menu

Boeken / Algemeen / Mooiste openingszin

zoeken in:
psyche (crew)
marcelinho763 schreef:
Bouwval van Frans Kellendonk:
Een paar maanden nadat zijn ouders hadden besloten om oud te zijn en beiden tegelijk hun tanden hadden laten trekken zag de kroonprins het schilderij voor het eerst.

de portier was een invalide (w.f. hermans-nooit meer slapen)
als ik er meer weet zal ik u allen deze mededelen

De porter is een invalide.

Verder inderdaad een mooie openingsregel.

Een beetje cliché, maar de openings- en slotzin uit De Avonden blijf ik prachtig vinden:

Het was nog donker, toen in de vroege morgen van de twee en twintigste December 1946 in onze stad, de held van deze geschiedenis, Frits van Egters, ontwaakte.

...

Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mopelde hij, 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.

Het gedeelte ertussen is overigens ook best de moeite waard.

ja dat was een best stomme fout. kan ik niet eens die ene regel onthouden. en de beginzin van Reve is ook erg mooi.
dit is ook een mooie.
iemand moest Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads had gedaan, werd hij op een dag gearresteerd.
uit het proces. kafka

eRCee schreef:
Anna Karenina

Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen wijze.

Jongens waren we - maar aardige jongens. Titaantjes, Nescio

Spijtoptant
In die dagen zwierf ik met een hongerige maag door de straten van Kristiania, die vreemde stad die niemand verlaat zonder erdoor getekend te zijn.

(Zo uit mijn hoofd, eerdaags eens opzoeken in welke doos het boek zich bevindt, om te kijken hoe ver ik er naast zit)

Mijn nachten waren langer dan mijn dagen, want 's nachts was ik alleen.

Slaap - Annelies Verbeke

Net tegengekomen tijdens het snuisteren in mijn boekenkast Heb het boek nog altijd niet gelezen.

Micha schreef:
Mijn nachten waren langer dan mijn dagen, want 's nachts was ik alleen.

Voorspelbaar, makkelijk maar ook weer mooi

psyche (crew)
De eerste zin van IJsprinses is niet briljant, maar de opening vind ik wel pakkend:

Het huis was leeg en verlaten. De kou drong door tot in alle hoeken en gaten. In de badkuip had zich een dun vlies ijs gevormd. Zij had een blauwige tint gekregen.
Zoals ze daar lag, vond hij haar net een prinses. Een IJsprinses.
De vloer waarop hij zat was ijskoud, maar de kou deerde hem niet. Hij stak zijn hand uit en raakte haar aan.
Het bloed op haar polsen was al lang geleden gestold.
Zijn liefde voor haar was nog nooit zo sterk geweest. Hij streelde haar arm, alsof hij de ziel streelde die het lichaam nu had verlaten.
Hij draaide zich niet om toen hij wegging. Het was geen vaarwel, maar een tot ziens.

psyche schreef:
De eerste zin van IJsprinses is niet briljant, maar de opening vind ik wel pakkend:

Heel aangrijpend. Wie heeft dat geschreven?

psyche (crew)
Micha schreef:

Heel aangrijpend. Wie heeft dat geschreven?

Camilla Läckberg

psyche schreef:

Camilla Läckberg

Dank je

Mrs. Dalloway said she would buy the flowers herself.

Uit Mrs. Dalloway van Virginia Woolf.
Eenvoudig maar leuk en doeltreffend, zie ook de film The Hours

Daphne du Mauriers 'Rebecca':
'Last night I dreamt I went to Manderley again...', een van de beroemste openingszinnen uit de wereldliteratuur, en een van de mooiste. De slotzin is ook fantastisch, maar die is in het Nederlands mooier: 'En met de zoute zeewind woei de as ons tegemoet.' (And the ashes blew towards us, with the salt wind from the sea.')

En van dezelfde auteur uit 'My Cousin Rachel' (de titel alleen al): 'Bij de viersprong placht men vroeger mensen op te hangen; nu echter niet meer.' Zowel openings- als slotzin. Geweldig!

PeterW schreef:
Daphne du Mauriers 'Rebecca':
'Last night I dreamt I went to Manderley again...', een van de beroemste openingszinnen uit de wereldliteratuur, en een van de mooiste.

Juist, wie de Hitchcock-verfilming gezien heeft herinnerd zich dat nog...

psyche schreef:
Hebben jullie even? Ik smokkel zwaar want het gaat om 5 zinnen, maar als jullie de laatste woorden van de eerste alinea na de dubbele punt lezen, begrijpen jullie denk ik wel waarom ik de opening van De Man Zonder Eigenschappen formidabel vind.

Boven de Atlantische Oceaan bevond zich een barometrisch minumum; het trok oostwaarts, in de richting van een boven Rusland gelegen maximum, en vertoonde nog niet de neiging hiervoor naar het noorden te uit te wijken. De luchttemperatuur stond in de voorgeschreven verhouding tot de gemiddelde jaartemperatuur, tot de temperatuur van zowek de koudste als de warmste maand en tot de aperiodische maandelijkse temperatuurschommeling . De opkomst en de ondergang van de zon, van de maan, de lichtvariaties van de maan van venus, van de ring van Saturnus en vele andere verschijnselen stemden overeen met de voorspellingen daaromtrent in de astronomische jaarboeken. De waterdamp in de lucht had zijn hoogste spankracht en de luchtvochtigheid was gering. In één woord, dat de feitelijke situatie heel aardig weergeeft, ook al is het wat ouderwets: het was een mooie augustusdag in het jaar 1913.

Hey Psyche, Volgens mij is dit ook de beste opening ooit! (in iedergeval die ik ben tegen gekomen). Toen ik de naam van dit forum zag moest ik gelijk aan denken en kijken of die er al tussen stond... gelukkig stond die dat!

Zowel openings- als slotzin:

Bij de viersprong placht men vroeger mensen op te hangen; nu echter niet meer.

Die zinnen heb ik ook al ontzettend vaak gelezen - hoewel ik het boek nog nooit uitgekregen heb Ik ben begonnen in het Duits, en het heeft toen toch wel een paar keer lezen gekost voor ik doorhad wat er stond (het komt vrij onverwacht, dus dan denk je toch eerst dat het aan je talenkennis ligt ), en daarna nog ettelijke keren opnieuw begonnen in het boek, in het Duits en het Nederlands. Wat ik gelezen heb is geniaal, jammer dat het er nog niet van gekomen is verder te geraken dan p. 100!

Ik begrijp wat je bedoelt, toch zou je het eens uit moeten lezen. Het is de moeite waard. Er is een periode in mijn leven geweest dat ik het niet aankon dit boek, of enige anderen uit het oeuvre van deze auteur te lezen omdat het me te veel aangreep.

“De wereld is alles wat het geval is.”

Heerlijk mystiek.

Dit is wel leuk om te zien:

http://www.infoplease.com/ipea/A0934311.html

Nr1. Niet gelezen maar de zin stelt ws. daardoor niets voor.
Nr7. Boek nog veel erger dan Ulysses, maar dan toch nog op 7 staan.

Nou ja.. enz.. Bij elke zin is wel wat te schrijven.

psyche (crew)
Arkadi schreef:

Nou ja.. enz.. Bij elke zin is wel wat te schrijven.

En sommigen nodigen uit te gaan kopen en/of reserveren bij de bieb.

Ik vond 'Ik had jeuk aan mijn penis.' uit Het Spook van Toetegaai van Herman Brusselmans altijd wel leuk. Maar ik ben dan ook behoorlijk van de poep en pis-humor.

Karl schreef:
Ik vond 'Ik had jeuk aan mijn penis.' uit Het Spook van Toetegaai van Herman Brusselmans altijd wel leuk. Maar ik ben dan ook behoorlijk van de poep en pis-humor.

Het stuk dat daarna komt, over "een sprekende keeshond", zou anders ook niet misstaan in dit topic.

Nog een leuke opener uit het oevre van Brusselmans, met name "Vergeef mij de liefde"

Misschien moet ik deze eerste zin maar schrappen. Of misschien moet ik ‘m maar laten staan, om zo de grenzen van de literatuur te verleggen.

Typisch Brusselmans natuurlijk, maar ik vind em erg leuk. Lekker zelfreflexief-sarcastisch ook.

Inderdaad. Later in het boek zitten nog enkele witte bladzijden, waarna het commentaar volgt dat Brusselmans de tussenin liggende 300 bladzijden in de prullenmand heeft gesmeten wegens "te oninteressant". Hilarisch gewoon.

psyche (crew)
Alles is gelogen. Zelfs dat. En dan nog door een ander. Denk ik.

Geen echte openingszin, misschien meer een motto: hoe dan ook vind ik het een erg sterke opening in de Veilingmeester ( met lachen om de plot: natuurlijk een verwijzing naar zijn debuut De Troonopvolger) van Walter van den Broeck.

Ik weet jammer genoeg niet meer uit welk boek deze komt maar hij kwam gewoon in me op. iemand die weet vanwaar hij komt?

Je begint nu met je afdaling naar de hel, je kan je nu nog terugtrekken maar na de eerste pagina is je ziel verkocht aan de duivel, het is maar een waarschuwing.

Ik vond het een hele rare, weet iemand uit welk boek hij komt?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:22 uur

geplaatst: vandaag om 12:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.