menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2021 met leesvoornemens richting 2022

zoeken in:
De Kerst is voorbij, de Top 2000 is al weer bijna halverwege en langzaamaan komt de geur van oliebollen om de hoek kijken. Dat kan maar twee dingen betekenen: terugkijken op op het afgelopen boekjaar, vooruitkijken naar het komende. Gelukkig wel gecombineerd in één topic. En, zoals het hoort, netjes helemaal aan het eind van het jaar en niet al ergens begin december zoals tegenwoordig de gemiddelde reviewsite al doet.

Dus laat het hier weten. Hoe is het met je voornemens van vorig jaar gegaan, wil je dit jaar meedoen met het boek van het kwartaal (ik kijk mezelf vooral aan), dan eindelijk toch eens De Man zonder Eigenschappen lezen: dit is de plek.

Wil je nog weten wat je vorig jaar als voornemens had op dit jaar? Dat kan hier.

We hebben hier een talentje hoor!

Een goed leesjaar, 2021, niet bijzonder goed maar gewoon heel degelijk. Ik las 45 boeken en maar liefst 15 daarvan waren oorspronkelijk Engelstalig, waarvoor ik mijn welgemeende excuses aanbied. Dit was echt niet de bedoeling en ik weet ook niet hoe het zover heeft kunnen komen. Tot mijn verdediging wil ik wel aanvoeren dat de meesten geen contemporaine Amerikaanse romans waren. Verder een aardig handjevol Italianen (zes, allemaal verschillende) en ook nog zes Duitstaligen. De Russen en de Spaanstalige literatuur kwamen er juist bekaaid af.

Mijn top-10:

1. Grenstrilogie – Cormac McCarthy – 4*
De markerende leeservaring van 2021 voor mij. Bijzondere setting, kale schrijftechniek en een hele zwik aan memorabele scènes. Sommige passages zijn ruim meer dan 4* waard, ik bedoel; je leest 100+ pagina’s lang over een zeventienjarige die een wolf op sleeptouw neemt naar Mexico, maar er zitten ook mindere stukken in.

2. De Buddenbrooks – Thomas Mann – 4*
Speels, fris en geestig, maar ook met een zwaarmoedige ondertoon. Prachtig verteld, Thomas Mann was een literair supertalent.

3. Asan – Vladimir Makanin – 4*
Ja, wat een boek. Heel bijzondere vooruitwijzingen op detailniveau, bijvoorbeeld de uitkomst van een dialoog, maar ook ten aanzien van de gehele spanningsboog. De ontknoping is daarmee tegelijk voorspelbaar en magnifiek.

4. Het verhaal van het verloren kind – Elena Ferrante – 4*
Indrukwekkend sluitstuk van het vierluik over Lila en Lenu. Ik heb hier al genoeg over gezegd, Ferrante is voor mij een van de meest betekenisvolle schrijvers van onze tijd.

5. Slingerbeweging – György Konrád – 4*
Wat een levenswijsheid, weemoed en mildheid zit hier samengebald. Nooit wist Konrad me zo te raken.

6. De laatste zomer in de stad – Gianfranco Galligarich – 3,5*
Een boek als een glas gin-tonic. Bitter en zoet zwieren hand in hand aan je voorbij.

7. Dagen als gras – Jens Christian Grøndahl – 3,5*
Een verhalenbundel, dat komt niet vaak voor in mijn eindlijsten, maar Grøndahl is ouderwets in vorm, komt telkens tot de kern en doet dat ook nog met prachtige zinnen.

8. Tortilla Flat – John Steinbeck – 3,5*
Mooi geschreven en geestig, de lanterfantende en wijnzuipende vrienden die dit boek bevolken hebben je onverdeelde sympathie. Literatuur is niet elitair, zo bewijst ook Steinbeck.

9. Suite Française – Irène Némirovsky – 3,5*
Het testament van Némirovsky, die werd vermoord door de nazi’s. Ze geeft echter vooral de Fransen er flink van langs in dit rauwe maar mooi gecomponeerde boek, helaas onvoltooid.

10. On the beach – Nevil Shute – 3,5*
Een apocalyptische roman waar ik steeds meer in groeide en die me vooral na het lezen nog een tijd bezig hield. Enorm sterk uitgangspunt en ook goed uitgewerkt, jammer van de in mijn ogen wat te droge stijl.

Een speciale vermelding is er voor het meest deprimerende boek dat ik las, misschien wel ooit las, Aderlating van een continent van Eduardo Galeano. Het is zelfs zo deprimerend dat ik mijn leestraject een tijdje moest onderbreken. Geen fijne kost maar wel een belangrijk boek.
Mijn ontdekking van het jaar is ook een Engelstalige schrijver maar ik las er geen letter van. Het gaat namelijk om Malcolm Gladwell en zijn podcast Revisionist History. Ik vind dit echt geweldig. Het zijn eigenlijk gesproken essays, waarin Gladwell zich een begenadigd verteller, een uitstekend researcher en een geëngageerd denker toont. Ik heb zo’n 25 episodes geluisterd, 35-50 minuten is het meestal, en het bestrijkt alle denkbare onderwerpen. Als je een specifieke tip wil, stuur me een PM.
Mijn voornemen voor volgend jaar is om minder Engelstalige literatuur te lezen, dat gaat vast lukken. 2666 wordt mijn leesproject en ik heb al wat dingen in huis die eerdere kwartaalboeken opvolgen (het werk van Ditlevsen en van Sapkowski). Verder zien we wel waar de literatuur me brengt.

God ja, Top2000 luisteren, werk is rond deze tijd altijd heel gezellig, kerstfilms kijken, Twin Peaks herzien, ziek veel lekkere dingen koken en eten, overal gezellige lichtjes, eindejaarslijstjes maken, het is weer de heerlijkste tijd van het jaar.

Ik lees morgen mijn 84e boek uit en ik denk dat er nog wel eentje bij komt. Dat zijn er zo'n 20 minder dan vorig jaar, maar nog steeds een heel redelijk aantal en meer dan ik van tevoren gedacht had (in mijn leesvoornemens voor dit jaar hoopte ik op 60 gelezen boeken). De verklaring is simpel: er zijn gewoon te veel leuke dingen in het leven. Heb dit jaar heel veel uren in de keuken gestaan en dat is een beetje ten koste gegaan van mijn lezen en film kijken. Daarnaast actiever geweest voor Gonzo (circus), het muziektijdschrift waar ik voor schrijf, en ben begonnen met Japans leren en go spelen.

Ik had weinig voornemens, maar had wel een lijstje met boeken en schrijvers gemaakt die ik graag dit jaar wilde ontdekken (of waar ik echt meer van zou moeten lezen). Dat is gelukt met Tokarczuk, Kundera, Harry Potter, Philip K. Dick, Ursula K. le Guin, Tanizaki, James Baldwin, J.D. Salinger (ook al is het maar de herlezing van The Catcher in the Rye) en Frankenstein.

Krasznahorkai, Delillo, McCarthy, Mishima en Virginia Woolf worden naar 2022 doorgeschoven.

Wat statistiekjes:
- 84 boeken gelezen
- 297 pagina's gemiddeld
- 3,46 sterren gemiddeld
- 37 geschreven door een vrouw
- 41 eboeken
- 50 in het Engels
- 18 verschillende landen

Mijn favoriete boeken uit 2021:

01. Richard Powers - Bewilderment
02. Robbert Welagen - Raam, Sleutel
03. Claire Vaye Watkins - I Love You, But I've Chosen Darkness
04. Joyce Carol Oates - The (Other) You: Stories
05. Rob van Essen - Miniapolis
06. Rachel Cusk - Second Place
07. Caro van Thuyne - Lijn van Wee en Wens
08. Jan Postma - Is Dit Alles?
09. Anuk Aradpragasam - A Passage North
10. Mateo Askaripour - Black Buck

Van de oudere boeken die ik las waren dit mijn favorieten:

01. Imre Kertész – Onbepaald door het Lot (1975)
02. William Faulkner – Absalom, Absalom! (1936)
03. James Baldwin – Another Country (1962)
04. Johan Harstad – Buzz Aldrin, Waar Ben Je Gebleven? (2005)
05. Mary Shelley – Frankenstein (1818)
06. Marian Engel – Beer (1976)
07. Thomas Pynchon – Against the Day (2006)
08. Sayaka Murata – Earthlings (2018)
09. Carmen Maria Machado – In the Dream House (2019)
10. Ursula K. Le Guin – The Left Hand of Darkness (1969)

Toelichtingen bij de 2021-boeken kun je hier vinden. Mijn favoriete muziekalbums van het jaar staan er ook al op en ergens deze dagen komt mijn lijstje met favoriete films.

Tot slot mijn voornemens:
- Ik houd mijn leesdoel op 60 boeken, dat vind ik wel een mooi aantal, je weet maar nooit wat voor ongoddelijke hobby's ik er in 2022 weer bij ga krijgen.
- Ik ga zoveel mogelijk uit mijn eigen kast lezen. Van de +/- 500 boeken die ik bezit heb ik er zo'n 150 niet gelezen dus het lijkt me leuk om al die boeken die ik al jaren supergraag wil lezen er nu eindelijk eens echt bij te pakken.
- Weer eens een 'echt' filosofisch werk van voor naar achteren lezen. Wordt waarschijnlijk Dissemination van Derrida.

Ik heb weer ziek veel zin in alle mooie muziek, films en boeken die ik ongetwijfeld weer ga ontdekken in 2022. Kom maar op.

Ik ben dit jaar nauwelijks aan lezen toegekomen. Sinds ik in januari vader ben geworden zijn mijn prioriteiten en beschikbare tijd en energie nogal anders komen te liggen, en lezen is daardoor een van de dingen die er helaas vaak bij ingeschoten zijn. Daarom ben ik nu al sinds juli bezig in De Toverberg van Thomas Mann. Een briljant boek gelukkig, en het einde is inmiddels wel in zicht. Aangezien het een van mijn voornemens was om dit boek dit jaar te lezen, ben ik blij dat ik in ieder geval dit voornemen nog semi-voltooid heb.

Ik heb wel zin om volgend jaar meer te gaan lezen en ik denk dat het ook wel moet lukken, maar ik ga toch maar geen al te ambitieuze voornemens uitspreken. Om voor mezelf toch een doelstelling te formuleren: ik wil minstens één boek per maand lezen, waaronder hopelijk Vineland van Pynchon en Doctor Faustus van Mann. Een lachertje vergeleken met de andere voornemens in dit topic waarschijnlijk, maar ik ga al oprecht blij zijn als dit me lukt

handsome_devil schreef:
...ziek veel lekkere dingen koken en eten.

Ik heb juist weinig honger als ik ziek ben en ook geen zin om veel te doen, beterschap.

Ik heb dit jaar (gemiddeld) een boek per week gelezen. 13 vrouwelijke auteurs, 14 Nederlanders, 11 Amerikanen en nog wat Duitsers, een Oostenrijkse, een Japanner, wat Britten, Zuid Amerikanen, Belgen en nog wat losse landen.
Dikste was Juli Zeh (Unterleuten 672 p), alle 500p+ boeken die ik in '21 las zijn door een vrouw geschreven.
Beste boek NL: Sjappy - Sipke de Schiffart (al was die in het Fries, maar Fryslan ligt in NL, dus foarút mar wer).
Beste buitenlandse boek: Shuggie Bain - Douglas Stuart. En: Orkaanseizoen – Fernanda Melchor
Naarste boekenfeit: Kort nadat ik begonnen was met de herlezing van de Heineken ontvoering werd Peter R de Vries neergeschoten.

Naast Sjappy en Shuggie waren dit de boeken die ik erg goed vond:
In Genade – Rye Curtis
Ik ben er niet – Lize Spit
Het Noordwater – Ian McGuire
De Verdwenene – Lot Vekemans
Once upon a time in Hollywood – Quentin Tarantino
Het Feest – Elizabeth Day
Rivier van Whiskey – TC Boyle
Daisy Jones & The Six – Taylor Jenkins Reid
De nacht valt altijd – Willy Vlautin

Goede voornemens doe ik niet aan, ik rotzooi lekker voort en zie wel wat er op mijn pad komt. Maar ik wil in 2022 eigenlijk wel eindelijk de dikke pil van Johan Harstad gaan lezen, Max, Mischa en het Tet-offensief dus. Maar eigenlijk heb ik wel een beetje dikke boekenhuiver gekregen. En dat is denk ik oa de schuld van City on Fire - Garth Risk Hallberg (2015) - BoekMeter.nl.

Ik ga (dat wordt een lastige voor mij!) weer eens proberen fictie te lezen in 2022...

Iemand tips om mijn 'afkeer' van fictie te omzeilen, zodat ik mij desondanks kan blijven concentreren?

Abubakari schreef:
Maar eigenlijk heb ik wel een beetje dikke boekenhuiver gekregen.

Je mag ook gewoon stoppen als het je niet bevalt... dat deed ik bij 'Het achtste leven' na 300 van de 1200 bladzijden.

Sippen schreef:
Ik ga (dat wordt een lastige voor mij!) weer eens proberen fictie te gaan lezen in 2022...

Iemand tips om mijn 'afkeer' van fictie te omzeilen, zodat ik mij desondanks kan blijven concentreren?

Misschien eens beginnen met een boek dat je als kind mooi vond? Zie de Grote Vriendelijke 100 voor inspiratie

Sammael schreef:
Om voor mezelf toch een doelstelling te formuleren: ik wil minstens één boek per maand lezen, waaronder hopelijk Vineland van Pynchon en Doctor Faustus van Mann. Een lachertje vergeleken met de andere voornemens in dit topic waarschijnlijk, maar ik ga al oprecht blij zijn als dit me lukt

Die Pynchon ken ik niet, maar dat boek van Thomas Mann lijkt me echt een heel slecht idee als je moeite moet doen om meer te lezen. Enorm hermetisch werk, Thomas Mann heeft in zijn oeuvre heel wat boeken die makkelijker lezen ('Buddenbrooks' bijvoorbeeld). Maar ook dunnere boeken zijn in zo'n fase vaak de betere keuze.

Sippen schreef:

Je kan beginnen met oorlogsliteratuur misschien? Is meestal ook geen pure fictie. Van het westelijk front geen nieuws, Le Feu, Het Stalinorgel, om een paar suggesties te doen.

eRCee schreef:
Die Pynchon ken ik niet, maar dat boek van Thomas Mann lijkt me echt een heel slecht idee als je moeite moet doen om meer te lezen. Enorm hermetisch boek, Thomas Mann heeft in zijn oeuvre heel wat boeken die makkelijker lezen ('Buddenbrooks' bijvoorbeeld). Maar ook dunnere boeken zijn in zo'n fase vaak de betere keuze.

Haha, dat vermoeden had ik al. Maar dit boek fascineert me al lang, en het verlangen om ermee te beginnen is inmiddels erg groot. We zullen zien hoe het gaat. Buddenbrooks heb ik overigens eerder dit jaar al gelezen, dat las inderdaad vrij makkelijk weg

Sippen schreef:
HHhH - Laurent Binet (2010) - BoekMeter.nl deze schiet mij meteen te binnen. Fictie langs een leidraad van feiten.

Pythia schreef:
(quote)
HHhH - Laurent Binet (2010) - BoekMeter.nl deze schiet mij meteen te binnen. Fictie langs een leidraad van feiten.

Deze heb ik gelezen; goed boek. TV-serie ook gezien. Toch bedankt voor je tip.

Een jaar met een stuk of 30 boeken, die bijna allemaal een 3,5 of hoger scoren. Met opvallend veel boeken die deel uitmaken van een serie (Ditlevsen, Ferrante, Sapkowski, Pratchett en nog een paar) en zelfs twee boeken die min of meer een Siamese tweeling vormen (Daisy Jones en Opal & Nev). Geen leesprojecten voor mij voor volgend jaar, behalve dan mijn langlopende Pratchettproject!

1. Terry Pratchett - The Fifth Elephant
Een messcherp Discworldboek over diplomatie, bevolkt door favoriete Discworldkarakters en uiteraard boordevol humor. Met als afmaker een prachtige scène waarin tijdelijk ambassadeur Sam Vimes plots wordt geconfronteerd met drie zussen op het platteland, drie dodelijk verveelde zussen die het liefst naar hoofdstad Ankh-Morpork willen reizen omdat ze het landelijk leven en die stomme kersentuin flink beu zijn. Je moet het maar kunnen, een ode aan Tsjechow zonder dat de plot aan vaart verliest. Pratchett kan het.

2. Bessel van der Kolk - The Body Keeps the Score
Het levenswerk van psychiater Bessel van der Kolk in de vorm van een brok prachtige non-fictie. Een boek over traumaverwerking, waarin de schrijver een perfect evenwicht vindt tussen (leesbare) wetenschappelijke verhandelingen over het fenomeen trauma, de verschillende therapieën hiervoor en verhalen uit de eigen praktijk. Met altijd weer de empathische stem en de wetenschappelijke nieuwsgierigheid die van der Kolk kenmerken.

3. Taylor Jenkins Reid - Daisy Jones & The Six
Opkomst en ondergang van een fictieve rockband in de jaren 70. Verteld als oral history, dus als een soort documentaire waarin de hoofdrolspelers hun zegje mogen doen over alles wat goed en fout en heel erg fout en verschrikkelijk fout ging. Met wildebras Daisy en getormenteerde bandleider Billy als tegengestelde karakters die natuurlijk wel verliefd op elkaar móeten worden. Met als bonus de songteksten van succesalbum Aurora. Niet te checken op Spotify.

4. Matthew Desmond - Evicted
Woningnood in Nederland? Het kan altijd erger. In Evicted gunt Matthew Desmond ons een blik op de verziekte Amerikaanse woningmarkt, waar je met moeite een krottig pandje vindt waar je met veel minder moeite weer wordt uitgeflikkerd. Desmond volgde bewoners en huiseigenaren in hun (meestal) geweldloze confrontaties, soms met elkaar maar meestal met de bizarre Amerikaanse wetgeving. Boek waarin we een beetje gaan houden van al die slechtbehuisde losers, die ook niet meer kunnen doen dan hun stinkende best.

5. Tove Ditlevsen - Gift: Erindringer
Derde deel uit de autobiografische reeks van Tove Ditlevsen. Waarin onze onfortuinlijke heldin verslaafd raakt aan allerlei farmaceutica, haar huwelijk naar de knoppen gaat en ze langzaam opkrabbelt naar een semi-menselijk bestaan. Met als droevige boodschap dat sociale en maatschappelijke klimmers soms een te hoge prijs moeten betalen voor hun succesvolle tocht naar boven.

6. Elena Ferrante - L’amica geniale
Een boek waarover al zoveel is gezegd dat ik er het zwijgen maar toe doe. Op naar deel 2.

7. Mohammed Hanif - A Case of Exploding Mangoes
Fictieve vertelling over de dood van een non-fictieve staatsman: de creepy Pakistaanse dictator Zia-ul-Haq. Een boek waarin een ingenieuze plot, fijne humor en een opgewekte hoofdpersoon om de voorrang strijden (waarbij de plot uiteindelijk wint). En hoewel de humor nooit ver weg is, kent het boek genoeg momenten waarvan je stiekem koude rillingen krijgt.

8. Hilary Mantel - The Mirror and the Light
Derde deel van Hilary Mantels trilogie over de verschrikkelijke koning Henry VIII en diens trouwe handlanger Thomas Cromwell. Waarin Henry weer eens toe is aan een nieuwe echtgenote, en daarna nog maar eentje, en waarin Cromwell eerst zijn geduld verliest en daarna zijn hoofd. Iets minder dan de vorige delen, maar prachtig geschreven, intelligent en met hoofdpersonen die we nooit gaan vergeten. Met de verschrikkelijke Henry voorop.

9. Orlando Figes - The Europeans
Evenwichtige en bedachtzame non-fictie over een tijd dat Europa een culturele eenheid leek te worden. Met intellectuelen die neerstrijken in Baden-Baden, treinen die orkesten vervoeren naar alle uithoeken van Europa en de opkomst van wetten die intellectueel eigendom beschermen. Klinkt saai, maar dit alles maken we mee door de ogen van drie bekende namen uit die tijd: zangers Pauline Viardot, haar echtgenoot en kunstcriticus Louis en de grote Russische schrijver Toergenjew. Geschreven alsof je er zelf bij bent.

10. Colson Whitehead - The Nickel Boys
Charles Dickens heeft een waardige opvolger gevonden in Colson Whitehead. Net als voorganger The Underground Railroad combineert The Nickel Boys maatschappijkritiek met een spannende en lichtelijk sentimentele plot. Waarin twee Afro-Amerikaanse verschoppelingen terechtkomen in een instituut dat het midden houdt tussen een Roemeens weeshuis en een Thaise gevangenis. Waarin we hun onontkoombare lot al van kilometers afstand zien aankomen, maar niet de scherpe bocht die het boek in het laatste hoofdstuk neemt. Dat was even schrikken.

Dit jaar niet zo heel veel gelezen. Het leven verliep even anders dan we gehoopt hadden.
Eind december vorig jaar afscheid genomen van leesmaatje Happy, ook al was ze 12,5, het was heel zwaar en het gemis maakte ons leven heel verdrietig. We hadden gelukkig Lemmy nog die ons er doorheen sleepte. Voor hem moesten we verder.
Maar ook hij mistte een hondenmaatje. En zo kwam boxerpup Wodan ons vergezellen. Eindelijk wer iets moois in ons leven. Maar met zo'n vrolijke pup kom je niet meteen aan lezen toe.
En toen sloeg het noodlot weer toe. Mijn man had al heel lang problemen met de luchtwegen, daardoor testen laten doen en onze grootste vrees werd werkelijkheid. Mijn man bleek allergisch te zijn voor onze papegaaien. Die moesten dus weg, na meer dan 18 jaar samen. We hebben voor hun nieuwe baasjes gezocht, maar het gemis en het verdriet is zoo enorm dat lezen gewoon even niet lukt. Steeds weer zie ik mijn gevederde vogelvriendjes en leesmaatjes voor mijn ogen. 18 jaar aan herinneringen die steeds voorbij komen. Stilletjes aan probeer ik het lezen weer op te pakken met van die heel luchtige feelgoods. Niet meteen mijn lievelingsgenre, maar wel even de zinnen verzetten.

Desalniettemin zal ik tegen het jaareinde toch nog 52 boeken gelezen hebben waaronder toch enkele die ik voor mezelf als heel goed bestempel.

- Lawrence Hill : Het negerboek
- Chevy Stevens : Ik zie alles & Nachtspel
- Sandra J. Paul : Kwijt
- Diney Costeloe : De verloren kinderen, Familie op de vlucht & Het meisje zonder naam
- Bryndza : Zonder gezicht
- Judith Visser : In seizoenen & Vreemden in de nacht
- Michael Berg : Het meisje op de weg
- Linda Jansma : Schuilplaats, Doelwit & In eigen hand
En natuurlijk ook weer wat lectuur verslonden over het opvoeden van honden, over trainen met de boxers, over gezondheid van honden en zo meer.......

Leesplannen voor het volgende jaar? Niets specifieks.
Ondanks al het verdriet gaan we ons leven een andere kant op gooien. Vakanties was al jaren niet aan de orde doordat we de papegaaien hadden. Zij gingen voor alles.
Nu Mus en Gizmo uiteindelijk een nieuwe woning hebben en alleen onze overjaarse kleine man, Tijl er nog is hebben we besloten om niet in een leeg huis te blijven zitten.

Een nieuwe caravan is aangeschaft en we gaan weer op pad, weer rondtrekken met de caravan (kleine Tijl kan mee). Samen met de honden de wereld verkennen, nieuwe horizonten verkennen, nieuwe paden bewandelen, letterlijk en figuurlijk want wandelen (en geocaching) blijven mijn andere hobby's naast lezen.

De dagen op campings zullen gevuld zijn met het ontdekken en het wandelen, maar de avonden hoop ik te vullen met het lezen van vele boeken. En als alles dit keer eens mag lopen zoals we het gepland hebben en we al het negatieve en droeve kunnen omkeren naar leuke en positieve dingen, dan hoop ik volgend jaar een massa boeken te verslinden op steeds nieuwe plaatsen, met mooie vergezichten of naast kabbelende beekjes. Dus ik zeg op naar een mooi leesjaar samen met leesmaatjes Lemmy en Wodan die de boel wel in de gaten zullen houden als ik verdiept ben ik mijn boek.

En om dit af te ronden nog even deze wensen van mijn leesmaatjes (Lemmy de gele boxer en Wodan de witte boxer)

https://i.ibb.co/mR1Vmbr/2022.jpg

Het jaar geëindigd op 34 gelezen boeken, eentje meer dan vorig jaar. Het jaar kwam moeizaam op gang, waardoor ik pas in april de vaart erin kreeg. Een voornemen voor komend jaar is dan ook om wat constanter te lezen. Ik wil in 2022 een begin maken aan Het Bureau en die Kjaerstad trilogie.

Nog even terugblikken op het vorige jaar, zonder allerlei statistieken. De onderstaande boeken maakten indruk op mij, om verschillende redenen.

Slagschaduw - David Van Reybrouck (2007)
Bear - Marian Engel (1976)
De Onderwaterzwemmer - P.F. Thomése (2015)
Na Emma - Joost Prinsen (2021)
Reddend Zwemmen - Rob van Essen (1996)

Ikzelf vind 52 boeken per jaar een hele prestatie voor degenen die dat kunnen.

Ik lees vnl. voordat ik ga slapen, dan kan ik me het beste focussen op een boek. Ik slaap allenig vanwege apneu, dus voordat ogen dichtvallen neem ik meestal 40 tot 50 bladzijden tot mij.

Ik haal amper 1 boek per week; boek waar ik vanavond aan begin telt 600 pagina's, reken maar uit... dat duurt bij mij 2 weken.

Arkan schreef:
Mijn man bleek allergisch te zijn voor onze papegaaien. Die moesten dus weg, na meer dan 18 jaar samen. We hebben voor hun nieuwe baasjes gezocht, maar het gemis en het verdriet is zoo enorm dat lezen gewoon even niet lukt. Steeds weer zie ik mijn gevederde vogelvriendjes en leesmaatjes voor mijn ogen. 18 jaar aan herinneringen die steeds voorbij komen.

Wat verdrietig inderdaad, veel sterkte!

Lalage schreef:
(quote)

Je mag ook gewoon stoppen als het je niet bevalt... .

Fideel van je
Ik stop al regelmatig in boeken die me niet bevallen.
Maar soms heb je een boek wat niet slecht genoeg is om te stoppen maar ook weer niet zo goed is dat je het fijn vindt dat het zo’n dik boek is.
dutch2.0 schreef:

7. Mohammed Hanif - A Case of Exploding Mangoes
Fictieve vertelling over de dood van een non-fictieve staatsman: de creepy Pakistaanse dictator Zia-ul-Haq. Een boek waarin een ingenieuze plot, fijne humor en een opgewekte hoofdpersoon om de voorrang strijden (waarbij de plot uiteindelijk wint). En hoewel de humor nooit ver weg is, kent het boek genoeg momenten waarvan je stiekem koude rillingen krijgt.

Jaaa! Dat boek heb ik hier nog wel eens een beetje zitten promoten. Over goede voornemens (of tips) gesproken!

Mijn leesjaar was weer eens wisselvallig. Af en toe heb ik zin in wat luchtigs, een eenvoudige biografie bijvoorbeeld. Maar van die eenvoud word ik blijkbaar zelf eenvoudig, want na het lezen ervan ervaar ik vaak een bepaalde leegte (klinkt wat zwaar, maar punt is wel duidelijk denk ik ) Misschien is daar overigens impliciet direct een goed voornemen uitgesproken voor het nieuwe jaar... Anderzijds las ik ook enkele heel dikke pillen. Het ging dus weer van links naar rechts in huize Jason82.

Afijn, er blijft tussen de 35 boeken die ik las (precies evenveel als in 2017 en 2019) genoeg over om met genoegen op terug te kijken. Overigens zijn dat minder boeken dan ik zou willen. Ik deed geregeld meerdere weken over een boek. Ach het gaat ook niet om de aantallen, maar om het plezier wat ik (we) er aan beleven toch?

Een greep uit mijn leesjaar 2021:

1. Ham on Rye - Charles Bukowski (1982) - BoekMeter.nl
2. Jaws - Peter Benchley (1974) - BoekMeter.nl
3. La Lucina - Antonio Moresco (2013) - BoekMeter.nl
4. Das Parfum: Die Geschichte eines Mörders - Patrick Süskind (1985) - BoekMeter.nl
5. Shutter Island - Dennis Lehane (2003) - BoekMeter.nl
6. De Usynlige - Roy Jacobsen (2013) - BoekMeter.nl
7. A Monster Calls - Patrick Ness (2011) - BoekMeter.nl
8. Het Leven Is Vurrukkulluk - Remco Campert (1961) - BoekMeter.nl
9. De Zwarte Brug - Erik Vlaminck (2016) - BoekMeter.nl
10. Tonio: Een Requiemroman - A.F.Th. van der Heijden (2011) - BoekMeter.nl
11. The Nickel Boys - Colson Whitehead (2019) - BoekMeter.nl
12. Koning van Katoren - Jan Terlouw (1971) - BoekMeter.nl

Een mooi lijstje als ik het zo op een rij zie staan!

Goede voornemens heb ik dus volop.
1. Minder biografieën.
2. Meedoen aan het leesproject van eRCee en handsome_devil: Leesproject - BoekMeter.nl
3. De kwartaalboeken van deze site weer meelezen.
4. Minimaal 40 boeken lezen (en daar dus plezier in hebben zeg maar ).

…maar ik viel nogal eens in slaap zo vlak voor het slapen gaan.

Wel handig.

Abubakari schreef:
(quote)

Wel handig.

Zelfs in de laatste dagen van het jaar blijf je scherp Abu, dat is slechts weinigen gegeven.

Jason82 schreef:
(quote)

Wat verdrietig inderdaad, veel sterkte!

Dank je.

Abubakari schreef:
Jaaa! Dat boek heb ik hier nog wel eens een beetje zitten promoten. Over goede voornemens (of tips) gesproken!
Dank daarvoor nog! Jij en Pythia zijn twee van de users wier smaak aardig overeenkomen met die van mij, en jullie hadden beide dit boek gepromoot. In dat geval kan ik er van uitgaan dat het wel goed komt. En het was inderdaad een heel fijn boek! (Voor wie geen zin heeft om omhoog te scrollen, het gaat hier om A Case of Exploding Mangoes van Mohammed Hanif).

Net de balans opgemaakt: 52 boeken gelezen dit jaar, waar ik deze week zeker verwacht de 53e uit te lezen.
Wat minder dan de voorgaande jaren, al heb ik ook minder tijd gehad om te lezen.

Toch verwacht ik komend jaar weer veel te lezen. Mijn doel is 75.

Het was een actief leesjaar. 35 boeken werden van begin tot einde gelezen. Dat is een pak meer dan in 2020 (27 exemplaren).

Van al die boeken, zullen de volgende acht mij het meest bijblijven:

Non-fictie:

- Wolfstijd: Duitsland en de Duitsers 1945-1955 - Harald Jähner
- De Plaag: Het Stille Knagen van Schrijvers, Termieten en Zuid-Afrika - David Van Reybrouck
- De Verdwenen Piano's van Siberië - Sophy Roberts
- Schemervluchten - Helen Macdonald
- De Sneeuwpanter - Sylvain Tesson
- Helgoland - Carlo Rovelli

Fictie:

- Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden - Olga Tokarczuk
- Kafka op het Strand - Haruki Murakami

Mijn voornemen voor 2022? Dat is hetzelfde als dat voor 2021: Genieten van het lezen en actief blijven op boekmeter.

2021 was, gemeten naar de rauwe nummers, mijn slechtste leesjaar sinds 2017. Maar ja, op het werk kreeg ik verantwoordelijkheden erbij en in de avonduren ben ik bezig met een informatica-studie
( waarin ik tergend langzaam voortgang boek). Lezen werd een bezigheid voor treinreizen en vóór het slapengaan. 28 boeken heb ik desondanks afgerond.

Toch was het zeker niet (enkel) kommer en kwel. Zo heb ik drie schrijvers ontdekt die ik erg tof vind: Javier Marias, Cormac McCartney en William T. Vollmann. Van elk van hen las ik een intrigerend, origineel werkje. Zo heeft Marias' Hart Een “Hart Zo Blank” een snijdende intrige die mij pagina’s lang bezeten voortduwde. Het vertalen van intenties naar spraak herbergt hier namelijk een mokerslag die mij vloerde. Evenzeer impactvol is de literatuur van Cormac McCartney. Hij schetst in Blood Meridian een hallucinant beeld van het Wilde Westen. De personages ontberen weliswaar moraliteit, maar het geweld oogde hierdoor ronduit poëtisch. William T. Vollmann is ten slotte een opmerkelijke gozer met een omvangrijk oeuvre, waarbinnen de Seven Dreams-reeks een slagader vormt. Deze serie beschrijft de kolonisatie van Noord-Amerika. Ik las The Rifles: een ijzingwekkend boek over de zoektocht naar de noordelijke passage en over de verdrukking van de Inuit.

Ik had dit jaar ook nog twee leesdoelen. Ik las allereerst Thomas Mann’s -De Toverberg. Ook bij mij drong de vergelijking met de corona-crises zich op en niet enkel omwille van een vergelijkbaar gevoel van isolatie. Ook de rekbare relativiteit van de tijd en de vertwijfeling over de maakbaarheid van de mens kwamen herkenbaar over. In zo’n epiek vol met beeldend taalgebruik kan een literatuurliefhebber gerust een kwartaal wonen. Deze lezer was echter (nog) niet de doortastende intellectueel die verwacht werd bij Faulkner's The Sound and The Fury. Voor het eerst had ik echt hulp nodig om het verhaal te begrijpen. Met enkele krukken houdt men zich niettemin nog engszins staande in dit zuidelijke platteland. Ik weet echter nog steeds niet wat ik van het verhaal moet vinden.

Om met enig overzicht te eindigen, dit waren de tien boeken die het meeste indruk op mij gemaakt hebben dit jaar:

1. Thomas Mann - Der Zauberberg (1924)
2. Cormac McCarthy -Blood Meridian (1985)
3. Emily Brontë - Wuthering Heights (1847)
4. Javier Marías - Corazón Tan Blanco (1992)
5. Edward O. Wilson- Consilience: The Unity of Knowledge - (1998)
6. V.S. Naipaul -In a Free State (1971)
7. William T. Vollmann - The Rifles (1994)
8. Sándor Márai- Válás Budán (1935)
9. Maarten 't Hart - De Vlieger (1998)
10. Carl Sagan en Ann Druyan - Comet (1985)

Mijn leesdoel voor 2022 is simpelweg meer lezen! ....en als klein, bescheiden subdoel wil ik eind volgend jaar alle toneelstukken van Shakespeare gelezen hebben. We zullen zien wat er van komt, in de volgende aflevering van: lezen in de lockdown.

Nou, dan zou ik zelf ook nog wat zeggen.

Ikzelf, eind 2020 over mijn voornemens voor 2021, schreef:
Meer literatuur, echte romans waarin ik kan verdwalen. Dit jaar had ik 9 goede boeken gelezen, toch hoop ik komend jaar weer eens echt mooie boeken te kunnen lezen. Dus 4,5* en hoger. Ik heb wel een en ander liggen waar ik hoopvol over ben. Camus bijvoorbeeld, maar ook meerdere van Murakami, zo’n Noors ding van +1100 pagina’s. Maar ook net een rits gratis boeken via het werk besteld, die vooral met mijn vakgebied te maken hebben. Ook dat soort non-fictie zal ik blijven lezen.

Eind vorig jaar zat ik op 781 stemmen, nu op 881. Precies 100 boeken dus. Dat had ik eerlijk gezegd tot enkele dagen terug niet door dat ik al tegen de 100 stuks zat, ik dacht zelf eerder rond de 60. Ik heb wel enkele kortverhalen gelezen, maar ook veel dikke boeken (twee zelfs door de 1.100 pagina’s). Maar met het nagaan van mijn lijst kan dat wel kloppen, veel werkjes van rond de 100 pagina’s die in 1 middag uit waren; dan gaat het snel. Totaal 23.039 pagina’s, 230 gemiddeld dus. Aflopend de meeste pagina’s (boven de 500): 1.248, 1.184, 752, 650, 640, 604, 596 en 582. Buwalda’s boek geef ik er 604 zoals dat ook is in de eerste druk (die ik ook las, maar Boekmeter weigert die eerste versie als eerste versie te erkennen).

67 boeken in het Nederlands, 9 Engels (1 ervan echt in het Engels), 6 in het Duits en Frans, 5 Russisch (maar alle kortverhalen), en 4 in het Japans. 28 boeken door een vrouw geschreven (1 ervan mede door een man). 71 waren literair, 29 echte non-fictie. Soms wat arbitrair. Mulisch’ reisverslag over Cuba noem ik literair, het boek Revolusi weer niet. De verhandelingen over de geschiedenis van de slavernij door Emmer is pure non-fictie, die van Anton de Kom literair. Etc etc.

Al met al een redelijk jaar, met 8 maal 4,0* maar wel alle goede boeken met veel plezier gelezen. Ik wilde meer literair lezen, en vind dat ik daarin wel ben geslaagd. Ik ben me meer gaan verdiepen in de Midden-Europese werken en ga daar komend jaar mee verder. Echter nog steeds niet dat nieuwe meesterwerk gelezen, helaas. Wel die dikke Noorse gehad, met veel plezier (dat boek was 700 pagina’s wel een meesterwerk waarin ik heerlijk verdwaalde).

De top 8
1. La Peste - Albert Camus (1947) - BoekMeter.nl
2. Radetzkymarsch - Joseph Roth (1932) - BoekMeter.nl
3. Max, Mischa & Tetoffensiven - Johan Harstad (2015) - BoekMeter.nl
4. Grand Hotel Europa - Ilja Leonard Pfeijffer (2018) - BoekMeter.nl
5. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow - Yuval Noah Harari (2015) - BoekMeter.nl
6. Gerard Heineken. De Man, de Stad en het Bier - Annejet van der Zijl (2014) - BoekMeter.nl
7. Comment On Meurt - Émile Zola (1883) - BoekMeter.nl
8. De Zaak 40/61: Een Reportage - Harry Mulisch (1962) - BoekMeter.nl

Vooruitblik 2021
Eigenlijk een beetje hetzelfde als 2021. Ik wil De Idioot van D. herlezen, maar nu in de vertaling van Arthur Langeveld. En meer Midden-Europees (ik heb hier wat Pools, Ests en Hongaars liggen), wat Frans (vooral Zola), allicht Murakami’s 1Q84, etc etc. Genoeg op de stapel. En de Goddelijke Komedie, elke dag een Canto.

Altijd weer leuk zo'n terugblik op het afgelopen boekenjaar en de vooruitblik op het komende...

En het is een rijk jaar geweest. Veel mooie boeken heb ik gelezen. Ik ben wel een trage lezer, maar er gaat geen dag voorbij zonder dat ik iets lees.
In mijn lijstje beperk ik tot me tot de romans en verhalen die ik het beste vond. De overige genres laat ik erbuiten, dat maakt het overzichtelijker en ook interessanter voor de andere boekenliefhebbers.
Op dit moment lees ik Het IJspaleis van Tarjei Vesaas. Een prachtige roman. Waarschijnlijk krijg ik het dit jaar nog uit, maar misschien is het beter om het te rekken tot 1 januari. Ik heb namelijk al een boek van Vesaas in mijn lijstje staan en wegens het plaatsgebrek beperk ik me tot één boek van dezelfde auteur. Het voordeel is dan weer dat ik nu al een boek voor het lijstje van het volgende jaar heb.
Er zijn nog een aantal schrijvers waar ik meerdere boeken van heb gelezen, zoals Murnane, Duras, Robbe - Grillet en Biamonti. In dat geval kies ik het boek dat de meeste indruk op me gemaakt heeft.

Dit jaar staan er 12 boeken in mijn top 10. Ik kon geen keuze maken welke er uit te laten.

1. De Vlakte - Gerald Murnane
2. De Boot in de Avond - Tarjei Vesaas
3. Ik Is een Ander (Septologie III-V) - Jon Fosse
4. In het Labyrinth - Alain Robbe-Grillet
5. De Woorden de Nacht - Francesco Biamonti
6. Dat Waren Wij - Pierre Bergounioux
7. De Ziekte van de Dood - Marguerite Duras
8. De Onderspitdelver - Thomas Bernhard
9. Verhalen van Liefde, Waanzin en Dood - Horacio Quiroga
10. De Solitaire - Eugène Ionesco
11. Lijn van Wee en Wens - Caro Van Thuyne
12. De Burcht - Cynan Jones

Na dit mooie rijtje kom ik dan bij de boeken waar ik veel van verwachte, maar die me een beetje hebben teleurgesteld en er daarom vanzelfsprekend niet in staan:

De Stilte - Don DeLillo
Baron Wenckheim Keert Terug - László Krasznahorkai

Dat is wel hard ja... twee van mijn favoriete schrijvers zo te kijk zetten.

Het afgelopen jaar heb ik veel boeken voor een tweede keer gelezen. Zoals het fantastische De Blinde Uil van Sadegh Hedayat en alles van Per Olof Sundman wat er vertaald is. Van deze schrijver verschijnt er volgend jaar een nieuwe vertaling van De Barre Pooltocht waar ik me bijzonder op verheug. Dat brengt me gelijk bij al het andere moois waar ik naar uit zie en dat begin volgend jaar uitkomt:

Het laatste deel van Septologie; Een Nieuwe Naam - Jon Fosse (het voordeel van zo'n gespreide uitgave is dat ik drie achtereenvolgende jaren een boek van hem voor mijn lijstje heb)
Liefdessprookje - Antonio Moresco (bekend van Het Lichtje in de Verte)
Oorlog en Oorlog - László Krasznahorkai
Tegen de Tijd - Ton Lemaire (geen romanschrijver natuurlijk, maar gewoon iemand die ik al jaren volg en nooit genoeg van krijg en hij ook niet van zichzelf blijkbaar)

Het volgende jaar wil ik veel herlezen, dat ga ik steeds meer doen met "het klimmen der jaren" merk ik. Verder verdiep ik me graag in De Gedachten van Blaise Pascal, ga ik door met de studie van het Boeddhisme en hoop ik eindelijk eens toe te komen aan De Naardense Bijbel.
En ik sta natuurlijk open voor al het onverwachte dat ongetwijfeld op me af zal komen...

De lijstjes met die van de anderen vergelijkend zie ik dat alleen Lijn van Wee en Wens ook bij handsome_devil voorkomt. En ik deel nóg een passie zie ik... graag speel ik eens go met haar in het nieuwe jaar

Ik kijk elk jaar weer jaloers naar de aantallen die hier weggelezen worden... Hoewel ik vrijwel dagelijks lees kom ik nooit verder dan enkele tientallen boeken. Dit jaar waren dat er 29 en daarnaast 5 herlezingen. Dat is meer dan vorig jaar, maar ik las minder dikke boeken. Lang leek het een middelmatig leesjaar te worden, tot in december een dun boekje van een Cubaanse schrijver er alsnog méér van maakte. Omdat ik die direct nogmaals las tel ik die als nieuwe titel én herlees. Verder is het de eerste keer dat mijn top 10 meer werken van vrouwelijke dan mannelijke auteurs bevat. De dit jaar ontdekte schrijfsters zijn ook zeker namen waar ik meer van wil lezen (of dat gelijk al heb gedaan). Titels in de taal waarin ik ze gelezen heb.

1. The Kingdom of this World (Alejo Carpentier)
2. Beloved (Toni Morrison)
3. The Golden Notebook (Doris Lessing)
4. The Black Dahlia (James Ellroy)
5. Het Einde van de Rode Mens (Svetlana Alexijevitsj)
6. The Road (Cormac McCarthy)
7. De Pianiste (Elfride Jelinek)
8. 'Night, Mother (Marsha Norman)
9. Chernobyl Prayer (Svetlana Alexijevitsj)
10. Bouwmeester Solness (Henrik Ibsen)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:54 uur

geplaatst: vandaag om 11:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.