menu

Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal

zoeken in:
Ik voeg nog graag dit boek toe. Het is begin dit jaar opnieuw uitgegeven.
Ik heb andere boeken van Te Gussinklo gelezen. Een bijzondere man met een prachtige schrijfstijl.

Aangeraakt door Goden - Wessel te Gussinklo (2003) - BoekMeter.nl

Te Gussinklo is volgens mij al een keer geweest. Dus dat zou ik niet aanraden.

Meestal proberen we een beetje te variëren. Na een Nederlands boek weer eens wat anders zou ik persoonlijk zeggen.

handsome_devil schreef:
Doen we weer een nieuw kwartaalboek?

Doe jij nog even een voorstel?

eRCee schreef:
(quote)

Doe jij nog even een voorstel?

Haha nee ik vind het juist leuk aan het kwartaalboek dat ik iets lees wat niet direct op mijn nog-te-lezen-lijst staat.

Dan slinger ik er zelf 1 in:

Schoonheid op aarde - van BoekMeter favoriet Charles Ferdinand Ramuz

Pythia schreef:
Mijn plaatselijke bieb heeft de bovenstaande boeken geen van beide. Misschien kan verkrijgbaarheid meegenomen worden in de voorstellen.
Er kan ook gestemd worden.

Het boek van Eva Rammeloo is pas net uit, dus daarom heeft de bieb het nog niet.
In de online bibliotheek kan je wel de verzamelde werken van Ivan Boenin lenen en het zou zomaar kunnen dat 'Het dorp' in deel 1 staat, want dat bevat verhalen uit de periode 1892-1913.

Dankjewel voor de tip, Lalage.

eRCee schreef:
Dan slinger ik er zelf 1 in:

Schoonheid op aarde - van BoekMeter favoriet Charles Ferdinand Ramuz

Lijkt me een mooi boek, maar is in de bibliotheek niet te krijgen.

eRCee schreef:
Te Gussinklo is volgens mij al een keer geweest. Dus dat zou ik niet aanraden.

Ik zie dat een ander boek van hem in 2019 op de keuzelijst heeft gestaan, maar die heeft het niet gehaald tot kwartaalboek. Is dat een soort regel, dat als een schrijver een keer is ingebracht, hij daarna niet meer op de lijst kan?

eRCee heeft gewoon geen zin in Te Gussinklo.

Nou, stemmen dan maar zou ik zeggen. (Er is wat te kiezen.)

Alles onder Controle: Leven in de Kieren van de Chinese Dictatuur - Eva Rammeloo
Derevnja - Ivan Boenin
Aangeraakt door Goden - Wessel te Gussinklo
Schoonheid op aarde - Charles Ferdinand Ramuz

Naar goed boekmetergebruik heb ik ieder boek alvast een stem gegeven, namelijk die van de indiener. Zelf twijfelde ik tussen Ramuz en Rammeloo, maar het is de eerste geworden. Dussss:

Alles onder Controle: Leven in de Kieren van de Chinese Dictatuur - Eva Rammeloo (1)
Derevnja - Ivan Boenin (1)
Aangeraakt door Goden - Wessel te Gussinklo (1)
Schoonheid op aarde - Charles Ferdinand Ramuz (2*)

Rio Negro schreef:
Ik zie dat een ander boek van hem in 2019 op de keuzelijst heeft gestaan, maar die heeft het niet gehaald tot kwartaalboek. Is dat een soort regel, dat als een schrijver een keer is ingebracht, hij daarna niet meer op de lijst kan?

Ow, ik dacht uit mijn hoofd dat die het geworden was. We hebben volgens mij nog nooit twee keer iets van dezelfde schrijver gelezen en dat is ook niet in de geest van dit topic, maar niet verzilverde nominaties zijn natuurlijk alleen maar reden om iemand alsnog te kiezen.

Verder heeft handsome_devil helemaal gelijk.

Wat Ramuz betreft: het boek is in januari/februari uitgekomen en kan je denk ik prima aanvragen in je bibliotheek, dan moet het voor het einde van het kwartaal in orde zijn. Is echt een must voor elke collectie .

Ik word vaak positief verrast door boeken uit de jaren '20' en '30' van de vorige eeuw.
Mijn stem gaat daarom naar Ramuz.

Alles onder Controle: Leven in de Kieren van de Chinese Dictatuur - Eva Rammeloo (1)
Derevnja - Ivan Boenin (1)
Aangeraakt door Goden - Wessel te Gussinklo (1)
Schoonheid op aarde - Charles Ferdinand Ramuz (3*)

Leuk dat er toch wat activiteit is hier!
Ik ben van plan om dit jaar een boek 'De verboden tuin' van Wessel te Gussinklo te lezen, maar ik schat het risico dat ik erin strand vrij hoog in.

Cool. Ik doe eigenlijk altijd mee, dus ik probeer ook nu het boek van het kwartaal te lezen al staat het deze keer op losse schroeven. Genre, auteur, periode; ik vind alles prima. Het draait mij bij het Boek van het Kwartaal er vooral om of ik er gemakkelijk aan kan komen. Dat wordt nog even spannend. We gaan het zien. Dit topic moet hoe dan ook levend gehouden worden, maar gezien het aantal deelnemers lijkt me dat niet zo moeilijk. Fijn.

Op zich hebben we met 3 stemmen een boek dat zich heeft gekwalificeerd. Om het nog een beetje spannend te maken stel ik voor om donderdag de beslissende klap te geven. Tot die tijd kan er dan nog gestemd worden.

Trompetgeschal en tromgeroffel: het stemlokaal is gesloten en het nieuwe boek van het kwartaal is bekend: La Beauté sur la Terre: Roman - C.F. Ramuz (1927) - BoekMeter.nl een boek dat alleen al door zijn titel ieder in verwachtingsvolle vervoering zou moeten brengen!

Goed, ik heb het gereserveerd bij de bieb, waar het nog op 'in bestelling' staat in de catalogus

Lalage schreef:
Goed, ik heb het gereserveerd bij de bieb, waar het nog op 'in bestelling' staat in de catalogus

En als 'ie niet in bestelling staat: gewoon aanvragen in je bieb dit boek. De meeste bibliotheken zullen dit wel aan willen schaffen, ook gezien de positieve recensies van de vorige uitgave van Ramuz en ook van deze.

Uitdagend boekje misschien maar m.i. wel een van de beste kwartaalboeken die we al verkozen hebben.

Het is 1 juli.
Als er nog animo is voor een boek van het kwartaal zou dit een eerste voorstel kunnen zijn:

Les Couleurs de l'Infamie - Albert Cossery (1999) - BoekMeter.nl

Pythia schreef:
Het is 1 juli.
Ergens op de wereld is het vast al 1 juli, maar hier nog niet .

Ik kwam er trouwens tot mijn schrik achter dat we de laatste jaren het idee achter het kwartaalboek een beetje hebben laten varen. Het idee was (volgens mij) om op zoek te gaan naar verschillende continenten, verschillende genres, verschillende tijden. Maar de laatste (ongeveer) 4 jaar hebben we alleen maar Literatuur (met een grote L) gelezen uit Europa, van ongeveer 1920 tot nu. Dat haalt de spanning er wel een beetje af.

Mijn voorstel gaat dan maar naar modern Japans: Hevun - Mieko Kawakami (2009) - BoekMeter.nl

dutch2.0 schreef:
Ergens op de wereld is het vast al 1 juli, maar hier nog niet .

psyche (crew)
dutch2.0 schreef:

De mijne ook, dus dat schiet op , maar nieuwe opties en stemmen zijn natuurlijk welkom!

Zou deze De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl ook kunnen?

Ik kende Skorobogatov niet en ben nu op pagina 40 maar is zo origineel en grappig! Bij de bieb te leen.

Gezien de regels die KwartaalBoekchef eRCee ooit opstelde eerlijk gezegd niet. Om mensen niet te veel af te schrikken qua dikte, gaan we altijd voor een boek tot (ongeveer) 300 pagina's. Maar omdat de animo tot een twijfelachtig minimum is gedaald, en we altijd drie boeken hebben om te stemmen, zet ik hem er toch maar bij, met jouw eigen stem als bonus

Hevun - Mieko Kawakami (2009) - BoekMeter.nl (2)
Les Couleurs de l'Infamie - Albert Cossery (1999) - BoekMeter.nl
De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) - BoekMeter.nl (1)

psyche (crew)
Echt zo aan te raden dutch2.0 Pythia eRCee en andere users

Ik doe ook weer eens mee. Mijn stem gaat naar het boek van Kawakami, sorry psyche

Gast
geplaatst: vandaag om 08:59 uur

geplaatst: vandaag om 08:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.