menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2020 met leesvoornemens richting 2021

zoeken in:
Ted Kerkjes (moderator)
Dag allemaal!

Het is weer tijd voor één van de gezelligste topics van het jaar! Deel hier je leesbevindingen en je leesverwachtingen of -voornemens voor 2021.
Wees niet bang om open deuren als 'raar jaar' of 'anders dan anders' te gebruiken. Soms is het fijn om met een open deur in huis te vallen.

Het was natuurlijk een jaar dat ik me nog lang zal heugen, maar voor mij persoonlijk was het eigenlijk een heel fijn jaar. Het was mentaal een heel stabiel jaar waarin ik nog meer leerde dat ik alleen zijn echt fantastisch vind. Natuurlijk, ik had sommige van mijn vrienden en familie wel wat vaker willen zien en ik had graag wat meer dagjes uit gewild om allerlei musea te bezoeken, maar ik heb me alleen thuis echt kostelijk vermaakt.

Ik vestigde een niet normaal leesrecord dit jaar. Mijn hoop was vorig jaar om dit jaar een boek per week te lezen, maar dat werden er twee. Ik heb op het moment van schrijven 106 boeken gelezen en daar komen er denk ik nog twee bij.

Even wat overheerlijke statistieken over dit leesjaar:

-106 boeken
- gemiddeld 300 pagina's per boek
- gemiddeld 3,46 sterren
- 42 boeken geschreven door een vrouw
- 35 e-books
- 47 Engelstalige boeken
- 26 verschillende landen

Van mijn leesvoornemens voor dit jaar is echt bar weinig terecht gekomen dus die laat ik dit keer maar achterwege. Ik heb wel een lijstje met boeken en schrijvers waar ik in 2021 aan wil beginnen (of nog meer van wil lezen). Daar staan bijvoorbeeld op:

Krasznahorkai, Tokarczuk, Kundera, Delillo, Harry Potter, Philip K. Dick, Ursula K. le Guin, McCarthy, Tanizaki, Mishima, James Baldwin, J.D. Salinger, Frankenstein, Virginia Woolf etc.

Qua aantallen zal ik die 100+ wel nooit meer evenaren, maar als ik in 2021 60 boeken weet te lezen ben ik heel erg tevreden. Verder lekker veel boeken bespreken en leessoundtracks schrijven voor op m'n blog.

Goed, dan de lijstjes.

Ik las 22 boeken met releasejaar 2020. De tien beste waren:

01. Mijn Lieve Gunsteling - Marieke Lucas Rijneveld
02. Shuggie Bain - Douglas Stuart
03. Op Weg naar De Hartz - Wessel te Gussinklo
04. Waar Ik Liever Niet aan Denk - Jente Posthuma
05. Cliënt E. Busken - Jeroen Brouwers
06. Condities - Thomas Heerma van Voss
07. Apeirogon - Colum McCann (deze heb ik nog niet bestemd, maar bijna uit)
08. De Nieuwe Rivier - Eva Meijer
09. Real Life - Brandon Taylor
10. Jaguarman - Raoul de Jong

Van de oudere boeken die ik las vond ik dit de beste:

01. All the Pretty Horses - Cormac McCarthy (1992)
02. De Opdracht - Wessel te Gussinklo (1995)
03. La Peste - Albert Camus (1947)
04. Invisible Man - Ralph Ellison (1952)
05. Wolf Hall - Hilary Mantel (2009)
06. Die Verwandlung - Franz Kafka (1915)
07. Oppdageren - Jan Kjærstad (1999)
08. The Member of the Wedding - Carson McCullers (1946)
09. To the Lighthouse - Virginia Woolf (1927)
10. Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877)

Op mijn website heb ik een langere lijst gemaakt en ook toelichting gegeven bij de boeken (maar hier op de site heb ik eigenlijk ook overal een stukje bij geschreven). Als je benieuwd bent naar mijn favoriete films en muziek, daar heb ik ook lijstjes van gemaakt.

Meer boeken
Muziek
Film

Het stuk over de 2020-boeken verschijnt begin komende week ergens.

De leesplanning voor januari heb ik ook al klaar, hopelijk lees ik weer net zoveel moois als dit jaar. Heb er in ieder geval alweer zin in.

Ik heb dit jaar mijn aantal gelezen boeken kunnen verhogen naar 27 boeken + 1 audioboek (tegenover 26 het jaar ervoor). Dit is nog niet zo veel als in 2018, maar het gaat terug in de goeie richting.
Hiermee heb ik mijn enige leesvoornemen voor 2020 kunnen waarmaken, namelijk meer boeken lezen dan vorig jaar.

Daarnaast heb ik 7 boeken toegevoegd op boekmeter, en verschillende correcties gedaan op al toegevoegde boeken.

Ik heb enkele 'manische' periodes, waarin ik op op enkele weken verschillende boeken verslond, afgewisseld met weken waarin ik amper aan lezen toekwam. Dit kwam soms door tijdsgebrek, soms door het ontbreken van de 'goesting'.

Het audioboek (Een Berg Mens onder Witte Lakens van Erik Vlaminck) is me goed bevallen, maar komt qua ervaring toch niet in de buurt van het echte lezen.

Qua lectuur heeft de evolutie van de vorige jaren zich voortgezet. Ik lees meer en meer non-fictie, al blijft fictie mij ook boeien.

De boeken die mij dit jaar het meest bevoelen waren (in willekeurige volgorde):

- De Opwindvogelkronieken (Haruki Murakami)
- Europa: De Eerste 100 Miljoen Jaar (Tim Flannery)
- De Eeuwige Grens. Een Ecologische Geschiedenis van Noord-Amerika (Tim Flannery)
- Van Dier naar Mens: Over de Opkomst van Levensbedreigende Infectieziektes (David Quammen)
- Nacht in Tsjernobyl: Geschiedenis van de Grootste Nucleaire Ramp Ooit (Adam Higginbotham)

Mijn voornemen voor 2021? Ik ga mezelf niet te veel druk opleggen. Genieten van het lezen en actief blijven op boekmeter.

Geteld heb ik ze niet, maar het aantal boeken dat ik dit jaar heb gelezen zal ongeveer wel gelijk zijn aan voorgaande jaren.

Veel heb ik herlezen van mijn favoriete schrijvers en in het werk van F.C. Terborgh en Maurice Blanchot heb me zelfs een tijdje helemaal vastgebeten. Maurice Blanchot mede door de hernieuwde aandacht voor deze auteur en de uitgave van Als De Tijd Daar Is bij Vleugels.

Gelukkig waren er weer een aantal nieuwe ontdekkingen waarvan er een paar in mijn top 10 van dit jaar zijn terecht gekomen.

Er waren ook boeken die ik niet heb uitgelezen of gewoon in ben gestrand, maar ik hoop dat ik volgend jaar de draad weer kan oppakken van o.a. Absalom, Absalom! van William Faulkner.

Heuvel van Jean Giono heb ik nog niet uit, maar ik weet nu al zeker dat dit 5 sterren gaat worden, dus zet ik hem er toch al in. Verder zijn het stuk voor stuk uitgelezen boeken!

Hier is dan mijn top 10 van 2020:

1. De Andere Naam. Septologie I-II - Jon Fosse
2. Als de Tijd Daar Is - Maurice Blanchot
3. Heuvel - Jean Giono
4. Het Lichtje In De Verte - Antonio Moresco
5. De Vogels - Tarjei Vesaas
6. Een Regicide - Alain Robbe-Grillet
7. Angst - Graciliano Ramos
8. Onzichtbare Inkt - Patrick Modiano
9. Doggerland - Ben Smith
10. De Ongewisse Stad - J.M.A. Paroutaud

Veel Franse en geen Japanse schrijvers dit jaar valt mij op.

Voor 2021 heb ik geen leesvoornemens, maar verheug ik me wel op de uitgave van de volgende titels:

Ik Is Een Ander. Septologie III-V - Jon Fosse

en:

De Stilte - Don DeLillo

En andere verassingen die in het verschiet liggen... op literair gebied welteverstaan.

Eerst maar eens orde op zaken: lees hier het topic van vorig jaar terug (jeugdig enthousiasme is allemaal leuk en aardig, maar dat mag geen excuus zijn voor broddelwerk!).

Het boekjaar dan van 2020, dat was helemaal niet slecht. Eigenlijk vrij gemiddeld, gekeken naar de nieuw gelezen boeken. Ik kom daarbij uit op 42 stemmen. Dit getal is enigszins vertekend doordat er ook nog vier herlezingen waren, waaronder mijn leesproject Oorlog en Vrede in het voorjaar en De broers Karamazov in het najaar, samen goed voor zo'n 2000 pagina's maar geen stem. Herlezingen vallen mij maar zelden tegen, dus ik kan het iedereen aanraden.

Een echt grote ontdekking was er dit jaar eigenlijk niet, omdat ik Tomás González vorig jaar al opvoerde als schaduwontdekking. Nou vooruit, Marguerite Yourcenar dan, niet bepaald een onbekende maar ze greep de tweede kans die ze dit jaar kreeg met beide handen aan, dus ik zal zeker meer werk van haar proberen op te zoeken.

Net als vorig jaar een top-10 met korte beschrijving:

1. Archief van verloren kinderen (4*) - Valeria Luiselli.
Eén van de beste en belangrijkste boeken van het afgelopen decennium. Gedurfd en speels in z'n opzet en uitwerking, maar ook geëngageerd in z'n onderwerp. De schrijver toont zich zeer belezen en is zich op een positieve manier bewust van haar literaire voorgangers. Een instant klassieker.

2. Duivelspaardjes (4*) - Tomás González.
De heerlijke verhaalsituatie en de heldere stijl van de schrijver geven ruimte voor niet-lyrische natuurbeschrijvingen die behoren tot de mooiste die ik ken. Jarenlang was González het best bewaarde geheim van de Colombiaanse letteren, maar nu niet meer, dus er zijn geen excuses om hem niet te lezen.

3. Wie vlucht en wie blijft (4*) - Elena Ferrante.
Het is inmiddels genoegzaam bekend dat ik een hartstochtelijk apologeet ben van het werk van Ferrante, iets wat bij De geniale vriendin nog de wenkbrauwen omhoog deed gaan (zie boektopic). Het is in mijn ogen heel pure literatuur, waarbij het gaat om de ervaring die beschreven wordt, niet om het literaire construct of een stijl die wil imponeren/behagen. De eerste helft van dit boek behoort bij het beste wat 'de Napolitaanse romans' te bieden hebben.

4. Over helden en graven (4*) - Ernesto Sabato.
Heerlijk duistere sfeer, met een bizar derde deel en een prachtig mooi vierde deel, dat op en top Latijns-Amerikaans is. Nog één roman te gaan en dan heb ik het oeuvre van Sabato compleet (te weten drie boeken).

5. Het hermetisch zwart (4*) - Marguerite Yourcenar.
Geweldig knap boek omdat het inzicht geeft in de denkwereld van een vrije geest ten tijde van de Renaissance. Ook nog eens erg fraai opgeschreven.

6. Wacht tot het voorjaar, Bandini (4*) - John Fante.
John Fante behoort tot de groten als het gaat om schrijven over armoede (met Dickens, Dostojewski, Hugo, Hamsun, Boon o.a.) maar hij doet dat onsentimenteel en in een fraaie stijl, met veel ritme in de zinnen. Dit soort boeken maakt dat literatuur eigenlijk de minst elitaire van alle kunsten is.

7. Het leugenachtige leven van volwassenen (4*) - Elena Ferrante.
Wacht, wat, nóg een keer Ferrante? Ja, en wat dan nog? Opvolger van 'de Napolitaanse romans', qua uitgangspunt misschien iets minder intrigerend, maar dan nog is het heerlijk leesvoer in die bruisende en levende stijl. Eén van de beste slotpassages die ik dit jaar las.

8. De trein had geen vertraging (4*) - Heinrich Böll.
Als geen ander kan Böll de menselijke maat laten prevaleren, ook wanneer de tijden zo zijn dat die menselijke maat vrijwel geen waarde meer heeft. Vooral naar het einde toe erg indringend.

9. Cargo (3,5*) - Matteo Galliazzo.
Hyperroman die steengoed in elkaar zit en bij momenten erg grappig is. Soms doldwaas in z'n vorm, dan weer de inhoud naar voren halend.

10. Gedeelde 10e plaats: De werf (3,5*) - Juan Carlos Onetti en Bureau gevonden voorwerpen (3,5*) - Siegried Lenz
Ik kan niet kiezen, sorry. Twee kostelijke boeken, de eerste valt vooral in de hoek van het wat zwartere absurdisme en de tweede is juist speels-ironisch.

(Dit dus even buiten de herlezingen, waar nog een 4 bij zat en tweemaal een 4,5*.)

Voornemens heb ik nog niet direct, behalve dat ik het vierde deel van Paustovskij al klaar heb liggen. Een leesproject moet nog gekozen worden. In de meest nabije toekomst probeer ik het huidige kwartaalboek nog mee te pakken voor oudjaar, maar even zien. Verder hoop ik vooral wat nieuwe berichten te zien verschijnen in het leukste topic van het afgelopen jaar: Essentiële Boeken Voor Je Lezend Bestaan - BoekMeter.nl.

Het vele thuis zijn in 2020 heeft er voor gezorgd dat ik vandaag aan mijn 50e boek van het jaar begin. Een aantal dat ik al jaren niet meer heb gehaald (ben meestal al blij als ik de helft haal). Dus wat dat betreft was 2020 een geweldig jaar.

Het jaar kende voor mij minder uitschieters (4.5*/5*) dan vorig jaar, maar toch heb ik een aantal schitterende boeken gelezen. Modiano, Marai, Saramago weer herontdekt en hoewel niet al deze boeken het tot mijn top 10 hebben geschopt, hebben deze auteurs een stabiel hoog niveau en ben ik zeker van plan in 2021 meer van hen te lezen.

Mijn top 10 van het afgelopen jaar:
1. Artist of the Floating World, An - Kazuo Ishiguro (1986)
2. Voyage au Bout de la Nuit - Louis-Ferdinand Céline (1932)
3. Ségou: Les Murailles de Terre - Maryse Condé (1984)
4. Historia de Mayta - Mario Vargas Llosa (1984)
5. Cove - Cynan Jones (2016)
6. Dieux Ont Soif, Les - Anatole France (1912)
7. Avond Is Ongemak, De - Marieke Lucas Rijneveld (2018)
8. Farewell to Arms, A - Ernest Hemingway (1929)
9. Bienveillantes, Les - Jonathan Littell (2006)
10. Igazi / Judit... és az Utóhang, Az - Sándor Márai (1978)

Voornemens voor komend jaar:
- Herlezen van de Donkere Kamer van Damocles
- Afronden van mijn leesproject over de Franse revolutie
- Verder gaan met Tsjechov (ook toevoegen aan boekmeter)
- Iets meer non-fictie lezen
- En aangezien corona voorlopig nog niet weg is, eens kijken of 50 weer haalbaar is

Ted Kerkjes (moderator)
eRCee schreef:
Eerst maar eens orde op zaken: lees hier het topic van vorig jaar terug (jeugdig enthousiasme is allemaal leuk en aardig, maar dat mag geen excuus zijn voor broddelwerk!).
Shit, en ik begon me net een pro te voelen

Wat te zeggen over coronajaar 2020? Het jaar begon in ieder geval goed!:Ik huurde mijn eigen studiootje en kreeg een betere baan met uitzicht op een vast contract. Ik wilde dit jaar beter leren koken, concerten bezoeken en uiteraard interessante boeken lezen. In dat opzicht heeft Corona eigenlijk weinig van mijn plannen gefrustreerd. (2 out of 3 ain’t bad).

2020 was een goed leesjaar. Ik las 46 (wellicht 47) boeken. Eind vorig jaar nam ik mij voor langere boeken te lezen. Ik las dit jaar 6 boeken die de 700 pagina’s (ruim) te boven gingen. Overigens waren deze epieken niet per se geslaagder dan hun kernachtige papiergenoten. Notre-Dame de Paris - Victor Hugo vind ik een ronduit ergerlijk verhaal met kartonborden karakters, Pier en Oceaan 1 - Oek de Jong vind ik onderhoudend en zelfs goed geschreven, maar nergens indrukwekkend. Op Underworld - Don DeLillo vind ik de lengte (en met name de structuur) afdoen aan de thematische kern van het verhaal. A People's Tragedy: The Russian Revolution 1891-1924 - Orlando Figes is non-fictie dus die telt niet.

Slechts twee boeken maakten effectief gebruik van hun lengte. Dit waren dan ook gelijk twee van de beste leeservaringen dit jaar. Van Melnitz - Charles Lewinsky verwachtte ik vooraf weinig, maar het is een prachtige familieroman. Lewinsky beschrijft verschillende generaties om zo te tonen hoe antisemitisme een constante vormt in hun leven. Naar gelang de jaren 20 en 30 nadert, wordt de onverdraagzaamheid bovendien intenser. Het is een verhaal dat na verloop van tijd weer in gedachten komt. Na het lezen gaf ik het boek 3.5*, maar dat heb ik langzaamaan verhoogd naar 4.5*. Het is indrukwekkend hoe slim en subtiel dit boek met de thematiek omgaat.

2666 van Roberto Bolaño is het andere lange boek dat ik indrukwekkend vind. Een verhaal over kunstenaarschap, de natuur van het kwaad, irrationalisme en de loop van de geschiedenis. Het boek behandelt deze thematiek in vijf verhalen die gevoelsmatig goed op elkaar aansluiten. Het is een hallucinante tocht door de onderkant van de samenleving. De lezer mag bovendien kleurrijke karakters verwachten. Het resultaat is een heftige, indringende leeservaring. Ik wil graag meer verhalen lezen die vergelijkbaar experimenteren met hun structuur; boeken met een associatieve samenhang i.p.v. een narratief gedreven (chronologische) opbouw.

Daarnaast was er dit jaar één schrijver die de ruggengraat van mijn leestochten vormde: Sandor Marai. Eind vorig jaar leerde ik deze Hongaar kennen door Az Igazi / Judit... és az Utóhang - Sándor Márai . Dit jaar las ik nog vier van zijn boeken. Hoe hij het verval van een cultuur beschrijft, wekt in ieder geval steeds een aangename weemoedigheid bij mij op. Ook focust hij op de grenzen in gevoelswerelden en weet hij welhaast Dostojevskiaans de diffuse driften van de mens te beschrijven. Föld, Föld!... - Sándor Márai heb ik nog thuis liggen. Ik kijk er al naar uit!

Tot slot flirte ik dit jaar met het oppakken van een nieuwe studie. Ik doel dan met name op het op eigen kracht uitdiepen van een onderwerp. Rond maart kocht ik een biologieboek waar ik mondjesmaat in heb getuurd,. Verder heb ik een boek over chaos theory gelezen en gegrasduind door de lectures van Richard Feynman Een work in progress zullen we maar zeggen.

Resumerend, dit waren de 10 indrukwekkendste boeken die ik dit jaar heb gelezen:

1. A Gyertyák Csonkig Égnek - Sándor Márai (1942)
2. 2666 - Roberto Bolaño (2004)
3. De Jacobsladder - Maarten 't Hart (1986)
4. Piknik na Obochine - Arkady Strugatski en Boris Strugatski (1972)
5. The Quiet American - Graham Greene (1955)
6. Das Parfum: Die Geschichte eines Mörders - Patrick Süskind (1985)
7. The Things They Carried - Tim O'Brien (1990)
8. A People's Tragedy: The Russian Revolution 1891-1924 - Orlando Figes (1996)
9. Vendégjáték Bolzanóban - Sándor Márai (1940)
10. Melnitz - Charles Lewinsky (2006)

Ik sluit af met de verwachtingen die ik heb voor leesjaar 2021. Eigenlijk wil ik grotendeels doorgaan op dezelfde voet: Naast een fulltime baan vind ik ongeveer 50 boeken per jaar een haalbaar streven. Een voornemen qua inhoud heb ik niet (Op twee boeken na dan) Verder heb ik nog een groteske leesvoorraad die ik wil doen slinken. Voor het overige is mijn moto voor 2021; we zien wel waar dit schip strandt.

Indrukwekkend hoeveel boeken er gelezen worden door jullie. Ik kom lang niet aan zulke aantallen. Ik lees best langzaam, ook heb ik vaak pas aan het eind van de dag tijd om (gefocust) te kunnen lezen waarna ik al vrij snel moe word. Daarnaast wissel ik het lezen van boeken vaak af met het lezen van comics. Eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel ik in een jaar lees, wel dat ik veel mooie boeken heb gelezen dit jaar. Het meest heb ik van ‘Wees Onzichtbaar’ van Murat Isik genoten.

Mijn voornemens voor het nieuwe jaar zijn het vaker lezen van Engelstalige boeken (betreft alleen boeken die van oorsprong in het Engels geschreven zijn). Nu lees ik bijna altijd de Nederlandse vertalingen. Het lukt mij niet goed om er goed ‘in’ te komen als ik in het Engels lees maar daar wil ik verandering in brengen. Hopelijk zal ik ook in Engelstalige boeken kunnen verdwijnen en mezelf mee laten slepen.

Verder wordt 2021 het jaar waarin ik het werk van John Fante wil lezen en Charles Bukowski ga herontdekken. Sinds ik lang geleden ‘Postkantoor’ en ‘Kind onder kannibalen’ las, was ik van plan om eens wat van zijn inspirator John Fante te lezen. Inmiddels lang geleden, verheug me erg op deze twee ‘onaangepaste’ figuren.

Een vreemd jaar, waar ik aan het begin het ene boek na het andere las, maar de laatste twee maanden bleef hangen in het vuistdikke en loodzware A Little Life. Toch nog zo'n 30 boeken gelezen, waaronder hier de toppers. Dit jaar geen vijven, maar alles tussen 3,5 en 4,5, met een enkele neerwaartse uitschieter naar 3 sterren.

1. Orlando Figes – The Whisperers, Private Life in Stalin's Russia (2007)
De jaren onder Hitler waren topzwaar maar relatief kort. De jaren onder Stalin waren gruwelijk en er leek geen einde aan te komen. Executies met miljoenen, verbanningen, armoe, honger, angst, doem en paranoia. Een tijd waarin mensen niet meer praatten maar fluisterden, bang als zij waren voor loslippige buren in de benauwde huurkazerne. Orlando Figes legde deze tijd briljant vast aan de hand van brieven, dagboekfragmenten en officiële documenten. Maar vooral haalde hij ze bij de mensen die het hadden meegemaakt en die het hem vertelden. Of waarschijnlijker nog, toefluisterden.

2. Ted Chiang - Stories of Your Life and Others (2002)
Zoals Black Mirror prikkelende gedachtes en ideeën vangt in spannende verhalen, zo doet Ted Chiang dit ook in deze prachtige verhalenbundel. Het titelverhaal kennen we al van de vermakelijke verfilming Arrival, maar ook de andere verhalen zijn de moeite waard. Over Kabbalistische raadsels, op aarde crashende engelen (met genoeg collateral damage voor drie romans), een toren van Babel die echt tot in de hemel reikt, en nog veel meer. Goed geschreven, goed bedacht, maar vooral smakelijke food for thought.

3. Emily St John Mandel – Station Eleven (2014)
Welk boek móet je gelezen hebben tijdens een pandemie? Juist, Station Eleven van het wonderlijke Canadese talent Emily St. John Mandel. We betreden een wereld waar 20 jaren daarvoor een pandemie heeft gewoed, waardoor er nog maar enkele mensen in leven bleven. We volgen een stoere meid, lid van The Traveling Symphony, een Shakespearegezelschap annex orkest dat langs de nederzettingen reist. Kunst moet, omdat overleven alleen niet volstaat. En terwijl wij onze heldin volgen op haar gevaarlijke weg, keren we regelmatig terug naar het verleden, naar het comfort en de weergaloze schoonheid van het dagelijks leven. Die we pas waarderen als we ze missen.

4. Yuval Noval Harari – 21 Lessons for the 21st Century (2018)
Harari gaat vrolijk verder waar zijn vorige boeken ophielden, met het beschrijven van mens en aarde en wetenschap en de dingen die we weten en de dingen die we niet weten. Algoritmes, economische dynamiek, kunstmatige intelligentie en vooral alle mankementen waardoor de mens zichzelf weleens overbodig zou kunnen maken. Meestal prikkelend, beetje controversieel maar altijd de moeite waard. Want origineel en intelligent is het allemaal wel.

5. Mario Vargas Llosa – Tiempos Recios (2019)
En zo gaat onze Peruviaanse held Vargas Llosa verder waar het Feest van de Bok (en eigenlijk ook Gesprek in de Kathedraal) ophielden. We beleven een revolutie in Guatemala, waar een idealistische hervormer in de jaren 50 met de hulp van de CIA aan de kant wordt gezet ten faveure van een typische bananenrepubliekdictator. De oneven hoofdstukken meanderen in tijd en plaats, van ver voor de revolutie tot erna. De even hoofdstukken beschrijven een aanslag, lineair verteld in korte hoofdstukjes. Om het feest compleet te maken schuift ook de verschrikkelijke Trujillo weer aan, alsof onze nieuwe dictator niet erg genoeg is. Heerlijk boek dus, jammer alleen dat Vargas Llosa hem al twee keer eerder heeft geschreven.

6. Charles C. Mann - 1493 Uncovering the New World Columbus Created (2011)
Na de fantastische voorganger 1491 over de pre-Colombiaanse tijd in de Amerika’s, mocht ik deze natuurlijk niet overslaan. Over bacteriën, tropische ziekten, de begindagen van de slavernij, een onverwacht uitstapje naar China en nog veel meer. Hoewel het boek niet echt aan anekdoten doet, blijkt Mann hier eens te meer een heerlijke verhalenverteller. Voor zover ik kan beoordelen ook nog eens goed gedocumenteerd en prima opgebouwd. Wie 1491 las, kan deze niet laten liggen.

7. Andrzej Sapkowski - Miecz Przeznaczenia (1993)
Om nog maar eens het belang te bewijzen van het kwartaalboek! Een paar jaar geleden had het eerste fantasyboek over Witcher Geralt van Rivia nog de eer om het tot kwartaalboek te schoppen. Inmiddels alweer aangeland bij het derde boek, de eerste echte roman van deze reeks. Het tweede deel (net iets beter dan het derde) heet Zwaard der Voorzienigheid en vergast ons weer op de elementen die we ook al kenden uit zijn eerste bundel. Spannende verhalen, soms gewelddadig, soms grappig, soms geleend uit een ander genre, soms met wat lichte erotica. Altijd genietbaar.

8. Jonathan Coe – Middle England (2018)
Het derde deel uit de Trotter-trilogie blijkt iets minder dan het eerste deel (The Rotters’ Club) maar een stuk beter dan deel 2 (The Closed Circle). Over het Engeland rond 2010, waar je al het chagrijn kunt proeven dat uiteindelijk gaat leiden tot de Brexit. We zien al onze oude vrienden weer terug die, uiteraard, nog steeds dezelfde leeftijd hebben als ik zelf. Misschien is deze melancholieke én actuele roman dan ook wel het meest geschikt voor mijn gewaardeerde generatiegenoten. Net als die vorige twee delen.

9. Harlan Coben – The Woods (2007)
Mijn zoveelste Harlan Coben, zijn zoveelste 4 sterrenboek. Harlan Coben lezen is vergelijkbaar met een potje mindfull zijn. Je beleeft het mee, je zit er volledig in, je rilt en je trilt en je bijt op je nagels en wanneer je dan klaar bent met het boek heb je geen idee meer waar het over ging wie het heeft gedaan en vooral waarom. Het enige dat je bijblijft is het rillen en trillen. Na enig mindfull gepieker goed voor 4 sterren.

10. Tim Shipman – Fall Out (2017)
De Engelse journalist Tim Shipman is een bekend figuur in Engelse politieke kringen en dat maakt hem ook bijzonder geschikt voor deze politieke non-fictie. Hij vertelt over de korte periode dat Teresa May het voor het zeggen had (rond 2017), waardoor dit vreemd genoeg een boek is in het genre van opkomst en ondergang. Die ondergang was allemaal niet May’s schuld, maar die van haar afschuwelijke adjudanten Fiona Hill en Nick Timothy. Shipman verzint het niet zelf, maar als ingewijde hoort hij het van degene die het van dichtbij hebben meegemaakt. En die het hem eerder toebrulden dan influisterden. Want Engeland in 2017 is goddank geen Rusland ten tijde van Stalin.

Wat een klotejaar. Ondanks een paar uitschieters (Niels Holgerssons Wonderbare Reis - Selma Lagerlöf, Maja de Bij - Waldemar Bonsels, The Five - Hallie Rubenhold, A Book of Dreams - Peter Reich, Great Expectations - Charles Dickens) slechts 21 boeken!

Maar 2021 wordt een topjaar, ik voel het aan m'n water.
Er ligt in ieder geval al wat moois op mij te wachten: een lesbische non, een geheimzinnige butler, een transseksuele lijkschouwer, onder andere..
Dat belooft wat hoor. Laat dat nieuwe jaar maar komen!

Een dezer dagen lees ik de laatste pagina's van het laatste en 33e boek waaraan ik in 2020 ben toegekomen. Niet slecht en hetzelfde aantal als in 2018. Vorig jaar las ik wat minder, maar dit jaar heb ik voor mijn gevoel best veel gelezen. (Onbedoeld ga je vergelijken met anderen en dan blijkt dat sommige veellezers hier een haast onmogelijk te evenaren aantal boeken heeft gelezen. Jaloers maken jullie me zeker maar soortgelijke hoeveelheden nastreven zou in mijn geval het leesplezier niet ten goede komen ben ik bang.) Als ik naar mijn stemmen van dit jaar kijk, kan ik zeggen dat ik de meeste boeken met veel plezier gelezen heb en dat velen ervan me uitermate goed zijn bevallen. Mijn top 10 bestaat uitsluitend uit boeken waarvoor ik minstens 4 sterren gaf:

01. Centennial - James A. Michener (1974) - 4,5*
02. Nine Years with the Indians - Herman Lehmann (1927) - 4,5*
03. Hersenschimmen - J. Bernlef (1984) - 4,5*
04. Mere Christianity - C.S. Lewis (1952) - 4,0*
05. A Farewell to Arms - Ernest Hemingway (1929) - 4,0*
06. The Pastures of Heaven - John Steinbeck (1932) - 4,0*
07. Nineteen Eighty-Four - George Orwell (1949) - 4,0*
08. One Flew over the Cuckoo's Nest - Ken Kesey (1962) - 4,0*
09. The Solace of Open Spaces - Gretel Ehrlich (1985) - 4,0*
10. Those Who Wish Me Dead - Michael Koryta (2014) - 4,0*

En dan heb ik zo veel goede (of in ieder geval bekende) boeken nog niet gelezen.

Wat me, naast het lezen zelf, ook goed is bevallen zijn de korte nabeschouwinkjes die ik de laatste tijd achterlaat hier op BoekMeter. Bij de meeste van de hierboven genoemde boeken staat wel zo'n stukje. Leuk als anderen dat kunnen waarderen maar blijkbaar is de site daarin ook bruikbaar en handig als (openbaar) notitieschriftje. Een goede manier om mijn slechte geheugen waar nodig wat te helpen, bijvoorbeeld bij het samenstellen van de opsomming hierboven. De korte schrijfseltjes hebben er bovendien toe geleid dat ik de boeken die ik las hier aan de site heb toegevoegd als ze er nog niet op stonden.

Heel af en toe lees ik een passage uit het plechtige Battle Cry of Freedom: The Civil War Era - James M. McPherson (1988). Daarvan resteren nu nog minder dan 300 pagina's en deze hoop ik volgend jaar te lezen. Verder blijken echte doelen niet nodig om mezelf aan het lezen te houden dus blijf ik gewoon open staan voor zo'n beetje alles wat op mijn pad komt. Nou, vooruit, laat ik één specifiek doel stellen voor volgend jaar: het lezen van een Russische klassieker. Misdaad en Straf waarschijnlijk (die staat al in de kast).

- Mijn jaar in boeken op Goodreads.com: Luuk’s Year in Books - goodreads.com

Mijn voornemen meer poëzie te lezen is op een heel andere manier uitgekomen dan gedacht. Geen bundel opengeslagen, maar met dank aan Book of Rhymes van Adam Bradley ben ik de dichtkunst van hip hop gaan ontdekken. Heel verfrissend in zo'n nieuwe vorm met eigen idioom te duiken, als je de traditionele literaire vormen nu wel zo'n beetje denkt te kennen. Mijn tweede voornemen was meer te herlezen, en dat is goed uitgepakt. La Peste steeg aanzienlijk in waardering, Lolita spiegelde me voor hoe ikzelf verander en er was de gelukkige constatering dat De Goddelijke Komedie onbedreigd op 1 blijft staan.

In nieuwe titels (22) heb ik iets minder gelezen dan vorig jaar. Ik vermoed wel dat ik meer leesuren heb gemaakt. Meer dikke romans dan gewoonlijk, deels omdat de behoefte aan escapisme, het toeven in een alternatieve realiteit echt wel wat groter was dit jaar.

1. La jalousie - Alain Robbe-Grillet (1957)
2. Of Human Bondage - William S. Maugham (1915)
3. Native Son - Richard Wright (1940)
4. Is dit een mens? - Primo Levi (1947)
5. Cakes and Ale - William S. Maugham (1930)
6. Droomnovelle - Arthur Schnitzler (1926)
7. De man zonder eigenschappen - Robert Musil (1943)
8. La Princesse de Clèves - Madame de Lafayette (1678)
9. De avond is ongemak - Marieke Lucas Rijneveld (2018)
10. Le vice-consul - Marguerite Duras (1966)

Concrete voornemens voor 2021 heb ik nog niet.

Raskolnikov schreef:
Is dit een mens? - Primo Levi (1947)

Nu ga ik alsnog twijfelen of ik deze nog op mijn lijstje wil toevoegen. Ik denk dat hij er toch net af valt, al is het een boek dat iedereen gelezen zou moeten hebben.

En ga ik hier bekennen hoeveel boeken ik heb gelezen? Het zijn er in elk geval belachelijk veel.

Mijn lijstje van beste boeken komt op de laatste dag van het jaar, volgens traditie.

2020 was voor mij een mooi leesjaar. Ik zie dat ik dit jaar op 12 boeken mijn stem heb uitgebracht. Een boek per maand, voor veel users hier een lachertje, voor mij een prima score. (Ik doe over het algemeen vrij lang over een boek, omdat ik er vaak maar weinig tijd voor kan vrijmaken). Zeker als je bedenkt dat ik een aantal herlezingen heb gedaan en de nodige non-fictie heb gelezen (waar ik niet op stem).

In januari ben ik na lange tijd weer lid geworden van de plaatselijke bibliotheek. Ik had vroeger een lidmaatschap, maar vanwege diverse verhuizingen tussen verschillende woonplaatsen stond ik al een aantal jaar niet meer ergens ingeschreven. Nu dus weer wel, en ik moet zeggen: ik heb het gemist! Vooral omdat ik nu weer toegang heb tot de enorme hoeveelheid boeken die ik wel wil lezen, maar niet per se wil kopen of in de kast wil hebben.

Een van mijn voornemens voor dit jaar was om meer Nederlandse literatuur te gaan lezen. Dat is redelijk gelukt met werken van o.a. W.F. Hermans, Remco Campert, Hella Haasse en Maarten ’t Hart. Hier wil ik volgend jaar zeker mee doorgaan, er zijn nog veel aantal hiaten qua Nederlandse literaire klassiekers die ik graag wil opvullen.

Ook ben ik dit jaar begonnen met herlezen van boeken die ik al kende, iets waar ik eind vorig jaar mee begonnen ben en wat ik tot dan toe eigenlijk nooit deed. Afgelopen jaar heb ik o.a. persoonlijke favorieten De Opwindvogelkronieken, De Naam van de Roos en The Crying of Lot 49 opnieuw gelezen, en dit beviel me allemaal nog net zo goed, of zelfs beter, als toen ik ze de eerste keer las. Bij sommige van deze boeken was het al 12 jaar geleden dat ik ze voor het laatst las, dus er was ook veel weggezakt qua plot en thematiek. Zoals het cliché gaat is het boek in de tussentijd niet veranderd maar jijzelf wel, en het is mooi om te zien hoeveel meer je uit een boek haalt na zoveel tijd, wat voor verbanden je ziet die je eerst niet zag, onderwerpen waar je intussen meer kennis van hebt, etc. Komend jaar ga ik zeker meer boeken herlezen. Ik speel zelfs met het idee om een close reading te gaan doen van mijn persoonlijke favoriet Gravity’s Rainbow, maar aangezien dit dan echt een projectje zou moeten worden is het nog even zien of ik daaraan toekom.

Een tegenvaller was er ook in het herlezen van De ondragelijke lichtheid van het bestaan. In 2009 voor het eerst gelezen en destijds beloond met een 4,5 en top 10-notering, maar bij herlezing kwam ik er maar niet in, het plot bleek flinterdun, en de in mijn herinnering zo scherpe observaties van Kundera bleken vaak toch wel flauw en vergezocht. Kortom, het boek moet gaan oppassen voor degradatie en devaluering. Maar ondanks de ‘negatieve’ (her)leeservaring was het ook hier interessant om te zien hoe je een boek totaal anders kunt beleven na zoveel tijd.
Qua nieuw te lezen boeken staat in ieder geval Thomas Mann op de lijst met Buddenbrooks (ben ik al in begonnen, maar dat gaat zeker pas 2021 worden voor ik het uit heb) en De Toverberg, en ook Vineland van Thomas Pynchon zal hopelijk binnenkort zijn opwachting maken.

Een ander goed voornemen voor het nieuwe jaar is om actiever te worden op Boekmeter. Ik gebruik deze site al jaren als persoonlijk (stemmen)archief en voor het ophalen van tips, maar ben maar ben maar sporadisch echt actief qua schrijven van recensies of me mengen in forumtopics. Daar wil ik het komende jaar dus zelf een groter aandeel in leveren, want ik geniet altijd erg van wat anderen hier allemaal schrijven. Daarom ook een mooi moment om iedereen te bedanken die de afgelopen jaren hier actief is geweest en hier posts en recensies heeft achtergelaten. Ik wens iedereen het beste voor het komende jaar en hoop jullie nog veel te gaan tegenkomen op Boekmeter

Het corona jaar heeft niet echt een effect gehad op mijn leeswerk. Ik lees graag voor het slapen gaan, maar ook zo af en toe tijdens een avond waarbij de televisie uit blijft. Dat laatste is sinds wij als laatste der Mohicanen Netflix (Suits!) hebben ontdekt ietsje minder frequent, maar afijn dat komt wel weer goed als het nieuwtje eraf is.

Dit jaar las ik liefst 40 boeken, voor mij een heel behoorlijk aantal. Daar zaten ook best wat dikke pillen bij, naast enkele dunnere boekenweek geschenken. Een tijd lang had ik het gevoel dat 2020 voor mij persoonlijk een wat mager leesjaar was. Maar als ik het lijstje doorloop, zaten er zeker weer voltreffers tussen. Wellicht kwam dat gevoel vanuit een serie boeken waarvan ik iets meer had verwacht; Lolita, Slachthuis vijf, een man die Ove heet, het meisje in de trein. Ik werd er niet laaiend enthousiast van tijdens het lezen. Kwestie van te hoge verwachtingen, want slecht waren ze nou ook weer niet.

Genoeg over tegenvallers, dit jaar bracht me veel goeds. Laten we daar op focussen. Op aanraden van Lalage las ik dit jaar boeken van enkele vrouwelijke schrijfsters en dat pakte geweldig uit. Griet op de Beeck en Jeanette Walls schreven boeken die in mijn top 10 van dit jaar terug zullen komen, erg van genoten. Daarnaast uiteraard het voor mij altijd weer terugkerende thema; de 2e wereldoorlog. Ook dit jaar las ik weer indrukwekkende getuigenissen van een periode die we niet mogen vergeten. Tenslotte kwamen good old Stephen King en John Grisham weer langs, en las ik de Nederlandse literatuur van o.a. Jan Wolkers, Boudewijn Büch, Murat Isik, Ronald Giphart en Martin Bril. En had ik een legende als Cormack McCarthey al genoemd? En wat te denken van het fenomenale "De ontembare" van Guillermo Arriaga! Zo resumerend dus helemaal geen gek leesjaar....

Top boeken leesjaar 2020:

- The Bazaar of Bad Dreams - Stephen King (2015) - BoekMeter.nl
- The Brethren - John Grisham (2000) - BoekMeter.nl
- The Glass Castle - Jeannette Walls (2005) - BoekMeter.nl
- De Kleine Blonde Dood - Boudewijn Büch (1985) - BoekMeter.nl
- De Laatste Getuige: De Man Die Drie Concentratiekampen en een Grote Scheepsramp Overleefde - Frank Krake (2018) - BoekMeter.nl
- No Country for Old Men - Cormac McCarthy (2005) - BoekMeter.nl
- Om Nooit te Vergeten - Thomas Olde Heuvelt (2017) - BoekMeter.nl
- Rose Madder - Stephen King (1995) - BoekMeter.nl
- El Salvaje - Guillermo Arriaga (2016) - BoekMeter.nl
- Se Questo È un Uomo - Primo Levi (1947) - BoekMeter.nl
- Vele Hemels boven de Zevende - Griet Op de Beeck (2013) - BoekMeter.nl
- Wees Onzichtbaar - Murat Isik (2017) - BoekMeter.nl
- Zomerhitte - Jan Wolkers (2005) - BoekMeter.nl

Jason82 schreef:
Op aanraden van Lalage las ik dit jaar boeken van enkele vrouwelijke schrijfsters en dat pakte geweldig uit. Griet op de Beeck en Jeanette Walls schreven boeken die in mijn top 10 van dit jaar terug zullen komen, erg van genoten.

Mooi!

Sammael schreef:
Een tegenvaller was er ook in het herlezen van De ondragelijke lichtheid van het bestaan.

Ik dacht dat het in dit topic wellicht niet vreemder zou worden dan de gebruiker die Jonathan Coe in z'n toplijst plaatst, maar je bewijst hier dat ik er helemaal naast zat!

Haha, het verbaasde mij zelf ook eerlijk gezegd Ik had er goede herinneringen aan en had echt zin om het weer te lezen, jammer genoeg viel dat dus nogal in het water...Ik laat het nu even bezinken maar de bedoeling is om het in de toekomst nog een herkansing te geven, zoveel krediet heeft het nog wel.

Ah, het leukste topic van het jaar is weer terug. Leuk om dit allemaal weer te lezen.

Voor mij zoals gezegd een wat minder leesjaar. Maar met ruim veertig boeken toch nog heel behoorlijk, had ik niet gedacht met de leesdroogte in de zomer en het najaar. Voornemens waren om in de voor mij nog onontgonnen oeuvres van van Bordewijk, Vestdijk, Claus en Boon te duiken. Ik ben enkel in die van Vestdijk (drie titels) en Bordewijk (één titel) begonnen. Daarmee heb ik dus meteen een doel voor 2021. Een ander voornemen was om te beginnen in Het bureau van Voskuil. De 'proloog' (noem iets van 1200 pagina's maar een proloog!) is me maar matig bevallen, dus het hoofdwerk heb ik voor mij uitgeschoven.

Een voornemen waarin ik wel geslaagd ben is om langzamerhand wat meer werk uit Frankrijk (je moet ergens beginnen) te lezen. Met een ruime handvol titels, waarvan twee in deze top 10, kan ik die voorlopig afvinken. Maar het blijft een voornemen voor komend jaar.

Een leesproject starten was afgelopen jaar nooit de intentie. Achteraf kan ik echter zeggen dat de Ilias van Homeros toch in die categorie geschaard kan worden. De vertaling van Imme Dros is, voor zover ik dat met een HAVO-diplma in kan schatten, echt fenomenaal, maar de overvloed aan herhaling en het feit dat het niet echt een leesboek is, maakte het tot een zware bevalling. Een leesproject voor volgend jaar? Vooruit dan maar, zo'n lekkere dikke, klassieke Franse roman van Victor Hugo of Alexandre Dumas ofzo.

Dan nog even een shout out naar het kwartaalboek. Met een gemiddelde score van vier sterren en twee van de vier boeken in deze top 10 zijn dat echt voltreffers gebleken! En bovendien boeken die ik anders niet zo snel gelezen zou hebben.

Hieronder mijn top 10, met erg veel Nederlands werk wederom, ik blijf me er maar mee vermaken. Wel een verrassende eerste plek, die zag ik voor het open slaan niet aankomen. Ik mag wel stellen dat Koch me uit de leesdip getrokken heeft en daar wordt hij voor beloond!

1: Koch - Zomerhuis met zwembad (5*)
2: Wolkers - Turks fruit (5*)
3: Camus - De pest (5*)
4: Smith - Doggerland (4*)
5: Bordewijk - Karakter (4*)
6: 't Hart - Dienstreizen van een thuisblijver (4*)
7: Krabbé - De renner (4*)
8: Van Aken - Het fluwelen labyrinth (4*)
9: Chabot - Mijn vaders hand (4*)
10: Houellebecq - Elementaire deeltjes (4*)

Sammael schreef:
Ik laat het nu even bezinken maar de bedoeling is om het in de toekomst nog een herkansing te geven, zoveel krediet heeft het nog wel.

Zou ik zeker doen, maar je kan ook wat anders van Kundera proberen (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Bijvoorbeeld De grap of Het boek van de lach en de vergetelheid. Tis een schitterend oeuvre.

Ted Kerkjes (moderator)
Het was een raar jaar, waarin alles net even iets anders ging dan anders.
In 2020 heb ik vrij weinig gelezen: vooral het lezen van romans vergde op één of andere manier erg veel van mijn concentratieboog, waardoor ik er niet echt van kon genieten. Ik vermoed dat het te maken heeft met mijn suffe quarantainebrein. In ieder geval ben ik in behoorlijk wat boeken gestrand, zoals De vuurtoren van Virginia Woolf. Ik merkte dan dat ik niet de aandacht en concentratie op kon brengen om er echt van te genieten, en dan is lezen gewoon zonde. Dus die boeken hoop ik nog eens open te slaan in betere tijden.

Oké, harde cijfers: uiteindelijk heb ik 42 boeken gelezen. Dat lijkt op zich een respectabel aantal, maar die boeken hadden in totaal 6080 pagina’s, dat is gemiddeld 145 pagina’s per boek. Mijn stemgemiddelde van dit jaar is 2,91. (Dat is een beetje magertjes, maar ik denk dat dat vooral komt door het boekenweekgeschenk, enkele kinderpoëziebundels van Annie Schmidt waar ik niet zo kapot van was en Het oneindige verhaal van Michael Ende. Ik heb in ieder geval gelukkig meer moois gelezen dan dat gemiddelde doet vermoeden ) Ik las dit jaar werk van 22 vrouwen en 24 mannen. (Sommige boeken hadden meerdere auteurs.)

Een nieuwe ontdekking voor mij is het herlezen van boeken. Na Het oneindige verhaal had ik zo’n moment waarop ik mij afvroeg of ik lezen überhaupt wel leuk vond, wat erg ironisch is, want dat boek beoogt precies het tegenovergestelde. Toen ben ik De trimbaan gaan herlezen en dat werk drong dat idee gelukkig uit mijn hoofd. (Voor een uitgebreider verslag van dit catharsische leesavontuur, zie hier.) In ieder geval kan ik iedereen aanraden om in een leesdip oude favorieten te herlezen.

Omdat mijn suffe quarantainebrein weinig romans aankon, heb ik dit jaar ook wat meer non-fictie-achtige boeken gelezen. Eerst probeerde ik een biografie, maar hoewel het op zich fijn wegleest, is het totaal niet mijn ding. (Voorlopig sluit ik mij aan bij eRCees inmiddels legendarische woorden over dit genre.) Non-fictie die me wél aanspreekt, zijn boeken van schrijvers die schrijven over schrijven. Hierover later meer.

Hieronder staan, in willekeurige volgorde, mijn favoriete boeken van dit jaar - herlezingen uitgezonderd. Ik heb de boeken zo kort mogelijk toegelicht, om te compenseren dat ik dit jaar bijna alleen heb gemopperd in het ongenoegenkabinet.

Finishing the hat en Look, I made a hat van Stephen Sondheim
Dit jaar ben ik nogal idolaat geworden van Stephen Sondheim, de Amerikaanse tekstdichter en componist. Ik kan echt uren doorratelen over deze held, dus ik zal mijn best doen om het kort te houden. (Als je dit leest, heb ik al drie ellenlange lappen tekst gedeletet.)
In deze twee schitterende boeken vertelt Sondheim uitvoerig over het schrijven van liedjes. (Het gaat hier nadrukkelijk om theaterliedjes.) Het is lang niet altijd even interessant om kunstenaars te horen vertellen over hun maakproces: popmuzikanten komen bijvoorbeeld vaak niet verder dan een ietwat zweverig verhaal, waardoor het heel particulier blijft. Sondheim daarentegen beschouwt zijn werk als een ambacht en hij kan echt fantastisch vertellen over alle keuzes die hij maakt. Hij vertelt over rijm, over de combinatie tussen tekst en muziek, over taalregisters voor verschillende personages, et cetera. En en passant vertelt hij ook nog een hele hoop over hoe voorstellingen tot stand komen, over samenwerken met acteurs, regisseurs en arrangeurs, over kunstkritiek, maar ook over het medium theater en hoe dat verschilt van andere media, zoals film. (Zo legt hij ook uit waarom filmadaptaties van musicals bijna nooit uit de verf komen.) Sondheim analyseert zijn eigen werk op fantastische wijze en hij hanteert hierbij ook echt analyseconcepten. Nou ja, lang verhaal kort: Sondheim is een vakidioot en ik vond de boeken echt heerlijk om te lezen. De liedteksten zijn (vaak) bijzonder goed en Sondheims uitvoerige commentaar vond ik een feest om te lezen. (Ook zijn kritiek op zijn eigen werk.) Voor de geïnteresseerden biedt dit filmpje een aardige indruk van Sondheims benadering: Sondheim teaches 'My friends'.
Oké, nu stop ik. Misschien schrijf ik bij de boeken zelf nog een uitvoeriger fanboy-verslag.

Normal people van Sally Rooney
Eén van de weinige romans die ik dit jaar (uit)las. Rooney beschrijft vooral fantastisch bepaalde aspecten in de sociale omgang. Ik vond het hele gedoe van de hoofdpersonages, die ongeveer even oud zijn en in dezelfde fase in hun leven zitten als ik, erg herkenbaar. Rooneys is een goede observatrice: ze kan echt bijzonder goed gevoelens en gedachtegangen beschrijven. En de dialogen voelen levensecht aan, maar toch ook kunstig. Echt bijzonder knap!

Lieveling, boterbloem van Margriet Heymans
Over dit boek heb ik al een stukje geschreven (klik!), dus ik kan hier vrij kort over zijn. De combinatie van tekst en beeld maakt het een heel bijzondere, rijke ervaring.

Fleabag: The scriptures van Phoebe Waller-Bridge
Dit boek bevat het volledige script van de schitterende serie Fleabag. Eigenlijk valt dit onder fictie, maar ergens is het ook non-fictie, want het boek biedt in zekere zin een kijkje in het maakproces van een serie. Het script is ook heel scripterig afgedrukt, in typewriter font, met regieaanwijzingen en de ‘beats’ aangegeven. Eigenlijk zie je met het script een onaf product, en dat vond ik heel interessant om te zien. En het helpt natuurlijk dat Fleabag eigenlijk gewoon de beste serie is die ik heb gezien. Achterin het boek vertelt Phoebe Waller-Bridge het één en het ander over het maakproces, maar dat had veel uitgebreider gemogen van mij. Hopelijk schrijft Waller-Bridge ooit nog een dik boek over het schrijven van scripts als ze de leeftijd van Stephen Sondheim heeft bereikt

Poetica van Aristoteles
Tijdens het lezen wist ik niet zo goed wat ik van het boek vond. De poetica van Aristoteles zijn welbeschouwd erg slecht uitgewerkt, wat vooral komt doordat het slechts aantekeningen zijn van Aristoteles' colleges, en geen volledig uitgewerkte gedachten. Hierdoor is het bijvoorbeeld nog altijd redelijk speculatief wat Aristoteles precies voor ogen had bij een ‘katharsis’. Verder onderbouwt Aristoteles zelden zijn uitspraken, waardoor ik regelmatig dacht: “ja oké, dat is jouw mening”. Maar toch vond ik het allemaal interessant om te lezen, al is het maar om te lezen hoe men destijds naar kunst keek. (Ik wil daarom ook nog eens een keer De kikkers van Aristophanes lezen: dat is een metafictionele komedie, waarin ook heel veel kunstkritiek zit.) Overigens moet ik ook nog Piet Gerbrandy en Casper de Jonge noemen die een fantastische inleiding schreven bij de uitgave van de Historische Uitgeverij. (Dat is sowieso een erg mooie uitgave, met aantekeningen en een glossarium en zo.)

Voor het komende jaar hoop ik dat ik meer lees, en dan vooral ook meer romans. En dan hoop ik ook meer stukjes op de site te schrijven - ook in het mooie topic Essentiële boeken voor je lezend bestaan.
Dan wil ik hier ook nog even iedereen bedanken voor weer een mooi BoekMeter-jaar. Ik heb met veel plezier alle berichten gelezen. Dank daarvoor!

eRCee schreef:

Zou ik zeker doen, maar je kan ook wat anders van Kundera proberen (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Bijvoorbeeld De grap of Het boek van de lach en de vergetelheid. Tis een schitterend oeuvre.

Dit kan nog wel mee met de goede voornemens voor 2021, bedankt voor de tip!

Zo, de jaarlijkse bijdrage.

Ikzelf, een goede 367 dagen terug, schreef:
Ik zie wel, per 2 januari wordt mijn treintijd enkele reis 23 minuten in plaats van 40, dus dat is ook minder leestijd. En vooral in de trein lees ik makkelijk. Bureau deel 6 zal snel uit zijn, en pak deel 7 erachteraan. Daarnaast ook verder met de Napolitaanse Romans en kijken wat er voor Russisch is. Op non-fictie niveau dat boek over Unilever/Paul Polman en allicht Homo Deus van Harari. Ook Misdaad en Straf herlezen. En mischien net als met Houellebecq dit jaar een schrijver ontdekken, dus als iemand suggesties heeft? Ik hik al tijden ertegen om Marías eens op te pakken.

Enfin, de reistijd werd medio maart (ergens net na de boekenweek geloof ik) ineens 0 minuten. Daarna nog 4 keer naar kantoor geweest zoiets maar steeds met de auto. Dus de leestijd moest ergens anders vandaan komen. En ondertussen kwam er een Floor in m’n leven en druk geweest met verhuizen de laatste weken. Ik had 694 stemmen, nu 781. Kortom, 87 stemmen geplaatst. Enkele kortverhalen van Tsjechov, maar genoeg dikkere boeken van meer dan 200 pagina's. Daar ben ik best, gezien dit jaar, zeer tevreden mee.

Het Bureau is inmiddels helemaal uit, ook een boek uit de Napolitaanse Romans gelezen en dat boek over Polman. Sowieso weer veel non-fictie. En geen Marías, dat kon ik eRCee niet aandoen. Wel begonnen aan Camus, maar ik heb De Pest nog steeds op de stapel liggen. Binnenkort die maar eens oppakken dan.

Negen boeken met 4,0*, dus ik maak er maar een top 9 van dit jaar.. Het beste boek van afgelopen jaar was non-fictie, maar voelde wel literair aan. Net als het Boekenweekgeschenk, tot nu toe de beste die ik ooit heb gelezen.

Top 9
1. 'Cherī' Inguramu Nihon no Sakura o Sukutta Igirisuhito - Naoko Abe (2016)
2. L'Étranger - Albert Camus (1942)
3. Storia del Nuovo Cognome - Elena Ferrante (2012)
4. Kokkyō no Minami, Taiyō no Nishi - Haruki Murakami (1992)
5. Het Bureau 6: Afgang - J.J. Voskuil (2000)
6. Kami no Kodomotachi wa Mina Odoru - Haruki Murakami (2000)
7. Kapitanskaja Dotsjka - Alexander Poesjkin (1836)
8. Leon & Juliette - Annejet van der Zijl (2020)
9. Povesti Pokojnogo Ivana Petrovitsja Belkina - Alexander Poesjkin (1831)

Vooruitblik
Meer literatuur, echte romans waarin ik kan verdwalen. Dit jaar had ik 9 goede boeken gelezen, toch hoop ik komend jaar weer eens echt mooie boeken te kunnen lezen. Dus 4,5* en hoger. Ik heb wel een en ander liggen waar ik hoopvol over ben. Camus bijvoorbeeld, maar ook meerdere van Murakami, zo’n Noors ding van +1100 pagina’s. Maar ook net een rits gratis boeken via het werk besteld, die vooral met mijn vakgebied te maken hebben. Ook dat soort non-fictie zal ik blijven lezen.

mjk87 schreef:
En ondertussen kwam er een Floor in m’n leven [...]

Ik weet niet of Boekmeter nog officieel om een zegen wordt gevraagd over deze relatie, maar vertel ons op z'n minst of ze van boeken houdt.

eRCee schreef:
(quote)

Ik weet niet of Boekmeter nog officieel om een zegen wordt gevraagd over deze relatie, maar vertel ons op z'n minst of ze van boeken houdt.

Haha, nou ze is feminist en stemt behoorlijk links, dus dat zal wel los lopen hier. Ze leest wel, maar wel heel andere smaak dan ik. Boekjes van Rutger Bregman zijn van haar overigens.

Haar moeder heeft voor kerst dit jaar een kleine bloemlezing aan Russische literatuur onder de kerstboom gevonden

Ted Kerkjes (moderator)
mjk87 schreef:
Haha, nou ze is feminist en stemt behoorlijk links
De zegen van deze moderator heb je.

Ik was van plan om tegen deze verbintenis te stemmen, maar je legt hier een paar zeer overtuigende zaken op tafel kameraad mjk87.

Corona had een verlammende invloed op mijn leesgedrag. Ik kwam niet veel verder dan de bezorglijst van de supermarkt.
De tips van eRCee en ...stilte... betekenden dat de kwaliteit van wat ik nog wel aan boeken las verzekerd was (en ik heb nog een paar van die aanraders over voor volgend jaar).

Het is moeilijk om al dat moois te vergelijken dus de volgorde is nogal willekeurig:

Doggerland - Ben Smith (2019) , Doggerland
La Lucina - Antonio Moresco (2013) , Het Lichtje in de Verte
La Peste - Albert Camus (1947) , De Pest
Los Caballitos del Diablo - Tomás González (2003) , Duivelspaardjes
The Long Dry - Cynan Jones (2006) , De Lange Droogte
Primero Estaba el Mar - Tomás González (1983) , Eerst Was Er de Zee
3 Tales - Cynan Jones (2018) , 3 Sprookjes

Ast
Bij dezen mijn overzicht van het jaar 2020. Ik heb dit jaar 120 boeken gelezen. December was de beste leesmaand met 18 boeken en in maart heb ik maar twee boeken gelezen. 2020 was het jaar waarin ik me waagde aan Stephen King en waarin ik de zeven zussen serie ontdekte.

De volgende boeken heb ik 4,5 ster gegeven en zijn dus mijn hoogt gewaardeerde boeken van 2020.
Simon Becket – Watergraf
Stephen King – de Beproeving

Verder heb ik geen leesvoornemens voor 2021, maar lezen we gewoon lekker verder!

Het leesjaar zit erop. Gezien de lockdowns en het vanuit thuis werken, had ik verwacht meer boeken dan vorig jaar te hebben gelezen. Tot mijn verbazing las ik in 2020 echter 15 boeken minder ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2019 schreef ik nog dat ik in 2020 graag Infinite Jest zou willen lezen. Die staat in de kast, maar het is er niet van gekomen. Wellicht volgend jaar.

Ik heb weer met veel liefde en plezier gelezen, en natuurlijk de nodige uren op BoekMeter vertoefd.

Stats:

82 boeken gelezen dit jaar. 

Gemiddelde beoordeling: 3,42
Gemiddelde jaar van publicatie: 1991 
Gemiddeld aantal bladzijdes: 261

Oudste boek: 1818
Nieuwste boek: 2020

Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1810's - 1880's: 1
1890's: 2
1900's: 1
1920's: 2
1930's: 3
1940's: 1
1950's: 4
1960's: 5
1970's: 5
1980's: 3
1990's: 5
2000's: 10
2010's: 33
2020's: 7

Meest gelezen jaar:
1. 2020 7x
2. 2018, 2019 6x
3. 2014 5x

Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen?
1. Nederland (24)
2. Verenigde Staten (23)
3. Engeland (11)

Leesjaar per maand:

Januari
De Dode Opdrachtgever - Bauke Andriesse (2006) 2*
American Buffalo - David Mamet (1976) 4*
The Devils of D-Day - Graham Masterton (1978) 4*
Raymond van Barneveld: Game Over - Jasper Boks (2019) 3*
Untouched by Human Hands - Robert Sheckley (1954) 4*
Darkroom - Belinda Aebi (2013) 2*
Primero Estaba el Mar - Tomás González (1983) 4*
Hello America - J.G. Ballard (1981) 3*

Februari
Aswoensdag - Hanneke Hendrix (2018) 3,5*
Dump - Charles den Tex (1995) 3,5*
Where Are the Children? - Mary Higgins Clark (1975) 4*
Notes of a Dirty Old Man - Charles Bukowski (1969) 3*
The Foundation - Colin Andrews (1993) 4*

Maart
Zijn We Slim Genoeg om te Weten Hoe Slim Dieren Zijn? - Frans de Waal (2016) 3*
Recursion - Blake Crouch (2019) 4,5*
Leon & Juliette - Annejet van der Zijl (2020) 3*
Les Cent-Vingt Journées de Sodome - Marquis de Sade (1904) 3*
The Pedant in the Kitchen - Julian Barnes (2003) 3,5*
Eyeshot - Taylor Adams (2014) 4,5*
Where the Crawdad Sings - Delia Owens (2018) 4,5*

April
Janis: Her Life and Music - Holly George-Warren (2019) 4*
La Peste - Albert Camus (1947) 3*
Verdwenen Tijd - Thomas Verbogt (2009) 3*
Blow-Up - Belinda Aebi (2016) 2,5*
Der Insasse - Sebastian Fitzek (2018) 4*
No Place Like Home - Mary Higgins Clark (2005) 3,5*
Stern - Thomas Heerma van Voss (2013) 4,5*
Slaap! - Annelies Verbeke (2003) 3*
No Bad Deed - Heather Chavez (2020) 1,5*
Hard Hart - Ish Ait Hamou (2014) 1*

Mei
El Silencio de la Ciudad Blanca - Eva García Sáenz de Urturi (2016) 4*
Die Ene Mens - Willem Brakman (1961) 2,5*
Owning Jacob - Simon Beckett (1998) 4*
Oleanna - David Mamet (1992) 4*'
Flugangst 7A - Sebastian Fitzek (2017) 4*
Bloedsteen - Bernice Berkleef (2020) 2*

Juni
A Terrible Beauty - Graham Masterton (2003) 4*
De Avond Is Ongemak - Marieke Lucas Rijneveld (2018) 2,5*
Caramelo - Sandra Cisneros (2002) 4*
De Lockdown - Noortje Brink (2020) 3*

Juli
City of Glass - Robert Pobi (2019) 3,5*
Quarantaine - Erik Betten (2018) 2,5*
Het Hout - Jeroen Brouwers (2014) 3,5*
Broken Angels - Graham Masterton (2013) 4*
The Mandelbaum Gate - Muriel Spark (1965) 3,5*
Lieve Edelachtbare - Max van Olden (2015) 3*

Augustus
Full Dark, No Stars - Stephen King (2010) 4*
De Speelgoedman - Heleen van den Hoven (2020) 3,5*
De Reis van de Douanier Naar Bentheim - Willem Brakman (1983) 2,5*
Territorial Rights - Muriel Spark (1979) 3*
To Hell and Back: An Autobiography - Meat Loaf & David Dalton (2000) 4,5*
Doggerland - Ben Smith (2019) 3*
Mrs. Dalloway - Virginia Woolf (1925) 4,5*
Citizen in Space - Robert Sheckley (1955) 4*
So You've Been Publicly Shamed - Jon Ronson (2015) 4*
A Room of One's Own - Virginia Woolf (1929) 3,5*

September
No Exit - Taylor Adams (2017) 4*
The Soul of Man - Oscar Wilde (1891) 4*
Lady Windermere's Fan - Oscar Wilde (1893) 3,5*
Blokken - F. Bordewijk (1931) 3,5*
Knorrende Beesten - F. Bordewijk (1933) 3*
Bint: Roman van een Zender - F. Bordewijk (1934) 3,5*
Two Little Girls in Blue - Mary Higgins Clark (2006) 3,5*

Oktober
Red Light - Graham Masterton (2014) 3,5*
Saint Jack - Paul Theroux (1973) 3*
The Land of the Living - Nicci French (2002) 3*
James Acaster's Classic Scrapes - James Acaster (2017) 4,5*
Over het Water - H.M. van den Brink (1998) 3*

November
Perfect Sound Whatever - James Acaster (2019) 4*
One Flew Over the Cuckoo's Nest - Ken Kesey (1962) 3*
Offer utan Ansikte - Stefan Ahnhem (2014) 3,5*

December
Blanky - Kealan Patrick Burke (2017) 4*
Ademnood - Belinda Aebi (2018) 2*
Ademnood - Marion van de Coolwijk (2012) 2,5*
Forfeit - Dick Francis (1968) 3*
De Babysitter - Liz de Zwart (2020) 3,5*
Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Shelley (1818) 4,5*
A Hacked-Up Holiday Massacre - Bentley Little, e.a. (2011) 4*
What We Found in the Woods - Shane McKenzie (2016) 3,5*
Mathilda - Mary Shelley (1959) 3,5*
Finse Dagen - Herman Koch (2020) 3*
Pilgrimage to Earth - Robert Sheckley (1957) 4*

Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
12 (opvallend genoeg waren het 11 boeken uit België of Nederland die deze moesten incasseren)

Aantal voldoendes uitgedeeld:
70

Flop 3:
1. Hard Hart - Ish Ait Hamou (2014) 1*
2. No Bad Deed - Heather Chavez (2020)1,5*
3. Darkroom - Belinda Aebi (2013) 2*

Top 3 non-fictie:
1. James Acaster's Classic Scrapes - James Acaster (2017) 4,5*
2. To Hell and Back: An Autobiography - Meat Loaf en David Dalton (2000) 4,5*
3. So You've Been Publicly Shamed - Jon Ronson (2015) 4*

Top 10:
1. Mrs. Dalloway - Virginia Woolf (1925) 4,5*
2. Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Wollstonecraft Shelley (1818) 4,5*
3. Stern - Thomas Heerma van Voss (2013)4,5*
4. Where the Crawdads Sing - Delia Owens (2018) 4,5*
5. Recursion - Blake Crouch (2019) 4,5*
6. Eyeshot - Taylor Adams (2014) 4,5*
7. El Silencio de la Ciudad Blanca - Eva García Sáenz de Urturi (2016) 4*
8. A Terrible Beauty - Graham Masterton (2003) 4*
9. Oleanna - David Mamet (1992) 4*
10. The Soul of Man - Oscar Wilde (1891) 4*

Geen specifieke doelen voor 2021. Wel wil ik die heerlijke mix van literatuur en lowbrow leesvermaak vast blijven houden. Straks maar eens het eerste boek voor 2021 gaan uitzoeken, kan die voorpret alvast beginnen

Ik wens jullie allemaal een bijzonder fijne jaarwisseling en we komen elkaar vast en zeker geregeld weer op BoekMeter tegen in het nieuwe jaar.

Met het gisteren op de valreep uitlezen van Lunar Park van Bret Easton Ellis kom ik dit bijna afgelopen jaar op het totale aantal van 37 uitgelezen boeken. In het coronajaar 2020 maakte ik kennis met het duistere fenomeen kampliteratuur (Imre Kertész en Primo Levi), ontving ik een hartelijke introductie van de Amerikaanse literatuur gepresenteerd door wijlen schrijver Joost Zwagerman (John Updike, Truman Capote, Bret Easton Ellis, J.D. Salinger, Saul Bellow, Philip Roth, Jay McInerney, Dave Eggers en Douglas Coupland) en ondernam ik een opwindende literaire reis door het schemerland Midden-Europa verzorgd door de Belgische journalist Piet de Moor (met schrijvers zoals Elias Canetti, opnieuw Imre Kertész en Victor Klemperer). Deze leeservaringen zorgden ervoor dat mijn literaire horizonten groots zijn verbreed en mijn leeslijst explosief is gegroeid.

Hier volgt mijn top 10 van de boeken waar ik in het jaargang 2020 het meeste plezier aan heb gehad.

1. Schemerland: Stemmen uit Midden-Europa - Piet de Moor (2005)
2. Americana: Omzwervingen in de Amerikaanse Cultuur - Joost Zwagerman (2013)
3. Stoner - John Williams (1965)
4. Onbepaald door het Lot - Imre Kertész (1975)
5. De Avonden - Gerard Reve (1947)
6. De Pest - Albert Camus (1947)
7. Lijmen - Willem Elsschot (1924)
8. Ondersteboven: De School van de Omgekeerde Wereld - Eduardo Galeano (1998)
9. Is Dit een Mens - Primo Levi (1947)
10. De Bourgondiërs: Aartsvaders van de Lage Landen - Bart Van Loo (2019)

Voor het aankomend nieuwe jaar 2021 heb ik een bijzonder ambitieuze lijst opgesteld met 'dikke' (zware/lugubere) boeken die ik met dubbel gestrekt been, net boven de enkels, hoop te kunnen tackelen:

Het Einde van de Rode Mens: Leven op de Puinhopen van de Sovjet-Unie - Svetlana Alexijevitsj (2013) - reeds in begonnen.
De Welwillenden - Johnathan Littell (2006)
Berichten uit Kolyma - Varlam Sjalamov (1978)
Leven en Lot - Vasili Grossmann (1980)
Land, Land!... - Sandor Marai (1972)
Reis naar het Einde van de Nacht - Louis-Ferdinand Céline (1932)
Nooit Meer Slapen - Willem Fredirik Hermans (1966)
Tsjaikovskistraat 40: Autobiografische Vertelling over Rusland & Revolutie - Pieter Waterdrinker (2017)
Bonita Avenue - Peter Buwalda (2010)
En het boek der boeken: de Hans Boland vertaling van Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:10 uur

geplaatst: vandaag om 21:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.