menu

De Site / Gebruikers / "Ik heb nog nooit wat gelezen van..."

zoeken in:
Kon geen ander topic vinden hierover, misschien zit ik mis.

Afijn, er zijn van die schrijvers die iedereen kent of waarvan iedereen een boek heeft gelezen, behalve jij. Soms met goede redenen, soms zonder redenen. Noem ze hier! En leg uit (als je kan).

Stephen King
Jonathan Franzen
Sally Rooney
Dimitri Verhulst
Herman Brusselmans
Donna Tartt

Uitleg:
King is niet mijn genre. Franzen is er nooit van gekomen maar waarschijnlijk wel de belangrijkste kandidaat om eens op te pakken. Rooney ga ik niet aan beginnen o.b.v. de podcast van Boeken FM. Verhulst vind ik een windbuil. Brusselmans vind ik een idioot. Bij Tartt staat de verering van haar schrijverschap me tegen.

eRCee schreef:
Rooney ga ik niet aan beginnen o.b.v. de podcast van Boeken FM.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, hoor, maar ik ben toch wel benieuwd naar wat je in die podcast hebt gehoord waardoor je niet aan Rooney wil beginnen

Stephen King
J.R.R. Tolkien
J.K. Rowling
Peter Buwalda
Ilja Leonard Pfeijffer
Arnon Grunberg
Herman Koch en Brusselmans
Philip Roth
John Steinbeck
Ernest Hemingway
Dostojevski
Tolstoj
Toergenjev

Uitleg: King komt zó vaak voorbij dat ik toch wel benieuwd ben naar zijn werk. Ik verwacht wel dat ik eens een roman van hem probeer - maar dan wel één van zijn dunnere boeken. Tolkien lijkt me eerlijk gezegd gewoon vermoeiend. Ik vind de Lord of the Rings-films gewoon saai, en de boeken lijken me, eerlijk gezegd, een hoop standaard fantasy-worldbuilding zonder dat het allemaal echt gaat leven. Rowling: ik heb de Harry Potter-films een keer als marathon achter elkaar gezien, en dat vond ik verrassend amusant, maar het heeft niet de behoefte aangeboord om ook nog eens de boeken te lezen. (Al kan ik me helemaal voorstellen dat ik als kind de Harry Potter-boeken prachtig had gevonden.) Buwalda vind ik dermate vervelend en ondoordacht in columns en interviews dat ik zijn boeken nooit op zal pakken. Voor Pfeijffer, Koch en Brusselmans geldt hetzelfde. Van Grunberg wil ik misschien nog wel eens één van zijn vroege romans proberen, maar dat is er nog nooit van gekomen. Roth zou ik nog wel eens willen proberen. Steinbeck ben ik niet echt van plan om ooit te lezen, omdat de boeken me niet zo aanspreken qua setting (het Amerikaanse platteland bladiebla) en thema's. Voor Hemingway geldt grofweg hetzelfde. Dostojevski, Tolstoj, Toergenjev en nog veel meer andere klassieke Russische literatuur: ik ben benieuwd of ik er ooit aan ga beginnen. Historische literatuur spreekt me niet echt aan, en dan lijken die boeken van die oude Russische schrijvers me ook nog tamelijk humorloos en weinig speels. Ergens heb ik wel in mijn hoofd zitten dat ik een keertje Anna Karenina wil proberen, dus wie weet wordt dat ooit een leesproject voor me.

Ted Kerkjes schreef:

Uitleg: Dostojevski, Tolstoj, Toergenjev en nog veel meer andere klassieke Russische literatuur: ik ben benieuwd of ik er ooit aan ga beginnen. Historische literatuur spreekt me niet echt aan, en dan lijken die boeken van die oude Russische schrijvers me ook nog tamelijk humorloos en weinig speels. Ergens heb ik wel in mijn hoofd zitten dat ik een keertje Anna Karenina wil proberen, dus wie weet wordt dat ooit een leesproject voor me.
Grappig dat je die indruk hebt. Een van de aantrekkelijkheden van de oude Russische literatuur is juist dat zij (voor mij dan toch) vaak erg geestig is. Vooral bij Gogol kun je je lol op, maar ook in sommige boeken van Dostojevski valt er genoeg te lachen. Toergenjew en Tsjechow doen ook nog wel eens aan (milde) humor, hun boeken zijn überhaupt aan de niet te zware kant. De enige Rus bij wie ik nog nooit enige humor en speelsheid heb ontdekt is Tolstoj, dus als je al aan de oude Russen wil beginnen, is Anna Karenina misschien niet de slimste keuze. Eerder een verhalenbundel van Tsjechow of Dode Zielen van Gogol lijkt me.

dutch2.0 schreef:
De enige Rus bij wie ik nog nooit enige humor en speelsheid heb ontdekt is Tolstoj, ...

Oorlog en Vrede is bij vlagen erg grappig. Zie ook mijn bespreking aldaar. Verder uiteraard wel eens met je betoog.

Marcel Proust
László Krasznahorkai
Charles Bukowski
Herman Brusselmans
J.J. Voskuil
Margareth Atwood
Isabel Allende

Zijn de namen die gelijk in mij opkomen. De eerste twee staan nog op de planning, maar ik zie ietwat op tegen de ondoordringbaarheid van het werk. Ten aanzien van de middelste drie heb ik zo mijn twijfel of ik het wat ga vinden, vanwege de focus op het alledaagse. De laatste twee laat ik waarschijnlijk geheel terzijde. Zurig feministisch is niet zo mijn ding.

Ted Kerkjes schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, hoor, maar ik ben toch wel benieuwd naar wat je in die podcast hebt gehoord waardoor je niet aan Rooney wil beginnen

Ze werd neergezet als dé auteur van de millenial-generatie en nu ben ik zelf een millenial en heb ik het woord vanouds geen negatieve betekenis toegekend (hope and change!), edoch, wat zij dan benoemen over personages die alleen met zichzelf bezig zijn (maar ook wel weer beseffen dat dit eigenlijk belachelijk is tegen de voorgrond van wereldproblemen), en van die boeken met lijnen rondom verschillende personages, en de grote hoeveelheid seks, en een auteur die zichzelf in het verhaal schrijft en daar dan ook weer meta over gaat doen. Neen dank u.

dutch2.0 schreef:
maar ook in sommige boeken van Dostojevski valt er genoeg te lachen..
Dat kan ik onderschrijven. Dostojevski is mij altijd verkocht als zijnde een zware, serieuze auteur en dat is hij deels ook wel. Niettemin zit er altijd een relativerende humor onder de passages, hetgeen de boeken verdomd leesbaar maakt. Een personage als Fjodor Karamazov liet me zelfs eens hardop lachen.

Gabriel Garcia Marquez --> Spaanstalig spreekt me niet zo heel erg aan, heb hier wel Liefde in Tijden van Cholera staan, en ik zal er vast nog wel ooit aan toekomen, maar staat niet hoog op de lijst

Laszlo Krasznahorkai --> Lijkt me geweldig en eerder iets om naar uit te kijken dus de enige reden dat ik er nog niet aan begonnen ben is dat er telkens weer iets anders tussendoor komt

Yasunari Kawabata --> Nooit aan toegekomen, maar heb sinds kort een paar boeken van hem in bezit, dus hopelijk binnenkort

Sylvia Plath --> The Bell Jar spreekt me wel aan, maar nog niet actief naar op zoek gegaan in de boekhandel

Frank Herbert --> Dune zou ik supergraag nog eens lezen, het liefst voordat ik de film zie, dus dat gaat in de nabije toekomst wel gebeuren

Jan Wolkers --> Het vooroordeel dat Wolkers oppervlakkig is en dat-ie alleen maar over seks schrijft is een hardnekkige hier

Herman Koch --> Lijkt me ongelooflijk irritant

Hella S. Haasse --> Geen idee waarom ik er nog nooit iets van gelezen heb

Stephen King --> Wil ik best een keer proberen, maar ik heb altijd het idee dat-ie wel goed een verhaal kan vertellen, maar niet per se goed kan schrijven, dus dat houdt me toch een beetje tegen

J.J. Voskuil --> Lijkt me heel leuk maar de dikte van zijn boeken houdt me een beetje tegen. Misschien een keer iets voor een leesproject (het eerste deel van Het Bureau heb ik laatst wel op de kop getikt bij de kringloop).

Voskuil moet je liggen. Ik vind hem geweldig, maar kan me ook voorstellen dat anderen hem te saai vinden.
Margaret Atwood vind ik erg goed, echt een visionair (dan denk ik aan de MaddAddam-trilogie).

eRCee Dank voor deze referentie. Ik heb Sally Rooney wel geprobeerd, maar vond het vreselijk. En ik snapte maar niet waarom ik daarin de enige was, wat ik dus niet blijk te zijn.

Schrijvers die ik aan mij voorbij laat gaan:
Ilja Leonard Pfeijffer - ooit wel een verhaal van gelezen, dat bevestigde dat ik niks wil lezen van deze arrogante man
Lucinda Riley - de boeken over de zeven zussen lijken me te langdradig en uitleggerig
Saskia Noort - alweer genomineerd voor de NS publieksprijs, het lijkt me pulp

Schrijvers waar ik juist wel wat van wil lezen, maar nog niet aan toegekomen:
Laszlo Krasznahorskai - 'Satanstango' werd me jaren geleden aangeraden door een collega
Jan Terlouw - 'Koning van Katoren' is toch wel een mustread
Jane Gardam - aangeraden door mijn beide ouders

Lalage schreef:

eRCee Dank voor deze referentie. Ik heb Sally Rooney wel geprobeerd, maar vond het vreselijk. En ik snapte maar niet waarom ik daarin de enige was, wat ik dus niet blijk te zijn.

Je bent zeker niet de enige. De hype ontgaat me ook een beetje (al vond ik Normal People best leuk, maar wel een gevalletje 'ene oog in andere oog uit'), maar het zegt veel dat veel van mijn vrienden (ook allemaal millennials) die nooit een pagina lezen Sally Rooney opeens geweldig vinden en ook vinden dat ze nooit meer iets anders hoeven te lezen, want zij vat blijkbaar echt alles wat in hun leven belangrijk is. Ik word een beetje droevig als ze dat soort dingen zeggen.

Van de bovenstaande lijstjes heb ik ook veel niet gelezen (en van een paar heb ik nooit gehoord):

Stephen King
Jonathan Franzen
Sally Rooney
Dimitri Verhulst
Herman Brusselmans
Donna Tart
J.K. Rowling
Peter Buwalda
Ilja Leonard Pfeijffer
Arnon Grunberg
Philip Roth
John Steinbeck
Ernest Hemingway
Charles Bukowski
J.J. Voskuil
Margareth Atwood
Isabel Allende
Lucinda Riley
Saskia Noort
Jan Terlouw
Jane Gardam

Nog wat opvallende namen:

Thomas Mann
Milan Kundera
Halldór Laxness
Virginia Woolf
Jan Kjærstad
Thomas Pynchon
Elias Canetti
Péter Nádas
Mircea Cărtărescu
Karl Ove Knausgard

Ik heb er natuurlijk veel meer schrijvers niet dan wel gelezen, ik heb wel een brede interesse maar mijn smaak is beperkt... met een voorkeur voor minder bekende schrijvers die niet opvallen.

Er zitten vast schrijvers bij die ik misschien nog eens ga proberen en er zijn er ook die me gewoon niet aanspreken.
Van Milan Kundera heb ik vaak een boek ingekeken, maar de behoefte om het te lezen is er gewoon niet.
En bij Thomas Mann is dat hetzelfde... ik associeer het met de muziek van Mahler waar ik geen liefhebber van ben. Maar misschien vergis ik me.

Stephen King lijkt me vreselijk. Wanneer ik ooit in een verpleegtehuis terecht kom waar alleen een kastje met thrillers staat is voor mij de hel op aarde. Ik heb trouwens ook nog nooit iets van Jeroen Brouwers gelezen, maar Cliënt E. Busken ga ik zeker eens lezen...

Nog even over Dostojevski. Dat is een schrijver die je echt gelezen moet hebben wil je over literatuur kunnen meepraten. Zijn invloed is enorm groot op alles wat er na hem is geschreven... en je lacht je dood!

En Tolkien kan je het best op jonge leeftijd lezen (ik was vijftien toen ik het las)... dus wie er nu nog aan wil beginnen is gewoon te laat.

...stilte... schreef:
Jeroen Brouwers

Die had ik er ook nog bijna bij gezet, maar toen begon ik me af te vragen waarom niet en dat weet ik dan ook weer niet zo goed.

...stilte... schreef:
Van de bovenstaande lijstjes heb ik ook veel niet gelezen (en van een paar heb ik nooit gehoord):

Je kan ook overdrijven ...stilte...!

Ik sta er gewoon versteld van wat ik allemaal niet heb gelezen...

Nog een paar schrijvers die hier geliefd zijn maar waar ik nog niks van heb gelezen:

Jon Fosse
Javier Marias
Elena Ferrante

Zou ik wel eens wat van willen lezen overigens.

George R.R. Martin
J.K. Rowling
Jonathan Frantzen
Louis Paul Boon
John Irving
Isabel Allende
A.F.Th. Van der Heijden
Yuval Noah Harari
J.J. Voskuil

De gemene deler lijkt wel zo'n beetje te zijn dat ze dikke boeken of zelfs reeksen schrijven. In het ergste geval in het fantasy genre. Van dit rijtje zie ik me eigenlijk alleen van Allende eens wat proberen in de toekomst.

handsome_devil schreef:
Nog een paar schrijvers die hier geliefd zijn maar waar ik nog niks van heb gelezen:

Jon Fosse
Javier Marias
Elena Ferrante

Zou ik wel eens wat van willen lezen overigens.

Is Jon Fosse hier geliefd?

Door jou

John Irving inderdaad! Ik heb dit volgens mij zelfs al eens in een ander topic genoemd, en toen werd me toch vrij dringend geadviseerd eens wat te proberen van de man. Hier, even opgezocht, 2012 nota bene: Waarom wel/niet wat lezen van deze schrijver. Nooit opgevolgd, haha.

Andere namen die hier al voorbij kwamen: Harari, Voskuil (meest genoemde auteur in dit topic?), Buwalda, Proust (maar die komt nog wel).

Nog eentje toevoegen: Kazuo Ishiguro. Ik heb dus ooit iemand gehoord die The remains of the day helemaal fileerde, volgens mij op de radio. Ik weet niet wie dat was en ook niet wat de kern van de kritiek was, maar het is altijd afdoende geweest om er omheen te blijven lopen. Misschien wel finaal ten onrechte.

(Ik moet wel zeggen dat mijn hart bloedt als mensen opschrijven dat ze nooit wat willen proberen van Kundera, of Steinbeck, Hemingway en het gros van de Russen. Auw auw auw. We need to talk about Ted!)

Ik denk dat je een gevoel van urgentie moet hebben bij een schrijver. Dat boek trekt me zo... ik moet het gewoon lezen. En als dat gevoel er niet is dan mis je er niets aan.

(Kundera was een favoriete schrijver van mijn moeder. Misschien is dat een verklaring. Ik heb de passie voor lezen van haar, maar niet de schrijvers.)

...stilte... schreef:
Ik denk dat je een gevoel van urgentie moet hebben bij een schrijver. Dat boek trekt me zo... ik moet het gewoon lezen. En als dat gevoel er niet is dan mis je er niets aan.

Ik vind toch juist boeken (of films, of muziekalbums) waar je op voorhand niet zoveel van verwacht, maar die dan toch heel goed blijken te zijn vaak de boeken die het beste bij blijven. Als ik ook kijk naar bijvoorbeeld mijn eindejaarslijstjes, dan staan die vol met boeken (of films, of muziekalbums) die me juist verrasten omdat ik er totaal niet op gerekend had.

eRCee schreef:

Nog eentje toevoegen: Kazuo Ishiguro. Ik heb dus ooit iemand gehoord die The remains of the day helemaal fileerde, volgens mij op de radio. Ik weet niet wie dat was en ook niet wat de kern van de kritiek was, maar het is altijd afdoende geweest om er omheen te blijven lopen. Misschien wel finaal ten onrechte.

Ik denk niet dat Ishiguro jouw ding zal zijn. Te evenwichtig, te ‘bedacht’, te netjes binnen de lijntjes gekleurd. Is mijn indruk na 2 boeken, waarbij The Remains of the Day desondanks tot een hoge score kwam, zo is het ook wel weer…

handsome_devil schreef:
Ik vind toch juist boeken (of films, of muziekalbums) waar je op voorhand niet zoveel van verwacht, maar die dan toch heel goed blijken te zijn vaak de boeken die het beste bij blijven. Als ik ook kijk naar bijvoorbeeld mijn eindejaarslijstjes, dan staan die vol met boeken (of films, of muziekalbums) die me juist verrasten omdat ik er totaal niet op gerekend had.

Bij mij is dat anders. Ik kies een boek omdat het me aanspreekt en omdat het me interesseert. Wat daar buiten valt laat ik aan me voorbijgaan...

Ik heb er nog even over nagedacht handsome_devil en neem je advies toch ter harte. Heb je een tip?

...stilte... schreef:
Ik heb er nog even over nagedacht handsome_devil en neem je advies toch ter harte. Heb je een tip?

Ik denk niet dat ik je daarin een specifieke boekentip kan geven, want ik ken je desinteresses niet goed genoeg.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en vorig jaar was bijvoorbeeld Shuggie Bain echt een heel mooie verrassing voor mij. Ik verwachtte een heel standaard verhaaltje, maar ik was diep ontroerd.

Het kan gewoon heel fijn zijn om buiten je comfort zones te treden. Dat geeft ook teleurstellingen, maar ook heel mooie verrassingen.

Maar er is natuurlijk helemaal niets mis met lekker alleen lezen waar je heel veel zin in hebt (het rendement zal in ieder geval wel zo een stuk hoger uitvallen, en daar valt ook wat voor te zeggen). Ik lees ook best wel eens dingen waarvan ik achteraf denk: was dat niet een beetje zonde van mijn tijd?

...stilte... schreef:
Ik denk dat je een gevoel van urgentie moet hebben bij een schrijver. Dat boek trekt me zo... ik moet het gewoon lezen. En als dat gevoel er niet is dan mis je er niets aan)

Ik wil in deze juist eens de Stanley Kubrick methode uitproberen. Geblinddoekt naar de bieb (of een hand voor de ogen wegens het praktisch nut daarvan) en zo random mogelijk vijf boeken pakken en lezen Dat lijkt een goede insteek om mentale vernauwing te voorkomen, hetgeen in onze information-bubble samenleving bepaald niet verkeerd is. Want ,laten we wel wezen, dat gevoel dat je beschrijft, zal dikwijls boeken uitkiezen op basis van wat eerder succesvol bleek.

misterfool schreef:
Ik wil in deze juist eens de Stanley Kubrick methode uitproberen. Geblinddoekt naar de bieb (of een hand voor de ogen wegens het praktisch nut daarvan) en zo random mogelijk vijf boeken pakken en lezen Dat lijkt een goede insteek om mentale vernauwing te voorkomen, hetgeen in onze information-bubble samenleving bepaald niet verkeerd is. Want ,laten we wel wezen, dat gevoel dat je beschrijft, zal dikwijls boeken uitkiezen op basis van wat eerder succesvol bleek.

Ik ben bang dat deze methode niet veel gaat opleveren (hoogstens een blauw oog of erger).
Je kan het beter omkeren en boeken kiezen waarvan je het gevoel hebt dat ze je gaan verassen en de blik verruimen in plaats van verduisteren.

Ik denk dat je door voorspellende waarde van je eigen intuïtie behoorlijk overschat Stilte..... en met jou de gehele mensheid ben ik bang.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:28 uur

geplaatst: vandaag om 18:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.