menu

Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal

zoeken in:
avatar van eRCee
Vanwege de positieve reacties hier bij dezen een topic voor het Boekmeter 'boek van het kwartaal'.

De bedoeling is dat we met elkaar per kwartaal een boek uitkiezen dat in die periode door meerdere gebruikers gelezen kan worden. Geheel vrijblijvend uiteraard. Het is natuurlijk het mooist als iedereen vervolgens ook een recensie plaatst!

In dit topic kunnen we discussieren over het te kiezen boek, kan je aangeven waarom je wel of niet meedoet en hoeveel bladzijden je nog moet.

Mijn voorstel is meteen te beginnen, dat wil zeggen per 1 januari.
Zelf leek Cloud Atlas (Mitchell) me wel een geschikt boek maar dat is al door een aantal harde-kern users gelezen. Misschien anders de winnaar van de bookerprize 2005, The Sea (Banville)? Of iets uit de tiplijst?

avatar van aslan
de zee lijkt mij een goed eerste kwartaalboek

Het enige nadeel aan dit systeem is wel de verkrijgbaarheid van boeken. Ik wil erg graag meedoen, maar mijn financiën laten het niet toe dat ik erg veel 'dure' boeken koop. Zeker boeken die ik misschien niet zo goed zal vinden.

Maar the sea is wel aan te komen via de bieb, dus ik ben ook voor dit boek als eerste kwartaalboek.

Nog een klein iets: het boek van het kwartaal klinkt wel érg als de Kwartaalselectie zoals dat bij oa NBC heet. En of we daar mee geassocieerd willen worden?

avatar van eRCee
Zullen we doen dat iets van vijf gebruikers zich moeten uitspreken voor een bepaald boek? Natuurlijk even afhankelijk van het succes van dit topic. Ik ben ook wel voor De Zee, dus dat is drie.

aegron schreef:
Het enige nadeel aan dit systeem is wel de verkrijgbaarheid van boeken. Ik wil erg graag meedoen, maar mijn financiën laten het niet toe dat ik erg veel 'dure' boeken koop.

Ach, we beslissen met elkaar en de verkrijgbaarheid zal ongetwijfeld daarbij worden meegenomen. Ik koop zelf nooit boeken, het meeste is met enige vasthoudendheid wel te vinden in de bieb.

dutch2
Goed idee! Ik heb wel dezelfde handicap als Aegron: mijn financiën laten slechts derde-, vierde- of vijfdehands boeken toe. Maar de bieb in Leiden is redelijk gevuld, dus als het boek niet al te obscuur is moet dat wel lukken.

Dustyfan
Nog een klein iets: het boek van het kwartaal klinkt wel érg als de Kwartaalselectie zoals dat bij oa NBC heet.

We kunnen het ook 'het seizoensboek' noemen, dan beginnen we nu met het eerste 'Winterboek'.
Met 'The Sea' van John Banville kan ik me denk ik wel vinden, als ik het boek kan vinden.

Edit: Voor 9 euro bij Bol (+ €1,95 porto), dat valt mee...

en voor 8,99 euro bij play: klik

Sai
Dan doe ik ook wel mee. . Er wordt weer gewisseld als de lente begint gewoon?

Dustyfan
Lijkt me inderdaad ook makkelijk te onthouden: nieuw seizoen, nieuw boek.

avatar van Freud
Ik doe mee, titel is niet belangrijk. Als het maar een goed boek is met een beetje niveau, en zo ziet het er wel uit.

avatar van Boek Pegasus
Dustyfan schreef:
Voor 9 euro bij Bol (+ €1,95 porto), dat valt mee...


Is dit boek ook in België te krijgen?

Boek Pegasus schreef:
(quote)


Is dit boek ook in België te krijgen?


Als je een creditcard hebt, dan kun je hem via de link die ik noemde (play.com) bestellen. Die prijs is inclusief portokosten.

avatar van eRCee
Ok, dan wordt het dus The Sea van John Banville. U heeft de tijd tot en met eind maart.

lezert
Ik zal mijn best doen, maar kopen is voor mij een niet bestaande optie.

avatar van Freud
In Vlaanderen te verkrijgen in Nederlandse vertaling in Gent, Hasselt, Brussel en Brugge, en in het Engels ook in Gent. En in alle belangrijke stedelijke bibliotheken kun je het laten overkomen. Hoe het in Nederland zit weet ik niet, maar ze moeten het daar zeker ook hebben.

avatar van Catweazle
Ik heb zowel de Nederlandse als de Engelse versie bij diverse boekhandels in het hele land zien liggen. De Engelse pocket editie kost ongeveer een tientje. Als ik eraan toe kom doe ik zeker mee!

Misschien een beetje voorbarig en we moeten het succes van dit kwartaal nog maar even afwachten, maar ik heb net een interessant boek gelezen. What was She Thinking in Nederland verschenen onder de titel: Kroniek van een Schandaal en in Februari komt de film uit(met Cate Blanchett en Judi Dench)

Misschien iets voor het volgende kwartaal!

leuk idee!!

avatar van eRCee
Hij was een tijdje uitgeleend in de bieb maar nu heb ik De Zee dan toch te pakken gekregen. Ga er waarschijnlijk pas volgend weekend in beginnen. Een recensie zal zeker volgen.

avatar van eRCee
Zo, mijn eerste kwartaalboek heb ik uit. Het leest lekker weg hoor, zo'n kwartaalboek. Tsjonge. Ik ben ondertussen erg benieuwd naar jullie ervaringen. Kwartaalboek.

avatar van marzuq
Oei, is het al sluitingstijd voor het kwartaal boek? Ik wil graag meepraten

avatar van eRCee
marzuq schreef:
Oei, is het al sluitingstijd voor het kwartaal boek? Ik wil graag meepraten

Nog een paar weken hoor (eind Maart). En het boek is niet al te dik.

Overigens heeft de site in ieder geval nog recht op berichten van aegron, Dustyfan, aslan, sai en haakje bij The Sea.

avatar van Arkadi
The sea trekt mij niet zo dus ik sluit mij aan bij het elitegroepje in het nieuwe kwartaal.

Sai
eRCee schreef:
(quote)

Nog een paar weken hoor (eind Maart). En het boek is niet al te dik.

Overigens heeft de site in ieder geval nog recht op berichten van aegron, Dustyfan, aslan, sai en haakje bij The Sea.
Ik ga het deze vakantie lezen. .

avatar van marzuq
Nou ik ontrek me ook aan de groep, ik ben onverwacht verslingerd geraakt aan Houellebecq

avatar van eRCee
Misschien kunnen we het alvast hebben over het volgende kwartaalboek. Heeft iemand een voorstel?

Wat mij betreft hoeft het helemaal geen recent boek te zijn maar is een wat onbekendere schrijver a la Llosa, Lindgren, Paasilinna ook interessant.

dutch2
Misschien is het wel zo handig om een soort citeria op te stellen waardoor zoveel mogelijk mensen mee willen doen. Naar aanleiding van het matige succes van het eerste boek zou je dan kunnen denken aan dingen als:

- aantrekkelijk voor een breed publiek
- makkelijk aan te komen
- niet al te volumineus
- geschikt voor een pittige discussie (dus niet een boek waar iedereen het al bij voorbaat over eens is)

En zo zou ik nog wel wat dingen kunnen verzinnen. Ik ben het wel met Ercee eens dat het geen recent boek hoeft te zijn. Relatief onbekende schrijvers lijkt me ook geen probleem, maar dan zou ik wel kiezen voor schrijvers die een breed publiek kunnen aanspreken, zoals Magnus Mills of Margaret Atwood.

lezert
Van 14 tot 24 maart is de Boekenweek.

Misschien een idee om het boekenweekgeschenk (De Brug, van Geert Mak) te nemen?

Voordelen:

- Niet al te dik (92 pag.) , dus ook voor mensen met weinig tijd te lezen.
- Voor iedereen nieuw, dus geen mensen die het al langer kennen en het dus beter kennen.
- Actueel (hoop ik )
- Gratis reizen met NS op zondag 18 maart. :

Het wordt inmiddels traditie: de eerste zondag van de Boekenweek kunt u weer GRATIS reizen met NS* (in de 2de klas). U heeft geen kaartje nodig, alleen het Boekenweekgeschenk. De conducteur zal niet naar een kaartje vragen, maar natuurlijk wel informeren of u De brug of Köprü (de Turkse editie van het Boekenweekgeschenk) bij zich heeft. Het zal vast gezellig druk worden.



Nadelen:

- Je moet óf een boek kopen, óf na 25 maart het geschenk zelf kopen. Je kunt het (nog) niet lenen. (Nou ja, wel van anderen dus, maar niet in de bieb.)
- Niet echt een nadeel, maar je zou het ook in een apart topic "boekenweekgeschenken" kunnen bespreken. (Misschien iets voor de toekomst, maar voorlopig is de site nog te weinig bezocht om teveel speciale 'boekbespreektopics' te openen, lijkt me.)
- België (de verkrijgbaarheid in Vlaanderen is me onbekend).

http://www.cpnb.nl/bw/2007/mak.html

http://www.boekmeter.nl/book/5718


Voorwaarden:

"De Brug" ontvangt u tijdens de Boekenweek 2007 gratis bij aankoop van ten minste € 11,50 aan Nederlandstalige boeken of bij inschrijving als betalend lid bij de openbare bibliotheek tijdens de Boekenweek. Zolang de voorraad strekt.
Vanaf 25 maart 2007 € 7,50



Voorproefje:

De brug overspant een brede riviermonding die de twee oudste buurten scheidt, en daarmee ook de twee geesten binnen deze stad: de zuidzijde is behoudend en gericht op het Oosten, de noordelijke kant, met zijn eeuwenoude ambassades en koopmanspaleizen, is doortrokken van de mentaliteit van het Westen en de lichtheid van het moderne leven.
Een geliefde stadsschrijver — we zullen er meer ontmoeten — vergeleek de huizenmassa’s van de twee stadsdelen ooit met ‘de wijd uitgespreide vleugels van een klein vogeltje met een iel lijf ’. Dit beeld klopt nog steeds. De brug is dat kleine lijf tussen die twee enorme vleugels. ‘De brug is klein, piepklein, iel, maar haal je hem weg, dan breken die enorme vleugels aan weerskanten ervan af, dan kunnen ze niet meer bewegen, niet langer de lucht in vliegen!’
Zonder brug kun je de stad vergeten. De brug is trouwens zelf een stad, al moet je je daarop ook niet verkijken, want de brug is niet de stad, en de stad is niet het land, allerminst. De brug is voornamelijk zichzelf, laten we het daarop houden.

avatar van eRCee
Op zich een leuk idee maar het maakt dit topic wel erg magertjes. Zo'n boekenweekgeschenk wordt sowieso al gelezen namelijk. Ik vind het zelf interessanter als een boek/auteur echt door dit principe onder de aandacht komt van de boekmetergebruikers.

Wat de opmerkingen van dutch2 betreft: ik vrees dat het gebrek aan navolging slechts beperkt te wijten is aan het boek. Er zijn toch best veel mensen die zich uitgesproken hebben voor De Zee maar nog geen stem hebben uitgebracht.
Daarbij mag er best eens wat uitdagends tussen zitten. De harde kern van boekmeter doet mee dus laten we het vooral niet te gemakkelijk maken, vooral een beetje horizonverbreding kan geen kwaad. Zeker niet alleen maar engelstalige boeken wat mij betreft.

lezert
eRCee schreef:
Op zich een leuk idee maar het maakt dit topic wel erg magertjes. Zo'n boekenweekgeschenk wordt sowieso al gelezen namelijk. Ik vind het zelf interessanter als een boek/auteur echt door dit principe onder de aandacht komt van de boekmetergebruikers.


OK, daar zit veel in.

"De Zee" heb ik niet gelezen omdat ik de laatste maanden weinig tijd tot lezen genomen heb, ik verwacht dat dat de komende tijd wat verbetert.

eRCee schreef:

Daarbij mag er best eens wat uitdagends tussen zitten. De harde kern van boekmeter doet mee dus laten we het vooral niet te gemakkelijk maken, vooral een beetje horizonverbreding kan geen kwaad.


"De Duivelsverzen" van Rushdie? Al is dat wel weer een flinke pil.

Of "Slaughterhouse Five", van Vonnegut. Niet al te dik, maar een mooie combinatie van komische elementen en zwaar drama.

avatar van eRCee
Laatste twee opties hebben al vrij veel stemmen. De voorstellen van dutch2 heeft hij zelf al gelezen, das zielig.

Iets van dit?:

-Orhan Pamuk, Ik heet Karmozijn. Heb ik goede verhalen over gehoord en de man heeft dit jaar de nobelprijs gewonnen. Wel vrij dik.

-Murakami, volgens mij nogal hot op de site momenteel. Nadeel wellicht de beschikbaarheid.

-Torgny Lindgren, Het Licht. Leest heerlijk weg, behoorlijk toegankelijk.

-Paasilinna, De Huilende Molenaar. Zelfde verhaal als Lindgren.

-Imre Kertesz, Onbepaald door het Lot. Ook nobelprijswinnaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:27 uur

geplaatst: vandaag om 14:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.