menu

Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal

zoeken in:
Als jullie bereid zijn om een splinternieuw boek aan te schaffen, dan stel ik 'De archipel van de hond' van Philippe Claudel voor. Die ligt al op mijn leesstapel

L'Archipel du Chien - Philippe Claudel (2018) - BoekMeter.nl

We hebben al een keer een Claudel gedaan (in 2007, dat wel).

Maar even een overzichtje van de stemmen zover:

Ostatnie Życzenie (De laatste wens, Sapkowski): 2
Het geheime leven van Henri Pick (Foenkinos): 1
L'archipel du Chien (Claudel): 1

De voorkeuren van dutch2.0 en mjk87 heb ik nog niet meegenomen.

Als grijze zielen een indicatie is dan is het nieuwe boek van Claudel ook zeker een goede kandidaat.

Ostatnie Życzenie (De laatste wens, Sapkowski): 3
Het geheime leven van Henri Pick (Foenkinos): 1

Ostatnie Życzenie (De laatste wens, Sapkowski): 3
Het geheime leven van Henri Pick (Foenkinos): 2

Ik heb geen voorkeur en stem dan ook niet.

. Ik stem voor Foenkinos. Sorry voor de 3/3 stemmen.

Nou, de stand blijft zoals die is (de stem van gart was al meegerekend, voor de duidelijkheid). Dus op twee gronden hebben we dan een winnaar: het behalen van 3 stemmen (eigenlijk al voldoende) en meer stemmen dan de concurrentie.

Dit betekent dat we een Poolse fantasy verhalenbundel gaan lezen uit 1993. Wellicht kunnen we het boek de tiplijst in stemmen, of juist elke kans daarop torpederen. Het laatste kwartaalboek van 2018 is:

Ostatnie Życzenie - Andrzej Sapkowski (De laaste wens)

Ze hebben 'm in mijn bibliotheek liggen, dus dat scheelt al.

Leuk! Ik heb de Engelse vertaling besteld bij Bol, dus volgende week duik ik onder in de wereld van de Poolse fantasy... Kwam er trouwens te laat achter dat de Nederlandse vertaling ook weer te koop is, het zij zo.

liv2 (crew)
Ik zal dit week_end iets ineen proberen te steken voor de frontpagina. Toch ff een vraagje. Is op dit boek een game gebaseerd?

liv2 schreef:
op dit boek een game gebaseerd?

De gameserie is geïnspireerd door de boekenserie. Het verhaal van het boek is niet hetzelfde als die van één van de drie spellen.

liv2 (crew)
Over welke game serie gaat het dan juist en is dit relevant om te vermelden op de aankondiginstekst op de frontpagina? Ben hier niet zo goed in thuis. En van welke serie is dit boek dan een onderdeel? Dit bespaart me wat opzoekwerk......

liv2 schreef:
Over welke game serie gaat het dan juist en is dit relevant om te vermelden op de aankondiginstekst op de frontpagina? Ben hier niet zo goed in thuis. En van welke serie is dit boek dan een onderdeel? Dit bespaart me wat opzoekwerk......

Ah, dan las ik jouw vraag verkeerd.

'De Laatste Wens' is onderdeel van de The Witcher-serie. Doorgaans wordt aangeraden om met dit boek te starten, omdat het een verzameling kortverhalen bevat die zich aan het begin van de chronologie afspelen. Zie bijvoorbeeld deze link. Er zijn drie populaire games geïnspireerd door deze witcher-serie. Te weten: The Witcher (2007), The Witcher 2: Assassins of Kings (2011) en The Witcher 3: Wild Hunt (2015). Deze videogames spelen zich echter af ná de verhalen in de boeken. Verder is het wellicht interessant dat Netflix bezig is met een adaptatie van de boekenserie.

Ik denk dat het wel zin heeft om de connectie met de spellen, alsook de netflixadaptie, even te benoemen. Het wekt waarschijnlijk wat meer enthousiasme op dan een wat saaie titel en een, voor velen, onbekende schrijver

liv2 (crew)
Bedankt voor je antwoord misterfool! Als er aanpassingen wenselijk zijn in de tekst dan geef je maar een seintje!

Prima stukje, hoor Liv2 .
Ik ben benieuwd of de tiplijst binnen handbereik ligt.

Reken er maar niet op, want daarvoor moet het gemiddelde omhoog en volgens mij zijn je twee medestemmers nou niet direct de meest doorgedreven liefhebbers van fantasy.

Ik ben ook wel benieuwd. Fantasy is geen genre wat ik vaak lees, ook omdat een fantasy boek vaak deel uitmaakt van een flinke serie, maar op zich lijkt het me best leuk om eens een fantasy boek te lezen.
Gereserveerd bij de biep, als Appingedaam hem deze kant op heeft gestuurd (en nadat ik Vuurstapel uit heb) ga ik er aan beginnen. Een boek met korte verhalen lijkt me sowieso wel een mooie introductie, zien we dan wel weer of ik nog meer tijd ga besteden in het universum van de Hekser.

eRCee schreef:
Reken er maar niet op, want daarvoor moet het gemiddelde omhoog en volgens mij zijn je twee medestemmers nou niet direct de meest doorgedreven liefhebbers van fantasy.

Ik heb 'm inmiddels ook in huis en laat ik ook niet bepaald veel met het fantasy-genre hebben.

Ik heb 'De laatste wens' vandaag uit de bieb gehaald. Overigens ontdekte ik laatst een ander Pools fantasy-boek in mijn kast. Geen idee hoe het daar is gekomen. Mijn man beweert het ook nooit eerder gezien te hebben. Raadselachtig, toch...

Ha, volgens mij ben je slachtoffer van selectieve perceptie. Ik heb het boek trouwens eveneens net binnen gekregen in de bieb. Het fenomeen synchroniciteit doet zich dus ook voor!

(Jaja mensen, waar het kwartaalboek allemaal niet toe kan leiden.)

Het lijkt me wel tijd om een nieuw kwartaalboek uit te zoeken!
Een paar boekbloggers zullen in februari schrijven over Happiness van Aminatta Forna. Hebben jullie zin om mee te lezen? De schrijver was pas geleden te gast bij VPRO Boeken.

Voorstel: Louis de Bernieres : Blauwe hond.

Ik zou een van jullie voorstellen graag steunen, maar eerlijk gezegd trekken beide boeken me niet.

Ik word er ook niet echt warm van, maar is het geen idee om de verliezer van de vorige ronde (Het geheime leven van Henri Pick (Foenkinos)) in de herkansing te doen? Leek me ook best een aardige...

dutch2.0 schreef:
Ik word er ook niet echt warm van, maar is het geen idee om de verliezer van de vorige ronde (Het geheime leven van Henri Pick (Foenkinos)) in de herkansing te doen? Leek me ook best een aardige...

Die lijkt mij inderdaad ook interessant!

Andere optie; Franca Treur - Hoor nu mijn stem.

Ik zou haast keuzestress krijgen.
(ik nomineer zelf niets, gezien ik de vorige keer het kwartaalboek heb voorgesteld;).

Zou ik moeten kiezen uit de op dit moment voorgestelde romans, dan zou mijn keuze gaan naar "Hoor Nu Mijn Stem"; al lijkt de synopsis van de "Blauwe Hond" mij ook nog steeds erg interessant. Het thema geloof vind ik eigenlijk wel intrigerend. Het boek zou bovendien een mooi een-tweetje vormen met "Knielen Op een Bed Violen".

Helaas heb ik geen veto-recht, want bij de laatste suggestie zou ik serieus overwegen die in te zetten.

Overzichtje:

Happiness - 1
Blauwe hond - 1
Hoor nu mijn stem - 2
Het geheime leven van Henri Pick - 2

(Ik stem dus zelf op de laatste optie.)

Happiness - 1
Blauwe hond - 1
Hoor nu mijn stem - 2
Het geheime leven van Henri Pick - 3 (+1)

Eenmaal, andermaal?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:39 uur

geplaatst: vandaag om 14:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.