menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Boek van het kwartaal

zoeken in:
Happiness - 1
Blauwe hond - 1
Hoor nu mijn stem - 2
Het geheime leven van Henri Pick - 4 (+1)

Oke dan. Volgens mij ook een unicum, dat een boek 3 keer genomineerd is en dan verkozen wordt. Het nieuwe kwartaalboek:

Le Mystère Henri Pick - David Foenkinos (2016) - BoekMeter.nl

Leuk, ik ben erg benieuwd. Ben nu nog in een ander boek bezig, maar gelukkig duurt het kwartaal nog lang zat. Hopelijk doen er nog wat meer mensen mee aan dit Boek van het Kwartaal. Wie weet haalt dit boek de toplijst van 2016 wel...

Meteen al even taggen: Ast, doe je ook mee?

Het is goed te verkrijgen bij onze bibliotheek, ik doe mee dit kwartaal.

Ik heb het boek zojuist voltooid: Le Mystère Henri Pick - David Foenkinos (2016)
Als ik het goed gelezen heb, kwam de oorspronkelijke suggestie voor dit boek van (correct me if I'm wrong) eRCee? Bedankt voor dit boek, heb me kostelijk geamuseerd.

Mooi, eerste stem en bericht zijn binnen!
Dat wat je schrijft kan best eens kloppen. Ik kreeg het dan weer getipt van m'n pa.
Heb het ook al in huis liggen, maar ben nog even bezig met een Roemeens WO I verhaal.

Ted Kerkjes (moderator)
Shaky schreef:
Als ik het goed gelezen heb, kwam de oorspronkelijke suggestie voor dit boek van (correct me if I'm wrong) eRCee?
De tandarts van stefan dias heeft ook een niet geringe invloed in de keuze gehad, geloof ik.

Sinds 2007 is dit topic het best bewaarde geheim van Boekmeter. Twaalf jaar gaat het fenomeen 'kwartaalboek' dus al mee. Op 29 december 2012 plaatste ik een overzicht van alle gelezen boeken tot dan toe. Sindsdien is er weer heel wat afgelezen. Verheugend om te melden is dat we de afgelopen zeven jaar geen enkel kwartaal hebben overgeslagen! (één keer scheerden we gevaarlijk dicht langs de afgrond, namelijk in april 2016, toen gart ons erdoor sleepte.) Tijdens afwezigheid van naastgetekende in 2014 lukte het enkele gebruikers voor het laatst om twee boeken tegelijk te verkiezen. Maar verder is alles volgens de regels gelopen, gelukkig maar, en kunnen we ons de laatste jaren ook verheugen over nieuwe deelnemers en belangstellenden.
Als ik inhoudelijk naar de titels kijk, dan stemt me dat best tevreden. Het is een gevarieerde lijst, waarin diverse regio’s van de wereld vertegenwoordigd worden, onbekende parels schouder aan schouder staan met semi-klassiekers.
Dus alle redenen om lekker door te stiefelen op deze manier.

Dit is het overzicht vanaf december 2012:

Januari 2013 – De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry - Rachel Joyce
April 2013 – Ali und Nino – Kurban Said
Juli 2013 – De tuin van de Finzi-Contini’s – Giorgio Bassani
Oktober 2013 – De huishoudster en professor – Yoko Ogawa
Januari 2014 – Lief leven – Alice Munro
April 2014 – De vlucht – Jésus Carrasco
Juli 2014 – Het geluid van vallende dingen – Juan Gabriel Vásquez
Oktober 2014 – Verloren wijk – Patrick Modiano / Schurkenbloed – James Carlos Blake
Januari 2015 – Hoe word je stinkend rijk in het nieuwe Azië? – Mohsin Hamid
April 2015 – De stamhouder – Alexander Munninghoff
Juli 2015 – De geniale vriendin – Elena Ferrante
Oktober 2015 – Het boek van Gould – Richard Flanagan
Januari 2016 – Lila – Marilynne Robinson
April 2016 – Een zeeman door de zee verstoten – Yukio Mishima
Juli 2016 – Nacht voor het feest – Sasa Stanicic
Oktober 2016 – Fortune smiles – Adam Johnson
Januari 2017 – Mijn huis is nergens meer- Paul de Wispelaere
April 2017 – De perzik van onsterfelijkheid – Jan Wolkers
Juli 2017 – Tinker, tailor, soldier, spy – John Le Carré
Oktober 2017 – De acht bergen – Paolo Cognetti
Januari 2018 – Een wereld valt uiteen – Chinua Achebe
April 2018 – Een heel leven – Robert Seethaler
Juli 2018 – De gewichtlozen – Valeria Luiselli
Oktober 2018 – De laatste wens - Andrzej Sapkowski
Januari 2019 – Het geheime leven van Henri Pick – David Foenkinos

Dat is best een mooie lijst, inderdaad. Ik wil hier ook wel eens aan meedoen.

Pecore schreef:

Dat uitspreken en vervolgens ook echt waarmaken is nog best lastig zeg ik uit ervaring. Toch heb ik al enkele kwartaalboeken met heel veel plezier gelezen.

Pecore schreef:

Zeker doen. Ik ben ook pas aangesloten bij het boek dat op dit moment nog het boek van het kwartaal is. Zeer de moeite waard omdat je op deze manier titels, auteurs, genres, etc. leest die je normaal gesproken misschien niet zo snel zelf zou hebben uitgezocht. Je moet je comfortzone uit en dat is altijd goed.

Het percentage mannelijke schrijvers is wel erg hoog. Dat weerspiegelt de bijzondere lezerspopulatie op deze site.

Deze titel is in geen enkele van mijn 3 bibliotheken.

liv2 (crew)
Alhoewel ik niet van mezelf kan zeggen dat ik een verwoede meelezer ben bij het 'het boek van het kwartaal' weet ik wel dat het kwartaal alweer bijna ten einde loopt.

Wat me intrigeert is de volgende schrijver: Wessel te Gussinklo

Leren kennen in de Belgische pers vanwege geweldige recensies, door DvonGeem bestempeld als Neerlands Grootste schrijver en er hier nog niets, maar dan ook niets van gehoord ….

Ik opteer voor het 2de kwartaal deze 'stille diamant' een kans te geven?

Ook een tip : Jesse Ball : Census

Lalage schreef:
Het percentage mannelijke schrijvers is wel erg hoog. Dat weerspiegelt de bijzondere lezerspopulatie op deze site.

In het kader van deze post:

'Hemel Die Nergens Ophoudt' (1966) van Marlen Haushofer.

Ik smacht wel weer naar haar natuurbeschrijvingen.

Ik ben ooit, naar aanleiding van de positieve berichten hier, begonnen in Zeer helder licht van die Wessel te Gussinklo, en ik ben ook weer gestopt. Trok de literaire navelstaarderij niet. Wil ik een nieuwe poging doen? Liever niet.

De suggestie van gart, Census, kan ik niet aankomen.

Blijft voor mij voorlopig alleen Haushofer over, waarvan je zou zeggen dat die misschien een 2e kans verdient, hoewel ik er een hard hoofd in heb...

Ik zou Wessel te Gussinklo ook weleens willen proberen, met het risico net zo vast te lopen als eRCee... De wand vond ik erg mooi, dus Haushofer lijkt me wel wat. Op mijn stapel ligt nu ook Diepe aarde - Maria Vlaar, winnaar van de Biesheuvelprijs. Het lijkt me tof om die samen te lezen!

De weergekeerde bloem van te Gussinklo is erg toegankelijk en heel erg grappig, anders dan zeer helder licht. Voor in de toekomst (september) krasznahorkai?

Dit staat al heel lang op mijn lijstje. Ik heb ontdekt dat de bieb het heeft, het heeft niet te veel bladzijden en stemmen, en het krijgt een hoge waardering:
Ich Nannte Ihn Krawatte - Milena Michiko Flašar (2012) "Een bijna volmaakte vriendschap".

De hemel die nergens ophoudt van Marlen Haushofer heb ik in de kast staan, maar nog niet gelezen. Wanneer jullie voor dat boek kiezen doe ik ook eens mee...

Dit is het lijstje van eRCee van kwartaalboeken tot en met 2012:

Januari 2007 - De zee - John Banville
April 2007 - De huilende molenaar - Arto Paasilina
Juli 2007 - Het huis van de moskee - Kader Abdolah
Oktober 2007 - Grijze zielen - Philippe Claudel
Januari 2008 - De deur - Magda Szabo
April 2008 - Vernon God Little - DBC Pierre
Juli 2008 - Reis bij maanlicht - Antal Szerb
Oktober 2008 - Iemand, niemand en honderdduizend - Luigi Pirandello
Januari 2009 - Omega Minor - Paul Verhaeghen
April 2009 - Psyche - Louis Couperus
Juni 2009 - Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming - Heere Heeresma EN
De Aleph en andere verhalen - Jose Louis Borges
September 2009 - Godenslaap - Erwin Mortier
Januari 2010 - geen (schaduwkartaalboek: Baas en Hond - Thomas Mann)
April 2010 - Dit verhaal - Alessandro Baricco
Juli 2010 - Sprakeloos - Tom Lanoye
Oktober 2010 - geen
Januari 2011 - De rots der struikeling - Boelie van Leeuwen
April 2011 - Het grote huis - Nicole Krauss
Juli 2011 - De hitte van het bloed - Irene Nemirovsky
Oktober 2011 - Het menselijk tekort - Andre Malreux
Januari 2012 - De handelaar in verledens - Jose Eduardo Agualusa
April 2012 - Naar de overkant van de nacht - Jan van Mersbergen
Juli 2012 - Het leven is kort en het verlangen oneindig - Patrick Lapeyre
September 2012 - Zonder Blanca - Antonio Munoz Molina

DvonGeem schreef:
De weergekeerde bloem van te Gussinklo is erg toegankelijk en heel erg grappig, anders dan zeer helder licht. Voor in de toekomst (september) krasznahorkai?

Daar zou ik ook graag eens iets van lezen, ook vanwege de enthousiaste reacties hier op boekmeter. Heb je ook al een titel in gedachten?

Ik dacht aan deze Báró Wenckheim Hazatér - László Krasznahorkai (2016)
Die komt in september uit. De andere vertaalde boeken van hem heb ik al gelezen.

Dat boek voldoet dan aan geen enkel criterium voor een kwartaalboek...

Laten we het voorlopig houden bij het komende kwartaal. De twee meest kansrijke nominaties tot nu toe lijken me deze twee, maar voeg gerust nog wat toe en zet er dan ook direct je stem bij:

Hemel die nergens ophoudt - Marlen Haushofer
De weergekeerde bloem - Wessel te Gussinklo

Ik stem op mijn eigen voorstel: Diepe aarde van Maria Vlaar, winnaar van de Biesheuvelprijs. Maar als het Haushofer of te Gussinklo wordt, lees ik waarschijnlijk wel mee.

Wat zijn de voorwaarden waar een kwartaalboek aan moet voldoen?...ik ben nieuw hier.

1. Goede verkrijgbaarheid (liefst in bibliotheken).
2. Niet al te bekend / nog niet gelezen door een meerderheid van vaste users.
3. Redelijk beperkte omvang (zeg minder dan 350 pagina's).
4. Maximaal één boeknominatie per persoon.
5. Het eerste boek dat drie stemmen haalt wordt het nieuwe kwartaalboek.

(De suggestie van DvonGeem voldoet dus wel aan regel 2 moet ik erbij zeggen... Regel 5 is niet zo zwart/wit maar kan wel handig zijn.)

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.