menu

Boeken / Algemeen / Afbeeldingen in boeken of op de kaft

zoeken in:
Bij veel boeken zetten ze op de kaft een afbeelding van iets uit het verhaal. Bij boeken die verfilmd zijn, plaatsen ze dan nog eens een foto uit de film, omdat de mensen dit dan beter herkennen en het boek dus ook beter verkoopt. Maar of je de film nu gezien hebt of niet, je zit met die foto en je gaat soms al een beeld vormen op voorhand. Dat beknopt een beetje de fantasie vind ik en is wel jammer. Zelfde met boeken die gebruik maken van tekeningen of foto's. In geval van bestaande locaties, mag er gerust een fragment zijn van de streek. Net als bij andere bestaande elementen in het boek. Maar andere zaken (waar de personages bvb bij horen) die het moeten hebben van de fantasie van de lezer, zouden eigenlijk niet afgebeeld mogen worden.

Ben ik het deels mee eens.
Ik vind boeken zonder afbeelding maar saai, het is niks bijzonders en je laat het al gauw liggen, ik tenminste wel.

Als er een plaatje op staat en het laat iets zien van het verhaal, hoeft dat alsnog niet je creativiteit omtrent dat verhaal te verzuipen.
Tenslotte lees je het verhaal, en kijk je niet uren naar de kaft, nou ja, dat kun je wel doen, maar het heeft dan niks te maken met het daadwerkelijke lezen

Wij hebben een editie van Lord of the Rings waar alle boeken in verzameld staan, met één enkel klein prentje op de voorpagina. Een leuk getekend, wat strip-achtig tekeningetje van de scene waar Frodo en co Aragorn ('Stapper') voor het eerst ontmoeten. Ik heb ik-weet-niet-hoe-vaak naar dat ene kleine prentje zitten kijken, soms minutenlang als ik het boek dicht had gedaan om te gaan slapen of zo, en mijn hele fantasiebeeld van Middenaarde is uit dat ene prentje ontstaan, prachtig toch? Later is dat uiteraard vervangen door de beelden uit de film zoals bij haast iedereen vermoed ik, en echt spijtig vind ik dat ook niet, maar dat ene prentje blijft toch de 'echte' In de Ban van de Ring voorstellen voor mij .

Ik weet dat het niet hoort om een boek naar de kaft te oordelen, maar een aantrekkelijke kaft vind ik toch een pre. En wat er ook gezegd wordt tegen vertaalde boeken, de Nederlandse cover steekt in de regel met kop en schouders boven alles uit. En ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een boek om de kaft gekocht heb.

ags50
PeterW schreef:
En ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een boek om de kaft gekocht heb.

En niet alleen jij . Het is gewoonweg waar: de verpakking is de blikvanger en dan hopen dat de inhoud ook nog in de smaak valt.

Sol1 (moderator)
Ik heb hier al ergens anders bij een commentaar op een boek de opmerking geplaatst dat het mij niet altijd duidelijk is, waarom een afbeelding op de kaft van een boek voor het ene land akkoord is, terwijl er voor het andere land bij de vertaling per se een totaal andere kaft omheen moet.
Soms speelt religie en/of politiek daarbij uiteraard een rol. In andere gevallen ... .... ?

Voor een aardige reeks afbeeldingen, zo her en der totaal afwijkend van de min of meer bekende kaften:
These 50 Awesome Book Covers Will Inspire You – And Teach You How to Design Your Own – Design School - designschool.canva.com

Nog niet elk boek van die lijst zal hier al op boekmeter staan.

Sol1 schreef:
Ik heb hier al ergens anders bij een commentaar op een boek de opmerking geplaatst dat het mij niet altijd duidelijk is, waarom een afbeelding op de kaft van een boek voor het ene land akkoord is, terwijl er voor het andere land bij de vertaling per se een totaal andere kaft omheen moet.
Soms speelt religie en/of politiek daarbij uiteraard een rol. In andere gevallen ... .... ?

Voor een aardige reeks afbeeldingen, zo her en der totaal afwijkend van de min of meer bekende kaften:
These 50 Awesome Book Covers Will Inspire You – And Teach You How to Design Your Own – Design School - designschool.canva.com

Nog niet elk boek van die lijst zal hier al op boekmeter staan.

Ik kan nou niet zeggen dat er één bij zit die me aanspreekt.

Halley23 (moderator)
http://www.creativindie.com/wp-content/uploads/2014/06/6-20-2014-2-13-34-AM.jpg

Op de site waar dit plaatje vandaan komt staan nog verschillende andere voorbeelden. Het gebruikt van dezelfde afbeeldingen - al dan niet gephotoshopt - lijkt wel redelijk vaak voor te komen?!

Halley23 schreef:

Op de site waar dit plaatje vandaan komt staan nog verschillende andere voorbeelden. Het gebruikt van dezelfde afbeeldingen - al dan niet gephotoshopt - lijkt wel redelijk vaak voor te komen?!

Dat gebeurt heel vaak. En als het nou ging om b.v. beroemde schilderijen of iets, dan kan ik er iets bij denken; maar willekeurige foto's...

Halley23 (moderator)
@PeterW Inderdaad, blijkbaar put men uit dezelfde foto-archieven. Ik heb ooit eens een paar jaar voor een diastockbureau gewerkt en je stond er soms versteld van hoe een bepaalde dia/foto voor verschillende doeleinden werd gebruikt (en dan nog niet eens alleen voor boekomslagen).

Halley23 schreef:
(afbeelding)

Goed topic! Wat mij opvalt is dat ik dit soort omslagen regelmatig tegenkom. Een oude foto, misschien ook wel een collage, waarbij een of meer figuren op de voorgrond zijn ingekleurd. Er schiet me op dit moment alleen niet nog een andere te binnen.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/69000/69647.jpg?cb=1513627638

Volgens mij eerder een vorm van plagiaat dan ongelukkig toeval:
Het Sixtijnse Geheim
https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/34.jpg
Da Vinci Code
https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/2.jpg

Mooie reeks

WildeOscar (moderator)
geplaatst:
[Niet-inhoudelijk bericht in het Engels van een groene gebruiker verwijderd, alsmede een desalniettemin verwelkomend bericht naar voornoemd gebruiker gestuurd.]

Gast
geplaatst: vandaag om 16:03 uur

geplaatst: vandaag om 16:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.