menu

Boeken / Algemeen / Mooiste openingszin

zoeken in:
Op de Vlaamse Radio 1 hebben ze een wedstrijd georganiseerd om de mooiste openingszin uit de wereldliteratuur te kiezen (in vertaalde versie dan wel). De vijf genomineerden (gekozen door een eenmansjury uit de inzendingen van de luisteraars) waren:

1. Honderd Jaar Eenzaamheid (G. G. Marquez)
Vele jaren later, staande voor het vuurpeloton, moest kolonel Aureliano Buendia denken aan die lang vervlogen middag, toen zijn vader hem meenam om kennis te maken met het ijs.

2. Het Nieuwe Leven (O. Pamuk)
Op een dag las ik een boek en heel mijn leven veranderde.

3. Penelope. De mythe van de vrouw van Odysseus (M. Atwood)
Nu ik dood ben weet ik alles.

4. Quatertemperdagen (E. Vlaminck)
Hij heeft zijn eigen verdaan in de waterput.

5. De vanger in het graan (J. D. Salinger)
Als je het echt allemaal wil horen, dan wil je waarschijnlijk eerst weten waar ik geboren ben en wat een waardeloze jeugd ik heb gehad en wat mijn ouders allemaal gedaan hebben voordat ze mij kregen en meer van dat soort sentimentele gelul, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om het daarover te hebben.

Ineens in volgorde waarin ze na de stemming terechtgekomen zijn. Maar dat doet er niet toe, ik zou graag nog wat andere mooie openingszinnen lezen . Het moet gaan om de eerste zin van het allereerste hoofdstuk, tot aan het eerste punt, uitroepteken of vraagteken. Ik heb momenteel geen boek bij de hand dus ik kan het startschot niet geven, maar ik vermoed dat dat niet direct een probleem zal zijn!

dutch2
Leuk topic!

Julian Barnes - Interference (verhaal uit bundel Cross Channel)

He longed for death, and he longed for his gramophone records to arrive.

Begin en eindes van boeken zijn zó belanrijk!

de Poetic Edda:
Hearing I ask | from the holy races,
From Heimdall's sons, | both high and low;
Thou wilt, Valfather, | that well I relate
Old tales I remember | of men long ago.

Pride and Prejudice:
It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.

Moby Dick:
Call me Ishmael.

Het Proces:
Someone must have been telling lies about Josef K., he knew he had done nothing wrong but, one morning, he was arrested.

De gedaanteverwisseling:
One morning, as Gregor Samsa was waking up from anxious dreams, he discovered that in bed he had been changed into a monstrous verminous bug.

Ik moet al meteen mijn eigen regel breken, maar dit is mijn persoonlijke favoriet denk ik. Luidop lezen en genieten van elke klank, van elk woord!

Lolita, light of my life, fire of my loins. My sin, my soul. Lo-lee-ta: the tip of the tongue taking a trip of three steps down the palate to tap, at three, on the teeth. Lo. Lee. Ta.

Deze mag natuurlijk ook niet ontbreken, al is het maar voor de gigantische gevolgen dat dat ene zinnetje heeft gekend:

In a hole in the ground, there lived a hobbit.

I Wish either my father or my mother, or indeed both of them, as they were in duty both equally bound to it, had minded what they were about when they begot me; had they duly consider'd how much depended on what they were then doing;---that not only the production of a rational Being was concern'd in it, but that possibly the happy formation and temperature of his body, perhaps his genius and the very cast of his mind;---and, for aught they know the contrary, even the fortunes of his whole house might take their turn from the humours and dispositions which were then uppermost:---Had they duly weighed and considered all this, and procedeed accordingly,---I am verily persuaded I should have made a quite different figure in the world, from that, in which the reader is likely to see me.

Laurence Sterne opent Tristram Shandy op zijn compleet eigen, onnavolgbare, wonderlijke wijze.

Een klassieker:
Vertel Muze, vertel van de wrok van Achilles.
Homeros' Ilias
Bezing mij, o Muze, de zwerver, de vindingrijke die maar rond bleef dolen, nadat hij het heilige Troje vernield had.
Homeros' Odyssea

Een klassieker in zijn genre:
The man in black fled across the desert and the gunslinger followed.
Stephen King's Gunslinger (The Dark Tower I)

Louis Paul Boon - Abel Gholaerts
Het leven is geen boek.

Amélie Nothomb - Zwavelzuur
Op een gegeven moment was andermans leed hun niet meer genoeg.

Mss geen literaire hoogstandjes, maar ik vind beide auteurs hun stijl al meteen tot uiting komen in die 2 zinnetjes. Boon doet meestal nogal somber en zet hier al meteen goed de toon in om even het leven af te breken (vervolg).
Nothomb houdt zich vooral aan de thema's lijden, pijn, kracht, ... wat ook hier weer duidelijk wordt!

Dennis
De portier is een invalide blijft leuk.

Een mini-gedicht:

"Mijn vrouw is dood en al begraven."

(Emants, Een Nagelaten Bekentenis.)

Prachtig, ik weet niet waarom.

Overigens vind ik van die Vlaamse top5 alleen die van Marquez echt goed.
Van de klassiekers staan bij mij de openingszinnen van Het Proces [hoewel niet half zo mooi als de slotzin] en Anna Karenina hoog.

psyche (crew)
Ik weet niet of het mijn allermooiste openingszin is maar wel een die me ooit erg aansprak en me raakte:

'Luister Paula, ik ga je een verhaal vertellen, zodat je je niet zo verloren voelt als je wakker voelt'.

(Isabel Allende > Paula)

Om de een of andere reden die ik me niet meer kan herinneren heb ik het boek niet uitgelezen. Heb er daarom ook niet op gestemd. Het niet uitlezen was bijzonder omdat ik andere boeken van Allende wel zonder meer uitlas. Maar die openingszin, die éne zin, die sprak en spreekt nog steeds tot mijn verbeelding).

Ik vond altijd het begin van Choke van Chuck Palahniuk erg sterk!

If you're going to read this, don't bother.
After a couple pages, you won't want to be here. So forget it. Go away. Get out while you're still in one piece.
Save yourself.
There has to be something better on television. Or since you have so much time on your hands, maybe you could take a night course. Become a doctor. You could make something out of yourself. Treat yourself to a dinner out. Color your hair.
You're not getting any younger.

psyche (crew)
Terwijl ik me sinds 7 arpil afvraag wat mijn mooiste openingszin is, lees ik vandaag in Goethes 'Het lijden van de jonge Werther' de volgende prachtige, prachtige opening:

Wat ben ik blij dat ik weg ben! Beste vriend, wat is het hart van een mens! Jou te verlaten, die me zo dierbaar bent, van wie ik onafscheidelijk was, en blij te zijn! Ik weet dat je me vergeeft. Al mijn verdere contacten waren ook werkelijk door het noodlot uitgedacht om iemand als ik de angst om het hart te doen slaan.

Mijn dag is goed!

de eerste zin van das Parfum is mooi in het Duits (en ook wel in de vertaling) Ik kan hem helaas niet quoten. Misschien iemand anders ?

In eighteenth-century France there lived a man who was one of the most gifted and abominable personages in an era that knew no lack of gifted and abominable personages.

Dit is hem in het Engels.

psyche (crew)
En het Nederlands:
In de achttiende eeuw leefde er in Frankrijk een man die tot de geniaalste en afschuwelijkste figuren van deze aan geniale en afschuwelijke figuren niet arme epoque behoorde.

(maar ... ik vind het completer als het de héle alinea i.p.v. zin zou mogen zijn:
Zijn geschiedenis zal hier worden verhaald. Hij heette Jean- Baptiste Grenouille, en als zijn naam in tegenstelling tot de namen van andere geniale monsters, zoals bijvoorbeeld de Sade, Saint-Juste, Fouché, Bonaparte, enzovoort, tegenwoordig in vergetelheid is geraakt, dan komt het niet omdat deze Grenouille in aanmatiging, verachting van de medemens, immoraliteit, kortom in goddeloosheid, de mindere van deze beroemde duistere lieden zou zijn geweest, maar omdat zijn genie en zijn enige ambitie zich beperkte tot een gebied dat in de geschiedenis geen sporen nalaat: het vluchtige rijk der geuren.)

Dennis schreef:
De portier is een invalide blijft leuk.

Is dat de openingszin van "Nooit Meer Slapen?" Ik wist niet dat het de allereerste zin was..

Dennis
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Is dat de openingszin van "Nooit Meer Slapen?" Ik wist niet dat het de allereerste zin was..

Ja, en in tegenstelling tot deze korte openingszin heeft Ik Omhels Je met Duizend Armen een heel lange - maar zeker niet minder opvallende - openingszin:
"Het is toch fantastisch dat er vier miljard jaar geleden door een chemische reactie een ingewikkeld molecuul ontstond dat zichzelf met behulp van andere, minder ingewikkelde moleculen spontaan kon reproduceren, en dat sommige kopieën van dat molecuul beter hulpstoffen konden aantrekken dan andere, zodat het leek of ze strijd voerden, en dat van al die reproducerende vormen er één is geweest die het blinde reproductiegevecht won, en dat de kopieën van dit molecuul de wereld letterlijk wisten te veroveren en dat mutaties van deze kopieën op hun beurt weer met elkaar strijd gingen leveren om hulpstoffen, en dat reproducties van dit ingewikkelde molecuul steeds ingewikkelder werden, zo ingewikkeld dat kopieën niet meer na enkele uren uiteenvielen, maar een systeem ontwikkelden om eiwitten te maken die allerhande machinerie in werking konden zetten (membranen, weefsel), en dat we dit levensvormpje Luca noemen, ofwel onze Last Universal Common Ancestor, omdat ook de nazaten van Luca in een immens gevecht verzeild raakten, ook wel de Viermiljardjarige Oorlog genoemd, en dat de kleinkleinklein-kinderen van Luca elkaar gingen opeten en zich tegen elkaar gingen wapenen, en afzonderlijk cellen gingen vormen, en dat cellen gingen klonteren, en dat er nogingewikkelder systemen werden ontwikkeld om de reproduceerbaarheid te vergroten (seks) en nog meedogenlozer manieren van aanval en zelfverdediging, en dat er uit de reproduceerbare moleculen soorten organismen van meerdere cellen ontstonden, die maar bleven strijd voeren en muteren en zich ontwikkelen, en dat heden ten dage ongeveer vijf miljoen verschillende soorten de strijd hebben overleefd en dat er inmiddels ongeveer zes miljard overlevingsmachines zijn van de soort ‘mens’, waarvan elk individu ongeveer honderd biljoen cellen bevat met een kopie van het reproduceerbare molecuul, en dat één van die zakjes met honderd biljoen cellen jou nu vriendelijk groet, je meer dan het allerbeste wenst, en zeker geen strijd met je wil voeren. "

lezert
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Hermans heeft nog eens iets gezegd over het woordje 'een' in die zin. Hij vond dat erg belangrijk.

"De portier is invalide."

"De portier is een invalide."

Het kwam er geloof ik op neer dat in de eerste zin het een algemeen gegeven was dat de portier invalide is, en dat in de tweede zin de nadruk wordt gelegd op het feit dat het 'invalide zijn' een staat is die niet natuurlijk is.

Maar ik kan dit fout hebben, Hermans was zelf naar mijn idee niet erg duidelijk in dit interview.

Het heeft me indertijd wel doen denken bij de film van Mel Gibson: "The Passion of the Christ".
Voor mijn gevoel maakt het woordje 'the' hier heel veel uit in de beleving van de titel.

In beide voorbeelden, dat van die invalide en dat van Christ, kan ik het verschil wel voelen, maar niet echt aanduiden.

Maar nu weer on topic!

Dennis schreef:
(quote)

Ja, en in tegenstelling tot deze korte openingszin heeft Ik Omhels Je met Duizend Armen een heel lange - maar zeker niet minder opvallende - openingszin:
"Het is toch fantastisch dat er vier miljard jaar geleden door een chemische reactie een ingewikkeld molecuul ontstond dat zichzelf met behulp van andere, minder ingewikkelde moleculen spontaan kon reproduceren, en dat sommige kopieën van dat molecuul beter hulpstoffen konden aantrekken dan andere, zodat het leek of ze strijd voerden, en dat van al die reproducerende vormen er één is geweest die het blinde reproductiegevecht won, en dat de kopieën van dit molecuul de wereld letterlijk wisten te veroveren en dat mutaties van deze kopieën op hun beurt weer met elkaar strijd gingen leveren om hulpstoffen, en dat reproducties van dit ingewikkelde molecuul steeds ingewikkelder werden, zo ingewikkeld dat kopieën niet meer na enkele uren uiteenvielen, maar een systeem ontwikkelden om eiwitten te maken die allerhande machinerie in werking konden zetten (membranen, weefsel), en dat we dit levensvormpje Luca noemen, ofwel onze Last Universal Common Ancestor, omdat ook de nazaten van Luca in een immens gevecht verzeild raakten, ook wel de Viermiljardjarige Oorlog genoemd, en dat de kleinkleinklein-kinderen van Luca elkaar gingen opeten en zich tegen elkaar gingen wapenen, en afzonderlijk cellen gingen vormen, en dat cellen gingen klonteren, en dat er nogingewikkelder systemen werden ontwikkeld om de reproduceerbaarheid te vergroten (seks) en nog meedogenlozer manieren van aanval en zelfverdediging, en dat er uit de reproduceerbare moleculen soorten organismen van meerdere cellen ontstonden, die maar bleven strijd voeren en muteren en zich ontwikkelen, en dat heden ten dage ongeveer vijf miljoen verschillende soorten de strijd hebben overleefd en dat er inmiddels ongeveer zes miljard overlevingsmachines zijn van de soort ‘mens’, waarvan elk individu ongeveer honderd biljoen cellen bevat met een kopie van het reproduceerbare molecuul, en dat één van die zakjes met honderd biljoen cellen jou nu vriendelijk groet, je meer dan het allerbeste wenst, en zeker geen strijd met je wil voeren. "

Mijn oude leraar Nederlands vertelde me dat een te lange zin nooit mooi was.

Freud schreef:

Deze mag natuurlijk ook niet ontbreken, al is het maar voor de gigantische gevolgen dat dat ene zinnetje heeft gekend:

In a hole in the ground, there lived a hobbit.

psyche (crew)
Nicolage Rico schreef:

Maar wanneer is hij te lang? Die van Ik Omhels Je met Duizend Armen

is voor mij: en al bijna een boek op zich

Nicolage Rico schreef:

Heeft hij zeker nog nooit een boek van Jose Saramago gelezen?

Behalve de man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan de uitvreter.

Onvermijdelijk in dit topic is natuurlijk de opening van 'Kroniek van een Aangekondigde Dood':

Op de dag dat ze hem zouden doden, stond Santiago Nasar om 5 uur 30 's morgens op om de komst van de boot, waarmee de bisschop zou arriveren, af te wachten.

Omdat het concept van het boek maakt dat het niet echt een spoiler is, wil ik daar graag nog de slotregel aan toevoegen:

Toen ging hij door de achterdeur, die al sinds zes uur openstond, zijn huis in en viel voorover op de grond in de keuken.

En daartussen zit nog een heel boek, maar dat moet je zelf maar ontdekken .

La Divina Commedia (Dante Alighieri)

Nel mèzzo del cammin di nòstra vita mi ritrovai per una selva oscura, che la diritta via èra smarrita.

[op het midden van onze levensweg bevond ik me in een donker woud, omdat ik van de rechte weg was afgedwaald.]

Μωρίας Εγκώμιον [morías enkómion] (Lof der Zotheid) (Desiderius Erasmus)

Vtcumque de me uulgo mortales loquuntur, neque enim sum nescia, quam male audiat stvltitia etiam apud stultissimos, tamen hanc esse, hanc, inquam, esse unam, quae meo numine Deos atque homines exhilaro.

[Hoe slecht de mensen over het algemeen ook over mij spreken - het is mij beslist niet ontgaan wat voor slechte naam de zotheid heeft bij de grootste zotten - toch ben ik het, ík zeg ik, die door mijn goddelijke macht goden en mensen aan het lachen breng.]

Bouwval van Frans Kellendonk:
Een paar maanden nadat zijn ouders hadden besloten om oud te zijn en beiden tegelijk hun tanden hadden laten trekken zag de kroonprins het schilderij voor het eerst.

Ik leef dus ik ben...

Ik heb alweer niks te melden en dat zal ik doen in een pagina of zeshonderd à zeshonderdvijftig, we zullen zien.

Herman Brusselmans - De kus in de nacht

Arkadi .
BoordAppel schreef:
Ik heb alweer niks te melden en dat zal ik doen in een pagina of zeshonderd à zeshonderdvijftig, we zullen zien.

Herman Brusselmans - De kus in de nacht

Vind dit eigenlijk een heel slechte zin.
Eigenlijk meer ik probeer gelijk al grappig te zijn (wat hij soms wel is).

Te gemaakt, te 'kijk eens wie ik ben' en als ik het al te letterlijk neem ...o ja.. je weet achteraf hoeveel bladzijden je boek is en dan kan je je openingszin nog veranderen.

Als je dan zo'n zin neerzet verlies je voor mij alle geloofwaardigheid.

Ps
vind Brusselmans eigenlijk wel een vervelend mannetje.

psyche (crew)
Hebben jullie even? Ik smokkel zwaar want het gaat om 5 zinnen, maar als jullie de laatste woorden van de eerste alinea na de dubbele punt lezen, begrijpen jullie denk ik wel waarom ik de opening van De Man Zonder Eigenschappen formidabel vind.

Boven de Atlantische Oceaan bevond zich een barometrisch minumum; het trok oostwaarts, in de richting van een boven Rusland gelegen maximum, en vertoonde nog niet de neiging hiervoor naar het noorden te uit te wijken. De luchttemperatuur stond in de voorgeschreven verhouding tot de gemiddelde jaartemperatuur, tot de temperatuur van zowek de koudste als de warmste maand en tot de aperiodische maandelijkse temperatuurschommeling . De opkomst en de ondergang van de zon, van de maan, de lichtvariaties van de maan van venus, van de ring van Saturnus en vele andere verschijnselen stemden overeen met de voorspellingen daaromtrent in de astronomische jaarboeken. De waterdamp in de lucht had zijn hoogste spankracht en de luchtvochtigheid was gering. In één woord, dat de feitelijke situatie heel aardig weergeeft, ook al is het wat ouderwets: het was een mooie augustusdag in het jaar 1913.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:21 uur

geplaatst: vandaag om 13:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.