Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal
zoeken in:
1
geplaatst: 3 juli 2023, 08:27 uur
Hevun - Mieko Kawakami (2009) - BoekMeter.nl (3)
Les Couleurs de l'Infamie - Albert Cossery (1999) - BoekMeter.nl
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (2)
Om het nog even spannend te maken een stem op de wasbeer!
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (2)
Om het nog even spannend te maken een stem op de wasbeer!
0
psyche (crew)
geplaatst: 3 juli 2023, 08:38 uur
3
geplaatst: 3 juli 2023, 08:54 uur
Pythia schreef:
Bij een keuze uit deze twee gaat mijn stem naar Hevun
Bij deze drie verander ik mijn stem naar De Wasbeer. Sorry dutch2.0Bij een keuze uit deze twee gaat mijn stem naar Hevun
Hevun - Mieko Kawakami (2009) - BoekMeter.nl (2)
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (4)
5
geplaatst: 3 juli 2023, 12:40 uur
Weer een levensles voor deze 41 jarige jongeman. Ik had Hevun al gereserveerd bij de bibliotheek, maar die naar arrogantie neigende actie wordt hier genadeloos afgestraft. Door een wasbeer notabene...
2
geplaatst: 3 juli 2023, 14:22 uur
Zeven stemmen, dus het gaat de goede kant weer op! Volgens mij is dit de actuele tussenstand.
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (5)
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (5)
1
psyche (crew)
geplaatst: 3 juli 2023, 16:05 uur
Jason82 schreef:
Weer een levensles voor deze 41 jarige jongeman. Ik had Hevun al gereserveerd bij de bibliotheek, maar die naar arrogantie neigende actie wordt hier genadeloos afgestraft. Door een wasbeer notabene...
zet met zijn voorpootjes zijn mooie kepie met spoorwegkokarde van zuiver goud extra recht
2
geplaatst: 3 juli 2023, 16:39 uur
Ook ik sluit weer aan. De Wasbeer heeft mijn voorkeur.
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (6)
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (6)
0
geplaatst: 3 juli 2023, 23:02 uur
psyche schreef:
Doen jullie ook mee
handsome_devil , Lalage
En misschien wel the Cheshire cat?
(quote)
Doen jullie ook mee
handsome_devil , Lalage
En misschien wel the Cheshire cat?
Ze hebben het niet bij de bieb...
Maar wat ik me altijd afvraag bij het kwartaalboek is dan wordt er een titel gekozen, maar vervolgens zie je op de pagina van het boek helemaal geen of slechts een paar recensies verschijnen.
Of is het niet zoiets als een boekenclub en gaat het puur om het (samen) lezen?
1
psyche (crew)
geplaatst: 3 juli 2023, 23:08 uur
the Cheshire cat
Kun je bij jouw bibliotheek niet reserveren?
In mijn bibliotheek is vrijwel nooit een boek ‘in huis’ maar via de app, of in de bibliotheek bij de medewerker (doe ik ook bij moeilijk te lenen boeken of niet te vinden via app) lukt het meestal wel… De Wasbeer had ik binnen een week of zoiets.
Bij ‘De Wasbeer’ zijn wel wat recensies geplaatst. Ook bij de andere titels zie ik berichten/meningen. Maar volgens mij gaat het ook over samen lezen, stimuleren van het lezen van bepaalde boeken.
eRCee kan je dat vast beter vertellen denk ik, ik begrijp dat hij dit topic ooit is gestart.
Kun je bij jouw bibliotheek niet reserveren?
In mijn bibliotheek is vrijwel nooit een boek ‘in huis’ maar via de app, of in de bibliotheek bij de medewerker (doe ik ook bij moeilijk te lenen boeken of niet te vinden via app) lukt het meestal wel… De Wasbeer had ik binnen een week of zoiets.
Bij ‘De Wasbeer’ zijn wel wat recensies geplaatst. Ook bij de andere titels zie ik berichten/meningen. Maar volgens mij gaat het ook over samen lezen, stimuleren van het lezen van bepaalde boeken.
eRCee kan je dat vast beter vertellen denk ik, ik begrijp dat hij dit topic ooit is gestart.
0
geplaatst: 3 juli 2023, 23:25 uur
psyche
Reserveren binnen de bieb kan hier wel natuurlijk, als een boek is uitgeleend, maar als ze een titel niet hebben dan moet hij aangevraagd worden, en dat kan soms weken duren en kost ook nog 's 3,50.
Reserveren binnen de bieb kan hier wel natuurlijk, als een boek is uitgeleend, maar als ze een titel niet hebben dan moet hij aangevraagd worden, en dat kan soms weken duren en kost ook nog 's 3,50.
4
geplaatst: 4 juli 2023, 09:12 uur
the Cheshire cat schreef:
Maar wat ik me altijd afvraag bij het kwartaalboek is dan wordt er een titel gekozen, maar vervolgens zie je op de pagina van het boek helemaal geen of slechts een paar recensies verschijnen.
Helemaal geen recensie is volgens mij niet voorgekomen bij een kwartaalboek. Het plaatsen van recensies is wel een pré, maar uiteraard niet verplicht. Het ene kwartaalboek trekt meer stemmen/recensies dan het andere. Het moet allemaal niet zo serieus worden genomen.
(En verder is het een topic van de community en niet van mij. De regeltjes die er ooit zijn bedacht zijn een middel, geen doel.)
4
geplaatst: 5 juli 2023, 08:52 uur
Bij Passagiers / Achterblijvers - Thomas Heerma van Voss (2022) verdubbelde het aantal stemmen ongeveer in de periode dat het kwartaalboek was. Er werden ook enkele recensies geplaatst, dus hier lijkt me het doel wel gehaald.
Belangrijker voor mij is dat ik door dit draadje een voorheen onbekende schrijver leerde kennen en appreciëren. Altijd leuk om eens "je grenzen te verleggen" en een boek te lezen dat je zelf niet zou uitkiezen.
In onze bib bestaat er trouwens een soortgelijk initiatief waarbij boeken met een neutraal papiertje gekaft worden zodat je titel en auteur niet meer ziet. Er wordt dan een papiertje met enkele kernwoorden of soms de eerste zin van het boek op geplakt en op basis daarvan kies je dan een boek.
Belangrijker voor mij is dat ik door dit draadje een voorheen onbekende schrijver leerde kennen en appreciëren. Altijd leuk om eens "je grenzen te verleggen" en een boek te lezen dat je zelf niet zou uitkiezen.
In onze bib bestaat er trouwens een soortgelijk initiatief waarbij boeken met een neutraal papiertje gekaft worden zodat je titel en auteur niet meer ziet. Er wordt dan een papiertje met enkele kernwoorden of soms de eerste zin van het boek op geplakt en op basis daarvan kies je dan een boek.
3
geplaatst: 5 juli 2023, 13:47 uur
Het stemmen is inmiddels weer tot rust gekomen, en gezien de enorme voorsprong van onze wasbeer lijkt het me een goed moment om maar een knoop door te hakken: het kwartaalboek van zomer 2023 is geworden De Wasbeer. Veel plezier ermee!
2
geplaatst: 5 juli 2023, 21:20 uur
Robsessie schreef:
Ik heb vorige keer gestemd, maar niet gelezen. My bad...
Met deze keer niet stemmen maar wel lezen ben je weer in evenwicht Ik heb vorige keer gestemd, maar niet gelezen. My bad...
0
psyche (crew)
geplaatst: 5 juli 2023, 22:46 uur
dutch2.0 schreef:
Het stemmen is inmiddels weer tot rust gekomen, en gezien de enorme voorsprong van onze wasbeer lijkt het me een goed moment om maar een knoop door te hakken: het kwartaalboek van zomer 2023 is geworden De Wasbeer. Veel plezier ermee!
0
geplaatst: 5 juli 2023, 23:29 uur
dutch2.0 schreef:
Gereserveerd bij de bibliotheek.
0
geplaatst: 5 juli 2023, 23:55 uur
H€yoka schreef:
O nee, dat zou niets voor mij zijn. Ik kies mijn boeken uit op thema, schrijver of genre. Ik moet weten wat ik in de kuip heb.
0
geplaatst: 6 juli 2023, 15:22 uur
the Cheshire cat schreef:
O nee, dat zou niets voor mij zijn. Ik kies mijn boeken uit op thema, schrijver of genre. Ik moet weten wat ik in de kuip heb.
(quote)
En grijp je dan niet steeds naar hetzelfde terug? Als dat voor jou werkt, is dat uiteraard super.
Ik had mondeling examen literatuur en had Lionel Shriver & Erik Vlaminck als auteurs gekozen, bijgevolg veel van hen gelezen en na een tijdje werd het ook van het goede te veel voor mij.
2
geplaatst: 7 juli 2023, 09:55 uur
ik was op vakantie, maar wil wel een poging wagen met dit boek, dat ik zelf nooit zou kiezen. Dat is toch juist het interessante van leesclubs en ook van dit initiatief. Het is te leen als e-book bij de online bibliotheek.
0
geplaatst: 7 juli 2023, 13:16 uur
H€yoka schreef:
En grijp je dan niet steeds naar hetzelfde terug? Als dat voor jou werkt, is dat uiteraard super.
Ik had mondeling examen literatuur en had Lionel Shriver & Erik Vlaminck als auteurs gekozen, bijgevolg veel van hen gelezen en na een tijdje werd het ook van het goede te veel voor mij.
(quote)
Het is niet zo dat ik al járen dezelfde schrijvers lees en daar niet van afwijk, de ene schrijver leidt weer naar een andere, en ik lees ook niet van alle schrijvers alle boeken, meestal blijft het bij 2 á 3, uitzonderingen daargelaten, maar er is altijd wel een clubje schrijvers dat in mijn hoofd blijft rondspoken, soms verdwijnt er één naar de achtergrond en dan komt er weer één bij.
Een favoriet genre als 'serial killer' is ook onuitputtelijk natuurlijk. Of je ziet weer ergens een interessant boek liggen of je krijgt zomaar een tip aangereikt of je gaat er zelf naar op zoek.
Maar zomaar lukraak een boek lezen en van tevoren niets weten, nee dat werkt niet voor mij.
Eind jaren '90 ging ik een tijdje iedere week naar de sneak preview hier in de Cinecitta, een filmhuisbioscoop, hetzelfde idee eigenlijk, van al die films die ik daar zag zat er maar één goeie tussen en dat was The Fifth Element, de rest boeide me niet, ben daar op een gegeven moment dan ook maar mee opgehouden.
En de juiste boeken krijg je toch wel te lezen, hoe je ze ook uitkiest, helaas ook een hoop shit.
Maar prima dat dit voor jullie wel werkt, doe vooral waar je zin in hebt. ❤
1
geplaatst: 7 juli 2023, 21:58 uur
Lalage schreef:
Het is te leen als e-book bij de online bibliotheek.
Het is te leen als e-book bij de online bibliotheek.
Goeie tip! Ik heb 'm snel nog even op mijn e-reader gegooid voor mijn vakantie.
0
psyche (crew)
geplaatst: 7 juli 2023, 22:52 uur
Ik ga stante pede uitvinden hoe dat moet, ik heb polsklachten en ook al hou ik het meest van ‘echte’ boeken, helemaal van dikke pillen als het ware, wordt het wel zwaar.
1
psyche (crew)
geplaatst: 7 juli 2023, 23:17 uur
psyche schreef:
Ik ga stante pede uitvinden hoe dat moet, ik heb polsklachten en ook al hou ik het meest van ‘echte’ boeken, helemaal van dikke pillen als het ware, wordt het wel zwaar.
✅ op zich fluitje van een cent, misschien ook voor jou een tip the Cheshire cat?
Ik kan hem echter nu niet online lenen omdat ik het ‘fysieke’ boek al geleend heb. Die moet ik dan dus eerst inleveren.
Weer wat geleerd …
0
geplaatst: 8 juli 2023, 09:05 uur
psyche schreef:
✅ op zich fluitje van een cent, misschien ook voor jou een tip the Cheshire cat?
Ik kan hem echter nu niet online lenen omdat ik het ‘fysieke’ boek al geleend heb. Die moet ik dan dus eerst inleveren.
Weer wat geleerd …
(quote)
Weer wat geleerd …
Huh, dat is raar zeg! Ik dacht dat die systemen los van elkaar stonden.
Ik vond het instellen van Adobe Digital Editions wel ingewikkeld, maar inmiddels is er een duidelijke handleiding voor. En daarna is het inderdaad eenvoudig om boeken van de online bieb op je e-reader te krijgen.
0
psyche (crew)
geplaatst: 8 juli 2023, 09:17 uur
Lalage schreef:
Ik vond het instellen van Adobe Digital Editions wel ingewikkeld, maar inmiddels is er een duidelijke handleiding voor. En daarna is het inderdaad eenvoudig om boeken van de online bieb op je e-reader te krijgen.
Op onlinebibliotheek gegoogled. het staat inderdaad enerzijds los van mijn gewone bibliotheekapp, anderzijds heb ik wel mijn bibliotheekpasnummer nodig om ook hier in te schrijven met mijn e-mailadres en een te bedenken wachtwoord. Via appstore online bibliotheekapp downloaden en inloggen maar.
Ik weet niet of dit altijd zo makkelijk is geweest.
(Het blijkt dat ik het ook aan mijn ereader kan koppelen maar hoe dat dan weer moet, moet ik nog even uitvinden of straks in de bibliotheek even vragen … ik denk aan mijn ereader account koppelen net als een bepaald online warenhuis)
1
psyche (crew)
geplaatst: 8 juli 2023, 12:35 uur
Kleine correctie voor wie het kwartaalboek via online bibliotheek wil lezen, maar de mogelijkheid zelf nog niet heeft geïnstalleerd:
Het installeren van online bibliotheek op smarthone of tablet is een fluitje van een cent, zie voorgaande bericht. Dan kun je het dus op smartphone of tablet lezen.
Het koppelen van e-reader aan online bibliotheek vergt meer stappen zoals Lalage aangeeft (bij de bieb stonden wat medewerksters me waterig aan te kijken en vroegen of ik dinsdag wil terug komen wat ik niet ga doen).
Er is eveneens online een goede beschrijving te vinden, waarbij tip wel apparatuur gebruiken waarmee je e-reader met (oplaad)snoertje kan koppelen aan laptop of computer (mijn e-reader kan ik niet aan Ipad koppelen moest ik bijna helemaal opnieuw beginnen op eerste stappen na)
Uiteindelijk is ook dat gelukt ✅
Het installeren van online bibliotheek op smarthone of tablet is een fluitje van een cent, zie voorgaande bericht. Dan kun je het dus op smartphone of tablet lezen.
Het koppelen van e-reader aan online bibliotheek vergt meer stappen zoals Lalage aangeeft (bij de bieb stonden wat medewerksters me waterig aan te kijken en vroegen of ik dinsdag wil terug komen wat ik niet ga doen).
Er is eveneens online een goede beschrijving te vinden, waarbij tip wel apparatuur gebruiken waarmee je e-reader met (oplaad)snoertje kan koppelen aan laptop of computer (mijn e-reader kan ik niet aan Ipad koppelen moest ik bijna helemaal opnieuw beginnen op eerste stappen na)
Uiteindelijk is ook dat gelukt ✅
0
geplaatst: 29 september 2023, 07:51 uur
Het kan nog net voor 1 oktober.
Cossery was een Egyptenaar die naar Parijs verhuisde en in het Frans schreef over Egypte.
Les Fainéants dans la Vallée Fertile - Albert Cossery (1948) - BoekMeter.nl
De Luiaards in de Vruchtbare Vallei
Cossery was een Egyptenaar die naar Parijs verhuisde en in het Frans schreef over Egypte.
Les Fainéants dans la Vallée Fertile - Albert Cossery (1948) - BoekMeter.nl
De Luiaards in de Vruchtbare Vallei
* denotes required fields.