Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal
zoeken in:

0
dutch2
geplaatst: 13 maart 2007, 09:22 uur
Hoewel Lezert's tip (Slaughterhouse Five) me het meest aanspreekt, lijkt het me eigenlijk wel sportief om Ercee de eer te gunnen aangezien hij de enige is die het eerste kwartaalboek heeft gelezen. In dat geval spreken de Scandinaviers mij nog het meest aan. Dus wat mij betreft Lindgren of Paasilina. Ik weet niet of de Leidse bieb een goede graadmeter is, maar deze boeken zijn daar in ieder geval volop aanwezig.

0
lezert
geplaatst: 13 maart 2007, 15:24 uur
eRCee schreef:
Laatste twee opties hebben al vrij veel stemmen. De voorstellen van dutch2 heeft hij zelf al gelezen, das zielig.
Laatste twee opties hebben al vrij veel stemmen. De voorstellen van dutch2 heeft hij zelf al gelezen, das zielig.

Mijn voorstel "Slaughterhouse Five" staat zelfs in mijn top 10, maar het zou een prikkel zijn dit nogmaals te lezen. Bovendien leek het me wel leuk lezen voor anderen.
eRCee schreef:
Iets van dit?:
-Orhan Pamuk, Ik heet Karmozijn. Heb ik goede verhalen over gehoord en de man heeft dit jaar de nobelprijs gewonnen. Wel vrij dik.
-Murakami, volgens mij nogal hot op de site momenteel. Nadeel wellicht de beschikbaarheid.
-Torgny Lindgren, Het Licht. Leest heerlijk weg, behoorlijk toegankelijk.
-Paasilinna, De Huilende Molenaar. Zelfde verhaal als Lindgren.
-Imre Kertesz, Onbepaald door het Lot. Ook nobelprijswinnaar.
Iets van dit?:
-Orhan Pamuk, Ik heet Karmozijn. Heb ik goede verhalen over gehoord en de man heeft dit jaar de nobelprijs gewonnen. Wel vrij dik.
-Murakami, volgens mij nogal hot op de site momenteel. Nadeel wellicht de beschikbaarheid.
-Torgny Lindgren, Het Licht. Leest heerlijk weg, behoorlijk toegankelijk.
-Paasilinna, De Huilende Molenaar. Zelfde verhaal als Lindgren.
-Imre Kertesz, Onbepaald door het Lot. Ook nobelprijswinnaar.
Maar dan heb jij dat van Torgny Lindgren en Paaslinna ook al gelezen, anders weet je niet dat het heerlijk wegleest en lekker toegankelijk is.

(Mij maakt het niet uit of ik iets al gelezen heb, maar voor zo'n 'boek van het kwartaal' zou ik het in elk geval herlezen. Kan nooit kwaad)
Belangrijk vind ik op zich wel dat het niet te dik is, of beter gezegd: als het dik is moet het wat luchtig zijn, en als het zwaar is dan liever niet al te dik (zo 200 pag. maximaal).
0
geplaatst: 15 maart 2007, 19:19 uur
Heel aardig jongens, maar dat was ook weer niet de bedoeling! 
Mijn enige punt is dat Slaughterhouse Five al 29 stemmen heeft. Dat past volgens mij wat minder in het principe van dit topic maar ik heb er verder niks op tegen.
Van mijn lijstje zou ik dan misschien gaan voor De Huilende Molenaar (Paasilinna). Die wou ik zelf sowieso eens herlezen. Maar nogmaals: ik hoor graag andere voorstellen. En dat vervolgens zoveel mogelijk mensen zich erover uitspreken.
@ dutch2: ik schat zo in dat jij Het Licht heel goed gaat vinden.

Mijn enige punt is dat Slaughterhouse Five al 29 stemmen heeft. Dat past volgens mij wat minder in het principe van dit topic maar ik heb er verder niks op tegen.
Van mijn lijstje zou ik dan misschien gaan voor De Huilende Molenaar (Paasilinna). Die wou ik zelf sowieso eens herlezen. Maar nogmaals: ik hoor graag andere voorstellen. En dat vervolgens zoveel mogelijk mensen zich erover uitspreken.
@ dutch2: ik schat zo in dat jij Het Licht heel goed gaat vinden.

0
dutch2
geplaatst: 15 maart 2007, 20:32 uur
Ik heb inmiddels Het Licht, De Huilende Molenaar, Slaughterhouse Five en Onbepaald door het Lot uit de bieb gehaald. Die ga ik sowieso allemaal lezen. Dus wat mij betreft komt het kwartaalboek uit dat rijtje.
Leve de typo's trouwens: ik was net de k voor kwartaalboek vergeten
Leve de typo's trouwens: ik was net de k voor kwartaalboek vergeten

0
geplaatst: 15 maart 2007, 23:06 uur
De Huilende Molenaar heb ik net toevallig aangeschaft. Kost ook maar 5 euro bij de boekhandel, dus dat is op zich wel een goede keus.
0
geplaatst: 15 maart 2007, 23:07 uur

0
lezert
geplaatst: 16 maart 2007, 13:54 uur
Voorlopig zit ik met verhuisgedoe, pas na 22 april ga ik weer tijd vrijmaken om te lezen.
Maar dat gaat dan ook zeker gebeuren, want ik verlaat mijn flatje en krijg een truttig huisje met tuin op het zuiden. Laat de lente en de boeken dan maar komen!
Maar dat gaat dan ook zeker gebeuren, want ik verlaat mijn flatje en krijg een truttig huisje met tuin op het zuiden. Laat de lente en de boeken dan maar komen!
0
geplaatst: 17 maart 2007, 12:56 uur
Ik heb Notes on a Scandal al eens voorgesteld... Op 2 januari om precies te zijn 

0
dutch2
geplaatst: 22 maart 2007, 15:55 uur
Omdat Ercee in alle talen zwijgt en de lente inmiddels is begonnen, stel ik voor om De Huilende Molenaar van Arto Paasilinna als kwartaalboek te nemen. Dit was een van Ercee's eerdere voorstellen, en het lijkt mij een aantrekkelijke keuze.
Iedereen mee eens?
Iedereen mee eens?

0
lezert
geplaatst: 22 maart 2007, 20:35 uur
Niet dat ik het oneens ben, maar er valt toch ook wel wat voor Catweazles suggestie te zeggen. Hij was er wel erg snel bij, op 2 januari al.
Ik laat me er verder buiten, want pas rond eind april heb ik weer tijd om eens lekker te lezen, en dan zie ik wel wat het geworden is.
Ik laat me er verder buiten, want pas rond eind april heb ik weer tijd om eens lekker te lezen, en dan zie ik wel wat het geworden is.

0
dutch2
geplaatst: 22 maart 2007, 20:44 uur
Nou, ik noemde Ercee omdat hij een van de weinigen is die het eerste kwartaalboek heeft gelezen. Leek me wel zo aardig.
Notes on a Scandal zal ik sowieso niet lezen want ik val bij thrillers steevast in slaap. Maar verder ben ik natuurlijk niet degene die hier beslist.
Notes on a Scandal zal ik sowieso niet lezen want ik val bij thrillers steevast in slaap. Maar verder ben ik natuurlijk niet degene die hier beslist.
0
geplaatst: 23 maart 2007, 12:40 uur
Tsja, ik wil het niet teveel bepalen allemaal. Ik hoopte dat nog wat meer mensen zich zouden uitspreken.
Volgens mij zijn er nu 3 mensen voor De Huilende Molenaar. Dus ik zou zeggen: zie daar het nieuwe kwartaalboek.
(Dat een boek als eerste wordt geroepen (Notes of a Scandal) vind ik niet zo zwaar wegen. Verder heeft niemand daar echt op gereageerd en wat mijzelf betreft heb ik dezelfde mening als dutch2.)
Volgens mij zijn er nu 3 mensen voor De Huilende Molenaar. Dus ik zou zeggen: zie daar het nieuwe kwartaalboek.
(Dat een boek als eerste wordt geroepen (Notes of a Scandal) vind ik niet zo zwaar wegen. Verder heeft niemand daar echt op gereageerd en wat mijzelf betreft heb ik dezelfde mening als dutch2.)

0
lezert
geplaatst: 23 maart 2007, 19:58 uur
eRCee schreef:
Tsja, ik wil het niet teveel bepalen allemaal. Ik hoopte dat nog wat meer mensen zich zouden uitspreken.
OK. Dat is dan geregeld.
Bibliotheek Hengelo heeft het boek, dus voor mij is het beschikbaar.
Dit kwartaal duurt tot en met eind juni? Ik heb pas vanaf eind april echt tijd om te lezen.
0
geplaatst: 24 maart 2007, 09:15 uur
Het tweede boekmeter kwartaalboek, periode april-juni:
De Huilende Molenaar, Arto Paasilinna. 
Grappig, ontroerend en vlot leesbaar. Een boek dat een groter publiek verdient!

Grappig, ontroerend en vlot leesbaar. Een boek dat een groter publiek verdient!
0
geplaatst: 30 maart 2007, 17:07 uur
Ik haak af. Ik heb weinig tijd en lees in mijn kostbare vrije tijd liever boeken die ik uitkies (ben meestal niet zo te spreken over de tips of favorieten van anderen).
Nog even voor dutch2: Notes on a Scandal mag misschien een thriller heten, maar de scherpe en vooral heerlijk kritische kanttekeningen van de hoofdpersoon maken dat je door het boek heenvliegt. Ik raad niet vaak boeken aan, maar deze keer durfte ik dat wel aan. Maar helaas loopt deze goedbedoelde poging dus op niets uit.
Nog even voor dutch2: Notes on a Scandal mag misschien een thriller heten, maar de scherpe en vooral heerlijk kritische kanttekeningen van de hoofdpersoon maken dat je door het boek heenvliegt. Ik raad niet vaak boeken aan, maar deze keer durfte ik dat wel aan. Maar helaas loopt deze goedbedoelde poging dus op niets uit.

0
geplaatst: 28 mei 2007, 10:48 uur
Kom op mensen, overtuig jezelf! Tot nu toe zijn er drie mensen die dit boek als kwartaalboek hebben gelezen en de beoordelingen lopen mooi uiteen. Over één ding zijn vriend en vijand het eens: Paasilinna is de Kaurismaki van de literatuur. 

0
psyche (crew)
geplaatst: 28 mei 2007, 16:39 uur
eRCee schreef:
Kom op mensen, overtuig jezelf!
Paasilinna is de Kaurismaki van de literatuur.
Kom op mensen, overtuig jezelf!
Paasilinna is de Kaurismaki van de literatuur.

Ik heb hem gereserveerd in de bieb hoor

Het zal wel vloeken in de kerk zijn: ik heb nooit van Kaurismaki gehoord...

0
lezert
geplaatst: 29 mei 2007, 12:36 uur
Vanmiddag ga ik hem lenen. Hoop voor het eind van het weekeinde mijn mening te kunnen geven.

0
lezert
geplaatst: 30 mei 2007, 23:27 uur
Ah, vandaag dan geleend.
De eerste bladzijde gelezen, en ik geloof zeker dat dit iets is waar ik komende dagen van ga genieten!
Een eerste bladzijde is voor mij vrijwel altijd een goede graadmeter.
Gunnur Huttunen: here I come!
De eerste bladzijde gelezen, en ik geloof zeker dat dit iets is waar ik komende dagen van ga genieten!
0
psyche (crew)
geplaatst: 31 mei 2007, 00:04 uur
lezert schreef:
Ah, vandaag dan geleend.
Ah, vandaag dan geleend.
Denk ik exact idem

0
lezert
geplaatst: 8 juni 2007, 22:26 uur
Ja ja, ik weet het, ondertussen al weer een week verder, en slechts 14 bladzijden. Sorry allemaal. Veel drukte, en om te lezen heb ik toch minstens wel een uurtje of 2 a 3 onafgebroken rust nodig, anders komt het er gewoon niet van. Hou het voorlopig maar op komende woensdag.
Vooral voor eRCee: sorry, je doet je best hier een lopend topic van te maken en ik beloof blijkbaar meer dan ik waar kan maken.
Vooral voor eRCee: sorry, je doet je best hier een lopend topic van te maken en ik beloof blijkbaar meer dan ik waar kan maken.

0
dutch2
geplaatst: 8 juni 2007, 22:47 uur
We moeten langzamerhand ook weer eens denken aan een volgend kwartaalboek. Iets zomers dus 

0
geplaatst: 8 juni 2007, 23:13 uur
Ik doe mee dan, want in de vakantie heb ik eindelijk tijd om te lezen. Liefst geen thrillers of zo dus, daar hou ik niet van
.

0
psyche (crew)
geplaatst: 8 juni 2007, 23:16 uur
lezert schreef:
Ja ja, ik weet het, ondertussen al weer een week verder, en slechts 14 bladzijden.
Ja ja, ik weet het, ondertussen al weer een week verder, en slechts 14 bladzijden.
Ik heb hem bijna uit... Nog zo'n twintig bladzijden. Wordt morgen vervolgd

0
geplaatst: 9 juni 2007, 20:11 uur
dutch2 schreef:
We moeten langzamerhand ook weer eens denken aan een volgend kwartaalboek. Iets zomers dus

Enkele voorstellen:
*McEwan's nieuwste 'On Chesil Beach', met uitstekende persreferenties
*Kader Abdollah's 'Huis van de Moskee' (met een monsterscore van 4,58*)
*Murakami's (vrij bekende) 'Ten Zuiden van de Grens'
*Joseph Boyden's 'De Driedaagse Reis'
*'De Ruiter in de Storm' van Molina, die onlangs nog het Brussels 'Passa Porta'-literatuurfestival opende
0
geplaatst: 9 juni 2007, 20:35 uur
Ik wou Abdollah's Huis van de Moskee sinds het Beste Nederlandse Boek oid altijd nog eens lezen, en het kwartaalboek lijkt me een erg mooie gelegenheid daarvoor. Ik ben ook erg benieuwd wat er met het gemiddelde gaat gebeuren.
0
geplaatst: 9 juni 2007, 20:55 uur
lezert schreef:
Ach, ik ben over dit boek al behoorlijk tevreden. Iets van 5 stemmen en een behoorlijk aantal berichten, waaraan we binnenkort die van jou nog kunnen toevoegen dan.

Goeie voorstellen verder, ik heb nog geen duidelijke favoriet.

0
dutch2
geplaatst: 9 juni 2007, 22:17 uur
Prima voorstellen, alleen McEwan liever niet omdat die voorlopig erg stevig geprijsd is. Bibliotheekboeken genieten in mijn geval de voorkeur.

0
lezert
geplaatst: 12 juni 2007, 16:09 uur
gart schreef:
*'De Ruiter in de Storm' van Molina, die onlangs nog het Brussels 'Passa Porta'-literatuurfestival opende
Ik zie hier nogal wat dikke boeken bij staan. Op zich heb ik niets tegen een dik boek, helemaal niet zelfs, maar als kwartaalboek heb ik zelf liever iets dat niet meer dan 250 - 300 bladzijden telt. Mocht het boek me niet bevallen, dan is dat nog wel te doen om uit te lezen, die moeite wil ik dan nog wel nemen, maar als het dikker wordt dan leg ik verder ongelezen aan de kant.
Om zelf een paar suggesties toe te voegen:
Willem Frederik Hermans - Ruisend Gruis. 109 blz./4 stemmen:
Redelijk licht voor een Hermans, met zijn bekende mens-kritiek en humor.
Tim Krabbé - Kathy's Dochter. 271 blz/9 stemmen:
Wat mij betreft Krabbé's meesterwerk, een fantastisch liefdesverhaal.
(Twee boeken die ik sowieso zelf nog eens wil herlezen)
* denotes required fields.