven als beter als lord of the rings beter kan ik niet zeggen anders geweldig weer een naar later zag ik in die zelfde tweedehands boekhandel het spel der tronen een boek dat later een van mijn favorieten zou worden en ook jaren later mijn favoriete serie game of thrones ik las alles in een zomer dat jaar daarop was ik fantasy een beetje uit het oog verloren las nog regelmatig iets van feist maar las meer de boeken kippenvel van r.l stine en stephen king de donkere toren de bezeten stad en simpele detective las ik op die leeftijd ook graag zoals baantjer agatha christie
Maar dit was leuk maar je moet het afwisselen dan weer fantasy dan weer kippenvel dan weer baantjer
Ik lees de boeken van kippenvel nu nog steeds zoveel nostalgie mijn uiteindelijke top tien fantasy
1 het spel der tronen
2 in de ban van de ring
3 het rad des tijds
4 de kronieken van narnia
5 de shannara serie
6 ogen van de draak
7 de saga van de chaos oorlogen
8eragon
9 harry potter
10 weiss en hickman boeken

Geralt of rivia
Geralt of rivia schreef:
Fantasy ik kan het moeilijk uitleggen als klein jochie van een jaar of 6
Keek ik al naar narnia ik vond het een geweldig verhaal mooie scenes
Leuk verhaal grappige pratende dieren toen werd ik tien en ging ik
beginnen in harry potter ik las de boeken in de hele zomer vakantie uot alle zeven delen de zomer daarop kreeg ik een boek dat heete de hobbit ik had geen idee wat het was ik las en ik las het overdonerede me ik zat uren in mijn kamer te lezen over bilbo en thorin eikenschild
Ik las het zo uit daarna zag ik de films van de hobbit en daarna lord of the rings alles in een keer alle drie de boeken en alle drie de films
Een jaar later las ik de eragon serie
Leuk spannend alles wat fantasy nodig had een jaar later was ik in een tweedehands boekwinkel waar ik nu nog regelmatig kom zag ik het rad des tijds het werd door een medewerker om schreven als beter als lord of the rings beter kan ik niet zeggen anders geweldig weer een naar later zag ik in die zelfde tweedehands boekhandel het spel der tronen een boek dat later een van mijn favorieten zou worden en ook jaren later mijn favoriete serie game of thrones ik las alles in een zomer dat jaar daarop was ik fantasy een beetje uit het oog verloren las nog regelmatig iets van feist maar las meer de boeken kippenvel van r.l stine en stephen king de donkere toren de bezeten stad en simpele detective las ik op die leeftijd ook graag zoals baantjer agatha christie
Maar dit was leuk maar je moet het afwisselen dan weer fantasy dan weer kippenvel dan weer baantjer
Ik lees de boeken van kippenvel nu nog steeds zoveel nostalgie mijn uiteindelijke top tien fantasy
1 het spel der tronen
2 in de ban van de ring
3 het rad des tijds
4 de kronieken van narnia
5 de shannara serie
6 ogen van de draak
7 de saga van de chaos oorlogen
8eragon
9 harry potter
10 weiss en hickman boeken

Ik ben nog 14 en zo veel al gelezen

Gast
geplaatst: vandaag om 14:45 uur

geplaatst: vandaag om 14:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.