menu

Boeken / Algemeen / Literatuur in de muziek

zoeken in:
Ik heb pas Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe van The Alan Parsons Project beluisterd, en ik vond het echt prachtige muziek: de sfeer die Poe in zijn boeken opwekt werd op dat album ook opgewekt. Lees ook dit topic op MusicMeter. Nu vroeg ik me dus af of er mensen zijn die nog meer goede conceptalbums over boeken/verhalen kennen?

dutch2
Ik zal ongetwijfeld op nog meer titels komen maar er schoten me zo snel vier te binnen. Maar dan wel twee goede, een matige en een mij onbekende. Toevallig zitten er twee bij die op Poe zijn gebaseerd.

Goed: Camel - The Snow Goose

Goed: Mike Rutherford - Smallcreeps Day

Matig: Peter Hammill - The Fall of the House of Usher

Mij onbekend: Lou Reed - The Raven

dutch2 schreef:
Mij onbekend: Lou Reed - The Raven

zeergoed!

lezert
Eerste waar ik aan denk, en zeer goed:

Jeff Wayne - War of the Worlds.

Volgens mij is het enige conceptalbum gebaseerd op een boek (of in dit geval een schrijver) dat ik heb het album van Glass Prism: Poe Through the Glass Prism

Sister van Sonic Youth

The Valerie Project (van The Valerie Project, een zijstapje van een kerel die bij Espers speelt), genre new weird folk.

Best aardig, gebaseerd op Valerie and her week of wonders van Viteslav Nezval.

Lou Reed - The Raven
Een absolute aanrader.

DvonGeem schreef:
Lou Reed - The Raven
Een absolute aanrader.

In Boeken > Algemeen > Muziek en literatuur:

Veel muzikanten hebben zich laten inspireren door literatuur. Lou Reed deed dat bv met the Raven van Edgar Allan Poe.

Deze geweldige muzikant (Antony and the Johnsons) was achtergrond zanger destijds en heeft later met een nummer The Lake ook een ode aan Poe gebracht.

Hier:

http://www.youtube.com/watch?v=6kMIFDm7rS8&feature=related

even een link naar een ander nummer van de zanger die ik erg waardeer.
Iemand anders nog voorbeelden?

Ik had hier dacht ik al eens een topic over aangemaakt. Ook daarin weer Poe, dit maal door The Alan Parsons Project (Tales of Mystery and Imagination).
Door De Vreemdeling van Camus heeft The Cure zich laten inspireren om het nummer 'Killing an Arab' te schrijven (op het album Boys Don't Cry).
Iron Maiden heeft ook enkele nummers over literaire werken geschreven: Murders in the Rue Morgue (weer Poe), The Phantom of the Opera, Rime of the Ancient Mariner (van Coleridge), The Loneliness of a Long Distance Runner, door De Naam van de Roos in The Sign of the Cross en Brave New World.

Brave New World is niet gebaseerd op het boek. Maar Maiden heeft wel nog Stranger in a strange land gedaan en vergeet vooral niet het album Fear of a Blank Planet van Porcupine Tree dit is gebaseerd op Lunar Park van Bret Easton Ellis.

Wuthering Heights door Kate Bush

Mastodon - Leviathan is gebaseerd op Moby Dick

Mijn favoriete album van Mastodon ook! Geweldige plaat en band!

Doe mij persoonlijk Remission maar, de energie en vindingrijkheid op dat album hebben ze niet meer kunnen evenaren. Maar Leviathan is een goeie 2e

Een aantal voorbeelden die me zo te binnen schieten:

Bloc Party - Song for Clay (Disappear Here) (Bret Easton Ellis - Less than Zero)
Bruce Springsteen - The Ghost of Tom Joad (John Steinbeck - The Grapes of Wrath)
The Cure - Drowning Man (Mervyn Peake - Gormenghast)
Radiohead - 2 + 2 = 5 (George Orwell - 1984)

Geen heel album, wel een nummer

Metallica-For Whom the Bell Tolls, gebasseerd op de gelijknamige roman van Hemmingway.

De bandnaam 'K's Choice' is een referentie naar de hoofdpersoon uit Kafka's Het Proces.

En postrock-band Gregor Samsa is vernoemd naar het personage uit Kafka's 'De Metamorfose'.

Witt schreef:
Doe mij persoonlijk Remission maar, de energie en vindingrijkheid op dat album hebben ze niet meer kunnen evenaren. Maar Leviathan is een goeie 2e

Crusher Destroyer (L)

mjk87 schreef:
Geen heel album, wel een nummer

Metallica-For Whom the Bell Tolls, gebasseerd op de gelijknamige roman van Hemmingway.

Leuk om te weten, dat boek heb ik namelijk thuis. Overigens is een van de bekendste nummers van Metallica, One, gebasseerd op Johnny Got His Gun van Dalton Trumbo.

Sterker nog, toen ze in hun clip fragmenten uit de gelijknamige film wilden opnemen, hebben ze eerst de hele film moeten opkopen voordat ze dit konden doen. Ze zijn dus eigenaar van de film

Metal Molly "dankt" zijn naam aan James Joyce --> Molly Bloom
Moby --> Moby Dick (Melville)

The Fall heeft me aan Nietzsche geholpen door in "Free Range" aan Also Sprach Zarathustra te refereren.
Patti Smith vertelt me keer op keer dat ik "Go Rimbaud!" moet doen. Lieve Patti, ik doe mijn best.
The Boo Radleys hebben Charles Bukowski doodverklaard.
Ik zal niet de enige zijn die via The Cure bij Albert Camus is terechtgekomen.
Pete Doherty leest voor uit Genet.
Bowie verbasterde die naam al vóór Doherty tot Jean Genie.
The Velvet Underground dankt zijn naam en die van "Venus in Furs" aan Leopold Von Sadomacher.
The Clash laat Ginsberg een spoken word-gastrol doen op "Ghetto Defendant".
Etc.

The Boo Radleys hebben Charles Bukowski doodverklaard.

Komt Boo Radley niet uit Lee Harper's "To Kill a Mockingbird" ...

Touché, slecht van me dat ik die heb laten liggen. De onvolprezen Boo Radleys zijn inderdaad naar het personage uit dat boek vernoemd.

slowgaze schreef:
Patti Smith vertelt me keer op keer dat ik "Go Rimbaud!" moet doen. Lieve Patti, ik doe mijn best.

En ze vraagt het je dwingend nietwaar " Go Rimbaud" Lieve Slowgaze, je best is al meer dan goed genoeg, en volgens mij zingt ze dit voor mensen zoals jij, de witte raven die luisteren en moeite doen.

Of het gedicht Ode an die Freude van Friedrich Schiller, dat in Beethovens 9e is verwerkt. Om maar een zeer vroeg voorbeeld te noemen.

PeterW (crew)
Dexter schreef:
Ik heb pas Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe van The Alan Parsons Project beluisterd, en ik vond het echt prachtige muziek: de sfeer die Poe in zijn boeken opwekt werd op dat album ook opgewekt. Lees ook dit topic op MusicMeter. Nu vroeg ik me dus af of er mensen zijn die nog meer goede conceptalbums over boeken/verhalen kennen?

Claude Debussy heeft La Chute de la Maison Usher (onvoltooide opera), Florent Schmidt heeft Le Palais Hanté, naar het gedicht The Haunted Palace, en André Caplet heeft een fantasie op The Mask of the Red Death.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:14 uur

geplaatst: vandaag om 01:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.