menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2022 met leesvoornemens richting 2023

zoeken in:
27 december. Derde Kerstdag voor de één, een nieuwe werkweek voor de ander. Maar voor Boekmeter hoe dan ook weer tijd voor de topic der topics. Na jaren met de aftrap door de onnavolgbare eRCee en enkele jaren de helaas vertrokken talentvolle Ted Kerkjes open ik deze nu maar voor de tweede keer op rij. En weet alvast voor komend jaar: het staat vrij hem op te eisen. Ik wil zeker geen Janine Abbring zijn en minstens 5 jaar te lang doorgaan ergens mee.

Boekjaar 2022 dus. Na twee jaren van corona en vooral binnen zitten omdat buiten toch weinig open ging en ook sociaal samenzijn een soort van doodzonde was zal er dit jaar vooral op dat vlak veel zijn ingehaald. Wat heeft dat voor de gebruikers van deze site gedaan? Is er veel minder gelezen? Is er anders gelezen? Zet het hieronder neer! Alvast een kleine spoiler van mijn kant uit: verre van, een record aantal stemmen dit jaar.

En uiteraard met een link naar onze topic vorig jaar, die is hier te vinden.

Goed werk mjk87, helemaal volgens de regelen der kunst en ook nog eens speciaal ervoor opgebleven!

2022 was een rampzalig jaar. Een slagveld. Een treurzang. Tenminste wat boeken betreft, want verder was het juist een bovengemiddeld goed jaar. Dit heeft alles te maken met een mysterieuze schone, die we voor het gemak S. zullen noemen. Ze verscheen halverwege het boekjaar ten tonele en torpedeerde mijn laatste restje hoop om de vijftig stemmen dit jaar te bereiken. Na juni stond ik op 20 titels, wat al 5 achter was op het schema (echter wel m'n lijvige leesproject afgestreept), maar in de resterende maanden kwamen er maar een treurige 12 titels bij, veelal dunnetjes ook nog, waarmee ik blijf steken op 32 stemmen dit jaar.

Nog erger dan dat is echter de kwaliteit van wat ik las. Slechts zeven keer deelde ik dit jaar 3,5* of hoger uit, waarmee ik louter een top-5 kan opstellen:

1. Onsterfelijkheid - Milan Kundera - 4,5*
Het lichtpunt van mijn leesjaar, een qua inhoud meesterlijke en qua vorm hoogst originele roman. Het is allemaal ook zo heerlijk speels en grappig. Niet de titel om mee te beginnen voor Kundera-maagden, maar voor hen die wat verder doordringen in het oeuvre een ontdekking die je niet mag missen.

2. 2666 - Roberto Bolaño - 4*
Mijn leesproject dit jaar en het was absoluut de moeite waard. Zwaartepunt van het breed opgezette en qua vertellingen gevarieerde boek zijn de tientallen beschrijvingen van vermoorde vrouwen, in een gekmakende reeks waar maar geen einde aan komt. Forensische esthetiek is de term die ik tegenkwam. Bolaño zette hiermee het fenomeen van femicide met een enorme urgentie op de kaart.

3. Het meesterwerk - Emile Zola - 3,5*
Charmante naturalistische roman over een gemankeerd schildersgenie. De onvermijdelijke ondergang is meeslepend en aangrijpend beschreven.

4. Jeugd en Afhankelijkheid (Kopenhagen 2 en 3) - Tove Ditlevsen - 3,5*
Heel persoonlijk en nuchter, met een soepele stijl, weet Tove Ditlevsen de lezer moeiteloos geboeid te houden met haar eigen levensverhaal.

5. Een kind - Thomas Bernhard - 3,5*
Opnieuw een autobiografische beschrijving van de jeugd, maar dan met veel langere zinnen en een associatieve compositie. Ook dit boeit van voor tot achter. Een van de favoriete contemporaine schrijvers van de dit jaar overleden Javier Marías (requiescat in pace).

Bon, dit was het. Ik heb geen voornemens dit jaar. Met elke pagina die ik lees mag ik al blij zijn. De kwartaalboeken worden steeds meer overgeslagen en op een leesproject leg ik me ook niet vast. We zien het wel.

2022 was het jaar dat we weer uit de lockdown kwamen en de wereld weer openging. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik daarom een stuk minder las dan de afgelopen jaren (net zoals dat ik minder films keek), maar de waarheid is dat ik door mijn ziekte tegenwoordig vrij op mezelf ben, over het algemeen slecht tegen druktes en herrie kan en heb dus absoluut geen goede reden waarom ik dit jaar veel minder boeken las dit jaar.

Het was geen barslecht leesjaar of zo, de zestig boeken haal ik nog wel (daarvoor moet ik er nu nog eentje lezen), maar het zijn toch niet de 84 van vorig jaar of de 106 van het jaar ervoor. Bovendien las ik nauwelijks nieuw uitgekomen literatuur, iets wat me de afgelopen jaren toch flink bezig hield. Ik kan niet anders dan toegeven dat lezen gewoon een iets minder grote rol speelde dan de vorige jaren. Waar ik dan wel mijn tijd aan spendeerde? Dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed, het liep dit jaar nou eenmaal anders dan ik van tevoren gedacht en gehoopt had.

Op persoonlijk vlak was het een prima jaar. Ik kreeg een nieuwe baan waarbij ik me nog steeds verbaas hoe goed deze werkgever is en hoe leuk het werk is, ik ben (nog) meer gaan sporten en wandelen (ok, ja, dat kost natuurlijk wel significant veel tijd die je niet kunt spenderen aan lezen!) en ik ben begonnen met mediteren wat me enorm veel brengt, zeker met een ziekte waarbij een hoofd nogal snel op hol slaat. Ik ging voor het eerst in vijf jaar weer eens naar enkele concertjes, ontmoette enkele videobelvrienden voor het eerst in het echt, ontdekte bubble en cheese tea, leerde eindelijk echt goede ramen maken en ik kan nog wel even door gaan met opnoemen waar ik blij van werd. God ja, er was weer heel veel de moeite waard in 2022.

Wat betreft gelezen boeken was het ook een fijn jaar. Ik las dan wel wat minder, en ik besprak wat minder boeken hier op deze site, maar ik deelde heel vaak vier sterren of hoger uit. Ik kan dan ook zonder enige moeite een top10 maken met boeken die grote indruk op me maakten. Normaal maak ik een lijst met nieuw uitgekomen boeken en oudere boeken, maar deze keer heb ik ze allemaal – fictie en non-fictie, oud en nieuw – op één hoop gegooid.

01. Michael Pollan - Cooked: A Natural History of Transformation
02. Geetanjali Shree - Tomb of Sand
03. László Krasznahorkai - De Melancholie van het Verzet
04. Dayal Patterson - Black Metal: Evolution of the Cult
05. Wessel te Gussinklo - De Verboden Tuin
06. Tarjei Vesaas - De Boot in de Avond
07. Bora Chung - Cursed Bunny
08. Elizabeth Strout - Oh, William!
09. Madeline Miller - The Song of Achilles
10. Paul Auster - The New York Trilogy

Voornemens 2023
Ik heb eigenlijk weinig voornemens voor 2023 wat betreft lezen. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Het zou leuk zijn als ik aan Ulysses van James Joyce en Gravity’s Rainbow van Thomas Pynchon als grote leesprojecten toe kom, maar verder heb ik weinig plannen. Ik hoop vooral dat het echte leesvuur weer gaat branden, want er waren in 2022 een aantal periodes dat ik zo druk met andere dingen was dat het lezen er wel eens bij in schoot. Op Goodreads zet ik mijn reading challenge weer op 60, dat is een aantal dat ik redelijk makkelijk kan halen blijkbaar, ook als ik een jaar wat minder lees.

Op mijn site lees je de toelichtingen bij de boeken uit mijn top10, anders werd het bericht veeeel te lang!

Edit: helemaal vergeten om wat statistiekjes te plaatsen, hier komen ze:

- 60 boeken
- 19662 pagina's
- gemiddeld 333 pagina's per boek
- 54,5 pagina's per dag gelezen
- 3,61 sterren gemiddeld
- dikste boek 1123 pagina's, dunste boek 89 pagina's
- boeken uit 17 verschillende landen gelezen, V.S. gaan aan kop met 16 boeken
- 1/3 werd geschreven door een vrouw
- papier vs. ebook en Engelstalig vs. Nederlandstalig allebei nagenoeg 50/50

Dit jaar heb ik meer boeken herlezen. Ongeveer 1 op 3.

De top-10 beste waarderingen van dit jaar zijn:

Fire & Blood - George R.R. Martin 5*
City on Fire - Don Winslow 4,5*
Call of the Raven - Wilbur Smith 4*
Ambassadeur, De - Jef Geeraerts 4*
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring 4*
Double-face - Jef Geeraerts 4*
Prince Of Thorns - Mark Lawrence 4*
Dead Hand: A Crime in Calcutta, A - Paul Theroux 3,5*
Ripper - Isabel Allende 3,5*
Gelukkig Slaven - Tom Lanoye 3,5*

Volgend jaar ben ik van plan om meer (dark) Fantasy te lezen. Onlangs een hele zwik gekocht waar ik jaren zoet mee ben.

Dit was een heel rustig, steady jaar voor mij.
Dat verwacht ik in 2023 ook, en wil gewoon nog meer lezen.

Momenteel ben ik bezig met het nieuwe boek van Bret Easton Ellis, Zwart Hart van Joe Hill en King Of Thorns van Mark Lawrence.

Ik las dik 50 boeken in 2022, dikste zal die van Guillermo Arriaga wel zijn, daarnaast nog een stuk of wat 600+ pagina boeken gelezen. Echt enorme toppers zaten er niet veel tussen, maar wel genoeg 4 sterren en dat is bêst genôch.

Beste boeken waren Sing backwards and Weep, het ontluisterende en bizarre levensverhaal van Mark Lanegan en 'Wat it is om bang te wêsen', een verhalenbundel van Sipke de Schiffart. Vorig jaar las ik Sjappy van Sipke de Schiffart, dat was het beste boek wat ik in 2021 las. Dus ik hoop dat Sipke in 2023 met een nieuw boek en liefst een dik boek komt.

Voornemens... ik lees veel, ik blijf veel lezen, zal komend jaar ook wel weer goed komen. Wat ik wel van plan ben is enkele boeken die ik heel erg te gek vond en al jaren geleden las opnieuw te lezen. Toch nog een soort van voornemen. Maar er komt ook vaak veel nog niet gelezens voorbij waar ik bij voorbaat enthousiast van word, dus maar kijken of dat wat wordt.

Traditioneel begin ik met hetgeen ik vorig jaar schreef:

Eigenlijk een beetje hetzelfde als 2021 (sic). Ik wil De Idioot van D. herlezen, maar nu in de vertaling van Arthur Langeveld. En meer Midden-Europees (ik heb hier wat Pools, Ests en Hongaars liggen), wat Frans (vooral Zola), allicht Murakami’s 1Q84, etc etc. Genoeg op de stapel. En de Goddelijke Komedie, elke dag een Canto.

Nou, De Idioot heb ik herlezen. Ook Estisch en Hongaars gelukt evenals Zola en Dante. Het dikke Poolse boek dat hier ligt komt ooit nog wel, net als een dikke uit Estland. Ook 1Q84 komt nog wel een keer.

Sowieso een behoorlijk jaar met veel stemmen en weinig echt slechts maar ook weinig echte toppers. Ook bewust veel gelezen uit de Top 250 en dat was wisselend. Steinbeck blies me af en toe omver met zijn magnum opus maar het kleine Koud Genoeg voor Sneeuw vond ik nog net even wat fijner dit jaar. Maar beide boeken torenen wel uit boven de rest. Ook eindelijk eens begonnen aan Shakespeare met 5 drama’s van hem en nog enkele werken van Sofokles. Ook eindelijk dus De Goddelijke Komedie gelezen. Ook weer redelijk van non-fictie en vooral het boek van Diamond was soms eindeloos boeiend. Ik heb een top 10 literair en een top 10 non-fictie, waarbij ik de toneelstukken niet mee heb genomen.

2022 in cijfers
Een record met 112 stemmen, met enkele kortverhalen maar gemiddeld 232,28 pagina’s per boek. De werken van Shakespeare alle dubbel gelezen trouwens, eerst in het Nederlands en daarna het Engels. 13 talen totaal. Nederlands het vaakst met 44 stuks, dan Engels (24) en Russisch (11, voornamelijk kortverhalen). 65 literair (dit is arbitrair wat ik daaronder laat vallen, Steinbecks Travel’s With Charley wel bijvoorbeeld), 36 non-fictie, 2 poëzie en 9 maal toneel. Dikste werken 958, 849, 656, 601 pagina’s. 1 boek herlezen.

Persoonlijk vlak
Op dit vlak is veel gebeurd. Werk gaat lekker, al anderhalf jaar dat ik probeer voor de troepen uit te lopen en meehelpen in allerlei pilots. En dat betaalt zich uit. In maart heb ik m’n relatie beëindigd, puur omdat we niet bij elkaar pasten en ik doodongelukkig werd. Dus ik was er niet rouwig om. Daarna had ik wel heel veel tijd over ineens. Om te sporten (twee weken terug over de 1.000 km hardlopen dit jaar, minstens dubbel zoveel als m’n vorige record) maar ook om te lezen. Sinds een tijdje date ik wel met iemand, laat ik haar P. noemen, maar zij woont in Budapest dus haar zie ik ook niet elk weekend.

Top 10
01. Cold Enough for Snow - Jessica Au
02. East of Eden - John Steinbeck
03. Megszámláltattál... - Miklós Bánffy
04. Im Westen Nichts Neues - Erich Maria Remarque
05. Rakvere: Romaan - Jaan Kross
06. Facsímil - Alejandro Zambra
07. Heart of Darkness - Joseph Conrad
08. Brengschuld - Jan Siebelink
09. Max Havelaar, of De Koffij-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij – Multatuli
10. Small Things Like These - Claire Keegan

Top 3 non-fictie
1. Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies - Jared Diamond
2. Liverpool: Over een Stad, een Club & een Vader - James Worthy
3. Dämmern der Welt, Das - Werner Herzog

2023
Ik heb geen heel bijzondere wensen ditmaal. Ik heb nog veel staan. Ik wil enkele werken rond Faust lezen, Misdaad en Straf herlezen, eens beginnen aan Umberto Eco, nog een hele rits aan Europese literatuur (Estisch, Pools, Hongaars, Jiddisch) en allicht nog wat Shakespeare (maar dan de komedies). En verder met boeken uit de Top 250 zo nu en dan.

Eén van mijn favoriete topics. Even reflecteren over het voorbije leesjaar en me erover verwonderen hoe mijn leesgoesting steeds weer zijn eigen weg zoekt. Lezen blijft één van mijn favoriete manieren om verrast en verwonderd te worden.

2022 was het jaar waarin ik probeerde om na het lezen van elk boek een korte recensie, gedachte of opmerking op te schrijven. Noem het maar een poging om actiever te lezen.

Ik las dit jaar 30 boeken, dat zijn er 5 minder dan vorig jaar. Dit wijt ik aan concentratieproblemen, omdat ik vaak vermoeid was. Eén van de voornemens voor 2023 is dan ook om eens wat dunnere boeken te lezen dan de kleppers die ik vaak doorworstel.

Een ander voornemen is om terug wat meer non-fictie te lezen.

De boeken die ik van het voorbije leesjaar onthoud zijn:

- Bloedlanden: Europa tussen Hitler en Stalin - Timothy Snyder (2010) *****
- De Tovenaar en de Profeet: Twee Wegen naar een Leefbare Toekomst op Onze Planeet - Charles C. Mann (2018) *****
- Hoogtekoorts: Het Raadselachtige Verlangen naar de Hoogste Top - Robert Macfarlane (2003) ****1/2
- Nobel Streven: Het Onwaarschijnlijke Maar Waargebeurde Verhaal van Ridder Jan van Brederode - Frits van Oostrom (2017) ****
- De Ontdekking van Urk - Matthias M.R. Declercq (2020) ****
- De Grens: Een Reis door Alle Buurlanden van Rusland - Erika Fatland (2017) ****
- De Paddenstoel aan het Einde van de Wereld: Leven op de Ruïnes van het Kapitalisme - Anna Lowenhaupt Tsing (2015) ***1/2

Met 23 nieuwe titels en 3 herlezingen iets lagere aantallen dan vorig jaar. De gehele top 10 is in de maanden januari t/m augustus gelezen; daarna volgde een opeenvolging van matige titels, wat me enigszins in een leesdepressie stortte. Tezamen met concentratieproblemen bij het lezen, maakt het dat lezen even op een laag pitje staat. Leesplezier hervinden is dan ook de doelstelling voor 2023.

Kwalitatief kan dit lijstje zich niet meten met die van voorgaande jaren. Titels zijn me dit jaar meer op inhoud dan vanwege de artistieke waarde bijgebleven. Ook omdat ze ongedacht weerklonken in de actualiteit; Drakulićs roman over de Balkanoorlog resoneerde na in de gruwelen die ons uit Oekraïne bereikten, Wij Slaven van Suriname roerde pijnlijk trefzeker mijn onwetendheid over een belangrijk stuk Nederlandse geschiedenis aan en Wild Swans duidde de Chinese samenleving uit de Mao-jaren op een manier die ook nog veel over de hedendaagse maatschappij verheldert.

1. Wij slaven van Suriname - Anton de Kom
2. Witte nachten - Fjodor Dostojevski
3. Wilde zwanen: drie dochters van China - Jung Chang
4. Het hermetisch zwart - Marguerite Yourcenar
5. Alsof ik er niet ben - Slavenka Drakulić
6. Netotsjka Nezvanova - Fjodor Dostojevski
7. Moderato Cantabile - Marguerite Duras
8. Giovanni's Room - James Baldwin
9. A Kestrel for a Knave - Barry Hines
10. Purple Hibiscus - Chimamanda Ngozi Adichie

Een jaar waarin ik veel heb gewerkt (voor mijn doen) en waarin ik weinig heb gelezen (voor mijn doen). Volgend jaar wat minder werken en wat meer boeken lezen dan de miserabele twintig waar ik dit jaar op ben uitgekomen. Gelukkig waren ze meestal wel de moeite waard en zat er zelfs een meesterwerk tussen.

1. John Steinbeck - East of Eden
Een meesterwerk verdient een meesterlijke recensie. Dat komt dan goed uit, want de recensies die er bij dit boek zijn geschreven op deze onvolprezen site, zijn haast nog mooier dan het boek zelf. Een boek waarin ik de meest overtuigende (en dus angstaanjagende) beschrijving van een psychopaat ooit las. En dat is nog maar een heel klein element van dit rijke onovertroffen meesterwerk.

2. Terry Pratchett - Monstrous regiment
Een jaar zonder Pratchett is een jaar niet gelezen. In een jaar waarin oorlog maar weer eens een grote rol speelde in Europa, las ik deze geweldige oorlogssatire van een van Engelands grootste satirici. In Monstrous Regiment volgen we een regiment dappere jongens (stiekem zijn het meisjes) die allerlei avonturen beleven. Avonturen die je maar weer eens doen beseffen wat een idiotie oorlog toch is. En dat in een geestig, inventief en uiteindelijk hartverscheurend verhaal.

3. Harald Jähner Wolfszeit: Deutschland und die Deutschen 1945-1955
We kennen allemaal het wirtschaftswunder, de glorieuze wederopstanding van de naoorlogse Duitse economie. Wat we niet weten is dat in die jaren keurige Duitse vrouwen eropuit trokken om een trein of magazijn leeg te roven. Wat we ook niet weten is dat de Duitsers zich kapot schaamden. Niet vanwege de oorlog en ook niet om de Holocaust. Welnee, ze schaamden zich voor hun armoe. Deze en andere verbijsterende zaken vind je in dit rijke en panoramische boek van Harald Jähner. Een wunder op zichzelf.

4. Colson Whitehead - Harlem Shuffle
Whitehead blijkt een man van veel talenten. The Underground Railroad was een unieke en onvergetelijke nachtmerrie. The Nickel Boys was een Dickens in America. En Harlem Shuffle is alsof Scorsese zijn innerlijke Afro-Amerikaan heeft ontdekt en een verhaal heeft geschreven over de kleurrijke misdaadscene in Harlem anno 1960. Waar we namen tegenkomen als Pepper, Miami Joe, Zippo, Carney en Chet the Vet. Met in gelijke mate engagement en entertainment, en o zo soepel geschreven.

5. Andrzej Sapkowski - Wieża Jaskółki
Oftewel De Zwaluwtoren, het voorlaatste deel uit de (reguliere) Witcherserie. Misschien wel het beste boek uit de hele serie, met een verhaal dat veel meer gefocust is dan de voorgaande delen. Belangrijker nog: in plaats van een alwetende verteller horen we nu verschillende vertelstemmen, wat het boek kleurrijker en levendiger maakt. Een boek dat begint met de schokkende dood van enkele geliefde personages en dat eindigt met Ciri on Ice. Een boze Ciri on Ice!

6. Simon Kuper - Chums: How a Tiny Caste of Oxford Tories Took Over the UK
Omdat we intussen alle verhalen kennen van Boris Johnson en de infame Bullingdon Club, besloot Simon Kuper het anders aan te pakken. Ook Kuper kijkt terug op de Oxford-jaren van Johnson en zijn entourage van latere Tory-politici (waaronder Truss en Gove). Maar Kuper, in die tijd ook Oxfordiaan, verdiept zich meer in de vraag wat deze Tories bezielden om iets als Brexit te verzinnen en hoe hun verleden in Oxford daar een rol in speelde. Doordacht en verrassend, maar vrolijk word je er niet van.

7. Douglas Stuart - Shuggie Bain
Hoeveel ellende kan een mens verdragen? Blijkbaar net zoveel als de held van dit verhaal. Want zelfs het lezen van Shuggie Bain is al een hele opgave. Niet omdat er niets te genieten valt, niet omdat het niet boeit, niet omdat je niet gaat meevoelen met de karakters. Net andersom. Je kruipt in de huid van een jongen en zijn in alcohol gedrenkte moeder, in de hoop dat het misschien toch nog wat gaat worden met de twee. Zodat je je op het laatst alleen nog maar die ene vraag kan stellen. Hoeveel ellende kan een mens verdragen?

8. Robert Harris - The Cicero Trilogy
Ambachtelijk, vermakelijk, evocatief, interessant en soms zelfs meeslepend. De Cicero trilogie van Robert Harris heeft het allemaal. We volgen de Romeinse wijsneus van het begin van zijn carrière als jurist tot zijn laatste dagen als politieke intrigant. Waarom toch geen meesterwerk? Omdat het net iets te gladjes is, iets te veel de gebaande Romeinse paden volgt en dus iets te weinig verrast. Maar amusant is het zeker.

9. Tarjei Vesaas - Båten om Kvelden
En net als je dacht alles wel gelezen te hebben word je geconfronteerd met het poëtisch orakel Tarjei Vesaas. Met verhalen (?) die soms prima te volgen en meeslepend zijn, en soms zo diep gaan dat je vermoedelijk alleen met de nodige psychedelica in je mik de toverballenpoëzie kunt doorgronden. De grootste verdienste van deze verhalen: ze blijven boeien, ondanks de perioden van tijdelijke verbijstering en ontzetting.

10.Emily St. John Mandel - Sea of Tranquility
Weer een fraai boek van de jonge Canadese, maar de impact van het formidabele Station Eleven haalt ze hier niet. Want ja, het is een goed geschreven boek, het is een boeiend verhaal en de vorm prikkelt aan alle kanten. Tegelijk is het een boek waar de invloed van David Mitchell zo dik bovenop ligt, dat het een beetje afbreuk doet aan het geheel. Maar een talent blijft ze natuurlijk wel.

Traditioneel publiceer ik het jaaroverzicht van mijn boekenblog op 31 december. Maar zoals altijd schrijf ik vooruit en ligt het al klaar, dus jullie krijgen de primeur.

Aan het begin van dit blogjaar schreef ik over een boek waarvan ik vermoedde dat het lang op de eerste plaats zou blijven staan. Onder buren van Juli Zeh heeft spanningsbogen, natuurbeschrijvingen, filosofische bespiegelingen die me aan het denken zetten, en een hoofdpersoon die levensecht wordt in mijn hoofd.

In het voorjaar las ik twee sterke debuten. Niets ontgaat ons van Janke Reitsma en De hemel is altijd paars van Sholeh Rezazadeh zijn treurig, maar wel met prachtige metaforen.

Christine Van den Hove kwam met haar tweede boek, wat misschien nog wel spannender is dan een debuut. Het huwelijk is niet dik, maar met haar korte zinnen zegt ze zoveel.

In Onderhuids van Michel Faber en in The long way to a small, angry planet van Becky Chambers worden buitenaardse wezens levensecht beschreven.

Barbara Stok maakte weer een waanzinnig knap stripboek. De filosoof, de hond en de bruiloft gaat over de vrouwelijke filosoof Hipparchia uit de Griekse oudheid. Karin Amatmoekrim heeft zich ingeleefd in Anton de Kom, die zich inzette voor mensenrechten in Suriname tijdens het interbellum. Dit resulteerde in de indrukwekkende roman De man van veel.

Ook van absolute non-fictie kan ik enorm genieten, wat gebeurde bij het lezen van 15 eeuwen Nederlandse taal. Hierin vertelt Nicoline van der Sijs vol passie over haar vak, zonder dat het te academisch wordt.

Mijn project over vrouwen uit twintigste eeuw gaat rustig door. Het lugubere Rebecca van Daphne du Maurier is prachtig geschreven en zo spannend.

Verder maakte ik kennis met de Italiaanse topschrijver Beppe Fenoglio via zijn novelle De laatste dag.

Nog steeds stond Onder buren van Juli Zeh aan top. Tot de allerlaatste blog van dit jaar. Schemerleven van Jaap Robben maakte me aan het huilen, wat me zelden overkomt. Het is hartverscheurend en schitterend geschreven.

In dit lijstje staan een aantal droevige boeken vol prachtige zinnen. Die blijven me het meeste bij.

Voor mij zit het leesjaar er wel zo'n beetje op, gok ik. Misschien dat er nog eentje bij komt, maar met het WK darts op de buis betwijfel ik dat wel een beetje. Daarom durf ik het aan om alvast de balans op te maken.

Vorig jaar las ik 34 boeken, dit jaar 54. Toegegeven, daar zaten een hoop dunnetjes tussen. Ik kon me niet goed zetten tot een aantal van de dikke pillen die ik hier nog heb liggen: Franzen, Van Reybrouck, Voskuil. Met het niet-lezen van Voskuils Bureau is het eerste leesvoornemen van vorig jaar niet gehaald. Het tweede voornemen is eenzelfde lot beschoren; ik kwam niet door Kjaerstad heen en die werd dus alweer snel in de kast teruggezet. Misschien over 20 jaar nog eens proberen, als ik alle andere boeken uit heb.

Een paar boeken staken dit jaar met kop en schouders boven de rest uit. Nachtboek van een Slapeloze van Patricia de Martelaere blies me omver, geweldig!, en dat voor een debuut. En van de gehele Kopenhagentrilogie van Tove Ditlevsen heb ik gesmuld. Aan leesvoornemens durf ik me niet meer te wagen, maar De Gezichten van Ditlevsen hoop ik volgend jaar nog wel mee te pakken.

Andere boeken die ik met veel plezier heb gelezen of welke indruk op mij maakten, in willekeurige volgorde:
• Generatie 9/11: Migratie, Diaspora en Identiteit - Lotfi El Hamidi (2022)
• Littekens - Patricia De Martelaere (1991)
• Jaar Waarin Mijn Vader Stierf, Het - Rob van Essen (2006)
• Eenzaamheid in Eindeloos Meervoud: Over het Oeuvre van Jeroen Brouwers - Lodewijk Verduin (2021)

Helaas is Jeroen Brouwers ons dit jaar ontvallen. Mijn favoriete en met 22 stemmen op deze site meest gelezen schrijver. Gelukkig is er van hem nog genoeg dat ik niet gelezen heb (De Zondvloed, toch een leesvoornemen...?).

...stilte...
Het was voor mij weer een goed leesjaar en dan heb ik het niet over de kwantiteit maar de kwaliteit van de boeken. Dit waren de mooiste:

1. Uitwissing: Een verval - Thomas Bernhard
2. De Huzaar op het dak - Jean Giono
3. Aminadab - Maurice Blanchot
4. De weg naar Vlaanderen - Claude Simon
5. Een nieuwe naam - Jon Fosse (de laatste delen van Septologie)
6. In de schemer - Juan Benet
7. Pelgrim langs Tinker Creek - Annie Dillard
8. Logies in een landhuis - W.G. Sebald
9. Oorlog en oorlog - Laszlo Krasznahorkai
10. De vrouw met de paraplu - A. Alberts

Elk jaar ontdek ik een paar fantastische schrijvers en ditmaal waren dat Claude Simon en Juan Benet.

Ik herlas ook weer een aantal boeken en deze twee zelfs voor de derde maal:

De aantekeningen van Malte Laurids Brigge - Rainer Maria Rilke
Het slot - Franz Kafka (en eindelijk uitgelezen)

Ik ben nog bezig in De blauwe bloem: Heinrich von Ofterdingen van Novalis (een boek waar ik nog lang niet mee klaar ben).
En in De pijn van Marguerite Duras dat ik even heb weggelegd... omdat het gewoon te pijnlijk is.
En Nachtboek van een slapeloze van Patricia De Martelaere ligt op mijn nachtkastje.

Verder heb ik weer veel van Krishnamurti gelezen. De eerste keer dat ik van hem een boek las vielen de schellen me van de ogen... en sindsdien blijf ik zijn boeken lezen.

En over ogen gesproken... Het komende jaar moet ik eens langs gaan bij de opticien en misschien zelfs naar de oogarts. Ik merk dat het zicht achteruit gaat... Bij het schilderen heb ik er geen hinder van (dan is het eerder een voordeel niet te veel te zien), maar het lezen kost wat meer moeite. Misschien moet ik wat langer stil blijven staan bij de witregels...

Toch zijn er ook weer veel mooie titels, die volgend jaar verschijnen, om naar uit te zien:

Je zult terugkeren naar Région - Juan Benet
Schoonheid van de aarde - Charles Ferdinand Ramuz
Lijkenverzamelaar - Juan Carlos Onetti
Alles wat ik vond op het strand - Cynan Jones

En ik sluit af met een gedicht van A. Roland Holst dat ik dit jaar las:

SCHELP

De zeeschelp in mijn hand
is vandaag op het strand
door de zee neergelegd.
Haar zwijgen zegt
dat de wereld vergaat
en niets bestaat
dan alleen de zee.
Alle wel en wee
is maar vloed en ebbe.
Ik wil niets meer hebben
en leg de schelp weer
neer bij de zee.

Gisteren heb ik de laatste pagina van mijn 29ste boek dit jaar omgeslagen. Mijn goodreads-doel was om 30 boeken te lezen. De komende dagen neem ik iets kleins ter handen en dan kan ik ternauwernood weer één van mijn doelstellingen behalen. Voor het gemak vergeet ik dan maar dat dit geenszins een denderend leesjaar was.

Zo rond juli had ik nog maar 11 boeken gelezen. Een lang boek waar ik veel van verwachtte, legde ik halverwege neer. Veel boeken pakte ik op, om na 50 pagina’s te besluiten dat het vervolg in de verre toekomst zou plaatsvinden. Ik had het voornemen om de werken van Shakespeare te lezen, maar wilde mijn omnibus maar niet openslaan. Er waren gelukkig ook in de eerste helft van dit jaar nog wel wat boeken die verlichting brachten. Vestdijk is een naam die garant staat voor een goed verhaal. Dat Dostojeveski ook zo’n naam is, mag geen verrassing heten. Agejev wist me, met zijn Roman met Cocaine, zelfs de stuipen op het lijf te jagen.

De voornoemde ervaringen daargelaten, was het leesjaar tot dan toe zo pover dat het roer om moest. De tweede helft van dit jaar was gelukkig beter. Het grote project dit jaar bleek niet van oud Britse, maar van modern Amerikaanse afkomst. Cormac McCarthy’s Border Trilogy wist met veel schoonheid en tragiek het einde van een tijdperk te schetsen. Verder wist één boek zelfs door te stoten tot mijn top 10. Hoe László Krasznahorkai entropie en massabewegingen verwerkt in een soort moderne legende, is waarlijk indrukwekkend. De Melancholie van het Verzet is een meesterwerk! Atonement van Ian McEwan was een ander boek dat indruk maakte. Daar viel de interactie tussen stijl en inhoud op. Vorige week sloot ik ook nog voldaan The Secret History van Donna Tartt dicht. Sommige schrijvers kunnen moeiteloos spannend proza combineren met thematische diepgang, zo ook mevrouw Tartt.

Verder heb ik dit jaar ook nog wat non-fictie gelezen. The Machiavellians en The Clash Of Civilizations waren meer politiek van aard. In beide gevallen gaat het om werken die het belang benadrukken om een non-idealistische, non-formalistische blik te werpen op de wereld. Kortgezegd: je moet de samenleving beschrijven zoals die is, niet vanuit het oogpunt van een onhaalbare utopie. Op wetenschappelijk vlak was de Extended Phenotype van Richard Dawkins een verhelderende analyse. Als bioloog vind ik hem i.i.g een stuk interessanter dan als pleitbezorger van het atheïsme.

Ik kom al met al uit op de volgende top 10 boeken:

1. László Krasznahorkai - De Melancholie van het Verzet
2. Fyodor Dostojevski - Boze Geesten
3. Samuel Huntington - The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order
4. Cormac McCarthy - The Crossing
5. Richard Dawkins- The Extended Phenotype
6. Ian McEwan – Atonement
7. Simon Vestdijk – De Koperen Tuin
8. Donna Tartt – The Secret History
9. M. Agejev - Roman met Cocaïne
10. Paul Auster – Oracle Night

Leesvoornemens voor volgend jaar heb ik niet echt. Er staan een paar grote boeken op mij te wachten. Ik wil eens gaan beginnen met het herlezen van boeken die voorheen indruk op mij maakte (Gebroeders Karamazov, Heart of Darkness bijvoorbeeld). Ook wil ik wat meer boeken lezen van vóór 1800.

misterfool schreef:
1. László Krasznahorkai - De Melancholie van het Verzet

Kijk, weer een tip.

...stilte... schreef:
De zeeschelp in mijn hand
is vandaag op het strand
door de zee neergelegd.
Haar zwijgen zegt
dat de wereld vergaat
en niets bestaat
dan alleen de zee.
Alle wel en wee
is maar vloed en ebbe.
Ik wil niets meer hebben
en leg de schelp weer
neer bij de zee.
[/i]

Mooi

Leuke berichten weer in dit topic, met interesse en plezier heb ik ze stuk voor stuk gelezen. Hier en daar lees ik herkenbare zaken; met plezier gelezen, soms worstelen met de beschikbare vrije tijd en wat wisselende leerervaringen.

Ik heb dit jaar met plezier 33 boeken gelezen, waaronder 4 leuke boeken van het kwartaal. Zware lectuur ben ik dit jaar niet aangegaan, al vrij snel merkte ik dat me dat dit jaar niet ging passen. Prima, niks moet als het gaat om wat nog steeds een enorme passie voor me blijft. Geen dag zonder lezen, al zijn het soms maar 5 bladzijden.

Qua echte top boeken noem ik er 3.

1. Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren (1973) - BoekMeter.nl.
2.In the Rogue Blood - James Carlos Blake (1997) - BoekMeter.nl
3. Das Labyrinth des Fauns - Cornelia Funke en Guillermo del Toro (2019) - BoekMeter.nl.

Andere boeken die me om allerlei redenen zullen bijblijven:

1.The Essex Serpent - Sarah Perry (2016) - BoekMeter.nl.
2.De Onderwaterzwemmer - P.F. Thomése (2015) - BoekMeter.nl.
3.West - Carys Davies (2018) - BoekMeter.nl.
4. Shotgun Lovesongs - Nickolas Butler (2014) - BoekMeter.nl.
5.Member of the Family: My Story of Charles Manson, Life inside His Cult, and the Darkness That Ended the Sixties - Dianne Lake en Deborah Herman (2017) - BoekMeter.nl.
6.Pluk van de Petteflet - Annie M.G. Schmidt (1971) - BoekMeter.nl
7.Small Things Like These - Claire Keegan (2021) - BoekMeter.nl

Qua goede voornemens beperk ik me tot het met plezier blijven lezen en ik pak de kwartaalboeken weer mee omdat die me vrijwel altijd positief verrassen.

Vijftig boeken later is er alweer een jaar voorbij gevlogen. Met plezier sta ik in deze periode bij heel wat dingen stil om bewuster en daardoor meer dankbaar in het leven te staan. Zo ook met het lezen.

2022 kan je voor mij blijkbaar als een Robert Harris jaar beschouwen. Ik begon met Pompeii en gooide er vervolgens de hele Cicero trilogie achteraan. De Romeinse wereld blijft me fascineren, al is het niet altijd makkelijk hierover goed geschreven werken te vinden. Robert Harris geef ik een 'meer dan voldoende' score maar ik blijf geduldig wachten op een meesterwerk.

Verder mag ik blijkbaar een dankbriefje aan Abubakari sturen want ik las 3x Erik Vlaminck en leerde Guillermo Arriaga kennen. Geweldige lectuur en dat dankzij deze geweldige site. Bij deze: bedankt allemaal!

Afscheid nemen... Dat hoort er ook bij. In de literatuur denk ik meteen aan Hilary Mantel. In de figuurlijke zin krijgen mijn oude helden Stephen King en Herman Brusselmans wellicht hun adieu. Waar Theet 77 me nog meeviel, was Fairy Tale: A Novel een afknapper van jewelste. En dan hebben we nog Hollie te verwachten, is het niet, Jason82?

Overigens ben ik het afgelopen jaar slechts 2x gestopt met lezen in een boek. The Twenty-Seventh City - Jonathan Franzen (1988) en Nesnesitelná Lehkost Bytí - Milan Kundera (1984) hebben deze twijfelachtige eer, maar het zijn natuurlijk geen slechte boeken. In 2021 stopte ik 8x met lezen, een mens vraagt zich af hoe dat komt.

2023 komt eraan en ik probeer mijn 'één boek per week' regime aan te houden. Kijken of dat lukt want ik ben van plan om op professioneel vlak het roer danig om te gooien. Ik volg de nieuwe en verwachte releases niet zo, dus laat ik het allemaal maar wat op me afkomen. Bratja Karamazovy - Fjodor Dostojevski (1880) ligt wel al klaar en uiteraard ben ik er razend benieuwd naar. Misschien is wat meer non-fictie een aardig voornemen, maar al te vaak denk ik dan: 'het gewone leven is al saai genoeg, laat me maar ontsnappen in de literatuur'.

Nog op zoek naar boekentips?
Barney's Version - Mordecai Richler (1997) heeft een 4.80 gemiddelde maar slechts 5 stemmen. In de comments kan je bovendien lekker mijn dedain tegenover Vlaanderens bekendste fan van het boek lezen, dus allen daarheen.
Een auteur die wat mij betreft aandacht verdient, is Anjet Daanje. Haar meeste recente Het Lied van Ooievaar en Dromedaris (4.30*, 5 stemmen) is wellicht niet voor ieders smaak, maar geef alstublieft De Herinnerde Soldaat (4.12*, 8 stemmen) een kans.

Veel plezier allemaal en hopelijk tot lezens/schrijfs.

H€yoka schreef:
Een auteur die wat mij betreft aandacht verdient, is Anjet Daanje.

Leuk bericht. Edoch, aan aandacht voor Anjet geen gebrek, het wekt zelfs wrevel bij sommigen.

Volgens mij stond dat Ooievaars boek het vaakst vermeld in de top-10 lijsten van diverse Nederlandstalige kranten, ook in België.

eRCee schreef:
Leuk bericht. Edoch, aan aandacht voor Anjet geen gebrek, het wekt zelfs wrevel bij sommigen.

Volgens mij stond dat Ooievaars boek het vaakst vermeld in de top-10 lijsten van diverse Nederlandstalige kranten, ook in België.

Kijk eens aan, dat werpt alweer een ander licht op de zaak. In het draadje op het BM forum vonden we toch een aantal lijsten waar ze niet op figureerde.

Nou ja, sowieso gaat het me meer om de Herinnerde Soldaat en meer nog dat een echte schrijfster meer aandacht verdiend dan de zoveelste celebrity die pakweg een kookboek schreef.

H€yoka, ik herken wat je zegt over Stephen King. We hebben het er vaker over gehad. Hollie ga ik pas oppakken als ik meerdere lyrische berichten hierover lees. Vermoedelijk gaat dat dus nooit gebeuren haha. Wat King toch bezield om steeds naar die saaie dame terug te keren... Het zal de emotie op z'n oude dag wel zijn....

1. Bloedlanden: Europa tussen Hitler en Stalin - Timothy Snyder (2010)
2. Alles voor het Moederland: De Stalinterreur ten Tijde van Isaak Babel en Vasili Grossman - Michel Krielaars (2017)
3. Het Boek van Violet en Dood - Gerard Reve (1996)
4. De Ondergang van het Morgenland - Karel van het Reve (1991)
5. Danslessen - Pieter Waterdrinker (1998)
6. Brief aan Vader: Keuze uit Eigen Werk - J.M.A. Biesheuvel (2015)
7. Leven en Lot - Vasili Grossman (1980)
8. Iers Niemandsland: Ierse Vrijwilligers in het Britse Leger Tijdens de Eerste Wereldoorlog (2004)
9. Bezorgde Ouders - Gerard Reve (1988)
10. De Kaneelwinkels - Bruno Schulz (1934)

Aldus mijn top 10 van de om en nabij 32 boeken die ik dit jaar heb geconsumeerd. Ik heb de laatste maanden last van het tegelijkertijd lezen van meerdere werken die elkaar dan de weg naar de uitgang versperren en daardoor niet tot een goed einde kunnen worden gebracht.

Van de boeken die ik de afgelopen 2 jaar heb voorgenomen te lezen heb ik er maar 3 van getackeld (Leven en Lot van Vasili Grossman, Bezorgde Ouders van Gerard Reve en Bloedlanden: Europa tussen Hitler en Stalin van Timothy Snyder) en hierdoor blijven de volgende titels staan:

2021
De Welwillenden - Jonathan Littell (2006)
Berichten uit Kolyma - Varlam Sjalamov (1978)
Land, Land!... - Sandor Marai (1972)
Reis naar het Einde van de Nacht - Louis-Ferdinand Céline (1932)

2022
De Tolk van Java - Alfred Birney (2016)
Hoe Ik Talent voor het Leven Kreeg - Rodaan Al Galidi (2016)
De Laatste Deur - Jeroen Brouwers (1983)

Naar aanleiding van het vertalen van het politieke pamflet en het herlezen van de essaybundels over de romankunst van Milan Kundare hebben de volgende werken mijn interesse gewekt om eens ter hand te nemen:

Amerika - Franz Kafka (1927)
De Geknechte Geest - Czeslaw Milosz (1953)
De Man Zonder Eigenschappen - Robert Musil (1943)
De Lotgevallen van de Brave Soldaat Švejk - Jaroslav Hašek (1923)
Die Schlafwandler romantriologie - Hermann Broch (1930-1932)
Het Boek van de Lach en de Vergetelheid - Milan Kundera (1979)
Onsterfelijkheid - Milan Kundera (1990)

Kortom het wordt opnieuw dringen geblazen in het nieuwe jaar.

Heel erg fijn leesjaar achter de rug. Op een drietal titels na wisten alle boeken die ik las mij te bekoren. De grootste verrassing was voor mij toch wel Nooit Ziek Geweest. Puur op de gok gekozen, ik had 3x niks met de optredens van Dijkhoorn in een show waar ik nog minder mee had, maar ik dacht 'ach, laat ik dit boek eens een kans geven'. Blij dat ik het gedaan heb, en nog maar eens de bevestiging dat die attitude sowieso heel veel prachtige ervaringen kan opleveren.

Tijd voor de statistieken.

Stats:

57 boeken gelezen dit jaar.

Gemiddelde beoordeling: 3,55*
Gemiddelde jaar van publicatie: 1998
Gemiddeld aantal bladzijdes: 285

Oudste boek: 1884
Nieuwste boek: 2022

Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1880s: 1
1890s: 2
1920s: 1
1940s: 1
1950s: 2
1960s: 2
1970s: 1
1980s: 2
1990s: 5
2000s: 5
2010's: 24
2020's: 11

Meest gelezen jaren:
1. 2021, 2020, 2019 (5x)
2. 2018, 2015, 2014 (4x)
3. 2017 (3x)

Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen? (top 3)
1. Verenigde Staten (22)
2. Engeland (12)
3. Nederland (8)

Leesjaar per maand:

Januari:
The Liar's Girl - Catherine Ryan Howard (2018) 4*
The Promise - Damon Galgut (2021) 3,5*
A Caller's Game - J.D. Barker (2021) 4*
En Finir Avec Eddy Bellegueule - Édouard Louis (2014) 3*
Wen Er Maar Aan - Maike Meijer (2020) 3,5*

Februari:
Jacob's Room - Virginia Woolf (1922) 3,5*
Familiegeluk - Barbara Sevenstern (2019) 2,5*
Keep My Secrets - Elena Wilkes (2021) 4*
The Ballad of Reading Gaol - Oscar Wilde (1896) 3,5*
The Importance of Being Earnest - Oscar Wilde (1895) 3,5*
The Green Road - Anne Enright (2015) 4*
The Feathers - Cynthia Lott (2014) 4*
Hold the Dark - William Giraldi (2014) 4*

Maart:
Black Wings - Megan Hart (2019) 4*

April:
Oscar Wilde and the Candlelight Murders - Gyles Brandreth (2007) 3*
Laurence Olivier: A Biography - Donald Spoto (1991) 4*
Web of Terror - Anthony Masters (2003) 3*
Normal People - Sally Rooney (2018) 4*

Mei:
Tweestrijd - Linda Jansma (2011) 4*
Houvast - Linda Jansma (2012) 3*
Een Zondagsman - Daan Heerma van Voss (2010) 3,5*
Båten om Kvelden - Tarjei Vesaas (1968) 3*
White Teeth - Zadie Smith (2000) 3,5*
After the People Lights Have Gone Off - Stephen Graham Jones (2014) 3*

Juni:
Bessie Smith: A Poet's Biography of a Blues Legend - Jackie Kay (1997) 3,5*
Survivor Song - Paul Tremblay (2020) 3,5*
Candlemoth - R.J. Ellory (2003) 3,5*
The Blues: The Authentic Narrative of My Music and Culture - Chris Thomas King (2021) 3*
Creature - Hunter Shea (2018) 4*
The Status Civilization - Robert Sheckley (1960) 3,5*
The Body Snatcher - Robert Louis Stevenson (1884) 3,5*
Thirteen Days by Sunset Beach - Ramsey Campbell (2015) 2*

Juli:
Second Lives - P.D. Cacek (2019) 3*
Watching You - Lisa Jewell (2018) 3*
All Shall Be Well - Deborah Crombie (1994) 3,5*
The Day of the Triffids - John Wyndham (1951) 3*
Leave the Grave Green - Deborah Crombie (1995) 4*

Augustus:
Go Tell It on the Mountain - James Baldwin (1953) 3,5*
The Influence - Ramsey Campbell (1988) 4*
The Midnight Library - Matt Haig (2020) 4*
Schachnovelle - Stefan Zweig (1942) 4*
Tengu - Graham Masterton (1983) 3,5*

September:
Conversations with Friends - Sally Rooney (2017) 3*

Oktober:
The Dark Game - Jonathan Janz (2019) 4*
J'avais Douze Ans, J'ai Pris Mon Vélo et Je Suis Partie à l'École…- Sabine Dardenne (2004)
4*
Nooit Ziek Geweest - Nico Dijkshoorn (2012) 4,5*
De Torens van Februari - Tonke Dragt (1973) 2,5*
Schemerleven - Jaap Robben (2022) 4*

November:
Dear Martin - Nic Stone (2017) 3,5*
Mourn Not Your Dead - Deborah Crombie (1996) 4*
Small Things Like These - Claire Keegan (2021) 3*
Verity - Colleen Hoover (2020) 3,5*

December:
Man-Eater: The Life and Legend of an American Cannibal - Harold Schechter (2015) 3,5*
The Nightingale House - Steve Frech (2017) 4*
Silent Scream - Angela Marsons (2015) 3,5*
Dark Hollows - Steve Frech (2019) 4*
The Big Life of Little Richard - Mark Ribowsky (2020) 4,5*

Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
3
Aantal voldoendes uitgedeeld:
54

Flop- en Toplijsten:

Flop 3:
1. Thirteen Days by Sunset Beach - Ramsey Campbell (2015) 2*
2. Familiegeluk - Barbara Sevenstern (2019) 2,5*
3. De Torens van Februari - Tonke Dragt (1973) 2,5*

Top 3 non-fictie:
1. The Big Life of Little Richard - Mark Ribowsky (2020) 4,5*
2. Laurence Olivier: A Biography - Donald Spoto (1991) 4*
3. J'avais Douze Ans, J'ai Pris Mon Vélo et Je Suis Partie à l'École... - Sabine Dardenne (2004) 4*

Top 10:
1. Nooit Ziek Geweest - Nico Dijkshoorn (2012) 4,5*
2. The Green Road - Anne Enright (2015) 4*
3. Normal People - Sally Rooney (2018) 4*
4. Schemerleven - Jaap Robben (2022) 4*
5. The Midnight Library - Matt Haig (2020) 4*
6. The Liar's Girl - Catherine Ryan Howard (2018) 4*
7. A Caller's Game - J.D. Barker (2021) 4*
8. Creature - Hunter Shea (2018) 4*
9. The Dark Game - Jonathan Janz (2019)4*
10. The Influence - Ramsey Campbell (1988) 4*

Zoals elk jaar heb ik geen specifieke leesdoelen voor het komende kalenderjaar. Ik lees wat op mijn pad komt, ik doe mee met de kwartaalboeken van BoekMeter, ik blijf die mix van oud / nieuw en literatuur / lowbrow handhaven. Ik zie wel hoe het loopt, maar dat er gelezen gaat worden staat vast.

Geniet van de jaarwisseling vannacht en tot in het nieuwe jaar op de allerbeste boekensite van Nederland.

Ast
Dit jaar heb ik op 84 boeken gestemd. Het waren vooral oorlogsboeken, chicklits en thrillers. De meeste boeken heb ik gelezen in de zomervakantie (23) en de minste in mei (0).

Op naar nog meer mooie boeken in 2023!

De oogst was wederom niet groot, (8), maar ik heb erg genoten van hetgeen ik wel gelezen heb

Poeta Chileno - Alejandro Zambra (2020) - BoekMeter.nl .'Bijna een Vader'
Eindelijk was er een nieuwe Zambra en tegen zijn gewoonte in, een nogal dikke. Over vaderschap en dichters. Heerlijk boek.

Havboka: Eller Kunsten å Fange en Kjempehai Fra en Gummibåt på et Stort Hav Gjennom Fire Årstider - Morten Andreas Strøksnes (2015) - BoekMeter.nl . 'Haaienkoorts'
Dit was verrassend geweldig, De aanbeveling van Jason82 was ook geweldig.

'De Boot in de Avond' ga ik in het volgende boekjaar herlezen, daar valt nog wel wat aan te ontdekken.
Morgen ga ik verder in 'Passagiers en Achterblijvers'.
Misschien haal ik wel weer 8 boeken volgend jaar.

2022 was voor mij een leesjaar van jewelste: in vergelijking met 2021 nam het aantal gelezen boeken namelijk toe met maar liefst 67%. Dat dit in absolute aantallen een toename betekent van 6 naar 10 doet daar natuurlijk niets aan af

Iets serieuzer (en kudo's dat dit kan op dit forum!): het dipje van 2021 was eigenlijk een flinke dip, inclusief volwaardige burn-out. Met een gebrek aan energie en concentratie was literatuur lezen vorig jaar dus nauwelijks een optie. Overgeleverd aan lichtere kost had ik wel het genoegen om ver in de 30 nog eens kennis te maken met Harry Potter: 4 van de 6 boeken in 2021 waren kwamen uit deze reeks, dus dat zegt genoeg. Het lezen van alle Harry Potters is mijn eigen lees-projectje geworden om het herstel uit de burn-out te begeleiden: in een zelfverklaarde, en daarmee tevens zelfvervullende profetie, hoop ik begin komend jaar deel 7 te lezen en dus volledig herstel te kunnen rapporteren. Dat ik vanwege de spanning in de wereld van wizards en witches daarna opnieuw in een burnout beland is niet geheel uitgesloten.

Om dat rapport echter nog even uit te stellen heb ik in 2022 de draad qua literatuur weer wat kunnen oppakken, inclusief het schrijven van recensies. Hoewel het aan concentratievermogen nog vaak ontbreekt is de energie en de zin om te lezen weer terug, en daarmee ook de hoop om wat meer of betere boeken te kunnen lezen in 2023. Van echte intenties houd ik me verre, die hebben bij mij meestal weinig nut en dat is dan weer een nuttig lesje gebleken, maar mocht het lukken dan hoop ik komend jaar - naast het slotdeel van Harry Potter - ook weer eens een Dostojevski te kunnen verorberen (De Gebroeders Karamazow), mijn 'collectie' van Kundera voort te zetten (Onsterfelijkheid), en - wie weet - eens weer een gemiddelde van 1 boek per maand te halen.

In 2022 heb ik geen 4* of hoger kunnen uitdelen, maar toch wat moois gelezen. Vooral de twee boeken die ik las van Gianfranco Calligarich (net niet in de toplijst) waren een leuke ontdekking, Kadare (Kroniek in Steen) blijft ook intrigeren, en weer eens een Saramago verslinden gaf veel plezier. Vanwege het nog altijd beperkte aantal boeken houd ik het bij een top-3:

1. The Plot against America - Philip Roth (2004) - Zeer sterk en overtuigend geschreven scenario waarin extreem-rechts de verkiezingen in de VS van 1940 wint en stapje voor stapje de samenleving grondig verandert. Met veel diepgang en vakmanschap geschreven.

2. De Avond Is Ongemak - Marieke Lucas Rijneveld (2018) - Als ik eens een Nederlands boek goed vind moet die ook maar in de lijst. Met het verwerken van een streng-religieuze achtergrond weliswaar een weinig origineel thema, maar Rijneveld heeft hier echt wat anders van gemaakt en toont veel schrijftalent.

3. Ensaio Sobre a Lucidez - José Saramago (2004) - Niet Saramago's beste, maar dat steekt nog altijd boven de middelmaat uit. Heerlijk scenario opnieuw, vergelijkbaar met zijn experimenten in De Stad der Blinden en Het Stenen Vlot. Hierna wil ik weer eens iets verhalends van hem lezen in de magisch-realistische stijl van het geweldige Memoriaal van het Klooster.

In 2021 heb ik ontzettend weinig gelezen. Omdat ik aan het begin van dat jaar vader was geworden, had ik er weinig tijd en energie voor. Voor 2022 had ik daarom niet zo'n ambitieuze doelstelling, maar wilde ik wel weer regelmatiger gaan lezen. Het doel was om minstens een boek per maand te lezen, plus als leesprojecten Vineland van Thomas Pynchon en Doctor Faustus van Thomas Mann.

Het is me niet altijd gelukt om elke maand een boek te lezen, maar ik heb afgelopen jaar 15 titels gelezen (14 nieuwe boeken en een herlezing), dus gedeeld door 12 komt dat wel uit. Vineland heeft me zoals verwacht veel tijd gekost maar is wel gelukt, aan Doctor Faustus ben ik niet begonnen. Dit is nu mijn leesproject voor 2023. Daarnaast is het mijn doel om aan het einde van dit jaar 24 boeken gelezen hebben.

Een nadeel van afgelopen jaar: om het tempo erin te houden heb ik me vooral veel gefocust op dunne boeken, novelles, boekenweekgeschenken etc. Hoewel ik deze snel uit had merkte ik wel dat ze me vaak minder raakten dan veel andere boeken. Ze bieden simpelweg minder tijd en ruimte om een verhaal en personages uitgebreid te ontwikkelen, en maken daarom vaak ook minder impact. Dit is natuurlijk persoonlijk en geldt zeker niet voor alle 'dunne' boeken, maar het viel me wel op. Het was een jaar waarin ik vaak 3 of 3.5 sterren uitdeelde en af en toe een 4, maar de echte 'wow'-factor bleef veelal uit. In 2023 hoop ik daarom ook wat meer boeken te ontdekken die me echt helemaal bij de keel grijpen.

Een punt dat niet direct met lezen te maken heeft maar toch ook wel: ik vrees dat ik een smartphone-verslaving heb ontwikkeld en deze wil ik in 2023 de kop indrukken. Zodra ik even een moment niks te doen heb pak ik uit automatisme dat ding in mijn hand, vaak om nutteloze of niet-dringende dingen mee te doen. Daarnaast grijp ik er ook steeds vaker naar als ik wel iets aan het doen ben, zoals bijvoorbeeld lezen dus. Geestvervuiling en slecht voor mijn concentratie, een doel voor 2023 is daarom om mijn smartphone-verbruik drastisch terug te brengen.

Sammael schreef:
een doel voor 2023 is daarom om mijn smartphone-verbruik drastisch terug te brengen.

Wat een goed voornemen! Ik vermoed dat er nog maar weinig mensen zijn die er niet verslaafd aan zijn... Soms leg ik mijn telefoon bewust weg als ik zit te lezen, om niet zo snel afgeleid te raken.

Lalage schreef:
Wat een goed voornemen! Ik vermoed dat er nog maar weinig mensen zijn die er niet verslaafd aan zijn... Soms leg ik mijn telefoon bewust weg als ik zit te lezen, om niet zo snel afgeleid te raken.

Verstandig, dat ding niet constant binnen handbereik hebben is volgens mij al het halve werk.

Sammael schreef:
(quote)

Verstandig, dat ding niet constant binnen handbereik hebben is volgens mij al het halve werk.

Aan de oplader leggen (liefst in een andere kamer) als je gaat lezen. Dan is de drang minder om erop te kijken.

Of uit doen. Dan zul je een paar keer een telefoon pakken maar die doet niets.

Goed voornemen, ja! Ik zat een beetje met hetzelfde probleem en heb een paar maanden geleden wat sociale media apps van mijn telefoon gegooid en zet mijn telefoon nu regelmatig op vliegtuigstand als ik een film kijk of een boek lees. Echt heel erg fijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:22 uur

geplaatst: vandaag om 03:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.