menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2021 met leesvoornemens richting 2022

zoeken in:
Bas I.
Ik heb dit jaar, los van een eindeloze hoeveelheid studieboeken, die niet geregistreerd staan als stemmen op de site, in totaal veertig nieuwe stemmen uitgebracht op BoekMeter. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat een gedeelte van die stemmen bestaat uit korte verhalen van Edgar Allen Poe, waar ik dit jaar een halve bundel van heb verslonden. Ik kan me niet heugen dat ik ooit eerder in een jaar zo veel gelezen heb, dus je kan met recht zeggen dat het boekenvirus me flink te pakken heeft (zou het samenhangen met dat andere virus dat rondwaart?).

Het leesjaar had voor mij vele hoogtepunten. In de eerste helft van het jaar was ik onder andere erg onder de indruk van W.F. Herman's De Donkere Kamer van Damokles, en Goethe's Faust (in wat mindere mate ook van het vervolg). In de zomer las ik met veel plezier in Lolita, Haushofer's De Wand, en Conrad's Heart of Darkness. Uit de bundel van E.A. Poe vond ik House of Usher en Masque of the Red Death tot dusver het mooist. In het najaar heb ik echter de hoogste cijfers uitgedeeld. Ik worstelde mijzelf, ondanks dat het een interessant boek is, door Freud's Droomduiding, maar daarna zou het absolute hoogtepunt nog komen. Ik genoot enorm van de bundel van Rimbaud die ik las, in het bijzonder van Een Seizoen in de Hel en van De Dronken Boot. Terugkijkend was dit misschien wel het meest indrukwekkende dat ik dit jaar las, enkel Mrs. Dalloway kan daar misschien aan tippen. Het zal nog wat tijd nodig hebben om geheel te bezinken.

Dat brengt mij bij de voornemens voor 2022. In de kast staan al een tijdje drie grote kolossen me aan te staren: Tolstoj's Oorlog en Vrede plus Anna Karenina, en Dostojevski's De Gebroeders Karamazov. Ik zou het erg mooi vinden mocht het lukken in ieder geval een van deze boeken in 2022 te lezen. Verder ben ik van plan om in ieder geval de Poe bundel nog uit te lezen, me wellicht te wachten aan iets van Poesjkin (Jevgeni Onegin staat in de kast), verder de dichtkunst te ontdekken (wellicht Rilke of Pessoa dit jaar), en verder laat ik het liefste alles wat op me afkomen.

Leuk (en inspirerend) om al jullie lijsten langs te lopen, daar haal ik veel mooie tips uit!

Bilal030
Er is niet veel terechtgekomen van wat ik vorig jaar zei, namelijk dat ik meer Engelstalige boeken zou lezen dit jaar. Het was toen de bedoeling om veel Bukowski en Fante te lezen. Misschien zal het nog wel een keer gebeuren maar voorlopig niet. Ik ben sowieso niet de type om vastomlijnde doelen te stellen, ik raak geïnteresseerd in zaken of mensen en lees dan boeken daarover. Het kan alle kanten op gaan. Dus mijn voornemen voor 2022 is om weer zoveel mogelijk mooie boeken te lezen, mezelf te blijven ontwikkelen, gezond blijven en gelukkige momenten met mijn gezin verzamelen.

Ik wens jullie ook allemaal het beste!

Edit: als ik toch 1 wens heb dan is het lezen van Colson Whitehead. Zowel eerder dit jaar bij het programma ‘Brommer op zee’ als gisteravond bij ‘Wintergasten’ wist hij mijn interesse te wekken.

avatar van Lalage
Raskolnikov schreef:
Ik kijk elk jaar weer jaloers naar de aantallen die hier weggelezen worden... Hoewel ik vrijwel dagelijks lees kom ik nooit verder dan enkele tientallen boeken.

Misschien heb jij gewoon een interessanter leven

avatar van eRCee
En om dat te onderstrepen stel ik mezelf voor 2022 tot doel minstens 50 stemmen te behalen.

avatar van Raskolnikov
Lalage schreef:

Misschien heb jij gewoon een interessanter leven

Dat zal ik mezelf maar voorhouden inderdaad…

avatar van Lalage
ik ben in 2021 in ongeveer 150 boeken begonnen en daarvan heb ik er 132 uitgelezen. Wat moet je anders als het theater en het zwembad dicht zijn en afspreken met familie en vrienden wordt ontmoedigd. Gelukkig waren er genoeg prachtige boeken bij. De mooiste heb ik in een blogartikel op een rijtje gezet:
Lalagè las in 2021 | Lalagè leest - lalageleest.nl
En de allerbeste zal ik hier nog eens noemen:
Kraaien in het Paradijs - Ellen de Bruin (2021) - BoekMeter.nl

avatar van Shaky
Ah heerlijk, dit topic is toch altijd weer erg fijn om te lezen. Statistieken zijn mooi en ik heb weer genoten van al jullie jaaroverzichten hier

Met 35 gelezen boeken was 2021 een uitermate bescheiden leesjaar voor mij. Voor een groot deel komt dat door het werk, voor een deel door wat minder leuke zaken. Net als Arkan, veel sterkte Arkan, ben ook ik samen met mijn vriendin onze hond verloren dit jaar. Het was onze eerste hond en onze grootste vriendin. Daarnaast heb ik zelf te maken gekregen met een oogprobleem, waarvan ik hoop dat dit snel opgelost kan worden want dit levert op elk vlak de nodige problemen op.

Hoe dan ook, ik heb genoten van een aantal fijne werken en net als op MusicMeter en MovieMeter was het weer fijn vertoeven hier. Tijd voor de jaarlijkse gegevens!


Stats:

35 boeken gelezen dit jaar.

Gemiddelde beoordeling: 3,44
Gemiddelde jaar van publicatie: 2002
Gemiddeld aantal bladzijdes: 246

Oudste boek: 1868
Nieuwste boek: 2021

Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1860's: 1
1930's: 1
1950's: 1
1970's: 1
1980's: 1
1990's: 3
2000's: 8
2010's: 12
2020's: 7

Meest gelezen jaar:
1. 2020 (5x)
2. 2008 en 2018 (4x)
3. 2013, 2019, 2021 (2x)

Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen? (top 3)
1. USA (11)
2. Nederland (9)
3. Engeland (7)

Leesjaar per maand:

Januari:
Immortality Inc. - Robert Sheckley (1959)
La Lucina - Antonio Moresco (2013)

Februari:
Addio Fantasmi - Nadia Terranova (2018)

Maart:
The Sphinx - Graham Masterton (1978)
Een Schitterend Gebrek - Arthur Japin (2003)

April:
Dod Manns Tango - Geir Tangen (2018)
The Thursday Murder Club - Richard Osman (2020)

Mei:
Geweten - René Appel (1996)
Ellevte Roman, Bok Atten - Dag Solstad (1992)

Juni:
Twee Zomers - Michael Berg (2008)
Cell - Stephen King (2006)

Juli:
If It Bleeds - Stephen King (2020)
De Verwarde Cavia: Kantooravonturen - Paulien Cornelisse (2016)
De Jongen Die Wilde Mislukken - Angela Wals (2019)
The Haunter of the Dark - H.P. Lovecraft (1936)

Augustus:
Metroland - Julian Barnes (1980)
Talking with Female Serial Killers: A Chilling Study of the Most Evil Women in the World - Christopher Berry-Dee (2018)
Cults: The World's Most Notorious Cults - Nigel Cawthorne (2019)
Come Again - Robert Webb (2020)

September:
Breathless - Dean Koontz (2009)
Neil Sedaka Rock'n'Roll Survivor: The Inside Story of His Incredible Comeback - Rich Podolsky (2013)
De Hoer van Babylon - Ashe Stil (2008)
Little Women - Louisa May Alcott (1868)
Intimations - Zadie Smith (2020)

Oktober:
Caleidoscoop - Linda Jansma (2010)
West - Carys Davies (2018)

November:
The 5th Witch - Graham Masterton (2008)
De Vrouw met de Bijl en Negen Andere Moordenaressen - Steffie van den Oord (20115)
A Lick and a Promise - Imelda May (2021)
Legend of a Suicide - David Vann (2008)

December:
Are You Loathsome Tonight?: A Collection of Short Stories - Poppy Z. Brite (2000)
A Share in Death - Deborah Crombie (1993)
De Heks van Limbricht - Susan Smit (2021)
Horrorstör - Grady Hendrix (2014)
The Man I Married - Elena Wilkes (2020)

Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
5 (allemaal boeken uit het huidige millennium)

Aantal voldoendes uitgedeeld:
30

Flop 3:
1. Are You Loathsome Tonight? A Collection of Short Stories - Poppy Z. Brite (2000) 2*
2. Talking with Female Serial Killers: A Chilling Study of the Most Evil Women in the World - Christopher Berry-Dee (2018) 2*
3. De Hoer van Babylon - Ashe Stil (2008) 2,5*

Top 3 non-fictie / gedichtenbundels:
1. A Lick and a Promise - Imelda May (2021) 4*
2. Neil Sedaka Rock 'n' Roll Survivor: The Inside Story of His Incredible Comeback - Rich Podolsky (2013) 4*
3. Intimations: Six Essays - Zadie Smith (2020) 4*

Top 10:
1. Addio Fantasmi - Nadia Terranova (2018) 4*
2. De Jongen Die Wilde Mislukken - Angela Wals (2019) 4*
3. Come Again - Robert Webb (2020) 4*
4. Død Manns Tango - Geir Tangen (2018) 4*
5. Legend of a Suicide - David Vann (2008) 4*
6. Geweten - René Appel (1996) 4*
7. Immortality Inc. - Robert Sheckley (1959) 4*
8. The Thursday Murder Club - Richard Osman (2020) 4*
9. The 5th Witch - Graham Masterton (2008) 4*
10. Caleidoscoop - Linda Jansma (2010) 4*

Zoals elk jaar heb ik geen specifieke doelen voor komend jaar op het gebied van lezen of Boekmeter. Lekker blijven genieten is voor mij het belangrijkste. Ik zal vast weer heen en weer schieten tussen klassiekers, onbekende pareltjes, thrillers, biografieën van mensen uit de muziekwereld, de meest recente werken en werken waar men al eeuwen van geniet.

Geniet van de jaarwisseling en we komen elkaar in 2022 weer digitaal tegen!

avatar van eRCee
Shaky schreef:
1. Addio Fantasmi - Nadia Terranova (2018)

Leuk, deze heb ik een keer voorgedragen als kwartaalboek (maar afgeschoten), was er toen benieuwd naar en dankzij jouw bericht nu weer op mijn radar.

avatar van Arkan
Shaky schreef:
Voor een groot deel komt dat door het werk, voor een deel door wat minder leuke zaken. Net als Arkan, veel sterkte Arkan, ben ook ik samen met mijn vriendin onze hond verloren dit jaar. Het was onze eerste hond en onze grootste vriendin. Daarnaast heb ik zelf te maken gekregen met een oogprobleem, waarvan ik hoop dat dit snel opgelost kan worden want dit levert op elk vlak de nodige problemen op.


Dank je Shaky.
Ook voor jou heel veel sterkte. Het is niet alles een hondenvriendin verliezen, een leesmaatje die er altijd voor je is. Ook heel veel sterkte met je oogprobleem, niet niks als je daarmee problemen hebt. Ik hoop voor jou dat het heel snel kan opgelost worden en dat het daarna dan weer gewoon goed mag gaan.

avatar van Raspoetin
Ik kom dit jaar uit op omstreeks 52 uitgelezen boeken. Een stuk meer dan in 2020, hoewel ik niet durf te stellen dat ik daadwerkelijk meer heb gelezen dan het voorgaande jaar. Van de negen boeken die ik op mijn lijstje had staan om dit jaar te consumeren zijn er ook daadwerkelijk vier van verorberd. De vijf overigen zal ik meenemen voor het komende jaar.

De Welwillenden - Jonathan Littell (2006)
Berichten uit Kolyma - Varlam Sjalamov (1978)
Leven en Lot - Vasili Grossmann (1980)
Land, Land!... - Sandor Marai (1972)
Reis naar het Einde van de Nacht - Louis-Ferdinand Céline (1932)

Plus de volgende drukwerken die ik hieraan nieuw toevoeg:

De Tolk van Java - Alfred Birney (2016)
Hoe Ik Talent voor het Leven Kreeg - Rodaan Al Galidi (2016)
Bloedlanden: Europa tussen Hitler en Stalin - Timothy Snyder (2010)
Bezorgde Ouders - Gerard Reve (1988)
De Laatste Deur - Jeroen Brouwers (1983)

Dit jaar was ik begonnen om boeken te lezen rondom het thema Rusland dan wel de Sovjet-Unie van onder meer Svetlana Alexijevitsj, Ryszard Kapuściński, Pieter Waterdrinker, MIchel Krielaars, Tolstoj, Dostojevski en Karel van het Reve. Hoewel ik nog genoeg ongelezen werken op de plank heb staan om hiermee volop door te gaan, is aan dit project halverwege het jaar een einde gekomen. Ik ben namelijk vanwege een openbaring op de knieën gegaan en heb me laten bekeren tot Reviaan. Wat dan ook wel af te zien is aan mijn jaarlijstje.

Hierbij de boeken die me dit jaar het meest hebben geïmponeerd:

1. Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877)
2. Nader tot U - Gerard Reve (1966)
3. Ondergrondse Notities - Fjodor Dostojevski (1864)
4. Tsjaikovskistraat 40: Autobiografische Vertelling over Rusland - Pieter Waterdrinker (2017)
5. Nooit Meer Slapen - Willem Frederik Hermans (1966)
6. 1933 - Philip Metcalfe (1988)
7. Verscheur Deze Brief! Ik Vertel Veel Te Veel: Een Briefwisseling - Willem Frederik Hermans en Gerard Reve (2008)
8. Een Circusjongen (1975)/ Moeder en Zoon - Gerard Reve (1980)
9. Imperium: Ondergang van een Wereldrijk - Ryszard Kapuściński (1993)
10. Praktisch Verstand: Klein Handboek voor Non-Conformisten - Theo Kars (2006)

avatar van Ast
Ast
Het is tijd om terug te kijken op leesjaar 2021. Ten opzichte van de afgelopen jaren 'maar' 92 boeken gelezen. Ik beleef veel plezier aan series, dit jaar de Roy Grace serie van Peter James en the Women's Murder Club van James Patterson achter elkaar uitgelezen!

Op naar nog meer mooie boeken in 2022!

2021 stond bij mij in tekenen van mijn literaire reis rond de wereld. In januari en februari las ik nog The Sirens of Titan van Kurt Vonnegut (geweldig werk weer, maar ik ben dan ook een fanboy), het eerste deel van de memoires van Obama (waar blijft deel 2? Ik zit hier dus wel te smachten hé Barrack!) en Shuggie Bain van Douglas Stewart (madmadder, ik bedoel handsome_devil, weet die dingen ook wel). Maar zo rond maart begon het me plots te irriteren dat ik eigenlijk vrijwel alleen maar Amerikaanse en Britse schrijvers las.

Dus besloot ik mijn leesjaar 2021 een thema mee te geven: ik zou zoveel mogelijk boeken lezen uit landen waar ik voorheen weinig of niks mee te maken had gehad op literair vlak. Vielen dus af: de US, de VK, en mijn eigen BE.

En wat een wilde rit was het! Ik begon er nog aan door elk land alfabetisch per continent af te lopen, een lijst van meest aansprekende werken aan te leggen, en dan een cross-reference uit te voeren met beschikbaarheid in de plaatselijke bib. Maar al gauw werd ik lui en ging ik gewoon lukraak landen af. Met de volgende resultaten:

Oostenrijk: Frost van Thomas Bernhard. Een rete-sfeervol boek waarin de sfeer van een koud dorpje in de bergen ('koud' slaat op zowel de gemiddelde temperatuur als de inborst van de inwoners) zeer goed tot leven komt. Rete-misantropisch en pessimistisch ook, terwijl ik juist een rasechte optimist ben. Maar net daarom vond ik het zo'n fascinerende zit eigenlijk, mezelf even verplaatsen in de donkere krochten van een depressieve schilder. Naar het einde toe was het effect wat uitgespeeld dus had gerust iets korter gemogen, verder een oerdegelijk werk. 4*

Ivoorkust: Allah N'est Pas Obligé van Ahmadou Kourouma. Op basis van mijn internet-research verwachtte ik een soort Catcher In The Rye maar dan met een kindsoldaat als hoofdpersonage, maar dat bleek niet helemaal te kloppen. Beetje een afstandelijk boek (vreemd gezien het thema), ook net wat te repetitief, met vreemde bokkensprongen tussen het beschrijven van de leefwereld van een kindsoldaat en het schetsen van het groter plaatje, ook vanuit het oogpunt van diezelfde kindsoldaat, maar met een andere vertelstem waar de stem van de schrijver net iets te veel de stem van het personage verdringt, ofzo. Ik vond het wat vreemd overkomen. Maar het was niet al kommer en kwel hoor, sommige passages kan ik me zelfs een klein jaar later nog goed voor de geest halen, dus een onvoldoende kan ik dit niet geven 3*

Noorwegen: Het IJskasteel van Tarjei Vesaas. En toen ging ik alweer terug naar Europa haha, wat een bangerik ben ik toch. Nee ik was gewoon erg geïntrigeerd door de synopsis van dit werkje. Zeker van genoten, maar toch niet het meesterwerk waar ik stiekem op hoopte (al heeft hij die status wel in kringen gevuld met mensen die er meer verstand van hebben dan ik dus het ligt vast aan mij ). Zeer mooi geschreven maar als verhaal net iets te dun voor mij (oei oei, hier begeef ik mij vast op glad ijs). Niettemin, ook een 4*.

(Op dit punt viel mijn reis even stil omdat ik het niet kon laten de lijvige - maar uitstekende - biografie van Ron Chernow over George Washington voor te nemen. Na de autobio van Obama was ik benieuwd hoe het de allereerste president ooit was vergaan, vandaar. Was erg interessant, en nee, beide mannen hebben een volledig ander leven geleid! )

Japan: Norwegian Wood van Haruki Murakami. De wereldreis maar even aanwenden om deze klassebak te leren kennen. Mooi vroeg werkje van de beste man, het Tokyo van de jaren '60 kwam echt heel tof tot leven, alleen vond ik het verhaal zelf niet super interessant. Ondertussen heb ik ook De Opwindvogelkronieken verslonden, die is wel een paar tandjes beter vind ik, maar voor deze had ik ook een mooie 4* over.

Afghanistan: A Thousand Splendid Suns van Khaled Hosseini. Deze is de meeste hier welbekend, denk ik. Emotioneel volledig gesloopt worden door het onrecht dat die lieve hoofdpersonages wordt aangedaan, love it. Meesterlijk werk, 4.5*

(Als tegengewicht voor alle taliban- en overige ellende ben ik gelijktijdig ook in Jailbird van Vonnegut gevolgen. Je bent een fanboy of je bent het niet).

Argentinië: Wereldschandkroniek, Fantastische Verhalen en De Aleph van Jorge Luis Borges. Oh. Mijn. Hemel. Beste leeservaring in jaren. Bij Wereldschandkroniek (3.5*) moesten zowel ome Jorge als mezelf nog even loskomen, maar vanaf Fantastische Verhalen (5*) ging het dak er bij mij af. Wat een verhalen! Wat een ideeën! Ik duizel een half jaar later nog altijd na. De Aleph deed daar eigenlijk amper voor onder (4.5*). Zou ik waarschijnlijk nooit leren kennen hebben als ik niet op literaire wereldreis was gegaan. Achteraf gezien toch maar een enge gedachte.

Nigeria: Things Fall Apart van Chinua Achebe. Hier heb ik een beetje vals gespeeld, want Ben Okri's The Famished Road is mij welbekend, maar ik wilde gewoon weten waar The Roots die albumtitel vandaan hebben gehaald. Mooi boek ook, ietwat statisch maar toch vrij krachtig verteld. Heeft me wel wat tijd gekost ondanks de vrij geringe lengte, maar was uiteindelijk toch wel een waardevolle leeservaring van 4*

(In het najaar had ik kennelijk wat meer zin in non-fictie: To Hell And Back (Europa 1914-1945), diens 'prequel' Europa 1815-1914 en Helter Skelter passeerden allemaal, en zo was plots mijn literaire wereldreis '21 ten einde!)

Ga ik verder in 2022? Jawel, maar op een veel lager pitje. Voor 2022 heb ik een nieuwe focus gevonden: kortverhalen en Nederlandstalige auteurs. Waarom? Ik heb besloten om dit jaar het schrijven een stuk serieuzer aan te pakken. Omdat ik in deze eerste fase vooral mijn kortverhalenschrijver-skills wil bijspijkeren, wil ik zelf ook heel wat bundels lezen. En omdat ik toch benieuwd ben naar wie er zoal voor mij gekomen is, en wie er de laatste jaren de smaakmakers zijn, wil ik ook wat meer Nederlandstalig gaan lezen. Wordt ongetwijfeld even spannend als mijn wereldreis!

Bedankt voor het lezen guys, wie tot hier geraakt is, heeft bij deze recht op een gratis koekje!

avatar van eRCee
De laatste jaren is er een soort halfjaarevaluatie ingeslopen, dus bij deze.

Ik nam mij vol bravoure voor om naar 50 gelezen titels te streven over 2022, maar halfweg zit ik nog maar op 20 stuks. Alleen in januari haalde ik de benodigde cijfers (zes), daarna kwam er de klad in met 2 a 3 titels per maand. Het enige positieve is dat ik wel mijn leesproject al kan afstrepen en dat waren 1200 pagina's ofzo.

Dat leesproject (2666) is ook gelijk mijn enige 4* boek tot nu toe, dus ook op dat vlak loopt het nog niet echt lekker. Ik heb nu wel een Kundera klaarliggen en wat andere favoriete schrijvers, hopelijk dat dit zoden aan de dijk zet.

Dertig titels in de komende zes maanden, oftewel 5 per maand, het zal lastig worden denk ik, maar goed, ik laat het doel nog zeker niet varen. Zeker omdat ik veel minder sport volg dan eerder, zou je denken dat er tijd moet vrijkomen hiervoor.

avatar van handsome_devil
Mijn doel was 60 boeken voor 2022 en loop iets voor op schema. Qua aantallen valt het een beetje tegen t.o.v. afgelopen jaren, maar dit jaar lees ik veel dikkere boeken (gemiddelde van 350 pagina's per boek tegenover 300 de afgelopen paar jaar) dus qua aantal pagina's loop ik flink voor.

Toch voelde het wel een tijdje alsof deze hobby een beetje in het slop zat. Er zaten weken tussen waarin ik helemaal niks las en de voorkeur gaf aan andere hobby's, dat heb ik in jaren niet zo gehad. Ongetwijfeld had mijn wisseling van baan daar mee te maken. Deze maand wordt met 8 boeken wel weer een ouderwets goed maandje dus misschien heb ik het veellezen weer hervonden. Ik hoop het, want er is nog zoveel te ontdekken.

Mijn toplijst tot nu toe:

1. Michael Pollan - Cooked
2. Wessel te Gussinklo - De Verboden Tuin
3. Tarjei Vesaas - De Boot in de Avond
4. Paul Auster - The New York Trilogy
5. Elena Ferrante - De Geniale Vriendin

avatar van Jason82
Leuk zo op de helft van het jaar vast evalueren. Aan de andere kant schrik ik er ook van; wat, alweer een half jaar voorbij??

Ik zit op slechts 16 boeken, waarvan het grootste deel me (veel) leesplezier heeft geschonken. Dat is alvast een vinkje (lezen met plezier). De 40 halen zal nog ingewikkeld worden, aangezien ik merendeels vrij dikke pillen op het plankje heb liggen. Het 2e vinkje wordt dus spannend, in december praat ik jullie bij. Het 3e vinkje was voor mij meedoen aan het leesproject van Handsome en eRCee. Ook spannend, want ik heb nog geen fases gehad van veel en goed achter elkaar doorlezen. Veelal is het toch voor het slapen gaan, en dat is niks voor een enorm boek als 2666. Wellicht biedt het najaar soelaas. En dan de 4e, meedoen met het boek van het kwartaal. Ik las er 2 dit jaar, waarvan de 1e het boek van het 4e kwartaal 2021 betrof. Ik reken 'm goed. Vooralsnog 2 van de 4 vinkjes al binnen, en laat het nou net de helft van het jaar zijn. Gewoon rustig doorgaan Jason, hoor ik mezelf denken, dan komt alles weer op z'n pootjes terecht...

avatar van Pythia
2022 staat halverwege op 4 exemplaren. Niet slecht als je weet dat 2021 een score had van 7 en 2020 van 8.
Die 4 waren wel fantastisch. Als ik ze nog niet gelezen had, begon ik er meteen aan.
Bijna een vader - Alejandro Zambra
Haaienkoorts - Morten Andreas Strøksnes
De boot in de avond - Tarjei Vesaas
Vier dagen - Vsevolod Garsjin
Een mens kan alleen maar hopen op net zo'n mooie tweede helft.

...stilte...
Een tussenbalans... leuk idee!

Veel nieuwe romans heb ik tot nu toe nog niet gelezen. Dat komt vooral omdat ik steeds meer ga herlezen. Maar ik kan toch al een mooie top 5 samenstellen.

1. Claude Simon - De weg naar Vlaanderen
2. Jon Fosse - Een nieuwe naam
3. Laszlo Krasznahorkai - Oorlog en oorlog
4. Jean Giono - De grote kudde
5. W.G. Sebald - Duizelingen

Op dit moment lees ik De huzaar op het dak van Jean Giono. Een fantastisch boek dat de Grote kudde waarschijnlijk uit mijn uiteindelijke top 10 zal verdringen.
Verder hoop ik op een vertaling van de nieuwe Cormac McCarthy nog dit jaar...

avatar van Sammael
Mijn voornemen was om een boek per maand te gaan lezen. Inmiddels staat de teller op 8 nieuwe boeken en 1 herlezing, dus ik ben niet ontevreden. Wel redelijk veel dunne boekjes, novelles, boekenweekgeschenken en zo, dus ik hoop in de tweede helft van dit jaar wat dikkere werken te gaan lezen.

Scores lopen uiteen van twee tot vier sterren, dus erg wisselend. Vier staat bij mij voor erg goed maar niet briljant, ik hoop daarom dat ik nog iets in de buitencategorie ga ontdekken dit jaar.

Mijn specifieke leesprojecten voor dit jaar zijn Vineland van Pynchon en Doctor Faustus van Mann, en met die eerste ga ik nu beginnen. Ben erg benieuwd, maar Pynchons stijl kennende zal ik hier wel weer een tijdje zoet mee zijn. We gaan zien of ik mijn langzame maar zekere tempo van dit jaar kan volhouden

avatar van handsome_devil
Sammael schreef:
maar Pynchons stijl kennende zal ik hier wel weer een tijdje zoet mee zijn. We gaan zien of ik mijn langzame maar zekere tempo van dit jaar kan volhouden


Ik heb begrepen dat Vineland een van zijn makkelijkere boeken is. ben erg benieuwd wat je ervan vindt, ik moet die nog.

Ik heb overigens wel de ervaring dat doorlezen bij Pynchon echt veel beter werkt dan er lang over doen, is dan toch makkelijker om in de van de pot gerukte flow te blijven en erin mee te gaan.

avatar van Sammael
Haha, dat is ook mijn ervaring Ik zal laten weten hoe hij beviel!

avatar van eRCee
eRCee schreef:
Dertig titels in de komende zes maanden, oftewel 5 per maand, het zal lastig worden denk ik, maar goed, ik laat het doel nog zeker niet varen.

Twee weken verder en ik gooi de handdoek. Sorry mensen, dat ik jullie zo moet teleurstellen.

avatar van handsome_devil
Poeh dat is wel een hard gelag. Hopen dat we dat allemaal een plekje kunnen geven.

avatar van H€yoka
Met het einde van de vakantie in zicht maak ook ik graag even een tussenbalans:

26 boeken gelezen met een gemiddelde van 402 pagina's per boek. Dat is perfect op schema voor mijn doel van 50 boeken aan een gemiddelde van 400 pagina's per boek in een jaar.

Top 3 pagina's:
1. The Mirror & the Light - Hilary Mantel (2020) (1243 p)
2. Max, Mischa & Tetoffensiven - Johan Harstad (2015) (1230 p)
3. Duivels - Fjodor Dostojevski (1872) (711 p)

Logischerwijze zijn er dus ook best wat korte verhalen: Onder de Kerktoren (94 p), Miranda van Frituur Miranda. Novelle - Erik Vlaminck (2013) (88 p) & Het Huwelijk - Christine Van den Hove (2022) (128 p)

Qua kwaliteit begon het jaar fantastisch met achtereenvolgens Wil - Jeroen Olyslaegers (2016) & Bring Up the Bodies - Hilary Mantel (2012). De Spiegel & Het Licht had ik al vernoemd en als ik daar nog De Draaischijf - Tom Lanoye (2022) aan toevoeg, heb ik al mooie dingen mogen lezen dit semester.

Twee boeken heb ik niet uitgelezen: The Twenty-Seventh City - Jonathan Franzen (1988) & De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan - Milan Kundera (1984)

Het meest opmerkelijke boek zou ik Jurassic Park - Michael Crichton (1990) noemen. Een bestseller dertig jaar na datum lezen, ik had het beter niet gedaan.

Om af te ronden nog even de aantallen per auteur: 1. Erik Vlaminck (3 stuks), 2. Hillary Mantle (2) & Robert Harris (2)

En als uitsmijter nog even de loftrompet over Boekmeter steken. Niet te tellen hoeveel werken ik dankzij dit kanaal mocht ontdekken. Hartelijk bedankt allemaal!

...stilte...
Maar... zoveel mogelijk boeken lezen, gaat dat niet ten koste van wat er staat?

avatar van the Cheshire cat
Twintig boeken gelezen in het eerste halfjaar van '22. Voor mij best veel - niet in vergelijking met vroeger, want toen las ik veel meer - al zit er op een stuk of drie uitzonderingen na niet veel memorabels bij.

* Red Comet - Heather Clark
* Bekentnisse - Nina Hagen
* Last Days in Cleaver Square - Patrick McGrath

Ik merk wel dat ik in de voorbije jaren steeds meer non-fictie ben gaan lezen, een ontwikkeling waar ik eigenlijk niet echt heel blij mee ben. Toch eens mee gaan kappen, want ik merk nu ook dat het gaat vervelen. Ik ben in ieder geval al bezig in Memoirs of an Invisible Man van Harry F.

avatar van misterfool
Hopelijk is de tweede helft van het jaar productiever qua lezen. Vooralsnog heb ik dit jaar 11 boeken doorgelezen. Ik ben desalniettemin vergevorderd in een drietal pillen(Border Trilogy, The Extend Phenotype en Fathers and Crows). Het doel was om dit jaar 30 boeken te lezen. Ik heb I.i.g al twee á drie goede boeken gelezen (All the Pretty Horses, Koperen Tuin en Denk morgen Op het Slagveld aan Mij), maar een echt indrukwekkend werk, moet ik dit jaar nog tegenkomen.

avatar van handsome_devil
...stilte... schreef:
Maar... zoveel mogelijk boeken lezen, gaat dat niet ten koste van wat er staat?


Nee hoor, waarom zou dat zo zijn?

...stilte...
Dat weet je best

avatar van handsome_devil
Nouja, ik ken je misschien een beetje inmiddels dus ik kan het antwoord wel raden, maar ik vind het wel vreemd dat je je dat afvraagt. Er zit ook stiekem een soort verwijt in dat mensen die snel/veel lezen mindere lezers zijn, maar ik denk dat je gewoon op een manier moet lezen die bij je past, de ene manier is niet beter of slechter dan de andere.

Als ik voor mezelf spreek: het is echt niet het doel om 'zoveel mogelijk boeken te lezen', maar mijn doel is wel om iedere dag twee, drie uur in te ruimen voor lezen (omdat ik lezen zo leuk vind doe ik het graag vaak en veel), dan komen de pagina's en de boeken vanzelf (en er zijn ook mensen die al hun vrije tijd besteden aan lezen, natuurlijk lees je dan als vanzelf ook veel boeken in een jaar). Een reading challenge (je kunt op een gegeven moment wel redelijk inschatten hoeveel je leest in een jaar als je iedere dag 2 a 3 uur leest) is slechts een stok achter de deur om de discipline op te brengen om die vrije tijd ook echt te gebruiken om te lezen.

Ik weet dat jij graag een langzame lezer bent en graag alle woorden overpeinst, maar voor mij geldt juist dat ik ook te langzaam kan lezen en de flow van het boek helemaal kwijtraak. Voor mij werkt het om door te lezen en pas achteraf stil te staan bij wat ik gelezen heb. En daarna weer snel door naar het volgende boek.

Wat maakt het ook eigenlijk allemaal uit hoe en hoeveel anderen lezen. Het is uiteindelijk ook maar een manier om de tijd te doden totdat je tussen zes plankjes ligt. Wel een aangename manier, daar niet van.

avatar van Bruno_6
...stilte... schreef:
Maar... zoveel mogelijk boeken lezen, gaat dat niet ten koste van wat er staat?


“So many books, so little time.” - Frank Zappa

...stilte...
Het is geen verwijt, ik vroeg het me gewoon af... Mijn manier van lezen is een soort "rumineren".

avatar van H€yoka
Ik lees dan ook niet zoveel mogelijk boeken, ik lees gewoon snel en in combinatie met geen tv, lees ik veel. De 50 boeken doelstelling is gewoon leuk om volgen, voor mezelf dan nog.

Waar het wel toe leidt, is dat een verhaal bij mij moet bruisen. Taal om de taal en het "kijk eens welke woordjes ik kan gebruiken" liggen me niet.

...stilte...
Dat begrijp ik helemaal. Maar wanneer iemand zich als doel stelt om een (groot) aantal boeken te lezen... daar kan ik gewoon niet bij.

Ach ja, "rumineren" is een monastieke term. Het is een vorm van meditatief lezen... herkauwen, waarbij je steeds dieper in de tekst doordringt. Maar voor een "bruisend" verhaal is het niet aan te bevelen.

En zo intensief lees ik zelf ook maar zelden... meestal lees ik voor mijn plezier.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:35 uur

geplaatst: vandaag om 19:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.