menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2020 met leesvoornemens richting 2021

zoeken in:
avatar van Ast
Ast
Bij dezen mijn overzicht van het jaar 2020. Ik heb dit jaar 120 boeken gelezen. December was de beste leesmaand met 18 boeken en in maart heb ik maar twee boeken gelezen. 2020 was het jaar waarin ik me waagde aan Stephen King en waarin ik de zeven zussen serie ontdekte.

De volgende boeken heb ik 4,5 ster gegeven en zijn dus mijn hoogt gewaardeerde boeken van 2020.
Simon Becket – Watergraf
Stephen King – de Beproeving

Verder heb ik geen leesvoornemens voor 2021, maar lezen we gewoon lekker verder!

avatar van Shaky
Het leesjaar zit erop. Gezien de lockdowns en het vanuit thuis werken, had ik verwacht meer boeken dan vorig jaar te hebben gelezen. Tot mijn verbazing las ik in 2020 echter 15 boeken minder ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2019 schreef ik nog dat ik in 2020 graag Infinite Jest zou willen lezen. Die staat in de kast, maar het is er niet van gekomen. Wellicht volgend jaar.

Ik heb weer met veel liefde en plezier gelezen, en natuurlijk de nodige uren op BoekMeter vertoefd.

Stats:

82 boeken gelezen dit jaar. 

Gemiddelde beoordeling: 3,42
Gemiddelde jaar van publicatie: 1991 
Gemiddeld aantal bladzijdes: 261

Oudste boek: 1818
Nieuwste boek: 2020

Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1810's - 1880's: 1
1890's: 2
1900's: 1
1920's: 2
1930's: 3
1940's: 1
1950's: 4
1960's: 5
1970's: 5
1980's: 3
1990's: 5
2000's: 10
2010's: 33
2020's: 7

Meest gelezen jaar:
1. 2020 7x
2. 2018, 2019 6x
3. 2014 5x

Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen?
1. Nederland (24)
2. Verenigde Staten (23)
3. Engeland (11)

Leesjaar per maand:

Januari
De Dode Opdrachtgever - Bauke Andriesse (2006) 2*
American Buffalo - David Mamet (1976) 4*
The Devils of D-Day - Graham Masterton (1978) 4*
Raymond van Barneveld: Game Over - Jasper Boks (2019) 3*
Untouched by Human Hands - Robert Sheckley (1954) 4*
Darkroom - Belinda Aebi (2013) 2*
Primero Estaba el Mar - Tomás González (1983) 4*
Hello America - J.G. Ballard (1981) 3*

Februari
Aswoensdag - Hanneke Hendrix (2018) 3,5*
Dump - Charles den Tex (1995) 3,5*
Where Are the Children? - Mary Higgins Clark (1975) 4*
Notes of a Dirty Old Man - Charles Bukowski (1969) 3*
The Foundation - Colin Andrews (1993) 4*

Maart
Zijn We Slim Genoeg om te Weten Hoe Slim Dieren Zijn? - Frans de Waal (2016) 3*
Recursion - Blake Crouch (2019) 4,5*
Leon & Juliette - Annejet van der Zijl (2020) 3*
Les Cent-Vingt Journées de Sodome - Marquis de Sade (1904) 3*
The Pedant in the Kitchen - Julian Barnes (2003) 3,5*
Eyeshot - Taylor Adams (2014) 4,5*
Where the Crawdad Sings - Delia Owens (2018) 4,5*

April
Janis: Her Life and Music - Holly George-Warren (2019) 4*
La Peste - Albert Camus (1947) 3*
Verdwenen Tijd - Thomas Verbogt (2009) 3*
Blow-Up - Belinda Aebi (2016) 2,5*
Der Insasse - Sebastian Fitzek (2018) 4*
No Place Like Home - Mary Higgins Clark (2005) 3,5*
Stern - Thomas Heerma van Voss (2013) 4,5*
Slaap! - Annelies Verbeke (2003) 3*
No Bad Deed - Heather Chavez (2020) 1,5*
Hard Hart - Ish Ait Hamou (2014) 1*

Mei
El Silencio de la Ciudad Blanca - Eva García Sáenz de Urturi (2016) 4*
Die Ene Mens - Willem Brakman (1961) 2,5*
Owning Jacob - Simon Beckett (1998) 4*
Oleanna - David Mamet (1992) 4*'
Flugangst 7A - Sebastian Fitzek (2017) 4*
Bloedsteen - Bernice Berkleef (2020) 2*

Juni
A Terrible Beauty - Graham Masterton (2003) 4*
De Avond Is Ongemak - Marieke Lucas Rijneveld (2018) 2,5*
Caramelo - Sandra Cisneros (2002) 4*
De Lockdown - Noortje Brink (2020) 3*

Juli
City of Glass - Robert Pobi (2019) 3,5*
Quarantaine - Erik Betten (2018) 2,5*
Het Hout - Jeroen Brouwers (2014) 3,5*
Broken Angels - Graham Masterton (2013) 4*
The Mandelbaum Gate - Muriel Spark (1965) 3,5*
Lieve Edelachtbare - Max van Olden (2015) 3*

Augustus
Full Dark, No Stars - Stephen King (2010) 4*
De Speelgoedman - Heleen van den Hoven (2020) 3,5*
De Reis van de Douanier Naar Bentheim - Willem Brakman (1983) 2,5*
Territorial Rights - Muriel Spark (1979) 3*
To Hell and Back: An Autobiography - Meat Loaf & David Dalton (2000) 4,5*
Doggerland - Ben Smith (2019) 3*
Mrs. Dalloway - Virginia Woolf (1925) 4,5*
Citizen in Space - Robert Sheckley (1955) 4*
So You've Been Publicly Shamed - Jon Ronson (2015) 4*
A Room of One's Own - Virginia Woolf (1929) 3,5*

September
No Exit - Taylor Adams (2017) 4*
The Soul of Man - Oscar Wilde (1891) 4*
Lady Windermere's Fan - Oscar Wilde (1893) 3,5*
Blokken - F. Bordewijk (1931) 3,5*
Knorrende Beesten - F. Bordewijk (1933) 3*
Bint: Roman van een Zender - F. Bordewijk (1934) 3,5*
Two Little Girls in Blue - Mary Higgins Clark (2006) 3,5*

Oktober
Red Light - Graham Masterton (2014) 3,5*
Saint Jack - Paul Theroux (1973) 3*
The Land of the Living - Nicci French (2002) 3*
James Acaster's Classic Scrapes - James Acaster (2017) 4,5*
Over het Water - H.M. van den Brink (1998) 3*

November
Perfect Sound Whatever - James Acaster (2019) 4*
One Flew Over the Cuckoo's Nest - Ken Kesey (1962) 3*
Offer utan Ansikte - Stefan Ahnhem (2014) 3,5*

December
Blanky - Kealan Patrick Burke (2017) 4*
Ademnood - Belinda Aebi (2018) 2*
Ademnood - Marion van de Coolwijk (2012) 2,5*
Forfeit - Dick Francis (1968) 3*
De Babysitter - Liz de Zwart (2020) 3,5*
Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Shelley (1818) 4,5*
A Hacked-Up Holiday Massacre - Bentley Little, e.a. (2011) 4*
What We Found in the Woods - Shane McKenzie (2016) 3,5*
Mathilda - Mary Shelley (1959) 3,5*
Finse Dagen - Herman Koch (2020) 3*
Pilgrimage to Earth - Robert Sheckley (1957) 4*

Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
12 (opvallend genoeg waren het 11 boeken uit België of Nederland die deze moesten incasseren)

Aantal voldoendes uitgedeeld:
70

Flop 3:
1. Hard Hart - Ish Ait Hamou (2014) 1*
2. No Bad Deed - Heather Chavez (2020)1,5*
3. Darkroom - Belinda Aebi (2013) 2*

Top 3 non-fictie:
1. James Acaster's Classic Scrapes - James Acaster (2017) 4,5*
2. To Hell and Back: An Autobiography - Meat Loaf en David Dalton (2000) 4,5*
3. So You've Been Publicly Shamed - Jon Ronson (2015) 4*

Top 10:
1. Mrs. Dalloway - Virginia Woolf (1925) 4,5*
2. Frankenstein, or The Modern Prometheus - Mary Wollstonecraft Shelley (1818) 4,5*
3. Stern - Thomas Heerma van Voss (2013)4,5*
4. Where the Crawdads Sing - Delia Owens (2018) 4,5*
5. Recursion - Blake Crouch (2019) 4,5*
6. Eyeshot - Taylor Adams (2014) 4,5*
7. El Silencio de la Ciudad Blanca - Eva García Sáenz de Urturi (2016) 4*
8. A Terrible Beauty - Graham Masterton (2003) 4*
9. Oleanna - David Mamet (1992) 4*
10. The Soul of Man - Oscar Wilde (1891) 4*

Geen specifieke doelen voor 2021. Wel wil ik die heerlijke mix van literatuur en lowbrow leesvermaak vast blijven houden. Straks maar eens het eerste boek voor 2021 gaan uitzoeken, kan die voorpret alvast beginnen

Ik wens jullie allemaal een bijzonder fijne jaarwisseling en we komen elkaar vast en zeker geregeld weer op BoekMeter tegen in het nieuwe jaar.

avatar van Raspoetin
Met het gisteren op de valreep uitlezen van Lunar Park van Bret Easton Ellis kom ik dit bijna afgelopen jaar op het totale aantal van 37 uitgelezen boeken. In het coronajaar 2020 maakte ik kennis met het duistere fenomeen kampliteratuur (Imre Kertész en Primo Levi), ontving ik een hartelijke introductie van de Amerikaanse literatuur gepresenteerd door wijlen schrijver Joost Zwagerman (John Updike, Truman Capote, Bret Easton Ellis, J.D. Salinger, Saul Bellow, Philip Roth, Jay McInerney, Dave Eggers en Douglas Coupland) en ondernam ik een opwindende literaire reis door het schemerland Midden-Europa verzorgd door de Belgische journalist Piet de Moor (met schrijvers zoals Elias Canetti, opnieuw Imre Kertész en Victor Klemperer). Deze leeservaringen zorgden ervoor dat mijn literaire horizonten groots zijn verbreed en mijn leeslijst explosief is gegroeid.

Hier volgt mijn top 10 van de boeken waar ik in het jaargang 2020 het meeste plezier aan heb gehad.

1. Schemerland: Stemmen uit Midden-Europa - Piet de Moor (2005)
2. Americana: Omzwervingen in de Amerikaanse Cultuur - Joost Zwagerman (2013)
3. Stoner - John Williams (1965)
4. Onbepaald door het Lot - Imre Kertész (1975)
5. De Avonden - Gerard Reve (1947)
6. De Pest - Albert Camus (1947)
7. Lijmen - Willem Elsschot (1924)
8. Ondersteboven: De School van de Omgekeerde Wereld - Eduardo Galeano (1998)
9. Is Dit een Mens - Primo Levi (1947)
10. De Bourgondiërs: Aartsvaders van de Lage Landen - Bart Van Loo (2019)

Voor het aankomend nieuwe jaar 2021 heb ik een bijzonder ambitieuze lijst opgesteld met 'dikke' (zware/lugubere) boeken die ik met dubbel gestrekt been, net boven de enkels, hoop te kunnen tackelen:

Het Einde van de Rode Mens: Leven op de Puinhopen van de Sovjet-Unie - Svetlana Alexijevitsj (2013) - reeds in begonnen.
De Welwillenden - Johnathan Littell (2006)
Berichten uit Kolyma - Varlam Sjalamov (1978)
Leven en Lot - Vasili Grossmann (1980)
Land, Land!... - Sandor Marai (1972)
Reis naar het Einde van de Nacht - Louis-Ferdinand Céline (1932)
Nooit Meer Slapen - Willem Fredirik Hermans (1966)
Tsjaikovskistraat 40: Autobiografische Vertelling over Rusland & Revolutie - Pieter Waterdrinker (2017)
Bonita Avenue - Peter Buwalda (2010)
En het boek der boeken: de Hans Boland vertaling van Anna Karenina - Lev Tolstoj (1877)

avatar van eRCee
geplaatst:
Tijd voor het halfjaargesprek.

Vorige maand maar liefst zeven stemmen geplaatst, met uitzondering van 1 titel waren het wel allemaal dunnetjes (zoals het boekenweekgeschenk en nog één of andere monoloog van 65 bladzijden, daar moet ik nog iets over schrijven maar heb geen idee wat). De maand daarvoor ook vijf stemmen.

Halverwege het jaar zit ik op 24 stemmen dus dat is prima. Maar slechts twee keer deelde ik 4* uit: op Asan en Het verhaal van het verloren kind. Dus hopelijk nog wat verbetering op dat vlak. En als het niet goedschiks gaat, dat wil zeggen: spontaan, dan maar kwaadschiks (door titels te bestellen waar ik echt veel van verwacht maar niet in de bieb verkrijgbaar, iets ongelezens van Woolf of Steinbeck of Kundera bijvoorbeeld).

avatar van misterfool
geplaatst:
misterfool schreef:
Tot slot flirtte ik dit jaar met het oppakken van een nieuwe studie. Ik doel dan met name op het op eigen kracht uitdiepen van een onderwerp. .

De flirt bleek al snel een romance te zijn: ik studeer nu informatica bij de Open Universiteit in deeltijd (naast mijn baan). Enerzijds erg leuk, maar anderzijds is er minder tijd over om voor ontspanning te lezen. Desalniettemin 18 boeken gelezen dit half jaar. De Toverberg(Thomas Mann) en In A Free State (V.S. Naipaul) bleken voorts indrukwekkende leeservaringen te zijn. Eens zien wat de tweede helft brengt.

avatar van Sammael
geplaatst:
Als ik nu terugblik op mijn voornemens voor 2021 vrees ik dat ik wat te ambitieus ben geweest. Ik ben in januari namelijk vader geworden, en ik ben bang dat ik van tevoren wat te positief heb ingeschat hoeveel ruimte er is voor leestijd in het leven van een ouder Ik was in december begonnen aan Thomas Manns Buddenbrooks, en pas medio april heb ik dat boek uitgelezen. Gelukkig heb ik sindsdien weer wat meer tijd om te lezen en heb ik in een wat korter tijdsbestek een aantal Nederlandse klassiekers (o.a. Haasse, Wolkers, Bordewijk) gelezen, wat een van mijn voornemens was voor dit jaar.

Voor de tweede helft stel ik mijn ambities maar wat naar beneden bij: ik wil in ieder geval nog een paar boeken herlezen (al zal de close reading van Gravity's Rainbow dit jaar helaas niet meer lukken) en wil binnenkort beginnen aan De Toverberg van Thomas Mann. Ik noem dit eufemistisch mijn 'zomerproject', maar ik denk dat ik blij mag zijn als ik het dit jaar nog uit krijg

avatar van Jason82
geplaatst:
Ik heb destijds geen verwachtingen/ambities uitgesproken zag ik net... op dit moment zit ik op 20 boeken en nr 20 is zo'n pareltje waar je bij het mijmeren tijdens de jaarwisseling op hoopt voor het nieuwe jaar: De Usynlige - Roy Jacobsen (2013) - BoekMeter.nl. Geen idee nog hoe het eindigt, maar het is nu nog genieten geblazen in ieder geval. Aanrader!

Voor het 2e halve jaar hoop ik nog zo'n 15 a 20 boeken te lezen. Ik heb wat dikkere boeken op het oog, dus het is geen heilig moeten qua aantallen.

Tenslotte heb ik me zojuist aangemeld voor een boekenclub in mijn woonplaats. 4x per jaar met wat mensen over een boek kletsen, dat lijkt me wel wat. Ik ga het meemaken. Zelf ben ik een redelijke ouwehoer, eens kijken of het een geitenwollen clubje is die ik wat kan opschudden of dat ik positief verrast wordt!

avatar van Raspoetin
geplaatst:
Van de boeken die ik voornemens was om voor dit jaar te lezen heb ik er reeds drie geconsumeerd en is nummer vier aanstaande, namelijk Anna Karenina van Lev Tolstoi die ik deze maand verwacht uit te lezen. De voorlopige hoogtepunten van dit leesjaar zijn:

Imperium - Ryszard Kapuściński (1993)
Tsjaikovskistraat 40: Autobiografische Vertelling over Rusland - Pieter Waterdrinker (2017)
Het Behouden Huis - Willem Frederik Hermans (1951)
Nooit Meer Slapen - Willem Frederik Hermans (1966)
Ondergrondse Notities - Fjodor Dostojevski (1864)
Nader tot U - Gerard Reve (1966)

avatar van Lalage
geplaatst:
Jason82 schreef:
Tenslotte heb ik me zojuist aangemeld voor een boekenclub in mijn woonplaats. 4x per jaar met wat mensen over een boek kletsen, dat lijkt me wel wat. Ik ga het meemaken. Zelf ben ik een redelijke ouwehoer, eens kijken of het een geitenwollen clubje is die ik wat kan opschudden of dat ik positief verrast wordt!

Wat leuk Ik hou van boekenclubs!

avatar van Abubakari
geplaatst:
Ik heb op Hebban een paar keer mee gedaan met een boekenclub, maar dat vond ik maar niks, leek net een schoolklas met vraagjes die je moest beantwoorden. Eén keer was ik negatief over een boek, was de schrijver zwaar beledigd (hij heeft daarna trouwens geen boek meer geschreven).
Maar hoe werkt een gewone boekenclub eigenlijk? Is dat ook met vraagjes beantwoorden?
Ben dat wel eens in een boek tegen gekomen, vragen voor een boekenclub, zelf dacht ik dat je samen hetzelfde boek las en daar dan een beetje over ging zitten praten, wat je leuk vond en wat niet of wat je er uit haalde etcetera.
Of verschilt dat per boekenclub?

avatar van Jason82
geplaatst:
Gisteravond heb ik kennis met ze gemaakt via Teams. In september komen we hier in Goes fysiek bij elkaar en dan gaan we "Wij slaven van Suriname" bespreken. Begreep dat ze soms op het terras afspreken, lekker wat drinken en wat te eten erbij, en soms ook bij iemand thuis. Gemêleerd gezelschap van 7 personen, mannen en vrouwen variërend van 28 tot 75 jaar. Heel warm welkom kreeg ik. Elk kwartaal kiezen we een ander boek.

Ze gaven vooral aan dat je gewoon jezelf mag zijn en elke inbreng waardevol is. Net als op Boekmeter dus .

avatar van luigifort
geplaatst:
Ik wil graag een boekenclub oprichten voor de biografie van Litmanen.

avatar van Jason82
geplaatst:
luigifort schreef:
Ik wil graag een boekenclub oprichten voor de biografie van Litmanen.

Haha, een uurtje kletsen over deze gortdroge biografie moet nog wel lukken. Ik doe mee...

avatar van Lalage
geplaatst:
Abubakari schreef:
Maar hoe werkt een gewone boekenclub eigenlijk? Is dat ook met vraagjes beantwoorden?
Ben dat wel eens in een boek tegen gekomen, vragen voor een boekenclub, zelf dacht ik dat je samen hetzelfde boek las en daar dan een beetje over ging zitten praten, wat je leuk vond en wat niet of wat je er uit haalde etcetera.
Of verschilt dat per boekenclub?

Het zal vast verschillen. Zelf doe ik mee aan een boekenclub van Senia, een club die zich voornamelijk op ouderen richt (wij zijn een uitzondering) en groepen in het land voorzien van zogenaamde 'leeswijzers'. Daarin staat een samenvatting van het boek met een toelichting en gespreksvragen. We gebruiken die vragen weleens om het gesprek een zetje te geven, maar bij een goed boek loopt het vanzelf. Dus jouw twee voorbeelden kloppen allebei

geplaatst:
Lalage schreef:
Het zal vast verschillen. Zelf doe ik mee aan een boekenclub van Senia, een club die zich voornamelijk op ouderen richt (wij zijn een uitzondering) en groepen in het land voorzien van zogenaamde 'leeswijzers'. Daarin staat een samenvatting van het boek met een toelichting en gespreksvragen. We gebruiken die vragen weleens om het gesprek een zetje te geven, maar bij een goed boek loopt het vanzelf. Dus jouw twee voorbeelden kloppen allebei
Tegenwoordig vind je vaak in Amerikaanse boeken suggesties voor leesclubs (naast korte interviews met de auteur). Die suggesties zijn dan de vragen die je in je leesclub kunt behandelen. Die gaan zowel over de inhoud als over de stijl. In het laatste boek dat ik las (Daisy Jones & The Six) staan 15 van dergelijke suggesties. Bijvoorbeeld:

- This book is written in a oral history format. Why do you think the author chose to structure the book this way? How does this approach affect your reading experience?

- Why do you think Billy has such a strong need to control the group, both early on, when they are simply the Dunne Brothers and later when they become Daisy Jones & The Six?

Vind ik best een mooie service van de uitgeverij, zeker in een tijd waarin leesclubs tamelijk populair zijn.

avatar van eRCee
geplaatst:
dutch2.0 schreef:
Tegenwoordig vind je vaak in Amerikaanse boeken suggesties voor leesclubs (naast korte interviews met de auteur). Die suggesties zijn dan de vragen die je in je leesclub kunt behandelen.

Nooit gezien nog maar eerlijk gezegd vind ik dat echt helemaal niks. Brrr, je zou maar enorm geroerd zijn of onder de indruk en dan een pagina omslaan en met dit soort vragen worden geconfronteerd. Lijkt wel van die boekjes uit evangelisch-christelijke hoek om in een 'kring' te bespreken.

geplaatst:
eRCee schreef:
Nooit gezien nog maar eerlijk gezegd vind ik dat echt helemaal niks. Brrr, je zou maar enorm geroerd zijn of onder de indruk en dan een pagina omslaan en met dit soort vragen worden geconfronteerd. Lijkt wel van die boekjes uit evangelisch-christelijke hoek om in een 'kring' te bespreken.
Daarom noem ik het ook een service, dus bruikbaar voor degene die het wél wat vinden. Degenen die 'geroerd zijn of onder de indruk' kunnen dit deel overslaan. Die kunnen heel geroerd en onder de indruk de rest van hun dag vervolgen. Maar ik vermoed dat er behoefte aan is, van enthousiaste leesclub-mensen die wat moeite hebben om de boel op te starten. En dan vind ik het een aardige service.

avatar van Lalage
geplaatst:
eRCee schreef:
Lijkt wel van die boekjes uit evangelisch-christelijke hoek om in een 'kring' te bespreken.

Interessant toch Overigens doen andere soorten christenen ook bijbelstudie, alleen katholieken hebben er vanouds wat minder mee.

avatar van eRCee
geplaatst:
dutch2.0 schreef:
Maar ik vermoed dat er behoefte aan is, van enthousiaste leesclub-mensen die wat moeite hebben om de boel op te starten. En dan vind ik het een aardige service.

En als je zelf een roman zou publiceren? Zou je dat dan ook waarderen als aanhangsel?

Ik vind het toch iets teveel van het mysterie weghalen, van de waarde in zichzelf. Het moet allemaal in praktische, hapklare brokken bespreekbaar zijn. Alsof je in een museum naast een abstract schilderij vragen krijgt van: Wat zou Pablo Picasso met deze rode lijn bedoelen?

geplaatst:
eRCee schreef:

En als je zelf een roman zou publiceren? Zou je dat dan ook waarderen als aanhangsel?
Absoluut. Wanneer je een boek uitgeeft is het daarna aan de wolven overgeleverd, waarbij iedereen kan vinden wat ie vindt en kan denken wat ie denkt. Dus is het prima als een uitgever (in overleg met de schrijver) een aantal relevante vragen toevoegt (uiteraard zonder zelf de antwoorden te geven).
Ik vind het toch iets teveel van het mysterie weghalen, van de waarde in zichzelf.
Het mysterie van de schrijver en zijn werk is een achterhaald romantisch concept. Het schrijven en uitgeven van een boek is geen individuele prestatie maar teamwerk. Bekijk eens de bedankjes achterin Engelstalige literatuur. Meelezers, redacteuren, experts, collega schrijvers en wat al niet meer wordt bedankt. In Nederland geloven we nog altijd in de uitgeteerde heremiet op zijn zolderkamertje die er in een vlaag van goddelijke inspiratie een meesterwerk uitperst. Maar schrijven is voor een groot deel ambacht, de geschreven en ongeschreven regels kennen. Leren, vlieguren maken en heel hard werken, net zoals schilders en musici. En tijdens dat proces (en daarna) komt het team in actie om er een publicabel werk van te maken.
Het moet allemaal in praktische, hapklare brokken bespreekbaar zijn. Alsof je in een museum naast een abstract schilderij vragen krijgt van: Wat zou Pablo Picasso met deze rode lijn bedoelen?
Slechte vergelijking. Voor zover ik weet komen er in musea geen schilderclubs om een schilderij staan om het werk te bediscussieren. Zouden die schilderclubs wel bestaan, dan zouden ze ergens in een clubhuis die schilderijen bespreken. Als je dan in een museumwinkel een boekje met relevante vragen kunt krijgen, waarmee je dat schilderij kunt bespreken (zonder de antwoorden daarbij) waarom zou dat niet helemaal prima zijn?

avatar van ...stilte...
geplaatst:
dutch2.0 schreef:
(quote)
Het mysterie van de schrijver en zijn werk is een achterhaald romantisch concept. Het schrijven en uitgeven van een boek is geen individuele prestatie maar teamwerk. Bekijk eens de bedankjes achterin Engelstalige literatuur. Meelezers, redacteuren, experts, collega schrijvers en wat al niet meer wordt bedankt. In Nederland geloven we nog altijd in de uitgeteerde heremiet op zijn zolderkamertje die er in een vlaag van goddelijke inspiratie een meesterwerk uitperst. Maar schrijven is voor een groot deel ambacht, de geschreven en ongeschreven regels kennen. Leren, vlieguren maken en heel hard werken, net zoals schilders en musici. En tijdens dat proces (en daarna) komt het team in actie om er een publicabel werk van te maken.


Ha, ik lees nu een boek van Gerald Murnane... en gelukkig bestaan ze nog die "uitgeteerde heremieten" anders zou er voor mij niet veel overblijven om van te genieten vrees ik.

geplaatst:
...stilte... schreef:
Ha, ik lees nu een boek van Gerald Murnane... en gelukkig bestaan ze nog die "uitgeteerde heremieten" anders zou er voor mij niet veel overblijven om van te genieten vrees ik.
Hm, hij voldoet eerlijk gezegd meer aan mijn eigen beeld van een schrijver dan aan het romantische beeld van de lijdende Kunstenaar. Als je trouwens meer leest over zijn dagelijks bestaan, blijkt het met dat heremitische nogal mee te vallen. Hij is zowaar voorzitter van de golfclub in zijn stad (en gelijk heeft ie ). Hij is ook blijkbaar bekend met de regels van het schrijven, anders zou er niet op zijn Wiki-pagina staan: 'From 1980 he began to teach creative writing at various tertiary institutions.' Of zou hij zijn leerlingen leren om een geloofwaardige heremiet te zijn?

Wel een naam die ik ga onthouden trouwens, benieuwd naar zijn boeken!

avatar van ...stilte...
geplaatst:
een geloofwaardige heremiet te zijn

Mooi gezegd

avatar van eRCee
geplaatst:
dutch2.0 schreef:
Het mysterie van de schrijver en zijn werk is een achterhaald romantisch concept. Het schrijven en uitgeven van een boek is geen individuele prestatie maar teamwerk. Bekijk eens de bedankjes achterin Engelstalige literatuur. Meelezers, redacteuren, experts, collega schrijvers en wat al niet meer wordt bedankt. In Nederland geloven we nog altijd in de uitgeteerde heremiet op zijn zolderkamertje die er in een vlaag van goddelijke inspiratie een meesterwerk uitperst. Maar schrijven is voor een groot deel ambacht, de geschreven en ongeschreven regels kennen. Leren, vlieguren maken en heel hard werken, net zoals schilders en musici. En tijdens dat proces (en daarna) komt het team in actie om er een publicabel werk van te maken.

Deels heb je gelijk en ik realiseer me best dat mijn opstelling ietwat romantisch is. Toch verzet ik me tegen het idee van een roman als teamwerk. Een redacteur komt erbij te pas, vanzelfsprekend, en misschien wordt er eens iemand geraadpleegd voor z'n expertise, maar die hele rijen van meelezers, herschreven versies en uitgebreide bedanklijsten, ik moet er weinig van hebben. Dit zijn inderdaad de in het 'creative writing' opgeleide carrièreschrijvers. Ik geloof oprecht dat iemand als Javíer Marias ver blijft van dit soort praktijken. Maar het is denk ik aan het schuiven, dus hoe hedendaagser en hoe Angelsaksischer de schrijver, des te meer het teamwerk wordt.

Slechte vergelijking. Voor zover ik weet komen er in musea geen schilderclubs om een schilderij staan om het werk te bediscussieren. Zouden die schilderclubs wel bestaan, dan zouden ze ergens in een clubhuis die schilderijen bespreken. Als je dan in een museumwinkel een boekje met relevante vragen kunt krijgen, waarmee je dat schilderij kunt bespreken (zonder de antwoorden daarbij) waarom zou dat niet helemaal prima zijn?

Ik heb niks tegen boekenclubs he. Maar ik zou de ervaring van het kunstwerk (dus het individueel lezen van het boek of het bekijken van een schilderij) graag gescheiden houden van het vervolgens in groepsverband digesteren. Ik snap dat je de vragen kunt overslaan, maar feit blijft dat het in de voorbeelden die je geeft onderdeel is geworden van het boek, en dat staat mij tegen.

(Doet me denken aan de scene in La vie d'Adele waarin de hoofdpersone vertelt over haar liefde voor lezen en haar afkeer van het klassikaal ontleden van een boek. Maar soit, ik hou er wel van om na de leeservaring m'n gedachten op een rij te zetten door er een stukje over te schrijven, dat wel. Maar ook dat heb ik weer veel liever dan erover een gesprek voeren met mensen die misschien veel enthousiaster of veel minder enthousiast zijn, dan loop je in mijn ogen het risico de scherpe kantjes van je gevoel bij een boek te verliezen.)

geplaatst:
eRCee schreef:
Deels heb je gelijk en ik realiseer me best dat mijn opstelling ietwat romantisch is. Toch verzet ik me tegen het idee van een roman als teamwerk. Een redacteur komt erbij te pas, vanzelfsprekend, en misschien wordt er eens iemand geraadpleegd voor z'n expertise, maar die hele rijen van meelezers, herschreven versies en uitgebreide bedanklijsten, ik moet er weinig van hebben. Dit zijn inderdaad de in het 'creative writing' opgeleide carrièreschrijvers. Ik geloof oprecht dat iemand als Javíer Marias ver blijft van dit soort praktijken. Maar het is denk ik aan het schuiven, dus hoe hedendaagser en hoe Angelsaksischer de schrijver, des te meer het teamwerk wordt.

Ik geloof niet dat we het helemaal eens gaan worden, maar dat kan. Alleen het zinnetje "Dit zijn inderdaad de in het 'creative writing' opgeleide carrièreschrijvers." zit zooo ver bezijden de waarheid. Mensen die deze opleidingen volgen zijn vaak talentvolle schrijvers die zien dat ze wat ze in hun hoofd hebben gebrouwen toch niet op papier krijgen. Schrijven is een ambacht dat je kunt leren zodat je een betere schrijver wordt. Sommige schrijvers leren dat via hun redacteur, andere via een opleiding (waarbij een redacteur niet iemand is die de spelling en grammatica controleert, maar iemand die soms de halve tekst overhoop haalt en de schrijver helpt wanneer hij vast zit). Zo'n opleiding zorgt er niet voor dat je goede boeken schrijft, maar wel dat je het ambacht onder de knie krijgt. De laatste les bij dergelijke cursussen is meestal: nu kennen jullie de regels, dus nu mogen jullie ze weer loslaten. Want net als bij bijvoorbeeld de schilderkunst beweegt de literatuur door regels los te laten. Maar om ze los te laten moet je ze eerst kennen.

Maar ook dat heb ik weer veel liever dan erover een gesprek voeren met mensen die misschien veel enthousiaster of veel minder enthousiast zijn, dan loop je in mijn ogen het risico de scherpe kantjes van je gevoel bij een boek te verliezen.)
Huh? Hier op BoekMeter doen we toch niets anders dan dat (wat dat betreft zijn wij toch ook een grote digitale boekclub)? Ik heb zelf nog nooit mijn enthousiasme voor een boek verloren door de gesprekken die we op BoekMeter hierover voeren. Zelfs die Amerikaanse boeken waar sommigen zo'n hekel aan hebben

avatar van eRCee
geplaatst:
Het praat toch anders op papier. (Waarbij praten staat voor posten en papier voor het digitale scherm.)

avatar van eRCee
geplaatst:
Ik lees nu trouwens György Konrád, lijkt me wel passen in het rijtje van de uitgeteerde heremieten (over z'n leven weet ik praktisch niks, maar in z'n schrijven dan toch).

Gast
geplaatst: vandaag om 15:15 uur

geplaatst: vandaag om 15:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.