menu

Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal

zoeken in:
geplaatst:
Is er geen nieuw boek gekozen of heb ik het gemist?

geplaatst:
Goed dat je erover begint anna

Er is nog niets voorgesteld.
Iets van Cynan Jones misschien? Een schrijver in opkomst uit Wales.
'De Burcht' is tamelijk goed te vinden, niet te dik voor krap 2 1/2 maand en slechts 1 stem.
'Inham" vind ik het mooist maar dat heeft al 9 stemmen.

The Dig - Cynan Jones (2014)

geplaatst:
Dan stel ik deze voor:

Doggerland - Ben Smith (2019)

geplaatst:
Dan stel ik deze voor:

Quién Mató a Palomino Molero? - Mario Vargas Llosa (1986)

Omdat ik het boek al in huis heb.

geplaatst:
Ik heb Doggerland ook al in huis, maar het lijkt me een goed alternatief voor Cynan Jones en liefhebbers van zijn boek Inham. Er staat een aanbeveling van hem op het omslag:

Het geduld en het ritme zitten diep in het proza verankerd - dit boek zal van grote betekenis zijn.

geplaatst:
Mijn stem gaat naar Doggerland.
Om een beetje vaart te maken:

De Burcht - Cynan Jones
Doggerland - Ben Smith (1)
Wie heeft Palomino Molero vermoord? - Mario Vargas Llosa

geplaatst:
Pythia schreef:

Om een beetje vaart te maken:

Ze lijken me alle drie erg interessant moet ik zeggen. Ik volg echter bovenstaande raad op en stem op:

The Dig- Cynan Jones
Doggerland - Ben Smith (2)
Quién Mató a Palomino Molero? - Mario Vargas Llosa

geplaatst:
De genoemde titels zijn niet in mijn plaatselijke bieb beschikbaar en bestellen vanuit de provincie is volgens mij nog niet heropgestart. Ik heb overigens ook genoeg nog liggen om een keer over te slaan. Als het nodig is kan ik een beslissende stem plaatsen, maar liever niet. Wat vind jij anna?

geplaatst:
Doggerland is wel via de online bieb te krijgen, maarja, dan heb je een e-reader nodig (of je moet via de computer willen lezen) en daar lijk jij me op de een of andere manier niet de persoon voor.

Vanwege die reden ga ik wel voor Doggerland, al lijken de andere boeken me ook interessant.

The Dig- Cynan Jones
Doggerland - Ben Smith (3)
Quién Mató a Palomino Molero? - Mario Vargas Llosa

geplaatst:
Leuk! Dan stem ik ook voor Doggerland. Hij gaat mee naar de Waddeneilanden in september...

(The Dig staat wel op mijn verlanglijstje)

Dus:

Doggerland (4)

geplaatst:
Ik ga ook voor Doggerland. Als ik goed tel, is een beslissende stem niet nodig nu, eRCee?

geplaatst:
Nee dat klopt, gefeliciteerd, jullie hebben een nieuw kwartaalboek gekozen. (Denk hier de cheerleader smiley.)

Doggerland - Ben Smith (2019) - BoekMeter.nl

geplaatst:
handsome_devil schreef:
Doggerland is wel via de online bieb te krijgen, maarja, dan heb je een e-reader nodig (of je moet via de computer willen lezen) en daar lijk jij me op de een of andere manier niet de persoon voor.

De vooroordelen vliegen hier weer door de lucht. Uiteraard heb ik een e-reader, dat is ideaal voor reizen. Als ik eraan toe kom doe ik wellicht mee.

geplaatst:
Haha, ok, ik stel mijn beeld wel weer bij. Sorry he.

geplaatst:
eRCee schreef:
Nee dat klopt, gefeliciteerd, jullie hebben een nieuw kwartaalboek gekozen. (Denk hier de cheerleader smiley.)

Doggerland - Ben Smith (2019) - BoekMeter.nl

liv2; wil jij weer zo'n uitnodigend bericht maken op de BoekMeter-homepage?

geplaatst:
Zo, dat ging snel! Zoals jullie hebben gezien vond ik dit een erg goed boek. De schrijver heb ik in levenden lijve gezien tijdens 'Het grote gebeuren' in Groningen, daar zat hij in een panel over klimaatromans. Hopelijk schrijft hij nog eens een boek!

geplaatst:
En nu maar hopen dat 'De grote verwachtingen' worden waargemaakt.

geplaatst:
...stilte... schreef:
En nu maar hopen dat 'De grote verwachtingen' worden waargemaakt.

Ik kan me zomaar voorstellen dat iemand het helemaal niks vindt

geplaatst:
Dat stelt me helemaal gerust

geplaatst:
Ik doe dit kwartaal ook weer mee.

Sorry mensen, ik laat hem passeren.

We zijn alweer bijna aan het volgende kwartaalboek toe! Ik wil graag een titel voorstellen, maar elk boek dat ik opzoek heeft eRCee al gelezen
Om één of andere reden koop ik boeken meestal per twee, daarom geef ik hier twee opties:

Wolfskwint: De Geschiedenis van een Gestoord Gezin - Bibi Dumon Tak (2013)

Kindertijd - Tove Ditlevsen (uit 1967, dit jaar heruitgegeven door Das Mag)

Tove Ditlevsen (1917 - 1976) werd jarenlang gezien als een schrijver die niet in de literaire kringen van haar tijd paste; ze was een huisvrouw uit de arbeidersklasse met vier gestrande huwelijken en een sluimerende drugsverslaving, waar ze ook nog eens openhartig over schreef.

Hoe anders is dat nu: een nieuwe generatie van veelal jonge lezers herontdekt wereldwijd het oeuvre van Tove Ditlevsen. Ze wordt ineens gezien als een van de grote literaire sterren van Denemarken. Haar rauwe en springlevende proza krijgt eindelijk de waardering die het verdient.

De Kopenhagen-trilogie is haar meest kenmerkende werk, waarvan het eerste deel — Kindertijd — nu voor het eerst in het Nederlands vertaald is.

Over 'Kindertijd': Tove groeit op in een volkswijk in Kopenhagen. Ze voelt zich vaak eenzaam: ze heeft niets met de meisjes om haar heen en hun geroddel over jongens.

Haar enige vriendin is de onbevreesde roodharige Ruth, met wie ze chocola uit winkels steelt. Maar ook dat wil Tove eigenlijk niet. Liever duikt ze in de paar boeken die ze van haar vader heeft gekregen, en schrijft ze versjes met de mysterieuze woorden die af en toe in haar opwellen.

Lalage schreef:
We zijn alweer bijna aan het volgende kwartaalboek toe! Ik wil graag een titel voorstellen, maar elk boek dat ik opzoek heeft eRCee al gelezen

Je zoekt het in elk geval in de goede hoek dan.

Het is nog wat aan de vroege kant, maar die huismoeder lijkt me wel wat en kan ik ook aankomen. Verder wacht ik even rustig af of er nog meer opties worden aangedragen.

Vorige keer was ik te laat, toen was het binnen een dag ofzo besloten, dus vandaar dat ik nu vroeg ben

Het boek van dit kwartaal Doggerland heb ik op Ameland gelezen. Helaas is het alweer de laatste dag dat we hier in het huisje (een voormalig kippenhok) verblijven en er is nog een boek waar ik niet meer aan toe ga komen; De boot in de avond van Tarjei Vesaas. Het is misschien iets voor het volgende kwartaal. De vogels van hem vond ik prachtig. De stijl is wel wat poëtischer en dat zal vast niet iedereen aanspreken (en je moet vooral niet iets tegen je zin lezen). Ik verheug me er in ieder geval op... al weet ik niet of dat een aanbeveling is.
Dus: De boot in de avond van Tarjei Vesaas

Vesaas spreekt me wel aan, maar mijn stem gaat alvast naar Ditlevsen. Hopelijk de start van een mooie trilogie.

Eindelijk heb ik doggerland kunnen vinden. Ik doe nog mee. Dit kwartaal duurt nog 2 weken?

Halley23 (moderator)
gart schreef:
Eindelijk heb ik doggerland kunnen vinden. Ik doe nog mee. Dit kwartaal duurt nog 2 weken?
Mooi. En inderdaad het kwartaal is nog niet afgelopen!

Nog een weekje. Wil iemand nog een nominatie doen?

Dan doe ik er net zoals Lalage nog een tweede boek bij:

Het lichtje in de verte - Antonio Moresco

Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.