Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal
zoeken in:
2
geplaatst: 29 september 2023, 11:27 uur
1
geplaatst: 29 september 2023, 16:00 uur
Ik nomineer dan de Bookerprizewinnaar van vorig jaar: The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl
2
geplaatst: 1 oktober 2023, 14:52 uur
Geen idee of er animo is voor voldoende stemmen, maar ik ga een poging wagen.
Nagejaagd. Caroline: De Verbannen Huisvriendin uit Chateau Meiland - Valérie Lempereur en Caroline van Eeden (2023) - BoekMeter.nl (1*)
The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl (1*)
Les Fainéants dans la Vallée Fertile - Albert Cossery (1948) - BoekMeter.nl (1*)
De stem op Nagejaagd komt uiteraard op naam van onze durfal mjk87, de andere twee op naam van resp. moi en Pythia. Eerste boek dat drie stemmen heeft wordt uitverkoren. Ben benieuwd!
Nagejaagd. Caroline: De Verbannen Huisvriendin uit Chateau Meiland - Valérie Lempereur en Caroline van Eeden (2023) - BoekMeter.nl (1*)
The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl (1*)
Les Fainéants dans la Vallée Fertile - Albert Cossery (1948) - BoekMeter.nl (1*)
De stem op Nagejaagd komt uiteraard op naam van onze durfal mjk87, de andere twee op naam van resp. moi en Pythia. Eerste boek dat drie stemmen heeft wordt uitverkoren. Ben benieuwd!
0
geplaatst: 1 oktober 2023, 16:16 uur
Ik pas mijn stem aan want het boek van dutch2.0 lijkt me kansrijker voor drie stemmen
The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl (2*)
Les Fainéants dans la Vallée Fertile - Albert Cossery (1948) - BoekMeter.nl (0*)
The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl (2*)
Les Fainéants dans la Vallée Fertile - Albert Cossery (1948) - BoekMeter.nl (0*)
1
geplaatst: 3 oktober 2023, 08:17 uur
Het was een dappere poging dutch2.0
Dankjewel voor je energieke inzet. Ik ben bang dat het dit kwartaal desondanks niet gaat lukken, de steun in de gemeenschap brokkelt af .
Dankjewel voor je energieke inzet. Ik ben bang dat het dit kwartaal desondanks niet gaat lukken, de steun in de gemeenschap brokkelt af .
1
geplaatst: 3 oktober 2023, 10:57 uur
Pythia schreef:
Het was een dappere poging dutch2.0
Zo voelt het inderdaad wel. Maar goed, we kunnen het nog een paar dagen laten sudderen, wie weet. Misschien is het daarna wel tijd voor een nieuw format...Het was een dappere poging dutch2.0
0
geplaatst: 3 oktober 2023, 12:09 uur
Cossery en Karunatilaka heb ik allebei al gelezen, Nagejaagd geen interesse in.
2
geplaatst: 3 oktober 2023, 14:23 uur
Mij lijken ze alle drie niet zo interessant maar ik stem op " De zeven manen van Maali....".
4
geplaatst: 3 oktober 2023, 15:27 uur
Ah, gart tot the rescue! Hiermee hebben we in principe een winnend boek, zodat dit prachtig antieke topic (bijna 17 jaar inmiddels) voor nu is gered! Ik wacht nog een dagje voor eventuele nieuwstemmers en/of overstappers, daarna wordt het officieel.
The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl (3*)
The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl (3*)
1
geplaatst: 3 oktober 2023, 16:40 uur
dutch2.0 schreef:
Misschien is het daarna wel tijd voor een nieuw format...
Misschien is het daarna wel tijd voor een nieuw format...
Oeh, dat klinkt interessant en alsof je al een idee hebt. Deel gerust.
Tot nu toe, sinds ik actief op de site ben, altijd (vrijwel altijd?) meegedaan met dit topic, maar voor nu skip ik ook even. Geen stem van mij deze keer.
2
geplaatst: 3 oktober 2023, 18:40 uur
Dit topic is soms een beetje onvoorspelbaar qua stemmers, begrijpelijk ook wel. Ik doe ook niet ieder kwartaal mee en soms staan de drie opties me niet aan, en dat geldt waarschijnlijk ook voor de meeste andere users. Het zou alleen jammer zijn als dit topic zou verdwijnen vanwege te weinig stemmen voor een kwartaalboek. Andere formats zijn prima te bedenken, maar wat misschien ook handig zou zijn, is als we een soort terugvaloptie hebben (dus een boek dat kwartaalboek wordt bij te weinig stemmen). Ook daarvoor zijn er plenty mogelijkheden.
Voor nu lijkt me de huidige opzet nog wel houdbaar, al zijn tips en suggesties altijd welkom. Dus het beste lijkt me om het nog even aan te kijken, mocht het een chronisch probleem worden dan zien we wel verder. Zolang het topic nog maar blijft bestaan, het heeft uiteindelijk al zoveel fraais opgeleverd!
Voor nu lijkt me de huidige opzet nog wel houdbaar, al zijn tips en suggesties altijd welkom. Dus het beste lijkt me om het nog even aan te kijken, mocht het een chronisch probleem worden dan zien we wel verder. Zolang het topic nog maar blijft bestaan, het heeft uiteindelijk al zoveel fraais opgeleverd!
4
geplaatst: 3 oktober 2023, 19:37 uur
Het zal ook wel gewoon goed blijven gaan in de huidige opzet. Het ene kwartaal wat meer deelnemers, het andere wat minder. Het ongedwongen karakter van Boek van het Kwartaal op Boekmeter is juist een kracht. Meestal wordt het gekozen boek ook door meer users gelezen dan dat er in de keuzeronde gestemd wordt op titels.
Gezien de trouwe users op deze site denk ik niet dat dit topic snel helemaal zal uitsterven. Zorgen we met z'n allen wel voor .
Gezien de trouwe users op deze site denk ik niet dat dit topic snel helemaal zal uitsterven. Zorgen we met z'n allen wel voor .
2
geplaatst: 3 oktober 2023, 21:21 uur
We zouden bijvoorbeeld een 'schrijver van het kwartaal' kunnen kiezen. Bijvoorbeeld een vergeten schrijver als Vestdijk. Iedere mee-lezer zou dan zelf een boek van de gekozen schrijver kunnen kiezen.
3
geplaatst: 4 oktober 2023, 08:31 uur
dutch2.0 schreef:
[...] maar wat misschien ook handig zou zijn, is als we een soort terugvaloptie hebben (dus een boek dat kwartaalboek wordt bij te weinig stemmen). Ook daarvoor zijn er plenty mogelijkheden.
[...] maar wat misschien ook handig zou zijn, is als we een soort terugvaloptie hebben (dus een boek dat kwartaalboek wordt bij te weinig stemmen). Ook daarvoor zijn er plenty mogelijkheden.
Gewoon achtereenvolgens het hele oeuvre, in volgorde van verschijnen, van Javier Marías denk ik dan. En als mensen tegenstribbelen, kan je altijd zeggen: dan had je maar moeten stemmen.
Maar goed om te zien dat er ideeen zijn en ook betrokkenheid, want betrokkenheid is alles wat je nodig hebt om het topic te laten doorlopen. Het is overigens in de rijke historie van het topic geloof ik 1 a 2 keer voorgekomen dat er geen kwartaalboek was, en ook deelname van slechts 3 mensen in het stemproces is een tijdje de norm geweest. Dus dat valt allemaal wel te overleven.
3
geplaatst: 4 oktober 2023, 14:57 uur
Een schrijver kiezen is inderdaad geen slecht idee.
Maar door kiezen van een bepaald kwartaalboek ga je misschien automatisch nog iets lezen van die auteur. Zo heb ik de beginjaren van dit topic nog een 5 tal boeken gelezen van Arto Paasilinna.
Een ware ontdekking.
Maar door kiezen van een bepaald kwartaalboek ga je misschien automatisch nog iets lezen van die auteur. Zo heb ik de beginjaren van dit topic nog een 5 tal boeken gelezen van Arto Paasilinna.
Een ware ontdekking.
2
geplaatst: 4 oktober 2023, 18:20 uur
Na al deze positieve reacties lijkt het me helder dat we inderdaad nog wel even door kunnen! En zo niet, dan zijn er nog plenty ideeën én users die er verder over mee willen denken.
Met dat in gedachte is de knoop voor dit kwartaal ook maar meteen doorgehakt: The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl
Een prijswinnend boek en dan ook nog uit Sri Lanka... Veel plezier voor wie er mee gaat lezen, voor de anderen tot het volgend kwartaal!
Met dat in gedachte is de knoop voor dit kwartaal ook maar meteen doorgehakt: The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) - BoekMeter.nl
Een prijswinnend boek en dan ook nog uit Sri Lanka... Veel plezier voor wie er mee gaat lezen, voor de anderen tot het volgend kwartaal!
0
geplaatst: 7 oktober 2023, 11:26 uur
Net te laat: Blender Babies - Jon Athan (2023) - BoekMeter.nl
3
geplaatst: 24 december 2023, 13:44 uur
We zouden het in alle feestgedruis bijna vergeten, maar het is alweer tijd om een poging te wagen in dit fijne topic. Het vorige kwartaal was geen doorslaand succes (behalve voor mij), dus het kan alleen beter!
Ik nomineer een boek dat goed past bij deze tijd van het jaar, bovendien heb ik nog nooit een in Rusland spelend fantasyboek gelezen. En ook nog geschreven door een Texaanse!
The Bear and the Nightingale - Katherine Arden (2017) - BoekMeter.nl
Ik nomineer een boek dat goed past bij deze tijd van het jaar, bovendien heb ik nog nooit een in Rusland spelend fantasyboek gelezen. En ook nog geschreven door een Texaanse!
The Bear and the Nightingale - Katherine Arden (2017) - BoekMeter.nl
3
geplaatst: 30 december 2023, 08:26 uur
Ik stel een boek voor dat ik hier al heb liggen. Het is oorspronkelijk geschreven in het Roemeens, vertaald door Charlotte van Rooden en speelt zich af in Moldavië:
De glazen tuin - Tatiana Țîbuleac (2018)
De glazen tuin - Tatiana Țîbuleac (2018)
1
geplaatst: 30 december 2023, 11:39 uur
Ik schaar me achter Grijze Bijen.
Synopsis doet mij denken aan Het Behouden Huis van W.F. Hermans en dat wekt mijn interesse.
Synopsis doet mij denken aan Het Behouden Huis van W.F. Hermans en dat wekt mijn interesse.
2
geplaatst: 30 december 2023, 13:01 uur
We hebben in ieder geval drie boeken in de aanbieding, op het oog erg mooie boeken. Dus er kan gestemd worden!
Andrej Koerkov - Grijze bijen (2)
Tatiana Țîbuleac - De glazen tuin (1)
Katherine Arden - The Bear and the Nightingale
Ik heb er maar meteen wat stemmen achter gezet, Lalage bij haar 'eigen' boek, de stemmen van gart en Misterfool bij de grijze bijen. Ik zelf twijfel nog een beetje en ook de aangekondigde stem van onze Devil heb ik er nog niet bij gezet.
Zoals gebruikelijk is het boek dat het eerst de drie stemmen haalt de winnaar, mocht er pak 'm beet volgende week zondag nog geen winnaar zijn, dat wordt het boek met de meeste stemmen boek van het kwartaal.
Andrej Koerkov - Grijze bijen (2)
Katherine Arden - The Bear and the Nightingale
Ik heb er maar meteen wat stemmen achter gezet, Lalage bij haar 'eigen' boek, de stemmen van gart en Misterfool bij de grijze bijen. Ik zelf twijfel nog een beetje en ook de aangekondigde stem van onze Devil heb ik er nog niet bij gezet.
Zoals gebruikelijk is het boek dat het eerst de drie stemmen haalt de winnaar, mocht er pak 'm beet volgende week zondag nog geen winnaar zijn, dat wordt het boek met de meeste stemmen boek van het kwartaal.
6
geplaatst: 1 januari, 23:16 uur
Met de stem van Mug hebben we drie stemmen te pakken, en volgens onze alom gerespecteerde kwartaalboek-reglementen hebben we daarmee een winnaar! Mooi om dat al op de eerste dag van het nieuwe jaar te bereiken.
En dus geen tuin, geen beer en al helemaal geen nachtegaal, maar het eerste kwartaalboek van 2024 wordt Grijze bijen van Andrej Koerkov. Veel plezier ermee!
Andrej Koerkov - Grijze bijen (3)
Katherine Arden - The Bear and the Nightingale (1)
En dus geen tuin, geen beer en al helemaal geen nachtegaal, maar het eerste kwartaalboek van 2024 wordt Grijze bijen van Andrej Koerkov. Veel plezier ermee!
Andrej Koerkov - Grijze bijen (3)
Katherine Arden - The Bear and the Nightingale (1)
2
geplaatst: 24 januari, 10:06 uur
Ik ben al begonnen met het lezen van deze roman en ik vind de manier waarop hij zich ontwikkelt erg goed. Ik weet zeker dat het een onvergetelijke leeservaring wordt voor alle deelnemers aan onze lezing.
1
geplaatst: 23 februari, 17:34 uur
ik heb 'Grijze bijen' bij de bibiliotheek geleend, maar moet eerst nog wat andere boeken uitlezen. Zijn er nog meer mensen die meelezen met dit kwartaalboek?
* denotes required fields.